SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.12 número1ANÁLISIS MICROGENÉTICO DE LA CONSTRUCCIÓN DE CONCEPTOS MUSICALESEL MÉTODO ABDUCTIVO DE INVESTIGACIÓN CIENTÍFICA. SUS ORÍGENES EN EL ROMANTICISMO OSCURO ESTADOUNIDENSE Y ALGUNAS REFLEXIONES Y EJEMPLOS EN TORNO A CONTEXTOS MULTICULTURALES Y LA ENSEÑANZA DE LA MÚSICA EN LA DESGLOBALIZACIÓN índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • En proceso de indezaciónCitado por Google
  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO
  • En proceso de indezaciónSimilares en Google

Compartir


Neuma (Talca)

versión impresa ISSN 0718-7017versión On-line ISSN 0719-5389

Resumen

ARELLANO, José Miguel. THE CONCEPT OF IDENTITY. AN APPROACH TO MUSIC IN LATIN AMERICA. Neuma (Talca) [online]. 2019, vol.12, n.1, pp.36-59. ISSN 0718-7017.  http://dx.doi.org/10.4067/S0719-53892019000100036.

In its most varied expressions, art has always been a platform for constructing identity. In Latin America, the question existed for many years of how to take on European and folk traditions without falling into the trap of empty stylization that lacks content and fails to go beyond the superficial. This article offers a critical review of the concept of identity in Latin American music of written tradition, under the umbrella of different sociological approaches, concluding the need to reevaluate not only the technical procedures of creation, but also the social, cultural and historical dimension that sustains them.

Palabras clave : identity; sociology of music; Latin American culture; Latin American music; cultural theory.

        · resumen en Español     · texto en Español     · Español ( pdf )