SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
 número44Las relaciones de las influencias en los procesos de producción informativa y sus efectos en la calidad periodística. Una visión desde LatinoaméricaEn busca del consenso: Agendas política, mediática y pública en Santiago de Cuba índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • En proceso de indezaciónCitado por Google
  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO
  • En proceso de indezaciónSimilares en Google

Compartir


Cuadernos.info

versión impresa ISSN 0719-3661versión On-line ISSN 0719-367X

Resumen

CABALIN, Cristian; MONTERO, Loreto  y  CARDENAS, Camila. Media discourses about education: The case of standardized tests in Chile. Cuad.inf. [online]. 2019, n.44, pp.135-154. ISSN 0719-3661.  http://dx.doi.org/10.7764/cdi.44.1429.

In this paper, we discuss the relationship between media and education based on the Chilean press coverage of the SIMCE standardized test. Using critical discourse analysis and framing, we conclude that the newspapers tend to naturalize the deficiencies of this evaluation instrument and to dismiss the arguments that criticize its continued use. Therefore, the processing of conflicts around this measurement is subject to the normalization that these journalistic discourses provide to the educational field, thus reinforcing the growing influence of the media in the formulation of educational policies, in a process known as mediatization of education.

Palabras clave : mediatization of education; editorials; framing; critical discourse analysis; SIMCE.

        · resumen en Español | Portugués     · texto en Español     · Español ( pdf )