SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.10 número1Cooperación entre las Familias y los Centros Escolares como Medida Preventiva del Fracaso y del Riesgo de Abandono Escolar en AdolescentesDesempeño de Personas con la Adecuación de Tiempo Adicional en una Prueba Estandarizada índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • En proceso de indezaciónCitado por Google
  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO
  • En proceso de indezaciónSimilares en Google

Compartir


Revista latinoamericana de educación inclusiva

versión impresa ISSN 0718-5480versión On-line ISSN 0718-7378

Resumen

ESPINOSA DAVILA, Javier  y  VALDEBENITO ZAMBRANO, Vanessa. Explore the Conceptions of Teachers regarding Inclusive Education Process for Improving Institutional. Rev. latinoam. educ. inclusiva [online]. 2016, vol.10, n.1, pp.195-213. ISSN 0718-5480.  http://dx.doi.org/10.4067/S0718-73782016000100010.

This paper aims to meet the teachers’ conceptions related to inclusive education in order to make an improvement proposal through pedagogical practices that strictly respond to diversity on an educational center from the IX region. The is a qualitative research with a phenomenological design that includes a sample of 22 teachers who had to answer a dilemma questionnaire and a semi-structured interview to a sub-sample by classifying their answers according to three typology of beliefs, labeled: segregator, integrator and inclusive. The results indicate high preference for inclusive theories, although their practices are closer to the segregator and integrator assumptions. For this reason, an improvement proposal is presented in relation to designing and managing instances of communication and participation, as well as pedagogical reflections for the analysis of conceptions and the improvement of collaborative work as a strategy to facilitate the inclusive education process.

Palabras clave : Implicit conceptions; Inclusive education; Diversity attention; Teaching practice.

        · resumen en Español     · texto en Español     · Español ( pdf )

 

Creative Commons License Todo el contenido de esta revista, excepto dónde está identificado, está bajo una Licencia Creative Commons