SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
 número61Buñuel en México: notas acerca de la representación de la pobreza en las cintas El gran calavera, Los olvidados, El Bruto y NazarínLa comunidad en montaje: Georges Didi-Huberman y la política en las imágenes índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • En proceso de indezaciónCitado por Google
  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO
  • En proceso de indezaciónSimilares en Google

Compartir


Aisthesis

versión On-line ISSN 0718-7181

Resumen

AMOROS BLASCO, Lorena. Existential Enclaves: Terminal Illness on the Screen. Aisthesis [online]. 2017, n.61, pp.79-92. ISSN 0718-7181.  http://dx.doi.org/10.7764/aisth.61.5.

This paper explores the filmic trajectories experienced by the protagonists in two case studies: Lightning Over Water (1979) by Nicholas Ray and Wim Wenders, and Sick, The Life and Death of Bob Flanagan, Supermasochist (1996) by Kirby Dick. In both films, the limit-experience, caused by a disease, becomes an active device, one that produces knowledge for the protagonists. In this radical experience, what is revealed is the link between self-representation and a will to self-destruction, and the normative margins of rationality are questioned. Based on the studies of Jean-Luc Nancy, Jean Baudrillard and Clément Rosset, this essay examines an approach to terminal illness and self-representation both in the context of pain and the voyeuristic process of death as a spectacle.

Palabras clave : spaces; terminal illness; self-representation; knowledge.

        · resumen en Español     · texto en Español     · Español ( pdf )

 

Creative Commons License Todo el contenido de esta revista, excepto dónde está identificado, está bajo una Licencia Creative Commons