SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
 número61El ojo ávido: dos realismos deshechos en Naná de Jean RenoirEnclaves existenciales: la enfermedad terminal en la pantalla índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • En proceso de indezaciónCitado por Google
  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO
  • En proceso de indezaciónSimilares en Google

Compartir


Aisthesis

versión On-line ISSN 0718-7181

Resumen

SILVA ESCOBAR, Juan Pablo. Buñuel in Mexico: Notes about the Representation of Poverty in the Films El gran calavera, Los olvidados, El Bruto and Nazarín. Aisthesis [online]. 2017, n.61, pp.63-78. ISSN 0718-7181.  http://dx.doi.org/10.7764/aisth.61.4.

The aim of this text is to explore and discuss the way in which both the commercial films and the auteur cinema made by Luis Buñuel in Mexico, introduce us to the production of new cinematic representations of poverty. In order to do this, the films El gran calavera (1949), Los olvidados (1950), El Bruto (1952) and Nazarín (1959) will be analyzed. It is argued that these films suggest different ways in which poverty is inscribed that put the hegemonic representation imposed by the golden age of Mexican cinema under tension. Moreover, the ideal of desire is recognized as a common mechanism in the actions of its protagonists.

Palabras clave : Cinema; poverty; Mexico; Luis Buñuel.

        · resumen en Español     · texto en Español     · Español ( pdf )

 

Creative Commons License Todo el contenido de esta revista, excepto dónde está identificado, está bajo una Licencia Creative Commons