SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.56 número1LA COMUNICACIÓN DEL CONOCIMIENTO PROPIO EN TESIS: VARIACIÓN ENTRE GRADOS ACADÉMICOS EN LA SECCIÓN DESARROLLO TEÓRICOELISIÓN Y SUSTITUCIÓN DE LAS PREPOSICIONES EN ESPAÑOL EN NARRACIONES DE NIÑOS CON TRASTORNO ESPECÍFICO DEL LENGUAJE índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • En proceso de indezaciónCitado por Google
  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO
  • En proceso de indezaciónSimilares en Google

Compartir


RLA. Revista de lingüística teórica y aplicada

versión On-line ISSN 0718-4883

Resumen

TIMOFEEVA, LARISSA. TOWARDS A METAPRAGMATIC DESCRIPTION OF IDIOM MEANING. RLA [online]. 2018, vol.56, n.1, pp.139-159. ISSN 0718-4883.  http://dx.doi.org/10.4067/S0718-48832018000100139.

Idioms constitute one of the most interesting and fascinating linguistic phenomena, the study of which continues to bring new findings from different theoretical and applied perspectives. This paper aims to provide a comprehensive approach to idiom meaning conceived as an eminently pragmatic matter with some idiosyncratic traits (Dobrovol'skij & Piirainen, 2005; Timofeeva-Timofeev, 2012). For this reason, the focus adopted is a metalinguistic reflection (Verschueren, 1999; 2000) on the communicative role of idioms. This general framework leads us to propose a two-level metapragmatic idiom meaning model, whose purpose is to systematically depict the discursive behavior of idioms according to their inherent semantic complexity (cfr. Telija, 1996; Timofeeva-Timofeev, 2012). Such an approach can prove useful in a variety of applied fields including, amongst others, translation studies, foreign language learning and teaching, figurative language acquisition and clinical linguistics.

Palabras clave : Idiom; figurativity; metapragmatics; two-level idiom meaning model.

        · resumen en Español     · texto en Inglés     · Inglés ( pdf )