SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.22 número3Segmentación automática de noticias mediante procesamiento de formas prosódicasEstudio comparativo de las acciones a considerar en el proceso de diseño conceptual desde la ingeniería y el diseño de productos índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • En proceso de indezaciónCitado por Google
  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO
  • En proceso de indezaciónSimilares en Google

Compartir


Ingeniare. Revista chilena de ingeniería

versión On-line ISSN 0718-3305

Resumen

AMESTICA RIVAS, Luis; GAETE FERES, Héctor  y  LLINAS-AUDET, Xavier. Segmentation and classification of universities in Chile: disadvantages from the start and effects of public financing policies. Ingeniare. Rev. chil. ing. [online]. 2014, vol.22, n.3, pp.384-397. ISSN 0718-3305.  http://dx.doi.org/10.4067/S0718-33052014000300009.

This paper shows to what extent a national policy for higher education state funding to finance state owned and private universities members of the Council of Rectors of Chilean Universities (CRUCH) caused economic and territorial impaired resource allocation among institutions. Despite political changes, current funding for higher education policy, implemented more than three decades ago, remains untouched. Correlation analysis of current financing variables, confirms impaired resource allocation among institutions between 2011 and 2012, specially valid for state owned regional universities, verifying "clear initial disadvantages", because of basal resource supply in an offer financing system, showing the greater amount provided to higher complexity institutions, mixing direct funding instruments with subsidies to the demand, grants and credits, in a highly competitive system, with strong effect in the ranking, classification, reputation and social perception of the institutional prestige.

Palabras clave : Higher Education; funding; universities ranking; inequality and public policy.

        · resumen en Español     · texto en Español     · Español ( pdf )

 

Creative Commons License Todo el contenido de esta revista, excepto dónde está identificado, está bajo una Licencia Creative Commons