SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
 número51LA DESARTICULACIÓN DE LA ENUNCIACIÓN EN EL UNIVERSO FICCIONAL DE LA NOVELA NADIE NADA NUNCA DE JUAN JOSÉ SAERLÓGICAS SENSIBLES EN CAMPO MINADO Y TEATRO DE GUERRA DE LOLA ARIAS índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • En proceso de indezaciónCitado por Google
  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO
  • En proceso de indezaciónSimilares en Google

Compartir


Alpha (Osorno)

versión On-line ISSN 0718-2201

Resumen

VASQUEZ, Malva Marina. Toward a genealogy of the national avant-garde poetics: Juan Emar and Nicanor Parra. Alpha [online]. 2020, n.51, pp.71-86. ISSN 0718-2201.  http://dx.doi.org/10.32735/s0718-2201202000051846.

This article attempts to draw attention to the foundational role of the literary production of Juan Emar in the national letters, in particular, its fruitful dialogue with the antipoesía de Parra. It is proposed that both in Miltín 1934 and the Antipoesía de Parra we attend the practice of carnivalization of the divine-sublime. In this direction, both avant-garde poetics modulate one of the edges the “unfinished project of modernity” (Habermas): the simbolic death of God and the simbolic space; connotated by the topico of the spheres music. Topico that in both authors is given in a questioning of a critique of an aesthetic of the sublime; that prevailed in criticism of that period.

Palabras clave : Juan Emar; Nicanor Parra; avant-garde poetry; aesthetic of the sublime.

        · resumen en Español     · texto en Español     · Español ( pdf )