SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
 número47EL TERRITORIO DE CHILE EN LA POESÍA ÉPICA DEL SIGLO XVI: UN IMAGINARIO SOBRE LOS DESAFÍOS DE LA CONQUISTA DE ARAUCOEL AMOR DESTRUCTOR DE LA INTERDICCIÓN: UNA PROPUESTA DE ANÁLISIS DE LA AUTOTRADUCCIÓN EN LA POESÍA MAPUCHE DESDE EL GIRO AFECTIVO índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • En proceso de indezaciónCitado por Google
  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO
  • En proceso de indezaciónSimilares en Google

Compartir


Alpha (Osorno)

versión On-line ISSN 0718-2201

Resumen

QUILAQUEO, Daniel  y  SARTORELLO, Stefano. Epistemological challenges of interculturality in indigenous contexts. Alpha [online]. 2018, n.47, pp.47-61. ISSN 0718-2201.  http://dx.doi.org/10.32735/s0718-220120180004700163.

In this paper, we analyze the notion of interculturality through the epistemic asymmetries between indigenous and school knowledge. The analysis considers a critical perspective of the concept of interculturality and an indigenous epistemic-pedagogical approach for the development of intercultural educational knowledge, based on social and cultural aspects. We argue that the school system denies the epistemic rationalities supported by the indigenous knowledge system and hinders intercultural articulation when only the own cultural aspects are emphasized. Finally, we conclude that the challenge for critical interculturality, in indigenous context, is structural-epistemological.

Palabras clave : Interculturality; indigenous knowledge; epistemological plurality.

        · resumen en Español     · texto en Español     · Español ( pdf )