SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.42 número2Una propuesta para el desarrollo de modelos geométricos en las Educadoras de Párvulos: El caso del polígonoLa organización retórica del resumen o abstract del artículo de investigación en educación índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • En proceso de indezaciónCitado por Google
  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO
  • En proceso de indezaciónSimilares en Google

Compartir


Estudios pedagógicos (Valdivia)

versión On-line ISSN 0718-0705

Resumen

QUILAQUEO, Daniel; QUINTRIQUEO, Segundo  y  RIQUELME, Enrique. Teacher Professional Identity: Pedagogical Practice in a Mapuche Context. Estud. pedagóg. [online]. 2016, vol.42, n.2, pp.269-284. ISSN 0718-0705.  http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052016000200015.

This article explores the construction of professional identity of teachers trained in Basic Intercultural Pedagogy to work in a Mapuche context. The construction and re-construction of identity presents challenges that are associated with the contexts of performance, as well as social, historical and territorial characteristics that provide the teacher some particular ways of conceptualizing him/herself, conceptualizing the education and the work as professionals. A descriptive and comparative design was implemented using educational method-ology. The involved teachers responded to a survey of professional identity. The analysis employed considered quantitative and qualitative factors. The results identify axes upon which the processes of teaching identity are organized; among these context, language and ethnicity highlight. Also, the construction of intercultural teaching identity implies a constant challenge to overcome the latent racism, as the disdain for Mapuche's epistemological knowledge.

Palabras clave : teacher identity; intercultural pedagogy; Mapuche culture.

        · resumen en Español     · texto en Español     · Español ( pdf )

 

Creative Commons License Todo el contenido de esta revista, excepto dónde está identificado, está bajo una Licencia Creative Commons