SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.41 número2Aspectos críticos en las propuestas sobre una nueva arquitectura de la educación pública chilenaAutodescubrimiento ético y deliberación: Hacia un modelo de enseñanza de la ética en el modelo por competencias índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • En proceso de indezaciónCitado por Google
  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO
  • En proceso de indezaciónSimilares en Google

Compartir


Estudios pedagógicos (Valdivia)

versión On-line ISSN 0718-0705

Resumen

ESPINOSA, María Jesús  y  CONCHA, Soledad. Learning to write in the new framework of Language and Communication: Theoretical concepts and models underlying the curriculum. Estud. pedagóg. [online]. 2015, vol.41, n.2, pp.325-344. ISSN 0718-0705.  http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052015000200019.

This article analyzes the requirements for writing, from grade 1 to 6, as established in the 2012 Language and Communication Curriculum. The framework for this study involves the concepts of metacognition and metalinguistic awareness, and five models of the writing process: Flower & Hayes (1981), the "knowledge telling" and "knowledge transformation" theory proposed by Bereiter & Scardamalia (1987, 1992), Hayes (2000), and the DIDACTEXT model (2003). The aim of this study is, firstly, to identify, describe and explain the theories of writing that are at the core of this curriculum, in order to inform school teachers and university teachers of pedagogy. The second purpose of this study is to determine what is emphasized in the curriculum, as well as, what areas are ambiguous and what is left out of it, in the light of what we know today about the teaching of writing.

Palabras clave : language curriculum; writing; metacognition; metalinguistic awareness; writing models.

        · resumen en Español | Portugués     · texto en Español     · Español ( pdf )

 

Creative Commons License Todo el contenido de esta revista, excepto dónde está identificado, está bajo una Licencia Creative Commons