Scielo RSS <![CDATA[Revista de humanidades de Valparaíso]]> http://www.scielo.cl/rss.php?pid=0719-424220220001&lang=pt vol. num. 19 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.cl/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.cl <![CDATA[Introduction to the Monographic Section: Connections between ethics and moral psychology. Studies around the work of Jonathan Haidt]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0719-42422022000100009&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt <![CDATA[Forward, for "Connections between ethics and moral psychology. Studies around the work of Jonathan Haidt"]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0719-42422022000100013&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt <![CDATA[Moral cognition and psychological cognition: intuitions come first.]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0719-42422022000100015&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen: La comprensión psicológica es una capacidad requerida para la competencia moral en el sentido en que entender las intenciones, creencias e intereses de otros es un input crítico para evaluar las responsabilidades involucradas en sus comportamientos y comprender, a su vez, cómo interactuar con ellos para alcanzar nuestros propósitos. Por su parte, la interacción con otros está en el corazón de ambas capacidades, dado que una y otra son componentes esenciales y estrechamente relacionados de la vida social humana. Mi objetivo en este trabajo, en relación con ambos supuestos, será poner de relieve una semejanza estructural entre la cognición psicológica y la cognición moral ordinarias, mostrando cómo ciertos tipos diferenciados de explicaciones en uno y otro dominio, permiten identificar un marco teórico consistente que, a su turno, puede dar cuenta de las relaciones entre ambas. Para ello, me referiré en primer lugar, sintéticamente, al Modelo Intuicionista Social (MIS) de J. Haidt (2001), en tanto ejemplifica un enfoque no clásico y dual de la cognición moral en el cual las intuiciones morales desempeñan un papel más básico que las razones. En el ámbito de la cognición psicológica, me referiré con más detenimiento al enfoque interactivo o de segunda persona, enriquecido por el enfoque dual de la cognición, en particular, por las propuestas sobre variedades implícitas o “mínimas” de atribución mental. En ese contexto, identificaré los llamados comportamientos expresivos: su naturaleza y su papel en la conducta y las interacciones humanas y su importancia como base evidencial de la comprensión mental. Ellos constituyen los objetos primarios de las intuiciones psicológicas. Espero mostrar que las señales expresivas son “legibles” por medio de las capacidades intuitivas que las detectan y comprenden su significación psicológica de maneras eficientes. Una vez expuestas las afinidades teóricas entre el MIS y el enfoque interactivo-dual, pondré de relieve que, así como para el primero, las intuiciones morales vienen primero y las razones después, también para el enfoque interactivo-dual de la comprensión psicológica, las intuiciones psicológicas vienen primero y las razones después.<hr/>Abstract: Psychological understanding is a required capacity for moral competence in the sense that understanding the intentions, beliefs, and interests of others is a critical input for evaluating the responsibilities involved in their behaviors and understanding, in turn, how to interact with them to achieve our purposes. For its part, interaction with others is at the heart of both capacities, since both are essential and closely related components of human social life. My aim in this paper, in relation to both assumptions, will be to highlight a structural similarity between ordinary psychological cognition and moral cognition, showing as certain differentiated types of explanations on one domain and the other allows to identify a theoretical framework consistent that, in turn, it can account for the relationships between the two. For this, I will refer first, synthetically, to the Social Intuitionist Model (MIS) of J. Haidt (2001), as it exemplifies a non-classical and dual approach to moral cognition in which moral intuitions play a more basic role than reasons. In the field of psychological cognition, I will refer with more detail to the interactive or second-person approach, enriched by the dual approach to cognition, in particular by the proposals on implicit or “minimal” varieties of mental attribution. In this context, I will identify the so-called expressive behaviors: their nature and role in human behavior and interactions, and their significance as the evidential basis for psychological understanding. They constitute the primary objects of psychological intuitions. I hope to show that expressive signals are “readable” through the intuitive abilities that detect them and understand their psychological significance in efficient ways. Having exposed the theoretical affinities between the MIS and the interactive-dual approach, I will emphasize that, just as for the first, moral intuitions come first, and reasons later, also for the interactive-dual approach of psychological understanding, psychological intuitions come first, and reasons later. <![CDATA[Following the path of Hume. Humean resonances of the Social Intuitionist Model by Jonathan Haidt]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0719-42422022000100043&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen: Jonathan Haidt ha puesto de manifiesto en diversas publicaciones la influencia que tuvo Hume como inspirador de su modelo intuicionista social, en especial en lo referente a la raíz emocional e intuitiva que da origen al juicio moral. Este artículo se propone indagar en dicha influencia con el objetivo de analizar, revisar y comparar aquellos conceptos e hipótesis que puedan tener en común los programas los dos autores. A partir de mostrar las semejanzas de ambos en el objetivo de investigar las raíces de la moralidad en la psicología, se analizan y comparan sus respectivas críticas al racionalismo y, en función de ellas, los supuestos intuicionistas que ambos asumen o podrían asumir. Dado que la motivación de los juicios morales es el tema prioritario en las investigaciones de Haidt, la parte central del trabajo está dedicada a él; al respecto se muestran las dificultades de Hume para conciliar su emotivismo con la corrección del juicio moral, a la que considera necesaria. Por último, se concluye que ambas posiciones poseen consecuencias normativas regidas por una ética de la virtud.<hr/>Abstract: Jonathan Haidt has exhibited in several publications a strong influence by Hume as his inspiration to build up his Intuitionist Social Model especially in reference to the emotional and intuitive roots of morals. So, this article aims to go deeper into that influence to analyze, review and compare their concepts and hypotheses in order to establish common features in both Philosophers´ programs. By demonstrating some similarities between both authors ―both critical to rationalism, and compelled to investigate the roots of morals in Psychology―, their proposals will be compared and analyzed; and taking these critics into account the intuitionist assumptions that both Philosophers assume or could assume will be revised. In order to focus on the motivation of moral statements as a priority in Haidt research, the core of this article is dedicated to that issue. I will also explore Hume's difficulty to conciliate his Emotivism with the rightness of moral statements that he considered necessary. Finally, my conclusions are that both positions sustain normative consequences ruled by an Ethics of Virtue. <![CDATA[The emotional dog was a Glauconian canine: The reception of the social intuitionist model, from the neurocentric paradigm to the digital paradigm]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0719-42422022000100063&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen: En este artículo analizo la recepción que se ha hecho en la academia del artículo seminal de Haidt “The emotional dog and its rational tail: A social intuitionist approach to moral judgment”. Mi tesis es que el estudio de este artículo en los campos de la filosofía y la psicología en un primer momento se llevó a cabo dentro del paradigma neurocéntrico que, durante los siguientes quince años posteriores a la publicación del artículo, dominó el ámbito de la reflexión científica. Esta lectura neurocéntrica marcará una interpretación concreta del texto que presenta varias limitaciones. Sin embargo, el actual paradigma de reflexión sobre el mundo digital, imperante en el ámbito académico, conforma una nueva perspectiva desde la que volver al texto de Haidt. Este nuevo enfoque permite desentrañar elementos del famoso artículo que en el paradigma neurocéntrico pasaron desapercibidos para los investigadores. Además, el paradigma digital logra integrar mejor el artículo seminal de Haidt en el conjunto de su obra posterior.<hr/>Abstract: In this article I analyze the academic reception of Jonathan Haidt’s seminal article The emotional dog and its rational tail: A social intuitionist approach to moral judgment. My thesis is that in the spheres of philosophy and psychology, this article was initially studied within the neurocentric paradigm, which dominated the field of scientific reflection in the fifteen years following its publication. This neurocentric reading established a specific interpretation of the text with several limitations. However, more recently a digital paradigm has emerged and come to prevail in academia, providing a new perspective from which to return to Haidt’s text. Indeed, this approach makes it possible to unravel elements of the famous article that in the neurocentric paradigm went unnoticed by researchers. Moreover, the digital paradigm manages to better integrate Haidt’s seminal article into his later work as a whole. <![CDATA[Teaching an Old Dog New Tricks: Intuition, Reason, and Responsibility]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0719-42422022000100085&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen Según una teoría influyente de la responsabilidad moral, los seres humanos son responsables (pueden ser disculpados o culpabilizados) cuando tienen la capacidad de responder a razones (Fischer &amp; Ravizza 1998). Pero esta teoría hace una suposición descriptiva sobre los seres humanos que posiblemente no es consistente con investigaciones empíricas. De acuerdo con una tendencia reciente en la psicología moral (Haidt 2001), la mayor parte del juicio humano es resultado de un proceso inconsciente, rápido, e intuitivo en vez de un proceso consciente, deliberado, y racional. Y cuando el ser humano participa en la deliberación consciente, generalmente esta sirve para dar una justificación post hoc de sus intuiciones (“confabulación”). Si este modelo es correcto, uno puede concluir que la mayoría de nuestros juicios no están basados en una respuesta genuina basada en razones. Así, esta influyente teoría de la responsabilidad moral parece llevarnos a la conclusión de que no somos responsables por muchos de nuestros pensamientos y comportamientos, incluyendo los prejuicios implícitos. En este trabajo discuto que esta conclusión puede ser evitada mostrando: (1) que nuestras inclinaciones y procesos intuitivos pueden responder a razones; (2) que estos procesos pueden ser fortalecidos por el ambiente del individuo; y (3) que las prácticas sociales, como la culpa, son una forma clave en que los humanos se ajustan a las razones. Argumento que los puntos primero y segundo, a pesar de su plausibilidad inicial, son insuficientes para explicar por qué los humanos somos responsables de cosas tales como nuestros prejuicios implícitos, y que el modo de progresar en relación con este problema radica en apreciar los efectos de las prácticas sociales tales como la culpa.<hr/>Abstract According to one highly influential approach to moral responsibility, human beings are responsible (eligible to be praised or blamed) for what they do because they are responsive to reasons (Fischer &amp; Ravizza 1998). However, this amounts to a descriptive assumption about human beings that may not be borne out by the empirical research. According to a recent trend in moral psychology moral (Haidt 2001), most human judgment is caused by fast, nonconscious, and intuitive processes, rather than explicit, conscious deliberation about one’s reasons. And when humans do engage in explicit deliberation, it primarily serves to provide post hoc rationalization of their intuitive judgments (confabulation). If this is correct, it is tempting to conclude that most of our judgments-and the actions we perform on their basis-are not genuine responses to reasons. The reasons-responsiveness approach would thus appear to be committed to the implausible conclusion that we are not responsible for very much after all, including, most problematically, our implicit biases. I argue that the reasons-responsiveness approach can avoid this conclusion by showing three things: (1) that affective and intuitive processes can be reasons-responsive; (2) that the responsiveness of those processes can be bolstered by the agent’s environment; and (3) that practices like blame are one of the key ways in which human beings are attuned to reasons over time. I argue that the first and second of these items, despite their initial plausibility, are insufficient on their own to explain why humans can be held accountable for things like implicit biases, and that the way forward is to appreciate what holding each other accountable does-i.e., its effects. <![CDATA[Odio e ira: análisis conceptual y efectos prácticos. Un tributo a Jonathan Haidt]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0719-42422022000100107&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Abstract This work intends to study the status of some emotions in a practical environment. I shall focus specifically on two: anger and hatred. My first objective will be to show that the distinction between the two is not as simple as might appear at first sight. This is because, as I will show, anger and hatred appear to be neighboring emotions. It is therefore necessary to analyze them conceptually to pull aside the veils of appearance and thus identify their relevant differences. My second objective is to show that the conceptual distinction I seek is not in pursuit of a merely analytical interest. I shall claim that the conceptual differences here have a practical impact, especially in the political environment, because anger and hatred should be dealt with differently in the realm of democracies.<hr/>Resumen Este trabajo estará centrado en estudiar el estatus que algunas emociones tienen en el ámbito práctico. Concretamente me detendré en dos de ellas: la ira y el odio. Mi primer objetivo será mostrar que distinguir entre ambas no resulta tan simple como a primera vista pudiese juzgarse. Esto porque, como mostraré, la ira y el odio parecen emociones vecinas. Por lo tanto, es necesario analizarlas conceptualmente para rasgar los velos de la apariencia y, en consecuencia, para identificar sus diferencias relevantes. Mi segundo objetivo será mostrar que la distinción conceptual que busco no persigue un interés meramente analítico. Sostendré que las diferencias conceptuales en esta oportunidad tienen impacto práctico, especialmente en el ámbito político porque la ira y el odio son y deben ser administradas de manera diferente en el terreno de las democracias. <![CDATA[<em>Nudges</em> and hive psychology: budging communal happiness]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0719-42422022000100125&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen El artículo analiza y critica el uso político de la psicología de colmena propuesto por Jonathan Haidt que recurre a los “empujoncitos” del paternalismo libertario. El artículo presenta el paternalismo y discute la teoría de los empujoncitos, y en base base a esa discusión examina el uso político de la psicología de la colmena y sostiene que (i) los empujoncitos no respetan a las personas como seres autónomos, y (ii) las políticas de la colmena son peligrosas. En su lugar, bien valdría asumir una perspectiva cosmopolita.<hr/>Abstract The article analyzes and criticizes the political use of hive psychology proposed by Jonathan Haidt who appeals to the "nudges" of libertarian paternalism. The article introduces paternalism and discusses the nudge theory, and on the basis of that discussion examines the political use of hive psychology and holds that (i) nudges do not respect people as autonomous beings, and that (ii) hive politics are dangerous. Instead, a cosmopolitan perspective would be well worth pursuing. <![CDATA[Under- and overspecification in Moral Foundation Theory. The problematic search for a moderate version of innatism]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0719-42422022000100163&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen La Teoría de los Fundamentos Morales de Jonathan Haidt ha sido blanco de numerosas críticas, fundamentalmente en función de la falta de evidencia vinculada con las bases neurológicas y genéticas de las intuiciones morales evolutivas que dicha teoría propone. A pesar de que la teoría de Haidt aparece hoy en día como el marco teórico probablemente más prometedor al momento de integrar los resultados provenientes de las distintas líneas de investigación interdisciplinaria abocadas al estudio de los fundamentos evolutivos de la psicología moral, argumentaré que i) también evidencia una subespecificación crítica en cuanto a los procesos mentales específicos que operan en la activación de nuestras intuiciones moral evolutivas, y que ii) dicha subespecificación coexiste con una sobreespecificación de la estructura de la naturaleza humana al momento de explorar alternativas a las sociedades capitalistas.<hr/>Abstract Jonathan Haidt’s Moral Foundation Theory has been criticized on many fronts, mainly on account of its lack of evidence concerning the genetic and neurological bases of the evolved moral intuitions that the theory posits. Despite the fact that Haidt’s theory is probably the most promising framework from which to integrate the different lines of interdisciplinary research that deal with the evolutionary foundations of moral psychology, i) it also shows a critical underspecification concerning the precise mental processes that instantiate the triggering of our evolved moral intuitions, and that ii) that underspecification coexists with and overspecification of the structure of human nature when it comes to exploring alternatives to capitalist societies. <![CDATA[Extending the conversation on moral judgement development: relations between social intuitionism, constructivism and cultural psychology]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0719-42422022000100181&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen El objetivo de este trabajo es extender el diálogo entre el intuicionismo social, las perspectivas genéticas de la psicología moral, señalando las contribuciones y limitaciones de cada una de ellas para avanzar en la comprensión de la formulación y transformación de los juicios morales. Particularmente, se ha propuesto un examen del modo en el que han sido abordadas las relaciones entre el sujeto y el objeto de conocimiento a la luz de los aportes de la traducción psicológica constructivista. Además, se analizan las relaciones entre las emociones, el razonamiento y la situación sociales específicas en la que tienen lugar tales procesos cognitivos, a través de las contribuciones de la psicología cultural. Mediante tal examen fue posible apreciar la contribución indudable del intuicionismo social a la psicológica moral, sus limitaciones, y elucidar las tesis que conforman dicha teoría. Justamente, al examinar las relaciones, las convergencias y las profundas diferencias entre el intuicionismo social, el constructivismo y la psicología cultural en sus abordajes sobre el juicio moral es posible contribuir a promover su revisión y elucidación.<hr/>Abstract This paper aims to extend the dialogue between social intuitionism and the genetic perspectives of moral psychology, pointing out the contributions and limitations of each one to advance in the understanding of the formulation and transformation of moral judgments. An examination of how the relations between the subject and the object of knowledge have been approached in the light of the contributions of constructivist psychological tradition has been proposed. The relations between emotions, reasoning, and the specific social situation in which such cognitive processes take place it will be examined, taking up particularly the contributions of cultural psychology. By critically examining the three theoretical perspectives, it was possible to point out their contributions and limitations, as well as to appreciate the undoubted contribution of social intuitionism to moral psychology, its limitations and to elucidate the theses that shape this theory. It is precisely by examining the relationships, convergences and profound differences between social intuitionism, constructivism, and cultural psychology in their approaches to moral judgment that it is possible to contribute to promoting their revision and elucidation. <![CDATA[The indolent sympathy: an explanation from Haidt's perspective.]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0719-42422022000100203&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen En este trabajo me valgo de la teoría de Jonathan Haidt para explorar una disposición afectiva a la que llamo "simpatía indolente". Argumento que esta disposición impide que un grupo considerable de seres humanos se solidarice con los millones de personas que se encuentran en condición de pobreza o extrema pobreza. Para demostrarlo, presentaré primero dos casos disímiles que muestran el tipo de disposición afectiva que deseo someter a consideración del lector. En segundo lugar, discutiré las principales características de esta disposición afectiva. En tercer lugar, expondré el modelo intuicionista social, destacando los aspectos que me ayudarán a dar cuenta de la simpatía indolente. Por último, leeré la simpatía indolente a la luz de la teoría de Haidt y explicaré una de sus características más importantes: la brutalidad.<hr/>Abstract In this paper, I use Jonathan Haidt's theory to explore an affective disposition that I call “indolent sympathy”. I argue that this disposition prevents a considerable group of human beings from showing solidarity with the millions of people who find themselves in conditions of poverty or extreme poverty. To demonstrate this, I will first present two dissimilar cases that show the type of affective disposition that I wish to submit to the reader's consideration. Secondly, I will discuss the main characteristics of this affective disposition. Thirdly, I will discuss the social intuitionist model, highlighting the aspects that will help me to account for indolent sympathy. Finally, I will read indolent sympathy in the light of Haidt's theory and explain one of its most important features: brutality. <![CDATA[Far from heart, far from eyes: empathy, personal identity, and moral recognition]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0719-42422022000100221&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen ¿Empatizamos con el otro porque primero lo hemos reconocido como un igual o lo reconocemos como igual porque primero hemos empatizado con él? Este artículo explora la relación entre la empatía afectiva, el reconocimiento moral de los otros y la identidad personal. Defiendo que, para reconocer al otro como valioso y actuar en consonancia con ello, se debe poder sentir empatía afectiva por su situación y, para ello, hay que 1) tener curiosidad por el otro para superar la indiferencia y 2) sentir que tu identidad no se ve amenazada por el reconocimiento del otro. De lo contrario, surgirían racionalizaciones y justificaciones de conductas antisociales. Así, me centro en cómo la construcción del yo juega un papel clave en las conductas prosociales y la activación de la empatía afectiva, que ha sido pasada por alto por la filosofía moral en el debate sobre la empatía. Para hacerlo, primero exploro los casos en los que se rompe el reconocimiento moral, describo el debate pendulante sobre el papel de la empatía para el reconocimiento moral y la agencia moral y, en tercer lugar, trato de contribuir en el debate cambiando el enfoque hacia los prerrequisitos para sentir empatía, como la curiosidad, un yo bien integrado y un narcisismo sano. Así, abordo cómo la construcción del yo tiene un papel clave en la posibilidad de empatizar con los demás y, por tanto, en las virtudes epistémicas y la agencia moral. Como conclusión, defiendo la importancia de la educación psicológica para la agencia moral.<hr/>Abstract Do we empathize with the others because first we have recognized them as somehow equals, or do we recognize them as equals because first we have empathized with them? This article explores the relation between affective empathy, the moral recognition of the others, and personal identity. I defend that, to recognize others as valuable and act in line with this, one must be able to feel affective empathy for their situation, and, to do so, one has to 1) be curious about them to surpass indifference, and 2) feel that your identity is not threatened by recognizing the others. Otherwise, rationalizations and justifications of antisocial behaviors would arise. Thus, I focus on how the construction of the self plays a key role in prosocial behaviors and the activation of affective empathy, which has been overlooked by moral philosophy in the debate on empathy. In order to do so, firstly, I explore cases where moral recognition is broken, secondly, I explore the dichotomic debate on the role of empathy for moral recognition and moral agency, and, thirdly, I try to enrich the debate by shifting the focus to the prerequisites to feel empathy, such as curiosity, a well-integrated self and healthy narcissism, addressing so how the construction of the self plays a key role in the possibility of empathizing with others and, therefore, in epistemic virtues and moral agency. As a result, I advocate the importance of psychological education for moral agency. <![CDATA[Towards an attempt to unravel normative assumptions implicit in Haidt's thought]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0719-42422022000100245&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen Este artículo pretende indagar, partiendo tanto del análisis de la Teoría de los Fundamentos Morales de Haidt, como de su Modelo Intuicionista-social, si existe alguna asunción normativa implícita en el autor en relación al valor adjudicado a las intuiciones morales, tanto en lo referente a su contenido y posible funcionalidad adaptativa (asunto desarrollado en la FMT), como en lo atinente a los mecanismos que disparan tales intuiciones (tema abordado en el SIM). Se procura desentrañar si el autor, más allá de considerar las intuiciones emocionales como la verdadera causa de los juicios morales, adjudica a esta situación un valor positivo o negativo. Para tal fin se examinan las motivaciones subyacentes a diversas intuiciones morales (tanto de raigambre biológica, vinculadas a diversos intereses adaptativos; como de origen social), a los fines de analizar los aportes de Haidt al esclarecimiento de un problema de metaética normativa de gran impacto en la actualidad: ¿cabe atribuir idéntico peso normativo a cualquier fundamento moral vigente en las sociedades humanas; o sólo algunas orientaciones son racional, y, por ende, moralmente justificables?, ¿revelan todas ellas preocupaciones morales genuinas, o algunas reflejan intereses adaptativos relevantes pero no específicamente morales, o incluso aspiraciones egoístas funcionales a los intereses de sectores hegemónicos? Se analizan las implicancias de la FMT como una guía heurística valiosa para interpretar las preocupaciones morales de los conservadores desde un enfoque metaético evolucionista que permite superar el monismo del código ético liberal, para el cual el espectro de genuinas preocupaciones morales se reduce a cuestiones de justicia, derechos y protección del más débil (pues solo éstas serían racionalmente justificables). También se advierte la necesidad de lograr una articulación más clara entre el SIM, que pone más el acento en los procesos de adquisición de intuiciones por la vía del aprendizaje y la interacción social, y la FMT, que se enfoca en su contenido y sus posibles vínculos con diversos intereses adaptativos.<hr/>Abstract This article aims to investigate, starting from both the analysis of Haidt's Theory of Moral Foundations, and his Intuitionist-social Model, if there is any implicit normative assumption in the author in relation to the value assigned to moral intuitions, both in relation to to its content and possible adaptive functionality (a matter developed in the FMT), as well as to the mechanisms that trigger such intuitions (a topic addressed in the SIM). An attempt is made to unravel whether the author, beyond considering emotional intuitions as the true cause of moral judgments, ascribes a positive or negative value to this situation. To this end, the motivations underlying various moral intuitions (both of biological roots, linked to various adaptive interests; and of social origin) are examined, in order to analyze Haidt's contributions to the clarification of a problem of normative metaethics of great impact. at present: can the same normative weight be attributed to any moral foundation in force in human societies; or are only some orientations rational, and therefore morally justifiable? Do they all reveal genuine moral concerns, or do some reflect relevant but not specifically moral adaptive interests, or even selfish aspirations functional to the interests of hegemonic sectors? The implications of the FMT are analyzed as a valuable heuristic guide to interpret the moral concerns of conservatives from an evolutionary meta-ethical approach that allows to overcome the monism of the liberal ethical code, for which the spectrum of genuine moral concerns is reduced to questions of justice, rights and protection of the weakest (since only these would be rationally justifiable). The need to achieve a clearer articulation between the SIM, which puts more emphasis on the processes of acquisition of intuitions through learning and social interaction, and the FMT, that focuses on its content and its possible links with various adaptive interests. <![CDATA[Social intuitionism and dual reasoning theory]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0719-42422022000100271&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen En este trabajo se explora el intuicionismo social defendido por Jonathan Haidt y se compara con la teoría dual de razonamiento (TDR), dicha teoría pertenece a una familia de propuestas que sostienen que existe una dualidad en el ámbito de lo mental. Por un lado, el intuicionismo social ha sostenido que recibe apoyo de la TDR, por otro lado, la TDR ha apuntado semejanzas con el intuicionismo social; no obstante las referencias mutuas mencionadas, no se ha realizado un análisis de cuál podría ser la relación precisa entre dichos proyectos. Este trabajo es un intento de llevar a cabo dicho análisis, en éste se defiende que a) no queda claro que la división del intuicionismo social entre razonamiento, intuición y emoción, sea equivalente a la de los defensores de la TDR; b) el intuicionismo social guarda ciertas diferencias tanto con la versión default-intervencionista como con la versión paralela de la TDR; y, por último, c) no es evidente que el intuicionismo social sea una extensión de una TDR al campo del juicio moral. Es necesario llevar a cabo más estudios que profundicen en los diferentes elementos del intuicionismo social y la TDR, para con ello entender cómo es que los seres humanos emiten juicios y toman decisiones, ya sea dentro del ámbito de la moral o fuera de ella.<hr/>Abstract In this work the social intuitionism defended by Jonathan Haidt is explored and compared with the dual reasoning theory (TDR), this theory belongs to a family of proposals that maintain that there is a duality in the field of the mental. On the one hand, social intuitionism has argued that it receives support from TDR, on the other hand, TDR has pointed out similarities with social intuitionism; despite the mutual references mentioned, an analysis of what the precise relationship between these projects could be has not been carried out. This work is an attempt to carry out such analysis, in which it is argued that a) it is not clear that the division of social intuitionism between reasoning, intuition, and emotion is equivalent to that of the defenders of TDR; b) social intuitionism has certain differences both with the default-interventionist version and with the parallel version of the TDR; and, finally, c) it is not evident that social intuitionism is an extension of a TDR to the field of moral judgment. It is necessary to carry out more studies that delve into the different elements of social intuitionism and TDR, in order to understand how human beings make judgments and decisions, either within the scope of morality or outside it. <![CDATA[Naturalization of ethics and moral]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0719-42422022000100293&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen El abordaje de cuestiones como el bien y el mal desde la filosofía nos lleva a especificar lo que se entiende por ética y por moral. Canónicamente, la ética es una rama de la filosofía que estudia y sistematiza dichos conceptos y tiene como objetivo definir de forma racional qué constituye un acto bueno o virtuoso, independientemente de la cultura en la que se enmarque. La moral se define como el conjunto de normas que rigen el comportamiento de las personas que forman parte de una sociedad determinada, contribuyendo así al mantenimiento de la estabilidad y de la estructura social. A partir de estas definiciones, la naturalización consiste en buscar fundamentos en las ciencias empíricas para justificar los principios morales. El objetivo de este trabajo es ver cómo las disciplinas científicas pueden aportar conocimientos que fundamenten la ética y los principios morales, un proyecto basado en la naturalización de la filosofía, cuestionando cualquier apriorismo que haga caso omiso de la ciencia. En primer lugar, se examinará el programa naturalizador y sus principales variantes en la filosofía. En segundo lugar, se analizarán dos propuestas desde la filosofía de la ciencia que pueden enmarcarse en el naturalismo, a saber: Philip Kitcher y Patricia S. Churchland. A continuación, se abordarán algunas de las principales tesis que proporcionan explicación científica del comportamiento humano desde el punto de vista de las virtudes morales.<hr/>Abstract The approach to issues such as good and evil from philosophy leads us to specify what is understood by ethics and morals. Canonically, ethics is a branch of philosophy that studies and systematizes these concepts and aims to rationally define what constitutes a good or virtuous act, regardless of the culture in which it is framed. Morality is defined as the set of norms that govern the behavior of people who are part of a given society, thus contributing to the maintenance of stability and social structure. Based on these definitions, naturalization consists of seeking foundations in the empirical sciences to justify moral principles. The objective of this work is to see to what extent science can contribute knowledge that supports ethics and moral principles, a project based on the naturalization of philosophy, questioning any apriorism that ignores science. First, the naturalizing program and its main variants in philosophy will be examined. Second, two proposals from the philosophy of science that can be framed in naturalism will be analyzed, namely: Philip Kitcher and Patricia S. Churchland. Next, some of the main theses that provide scientific explanation of human behavior from the point of view of moral virtues will be addressed. <![CDATA[La mente moral: cómo cinco grupos de intuiciones innatas guían el desarrollo de varias virtudes, e incluso algunos módulos, específicos a la cultura]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0719-42422022000100313&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen El abordaje de cuestiones como el bien y el mal desde la filosofía nos lleva a especificar lo que se entiende por ética y por moral. Canónicamente, la ética es una rama de la filosofía que estudia y sistematiza dichos conceptos y tiene como objetivo definir de forma racional qué constituye un acto bueno o virtuoso, independientemente de la cultura en la que se enmarque. La moral se define como el conjunto de normas que rigen el comportamiento de las personas que forman parte de una sociedad determinada, contribuyendo así al mantenimiento de la estabilidad y de la estructura social. A partir de estas definiciones, la naturalización consiste en buscar fundamentos en las ciencias empíricas para justificar los principios morales. El objetivo de este trabajo es ver cómo las disciplinas científicas pueden aportar conocimientos que fundamenten la ética y los principios morales, un proyecto basado en la naturalización de la filosofía, cuestionando cualquier apriorismo que haga caso omiso de la ciencia. En primer lugar, se examinará el programa naturalizador y sus principales variantes en la filosofía. En segundo lugar, se analizarán dos propuestas desde la filosofía de la ciencia que pueden enmarcarse en el naturalismo, a saber: Philip Kitcher y Patricia S. Churchland. A continuación, se abordarán algunas de las principales tesis que proporcionan explicación científica del comportamiento humano desde el punto de vista de las virtudes morales.<hr/>Abstract The approach to issues such as good and evil from philosophy leads us to specify what is understood by ethics and morals. Canonically, ethics is a branch of philosophy that studies and systematizes these concepts and aims to rationally define what constitutes a good or virtuous act, regardless of the culture in which it is framed. Morality is defined as the set of norms that govern the behavior of people who are part of a given society, thus contributing to the maintenance of stability and social structure. Based on these definitions, naturalization consists of seeking foundations in the empirical sciences to justify moral principles. The objective of this work is to see to what extent science can contribute knowledge that supports ethics and moral principles, a project based on the naturalization of philosophy, questioning any apriorism that ignores science. First, the naturalizing program and its main variants in philosophy will be examined. Second, two proposals from the philosophy of science that can be framed in naturalism will be analyzed, namely: Philip Kitcher and Patricia S. Churchland. Next, some of the main theses that provide scientific explanation of human behavior from the point of view of moral virtues will be addressed. <![CDATA[Tensions at school: education for girls under the neoliberal stamp]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0719-42422022000100349&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen Problematizar la producción del género -y específicamente de lo femenino en el contexto escolar- es particularmente complejo. De un tiempo a esta parte, han sido las propias estudiantes quiénes han señalado la disconformidad con un sistema educativo que persiste en implementar acciones tanto institucionales como cotidianas que plasman y producen diferencias sexistas de forma significativa. La escuela se ha transformado así en un espacio de disputa y territorio en conflicto, donde conviven nuevas perspectivas de niñas y jóvenes en relación a las exigencias de derechos, de hacer escuchar su voz y manifestación pública de disconformidad, en el contexto actual de movilizaciones que cuestionan el neoliberalismo imperante. A partir del marco y contexto anterior, se analizarán las etnografías realizadas en dos establecimientos educativos, durante 2014-2018. En ellas es posible identificar dos ejes argumentativos relevantes que dan cuenta de la producción de mujeres como sujetos de segunda categoría, acentuando el análisis en el cruce entre las formas de economización de la vida en clave neoliberal, y las implicancias de esto desde una perspectiva de género.<hr/>Abstract Problematizing the production of gender -and specifically of the feminine in the school context- is particularly complex. For some time now, it has been the students themselves who have pointed out the disagreement with an educational system that persists in implementing both institutional and daily actions that shape and produce sexist differences in a significant way. The school has thus become a space of dispute and territory in conflict, where new perspectives of girls and young women coexist in relation to the demands for rights, to make their voices heard and to publicly express their disagreement, in the current context of mobilizations that question the prevailing neoliberalism. From the above framework and context, ethnographies conducted in two educational establishments, during 2014-2018, will be analyzed. In them, it is possible to identify two relevant argumentative axes that account for the production of women as second-class subjects, accentuating the analysis in the crossing between the forms of economization of life in a neoliberal key, and the implications of this from a gender perspective. <![CDATA[Heidegger and the hermeneutics of serenity (<em>Gelassenheit</em>)]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0719-42422022000100377&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen El presente trabajo procura revisar el sentido y el alcance que tiene la noción heideggeriana de serenidad. De acuerdo con este propósito, la investigación se articula en función de cuatro unidades temáticas que permiten reconstruir y exponer sinópticamente los aspectos más significativos que Heidegger dilucida a lo largo de su conferencia, pronunciada en 1955 con el título de Gelassenheit. Estos puntos rezan de la siguiente manera: (1) el significado y el alcance semántico de la palabra serenidad; (2) la condición de autoctonía y el carácter amenazante del pensamiento calculador; (3) técnica, violencia y enajenación; (4) el sentido heideggeriano de serenidad según la acepción de ecuanimidad. Para la interpretación de los documentos se adopta la metodología utilizada habitualmente en los estudios concernientes a la historia de la filosofía, que consiste en una lectura a la vez hermenéutica y crítica de los textos seleccionados para su análisis, junto con el soporte ineludible favorecido por la bibliografía especializada.<hr/>Abstract This paper aims to review the meaning and scope of the Heideggerian notion of serenity. In accordance with this purpose, the research is articulated according to four thematic units that allow reconstructing and synoptically exposing the most significant aspects that Heidegger elucidates throughout his conference, given in 1955 with the title of Gelassenheit. These points read as follows: (1) the meaning and semantic scope of the word serenity; (2) the condition of autochthony and the threatening nature of calculating thought; (3) technique, violence and alienation; (4) the Heideggerian sense of serenity according to the meaning of equanimity. For the interpretation of the documents, the methodology commonly used in studies concerning the history of philosophy is adopted, which consists of a hermeneutical and critical reading of the texts selected for analysis, together with the unavoidable support favored by the specialized bibliography <![CDATA[Biological Functions: A Critical Review and A Proposal]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0719-42422022000100395&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen La presente investigación tiene como objetivo proponer una nueva teoría para dar cuenta de las funciones de los objetos biológicos. Para ello, mostraré en qué fallan las teorías más aceptadas de funciones biológicas, para luego proponer una nueva alternativa que supera los contraejemplos dados. La investigación está dividida en las siguientes preguntas: i) apelando a diversos contraejemplos, señalaré que no hay una teoría robusta capaz de dar cuenta del fenómeno; finalmente ii) daré una teoría provisional/operacional mínima, la cual permite seguir incorporando la dimensión funcional de los rasgos.<hr/>Abstract This research aims to propose a new theory to account for the functions of biological objects. For this, I will show that the most accepted theories of biological functions fail, and then I will propose a new alternative that overcomes the given counterexamples. The research is divided into the following questions: i) appealing to various counterexamples, noting that there is no robust theory capable of accounting for the phenomenon; finally ii) I will give a minimal provisional / operational theory, which allows us to continue incorporating the functional dimension of the features. <![CDATA[Communist becomings]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0719-42422022000100411&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen A más de 30 años de la caída del bloque soviético y como resultado de las crisis sociales y políticas que han ocurrido en diferentes lugares del mundo en años recientes, han resurgido con fuerza debates académicos y políticos acerca del significado del concepto del comunismo. El presente artículo busca contribuir teóricamente a esta discusión destacando diferentes devenires dentro de los cuales el comunismo puede ser entendido en la actualidad. Entre estos se cuenta la importancia performática de la palabra “comunismo” en términos simbólicos y políticos; el comunismo como procesos que antecede y modula el desarrollo del capitalismo; el comunismo como espectro y multiplicidad; así como su relación con nuevas formas de explotación capitalista y subjetividad política.<hr/>Abstract More than 30 years after the fall of the soviet block and because of the social and political crisis that have occurred in various places of the world in recent years, there have been important political and academic debates about the meaning of the concept of communism. The current article attempts to contribute theoretically to this discussion by highlighting the different becomings within which communism can be understood in the actual context. Among those are the performative importance of the word “communism” in political and symbolic terms; communism as a process that precedes and modulates capitalist development; communism as a specter and multiplicity; and the relationship of communism with new forms of capitalist exploitation and political subjectivity. <![CDATA[Màrcio Bilharinho Naves (2020). Marx, ciencia y revolución. Santiago de Chile: Doble Ciencia Editorial, 198 págs. ISBN: 978-956-9681-16-5.]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0719-42422022000100433&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen A más de 30 años de la caída del bloque soviético y como resultado de las crisis sociales y políticas que han ocurrido en diferentes lugares del mundo en años recientes, han resurgido con fuerza debates académicos y políticos acerca del significado del concepto del comunismo. El presente artículo busca contribuir teóricamente a esta discusión destacando diferentes devenires dentro de los cuales el comunismo puede ser entendido en la actualidad. Entre estos se cuenta la importancia performática de la palabra “comunismo” en términos simbólicos y políticos; el comunismo como procesos que antecede y modula el desarrollo del capitalismo; el comunismo como espectro y multiplicidad; así como su relación con nuevas formas de explotación capitalista y subjetividad política.<hr/>Abstract More than 30 years after the fall of the soviet block and because of the social and political crisis that have occurred in various places of the world in recent years, there have been important political and academic debates about the meaning of the concept of communism. The current article attempts to contribute theoretically to this discussion by highlighting the different becomings within which communism can be understood in the actual context. Among those are the performative importance of the word “communism” in political and symbolic terms; communism as a process that precedes and modulates capitalist development; communism as a specter and multiplicity; and the relationship of communism with new forms of capitalist exploitation and political subjectivity.