Scielo RSS <![CDATA[Diálogo andino]]> http://www.scielo.cl/rss.php?pid=0719-268120210002&lang=pt vol. num. 65 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.cl/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.cl <![CDATA[VIEWS AND REFLECTIONS FROM SOUTH AMERICAN HISTORY: CHALLENGES FOR THE PRESENT]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0719-26812021000200005&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt <![CDATA["GOVERNMENT AND LEGAL CULTURE, POLITICAL ACTORS AND POWER NETWORKS IN THE SOUTH-CENTRAL ANDEAN, XVI-XIX CENTURIES"]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0719-26812021000200007&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt <![CDATA[COLONIAL AND CONVENTUAL GOVERNMENT, HIERARCHIES, AND SOCIAL NETWORKS. A GLANCE TO CHARCAS SOCIETY AND THE MONASTERY OF NUESTRA SEÑORA DE LOS REMEDIOS DE SANTA MONICA DE LA CIUDAD DE LA PLATA, 1574-1600]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0719-26812021000200013&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt La sociedad colonial, réplica de la metropolitana, reunió a actores diversos y creó nuevos otros dentro de una jerarquía social inscripta en el cuerpo de la monarquía católica. Para mantenerse en la cúspide, la novel elite charqueña, que distaba de pertenecer al estado nobiliario aunque lo emuló al constituirse como tal, legitimó sus vínculos primarios y pretendió una estabilidad demográfica que asegurara su sostén patrimonial. En ese orden, la creación de un convento pretendió inhibir la onerosa partición patrimonial generada por matrimoniar a varias de sus descendientes mujeres. En esta investigación exponemos la réplica gubernamental del siglo a nivel conventual y, tras varios eventos que involucraron a las monjas en situaciones judiciables, observamos cómo las instituciones administraban el derecho conforme con los estados o personas.<hr/>Colonial society, as a replica of the metropolis, reunited diverse actors and created new others as well within a social hierarchy printed in the body of the Catholic monarchy. In order to be maintained at the top, the new elite of Charcas, which was far to belong to the nobility it emulated, legitimized its primary bonds keeping, at the same time, demographic stability that ensured its wealth and belongings. In so doing, a convent was the means to avoid the dramatic split of the patrimony that could happen if several daughters were to be married. This research tries to picture the governmental replica at the convent level while presenting a series of events that involved the nuns in judicial situations. In so doing, we observe how the institutions administered law according to different states and persona. <![CDATA[A SUFFRAGAN CULTURE: LEXICON, LANGUAGES AND KNOWLEDGE OF POLITICAL AND JURISDICTIONAL DEPENDENCE IN THE SOUTHEAST OF THE AUDIENCIA DE CHARCAS (SANTA FE, 16TH-18TH CENTURIES)]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0719-26812021000200023&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt A partir de textos elaborados desde una perspectiva de pedidos o de reclamos por el cabildo de la ciudad de Santa Fe del Río de la Plata, una ciudad subordinada a la gobernación y el obispado de Buenos Aires y judicialmente a la Real Audiencia de Charcas, el estudio propone examinar la naturaleza de los lenguajes y la configuración de argumentos en esos pedidos para destacar los elementos que, incómoda y convenientemente, fueron de manera recurrente utilizados por el cuerpo político para obtener beneficios o exenciones de sus cabeceras. El autor propone ubicar estos lenguajes dentro de una gramática católica (donde la alegación de pobreza es fundamental) pero a la vez caracterizarlos como propios de una cultura sufragánea, esto es, una cultura política desarrollada por cuerpos políticos dependientes, con el propósito de entablar conexiones con otros casos que compartan esa misma condición.<hr/>Based on texts elaborated in the form of petitions or claims by the cabildo of the city of Santa Fe del Río de la Plata, a subordinated city to the Government and Bishopric of Buenos Aires and the Real Audiencia de Charcas, the study proposes to examine the nature of the languages and the configuration of arguments in these petitions in order to highlight the elements that, uncomfortably and conveniently, were recurrently used by the political body to obtain benefits or exemptions from their heads of state. The author proposes to locate these languages within a Catholic grammar (in which the allegation of poverty is fundamental) but at the same time to characterize them as belonging to a Cultura sufragánea, that is, a political culture developed by dependent political bodies, connecting with other cases that share the same condition. <![CDATA["EN MEDIO DE UN RINCONZILLO". ARGUMENTS TO THE JURISDICTIONAL EXTENSION OF THE AUDIENCIA DE CHARCAS THROUGH THE POLITICAL COMMUNICATION SENT TO THE CROWN (1561-1563)]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0719-26812021000200037&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El presente trabajo es una primera aproximación a la comunicación política entre la jurisdicción de la Audiencia de Charcas y la Corona castellana mediante el denominado "factor distancia". Tomaremos como objeto de análisis la comunicación epistolar que realizó la Real Audiencia y Chancillería de La Plata con la católica majestad. En esta oportunidad solo analizaremos las misivas que la institución de justicia escribiera hacia la metrópoli como cuerpo colegiado. Temporalmente se estudiarán las comunicaciones enviadas por el tribunal de justicia entre los años 1561 y 1563.<hr/>The present work is a first approach to political communication between the jurisdiction of the Audiencia de Charcas and the Castilian crown through the so-called "distance factor". We will take as an object of analysis the epistolary communication made by the Real Audiencia y Chancillería of La Plata with the Catholic Majesty. This time we will only analyze the missives that the justice institution wrote to the metropolis as a collegiate body. Temporarily, we studied the communications sent by the court of justice between the years 1561 and 1563. <![CDATA[LAND TITLES AND POSSESSION AND DOMINIO IDEAS IN CHARCAS AT THE END OF SIXTEENTH CENTURY. THE COMPOSICIÓN OF SUCUSUMA VALLEY. VICEROYALTY OF PERU, 1592-1600]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0719-26812021000200049&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt A partir del caso empírico del valle de Sucusuma, el presente trabajo sitúa la actuación de los jueces de composición y venta de tierras en el orden jurídico y en su práctica judicial en vistas a profundizar en las nociones de posesión y dominio de tierras en el distrito de Charcas a fines del siglo XVI. Para ello se examinan las concepciones ligadas a la exhibición de los títulos de la tierra, demandada por las reales cédulas de 1591, y sus antecedentes en la jurisdicción. A continuación, a partir del proceso judicial iniciado por el repartimiento de Chayanta en la audiencia de Charcas, se profundiza en las nociones posesorias y dominiales disputadas en la merced de Sucusuma al relator del mismo tribunal de justicia, el licenciado Juan Díaz Ortiz. Finalmente, se contrasta lo ante rior con la actuación judicial de don Pedro Osores de Ulloa como juez de composición charqueño y su relación con las nociones posesorias y de dominio que imbuían los espacios virreinales de fines del siglo XVI.<hr/>Based on the empirical case of Sucusuma valley, this article places the actions of the judges of composición and sale of land in the juridical order and judicial practice to analyze the notions of possession and dominio of lands in Charcas district at the end of the Sixteenth Century. First, it examines notions linked to the land titles exhibition ordered by the Crown in 1591 and its background in the district. Second, it studies the possession notions linked to the merced and composición of Sucusuma valley since the judicial process initiated by indigenous repartimiento of Chayanta. Finally it contrasts them with the judicial practice of Don Pedro Osores de Ulloa in Charcas to identify possession ideas in the viceroyalties spaces of the late Sixteenth Century. <![CDATA[PRISONERS OF THEIR OWN OFFICE. THE CACIQUES OF THE TITICACA LAKE IN SOUTH ANDEAN PUBLIC JAILS (16<sup>m</sup>-17<sup>m</sup> CENTURIES)]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0719-26812021000200065&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este trabajo reconstruye los derroteros de un elenco de caciques "de menor porte" de los pueblos de reducción de los corregimientos adyacentes al lago Titicaca entre fines del siglo XVI y mediados del siglo XVII, específicamente de quienes pasaron largas y recurrentes estadías en las cárceles públicas por no haber cumplido con las cargas coloniales (el tributo monetizado y mita potosina). Entre los pueblos, las ciudades y las cárceles, sus denodados esfuerzos permiten vislumbrar sus dificultades y las contradicciones del duro oficio de la intermediación social y política. Buscamos interpelar estas experiencias históricas en el marco de la cultura jurídica de la época, como así también insertarlas en los marcos historiográficos de los liderazgos étnicos en el mundo andino colonial.<hr/>This paper reconstructs the paths of a cast of lesser caciques (native lords) of the pueblos de reducción (villages) of the corregimientos (rural jurisdictions) adjacent to Lake Titicaca between the end of the 16th and mid-17th centuries, specifically of those who spent long and recurrent stays in public jails for not having fulfilled the colonial charges (the monetized tribute and the Potosí mita). Among the pueblos, cities and jails, their strenuous efforts allow us to glimpse at their difficulties and the contradictions of the intricate craft of social and political intermediation. We seek to question these historical experiences in the framework of the legal culture of that time, and insert them in the historiographical frameworks about ethnic leaderships in the colonial Andean world. <![CDATA[¿DE QUÉ NACIÓN SON? IMPOSSIBLE ANSWERS FROM INDIGENOUS WITNESSES IN CHARCAS' COLONIZATION EARLY TIMES]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0719-26812021000200081&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Presentamos un proceso judicial que discurrió a lo largo de la segunda mitad del siglo XVI, iniciado en el Virreinato del Perú y que, dos décadas más tarde, recaló en el Consejo de Indias. En el juicio dos españoles vecinos de la ciudad de La Plata (hoy Sucre, Bolivia) litigaron acerca de quién tenía derecho a incorporar en su encomienda a ciertas autoridades indígenas y sus sujetos. La causa incorpora testimonios indígenas, de españoles y otros elementos de prueba. Indagamos particularmente en las intervenciones de los testigos indígenas, tema historiográficamente desatendido y, sobre todo, en un juicio civil entre españoles en el contexto inicial del afianzamiento de la dominación colonial en el sur andino y de la conformación institucional de la justicia local. Reflexionamos acerca de las posibilidades y limitaciones en la interpretación de la voz indígena en primera persona. También analizamos el centro de la disputa que se ventilaba: la definición de la adscripción étnica de indígenas. Trascendiendo la intención de utilizar el juicio en la búsqueda de la clasificación correcta de los indígenas, proponemos interpretarlas como parte de la disputa entre los encomenderos en la que, por lo menos algunos indígenas, pudieron haber jugado un papel activo.<hr/>This paper deal with a trial that was sustained in the second half of the 16th Century between two encomenderos. It was initiated in the viceroyalty of Peru and two decades later arrived at the Consejo de Indias. In this lawsuit, two Spaniards from the city of La Plata (now Sucre) litigated about who had the right over two indigenous authorities and their subordinated people. Among other evidence, indigenous witnesses were presented by both contenders. We analyze the testimonies of the indigenous witnesses in the judicial process, a little explored issue by the American Colonial History. It is particularly interesting because the trial took place in the context of the beginning of the institutionalization of local justice and colonial domination. At the same time we reflect on the possibilities and limitations of interpreting the indigenous voice in the first person. We have the opportunity to listen to the definition of their ethnicity but this is an issue that needs to be problematized and revealed. Beyond the interest of searching for the correct classification of indigenous people, we interpret the categories as part of the dispute between the encomenderos in which context, at least some indigenous people, may have played an active role to get the best position. <![CDATA[SYMBOLIC PRESTIGE AND EPISCOPAL CONTROL. THE STRATEGY OF BISHOP ALONSO RAMÍREZ DE VERGARA IN FRONT OF THE CATHEDRAL CHAPTER OF CHARCAS]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0719-26812021000200093&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt En este trabajo se analizan las estrategias implementadas por el obispo Alonso Ramírez de Vergara para dotar de organización y prestigio simbólico a la iglesia catedral de Charcas o La Plata. En este sentido, la promoción del culto a reliquias e imágenes sagradas, así como la elaboración de constituciones o regla consueta, forman partes de estrategias de control y prestigio episcopal. Estas estrategias tuvieron por propósito delimitar y aminorar la autoridad del capítulo catedralicio de La Plata, acrecentada tras varios períodos de sede vacante en la segunda mitad del siglo XVI, y en los que se configuró una dinámica jurisdiccional contraria a las disposiciones tridentinas e incluso a las disposiciones del patronazgo real.<hr/>This work analyzes the strategies implemented by Bishop Alonso Ramírez de Vergara to provide organization and symbolic pres tige to the Cathedral Church of Charcas or La Plata. In this sense, the promotion of the cult of relics and sacred images, and the elaboration of constitutions or regla consueta, are part of episcopal control and prestige strategies. The purpose of these strategies was to delimit and reduce the cathedral chapter of La Plata's authority, increased after several periods of vacant headquarters in the second half of the 16th century, and a jurisdictional dynamic contrary to the Tridentine provisions and even to the provisions of the Royal Patronage. <![CDATA[MISERABLES OR LIARS. JUDICIAL INVOLVEMENT AND INQUISITORIAL TREATMENT OF INDIGENOUS WOMEN IN CAUSES OF SOLICITATION (THE INQUISITION OF LIMA, XVI-XVII CENTURIES)]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0719-26812021000200117&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artículo analiza la participación judicial de las mujeres indígenas, así como el tratamiento que recibieron sus testimonios en las causas de fe por solicitación incoadas por el Santo Oficio limeño entre 1571 y 1610. Si bien la legislación y la práctica inquisitorial tendieron a devaluar o desestimar sus declaraciones, la investigación revela que las voces de estas mujeres fueron determinantes a la hora de fulminar muchas de esas causas. En ese sentido, el trabajo sugiere que los testimonios judiciales nativos constituyeron una fuente de desestabilización no solo de la posición de los doctrineros acusados, sino también del ordenamiento colonial.<hr/>This article analyzes the participation of indigenous women in judicial proceedings, and the treatment that their testimonies received during the claims of solicitation initiated by the Peruvian Inquisition between 1571 and 1610. Although inquisitorial legislation and practice tended to underrate or dismiss their statements, our research shows that the voices of these women were decisive at the time of closing those claims. In that sense, our work suggests that the native judicial testimonies were a source of destabilization, not only of the accused parish priest, but also of the colonial order. <![CDATA["HACIENDO RELACIÓN DE LAS COSAS TOCANTES A SU GOBIERNO". THE INCA ORDER IN EARLY COLONIAL DOCUMENTATION (PERU, 1540-1570)]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0719-26812021000200133&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Durante los cuarenta años que siguen a la conquista del Perú, la alusión positiva a los mecanismos e instituciones incaicas de au toridad, figuró con frecuencia y con cierta sistematicidad en la documentación colonial referida a materias indígenas; tributación, trabajo, policía, evangelización y buen gobierno. Estas informaciones -sobre la base de la experiencia in situ-, en manos de clérigos y funcionarios reales, obedecieron en principio a una preocupación claramente etnográfica e informativa. Luego, llegaron a tornarse esenciales en virtud de proponer emular los dispositivos de control que habían garantizado una obediencia irrestricta de parte de las sociedades andinas a un régimen considerado tiránico pero eficiente a nivel gubernamental. Paralelamente a la cronística tem prana -fabricada como historia y con un carácter apologético-, relaciones, cartas, memoriales e informes, fungieron de escrituras oficiales al servicio del colonialismo, al reiterar diacrónicamente la necesidad de restituir un régimen que había mantenido a los indios totalmente sujetos y en su máxima entrega laboral. El objetivo de esta contribución es analizar este tipo de textos como un corpus general que, a nivel comparativo, permite ponderar la circulación de un saber específico que progresivamente fue usado e instrumentalizado por religiosos, oidores y virreyes, tanto para denunciar el mal gobierno colonial, como la progresiva disipación de los naturales tras la llegada de las huestes hispanas en 1532.<hr/>During the forty years after the conquest of Peru, the positive allusions on Inca mechanisms and institutions were frequently and with a certain systematicity present in the colonial documents related to indigenous matters; taxation, labor and good government. These information -based on the experience in situ- in hands of clergymen and royal public servants, were dued to ethnographic and informative concerns, later on they became vital in order to propose to emulate the control mechanisms which had allowed the unrestricted obedience of the Andean communities to a regime considered tyrannical, but efficient on a governmental level. At the same time the early chronicle works -written as history and with an apologetic character- reports, memorials, informs acted as official writings at the service of colonialism, as they reaffirmed diachronically the necessity of restitution of a regime that had kept the Indians completely subject and on their highest working level. The objective of this contribution is to analyze this type of text as a general corpus which, on a comparative level, allows to weigh the circulation of a specific knowledge that was used and exploited progressively by clergymen, judges and viceroys, as much to report the bad colonial government as the progressive disappearance of the natives after the arrival of the Spanish armies in 1532. <![CDATA[CONSTRUCTION OF AN INSTITUTIONAL PRAXIS IN PERU OF THE XVI CENTURY: THE VOLUNTEERING OF THE GIFTS]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0719-26812021000200151&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Los Austrias solicitaron en el virreinato del Perú veinte donativos, los que permitieron recaudar por lo menos 7.487.935 pesos. Sin embargo, a la fecha, no mucho se sabe al respecto, ya que la historiografía solo recientemente ha empezado a centrarse en esta herramienta de recaudación extraordinaria. La investigación que se presenta se propone por lo tanto empezar a colmar esta laguna, mediante el examen de las muchísimas fuentes éditas publicadas durante los siglos XIX y XX. El recurso a esta variada documentación permitirá cuantificar con más precisión los donativos solicitados; definir las diligencias puestas en acto por los agentes involucrados en su recolección; entender la cultura política y jurídica que legitimó su recaudación; poner en tela de juicio la creencia errónea, pero aún a menudo considerada legítima por la historiografía, por derivarse de la experiencia coeva castellana, que califica como servicios forzosos los donativos voluntarios pedidos por los Habsburgo de España en las Indias, en general, y en Perú, en particular.<hr/>The Austrias requested twenty voluntary gifts from the viceroyalty of Peru, which allowed them to collect at least 7,487,935 pesos. However, to date, not much is known about it, and only in recent times has historiography begun to focus on this collection tool. This article aims to begin to fill this gap, by examining the many edited sources published during the 19th and 20th centuries. Using this varied documentation will allow quantifying with more precision the gifts requested; to define the procedures implemented by the agents involved in its collection; to understand the political and legal culture that legitimized the collection of the voluntary gifts; to deny the erroneous belief, nonetheless, still often considered legitimate by historiography, as it derives from the Castilian experience, which qualifies as forced services the voluntary gifts requested by the Habsburgs of Spain in the American territories, in general, and in the viceroyalty of Perú, in particular. <![CDATA[THE VICEROY TOLEDO: KEY FIGURE FOR THE SUPPRESSION OF THE AUDIENCIA DE CONCEPCIÓN]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0719-26812021000200165&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artículo discute la importancia que tuvo el virrey Francisco de Toledo para la supresión de la Audiencia de Concepción. Se establece la hipótesis que entre las múltiples quejas y recomendaciones de suprimirla, las del virrey resultaron determinantes. Para probar lo anterior dividimos el texto en tres partes principales: primero, un breve recorrido por los ocho años de la existencia de la Audiencia con las circunstancias de su creación y supresión. Segundo, las críticas empleadas por el virrey Toledo y su repetida recomendación de quitar la Audiencia de Concepción. Tercero, los lazos e influencias que tenía el virrey en la corte madrileña que hacían posible que sus recomendaciones fuesen escuchadas. Con ello, se concluye que el peso del virrey fue determinante para que se suprimiera la Audiencia de Concepción.<hr/>This paper discusses the importance of the viceroy Francisco de Toledo for suppressing the Audiencia de Concepción. We establish the hypothesis that among the multiple complaints and recommendations to suppress it, the viceroy ones were decisive. In order to prove it, we divide the text into three main parts: first, a short résumé about the eight years of its existence, including the circum stances of its establishment and suppression. Second, the criticisms made by the viceroy Toledo and his constant recommendation to cut the Audiencia de Concepción. Third, the viceroy's ties and influence at the court in Madrid, which made it possible that his recommendations found open ears. Finally, we conclude that the viceroys' opinion was decisive for the Audiencia to be shut down. <![CDATA[PRACTICAL INVENTION OF CONSENSUS. JUSTICE AND AGREEMENTS WITH A NOTARY IN CHILE (XVII-XVIII CENTURIES)]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0719-26812021000200175&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El objetivo de este texto es mostrar que el estilo notarial, sus fórmulas y prácticas, participaron, en Santiago de Chile de fines del siglo XVII y durante el siglo XVIII, en la construcción política del consenso. El oficio del escribano es un lugar de primera importancia, donde convergen la resolución de conflictos y la invención práctica del consenso. Para eso, interrogamos los motivos para llegar a un acuerdo ante escribano y mostramos que más allá de la reducción de gastos se hace al precio de una abdicación voluntaria de la soberanía individual, en nombre de un principio sagrado y antiguo que es el de la concordia. El significado político de esta práctica en una sociedad colonial del Antiguo Régimen está cuestionado sobre la base de los contratos ante escribanos.<hr/> This text aims to show that the notarial style, its formulas and practices, participated in Santiago de Chile at the end of the 17th century and during the 18th century, in the political construction of consensus. The notary's office is a place of primary importance where the resolution of conflicts and the practical invention of consensus converge. Hence, we question the motivations to set a notarial agreement and highlight that beyond the expense reduction, this is done at the price of a voluntary abdication of individual sovereignty in the name of a sacred and ancient principle that is that of concord. The political significance of this practice in a colonial society of the Old Regime is questioned on the basis of notarial agreements. <![CDATA[CACIQUES: LEGITIMACY AND INSTITUTIONAL VALIDATION IN COLONIAL CENTRAL CHILE. IMPLICATIONS AND STRATEGIES FOR CONTINUITY]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0719-26812021000200185&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El objetivo de este artículo es demostrar que los caciques de la zona central de Chile fueron legítimos en la medida que su nombra miento estuviese de acuerdo con la costumbre indígena, el que una vez validado por la Corona, permitía que el cacique ejerciera el "gobierno" de su pueblo. De esta forma confluyeron el derecho indígena y el derecho hispano, cuestión que respondió a la estrategia imperial de contar con mediadores culturales y agentes de control social que coadyuvaran a las autoridades estatales y eclesiásticas en el proceso de colonización.<hr/>The purpose of this article is to demonstrate that the caciques of the central zone of Chile were legitimate to the extent that their appointments were under the indigenous custom, which, once validated by the Crown, allowed the caciques to exercise the "govern ment" of their people. In this way, indigenous law and Hispanic law came together, an issue that responded to the imperial strategy of having cultural mediators and social control agents to assist state and ecclesiastical authorities in the colonization process. <![CDATA[AGAINTS THE "CUADRILLEROS DE LA INICUA LIBERTAD". THE RETORIC FUNCTION OF THE "SOLDIERLYDISORDERS" IN THE COMPLAINT DISCOURSES FROM THE REAL AUDIENCIA (SANTIAGO DE CHILE, 17TH CENTURY)]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0719-26812021000200201&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este ensayo analiza las representaciones de la violencia soldadesca en el distrito de Santiago de Chile en los discursos de denuncia dirigidos al rey por parte de las instituciones de gobierno local (Real Audiencia y Cabildo) y también de vecinos particulares durante el siglo XVII. Se argumenta que la descripción de esta violencia forma parte de un dispositivo retórico de persuasión dirigido al monarca con el objeto de extender el poder jurisdiccional de la Real Audiencia frente a las prerrogativas que el fuero militar concede al gobernador de Chile, en tanto que Capitán General del Real Ejército de la Frontera. En primer lugar, un análisis de las disposiciones de la Corona permite interpretar su actitud ambivalente, que compagina el mantenimiento del fuero con un mayor control de los soldados. En segundo lugar, el análisis de los enfrentamientos de la Real Audiencia con la Gobernación y el testimonio de varios vecinos permite entender el rol del tribunal como defensor de la élite santiaguina y viceversa. Finalmente, se sostiene que el motivo literario de la violencia soldadesca forma parte de un proceso de negociación discursiva del poder que se enmarca en el doble pasaje de la sociedad de conquista a la administración colonial en Santiago; y de la hueste guerrera al ejército permanente en la frontera chilena.<hr/>This essay analyzes the representations of soldierly violence in Santiago de Chile in the complaint discourses directed to the king by the local government institutions (Real Audiencia and Cabildo) andprivate neighbors during the 17th century. It argues that the depiction of such violence is part of a rhetorical device of persuasion addressed to the monarch, aiming to extend the jurisdictional power of the Real Audiencia against the prerogatives that the military jurisdiction grants to the Governor of Chile as Captain General of the Ejército Real de la Frontera. In the first place, an analysis of the legal provisions from the Crown allows us to interpret its ambivalent attitude, which combines the maintenance of the military jurisdiction with a closer control of the soldiers. Secondly, confrontation analysis of the Audiencia Real with the Gobernación and the testimony of several neighbors allows us to understand the role of the Audiencia as the defender of the elite of Santiago and vice versa. Finally, it is argued that the literary topic of the soldierly violence is part of a process of discursive negotiation of power framed in a double passage: from a "con quista" society to a colonial administration in Santiago; and from a "hueste indiana" to a permanent army on the Chilean border. <![CDATA[MEETING OF PROPRIETARY NOTIONS. LAND TRIALS IN GUACARHUE, CHILE, 1820-1850]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0719-26812021000200219&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El estudio aborda la convergencia tensa de nociones propietarias que pequeños y medianos campesinos sostuvieron en litigios por el acceso a la tierra. Se escogió como escenario de observación el valle de Guacarhue, espacio agrícola de la zona central de Chile que desde 1820 experimentó la tensión por la formalización de derechos a la tierra. A partir de un estudio de caso, se constató que los actores, argumentando en atención a intereses de acceso respecto de este bien, posibilitaron el encuentro de nociones propietarias disímiles. Por un lado, entró en escena el sustento que la propiedad tuvo en experiencias de residencia, poblamiento y trabajo, como legado de la cultura jurisdiccional del periodo colonial. Por otro, figuró la emergente validez exclusiva de la escrituración pública. El análisis corrobora la práctica litigiosa como instancia de redefinición y promoción de nociones propietarias. La originalidad de la propuesta radica en la posibilidad de trascender los usos institucionales que los actores hicieron respecto de las políticas de tierra de los nuevos Estados en América Latina, como se ha sostenido hasta el momento. Posibilita, en cambio, comprender estas experiencias litigantes como uno de los ejes fundantes de esas políticas.<hr/>The study addresses the tense convergence of proprietary notions that small and medium farmers held in litigation to access land. The Guacarhue Valley, an agricultural space in the central area of Chile, which, since 1820, underwent tension due to the formalization of land rights, was chosen as the observation scenario. A case study, found that the actors, arguing in response to access interests about this real state, made it possible to find dissimilar proprietary notions. On the one hand, it arose on the basis that the property had in residences experiences, settlement and work, as a legacy of the jurisdictional culture of the colonial period. On the other hand, there was the emerging exclusive validity of the public deed. The analysis corroborates the litigious practice as an instance of redefinition and promotion of proprietary notions. This proposal's originality lies in the possibility of transcending the institutional uses that the actors made concerning land policies of the new states in Latin America, as has been maintained so far. It allows, however, to understand these litigating experiences as one of the foundational axes of those policies. <![CDATA[WRITER, PUBLISHER AND SOLDIER: JOSE VICENTE OCHOA'S DIARY IN THE WAR OF THE PACIFIC (1879-1880)]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0719-26812021000200229&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El diario de José Vicente Ochoa, oficial del Estado Mayor General del ejército boliviano durante la Guerra del Pacífico, publicado en Sucre en 1899, permite conocer algunas de las reacciones culturales de los individuos enfrentados al estímulo de la participa ción directa en un conflicto bélico de grandes proporciones. Entre ellas la autovaloración e ideas de superioridad respecto de sus enemigos; legitimar la causa Aliada en general y boliviana en particular durante la guerra, la construcción, objetivación y negación de la alteridad chilena y el registro de las actividades cotidianas. En este caso, desde la perspectiva de un letrado de fines del siglo XIX, que a lo largo de su vida mezcló la actividad intelectual y literaria con el servicio público.<hr/>José Vicente Ochoa's diary, an officer of the General Staff of the Bolivian army in the War of the Pacific, published in Sucre in 1899, allowing us to know some of the cultural reactions of individuals faced with the stimulus of direct participation in a large-scale war conflict. Among them are self-assessment and ideas of superiority concerning their enemies, legitimize the Allied cause in general and Bolivian particularly during the war, the construction, objectification and denial of Chilean otherness and daily recording activities. In this case, from the perspective of a writer of the late nineteenth century, who throughout his life mixed intellectual and literary activity with public service. <![CDATA[<strong><em>HISTÓRICAS. MOVIMIENTOS FEMINISTAS Y DE MUJERES EN CHILE, 1850-2020.</em> Ana Gálvez Comandini (coord). Editorial LOM, 2021</strong>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0719-26812021000200239&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El diario de José Vicente Ochoa, oficial del Estado Mayor General del ejército boliviano durante la Guerra del Pacífico, publicado en Sucre en 1899, permite conocer algunas de las reacciones culturales de los individuos enfrentados al estímulo de la participa ción directa en un conflicto bélico de grandes proporciones. Entre ellas la autovaloración e ideas de superioridad respecto de sus enemigos; legitimar la causa Aliada en general y boliviana en particular durante la guerra, la construcción, objetivación y negación de la alteridad chilena y el registro de las actividades cotidianas. En este caso, desde la perspectiva de un letrado de fines del siglo XIX, que a lo largo de su vida mezcló la actividad intelectual y literaria con el servicio público.<hr/>José Vicente Ochoa's diary, an officer of the General Staff of the Bolivian army in the War of the Pacific, published in Sucre in 1899, allowing us to know some of the cultural reactions of individuals faced with the stimulus of direct participation in a large-scale war conflict. Among them are self-assessment and ideas of superiority concerning their enemies, legitimize the Allied cause in general and Bolivian particularly during the war, the construction, objectification and denial of Chilean otherness and daily recording activities. In this case, from the perspective of a writer of the late nineteenth century, who throughout his life mixed intellectual and literary activity with public service. <![CDATA[PRESENTACIÓN: <em>HISTÓRICAS. MOVIMIENTOS FEMINISTAS Y DE MUJERES EN CHILE, 1850-2020</em>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0719-26812021000200241&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El diario de José Vicente Ochoa, oficial del Estado Mayor General del ejército boliviano durante la Guerra del Pacífico, publicado en Sucre en 1899, permite conocer algunas de las reacciones culturales de los individuos enfrentados al estímulo de la participa ción directa en un conflicto bélico de grandes proporciones. Entre ellas la autovaloración e ideas de superioridad respecto de sus enemigos; legitimar la causa Aliada en general y boliviana en particular durante la guerra, la construcción, objetivación y negación de la alteridad chilena y el registro de las actividades cotidianas. En este caso, desde la perspectiva de un letrado de fines del siglo XIX, que a lo largo de su vida mezcló la actividad intelectual y literaria con el servicio público.<hr/>José Vicente Ochoa's diary, an officer of the General Staff of the Bolivian army in the War of the Pacific, published in Sucre in 1899, allowing us to know some of the cultural reactions of individuals faced with the stimulus of direct participation in a large-scale war conflict. Among them are self-assessment and ideas of superiority concerning their enemies, legitimize the Allied cause in general and Bolivian particularly during the war, the construction, objectification and denial of Chilean otherness and daily recording activities. In this case, from the perspective of a writer of the late nineteenth century, who throughout his life mixed intellectual and literary activity with public service. <![CDATA[THE CHARACTER OF THE PEOPLE IN THE AFRICAN DESCENT OF LATIN AMERICA, A CHALLENGE FOR INTERNATIONAL LAW]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0719-26812021000200245&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artículo discute la importancia del reconocimiento de "pueblos" a los afrodescendientes desde el derecho internacional, en el mismo sentido que los pueblos indígenas. Transcurridos 5 años del Decenio Internacional de los Afrodescendientes (2015-2024), aún es un desafío dicho reconocimiento, sobre todo en aquellos escenarios nacionales donde la legislación no ha mostrado avances importantes. En 2019 en Chile y México hubo reformas que ya distinguen a los afrodescendientes como "pueblos" y "pueblo tribal". Anteriormente, constituciones de Colombia, Ecuador y Bolivia se reformaron para incluir a la afrodescendencia como pueblo o sujeto colectivo de derecho. Incluso en Guatemala y Nicaragua los afrodescendientes son considerados indígenas, en tanto que la Corte Interamericana de Derechos Humanos y el Convenio 169 de la Organización Internacional del Trabajo se han pronunciado favorablemente. Pese a ello organismos de las Naciones Unidas e instancias multilaterales aún ven a los afrodescendientes como "población", "personas" o "sujetos individuales", una situación preocupante, pues en el marco del Decenio se plantea una decla ración de derechos de los afrodescendientes. De este modo, el artículo se pregunta ¿cuál sería el sentido jurídico y sociológico de reconocer a los afrodescendientes como un pueblo o colectivo sujeto internacional de derechos?<hr/>This article discusses the category of "peoples" to Afro-descendants in international law, in the same way as indigenous peo ples. After 5 years of the International Decade for People of African Descent (2015-2024), such recognition is still a challenge, especially in those scenarios where national legislation has not shown significant progress. In 2019 in Chile and Mexico, some reforms already distinguish Afro-descendants as "tribal people". Previously, the constitutions of Colombia, Ecuador, and Bolivia were reformed to include Afro-descendants as a people or collective subject of law. Even in Guatemala and Nicaragua, Afro-descendants are considered indigenous, while the Inter-American Court of Human Rights and Convention 169 of the International Labor Organization have pronounced themselves favorably as "tribal peoples". Despite this, United Nations organizations and multilateral agencies still see Afro-descendants as "population", "people", or "individual subjects". This is a worrying situation since, within the Decade framework ,a declaration of rights of Afro-descendants is proposed, and it is not known whether this will be as "Afro-descendantpeoples." In this way, the article asks the legal and sociological meaning of recognizing Afro-descendants as a people or collective international subject of rights? <![CDATA[ECONOMIC LIFE AND SOCIOPOLITICAL CONTRADICTIONS OF A LOCAL ELITE AT THE BORDER TERRITORY: BETWEEN STATE PROTECTIONISM AND FREE TRADE IN THE CITY AND PORT OF ARICA (1900-1958)]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0719-26812021000200261&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt En este artículo se analiza la relación entre el puerto y la ciudad de Arica por medio del análisis de la vida económica en la frontera norte, en el marco de su incorporación al Estado chileno, desde la perspectiva de la elite local (1900-1958). Se analizan especí ficamente los antecedentes de la relación entre la ciudad y el puerto de Arica, en términos socioeconómicos, durante las primeras décadas del siglo XX; y, en segundo lugar, se analizan los debates económicos y políticos de la elite local, generados en el marco de la aplicación del proyecto de Puerto Libre en la frontera norte. Mediante el análisis coyuntural de la primera mitad del siglo XX, se concluye que los proyectos y visiones de la elite fueron contradictorios a la hora de propiciar las políticas estatales que permitieron la articulación del Puerto Libre, toda vez que debieron sortear tal demanda en un territorio con escasas condiciones para impulsar agendas económicas a nivel del Estado central.<hr/>This article analyzes the relationship between the port and the city of Arica through the analysis of economic life on the northern border, within the framework of its incorporation into the Chilean State, from the perspective of the local elite (1900-1958). The antecedents of the relationship between the city and the port of Arica are specifically analyzed, in socioeconomic terms, during the first decades of the 20th century; and, secondly, it analyzes the economic and political debates of the local elite, generated within the framework of the implementation of the Free Port project on the northern border. Through the conjunctural analysis of the first half of the 20th century, it is concluded that the projects and visions of the elite were contradictory at the time of promoting the state policies that allowed the articulation of the Free Port, since they had to overcome such demand in a territory with few conditions to promote economic agendas at the central State level. <![CDATA[LABOR CONFLICT IN A CROSS-BORDER PORT: ARICA, 2003-2004]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0719-26812021000200281&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Basado en la conflictividad laboral generada por la concesión del puerto de Arica (2003-2004), este artículo examina el compor tamiento de los diferentes actores chilenos y bolivianos involucrados en el circuito comercial transfronterizo. Respectivamente: el gobierno central de Chile, los estibadores, el empresariado portuario y el empresariado local; el gobierno central de Bolivia, los camioneros y el empresariado mercantil. Según se argumenta, el poder estructural de circulación ejercido por los estibadores en el tráfico comercial generó alineamientos que evidenciaron la articulación transfronteriza acerca del comportamiento de clase y la nacionalidad de estos actores, develando el relacionamiento asimétrico en que opera la interdependencia económica de la región.<hr/>Based on the labor conflict generated by the concession of the port of Arica (2003-2004), this paper examines the behavior of the different Chilean and Bolivian actors involved in the cross-border commercial circuit. Respectively: the central government of Chile, the dockers, the port entrepreneur and the local entrepreneur; the central government of Bolivia, truckers and commercial entrepreneurs. As argued, the structural power of circulation exercised by dockers over commercial traffic generated alignments that evidenced cross-border articulation on class behavior and the nationality of these actors, revealing the asymmetric relationship in which the economic interdependence of the region operates. <![CDATA[DIPLOMACY AND JAPANESE MIGRATION IN CHILE: FROM THE NITRATE PROJECT TO COLONIZATION ATTEMPTS IN THE SOUTH: 1913-1930]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0719-26812021000200291&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Se examina desde la diplomacia chilena el proceso migratorio japonés en el continente americano y seguidamente dos proyectos migratorios nipones hacia Chile, durante el periodo de 1913 a 1930, analizando las vicisitudes que rodearon estas gestiones en la esfera del gobierno chileno. La relevancia de las iniciativas de Tokio fue plantear asentamientos demográficos en dos áreas geográficas distintas, una vincu lada con inversiones de capitales en la industria salitrera en el norte del país y, otra, relacionada con la piscicultura y la industria forestal en la región austral.<hr/>The Japanese migration process in the American continent is examined from Chilean diplomacy, along with two projects on migration from Japan to Chile in 1913 -1930, analyzing the hardships involved in these arrangements by the Chilean governmental spheres. The relevance of Tokyo initiatives was posing demographic settlements in two distinct geographic areas; one of them connected with capital investments on the nitrate industry in the northern region, and the other related to pisciculture and the forest industry in the southern region. <![CDATA[MEMORY AND THERAPEUTIC ITINERARIES OF MIGRANT ANDEAN WOMEN IN THE PATAGONIAN BASIN OF THE GULF SAN JORGE (ARGENTINA)]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0719-26812021000200307&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El presente artículo analiza el modo en que un grupo de mujeres migrantes andinas quechua hablantes (provenientes de Cochabamba, Bolivia), construyen itinerarios terapéuticos donde -luego del abandono de tratamientos o de consultas médicas- comienzan a recuperar ciertas prácticas de autocuidados que remiten al modo en el que ellas o sus ancestros resolvían determinadas enfermedades y dificultades en su lugar de origen. En los procesos de recordar y resignificar prácticas andinas en contexto migratorio, también optan por acudir a determinadas prácticas de medicinas del mundo indígena patagónico.<hr/>This article analyzes the way in which group of quechua-speaking andean migrant women (From Cochabamb, Bolivia) construct therapeutic itineraries where -after abandoning treatments or medical consultations- they begin to recover a series of self-care practices that refer to the way they or their ancestors solved certain diseases and difficulties in their place of origin. In the pro cesses of remembering and resignifying andean practices in a migratory context, they also choose to resort to certain medicine practices in the Patagonian indigenous world. <![CDATA[SOCIAL RELATIONS OF AYMARA TRANSLOCAL WOMEN: AN EXPLANATION FROM THE PRESENCE/ABSENCE OF "SUMA QAMAÑA"]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0719-26812021000200321&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artículo demuestra la presencia del Suma Qamaña en las relaciones de mujeres Ayunara translocales de la Región de Tarapacá y es mediante las historias de vida de las entrevistadas que se observa la influencia del Suma Qamaña en sus relaciones. Desde un marco metodológico del paradigma de investigación indígena, se relevan las vicisitudes de ser mujer Aymara translocal en contextos sociales y culturales diferentes. El resultado principal de esta investigación es la presencia intermitente de los principios del Suma Qamaña en la vida: primero, una fuerte presencia del Suma Qamaña; luego, un distanciamiento del mismo y, posteriormente, el reencuentro con su idiosincrasia. Se concluye que las interacciones de estas mujeres se ven fuertemente influidas por las relaciones que establecen con los "otros" y con la institucionalidad chilena. En cada momento se evidencian afectos, sentimientos, emociones y sensaciones, que definen y enmarcan la experiencia de ellas.<hr/>This article demonstrates the presence of Suma Qamaña in the relationships of the translocal Aymara woman in the region of Tarapacá. Through the life stories of the interviewees, the influence of Suma Qamaña in their relationships is observed. From a methodological framework of the indigenous research paradigm, the vicissitudes of being a Translocal Aymara Woman in different social and cultural contexts are surveyed. The main result of this investigation is the intermittent presence of the principles of Suma Qamaña in life. First a strong presence of Suma Qamaña, then a distancing from him and later the reunion with his idiosyncrasy. It is concluded that the interactions of these women are strongly influenced by the relationships they establish with "others", and the Chilean institutional framework. At every moment, affections, feelings, emotions and sensations are evident, which define and frame the experience. <![CDATA[ETHNOPOLITICAL CONFLICTS IN CHILE AND ARGENTINA. COMPARISON OF THE COLONIAL SITUATION OF THE MAPUCHE PEOPLE 1860-1980]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0719-26812021000200333&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt En este artículo se presentan los resultados de un estudio comparado acerca de las trayectorias históricas seguidas por el Pueblo Mapuche al iniciarse la situación colonial, derivada de las ocupaciones militares que los Estados de Chile y Argentina llevaron a cabo en su territorio en el siglo XIX. Utilizando modelos metodológicos comparativos que se sitúan en el plano de la interdisci-plinariedad entre Historia y Ciencias sociales, se buscó establecer cómo el desarrollo de la situación colonial no solo dividió la integridad de un territorio políticamente autónomo, además de reducir al Pueblo Mapuche al estatus colonial de pueblo indígena, sino que también lo disoció al ser sometido por dos Estados, dificultando hasta 1980 la elaboración de una idea de libre determi nación que contemplara la integralidad territorial.<hr/>This article presents the results of a comparative study on the trajectories history followed by the Mapuche People when the colonial situation began, derived from the military occupations that the States of Chile and Argentina carried out on their territory in XIX century. Using comparative methodological models that are located at the level of the interdisciplinarity between History and Social Sciences, it was sought to establish how the development of the colonial situation not only divided the integrity of a politically autonomous territory, In addition to reducing the Mapuche People to the colonial status of indigenous people, it also dissociated when submitted by two States, making it difficult until 1980 to develop an idea of self-determination that includes territorial integrity. <![CDATA[DISCURSIVE TERRITORIES OF THE MAPUCHE-WILLICHE PEOPLE]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0719-26812021000200343&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El siguiente trabajo tiene por objetivo dilucidar los territorios discursivos (TD) presentes en los discursos territoriales del pueblo mapuche-williche. Para ello nos centraremos en las narrativas desarrolladas por comunidades williche originarias del sur de Chile, cuya extensión geográfica ha sido históricamente conocida como Fütawillimapu (gran territorio sur). Proponemos la elucidación de los sentidos territoriales e identitarios negados por la visión hegemónica occidental, mediante la configuración de las imágenes hologramáticas colectivas que emergen de estos discursos. Por medio de la interpretación hermenéutica, analizaremos los relatos orales, escritos e iconográficos desde tres ángulos discursivos: 1) estético-cultural 2) político-ancestral y 3) político-representativo. Los principales resultados que arroja la investigación están vinculados a cuatro dimensiones territoriales que caracterizan a los TD, otorgándoles: 1) visualidad 2) sonidos 3) símbolos y 4) fronteras, posibilitando una comprensión distinta de los límites y conformaciones identitarias actuales.<hr/>The following work aims to elucidate the discursive territories (TD) present in the territorial discourses of the Mapuche-Williche people. To do this we will focus on the narratives developed by Williche communities originating in southern Chile, whose geo graphical extension has historically been known as Fütawillimapu (great southern territory). We propose the elucidation of the territorial and identity senses denied by the western hegemonic vision, through the configuration of the collective hologram images that emerge from these discourses. Through hermeneutical interpretation we will analyze oral, written and iconographic accounts from three discursive angles: 1) aesthetic-cultural 2) political-ancestral and 3) political-representative. The main results of the research are linked to four territorial dimensions that characterize TD, giving them: 1) visuality 2) sounds 3) symbols and 4) borders, enabling a different understanding of current identity boundaries and conformations. <![CDATA[LANDSCAPE OF MOVEMENT, AN INTEGRATION OF CASPANA TERRITORY FROM THE RITUAL AND THE ANCESTRAL]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0719-26812021000200357&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artículo revisa el concepto de "paisajes en movimiento" como una expresión del uso y percepción de territorios de pueblos originarios. Esta perspectiva integra la protección de registros arqueológicos con el patrimonio inmaterial que es albergado por las comunidades. Para articular un paisaje en movimiento se revisan diferentes antecedentes históricos realizados por antropólogos y arqueólogos que dan cuenta de patrones de movimiento, tanto en la escala del camino del Inca como hacia sitios ceremoniales de Alto Loa. Este material se complementa con una actividad de mapeo cultural realizado junto con la comunidad de Caspana, región de Antofagasta, cuyo objetivo era identificar lugares significativos para la comunidad asociados a patrones de movimiento. Los resultados del mapeo se presentan como una articulación territorial doble: el espacio ritual, de uso intensivo en donde la comunidad de Caspana realiza las fiestas religiosas, peregrinaciones, procesiones rituales y sacralización de lugares; y el espacio ancestral, donde familias solían visitar estancias y capillas ubicadas entre los pueblos durante los festejos religiosos, entre otras actividades. Esta mirada permite integrar revisiones del pasado con perspectivas actuales de quienes los habitan, siendo un potencial para nuevas metodologías de participación para la gestión patrimonial.<hr/>This article reviews the concept of "landscapes in movement" as an expression of the use and perception of territories of native peoples. This perspective integrates the protection of archaeological sites and the intangible heritage of communities. Too articulate a landscape in movement, different historical antecedents made by anthropologists and archaeologists that account for movement patterns are reviewed, both on the scale of the Inca road and towards ceremonial sites in Alto Loa. This material is complemented by a cultural mapping activity conducted with the community of Caspana, Antofagasta region, whose objective was to identify significant places for the community associated with movement patterns. The results of the mapping are presented as a double territorial articulation: the ritual territory, of intensive use where the community of Caspana carries out religious festivals, pilgrimages, ritual processions, and sacralization of places; and the ancestral territory, where families used to visit estancias and chapels located between towns during religious festivals, among other activities. This view allows integrating reviews of the past with current perspectives of those who inhabit them, being a potential for new participation methodologies for heritage management. <![CDATA[TRANSITION OF THE VIRREINATO TO THE REPUBLIC: SOCIO-POLITICAL-ECONOMIC KALEIDOSCOPE OF THE PUNEÑO ALTIPLANO IN INDEPENDENCE OF PERU (1815-1825)]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0719-26812021000200379&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt La Independencia de Perú fue un proceso de guerra civil iniciado en la primera década del siglo XIX, afianzado con la rebelión del Cusco de 1814 e influido por la invasión napoleónica a España que finalizó en Ayacucho de 1824. Durante ese trayecto, la Intendencia del altiplano puneño fue el último reducto realista del virreinato del Perú y fue escenario de batallas importantes como Umachiri (1815) y Zepita (1823). El estudio tuvo como objetivo analizar la situación sociopolítico-económico del altiplano durante el proceso de Independencia. Empleándose el análisis documental y las guías de investigación, la información se organizó diacrónicamente según las unidades de estudio. Por tanto, los resultados develaron en el aspecto social que, la revolución del Cusco y las expediciones argentinas al Alto Perú, demandaron gran contingente de milicias indígenas para el ejército realista, ocasionan do el descenso demográfico de la población puneña. En el aspecto económico, el aporte cambiario obligatorio de indígenas fue fundamental para sostener al ejército realista que causó una crisis generalizada. Mientras a nivel político, Puno, siendo una zona estratégica y último baluarte realista, fomentó la presencia de las principales autoridades realistas/patriotas en una guerra por la hegemonía y la libertad.<hr/>The Independence of Peru was a process of civil war initiated in the first decade of the XIXth century, strengthened with the rebellion of the Cusco of 1814 and influenced by the Napoleonic invasion to Spain that finished in Ayacucho of1824. During this trajectory, the Puneño altiplano intendency was the last realistic redoubt of the Viceroyalty of Peru and was the scene of important battles such as Umachiri (1815) and Zepita (1823). The study took as a target to analyze the socio-political-economic situation of the altiplano during the Independence process. Theinformation was organized diachronically according to the study units. Therefore, the results unveiled in the social aspect that, the revolution of the using documentary analysis and research guides Cusco and the Argentine expeditions to High Peru, demanded a big contingent of indigenous militias for the realistic army, causing the demographic descent of the puneñapopulation. On the economic side, the mandatory exchange rate of indigenous people was instrumental in sustaining the realistic army that caused a widespread crisis. While at a political level, Puno being a strategic area and last realistic bastion, the presence of the leading authorities encouraged realists /patriots in a war for hegemony and freedom. <![CDATA[APPROACHES TO HISTORICAL ENVIRONMENTAL PERSPECTIVE TO REFLECT ABOUT HISTORY OF ARGENTINEAN PATAGONIA]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0719-26812021000200393&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este trabajo explora la historia y la historiografía patagónica. Para ello, parte de entender la Patagonia como territorio de integración tardía de América Latina y propone abrir diálogos con la historia ambiental. La investigación analiza el modo en que la historia ha tomado o soslayado el determinismo ambiental de los documentos estatales, reflexionando acerca de los aportes potenciales de una perspectiva inscripta en la historia ambiental. Este trabajo busca presentar investigaciones patagónicas actuales, en contacto con investigaciones relativas a estudios en territorios de integración tardía en otros espacios, y con ello aportar a una mirada tendiente a la creación de un marco teórico que reúna dinámicas hasta ahora escindidas entre lo social y lo natural.<hr/>This paper explores the Patagonian history and historiography. It part of understanding Patagonia as a later integrated territory of Latin America and aim to open dialogues with environmental history. The research covers the way in which the imprint of the environmental determinism of state documents is taken or ignored by History, reflecting on the potential contributions of an inscribed perspective in environmental history. This work contributes to make a general presentation of Patagonian researchers that serves to put it in contact with research related to studies other later integrated territories, and with this, contribute to a perspective tending towards the creation of a theoretical framework that brings together dynamics that until now have been split between the social and the natural. <![CDATA[CONFLICTS OVER THE USE OF WATER IN AN ARID REGION: CASE OF TACNA, PERU]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0719-26812021000200405&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt En la región Tacna al sur de Perú y norte de Chile, emplazada en la cabecera del Desierto de Atacama, la disponibilidad de agua para cubrir las demandas para uso poblacional y agrícola son cada vez más escasas. Basados en una revisión sistemática documentaria acerca de sucesos en la zona de estudio, establecemos que no solo nos enfrentamos a problemas de aridez y cambio climático, en los últimos años se han presentado problemas sociales, conflictos de uso y se transgrede la ley de Recursos Hídricos, sin darse prioridad de uso de acuerdo con lo que ella estipula. En este trabajo se busca caracterizar los conflictos por el uso del agua en esta región, emplazada en la cabecera del Desierto de Atacama, en función de los actores que intervienen. En la zona altoandina el conflicto se da entre entes gubernamentales encargados del trasvase de agua hacia la costa y los comuneros; además de conflictos internacionales. El río Maure conforma el sistema Titicaca, Desaguadero, Lago Poopó y Salar de Coipasa (TDPS) que incluye a Perú y Bolivia y se administra bajo la Autoridad Binacional Autónoma del Sistema Hídrico del Lago Titicaca, Río Desaguadero, Lago Poopó, Salar de Coipasa, denominada como ALT. El agua subterránea, con problemas de desbalance, en la zona costera permite cubrir las demandas poblacionales y el riego, se dieron dispositivos legales respecto de vedas, y posteriormente se emite un decreto supremo, contradictorio a las vedas para formalización de usuarios, esto ha generado mayor conflicto entre los admi nistradores del agua, usuarios formalizados y los que pretendían formalizarse.<hr/>In the Tacna region in southern Peru and northern Chile, located at the head of the Atacama Desert, the availability of water to meet the demands for population and agricultural use is increasingly scarce. Based on a systematic documentary review on events in the study area, we establish that we not only face problems of aridity and climate change, in recent years there have been social problems, conflicts of use, the law of Water Resources is violated, without giving priority of use according to what it stipulates. In this work, we seek to characterize the conflicts over the use of water in this region, located at the head of the Atacama Desert, according to the actors involved. In the high Andean zone, the conflict occurs between government entities in charge of the trans fer of water to the coast and the community members; in addition to international conflicts. The Maure River forms the Titicaca, Desaguadero, Lake Poopó and Salar de Coipasa (TDPS) system that includes Peru and Bolivia and is administered under the Binational Autonomous Authority of the Water System of Lake Titicaca, Río Desaguadero, Lake Poopó, Salar de Coipasa, referred to as ALT. Underground water with imbalance problems, in the coastal zone allows meeting population demands and irrigation, legal provisions were issued on closures, and later a supreme decree was issued, contradictory to the closures for the formalization of users, this has generated greater conflict between water administrators, formalized users and those who wanted to formalize. <![CDATA[TOWARDS PRACTICES AND RESOURCES: PRELIMINARY CONTRIBUTIONS ABOUT FEEDING IN GUAYASCATE DURING XVI AND XVII. CÓRDOBA, ARGENTINA]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0719-26812021000200417&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El contacto entre nativos americanos y españoles durante la Colonia produjo grandes cambios en diferentes aspectos de los modos de vida de ambos grupos, y particularmente en la esfera alimenticia se introdujeron nuevas especies de vegetales con sus prácticas culinarias. El objetivo de este trabajo es reconocer los recursos alimenticios presentes en el paraje Guayascate (Córdoba, Argentina) durante el Período Colonial Temprano (siglos XVI y XVII) y trazar algunas referencias acerca de las prácticas asociadas a su ingesta. Partimos de la conjetura de que se produjo un mestizaje en la configuración de la dieta de modo tal, que los grupos incorporaron recursos o modos de procesamiento del "otro" sin discontinuar algunas prácticas culinarias. Se trata de un aporte que inicia las discusiones concernientes al tema para la región de estudio y que forma parte de los reconocimientos preliminares de los desarrollos culturales en la frontera sur de la Gobernación del Tucumán.<hr/>The contact between Natives Americans and Spaniards during The Spanish Colony produced significant changes in different aspects of the ways of life of both groups, and particularly in the food sphere, new species of vegetables were introduced with their culinary practices. The paper aims to recognize the food resources presented in the Guayascate area (Córdoba, Argentina) during the Early Colonial Period (16th and 17th centuries) and to draw some associated practices . We conjecture there was a cultural mixture in the configuration of the diet in such a way that the groups incorporated resources and ways of food-processing the "other" without discontinuing some culinary practices. It is a contribution that initiates discussions on the subject for the study region and is part of the preliminary recognition of cultural developments in the southern border of the Government of Tucumán. <![CDATA[EMPLOYMENT OF WOMEN IN IQUIQUE DURING THE NITRATE CYCLE: SEXUAL DIVISION OF LABOUR AND GENDER-BASED SOCIAL RELATIONS(1890-1920).]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0719-26812021000200429&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artículo presenta un análisis del proceso de inserción laboral de mujeres en Iquique durante el Ciclo de Expansión del Salitre. La historiografía nacional ha dado cuenta de este fenómeno de forma generalizada y homogénea para los principales centros industriales del país (Iquique, Valparaíso, Santiago y Concepción) sin atender a las particularidades regionales; por tanto, el objetivo de esta investigación es analizar las características locales, tanto en sus aspectos cualitativos como cuantitativos, a partir de un examen de las principales fuentes estadísticas y documentales disponibles. Como hipótesis, se plantea que las condiciones en que se produjo la inserción laboral de mujeres en el contexto se perfilaron a partir de las categorías de género asociadas a lo femenino en tensión con las necesidades de mano de obra de la economía salitrera, generando así discursos y prácticas en torno a la figura de la mujer trabajadora.<hr/>This article presents an analysis of the process of employment of women in Iquique during the Saltpeter Expansion Cycle. The national historiography has accounted for this phenomenon in a generalized and homogeneous way for the industrial centers of the country (mainly Iquique, Valparaíso, Santiago and Concepción) without attending to its regional specificities. Therefore, the objective of this research was to analyze the local characteristics in both its qualitative and quantitative aspects, through an review of the main available statistical and documentary sources. As a hypothesis, it is suggested that the conditions in which women were inserted into the labor market in the context were outlined from the gender categories associated with the feminine in tension with the needs of the saltpeter economy, thus generating discourses and practices around the figure of working women.