Scielo RSS <![CDATA[Aisthesis]]> http://www.scielo.cl/rss.php?pid=0718-718120220001&lang=en vol. num. 71 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.cl/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.cl <![CDATA[Presentación]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-71812022000100005&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[Foguangshan in Chile: Encounter, Adaptation and Interaction]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-71812022000100011&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen En 2002 se inaugura el templo budista Foguangshan en la comuna de Talagante, en Santiago de Chile. Con el objetivo de enseñar e introducir el Dharma que enseña el fundador de la corriente del Budismo Humanista en Taiwán, el maestro Xingyun, las monjas taiwanesas a cargo del templo llevan a cabo una serie de actividades budistas. La capacidad de adaptación de un budismo que se autodefine como globalizador será un factor fundamental para su inserción en la sociedad chilena. Sin embargo, otros factores sociales, como la concepción general en torno al budismo en el pueblo chileno y el rechazo a las instituciones religiosas influirán en el compromiso que Foguangshan requiere para su permanencia en el país.<hr/>Abstract In 2002, the Foguangshan Buddhist Temple was inaugurated in the Talagante precinct, Santiago, Chile. With the aim of teaching and introducing the Dharma taught by Xingyun, the founder of Humanist Buddhism in Taiwan, the nuns in charge of the temple carry out a series of Buddhist. The adaptability of a Buddhism that defines itself as a globalizer will be a fundamental factor for its insertion in Chilean society. However, other social factors, such as the general conception of Buddhism in Chilean people and the rejection of religious institutions, influence the commitment Foguangshan requires for his stay in the country. <![CDATA[Without Body, without Spirituality: A Buddhist View of the Body as the Basis for Spiritual Practice]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-71812022000100025&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El artículo busca demostrar que el Budismo Zen conlleva una relación entre espiritualidad y corporalidad que Žižek no considera en su crítica del mismo como un instrumento más de adaptación al capitalismo. En respuesta a esta crítica, argumentaré que el criterio para entender apropiadamente el budismo está en la propia tradición, particularmente en la disciplina de la práctica. En el Zen, la doctrina se realiza a través de la práctica disciplinada y metódica, la cual se arraiga en el cuerpo. En rigor, la crítica de Žižek es válida solo para aquel budismo que carece de disciplina y se preocupa únicamente por obtener resultados inmediatos, reforzando así el individualismo y haciendo de la espiritualidad un producto capitalista más al servicio de la conformidad al mercado.<hr/>Abstract The article seeks to demonstrate that Zen Buddhism entails a relationship between spirituality and corporeality that Žižek does not consider in his criticism of it as just another instrument of adaptation to capitalism. In response to this criticism, I will argue that the criterion for properly understanding Buddhism lies in the tradition itself, particularly in the discipline of mediation practices. In Zen, doctrine is realized through disciplined and methodical practices rooted in the body. Strictly speaking, Žižek's critique is valid only for a Buddhism that lacks discipline and is concerned only with obtaining immediate results, thus reinforcing individualism and turning spirituality into just another capitalist product in the service of market economy. <![CDATA[A Continent at the Service of the Evangelization of China: America in the Sino-Jesuit Geographical Production]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-71812022000100037&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El presente artículo examina los discursos histórico-geográficos sobre América transmitidos en China por misioneros jesuitas entre los siglos xvi y xviii. Este busca demostrar el modo en que misioneros y sus colaboradores chinos crearon, cuidadosa y estratégicamente, sus informaciones sobre el continente, con el fin de apoyar su agenda política y misional. El texto comienza con una descripción general de las estrategias de la misión en China y su relación con la producción geográfica sino-jesuita, para luego ejemplificar, a través de un análisis de los contenidos sobre la geografía, etnografía y el “descubrimiento” del continente, la conexión de estas informaciones con los planes de la misión. El artículo concluye que las representaciones sobre la geografía, gentes e historia de América reflejan tres intereses interrelacionados: atraer la atención de los literatos chinos; resaltar el alto desarrollo de la civilización europea; y comunicar mensajes religiosos.<hr/>Abstract This article examines the historical and geographical discourses about the Americas transmitted to China by Jesuit missionaries during the 16 th -18 th centuries. It seeks to demonstrate how missionaries and their Chinese collaborators carefully and strategically created their information about America to support their political and missionary agenda. In the first section, the article provides a general introduction to the mission’s strategies and its relationship with the Sino-Jesuit geographic production. In the following sections, the article exemplifies the connection between the Sino-Jesuit production about the Americas and the mission’s agenda through an analysis of its information about the geography, ethnography and the “discovery” of the continent The article argues that the representations about the geography, peoples, and history of the continent reflect three interrelated interests: capturing the attention of Chinese literati; emphasizing the high development of European civilization; and communicating religious messages. <![CDATA[The missionary as Medium: China and Enlightenment Toleration]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-71812022000100051&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El artículo se centra en el imaginario europeo sobre China durante la Edad Moderna temprana y su contribución al pensamiento ilustrado. Parto recordando la precaria condición del misionero jesuita en cuanto “medio complejo” de intercambio intercultural. El artículo interpreta la misión jesuita desde la perspectiva de la filosofía de los medios de comunicación y destaca la forma específica de subjetividad que fomentó. La segunda sección se centra en las disputas intestinas de la Iglesia católica y el protagonismo del misionero dominico Domingo Navarrete (1619-1689). Su descripción de China y su crítica a la misión de los jesuitas, según concluye la sección final, contribuyeron al desarrollo de un discurso misionero ilustrado y crítico, el cual culminó en el desarrollo de una política de tolerancia religiosa y en el surgimiento del secularismo europeo.<hr/>Abstract The paper focuses on the early modern imagination of China in Europe and its contribution to the Early Enlightenment. It sets out by recalling the precarious condition of the Early Modern missionary understood as a complex medium of intercultural exchange. The article interprets the Jesuit mission from a media philosophical perspective and highlights the specific form of subjectivity the China mission fostered. The second section focuses on the intracatholic quarrels and the central figure of the Dominican missionary Domingo Navarrete (1619-1689). His account of China and his critique of the Jesuit mission, the final section concludes, contributed to an Enlightenment discourse that culminated in a politics of religious tolerance and the rise of European secularism. <![CDATA[François Jullien and Roger Ames – On “Comparative Sinology” and the Proposal of a New Language to Study China]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-71812022000100067&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Roger Ames y François Jullien son grandes académicos que escriben sobre pensamiento chino antiguo y, sin embargo, han seguido caminos bastante diferentes en sus investigaciones académicas. En este escrito argumentaré que, aunque sus estilos, teorías y motivaciones son a veces dramáticamente diferentes, ambos autores comparten un interés por combinar la filosofía y sinología en un esfuerzo por develar la existencia de un contraste radical entre China y Occidente. Explicaré que el lenguaje se sitúa al centro de la afirmación de la alteridad china, en cuanto este es visto como reflejo de las inclinaciones procesuales de la antigua China. Así, Ames y Jullien han desarrollado un lenguaje híbrido, chino-occidental, que busca tender un puente entre Oriente y Occidente, y el cual, al mismo tiempo, respeta los límites y conserva la extrañeza propia de ambas tradiciones.<hr/>Abstract Roger Ames and François Jullien are eminent scholars writing on ancient Chinese thought, yet they have followed quite different paths in their academic research. In this paper I will argue that, although their styles, theories and motivations are sometimes dramatically different, both authors share an interest in combining philosophy and sinology in an effort to unveil the existence of a radical contrast between China and the West. I will explain that language is at the center of the affirmation of Chinese otherness, insofar as it is seen as a reflection of the processual inclinations of ancient China. Thus, Ames and Jullien have developed a hybrid Chinese-Western language that seeks to bridge East and West, while at the same time respecting the boundaries and preserving the strangeness of both traditions. <![CDATA[The King’s Slaughterer—or the royal way of nourishing life]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-71812022000100079&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Este ensayo sugiere una lectura alternativa del relato del “Cocinero Ding ” en el Zhuangzi. Se arguye que esta famosa historia puede ser leída como una crítica del ritual y la política en la China antigua, así como del violento régimen de domesticación que ellas representaron. El relato invierte satíricamente la invisibilización ritual de la matanza de humanos y bestias, y parodia así el sadismo del “real método para el cultivo de la vida” al hacer que un carnicero realice la matanza ritual frente al gobernante y no a sus espaldas. El ensayo combina aproximaciones literarias, filosóficas y sinológicas en un esfuerzo por balancear la rigurosidad histórica con la relevancia filosófica.<hr/>Abstract This essay suggests an alternative reading of the “Cook Ding ” story in the Zhuangzi as a critique of political ritual in early China and of the violent domestication regime it represents. The story satirically reverses the ritual invisibilization of a slaughter of humans and beasts. It parodies a murderous “royal way of life” by having a butcher perform a ritual slaughter in front of a ruler. The essay combines literary, philosophical and sinological approaches in an effort to balance historical rigor with philosophical relevance. <![CDATA[Theory and Practice of the Comic Strip during the Chilean Popular Unity]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-71812022000100093&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen En este artículo se interpreta la teoría, práctica y evaluación de la historieta durante la Unidad Popular chilena desde aspectos contextuales y sociales, intermediales y culturales. La teoría se expone a partir del popular ensayo Para leer al Pato Donald (1972), de Ariel Dorfman y Armand Mattelart, y su crítica a la historieta capitalista como producto ideológico. Como contraste se estudiarán los cambios que se hicieron en las historietas de Quimantú y la evaluación de ellos. En estas historietas se producen distintas articulaciones entre narrativa visual, la política y la recepción del público lector, a la vez que se ponen a prueba las teorías políticas y culturales de la comunicación.<hr/>Abstract This article interprets theory, practice and evaluation of the comic strip during the Chilean Popular Unity from contextual and social, intermediate and cultural aspects. The theory is exposed from the popular essay How to Read Donald Duck (1972) by Ariel Dorfman and Armand Mattelart and its critique of the capitalist comic strip as an ideological product. As a contrast, the changes made in Quimantú’s comics and the evaluation of them will be studied. In these comics, different articulations are produced between visual narrative, politics and readers' reception, while political and cultural theories of communication are put to the test. <![CDATA[From the Temples to the Venter: The Immanent Ethics of Violence in “El Ojo Silva” by Roberto Bolaño]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-71812022000100111&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Este artículo trae a la luz la ética inmanente que subyace al tratamiento de la violencia en “El Ojo Silva” de Roberto Bolaño. Para desarrollar esta lectura en su totalidad y mostrar la interrelación entre una concepción inmanente y una estructura narrativa, el artículo parte de rasgos estilísticos y termina con especulaciones teóricas. De esta manera, es posible tanto posicionar el cuento dentro de una tradición literaria extensa como plantear que las iteraciones narrativas nutridas por la imaginación representan un ejercicio de la razón práctica que abarca generalizaciones, historia y ficción. La argumentación está dividida en cuatro partes: el planteamiento de un caso por medio de la captatio benevolentiae de la retórica clásica, el exilio como experiencia histórica y alegoría, el evento violento como centro inmanente y, por último, la violencia soberana en relación con una poética de la excepción. Este itinerario muestra cómo las dimensiones éticas y estéticas de un texto están imbricadas.<hr/>Abstract This paper unearths the immanent ethics that underlie the thematization of violence in Roberto Bolaño’s “El Ojo Silva”. To provide an encompassing reading and reveal the interrelationship between a notion of immanence and a narrative structure, this paper takes as point of departure stylistic features and concludes with theoretical speculations. In this manner, it is possible to position the short story in relation to a long literary tradition, as well as show how the imaginative iterations engrained in the narrative structure tune practical reasoning through generalizations, history, and fiction. The argumentation is divided in four parts that intertwine: a case posited by resorting to the “winning of goodwill” from classical rhetoric, the exile depicted as historical experience and an allegory, a violent event as immanent core, and, lastly, sovereign violence as key element in poetics of exception. This itinerary shows to which extent a text’s ethic and aesthetic dimensions are imbricated. <![CDATA[The Museum of Contemporary Art and the Cold War: Nemesio Antúnez director]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-71812022000100137&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen La dirección de Nemesio Antúnez entre 1962 y 1964, y las administraciones que le siguieron en el Museo de Arte Contemporáneo (MAC), son un caso ejemplar de las dinámicas político-culturales desarrolladas durante la Guerra Fría. Este artículo analiza esta gestión museal desde la historia intelectual y la historia cultural, trabajando las redes de pensamiento que rodearon a Antúnez y la disquisición entre su programación y la influencia norteamericana en ese momento, atendiendo a cómo el MAC se involucró en la guerra fría cultural. De esta manera se busca aportar al conocimiento de las tramas institucionales que se dieron entre la intelectualidad periférica y los centros metropolitanos durante uno de los periodos claves del siglo XX, presentando ciertos programas expositivos que respondieron al impulso de los EE. UU. de inserción ideológica.<hr/>Abstract The direction of Nemesio Antúnez between 1962 and 1964, and the administrations that followed him at the Museum of Contemporary Art (MAC), are an exemplary case of the political-cultural dynamics developed during the Cold War. This article analyses this museum management from the perspective of intellectual history and cultural history, working on the networks of thought that surrounded Antúnez and the conflict between his programming and the North American influence at that time, paying attention to how the MAC became involved in the cultural cold war. In this way, the aim is to contribute to the knowledge of the institutional networks that existed between the peripheral intelligentsia and the metropolitan centers during one of the key periods of the 20 th century, presenting some exhibition programs that responded to the impulse of the USA for ideological insertion. <![CDATA[Musical Cubism]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-71812022000100159&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El artículo trata sobre el paralelismo entre el cubismo pictórico y musical. Se exponen los principios teóricos del cubismo pictórico y las primeras nociones del cubismo musical, principalmente en la obra de Igor Stravinsky. Asimismo, se analiza la representación del espacio en la música en relación con la perspectiva lineal pictórica y la “perspectiva inversa”, o “composición multi-céntrica”, del antiguo arte bizantino y ruso.<hr/>Abstract The article discusses about the parallelism between pictorial and musical cubism. We expound the theoretical principles of pictorial cubism and the first notions about musical cubism, mainly in the music of Igor Stravinsky. Likewise, we analyze the spatial representation in music concerning the pictorial perspective and “reverse perspective” or “multi-centric composition” of the ancient Byzantine and Russian art. <![CDATA[Between the Forms: Analysis of Urban Fabrics]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-71812022000100189&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Este artículo tiene por objeto reflexionar sobre las tramas urbanas a partir del análisis de sus tejidos barriales. Desde una perspectiva estética y comunicacional de la subjetividad, proponemos un abordaje socio-territorial para intentar comprender la composición de nuestros ambientes de vida en la ciudad contemporánea. Para ello tomamos como caso la zona del histórico segundo ensanche de Montevideo por sus cualidades socioculturales, tanto de sus habitantes como de sus entornos arquitectónicos: una centralidad dinámica, con altos niveles de oportunidad para la renovación urbana con inclusión social. Primero se realiza una breve contextualización. En segundo lugar se explicita el ejercicio conceptual propuesto. Luego, se pasa a analizar los diferentes aspectos del fenómeno presentando las cualidades de esta zona de Montevideo, siempre orientados en el estudio de lo que acontece en las fronteras como un “entre”, buscando cartografiar las configuraciones de las tramas generadas por las diversas maneras de tejer la vida urbana.<hr/>Abstract The object of this paper is a reflection about the urban fabric since the analysis of his neighborhood’s forms. From aesthetic and communicational perspective about de subjectivity, we propose a socio-territorial approach to try to understand the composition of our life ambient on the contemporary city. For that, we take de case of historical second enlargement of Montevideo, for its sociocultural qualities, of its inhabitants and its architecture: a dynamic centrality, whit high levels of opportunities for the urban renovation whit social inclusion. First, we do a brief contextualization. Second, we make explicit the conceptual exercise. Then, we analyze the different aspects of phenomenon from the presentation the qualities of this zone of Montevideo, always oriented for the study of the frontiers like “in between”, searching the cartography of forms generated for the divers’ ways of weaving the urban life. <![CDATA[Francisco de Goya’s <em>The Confidence</em>: In Light of Three Feminist Perspectives]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-71812022000100223&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El punto de partida para el presente ensayo es una experiencia estética, de asombro personal ante la obra de un genio, y al hecho de que no parece que tanto las y los historiadores como los críticos de arte se hayan detenido a examinar aún la composición de dibujo titulada La confianza, de Francisco de Goya. Tampoco los biógrafos o biógrafas parecen dedicarle líneas de análisis crítico particular a esta pequeña obra de arte figurativa perteneciente a la serie de los llamados Caprichos e invenciones. Esta larga serie de trabajos, bocetos y apuntes se sitúan entre los temas misteriosos y del lado oscuro del Siglo de las Luces, pero también de los más originales de la última producción de Goya, como aquellos paisajes de pesadilla que representan, como en sueños, la aflicción, el conflicto y la identidad del colectivo social femenino de su época. Por este motivo me propongo representar, desde una motivación estético-filosófica y consideraciones heurísticas, la compleja imagen de La confianza de Goya. Una primera conjetura surge desde lo que implicaría el confiarse de una mujer a otra, quizás como una corporalidad semejante y por la causa de la emancipación feminista. A este asunto prestaré atención mas adelante, introduciendo un ejercicio de especulación reflexiva a la luz de planteamientos de filosofía feminista de la tercera ola. Entonces, partimos aludiendo al pintor aragonés y a la obra de arte escogida, cuyo material simbólico servirá de soporte como hallazgo y excusa para un desarrollo de la argumentación conceptual; en segundo lugar, presentamos una secuencia tripartita de posiciones feministas, ordenadas bajo subtítulos que revelan el estilo diverso de las feministas Luisa Muraro, Virginie Despentes y Rosi Braidotti, cuyas proposiciones simularán claves esclarecedoras de esta imagen paradojal. Por último, este método de ficción retórica será el dispositivo para que el pensamiento feminista de cada autora se llegue a relevar junto al arte de Goya a propósito de su mordaz crítica social al extravío de la confianza.<hr/>Abstract The starting point for this essay is an aesthetic experience, of personal amazement at the work of a genius, and the fact that it does not seem that both historians and art critics have stopped to examine the composition of drawing titled, The Confidence , by Francisco de Goya. Nor do biographers seem to dedicate particular lines of critical analysis to this small figurative work of art belonging to the series of so-called Caprices and Inventions . This long series of works, sketches and notes, are situated between the mysterious themes and the dark side of the Age of Enlightenment, but also one of the most original of Goya's latest production, such as those nightmare landscapes that they represent, as in dreams, the affliction, the conflict and the identity of the female social collective of her time. For this reason, I propose to represent, from an aesthetic-philosophical motivation and heuristic considerations, the complex image of Goya’s The Confidence . A first conjecture arises from what it would imply to entrust one woman to another, perhaps as a similar corporality and for the cause of feminist emancipation. I will pay attention to this issue later, introducing an exercise in reflective speculation in light of third wave feminist philosophical approaches. So, I shall start by alluding to the Aragonese painter and the chosen work of art, whose symbolic material will serve as a support, as a finding and an excuse for a development of conceptual argumentation. Second, I present a tripartite sequence of feminist positions, arranged under subtitles that reveal the diverse style of feminists Luisa Muraro, Virginie Despentes and Rosi Braidotti, whose propositions will simulate enlightening keys of this paradoxical image. Finally, this method of rhetorical fiction will be the device for the feminist thought of each author to come to harness and relieve Goya's art on the subject of his scathing social criticism of the loss of trust. <![CDATA[Pictorial Sign and Sculptural Sign in Francisco Méndez and Claudio Girola]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-71812022000100243&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen En este trabajo se estudia el concepto de signo en el pintor Francisco Méndez y en el escultor Claudio Girola en el marco de los ejercicios de la Escuela de Arquitectura de Valparaíso, a la que ambos pertenecieron. Para ellos, el signo fue un gesto plástico efímero que pretendía dejar una marca de los actos poéticos practicados por el grupo. Este artículo se ocupará, primero, de contextualizarlos, revisando sus orígenes y fundamentos teóricos. Luego, se presentarán y analizarán algunos ejemplos realizados por Girola en la travesía Amereida (1965) y otros liderados por Méndez en las travesías a cabo Froward (1984) y a Curamahuida (1986). Se sugerirá que el signo, formulado a principios de la década de 1960, definió parte del quehacer individual de estos artistas: en el caso de Méndez, en la práctica de la pintura no albergada, y en el de Girola, en la diversidad material empleada. Hacia el final del texto se propondrá la existencia de un giro sígnico que, a partir de este ejercicio plástico, determinó una particular estética caracterizada por la emergencia y la precariedad material, y que la Escuela desarrolló en sus estrategias artísticas, pedagógicas y lúdicas.<hr/>Abstract This work studies the concept of sign in the painter Francisco Méndez and the sculptor Claudio Girola, carried out within the framework of the exercises of the School of Architecture of Valparaíso, to which both belonged. For them, the sign was an ephemeral plastic gesture that intended to leave a mark of the poetic acts practiced by the group. This article will first deal with contextualizing them, reviewing their origins and theoretical foundations. Then, some examples made by Girola in the Travesía Amereida (1965) and others led by Méndez in the crossings to Cabo Froward (1984) and Curamahuida (1986) will be presented and analyzed. It will be suggested that the sign, formulated in the early 1960s, defined part of the individual work of these artists: in the case of Méndez, in the practice of non-sheltered painting and, in the case of Girola, in the material diversity employed. Towards the end of the text, we will propose the existence of a signical turn that, from this plastic exercise, determined a particular aesthetic characterized by the emergence and material precariousness that the School developed in its artistic, pedagogical and playful strategies. <![CDATA[The “Rupture” as Postmodernity: The Critical Thought of Octavio Paz from 1950 to 1967]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-71812022000100265&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El presente texto señala algunas de las categorías fundamentales de la crítica de arte de Octavio Paz entre 1950 y 1967 como aparición y poesía, para demostrar que la noción de “ruptura” se retoma en la década de los sesenta para realizar un cuestionamiento profundo a la modernidad mexicana, sugiriendo una teoría de la posmodernidad y de la neovanguardia local. Además del texto llamado “Tamayo en la pintura mexicana” (1950), se hará referencia a otros cinco ensayos escritos en la década del sesenta, en los que se puede encontrar un programa y una conceptualización de su crítica, sustentada en lecturas que realiza de Kant, Heidegger y del estructuralismo, entre otros, cuya influencia es evidente. Además, se señalará que la crítica de arte de Paz es constitutiva de su pensamiento general.<hr/>Abstract The present text points out some of the fundamental categories of Octavio Paz’s art criticism between 1950 and 1967 as appearance and poetry, in order to demonstrate that the notion of “rupture” is taken up again in the 1960s to make a profound questioning of Mexican modernity, suggesting a theory of postmodernity and the local neo-avant-garde. In addition to the text called “Tamayo en la pintura mexicana” (1950), reference will be made to five other essays written in the sixties, in which we can find a program and a conceptualization of his criticism, based on his readings of Kant, Heidegger and structuralism, among others, whose influence is evident. In addition, it will be pointed out that Paz’s art criticism is constitutive of his general thought. <![CDATA[Entrevista a Jean-Marie Schaeffer. <em>Les troubles du récit</em> o del arché protonarrativo]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-71812022000100295&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El presente texto señala algunas de las categorías fundamentales de la crítica de arte de Octavio Paz entre 1950 y 1967 como aparición y poesía, para demostrar que la noción de “ruptura” se retoma en la década de los sesenta para realizar un cuestionamiento profundo a la modernidad mexicana, sugiriendo una teoría de la posmodernidad y de la neovanguardia local. Además del texto llamado “Tamayo en la pintura mexicana” (1950), se hará referencia a otros cinco ensayos escritos en la década del sesenta, en los que se puede encontrar un programa y una conceptualización de su crítica, sustentada en lecturas que realiza de Kant, Heidegger y del estructuralismo, entre otros, cuya influencia es evidente. Además, se señalará que la crítica de arte de Paz es constitutiva de su pensamiento general.<hr/>Abstract The present text points out some of the fundamental categories of Octavio Paz’s art criticism between 1950 and 1967 as appearance and poetry, in order to demonstrate that the notion of “rupture” is taken up again in the 1960s to make a profound questioning of Mexican modernity, suggesting a theory of postmodernity and the local neo-avant-garde. In addition to the text called “Tamayo en la pintura mexicana” (1950), reference will be made to five other essays written in the sixties, in which we can find a program and a conceptualization of his criticism, based on his readings of Kant, Heidegger and structuralism, among others, whose influence is evident. In addition, it will be pointed out that Paz’s art criticism is constitutive of his general thought. <![CDATA[Dufourmantelle]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-71812022000100307&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El presente texto señala algunas de las categorías fundamentales de la crítica de arte de Octavio Paz entre 1950 y 1967 como aparición y poesía, para demostrar que la noción de “ruptura” se retoma en la década de los sesenta para realizar un cuestionamiento profundo a la modernidad mexicana, sugiriendo una teoría de la posmodernidad y de la neovanguardia local. Además del texto llamado “Tamayo en la pintura mexicana” (1950), se hará referencia a otros cinco ensayos escritos en la década del sesenta, en los que se puede encontrar un programa y una conceptualización de su crítica, sustentada en lecturas que realiza de Kant, Heidegger y del estructuralismo, entre otros, cuya influencia es evidente. Además, se señalará que la crítica de arte de Paz es constitutiva de su pensamiento general.<hr/>Abstract The present text points out some of the fundamental categories of Octavio Paz’s art criticism between 1950 and 1967 as appearance and poetry, in order to demonstrate that the notion of “rupture” is taken up again in the 1960s to make a profound questioning of Mexican modernity, suggesting a theory of postmodernity and the local neo-avant-garde. In addition to the text called “Tamayo en la pintura mexicana” (1950), reference will be made to five other essays written in the sixties, in which we can find a program and a conceptualization of his criticism, based on his readings of Kant, Heidegger and structuralism, among others, whose influence is evident. In addition, it will be pointed out that Paz’s art criticism is constitutive of his general thought. <![CDATA[Luxus]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-71812022000100313&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El presente texto señala algunas de las categorías fundamentales de la crítica de arte de Octavio Paz entre 1950 y 1967 como aparición y poesía, para demostrar que la noción de “ruptura” se retoma en la década de los sesenta para realizar un cuestionamiento profundo a la modernidad mexicana, sugiriendo una teoría de la posmodernidad y de la neovanguardia local. Además del texto llamado “Tamayo en la pintura mexicana” (1950), se hará referencia a otros cinco ensayos escritos en la década del sesenta, en los que se puede encontrar un programa y una conceptualización de su crítica, sustentada en lecturas que realiza de Kant, Heidegger y del estructuralismo, entre otros, cuya influencia es evidente. Además, se señalará que la crítica de arte de Paz es constitutiva de su pensamiento general.<hr/>Abstract The present text points out some of the fundamental categories of Octavio Paz’s art criticism between 1950 and 1967 as appearance and poetry, in order to demonstrate that the notion of “rupture” is taken up again in the 1960s to make a profound questioning of Mexican modernity, suggesting a theory of postmodernity and the local neo-avant-garde. In addition to the text called “Tamayo en la pintura mexicana” (1950), reference will be made to five other essays written in the sixties, in which we can find a program and a conceptualization of his criticism, based on his readings of Kant, Heidegger and structuralism, among others, whose influence is evident. In addition, it will be pointed out that Paz’s art criticism is constitutive of his general thought. <![CDATA[No somos niños. Representaciones problemáticas de la infancia]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-71812022000100319&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El presente texto señala algunas de las categorías fundamentales de la crítica de arte de Octavio Paz entre 1950 y 1967 como aparición y poesía, para demostrar que la noción de “ruptura” se retoma en la década de los sesenta para realizar un cuestionamiento profundo a la modernidad mexicana, sugiriendo una teoría de la posmodernidad y de la neovanguardia local. Además del texto llamado “Tamayo en la pintura mexicana” (1950), se hará referencia a otros cinco ensayos escritos en la década del sesenta, en los que se puede encontrar un programa y una conceptualización de su crítica, sustentada en lecturas que realiza de Kant, Heidegger y del estructuralismo, entre otros, cuya influencia es evidente. Además, se señalará que la crítica de arte de Paz es constitutiva de su pensamiento general.<hr/>Abstract The present text points out some of the fundamental categories of Octavio Paz’s art criticism between 1950 and 1967 as appearance and poetry, in order to demonstrate that the notion of “rupture” is taken up again in the 1960s to make a profound questioning of Mexican modernity, suggesting a theory of postmodernity and the local neo-avant-garde. In addition to the text called “Tamayo en la pintura mexicana” (1950), reference will be made to five other essays written in the sixties, in which we can find a program and a conceptualization of his criticism, based on his readings of Kant, Heidegger and structuralism, among others, whose influence is evident. In addition, it will be pointed out that Paz’s art criticism is constitutive of his general thought. <![CDATA[La huida biográfica. (Nuevas formas de la biografía, nuevas representaciones del artista)]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-71812022000100323&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El presente texto señala algunas de las categorías fundamentales de la crítica de arte de Octavio Paz entre 1950 y 1967 como aparición y poesía, para demostrar que la noción de “ruptura” se retoma en la década de los sesenta para realizar un cuestionamiento profundo a la modernidad mexicana, sugiriendo una teoría de la posmodernidad y de la neovanguardia local. Además del texto llamado “Tamayo en la pintura mexicana” (1950), se hará referencia a otros cinco ensayos escritos en la década del sesenta, en los que se puede encontrar un programa y una conceptualización de su crítica, sustentada en lecturas que realiza de Kant, Heidegger y del estructuralismo, entre otros, cuya influencia es evidente. Además, se señalará que la crítica de arte de Paz es constitutiva de su pensamiento general.<hr/>Abstract The present text points out some of the fundamental categories of Octavio Paz’s art criticism between 1950 and 1967 as appearance and poetry, in order to demonstrate that the notion of “rupture” is taken up again in the 1960s to make a profound questioning of Mexican modernity, suggesting a theory of postmodernity and the local neo-avant-garde. In addition to the text called “Tamayo en la pintura mexicana” (1950), reference will be made to five other essays written in the sixties, in which we can find a program and a conceptualization of his criticism, based on his readings of Kant, Heidegger and structuralism, among others, whose influence is evident. In addition, it will be pointed out that Paz’s art criticism is constitutive of his general thought. <![CDATA[Figuraciones de la otredad en el cine contemporáneo]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-71812022000100329&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El presente texto señala algunas de las categorías fundamentales de la crítica de arte de Octavio Paz entre 1950 y 1967 como aparición y poesía, para demostrar que la noción de “ruptura” se retoma en la década de los sesenta para realizar un cuestionamiento profundo a la modernidad mexicana, sugiriendo una teoría de la posmodernidad y de la neovanguardia local. Además del texto llamado “Tamayo en la pintura mexicana” (1950), se hará referencia a otros cinco ensayos escritos en la década del sesenta, en los que se puede encontrar un programa y una conceptualización de su crítica, sustentada en lecturas que realiza de Kant, Heidegger y del estructuralismo, entre otros, cuya influencia es evidente. Además, se señalará que la crítica de arte de Paz es constitutiva de su pensamiento general.<hr/>Abstract The present text points out some of the fundamental categories of Octavio Paz’s art criticism between 1950 and 1967 as appearance and poetry, in order to demonstrate that the notion of “rupture” is taken up again in the 1960s to make a profound questioning of Mexican modernity, suggesting a theory of postmodernity and the local neo-avant-garde. In addition to the text called “Tamayo en la pintura mexicana” (1950), reference will be made to five other essays written in the sixties, in which we can find a program and a conceptualization of his criticism, based on his readings of Kant, Heidegger and structuralism, among others, whose influence is evident. In addition, it will be pointed out that Paz’s art criticism is constitutive of his general thought.