Scielo RSS <![CDATA[Estudios constitucionales]]> http://www.scielo.cl/rss.php?pid=0718-520020210001&lang=en vol. 19 num. 1 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.cl/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.cl <![CDATA[Presentación]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-52002021000100001&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[The right to informed consent of elderly persons in health. Standards from the international human rights law and its effects in Chilean legal system]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-52002021000100004&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El presente trabajo analiza los estándares del derecho al consentimiento informado de las personas mayores en el ámbito sanitario. Se parte desde la necesidad de especialización en la protección de los derechos de las personas mayores. Luego, se analiza la innovación introducida por la Convención Interamericana para la Protección de los Derechos Humanos de las Personas Mayores respecto al consentimiento informado, su tratamiento en el Derecho Comparado y la jurisprudencia. Finalmente se analizan las obligaciones establecidas por la Corte Interamericana de Derechos Humanos en el caso Poblete Vilches vs. Chile y la auto ejecutabilidad de la Convención.<hr/>Abstract This paper analyzes the standards of informed consent of the elderly people in health. Firstly, we study the need for specialization in the protection of elderly people rights. Secondly, the innovation introduced by the Inter-American Convention for the Protection of the Human Rights of Older Persons with respect to informed consent and the development of this right in comparative law and case law. Thirdly, the obligations for Chile established by the Inter-American Court of Human Rights in the Poblete Vilches v. Chile and self-execution of the Convention are examined. <![CDATA[The limits established to the state of internal commotion in Colombia: an example to follow in the Latin American context]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-52002021000100034&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen En este artículo se busca realizar una reflexión sobre el estado de conmoción interior en Colombia desde una perspectiva evolutiva, descriptiva y analítica, que nos permitirá comprender el test de proporcionalidad sobre los decretos legislativos y el rol protagónico ejercido por la Corte Constitucional colombiana en la defensa, promoción y respeto de los derechos humanos durante los estados de excepción en Colombia, fue esta una de las promesas cumplidas de los constituyentes de 1991, para quienes una de las mayores preocupaciones fue ponerle límites y garantías al uso abusivo del antiguo régimen del estado de sitio que vivió Colombia a la luz de la Constitución de 1886. Para desarrollar este planteamiento, el análisis se realizará en tres apartados: en el primero se abordará el uso abusivo del estado de sitio por parte de los distintos gobiernos de turno amparados en la vigencia del artículo 121 de la Constitución de 1886, se resalta que Colombia estuvo gobernada al amparo de un estado de sitio permanente hasta la promulgación de la Constitución de 1991. Luego, se estudiarán la naturaleza, los límites y presupuestos del estado de conmoción interior (antiguo régimen del estado de sitio) en el marco normativo de la Constitución de 1991 y, finalmente, se realizará un análisis sobre el uso que ha tenido la declaratoria del estado de conmoción interior desde 1991 hasta el año 2020, lo cual nos permitirá vislumbrar que este mecanismo ha caído en desuso en Colombia, por lo que el sistema de límites y controles del actual régimen del estado de excepción colombiano es un ejemplo a seguir por otros países en los que el uso de la excepción se ha convertido en la regla.<hr/>Abstract This article seeks to make a reflection on the state of internal commotion in Colombia, from an evolutionary, descriptive and analytical perspective, which will allow us to understand the proportionality test on legislative decrees and the leading role exercised by the Colombian Constitutional Court in the defense, promotion and respect for human rights during the states of exception in Colombia, being one of the promises fulfilled by the constituents of 1991, for whom one of the greatest concerns was to place limits and guarantees on the abusive use of the former regime of the state of site that Colombia lived in the light of the Constitution of 1886. To develop this approach, the analysis will be carried out in three sections: the first will address the abusive use of the state of siege by the various governments in force covered in force of article 121 of the 1886 Constitution, highlighting that Colombia was governed by of a permanent state of siege until the promulgation of the 1991 Constitution. Then, the nature, limits and budgets of the state of internal commotion (former regime of the state of siege) will be studied in the normative framework of the 1991 Constitution, and finally, an analysis will be carried out on the use that the declaration of the state of internal commotion has had from 1991 to the year 2020, which will allow us to glimpse that this mechanism has fallen into disuse in Colombia, so the system of limits and Controls of the current Colombian state of exception regime is an example to be followed by other countries where the use of the exception has become the rule. <![CDATA[Environmental protection in the context of a new constitution: Suggestions considering the experience of other Countries]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-52002021000100066&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen En el contexto de discusión de una nueva Constitución Política para Chile, la protección del medio ambiente necesariamente debe ser parte del debate constituyente. De esta manera, este trabajo, con el propósito de entregar herramientas para esta discusión, realiza un análisis crítico respecto a la forma en que la Constitución Política de 1980 aborda la protección del medioambiente y analiza la experiencia comparada en esta materia, destacando la labor de distintos países para consagrar la protección del medio ambiente en sus constituciones. Finalmente, se realizan recomendaciones sobre las temáticas que debiese considerar una constitución en materia ambiental.<hr/>Abstract In the discussion of a new Constitution for Chile, the protection of the environment must be part of the constitutional debate. In the aims of providing tools for this discussion, this paper does a critical analysis of the way the 1980’s Constitution regulates the protection of the environment and studies the experience of other countries, highlighting the work of different nations in the protection of the environment. Lastly, it states a few suggestions about the topics related with this subject that should be considered in a new constitution. <![CDATA[The protection of personal data of children and adolescents: answers from the Chilean legal order]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-52002021000100111&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen En la actualidad, el tratamiento de los datos personales de niños, niñas y adolescentes por parte de terceros, singularmente las empresas, se ha convertido en un tema de crucial importancia en la medida que, cada vez más, éstas les dirigen bienes y servicios de índole virtual. En este sentido, y debido a la particular naturaleza jurídica como derecho de la personalidad, atribuida al derecho a la protección de datos personales, la fijación del límite de edad para poder disponer libremente de la información personal se erige como una cuestión clave, puesto que de ello dependerá, a efectos prácticos, la necesidad o no de recabar la llamada autorización parental. El silencio que tradicionalmente ha mantenido la legislación civil chilena en este ámbito material se traduce, además de en altas dosis de inseguridad jurídica, en una visión del niño, niña y adolescente como un sujeto incapaz, poco autónomo y absolutamente vulnerable frente a las nuevas tecnologías, visión ésta que amerita de una urgente e inmediata revisión.<hr/>Abstract Currently, the treatment of the personal data of children and adolescents by third parties, particularly companies, has become a matter of crucial importance as, increasingly, they direct goods and services to them. virtual nature. In this sense, and due to the particular legal nature as a personality right, attributed to the right to the protection of personal data, the setting of the age limit to freely dispose of personal information stands as a key issue, since The practicality or not of obtaining the so-called parental authorization will depend on it. In addition to high doses of legal uncertainty, the silence that Chilean civil legislation has traditionally maintained in this material sphere translates into a vision of the child and adolescent as an incapable subject, not very autonomous and absolutely vulnerable to new technologies. This is a vision that warrants an urgent and immediate review. <![CDATA[Judicial Independence against Unconstitutional Precedents Established by the Constitutional Court of Peru]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-52002021000100146&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Esta investigación expone las condiciones por las cuales el juez peruano pueda inaplicar un precedente emitido por el Tribunal Constitucional en ejercicio de su independencia jurisdiccional. La jurisprudencia internacional y nacional consultadas y emitidas por los órganos de control constitucional competentes arroja como resultado que el juez puede inaplicar un precedente bajo ciertos parámetros que deben estar contenidos en su decisión.<hr/>Abstract In this study the authors set forth the conditions under which Peruvian judges may disregard binding precedents decided by the Constitutional Court, in the exercise of their judicial independence. After reviewing international and domestic jurisprudence established by competent constitutional review bodies, the authors argue that judges may disregard binding precedents if their decision includes specific parameters. <![CDATA[The linkage of state’s powers to the concretization of fundamental social rights: is there space for a legislative margin of appreciation?]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-52002021000100183&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen La efectuación y la protección de los derechos fundamentales sociales son finalidades del Estado, vinculando a todos los Poderes Estatales en esta tarea. Delante de eso y de las problemáticas y debates que rodean los derechos fundamentales sociales, especialmente aquí investigado su carácter multifuncional y las posibilidades de tutela jurisdiccional, se objetiva analizar la viabilidad del reconocimiento de un margen de apreciación del legislador ante a esos derechos. Se cuestiona, así, si frente a esas características y de la vinculación estatal a su protección, hay espacio para un margen de apreciación legislativa en la implementación de los derechos fundamentales sociales, utilizándose, para tanto, el método deductivo y la técnica de investigación bibliográfica. Es posible concluir, frente al estudio realizado, que el espacio de decisión legislativa no es ilimitado, estando el legislador, como los demás Poderes Estatales, vinculado a la implementación de los derechos fundamentales sociales, siendo él el primero a garantizarlos, legitimándose la actuación judicial ante su omisión.<hr/>Abstract The effectiveness and protection of the fundamental social rights are purposes of the State, linking all the State Powers in this task. In face of such a situation, and of the problems and debates that surround the fundamental social rights, notably peered here their multifunctional nature and the possibilities of judicial protection, it is aimed to analyze the feasibility of the recognition of a margin of appreciation from the legislator in relation to these rights. It is asked, thus, if, in front of these features and of the state link to their protection, there is space for a legislative margin of appreciation in the implementation of the fundamental social rights, using, for this purpose, the deductive method and the bibliographic research technic. It is possible to conclude, from the conducted study, that the space for legislative decision is not unlimited, being the legislator, like the other State Powers, linked to the implementation of the fundamental social rights, being him the first to guarantee them, legitimating himself to the judicial action in face of his omission. <![CDATA[Justiciability of the human right to social security in the jurisprudence of the Inter-American Court of Human Rights and the Mexican case]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-52002021000100205&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El proceso de la justiciabilidad del derecho humano a la seguridad social fue ignorado durante muchos años. Inclusive la Corte IDH rara vez incluyó a este derecho humano dentro de sus preceptos de violación o en los puntos resolutivos. Por ello, este artículo presenta el resultado de una investigación jurídica, cuyo objetivo es demostrar que la justiciabilidad del derecho humano a la seguridad social aún se encuentra en desarrollo, a través del análisis de las principales resoluciones de la Corte IDH y como estudio de caso, la trayectoria que ha tenido la concreción de ese derecho humano en México.<hr/>Abstract The process of justiciability of the human right to social security has been invisible for many years. Even the Inter-American Court of Human Rights rarely included in its interpretation of the term violations or in its conclusions. Therefore, this article has the aim of showing the result of a legal investigation, whose objective is to demonstrate that the justiciability of the human right to social security is still developping, through the analysis of the jurisprudence of the Inter-American Court and as a case study, the trajectory of materialization that this specific human right has had in Mexico. <![CDATA[Is spoken terrorism excessive and a disproportionate limit to fundamental right of freedom of speech? The spanish case]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-52002021000100236&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen En los últimos años en España están proliferando lo que se han venido a llamar leyes mordaza. Se trata de normas que limitan de manera exagerada y desproporcionada el derecho fundamental a la libertad de expresión. En este trabajo se pretende analizar si la inclusión en nuestro código penal (CP) de los delitos de enaltecimiento y justificación del terrorismo, así como el de humillación a las víctimas responden a esta tendencia o si, por el contrario, la limitación del derecho a la libertad de expresión en su nombre es legítima. El debate surge porque la inclusión de estos delitos ha supuesto la condena de miembros de la sociedad civil (raperos, blogueros, usuarios de Twitter) ajenos a la acción violenta, por comentarios jocosos que hasta ahora eran simples chistes o por opiniones que, si bien pueden ser rechazables y contrarias al sentir mayoritario, igualmente deben ser protegidas por la libertad de expresión. Y esto es así, porque en caso contrario, se produciría un desaliento que nos llevaría a la autocensura de aquellas opiniones que se encuentran en el margen de la legalidad resultando perjudicial para el debate público y la creación de una opinión pública libre.<hr/>Abstract In recent years in Spain the “gag laws” is proliferating. These are rules that exaggeratedly and disproportionately limit the fundamental right to freedom of expression. This paper aims to analyze whether the inclusion in our criminal code of the crimes of exaltation and justification of terrorism, as well as that of humiliation to the victims respond to this trend or if, on the contrary, the limitation of the right to freedom of expression on their behalf is legitimate. The debate arises because the inclusion of these crimes has led to the condemnation of members of civil society (rappers, bloggers, Twitter users) oblivious to the violent action, for humorous comments that until now were simple jokes or for opinions that, although they can be objectionable and contrary to the majority sentiment, they must also be protected by freedom of expression. And this is so, because otherwise, there would be a discouragement that would lead us to self-censorship of those opinions that are on the margin of legality, resulting detrimental to public debate and the creation of a free public opinion. <![CDATA[The search for disappeared persons: human right of the victims and international obligation of the State]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-52002021000100265&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen En el marco del Derecho internacional humanitario y el Derecho internacional de los derechos humanos se ha desarrollado una jurisprudencia y una práctica que permiten demostrar la vigencia de un derecho fundamental autónomo a la búsqueda de las personas desaparecidas y de una correlativa obligación internacional que debe ser cumplida por los Estados. Este artículo analizará el contenido de este derecho y obligación, a la luz de un modelo complementario de búsqueda de personas desaparecidas.<hr/>Abstract In the context of international humanitarian law and international human rights law there has been a developing of jurisprudence and practice that make possible to demonstrate the existence of an autonomous fundamental right to the search of disappeared persons, along with a corresponding international obligation that all States must abide. This article will analyze the context of such right and obligation, in light of a complementary model for the search of missing persons. <![CDATA[Dwellers of Darkness: Peruvian Constitutional Court Case Law on Right to Equality of Persons Deprived of Liberty in Prisons]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-52002021000100309&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El artículo examina hasta qué punto la jurisprudencia del Tribunal Constitucional peruano protege los derechos fundamentales de las personas privadas de libertad en centros penitenciarios, en aplicación del derecho/principio de igualdad. Para ello se contrasta dos concepciones de igualdad: igualdad como no discriminación e igualdad como no sometimiento. Especial atención se concede a esta segunda visión, como idónea para el abordaje de la situación de grupos que sufren discriminación estructural o que se hallan en situación de especial vulnerabilidad, como se propone que ocurre con los reclusos. El artículo encuentra que la jurisprudencia del Tribunal Constitucional del Perú procura tutelar el igual disfrute y ejercicio de derechos fundamentales por los reclusos, mostrando evolución favorable a lo largo del tiempo. En particular, es interesante el uso del habeas corpus correctivo y, más recientemente, de la declaración de estado de cosas inconstitucional, en el caso de internos con discapacidad mental y en el caso del hacinamiento carcelario. Quedan, sin embargo, tareas pendientes, como mejorar el reconocimiento y participación de los reclusos como colectivo desaventajado.<hr/>Abstract The article examines the extent to which Peruvian Constitutional Court case law protects the fundamental rights of persons deprived of liberty in prisons, in application of the right / principle of equality. For this, two conceptions of equality are contrasted: equality as non-discrimination and equality as non-subjugation. Special attention is paid to this second vision, as ideal for addressing the situation of groups that suffer structural discrimination or that are in a situation of special vulnerability, as is proposed to be the case with prison inmates. The article finds that Constitutional Court case law of Peru seeks to protect the equal enjoyment and exercise of fundamental rights by prison inmates, showing favorable evolution over time. In particular, the use of corrective habeas corpus and, more recently, of the declaration of unconstitutional state of affairs is interesting, in the case of prisoners with mental disabilities and in the case of prison overcrowding. However, pending tasks remain, such as improving the recognition and participation of prison inmates as a disadvantaged group. <![CDATA[De-Contextualization Of The Right Of Access To Public Information By The Chilean Constitutional Jurisprudence Comments On The Constitutional Court's Decision, Role 7425-19-Ina Of December 19, 2019]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-52002021000100356&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Este trabajo analiza una sentencia del Tribunal Constitucional que declaró la inaplicabilidad de los artículos 5º y 10 de la Ley 20.285 sobre acceso a la información pública, así como del artículo 31 bis de la Ley 19.300 sobre bases generales del medio ambiente. Esta sentencia considera un conjunto de aspectos controvertidos que descontextualizan el reconocimiento progresivo del derecho de acceso a la información, ignorando compromisos internacionales de los derechos humanos legítimamente pactados.<hr/>Abstract The present commentary analyzes a judgment of the Constitutional Court that declared the inapplicability of Articles 5 and 10 of Law 20.285 on access to public information, as well as Article 31 bis of law No. 19.300 on general environmental. This ruling, as detailed in the analysis below, reproduces controversial aspects that create barriers to the effective exercise of the right of access to public information and decontextualizes the principle of transparency of the public function of the InterAmerican human rights standards. <![CDATA[Case Analysis “Órdenes Guerra y otros vs Chile (Fondo, Reparaciones y Costas)”]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-52002021000100373&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El presente comentario tiene por objeto el caso “Órdenes Guerra y otros” ante Corte Interamericana de Derechos Humanos, el cual versa sobre familiares de víctimas de violaciones de los Derechos Humanos cometidos durante 1973 y 1974 en Chile. Estas violaciones fueron cometidas por agentes del Estado contra víctimas de violaciones a Derechos Humanos reconocidas por el Estado de Chile en el Informe de la Comisión Nacional de Verdad y Reconciliación (8 de febrero de 1991). Los familiares de la parte lesionada, ninguno ha recibido una reparación económica por vía judicial, porque se aplicó la prescripción de la acción civil. No obstante, ellos recibieron otros beneficios administrativos por el Estado una vez restablecida la Democracia. El fundamento entregado por la Corte Interamericana de Derechos Humanos para la entrega judicial de la indemnización en su sentencia es el objeto de este comentario. A lo largo del comentario se analizará los hechos, los argumentos tanto de la parte lesionada como del Estado de Chile, los Principios Generales de Derecho y otros instrumentos jurídicos que utilizó el tribunal para determinar la Responsabilidad del Estado de Chile analizados por la Corte, y dictar sentencia.<hr/>Abstract The present commentary focuses on the judgment “Órdenes Guerra y otros contra Chile” at the Inter American Human Rights Court, ruling on the relatives of those being subject to the Human Rights violations during 1973 and 1974 in Chili. These violations were committed by agents of the State against victims of human rights already recognized by the Chilean State in the Report of the National Commission of Truth and Reconciliation (February 8, 1991). None of the relatives of the injured party has obtained an economic reparation by the judiciary because it has been applied the term of the civil statute of limitations. However, they have obtained other administrative benefits by the State when Democracy was established. The foundation of the Inter American Human Rights Court to rule in favor of a judicial reparation in its sentence is the object of this commentary. Throughout the commentary evidence will be analyzed, the arguments from the injured as well as the State of Chile, General Principles of Law and other juridical instruments considered by the tribunal to define the Liability of the Chilean State analyzed by the Court in judging the case.