Scielo RSS <![CDATA[Revista de estudios y experiencias en educación]]> http://www.scielo.cl/rss.php?pid=0718-516220220001&lang=es vol. 21 num. 45 lang. es <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.cl/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.cl <![CDATA[PRESENTACIÓN]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-51622022000100009&lng=es&nrm=iso&tlng=es <![CDATA[Educación remota y salud mental docente en tiempos de COVID-19]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-51622022000100012&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen El cierre de los establecimientos por el COVID-19 ha transformado la educación, trayendo desafíos al proceso de enseñanza-aprendizaje y probablemente incrementando las consecuencias psicológicas de la pandemia y las medidas de confinamiento. Sin embargo, existe escasa evidencia sobre su impacto en la salud mental docente. En este escenario, el presente artículo tuvo por objetivo describir la salud mental de los docentes chilenos, tras cinco meses del cierre de los establecimientos educativos. Usando un muestreo no probabilístico, se aplicó entre el 09/ julio y el 06/agosto del 2020 una encuesta online a 4.109 educadores, profesores y directivos de todo el país. A través del análisis de frecuencia y chicuadrado, los resultados evidencian que el 68,8% de los encuestados auto-reportan problemas en el Cuestionario de Salud General de Goldberg (GHQ-12). Los resultados destacan la vulnerabilidad de la profesión como efecto del brote pandémico sobre el desbalance vida-trabajo, el exceso de trabajo y la preocupación por el bienestar de los estudiantes, el contagio y la salud. Además, relevan a las mujeres, los más jóvenes, quienes ejercen en el aula de educación básica y media, cuidadores y aquellos con síntomas o diagnóstico personal o familiar de COVID-19 como los docentes particularmente más vulnerables a presentes problemas de salud mental. Aunque solo el 29,4% de los docentes señaló no hablar con nadie de sus síntomas, se observa una afectación importante de las relaciones personales que urge al desarrollo de intervenciones preventivas y paliativas, tanto durante la crisis sanitaria como al finalizar la pandemia.<hr/>Abstract The school closures caused by COVID-19 have transformed education, bringing challenges to the teaching learning process, and probably increasing the psychological consequences of the pandemic and the confinement measures. However, there is little evidence on its impact on teachers' mental health. In this scenario, this article aimed to describe the mental health of Chilean teachers, after five months of the closure of schools. Using a non probability sampling, an online survey was administered between July 9 and August 6, 2020 to 4,109 educators, teachers, and school directors from all over the country. Through frequency and chi-square analysis, the results show that 68.8% of the respondents self report problems in the General Health Questionnaire (GHQ- 12). The results highlight the vulnerability of the profession because of the pandemic outbreak on work-life balance, overwork, and concern for the well being of students, as well as contagion and health. In addition, they relieve women, the youngest, those who work in the classroom of primary and secondary education, caregivers, and those with personal or family symptoms or diagnosis of COVID-19 as the teachers who are particularly vulnerable to present mental health problems. Although only 29.4% of the teachers indicated that they did not talk to anyone about their symptoms, a significant impact on personal relationships is observed and urges the development of preventive and palliative interventions, both during the health crisis and at the end of the pandemic. <![CDATA[La continuidad educativa en México en tiempos de pandemia: principales desafíos y aprendizajes de docentes y padres de familia]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-51622022000100030&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen: El trabajo tuvo como objetivo indagar en las principales dificultades, así como en los aprendizajes de docentes de Educación Básica y padres de familia de un municipio del Estado de Sonora, en torno a la estrategia de educación a distancia, durante la emergencia sanitaria por Covid-19. Se trata de un estudio exploratorio, de carácter descriptivo, para el cual se consideró una muestra no representativa de 241 padres y 193 docentes. Como parte de este, se atiende a los principios del aprendizaje colaborativo y a las comunidades que se generan en los entornos propios de la educación a distancia, donde confluyen actores diversos, cuyo rol resulta esencial en los sistemas de asesoramiento y guía para el diálogo didáctico mediado. La recolección de datos se realizó por medio de un cuestionario ad hoc, que permitió explorar los principales desafíos de docentes y familiares durante el período. Los datos fueron procesados con el programa SPSS versión 21. Los resultados permiten destacar el incremento del tiempo dedicado a las actividades escolares, la escasa o nula preparación para el uso de tecnología con fines educativos, las características del apoyo institucional recibido y el reconocimiento por parte de las familias del esfuerzo realizado por el profesorado.<hr/>Abstract The goal of this study was to investigate the key challenges, as well as the learning of basic education teachers and parents, in a municipality in the state of Sonora, when it came to implementing a distant education strategy during the COVID-19 health emergency. A non-representative sample of 241 parents and 193 instructors was used in this exploratory, descriptive study. The concepts of collaborative learning and the communities that emerge in distance education environments are addressed as part of it, where varied actors converge whose roles are critical in the advisory and guide systems for mediated didactic discussion. An ad hoc questionnaire was used to collect data, which looked into the primary issues faced by teachers and their families. <![CDATA[Estrés académico en estudiantes de Ciencias de la Salud en la modalidad de educación a distancia en tiempos de Covid-19]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-51622022000100051&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen: El presente estudio se orientó, en primer lugar, a determinar las principales frecuencias de las dimensiones del estrés académico en estudiantes de Ciencias de la Salud; y, en segundo lugar, a determinar las diferencias entre las dimensiones del estrés académico según variables sociodemográficas. La muestra estuvo conformada por 134 estudiantes de primer ciclo de las carreras de Ciencias de la Salud de una universidad privada de Lima. Para el logro de los objetivos, se aplicaron dos instrumentos: el Inventario de Estrés Académico SISCO SV, adaptado para su uso en el contexto de CO- VID-19, y una ficha sociodemográfica. Entre los hallazgos principales, destacan que los estresores principales declarados por los estudiantes se refieren a la sobrecarga de tareas académicas, la forma de evaluación, el tiempo limitado para realizar los trabajos y las exposiciones. Asimismo, los síntomas que más resaltan son los físicos, en primer lugar, y los emocionales, en segundo lugar. En cuanto a las estrategias de afrontamiento, aquellas que predominan son las que permiten alejarse de la situación estresante para buscar alguna fuente de entretenimiento. Además, los estudiantes que se enfocan en resolver el problema utilizan como estrategia la resolución directa de la situación preocupante. Por otro lado, las estudiantes suelen manifestar, de manera más acentuada, síntomas físicos, emocionales y cognitivos asociados al estrés. Finalmente, los estudiantes de 16 años son los que han declarado, de forma más notoria, como estresores principales, situaciones de competitividad o el nivel de exigencia de los cursos.<hr/>Abstract The present research was oriented, firstly, to determining the main frequencies of the dimensions of academic stress in students of Health Sciences and, secondly, to determining the differences between the dimensions of academic stress according to socio- demographic variables. The sample consisted of 134 first cycle students in the Health Sciences careers from a private university in Lima. To achieve the objectives, two instruments were applied: the SISCO SV Academic Stress Inventory, adapted for use in the context of COVID-19, and a sociodemographic record. Among the main findings, they highlight that the main stressors declared by the students refer to the overload of academic tasks, the form of evaluation, the limited time to carry out the work, and the presentations. Likewise, the symptoms that stand out the most are the physical ones, first, and the emotional ones, second. As for coping strategies, those that predominate are those that allow one to get away from the stressful situation to look for some source of entertainment. Additionally, problem-solving students use direct resolution of the worrying situation as a strategy. On the other hand, female students tend to manifest, in a more accentuated way, physical, emotional, and cognitive symptoms associated with stress. Finally, 16-year-old students are the ones who have declared, in a more notorious way, as their main stressors, competitive situations or the level of demand for the courses. <![CDATA[Propuesta sin costo para reducir la inequidad educativo-tecnológica durante el confinamiento en Chile]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-51622022000100070&lng=es&nrm=iso&tlng=es Abstract Introduction: In Chile, social inequity becomes a critical factor that prevents the successful implementation of an online curriculum due to the unbalanced distribution of technological resources. Even though during Covid-19 confinement there is a multi- channel approach from the Ministry of Education to provide families with educational material, e-learning stands as the only available option for formal instruction. Objective: This study aimed to reduce educational-technological inequity during 2020 confinement in Chile through a non-cost feasible proposal. Material and Methods: The study was applied research under a mixed approach paradigm. In order to reach the main objective, two specific objectives were set: (1) To determine the contextual challenges related to technology that prevent online implementation of courses in Chile (2) To de termine the popular technological resources in Chile that can be used for educational purposes. A checklist based on Aldowah's questionnaire, and an analytic matrix were used to accomplish these objectives. Conclusions: A feasible contribution to educational-technological equity during 2020 confinement in Chile seems to be to use Facebook® for collaborative learning, lectures, oral presentations, reading comprehension, written production, discussion, creative learning, and feedback, since it can support all these types of activities, in a free-internet-access mode, supported for multi-device, which increases the opportunities of participation of all Chilean students in online classes.<hr/>Resumen Introducción: En Chile, la inequidad social se convierte en un factor crítico que impide la implementación exitosa de un currículo en línea debido a la distribución desequilibrada de los recursos tecnológicos. Durante el confinamiento por pandemia de Covid-19, aunque existe un enfoque multicanal del Ministerio de Educación para proporcionar material educativo a las familias, el aprendizaje electrónico es la única opción disponible para la instrucción formal. Objetivo: El presente estudio tuvo como objetivo reducir la inequidad educativo-tecnológica durante el encierro 2020 en Chile a través de una propuesta gratuita y viable. Materiales y métodos: El estudio fue una investigación aplicada bajo un paradigma de enfoque mixto. Para llegar al objetivo principal, se establecieron dos objetivos específicos: 1) Determinar los desafíos contextuales relacionados con la tecnología que impiden la implementación de cursos en línea en Chile 2) Determinar los recursos tecnológicos populares en Chile que pueden ser utilizados con fines educativos. Para lograr los objetivos de esta investigación se utilizó una lista de verificación basada en el cuestionario de Aldowah y una matriz analítica. Conclusiones: Una contribución factible a la equidad educativo-tecnológi ca durante el confinamiento 2020 en Chile es el uso de Facebook® para el aprendizaje colaborativo, conferencias, presentaciones orales, actividades de comprensión de lectura, producción escrita, discusión, aprendizaje creativo y retroalimentación; esta plataforma puede sostener todos estos tipos de actividades, en una modalidad de acceso libre a Internet y soportada por multidispositivos, lo que aumenta las oportunidades de participación de todos los estudiantes chilenos en las clases en línea. <![CDATA[Neurociencia y orientaciones ministeriales chilenas de aprendizaje socioemocional en primer ciclo]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-51622022000100087&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen: Ante un escenario crítico de salud mental y factores que alteran el neurodesarrollo afectivo típico en la población, durante el 2020 el Ministerio de Educación ha dispuesto de orientaciones curriculares para afrontar el aprendizaje socioemocional. Por tal motivo, se realizó una revisión sistemática de las investigaciones de neurodesarrollo del sistema límbico y de las referencias bibliográficas de las orientaciones ministeriales de aprendizaje socioemocional. Se obtuvieron 140 estudios publicados entre el 2015 y el 2020 de neurodesarrollo del sistema límbico y 167 artículos referenciados por las orientaciones ministeriales, que fueron analizadas siguiendo una adaptación del modelo PRISMA. Del análisis realizado, se concluye que las orientaciones curriculares poseen un sustento teórico-empírico apoyado principalmente por la psicología y con escaso aporte de las neurociencias. Se sugiere que el MINEDUC tome en consideración aportes del neurodesarrollo del sistema límbico para una mejor contextualización del aprendizaje socioemocional.<hr/>Abstract The critical scenario of mental health and factors that alter the typical affective neurodevelopment of the population, during 2020, the Ministry of Education has had curriculum orientations to deal with socio-emotional learning. For this reason, a systematic review of neurodevelopmental research of the limbic system and bibliographic references to the ministerial guidelines for socio-emotional learning was carried out. A total of 140 studies published between 2015 and 2020 were obtained on the neurodevelopment of the limbic system and 167 articles referenced by ministerial guidelines, which were analyzed following an adaptation of the PRISMA model. From the analysis carried out, we conclude that the curricular orientations have a theoretical-empirical sustenance supported mainly by psychology and with a low contribution from neurosciences. This suggests that Mineduc consider contributions from the neurodevelopment of the limbic system for better contextualization of socio-emotional learning. <![CDATA[La transversalidad de la escritura en el currículum escolar chileno]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-51622022000100108&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen: La escritura constituye una habilidad comunicativa fundamental en el proceso de formación escolar y, por ello, forma parte de las Bases Curriculares y los Programas de Estudio. Sin embargo, se desconocen las exigencias ministeriales a nivel transversal y su aplicación en el quehacer pedagógico de nuestro país. El objetivo de este trabajo es describir cómo se manifiesta la escritura en los documentos curriculares de las distintas disciplinas del sistema escolar chileno y cómo abordan los profesores estos requerimientos. Para ello se aplicó una encuesta a los docentes informantes y se revisaron tanto los leccionarios como los documentos curriculares de primer año de secundaria, incluyendo las nueve asignaturas obligatorias de dicho nivel, mediante un análisis de contenido categorial temático. Los resultados muestran que existe presencia explícita y abundante de escritura en todas las disciplinas escolares, aunque con mayor o menor grado de indicaciones metodológicas para su enseñanza. Considerando que la producción escrita es una habilidad que se delega a la escuela, este trabajo permite visualizar los elementos solicitados, tanto de manera transversal, como en particular para cada disciplina, generando información relevante para el diseño de los Programas de Estudio, la toma de decisiones de instituciones educativas y para el quehacer pedagógico de los profesores.<hr/>Abstract: Writing is a fundamental communicative skill in the school training process and, therefore, is part of the Curricular Bases and Study Programs. However, the ministerial demands at the transversal level and their application in the pedagogical work of our country are unknown. The objective of this work is to describe how writing manifests itself in the curricular documents of the different disciplines of the Chilean school system and how teachers address these requirements. A survey was applied to the informant teachers, and both the lesson books and the curricular documents of the first year of secondary school were reviewed, including the nine compulsory subjects of that level, through a thematic categorical content analysis. The results show that there is an explicit and abundant presence of writing in all school disciplines, although with a greater or lesser degree of methodological indications for its teaching. Considering that written production is a skill that is delegated to the school, this work allows visualizing the requested elements, both in a transversal way and in particular for each discipline, generating relevant information for the design of study programs, decision-making of educational institutions, and the pedagogical task of teachers. <![CDATA[Significados de calidad de la educación pública chilena de promociones estudiantiles interreformas]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-51622022000100123&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen El artículo presenta resultados de investigación interuniversitaria que analiza comparativamente significados respecto de la calidad de la educación pública chilena de las promociones estudiantiles de períodos interreformas correspondientes a: antes de 1965, 1965-1981, 1981-1996 y 1996-2015. Se define calidad educativa desde las categorías excepción, perfección o consistencia, aptitud para logro de misión o propósito, valor agregado y transformación. El diseño de investigación es cualitativo fenomenológico, de representatividad estructural intencionada y recolección de información por entrevista biográfica. Los resultados reconocen situación de rezago de la educación pública respecto de su histórica tradición de excelencia, marcando como causa estructural la Reforma Educacional de 1981 que fracturó su funcionamiento académico, administrativo y económico.<hr/>Abstract: The article presents results of interuniversity research that comparatively analyzes meanings regarding the quality of Chilean public education in student promotions of interreform periods corresponding to before 1965, 1965-1981, 1981-1996, and 1996-2015. Educational quality is defined by the following categories: exception, perfection or consistency, ability to achieve a mission or purpose, added value, and transformation. The research design is qualitative phenomenological, of intentional structural representativeness and information gathering by biographical interview. The results recognize a situation of lag in public education regarding its historical tradition of excellence, citing as a structural cause the Educational Reform of 1981 that fractured its academic, administrative, and economic functioning. <![CDATA[Liderazgo y participación en escuelas públicas chilenas]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-51622022000100149&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen El presente estudio tiene como objetivo analizar los niveles de participación que se dan entre los actores más relevantes de la comunidad educativa; Docentes, Estudiantes, Apoderados, Asistentes y Sostenedor, y su relación con la categorización de desempeño insuficiente, medio bajo y medio de las escuelas. Para ello, se aplicó una metodología cualitativa de tipo exploratorio-descriptiva, con una entrevista grupal semiestructurada a equipos directivos de 53 escuelas públicas. Los resultados evidencian que la participación es mayoritariamente de carácter pasiva y escasamente activa. Específicamente en las escuelas con categorías de Desempeño, Insuficiente y Medio Bajo, los niveles de participación son de carácter pasivo en un 83%, y en escuelas con categoría de Desempeño Medio, se evidencia una tendencia hacia niveles un poco más activos de participación, propositivo 33%. Se concluye que los niveles de participación de los miembros de las comunidades escolares son altamente pasivos, sobre todo en estudiantes, asistentes y apoderados. Los docentes son los únicos actores que predominan niveles más activos de participación, principalmente de carácter propositivo. No obstante, estos resultados invitan a la prudencia considerando la literatura especializada.<hr/>Abstract: The objective of this study is to analyze the participation of the most relevant actors in the educational community: Teachers, Students, Attorneys, Assistants and Supporters. To do this, a qualitative exploratory-descriptive methodology was applied, with a semi-structured group interview with management teams of 53 public schools. The results show that participation is mostly passive and hardly active. In the levels of participation according to the Performance Categories of the schools, Insufficient and Medium Low, the levels of participation are passive in nature with 83%, resulting in the Medium Performance category a trend towards more active levels. It is concluded that the levels of participation of the members of the school communities are highly passive. However, the teachers being the only actors in which active levels of participation predominate, mainly of a proactive nature. However, these results invite caution considering the specialized literature. <![CDATA[Clima escolar y trabajo colegiado en una modalidad virtual en una institución educativa pública]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-51622022000100168&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen: El clima escolar, cuya definición hace referencia a las percepciones o experiencias de los sujetos con respecto a su ambiente de trabajo, sus funciones o relaciones interpersonales, se constituye como un elemento importante dentro de una organización educativa para la resolución de situaciones adversas. En este sentido, la presente investigación se enmarca en el estudio del clima escolar en el trabajo colegiado y tiene por objetivo analizar las percepciones de los docentes del nivel primaria sobre el clima escolar, a partir del trabajo colegiado en una institución educativa pública de Lima (Perú), en el marco de una educación a distancia, debido a la pandemia del Covid-19. La recolección de la información se realizó a través de la aplicación de entrevistas semiestructuradas dirigidas a docentes del nivel primaria, en base a tres categorías: liderazgo educativo, comunicación y motivación. A partir del análisis, se concluye que, en esta institución educativa, el liderazgo educativo recae sobre el rol de la subdirectora, quien orienta el trabajo colegiado a partir de una actitud de apertura, creando así un clima ameno y confiable; no obstante, se genera cierta dependencia entre el profesorado. Así también, existe un ambiente laboral extenuante entre los docentes debido a dificultades como el acceso a internet o el uso de aplicativos digitales. Asimismo, se generan conflictos a partir de las distintas formas de pensar y actuar de los nuevos agentes educativos. Finalmente, se promueve una motivación extrínseca e intrínseca, relacionada con el reconocimiento externo de los directores y la autovaloración y compromiso de los docentes respectivamente.<hr/>Abstract: The school climate, whose definition refers to the perceptions or experiences of people regarding their work environment, their functions, or interpersonal relationships, is constituted as an important element within an educational organization for the resolution of adverse situations. In this sense, the present research is part of the study of the school climate in collegiate work and aims to analyze the perceptions of primary level teachers about the school climate in collegiate work in a public educational institution in Lima (Peru), within the framework of distance learning, due to the COVID-19 pandemic. The gathering of information was conducted through the semi-structured application of semi-structured interviews, conducted to primary level teachers, based on three categories: educational leadership, communication, and motivation. From the analysis, it is concluded that, in this educational institution, educational leadership falls on the role of the vice principal, who guides the collegiate work with an attitude of openness, thus creating a pleasant and reliable climate. This figure of the leader, however, creates a sense of dependency among the professorship. Also, there is a strenuous work environment among teachers due to difficulties such as internet access or the use of digital applications. Furthermore, conflicts are generated by the different ways of thinking and acting of the new educational agents. Finally, there is an extrinsic and intrinsic motivation, related to the external recognition of the principals and the self-assessment and commitment of the teachers, respectively. <![CDATA[Caminos para la inserción de la naturaleza de la ciencia en la Educación Básica: algunos resultados de investigación partiendo de una disciplina en la Licenciatura en Física]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-51622022000100183&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo: Este artigo apresenta resultados de uma pesquisa desenvolvida no âmbito de um mestrado acadêmico, a partir da observação e inserção do pesquisador nas aulas de uma disciplina de História da Física e Epistemologia (HFE), na licenciatura em Física de uma universidade pública do sul do Brasil. A disciplina discute a natureza da ciência (NdC) articulada com a história da Física/Ciência (HC). O objetivo deste trabalho foi investigar o papel de microepisódios de ensino, que são microaulas que agregam elementos da NdC, realizados no final da disciplina, visando instrumentalizar os licenciandos a levarem esse debate para a Educação Básica. A investigação se insere em uma linha cuja tese vertebradora é de que a NdC pode contribuir para a melhoria da aprendizagem da Física e para a promoção de uma educação científica reflexiva e cidadã. O referencial epistemológico e metodológico de Bruno Latour (2012) ofereceu suporte à construção de um “relato de risco” em que foram valorizadas as narrativas pessoais dos sujeitos de pesquisa buscando identificar os desafios que a integração da HFE ao ensino de Física vai colocando ao longo da formação inicial; cada elemento identificado foi tomado como “nó” de uma rede complexa - noção de ator-rede - que, ao ser rastreada, revela diferentes percepções e associações que fornecem indícios para uma melhor compreensão do porquê a NdC ainda não chega de forma explícita na educação científica.<hr/>Abstract: This article presents some results obtained from research developed during a Master’s Degree that were based on observations and participation by the researcher in a History of Physics and Epistemology (HPE) offered in a physics teacher education program at a public university in the south of Brazil. The course is aimed at integrating discussions about the Nature of Science (NoS) with the History of Physics/Science (HoS). The purpose of the research was to investigate the potential of using teaching micro episodes, which are short lectures that aggregate elements of NoS. Those micro episodes were developed by the students and presented at the end of the course to provide them with some necessary tools to bring the discussion to high school classes. This investigation is founded on the justified belief that the NoS can contribute to the better learning of physics and to achieving scientific literacy for reflexive and citizenship education. Bruno Latour (2012) supports the production of "risky accounts" that value narratives from the research subjects and tries to identify the challenges faced in the integration of HPE into physics education along with this physics teacher education program. In this "risky account," researchers, research participants, and research tools are seen as "nodes" in a complex network - the actor-network concept. Mapping this network can reveal different perceptions and associations of elements, which provides clues to a better understanding of why explicit NoS discussions have not yet reached basic education classes.<hr/>Resumen: Este artículo presenta resultados de una investigación desarrollada en el ámbito de una maestría académica, a partir de la observación e inserción del investigador en las clases de una disciplina de Historia de la Física y Epistemología (HFE), en la licenciatura en Física de una universidad pública brasileña. La disciplina discute la naturaleza de la ciencia (NdC) articulada con la Historia de la Física / Ciencia (HC). Con el objetivo de indagar en el papel de los micro-episodios, que son micro-clases que agregan elementos del NdC, que se realizan al final del curso, con el objetivo de instruir a los estudiantes de pregrado para llevar este debate a la Educación Básica. La investigación forma parte de una línea cuya tesis vertebradora es que el NdC puede contribuir a la mejora del aprendizaje de la Física y a la promoción de una educación científica reflexiva y ciudadana. El marco epistemológico y metodológico de Bruno Latour (2012) apoyó la construcción de un “informe de riesgos” en el que se valoraban las narrativas personales de los sujetos de investigación, buscando identificar los desafíos que plantea la integración de la HFE con la enseñanza de la Física durante la formación inicial. ; cada elemento identificado fue tomado como un "nodo" de una red compleja - noción de actor-red - que, cuando se rastrea, revela diferentes percepciones y asociaciones que brindan pistas para una mejor comprensión de por qué NdC aún no llega explícitamente a la enseñanza de las ciencias. <![CDATA[Actitudes transdisciplinarias de los docentes y logros educativos en Educación Secundaria en Huánuco]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-51622022000100209&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen: La educación disciplinaria e institucionalizada muy poco contribuye a la búsqueda de la comprensión de la realidad compleja y para esto se precisa de una nueva visión de la realidad: la transdisciplinariedad, en la cual es menester modificar radicalmente las actitudes de los actores educativos. En ese sentido, la labor del docente en todos los niveles educativos se debe desarrollar a través de aquello que se denomina actitudes transdisciplinarias, establecidas en la Carta de la Transdisciplinariedad de Nicolescu (1996), dichas actitudes se ponen de manifiesto a través del rigor intelectual, la apertura hacia otras disciplinas y la tolerancia hacia la incertidumbre que demuestra el profesional de la educación. Por esa razón, es de capital importancia desarrollar una educación transdisciplinaria por etapas, desde el conocimiento previo de las características de los docentes, hasta el desarrollo de un currículo y una didáctica transdisciplinarias. En esa óptica, la presente investigación, de tipo descriptivo, correlacional y transversal con enfoque cuantitativo - cualitativo, se ha encaminado a realizar una revisión de la teoría usando el método analítico - sintético y demostrar la relación existente entre las actitudes transdisciplinarias de los docentes y los logros educativos obtenidos por los estudiantes de educación secundaria, en una muestra de 20 docentes y 600 estudiantes de la Institución Educativa Emblemática “Víctor E. Vivar” de la provincia de Huamalíes, departamento de Huánuco en el Perú. Lo que constituye el inicio del reto de transitar desde la fragmentación disciplinar hacia una visión Transdisciplinaria en la enseñanza en la Educación Básica.<hr/>Abstract: Disciplinary and institutionalized education cannot contribute much to the understanding of the complex reality; to change this, a new vision of reality is required: Transdisciplinarity, through which it is primarily important to modify the attitudes of education stakeholders. In this regard, the educational work of the lecturers at all levels of education must be developed through what are called transdisciplinary attitudes, established in the Transdisciplinarity Letter of Nicolescu (1996). These demeanors are brought to light through intellectual rigor, the opening towards other disciplines, and the tolerance to uncertainty that are shown by the educational professionals. Therefore, it is crucial to develop a transdisciplinary education; it must be done for levels, beginning with the previous knowledge of the lecturers' characteristics, to the development of a curriculum and transdisciplinary teaching. From this viewpoint, the current descriptive, correlational, and transversal research, with a quantitative and qualitative approach, has been directed at conducting an analysis of the theory by applying the analytical and synthetic process and revealing the existing relationship between the transdisciplinary attitudes of the lecturers and the learning achievements of the high school students, on a sample of 20 educators and 600 students from the "Victor E. Vivar" acknowledged emblematic academy in the Huamalíes province of the Huánuco Region in Peru. This sets the stage for the challenge to move from disciplinary fragmentation to a transdisciplinary perspective in teaching Basic Education. <![CDATA[Expertos por experiencia en la educación para el cambio climático: emociones, acciones y estrategias desde la perspectiva de participantes de tres programas escolares chilenos]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-51622022000100232&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen La educación para el cambio climático es un campo en constante crecimiento y tensión, en el que conviven una tradición participativa orientada al cambio y otra enfocada en la alfabetización climática y los saberes que entregan los expertos técnicos. Esto ha hecho que las investigaciones no consideren oportunamente la opinión de los participantes de estas intervenciones. En este marco, el presente estudio describe cinco talleres y grupos de discusión realizados con 145 participantes de tres programas escolares chilenos de educación para el cambio climático, analizando sus perspectivas en relación con las emociones que sienten respecto de este fenómeno, las acciones de mitigación y adaptación que conocen, como también las estrategias y características que tendría la educación para el cambio climático que ellos/as quisieran construir. Se aplicaron estadísticos descriptivos a una serie de respuestas individuales cerradas, como también un análisis de contenido a una serie de respuestas colectivas abiertas. Se identificó una gran mayoría de emociones negativas, pero una alta esperanza respecto del futuro que nos depara el cambio climático; una confusión entre las acciones climáticas y ambientales, situando la mayoría de estas a nivel local, por sobre aquellas realizadas en la comunidad educativa o a nivel nacional; se le da gran importancia al uso de energías renovables, a acciones de gestión ambiental local, a campañas de difusión y comunicación ambiental; se recomienda trabajar el tema del futuro con responsabilidad emocional e información, y se destaca la necesidad de utilizar metodologías lúdicas, actividades participativas, registros audiovisuales y salidas de educación al aire libre. Finalmente, se concluye la importancia de introducir la noción de expertos por experiencia en la gestión de estas intervenciones educativas, con el fin de incluir activamente las opiniones y perspectivas de los participantes de la educación para el cambio climático.<hr/>Abstract: Climate change education is a field in constant growth and tension, in which a participatory tradition oriented towards change coexists with another focused on climate literacy and the knowledge provided by technical experts. This has meant that research does not consider the opinions of the participants in these interventions in a timely manner. In this context, this study describes five workshops and discussion groups carried out with 145 participants from three Chilean school programs for climate change education, analyzing their perspectives in relation to the emotions they feel regarding this phenomenon, the mitigation and adaptation actions that they know, as well as the strategies and characteristics that education for climate change would have for them. Descriptive statistics were applied to a series of closed individual responses, as well as a content analysis to a series of open collective responses. A large majority of negative emotions were identified, but high hope regarding the future that awaits us because of climate change. A confusion between climate and environmental actions, placing most of these at the local level, above those carried out in the educational community or at the national level; great importance is given to the use of renewable energies, to local environmental management actions, to dissemination campaigns and environmental communication; it is recommended to work on the subject of the future with emotional responsibility and information, and is emphasized the need to use playful methodologies, participatory activities, audiovisual records and outdoor environmental education. Finally, the importance of introducing the notion of experienced experts in the management of these educational interventions is concluded. This is to actively include the opinions and perspectives of the participants in climate change education. <![CDATA[Evaluación para los aprendizajes en primera infancia: resignificando las prácticas evaluativas desde la Investigación-Acción]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-51622022000100252&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen: El artículo presenta los resultados de la investigación que tuvo como objetivo conocer las prácticas evaluativas de educadoras de párvulos en el proceso formativo de niños y niñas de primera infancia, para generar cambios y propuestas que impacten positivamente en sus aprendizajes. La metodología utilizó como estrategia el caso único de una Investigación-Acción por parte de las educadoras sobre su ejercicio evaluativo durante el año 2019. En dicho proceso, se generaron instancias de discusión, análisis y reflexión a través de tres ciclos de la Investigación-Acción. Los principales resultados develan un reconocimiento por parte de las educadoras de párvulos de las potencialidades de la evaluación para los aprendizajes, lo cual no sucedía en la acción pedagógica previa a la investigación, provocando tensión en el equipo de profesionales, dado que la evaluación se ejercía por mandato institucional, sin mayor cuestionamiento y desarrollo de sus propias aportaciones al currículo. Como conclusión, los resultados constatan la elaboración de procesos dialogadores, reflexivos y críticos, así como cambios en los procedimientos e instrumentos evaluativos aplicados en el proceso formativo, los que favorecieron prácticas evaluativas transformadoras para los aprendizajes auténticos de niños y niñas. Esto permitió transitar desde un enfoque técnico de la evaluación a uno reflexivo crítico. Uno de los principales mecanismos que explicaría el cambio percibido por las educadoras responde al ejercicio de una mirada diacrónica y sincrónica de las evaluaciones y al desarrollo sistemático de una reflexión vinculada a dichas prácticas, con actitud crítica y con aportaciones al currículo.<hr/>Abstract: The article presents the outcomes of research that had as its aim to identify the evaluative practices of early childhood teachers throughout the formative process of children during early childhood to generate changes and proposals that positively impact on their learning. The methodology used as a strategy was a single case of action research conducted by the teachers that focused on their evaluative exercise in 2019. In this process, bodies of discussion, analysis, and reflection were generated throughout the three cycles of action research. The main results reveal an acknowledgement of the evaluation potential for the learning, a situation which was not fully acknowledged in the previous pedagogical action, triggering tension within the professional team as the evaluation was carried out at their request, without any further review and development of their own contributions to the curriculum. As a conclusion, the outcomes verify the formulation of dialogical, thoughtful, and critical actions, as well as changes in the assessment procedures and tools applied in the formative process, which facilitated transforming evaluative practices for the authentic learning of children. This enabled us to move from a technical approach to the assessment to one that is thoughtful and critical. One of the main mechanisms which would explain the change seen by the teachers is the exercise of a diachronic and synchronic perspective on the evaluations and the systematic development of a reflection linked to such practices, with a critical attitude and contributions to the curriculum. <![CDATA[“Formación ciudadana: innovación didáctica y apropiación curricular en docentes de la comuna de Iquique (región de Tarapacá, Chile)”]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-51622022000100278&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen: En la actualidad, la formación ciudadana de los/as estudiantes en el sistema escolar chileno es fundamental para arribar a una sociedad más justa, deliberativa y responsable. Pero para transitar hacia ese futuro, es necesario el diseño e implementación de planes, estrategias y actividades orientadas a la formación y ejercicio de prácticas ciudadanas en las aulas chilenas. De esta forma, el presente trabajo da cuenta, a través de un registro exhaustivo, de las innovaciones didácticas realizadas por los/as docentes en la asignatura de formación ciudadana, en la comuna de Iquique (Región de Tarapacá-Chile). Buscamos identificar las prácticas pedagógicas que los/as profesores/ as, de esta región, están aplicando para el logro de este aprendizaje ciudadano en sus estudiantes. Mediante el análisis de la información obtenida, a partir de las entrevistas realizadas los/as docentes en ejercicio, se abordan sus estrategias de apropiación, modificación e incorporación curricular en lo relativo a la aplicación de la Ley 20.911.<hr/>Abstract: At present, citizenship training for students in the Chilean school system is essential to arrive at a more just, deliberative, and responsible society. But to move towards that future, it is necessary to design and implement plans, strategies, and activities aimed at the training and exercise of civic practices in Chilean classrooms. In this way, the present work gives an account, through an exhaustive record, of the didactic innovations made by the teachers in the subject related to citizen training, in the commune of Iquique (Tarapacá Region-Chile). We seek to identify the pedagogical practices that teachers from this region are applying to achieve this kind of citizen learning in their students. Through the analysis of the information obtained from the interviews carried out with practicing teachers, their strategies of appropriation, modification, and curricular incorporation are addressed in relation to the application of Law 20.911. <![CDATA[Modelos predictivos de rendimiento y deserción académica en estudiantes de primer año de una universidad pública chilena]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-51622022000100299&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen: La deserción universitaria se ha tornado una problemática de alto interés público, dado los recursos que el Estado y las familias invierten en la formación de los jóvenes chilenos. Es por esto, que el objetivo del presente estudio es modelar un sistema de alerta temprana para prevenir la deserción académica mediante el análisis del rendimiento académico. La investigación es de tipo cuantitativa, no experimental predictiva, considerando una estrategia asociativa. La muestra se obtuvo de la cohorte de estudiantes que ingresaron a primer año en 2014 vía Prueba de Selección Universitaria Chilena (N=739), realizando los análisis diferenciados según las cuatro facultades que conforman una universidad pública chilena. Se obtuvieron modelos predictivos usando modelamiento logístico y estableciendo un punto de cohorte -éxito/no éxito- académico para todas las facultades. De acuerdo con los análisis, en dos facultades se aplicó como metodología la curva ROC para obtener un criterio de discriminación y detección. Sin embargo, en la Facultad de Filosofía y Educación en el primer semestre, no fue posible generar un modelo. Se concluye que los modelos presentan capacidad predictiva de acuerdo con el porcentaje de clasificación de estudiantes en riesgo académico.<hr/>Abstract: University desertion has become a problem of high public interest, given the resources that the State and families invest in the training of young Chileans. For this reason, the objective of this study is to model an early warning system to prevent academic dropouts through the analysis of academic performance. The research is of a quantitative, non-experimental predictive type, considering an associative strategy. The sample was obtained from the cohort of students who entered the first year in 2014 via the Chilean University Selection Test (N = 739), performing the differentiated analysis according to the four faculties that make up a Chilean public university. Predictive models were obtained using logistic modeling and established an academic -success/no-success- cohort point for all faculties. According to the analysis, the ROC (Receiver operating characteristic) curve was applied as a methodology in two faculties to obtain a discrimination and detection criterion. However, in the Faculty of Philosophy and Education in the first semester, it was not possible to generate a model. It is concluded that the models present predictive capacity according to the percentage of students in academic risk classification. <![CDATA[Ajuste escolar y victimización en estudiantes de bachillerato]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-51622022000100317&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen: El presente trabajo tuvo el objetivo de identificar la relación entre el ajuste escolar y la victimización en estudiantes de bachillerato; así como comprobar la existencia de diferencias por género en ambas variables. La muestra se conformó de 3,198 estudiantes, de los cuales 1,851 son mujeres y 1,347 hombres. Las variables estudiadas se midieron con la Escala Breve de Ajuste Escolar (EBAE-10) y la Escala de Victimización en la Escuela. Los resultados muestran relaciones bajas y de carácter negativo en el total de las pruebas y en la mayoría de sus factores; además, se detectaron diferencias significativas por sexo, donde las mujeres muestran un mejor ajuste escolar y menores problemas de victimización. Se concluye que en la medida que los estudiantes enfrenten menos problemas de victimización lograrán un mejor ajuste escolar, por lo que es recomendable el establecimiento de acciones para prevenir la victimización y fomentar un adecuado ajuste escolar.<hr/>Abstract: This study aimed to identify the relationship between school adjustment and victimization in high school students; as well as check the existence of differences by gender in both variables. The sample was made up of 3,198 students, of which 1,851 were women and 1,347 were men. The variables studied were measured with the Brief Scale of School Adjustment (EBAE-10) and the Scale of Victimization in School. The results show low and negative relationships in all the tests and in most of their factors; In addition, significant differences by sex were detected, where women show better school adjustment and fewer victimization problems. It is concluded that to the extent that students face fewer victimization problems, they will achieve a better school adjustment, so it is advisable to establish actions to prevent victimization and promote an adequate school adjustment. <![CDATA[Modelo exploratorio de factores que inciden en el rendimiento académico percibido]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-51622022000100333&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen: El presente artículo presenta un modelo estructural exploratorio del rendimiento académico percibido por estudiantes universitarios. Se utilizan determinantes personales e institucionales para diseñar el modelo y el nivel socioeconómico para comparar resultados entre grupos. La muestra corresponde a 437 estudiantes de primer año de Ingeniería Civil UDP. El análisis del modelo se desarrolla utilizando SMARTPLS 3.0, mostrando ser válido y fiable. La comparación entre grupos se apoya en análisis multigrupo. Los resultados muestran que el autoconcepto explica significativamente el rendimiento percibido. La percepción de la clase y la motivación también muestran efectos significativos en el rendimiento percibido. Existen diferencias significativas en los efectos causales entre estudiantes de alto y bajo ingreso. Además, se probó que el rendimiento percibido por el estudiante es un buen predictor de la calificación que obtendrá el estudiante al término del curso. Este modelo permite direccionar acciones por parte de la institución para mejorar rendimientos en estudiantes de primer año universitario.<hr/>Abstract: This article presents an exploratory structural model of the academic performance perceived by university students. Personal and institutional determinants are used to design the model and socioeconomic level to compare results between groups. The sample corresponds to 437 first-year students of UDP Civil Engineering. The analysis of the model was developed using SMARTPLS 3.0, which was shown to be valid and reliable. The comparison between groups is supported by multigroup analysis. The results show that self-concept significantly explains the perceived performance. Class perception and motivation also show significant effects on perceived performance. There are significant differences in the causal effects of high and low-income students. In addition, it was proved that the performance perceived by the student is a good predictor of the grade that the student will obtain at the end of the course. This model enables the institution to take direct actions to improve the performance of first-year university students. <![CDATA[Prueba de selectividad universitaria y su relación con el rendimiento académico en Formación Inicial del Profesorado en Educación Física]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-51622022000100352&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen: En muchos países el acceso a la universidad está regulado por procesos de selección que emplean pruebas estandarizadas. En Chile durante años se empleó la Prueba de Selección Universitaria (PSU), un test estandarizado que utilizan la mayor parte de las universidades como requisito de ingreso y como posible predictor del rendimiento académico de sus futuros estudiantes. El objetivo del presente estudio es determinar la relación entre la PSU y el rendimiento académico universitario de estudiantes de Formación Inicial del Profesorado en Educación Física que cursan su primer año de universidad. Se utilizó un diseño descriptivo-correlacional, con la participación de 315 Estudiantes 22.1 (dt.=2.9). En los resultados se puede apreciar que existe una correlación directa débil tanto para la PSU (.20) como para todos sus componentes Lenguaje y Comunicación (.17); Matemáticas (.13); Puntaje Ponderado (.19); Ranking (.16) y Notas de Enseñanza Media (.16), al correlacionárseles con el rendimiento académico del primer año universitario. Se puede concluir que la PSU en Chile no es un test predictivo del rendimiento académico universitario en la población estudiada.<hr/>Abstract: In many countries, access to universities is regulated by selection processes that use standardized tests. In Chile, for years, the University Selection Test (UST) has been used as an entry requirement and as a possible predictor of the academic performance of future students. The objective of the present study is to determine the relationship between the UST and university academic performance of their students of Pre-service Teacher Education in Physical Education who are in their first year of university. A descriptive-correlational design was used, with the participation of 315 students (22.1, dt. = 2.9). The results show that there is a weak direct correlation for both the UST (.20) and for all its components: Language and Communication UST (.17); Math UST (.13); Weighted Score (.19); Ranking (.16) and High School Grades (.16), when correlated with the Academic Performance of the first year of university. It can be concluded that the UST in Chile is not a predictive test of university academic performance in the population studied. <![CDATA[(Re) Pensando Thomas Kuhn: reflexiones sobre mal entendidos de la Estructura y sus implicaciones para la enseñanza de las ciências]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-51622022000100366&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo: A Estrutura das Revoluções Científicas, de Thomas Kuhn, é um clássico da filosofia da ciência. Em associação com outras obras do autor, ela tem sido amplamente explorada ao longo das últimas décadas, tanto no âmbito epistemológico quanto educacional. Kuhn - físico, filósofo e historiador da ciência - traçou uma concepção de ciência que se opôs ao positivismo lógico e à historiografia tradicional. Não obstante, ele recebeu distintas e, por vezes, severas críticas ao seu entendimento de ciência. Nesse sentido, procurando compreender, sucintamente, o progresso científico por meio de revoluções na perspectiva kuhniana, este ensaio teórico explicita alguns mal-entendidos relacionados ao conceito de incomensurabilidade, a fim de discutir a sua concepção de revolução científica e perpassa pelo (suposto) relativismo da Estrutura. Além disso, pensando em implicações para o ensino e à formação de professores, propõe uma discussão acerca do problema do relativismo, tão pertinente na atualidade, sobretudo quando a ciência vive sua descrença. Com efeito, um resgate kuhniano pode colaborar para reflexões sobre a ciência, contribuindo para a formação de sujeitos mais críticos científica e epistemologicamente.<hr/>Abstract: Thomas Kuhn’s Structure of Scientific Revolutions is a classic in the philosophy of science. In association with other works by the author, it has been widely explored over the past decades, both in epistemological and educational terms. Kuhn, a physicist, philosopher, and historian of science, traced a conception of science that opposes logical positivism and traditional historiography. Nevertheless, he received distinct and, at times, severe criticism of his understanding of science. In this sense, seeking to succinctly understand scientific progress through revolutions in the Kuhnian perspective, this article explains some misunderstandings related to the concept of incommensurability, in order to discuss its conception of scientific revolution and how it permeates the (supposed) relativism of the structure. In addition, thinking about implications for teaching and teacher training, he proposes a discussion on the problem of relativism, which is so pertinent today, especially when science experiences its own disbelief. In effect, a Kuhnian rescue can contribute to reflections on science, contributing to the formation of more scientifically and epistemologically critical subjects.<hr/>Resumen: La Estructura de las revoluciones científicas de Thomas Kuhn es un clásico de la filosofía de la ciencia. En asociación con otros trabajos del autor, ha sido ampliamente explorado durante las últimas décadas, tanto en el ámbito epistemológico como educativo. Kuhn, físico, filósofo e historiador de la ciencia, esbozó una concepción de la ciencia que se oponía al positivismo lógico y la historiografía tradicional. Sin embargo, recibió críticas claras y, en ocasiones, severas de su comprensión de la ciencia. En este sentido, tratando de comprender, brevemente, el progreso científico a través de revoluciones en la perspectiva kuhniana, este ensaio teórico explica algunos malentendidos relacionados con el concepto de inconmensurabilidad, con el fin de discutir su concepción de revolución científica y pasa por el (supuesto) relativismo Estructura. Además, pensando en las implicaciones para la docencia y la formación docente, propone una discusión sobre el problema del relativismo, tan pertinente hoy en día, sobre todo cuando la ciencia vive su incredulidad. De hecho, un rescate kuhniano puede colaborar para reflexiones sobre la ciencia, contribuyendo a la formación de sujetos más críticos científica y epistemológicamente. <![CDATA[Usos y abusos de un instrumento docente. Claves para pensar la planificación y no morir en el intento]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-51622022000100395&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen: Habitualmente los docentes se encuentran en su labor cotidiana con la tarea de tener que planificar, sin embargo, al emprender la misión se topan con serias dificultades que convierten su labor en una verdadera odisea. El presente trabajo pretende repensar la planificación como dispositivo didáctico al tiempo de brindar algunas herramientas que ayuden en la elaboración y comprensión de la programación como espacio de toma de decisiones para la enseñanza. Para hacerlo, se parte de reflexiones generales que se sustentan en la experiencia docente, así como en una amplia y variada bibliografía que sobre el tema se ha suscitado.<hr/>Abstract: Teachers are usually tasked in their daily work with the task of having to plan. However, when undertaking the mission, they encounter serious difficulties that make their work a true odyssey. The present work tries to rethink planning as a didactic device while providing some tools that help in the elaboration and understanding of planning as a decision-making space for teaching. To do so, we start from general reflections that are based on teaching experience, as well as from a wide and varied bibliography that has been raised on the subject. <![CDATA[Estudio del discurso pedagógico: enfoque bernsteniano clásico y revisiones actuales sobre un modelo de análisis para la investigación de la pedagogía puesta en acto]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-51622022000100409&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen: El modelo teórico de Basil Bernstein se refiere, principalmente, a la producción y análisis del discurso pedagógico. Es uno de los enfoques más relevantes de la sociología crítica de la educación en el siglo XX, ya que su tesis central se refiere tanto a la naturaleza como a los procesos de transmisión cultural y al papel que juega en ellos el lenguaje en los contextos de producción y reproducción como el de la educación. El discurso pedagógico se comprende como las reglas que regulan la producción, distribución y cambio del conocimiento transmitido en la escuela. Se enmarca en el desarrollo producido sobre la comprensión estructural de las desigualdades que se producen en la enseñanza escolar y que se explican por diferencias de clase social, poder y control. A través de una sistematización teórica, el siguiente trabajo desarrolla una descripción del modelo clásico sobre el discurso pedagógico, su campo de producción teórico y cómo se ha concebido en una serie de investigaciones en base a las miradas actuales del campo de producción bernsteniano y discute las posibilidades y aplicación de este marco de investigación en el campo de los estudios sobre el discurso pedagógico.<hr/>Abstract: Basil Bernstein's theoretical model refers mainly to the production and analysis of pedagogical discourse. It is one of the most relevant approaches in the critical sociology of education in the twentieth century, since its central thesis refers to both the nature and the processes of cultural transmission and the role that language plays in them in the contexts of production and reproduction, such as education. Pedagogical discourse is understood as the rules that regulate the production, distribution, and exchange of knowledge transmitted in school. It is part of the development produced by the structural understanding of the inequalities that occur in school education and that are explained by differences in social class, power, and control. Through a theoretical systematization, the following work develops a description of the classical model of pedagogical discourse, its field of theoretical production, and how it has been conceived in a series of investigations based on current views of the field of Bernstein production and discusses the possibilities and application of this research framework in the field of studies on pedagogical discourse. <![CDATA[Aprendizaje Basado en Proyectos: metodología para fortalecer tres habilidades transversales]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-51622022000100433&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen: Esta propuesta didáctica tuvo por objetivo principal analizar las implicancias del ABP, en el marco de una práctica pedagógica para el desarrollo de habilidades transversales (comunicación, trabajo colaborativo y pensamiento crítico). Para ello, se trabajó con 164 estudiantes provenientes de trece establecimientos de enseñanza humanista-científico, técnico profesional o polivalentes adscritos al PACE. En cuanto a los principales resultados, cabe mencionar que el ABP ha permitido fortalecer las habilidades en gran parte de los estudiantes, pues aquellos participantes que estaban bajo la media pudieron alcanzar niveles más alto de desarrollo, sin embargo, no hubo mejoras en aquellos que estaban por sobre ella. De igual manera, otro hallazgo a destacar es el gran impacto que tuvo esta metodología de trabajo en la habilidad de pensamiento crítico, mientras que en la habilidad de comunicación se presentaron menores avances.<hr/>Abstract: The main objective of this didactic proposal was to analyze the implications of PBL within the framework of pedagogical practice, in order to enhance the development of transversal skills (communication, collaborative work, and critical thinking). To do so, a study with a humanistic-scientific, professional-technical, or multipurpose educational approach was carried out with 164 students from the 13 different schools that belong to PACE. Based on the main results, it is worth mentioning that PBL improved the transversal skills of the students who initially scored below the average, yet no improvements were shown in those who scored above it. Another finding to highlight is the positive impact that this work methodology had on critical thinking skills, while fewer advances were made in communication skills. <![CDATA[¡Todo suena! La Educación Musical como experiencia vertebradora de aprendizajes en la escuela]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-51622022000100446&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen: El artículo que aquí se presenta, tiene como objetivo compartir los fundamentos y estrategias utilizadas para la elaboración de una propuesta didáctica para primer ciclo de enseñanza básica, utilizando la asignatura de Educación Musical como eje vertebrador de los aprendizajes. El tema central giró en torno a las identidades musicales. Esta propuesta ofreció una posibilidad para el trabajo interdisciplinar en el aula, conectando objetivos, estrategias didácticas y aprendizajes, entre las asignaturas de Educación Musical, Lenguaje y Comunicación, Historia, Geografía y Ciencias Sociales y Educación Física. En una primera etapa, se realizó una revisión bibliográfica, posteriormente, se seleccionaron temáticas de interés y diseñaron las unidades didácticas, una para cada nivel de primero a cuarto básico. Finalmente, se realizó una experiencia piloto en una escuela de la región de Valparaíso (Chile), durante un período de ocho semanas de trabajo en aula. Los resultados de esta investigación muestran las diversas posibilidades de aprendizaje interdisciplinar presentes en los programas de estudio propuestos por el Ministerio de Educación para el primer ciclo de enseñanza básica en Chile. Este trabajo permitió evidenciar que la educación musical puede ser un medio eficaz para conseguir que los aprendizajes en la escuela tengan un carácter significativo para los estudiantes.<hr/>Abstract: This paper lays out the basis and strategies used for the development of a didactic proposal for the first cycle of basic education, using the subject of music education as the backbone of learning. The central theme revolved around musical identities. This proposal offered a possibility for interdisciplinary work in the classroom, connecting objectives, didactic strategies, and learning with the subjects of Language, and communication, History, Geography and Social Sciences and Physical Education. In the first stage, a bibliographic review was carried out, later topics of interest were selected, and the teaching units were designed, one for each level from first to fourth grade. A pilot experience was carried out in a school in the region of Valparaiso, Chile, during a period of eight weeks of work in the classroom. The results show the diverse possibilities of interdisciplinary learning present in the Study Programs proposed by the Ministry of Education for the first cycle of basic education in Chile. On the other hand, this study made it possible to show that music education can be an effective means to ensure that learning at school has a meaningful character for students. <![CDATA[Tres estrategias de enseñanza para un curso de pensamiento sistémico: Experiencia de un laboratorio de aprendizaje y experimentación pedagógica]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-51622022000100460&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen El Pensamiento Sistémico ha sido destacado, en el campo educativo, como un aprendizaje central para consolidar prácticas humanas que impulsen transformaciones significativas en los problemas sociales y ambientales contemporáneos. En consonancia con esto, investigadores de distintas disciplinas han abogado por incorpóralo en la formación de estudiantes universitarios, sin embargo, en el contexto latinoamericano registra pocas experiencias de este tipo. En ese sentido, este artículo presenta la experiencia de co-creación de tres estrategias distintas para la enseñanza del Pensamiento Sistémico en la educación superior, las cuales parten de procesos continuos de investigación-acción educativa y experimentación pedagógica por parte de tres equipos docentes. El artículo sistematiza los avances logrados en la investigación docente de las tres estrategias pedagógicas a lo largo de 4 años, con el fin de identificar y evaluar los desarrollos actuales del proceso de enseñanza en el curso. Los resultados permitieron dar cuenta de cómo las ideas del Pensamiento Sistémico, el constructivismo y la investigación-acción educativa pueden favorecer la construcción de prácticas reflexivas y colaborativas que contribuyan a la transformación de las organizaciones educativas.<hr/>Abstract: Systems thinking has been highlighted in the educational field as a key way to foster human practices that promote significant transformations in contemporary social and environmental problems. Researchers from different disciplines have advocated teaching Systems thinking in higher education. However, in the Latin American context, there are few experiences of this type. In this regard, this article presents the co-creation experience of three different strategies for teaching systems thinking in higher education, which are based on continuous processes of educational action research and pedagogical experimentation by three teaching teams. The article systematizes the teaching research of the three pedagogical strategies over four years, in order to comprehend the current developments in the teaching practices of each team. The results highlight how the ideas of systemic thinking, constructivism, and educational action research can favor the construction of reflective and collaborative practices that contribute to the transformation of educational organizations. <![CDATA[Promoviendo el trabajo colaborativo y retroalimentación en un programa de postgrado multidisciplinario]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-51622022000100475&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen: Las instituciones de educación superior han transitado hacia un modelo de competencias, en el cual las competencias genéricas han cobrado relevancia en la formación y el campo laboral. Esto necesariamente implica la incorporación explícita en la docencia, a través de actividades activas y auténticas. Los ambientes laborales se caracterizan por la multidisciplina, y requieren que el trabajo se desarrolle orientado hacia la colaboración. Ambas condiciones, si bien ampliamente reconocidas, se replican insuficientemente en el aula. De hecho, existen escasas experiencias de cómo incorporarlas en educación superior. El trabajo colaborativo en equipos multidisciplinarios se plantea como esencial para trascender hacia entornos creativos y resolución de problemas, de reflexión y crecimiento personal y grupal. En el ámbito de la enseñanza y aprendizaje sus ventajas han sido ampliamente reportadas. Este trabajo tuvo por objetivo diseñar una intervención para promover el trabajo colaborativo en entornos multidisciplinarios en un programa de magíster, y evaluar la percepción de los estudiantes. El diseño del estudio es de carácter pre-experimental, cuantitativo, de alcance descriptivo. Se diseñó e implementó una intervención didáctica y se obtuvo la percepción del estudiante en tres etapas de la intervención. Las dos cohortes reportaron no conocer el concepto de trabajo colaborativo, valorando y relacionándolo con la disciplina y aspectos afectivos, además de una percepción muy positiva de los beneficios de la retroalimentación. Ambas cohortes percibieron alta utilidad de las actividades incorporadas en la asignatura, junto al logro equivalente de competencias disciplinares y genéricas, reportando aplicación de los conceptos en actividades subsecuentes de la asignatura y en el campo laboral.<hr/>Abstract: Higher education institutions have moved towards a competence-based model. In this context, generic competences are highlighted as important features in both education and professional practice. This necessarily involves planning and incorporating them explicitly into teaching, through active and authentic activities. Given the multidisciplinary nature of work environments, tasks must be based on collaboration. Unfortunately, both conditions are insufficiently replicated in the classroom. In fact, there is little experience with incorporating them into higher education. In multidisciplinary teams is considered a key to interacting and contributing towards creative environments, problem solving, reflection, and personal and group growth. Moreover, its advantages in the context of teaching-learning processes have been widely reported. This work aims to design an intervention to promote collaborative work in multidisciplinary settings in a master's program and assess students' perception. The study design is pre-experimental, descriptive, and quantitative. A didactic intervention was designed and implemented. The students’ perceptions were assessed at three stages of the intervention. The two cohorts reported not knowing the concept of collaborative work and prized the intervention activities. As a result, participants positively valued collaborative work and feedback, and were able to apply it in subsequent course activities and, also, at work.