Scielo RSS <![CDATA[Revista de estudios y experiencias en educación]]> http://www.scielo.cl/rss.php?pid=0718-516220220003&lang=en vol. 21 num. 47 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.cl/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.cl <![CDATA[PRESENTACIÓN]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-51622022000300009&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[A rural education experience in the Puna region of Argentina]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-51622022000300012&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El propósito de este artículo es examinar los retos que enfrenta la escuela secundaria, ligada desde su origen a mandatos y formatos modernos, para su expansión hacia contextos rurales, en el marco de una creciente fragmentación del sistema educativo. El análisis propuesto se realiza a partir de la experiencia de escolarización de una joven de la región puneña argentina. El enfoque de investigación adoptado es el cualitativo y la perspectiva la etnografía. Los resultados evidencian que, en el caso en estudio, la escolarización enfrenta retos y alberga posibilidades vinculadas a brindar conocimientos útiles para las comunidades rurales en la región, distanciándose de los propósitos de la escuela secundaria común, pero a la vez el acceso a la educación y los bienes que aporta la escuela representan la puerta de acceso a otros derechos, no solo para la estudiante sino también para su familia.<hr/>Abstract The purpose of this article is to examine the challenges facing secondary schools, linked from their origin to modern mandates and formats, for their expansion into rural contexts within the framework of an increasing fragmentation of the educational system. The proposed analysis is based on the schooling experience of a young woman from the Puna region of Argentina. The research approach adopted is qualitative, and the perspective is ethnography. The results show that in the case of the study, schooling faces challenges and possibilities related to providing full knowledge for rural communities in the region, distancing itself from the purposes of an ordinary secondary school, but at the same time, access to education and the assets provided by the school represent the door to other rights, not only for the student but also for their family. <![CDATA[Subjective theories regarding perceived teacher support among secondary students]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-51622022000300031&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El estudio se propuso describir e interpretar las Teorías Subjetivas de estudiantes de nivel secundario, en torno al apoyo percibido del profesor. Para ello, se trabajó desde un enfoque mixto, donde la fase cuantitativa, utilizando la Red Semántica Natural, posibilitó la configuración de los principales conceptos asociados al Apoyo del Profesor -AP-, mientras que desde lo cualitativo se asume la lógica del estudio de caso para comprender las significaciones subjetivas realizadas por los estudiantes respecto al tema. Así, escuchar, emerge como el concepto central con mayor peso semántico asociado al AP, en tanto las Teorías Subjetivas de los estudiantes van en la línea de significar, establecer factores que obstaculizan y propician el AP, configurar acciones de desarrollo y tipos de AP, así como sugerencias que permitan una práctica adecuada. Se discute y concluye sobre la relevancia de figura del profesor en el contexto educativo, como agente que propicia interacciones positivas y vínculos afectivos con los estudiantes, que actuaría como factores protectores contra una diversidad de fenómenos del ámbito escolar.<hr/>Abstract The study set out to describe and interpret the Subjective Theories of high school students, around the perceived support of the teacher. To do this, we worked from a mixed approach, where the quantitative phase, using the Natural Semantic Network, made possible the configuration of the main concepts associated with Teacher Support -TS-, while from the qualitative, the logic of the case study is assumed to understand the subjective meanings made by students on the subject. Thus, listening emerges as the central concept, with greater semantic weight associated with the TS, while the students' Subjective Theories are in the line of meaning, establish factors that hinder and promote TS, configure development actions and types of TS, as well as suggestions that allow an adequate practice. It is discussed and concluded on the relevance of the figure of the teacher in the educational context, as an agent that fosters positive interactions and affective bonds with students, which would act as protective factors against a diversity of phenomena in the school environment. <![CDATA[Calculation of probabilities in contingency tables by Chilean firstyear high school students]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-51622022000300050&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen La enseñanza de la probabilidad ha tomado un papel importante y necesario en la formación de los estudiantes, puesto que en la cotidianidad se presentan situaciones en las cuales es fundamental entender afirmaciones probabilísticas, o bien, calcular la probabilidad de eventos para la toma de decisiones. El presente estudio tiene por objetivo evaluar el manejo de tablas de contingencia 2x2, respecto al cálculo de probabilidades, por 25 estudiantes chilenos de primer año medio (14-15 años), antes y después de una experiencia de aprendizaje. El estudio es de tipo cualitativo, descriptivo-exploratorio, donde se describen y comparan las respuestas de los participantes en seis ítems relacionados con el cálculo de probabilidades simples, conjuntas y condicionales. En general, los resultados indican una mejora en el cálculo de probabilidades por parte de los participantes, mediante el uso de la regla de Laplace y la regla de tres como estrategias de solución; sin embargo, persisten algunos conflictos semióticos, por ejemplo, la confusión entre una probabilidad conjunta con una condicional, o viceversa, después de la experiencia de aprendizaje.<hr/>Abstract The teaching of probability has taken on an important and necessary role in the education of students, since in everyday life situations arise in which it is essential to understand probabilistic statements, or to calculate the probability of events for decision making. The present study aims to evaluate the use of 2x2 contingency tables, with respect to the calculation of probabilities by 25 Chilean first year high school students (14-15 years old), before and after a learning experience. The study is of a qualitative, descriptive-exploratory type, where the answers of the participants to six items related to the calculation of simple, joint, and conditional probabilities are described and compared. In general, the results indicate an improvement in the calculation of probabilities by the participants, through the use of Laplace's rule and the rule of three as solution strategies; however, some semiotic conflicts persist, for example, the confusion between a joint probability and a conditional one, or vice versa, after the learning experience. <![CDATA[Validation of an evaluative instrument that measures reading proficiency with progressive degree of difficulty through Barret's taxonomy in second-year high school students]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-51622022000300075&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen La información que arrojan las evaluaciones estandarizadas favorece la implementación de medidas que permitan mejorar la comprensión lectora. Frente a ello, el siguiente estudio consiste en el diseño, elaboración, validación y aplicación de un instrumento de evaluación a estudiantes de segundo medio que mida de forma progresiva la comprensión lectora. La investigación es descriptiva, utilizando para la recogida de datos la ejecución de un pilotaje. Por su parte, el análisis de la información corresponde a dos etapas: en primer lugar, la determinación del coeficiente Alfa de Cronbach para la fiabilidad y consistencia interna del instrumento; en segundo lugar, la aplicación del Análisis Factorial Exploratorio (AFE) para la validez del constructo, utilizando el Método de Componente Principales (MCP). Los resultados, de la primera etapa, indican que el instrumento inicial evidencia una consistencia y fiabilidad por debajo de lo establecido: un coeficiente inaceptable de .471. La segunda etapa, mediante el AFE, agrupa las 22 preguntas en 9 factores, los que explican el 59% de la varianza, sin embargo, la Matriz de Componentes Rotados permite extraer una estructura subyacente compuesta por 5 factores consideradas subescalas o instrumentos, lo que permite lograr el propósito de la validación del instrumento.<hr/>Abstract The information provided by standardized assessments favors the implementation of measures to improve reading comprehension. In light of that, the following study consists of the design, elaboration, validation, and application of an assessment instrument for second-year high school students that measures their reading comprehension progressively. The research is descriptive, using the execution of a pilot test for data collection. For its part, the analysis of the information corresponds to two stages: first, the determination of the Cronbach's alpha coefficient for the reliability and internal consistency of the instrument. Second, the Exploratory Factor Analysis (EFA) was used to validate the construct using the Principal Component Method (MCP). The initial instrument's consistency and reliability are below the established level, according to the first-stage results: an unacceptable coefficient of .471. The second stage, through the EFA, groups the 22 questions into nine factors, which explain 59% of the variance; however, the Rotated Component Matrix allows the extraction of an underlying structure composed of five factors considered subscales or instruments, which allows achieving the purpose of validating the instrument. <![CDATA[Emotional Intelligence in students from the province of Concepción, Chile: a comparative study with a pilot instrument]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-51622022000300096&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Se ha estudiado la Inteligencia Emocional y su relación con diversas variables; entre estas el sexo, edad y capacidad intelectual, sin embargo, estos estudios son escasos en contexto chileno y latinoamericano, especialmente al considerar otras variables como es el tipo de establecimiento en que los estudiantes cursan estudios. Considerando la importancia de las habilidades socioafectivas y de la inteligencia emocional en aspectos como el rendimiento académico, satisfacción con la vida y el éxito personal, social y académico, entre otros, se busca comparar el nivel de autopercepción de la inteligencia emocional en escolares niños y jóvenes de la provincia de Concepción, Chile, es decir, estudiantes entre 11 y 18 años de edad. Participan 480 estudiantes de tres comunas de la Provincia. Los resultados de este estudio aportan información respecto de las diferencias entre hombres y mujeres, entre estudiantes con y sin alta capacidad, entre estudiantes de enseñanza básica y media, y diferencias por tipo de establecimiento educacional, permitiendo concluir que si bien estas no son estadísticamente significativas, son de gran relevancia para la generación de espacios educativos que aporten al desarrollo de las potencialidades de los estudiantes y la transformación de la dotación intelectual en talento académico.<hr/>Abstract Emotional intelligence and its relationship with various variables have been studied; among these are sex, age, and intellectual capacity. These studies, however, are scarce in the Chilean and Latin American context, especially when considering other variables such as the type of establishment in which the students study. Considering the importance of socio-affective skills and emotional intelligence in aspects such as academic performance, life satisfaction, and personal, social, and academic success, among others, this study seeks to compare the level of self-perception of emotional intelligence in schoolchildren and young people from the province of Concepción, Chile, that is, students between 11 and 18 years of age. 480 students from three communes in the province participate. The results of this study provide information regarding the differences between men and women, between students with and without high ability, between elementary and middle school students, and differences by type of educational establishment, allowing one to conclude that although these are not statistically significant, they are of great relevance for the generation of educational spaces that contribute to the development of students' potential and the transformation of intellectual endowment into academic talent. <![CDATA[The importance of ethics in business: perception of teachers and university students]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-51622022000300116&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen La percepción que tengan sobre la ética los estudiantes universitarios de las carreras administrativas es de vital importancia, pues serán los empresarios y funcionarios de las organizaciones en el futuro. El estudio realizado tiene un enfoque mixto de tipo descriptivo y transversal; se trabajó con una muestra probabilística de docentes y estudiantes de la Facultad de Ciencias de la Administración de una universidad privada. Los resultados muestran que los docentes tienen una mayor percepción ética que los estudiantes. En el grupo de estudiantes, se observa un mayor nivel de percepción ética en los jóvenes que proceden de colegios públicos, de igual forma, entre cinco carreras de la facultad destacan los estudiantes de Contabilidad, el género femenino, los estudiantes de los últimos niveles y los que no son solteros.<hr/>Abstract The ethical perceptions of university students considering administrative careers are critical because they will be the managers and officials of organizations in the future. The study has a mixed approach of a descriptive and cross-cutting type; a probabilistic sample of teachers and students from the Faculty of Administration Sciences of a private university was used. The results show that teachers have a higher ethical perception than students. The highest ethical perception score in the group of students is observed in those coming from public schools; from five faculty careers, accounting students highlight, similarly, the female gender, the students of the last levels, and non-single students. <![CDATA[Exploratory evaluation of undergraduate students’ engagement in online mode of Flipped Classroom]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-51622022000300133&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen La metodología Aula Invertida está siendo cada vez más utilizada en la educación superior para enfrentar los desafíos de la formación remota en contextos de pandemia, así como para mejorar los resultados de aprendizaje de los estudiantes. Sin embargo, la evidencia empírica sobre la relación entre esta metodología y la participación estudiantil es aún limitada e inconsistente. Este estudio indagó los efectos de la implementación de la metodología Aula Invertida en línea, desde la perspectiva de estudiantes universitarios de cuarto año de la carrera de psicología. El diseño de investigación fue comparativo, razón por la cual se aplicó una encuesta antes y después del uso de Aula Invertida en un curso troncal de la formación en psicología social-comunitaria. La encuesta fue elaborada para indagar específicamente sobre el uso de Tecnologías de la Información y la Comunicación, la gestión del tiempo, la colaboración entre pares y la participación en las actividades. Los resultados muestran que los estudiantes redujeron el uso de plataformas basadas en la nube durante el semestre, que valoran el uso de las Tecnologías de la Información y Comunicación en el curso evaluado, y que valoran la colaboración entre pares durante las actividades implementadas. Las conclusiones del estudio resaltan la relevancia de privilegiar el uso de ciertos recursos digitales en la formación de los estudiantes, al mismo tiempo que la necesidad de prestar mayor atención en este tipo de investigaciones a la influencia del equipo docente en la participación estudiantil.<hr/>Abstract The Flipped Classroom methodology has been increasingly adopted in higher education to address the challenges of remote education as well as improve student outcomes in pandemic contexts. However, empirical evidence on the relationship between the flipped classroom and student engagement is still limited and inconsistent. This study assessed the outcomes of the implementation of the Inverted Classroom methodology on student engagement from the perspective of fourth-year university students. Data from a pre- and post-survey conducted as part of a community psychology course were compared using a comparative research design. The major findings show that students reduced their use of cloud-based platforms and valued the use of ICTs and peer collaboration. Directions for future research on the use of certain digital resources in the training of students and on teachers' influence on student participation are suggested. <![CDATA[Experience of Linking with the Environment, Learning and Service as a Collaborative Alliance in Initial Teacher Training]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-51622022000300149&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El artículo presenta resultados de un proyecto de investigación cualitativa realizado por una carrera de Pedagogía, en una Universidad privada, en Santiago de Chile. Se desarrolla durante tres años, en el contexto de las actividades de vinculación con el medio, a través del modelo aprendizaje y servicio. Éste consiste en capacitaciones y modelamiento dirigido a profesores/as en ejercicio de establecimientos públicos vulnerables, con el propósito de mejorar el aprendizaje de niños y niñas desde Pre Kínder a Cuarto básico. La experiencia involucra la participación de académicos/as, profesores/as y estudiantes de pregrado, lo que constituye un aporte significativo y sinérgico en los saberes de quienes protagonizan esta experiencia. El resultado que este modelo ofrece es una oportunidad de mejora efectiva en la formación de futuros profesores y a la vez aporta al desarrollo profesional docente, considerándose un hallazgo el aprendizaje e intercambio intergeneracional que se produce con el aprendizaje experiencial en la formación inicial docente.<hr/>Abstract This article shows the results of a qualitative research project developed by a group of students and teachers of a pedagogy career at a private university in Santiago de Chile that took over three years and was carried out in the context of activities related to community bonding through the learning and service model. This consists of training and modeling tailored to practicing teachers in vulnerable public educational facilities with the purpose of improving the learning techniques of boys and girls from preschool up to the fourth grade. The experience involves the participation of academics, teachers, and undergraduate students, making a significant and synergistic contribution to the knowledge of the person who plays the main character in this experience. The result was that this model offers an opportunity for effective improvement in the training of future teachers and, at the same time, contributes to the professional development of teachers, considering the finding of intergenerational learning and exchange that occurs with experiential learning in initial teacher training. <![CDATA[Perceptions of university mathematics teachers about the teaching-learning process in times of pandemic]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-51622022000300169&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Las matemáticas universitarias y, en particular el Cálculo 1, se caracteriza por un alto componente práctico y de ejercitación, hasta ahora desarrollada en aulas presenciales y no virtuales. El presente artículo indaga en las percepciones de un grupo de docentes de Cálculo 1 en una universidad privada chilena, hacia el proceso de enseñanza-aprendizaje vivido en el año académico 2020, marcado por un contexto de pandemia. El objetivo del estudio fue identificar las percepciones desarrolladas por las/os docentes hacia los recursos tecnológicos, principales desafíos y emociones desencadenadas. Los resultados dieron cuenta de percepciones de agotamiento y estrés, emociones desfavorables y desconocimiento tecnológico, así como un alto compromiso por sus estudiantes y gran vocación docente, caracterizada por rasgos de resiliencia y motivación intrínseca.<hr/>Abstract University mathematics and, in particular, Calculus 1, are characterized by a high practical and exercise component, until now developed in face-to-face and nonvirtual classrooms. This article investigates the perceptions of a group of Calculus 1 teachers in a private Chilean university, towards the teaching-learning process experienced in the academic year 2020, marked by a pandemic context. The objective of the study was to identify the perceptions developed by teachers towards technological resources, main challenges, and developed emotions. The results showed perceptions of exhaustion and stress, unfavorable emotions, and technological ignorance, as well as a high commitment to their students and a great teaching vocation, characterized by traits of resilience and intrinsic motivation. <![CDATA[Teaching necessities during Covid-19 pandemic in emergency remote education]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-51622022000300185&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Este trabajo tuvo como objetivo identificar y describir las necesidades más relevantes que el profesorado de diferentes contextos educativos de la ciudad de Puebla, México detectó en sus centros educativos y en su propia práctica docente, al trasladar la enseñanza presencial a la no presencial. Se consideró estar frente a una perspectiva teórico interpretativa, en la que participaron de forma voluntaria 15 docentes (80% mujeres; 20% hombres) en edades entre 23 y 40 años (SD = 6.46) que se encontraban en ejercicio frente a grupos de diferentes niveles educativos. Se realizó una entrevista semiestructurada de forma escrita que se hizo llegar al profesorado vía correo electrónico. Los hallazgos reflejaron cinco categorías que se unificaron: Aspectos tecnológicos, Evaluación y retroalimentación, Aspectos emocionales y afectivos, Comunicación asertiva y Trabajo colaborativo. En conclusión, la adaptación de los procesos educativos en todos los niveles de escolarización, debido a la pandemia por COVID-19, dejó ver necesidades que abren las puertas a nuevas áreas de oportunidad para reflexionar y fortalecer los procesos educativos.<hr/>Abstract This work has as its objective to identify and describe the most relevant necessities detected by professors of different contexts in the city of Puebla, Mexico, while working in their educational centers and during their transition to online education. It was considered an interpretative theoretical perspective in which 15 teachers (80% women, 20% men) of different educational levels, between the ages of 23 and 40 years (SD = 6.46), participated voluntarily. The findings reflect five unified categories: technological aspects, evaluation and feedback, emotional and affective aspects, assertive communication, and collaborative work. In conclusion, the adaptation of the educational processes at all school levels due to the Covid-19 pandemic showed the necessities and opened opportunities to reflect on and strengthen the educational processes. <![CDATA[Challenges for the novice teacher in e-learning during the COVID-19 pandemic]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-51622022000300200&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen La pandemia mundial por el COVID-19 en varios países incluyendo México conllevo a una transformación urgente de clases presenciales a distancia. Esta acción, en términos generales, es aceptada como una medida que se ajusta a la urgencia de la situación. En este contexto, el estudio tiene el objetivo de describir las dificultades de enseñanza a distancia de docentes en su inserción al servicio en educación primaria en Ensenada, B.C., así como especificar las estrategias de afrontamiento empleadas durante el confinamiento. El diseño es cuantitativo, no experimental, transversal y descriptivo. La información se recuperó a través de un cuestionario contestado por 16 profesores. Con estos datos se identificó que los retos que enfrentan se relacionan con el uso y herramientas tecnológicas de profesores y estudiantes, comunicación síncrona y asíncrona, evaluación, interacción docente-alumno, comunicación y participación con los padres de familia. En cuanto a las estrategias de afrontamiento empleadas para atender las dificultades, destacan acciones individuales y el apoyo solicitado a otros docentes. El estudio concluye que los principiantes requieren mayor capacitación para fortalecer las competencias digitales y mejorar la comunicación y colaboración con las familias, corresponsabilidad para incluir a todos los alumnos a seguir aprendiendo.<hr/>Abstract The global pandemic due to COVID-19 in several countries including Mexico led to an urgent transformation of face-to-face classes at a distance. This action, in general terms, is accepted as a measure that adjusts to the urgency of the situation, in this context the study has the objective of describing the difficulties of distance learning of novice primary education teachers of Ensenada, BC, as well as to specify the coping strategies used during confinement. The design is quantitative, non-experimental, cross-sectional and descriptive. The information was gathered through a questionnaire answered by 16 novice teachers. With this data, it was identified that the challenges they face are related to the use of technological tools of teachers and students, synchronous and asynchronous communication, evaluation, teacher-student interaction, communication and participation with parents. Regarding the coping strategies used to deal with difficulties, individual actions and the support requested from other teachers stand out. The study concludes that beginners require more training to strengthen digital skills and improve communication and collaboration with families, co-responsibility to include all students to continue learning. <![CDATA[Chilean EFL teachers’ reflections on their pedagogical work from their competencies in the online teaching in the pandemic context]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-51622022000300220&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen La pandemia mundial y las clases online han remecido el proceso de enseñanza y aprendizaje en Chile y el mundo. Este artículo busca explorar y analizar las reflexiones de un grupo de profesores chilenos de inglés en servicio, sobre las dimensiones de su trabajo pedagógico y cómo han abordado este proceso desde sus creencias, cogniciones, conocimientos y competencias profesionales. Se utilizó una metodología cualitativa de naturaleza exploratoria, basada en entrevistas semi-estructuradas derivadas de las dimensiones del Marco para la Buena Enseñanza (MBE). Sus reflexiones y experiencias se analizan desde referencias existentes que conceptualizan la construcción del conocimiento docente. Así, se considera la propuesta estatal a través de la evaluación docente y el MBE, las creencias y cognición docente la competencia multidimensional y el conocimiento tecnológico pedagógico del contenido o TPACK Los resultados de esta investigación evidencian una fuerte preocupación por parte de las y los docentes por diseñar oportunidades de aprendizaje, considerando su propia autonomía y los factores contextuales y socio-afectivos que puedan estar afectando a sus estudiantes en la toma de decisiones didácticas. Este proceso de adaptación a una nueva realidad de clases, también ha reestructurado sus creencias epistemológicas, sus competencias y sus percepciones como profesionales de la educación reflexionando sobre el proceso de enseñanza-aprendizaje.<hr/>Abstract The global pandemic and online lessons have rocked the teaching and learning process in Chile and around the world. This article seeks to explore the reflections of a group of Chilean in-service English teachers on the dimensions of their pedagogical work and how they have approached this process from the perspectives of their beliefs, cognition, knowledge, and professional competencies. A qualitative methodology of an exploratory nature based on semi-structured interviews derived from the dimensions of the Good Teaching Framework (MBE) was used. Their reflections and experiences are analyzed from existing references that conceptualize the construction of teachers' knowledge. Thus, in the estate proposal through teacher evaluation and the MBE, teaching beliefs and cognition, multidimensional competence, and technological pedagogical content knowledge, or TPACK, are considered. The results of this research show a strong concern on the part of teachers to design learning opportunities while considering their own autonomy and the contextual and socio-affective factors that may be affecting their students when making didactic decisions. This process of adapting to a new classroom reality has also restructured their epistemological beliefs, their competencies, and their perceptions as education professionals reflecting on the teaching-learning process. <![CDATA[Teachers’ Perspective on Centers for Teaching and Learning in Chilean Universities]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-51622022000300237&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Los centros de apoyo a la docencia de las universidades chilenas son entidades que buscan contribuir al desarrollo e innovación en los procesos de fortalecimiento de la docencia. Sin embargo, existe escasa información que permita conocer la perspectiva docente para mejorar el apoyo de estas unidades en las universidades de Chile. Este trabajo de investigación tiene por objetivo interpretar la perspectiva docente de los participantes de los Centros de Apoyo a la Docencia. El enfoque metodológico es cualitativo con diseño descriptivo-interpretativo y de corte transversal. La muestra es de carácter no probabilística e intencionada de 16 docentes que han participado en los centros de apoyo a la docencia de distintas universidades chilenas. Para la recolección de la información se utilizaron las técnicas de entrevista semiestructurada y revisión documental. Los resultados aportados por los participantes demuestran una valoración positiva de los centros de apoyo a la docencia en el mejoramiento de sus prácticas pedagógicas, particularmente en el uso de TICs y nuevas metodologías de enseñanza. También, se evidencia la necesidad de incorporar un apoyo más personalizado que implique una formación relacionada con la práctica docente de sus disciplinas.<hr/>Abstract The teaching support centers of Chilean universities are entities that seek to contribute to development and innovation in the process of strengthening teaching. However, there is little information available to learn about teachers' perspectives on how to improve support for these units in Chilean universities. In order to respond to this problem, this research work aims to interpret the perspectives of the participating teachers of the Teaching Support Centers. The methodological approach is qualitative, with a descriptive-interpretive and cross-sectional design. The sample is of a non-probabilistic and intentional nature and consists of 16 participants, corresponding to participating teachers of the teaching support centers of different Chilean universities. To collect the information, the techniques of a semi-structured interview and document review were used. The results provided by the participants show a positive influence of the teaching support centers on the improvement of the pedagogical practices of the teachers, particularly in the use of ICTs and new teaching methodologies. Likewise, there is evidence of the need for teachers to receive more personalized support that implies training related to the practice of their disciplines. <![CDATA[Psychometric properties of a general survey for evaluating Master's degree teaching in a traditional university]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-51622022000300254&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Este estudio detalla el proceso de validación de una encuesta de evaluación docente para programas de Magister, por a) un equipo multidisciplinario de seis jueces expertos de una unidad de aseguramiento de la calidad de una Universidad, en un trabajo colaborativo con una Dirección de Postgrado, y b) muestras de 272 y 275 estudiantes para dos secciones separadas del cuestionario. Se evaluó la relevancia, contribución e inteligibilidad de los ítems, obteniendo un coeficiente Fleiss Kappa de 0,24 (z = 6,32, p-valor &lt;0,001). Los análisis factoriales exploratorios y confirmatorios llevaron a una propuesta integrada de 23 ítems con dos subescalas. Estos resultados se discuten en términos psicométricos, y desde la perspectiva de los equipos de acreditación y las oportunidades que esto implica para las Instituciones.<hr/>Abstract This study describes the validation process for a Master's teaching evaluation survey conducted by a multidisciplinary team of six expert judges from a university assurance quality unit in collaboration with a postgraduate directorate, as well as samples from 272 and 275 students for two separate questionnaire sections. Relevance, contribution, and intelligibility of the items were assessed, resulting in a Fleiss Kappa coefficient of 0.24 (z = 6.32, p-value &lt;0.001). Exploratory and confirmatory factor analyses led to a 23-item integrated proposal with two subscales. These results are discussed in psychometric terms, and from the perspective of the accreditation teams, as well as the opportunities that this implies for institutions. <![CDATA[Emotional education challenges in Chilean school education]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-51622022000300272&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen En este artículo se presenta un análisis que problematiza los principales desafíos del sistema educativo escolar chileno, para incorporar la educación emocional desde primero a sexto año de Educación Básica en su currículum escolar. La metodología es cualitativa, de tipo descriptivo y corresponde a una revisión documental de las Bases Curriculares de nueve asignaturas del currículum escolar chileno. La técnica de análisis de la información es el análisis de contenido, mediante el cual se buscan develar los núcleos de sentido explícitos e implícitos sobre la educación emocional en la educación escolar. Los principales resultados permiten sostener que en el currículum escolar chileno predomina una invisibilización transversal del desarrollo de la educación emocional en sus contenidos escolares y, por consecuencia, en los procesos de enseñanza y aprendizaje. Concluimos en la urgencia de repensar los currículos escolares, para así poder avanzar en la incorporación de la educación emocional, lo que favorecería el éxito escolar y educativo de todos los estudiantes.<hr/>Abstract This article presents an analysis that problematizes the main challenges of the Chilean school education system, to incorporate emotional education from the first to the sixth year of Primary Education in its school curriculum. The methodology is qualitative and descriptive, and it corresponds to a documentary review of nine subjects' curriculum bases in the Chilean school system. The content analysis information analysis technique seeks to reveal the explicit and implicit nuclei of meaning in emotional education in school education. The main results allow us to argue that the Chilean school curriculum is dominated by a transversal invisibility of the development of emotional education in its school contents and, consequently, in the teaching and learning processes. We conclude on the urgency of rethinking school curricula, to advance the incorporation of emotional education, which would favor the school and educational success of all students. <![CDATA[Association between institutional factors and the propensity for dopping out in militarized schools]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-51622022000300287&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El abandono escolar en los bachilleratos militarizados es un tema alarmante para los directivos escolares, ya que gran parte del estudiantado padece alguna situación de vulnerabilidad. Diversos factores explican este fenómeno y su atención se debe dar de manera focalizada. El objetivo de la presente investigación es asociar factores institucionales como la Reprobación, Aspectos Positivos Docentes, Orden Institucional, Características Positivas del Colegio y Recursos Institucionales con la Propensión de Deserción Escolar de los alumnos del CBM. El estudio fue no experimental, descriptivo y correlacional con una muestra de 350 estudiantes. Se plantea un modelo teórico que refleja los indicadores comprendidos en los constructos. Además, se sugiere un modelo empírico que muestra los resultados de las asociaciones negativas de Características Positivas del Colegio, Aspectos Positivos Docentes y Orden Institucional con la inclinación por renunciar al bachillerato y las asociaciones positivas de Recursos Institucionales y Reprobación con el constructo dependiente.<hr/>Abstract School dropout is a concern for school leaders in militarized high schools because many of the students are in vulnerable situations. There are many factors that explain this phenomenon, and attention must be given in a focused manner. The purpose of this investigation is to associate institutional factors such as Failure, Positive Teaching Aspects, Institutional Order, Positive Characteristics of the School, and Institutional Resources with the Propensity to Drop Out of School in the students of the CBM. The study was non-experimental, descriptive, and correlational, with a sample of 350 students. A theoretical model that reflects the variables included in the factors is proposed. Also, an empirical model that shows the results of the negative associations of Positive Characteristics of the School, Positive Teaching Aspects and Institutional Order with the inclination to give up studies and the positive associations of Institutional Resources and Failure with the dependent construct is suggested. <![CDATA[Disaster risk reduction education as a practice of public pedagogy: challenges and possibilities for the Mexican context]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-51622022000300307&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Este trabajo tiene por objetivo ofrecer una caracterización de la educación para la reducción del riesgo desastres y explorar su inclusión curricular en el Plan y Programas de Estudio de la Educación Básica en México, vigentes desde 2017. Como resultado de una revisión sistemática de la bibliografía de los últimos veinte años en este campo, se ofrece una caracterización de este tipo de educación, sus principales atributos y tendencias, y a la luz de las categorías derivadas de la literatura se analiza cualitativamente el contenido del Plan y Programas de Estudio para la Educación Básica mexicana. Se argumenta cómo en la propuesta curricular analizada, la incorporación de la educación en desastres responde a un enfoque funcionalista y neutro, que considera a la gestión de desastres y la cultura de la resiliencia desde una perspectiva mayormente psicológica, individual, no participativa, ni contextual, ni comunitaria, que traslada las responsabilidades al individuo y que se acota a la educación formal, sin articulaciones claras con actividades extracurriculares. Desde el punto de vista de la pedagogía pública, se propone repensar curricularmente a la educación en desastres como una “pedagogía del interés por lo público”, capaz de recuperar, revitalizar y transformar la vida pública desde las escuelas.<hr/>Abstract This paper offers a characterization of education for disaster risk reduction and explores its curricular inclusion in the current Mexican Basic Education Curriculum. As a result of a bibliographic review of the last twenty years, this article describes this type of education, its features and tendencies, and, in the light of these documentary categories, it qualitatively analyzes the content of the Basic Education Curriculum in Mexico. It is argued that in this curricular proposal, the inclusion of disaster education responds to a functionalist and neutral approach, which considers disaster management and the culture of resilience from a mostly psychological and individual perspective, not participatory, non-contextual, nor communitarian, which transfers responsibilities to the individual, and that it is limited to formal education without clear articulations with extracurricular activities. From the point of view of public pedagogy, it is proposed to rethink disaster education in the curriculum as a "pedagogy in the interest of publicness" capable of recovering, revitalizing, and transforming public life in schools. <![CDATA[Educational Leadership from the Middle. Lessons for Chile from International Experiences]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-51622022000300336&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El objetivo de este estudio es reflexionar sobre los desafíos a los que se enfrenta Chile en su proceso de conformación de los nuevos Servicios Locales de Educación Pública desde la perspectiva del liderazgo educativo en el nivel intermedio. Para esto, hemos realizado un estudio de casos a partir de cinco sistemas educativos diversos - Francia, Japón, Nueva Zelanda, Ontario (Canadá) y Puebla (México) -, enfocándonos en sus experiencias en este tema. Los resultados sugieren que el nivel intermedio ha cobrado gran relevancia, aunque su posicionamiento ha dependido fuertemente de la estructura de gobernanza del país. Se vuelve relevante un equilibrio entre un Estado fuerte que apoye y ejerza directrices y la suficiente autonomía de los establecimientos. Esto se lograría a través del fortalecimiento de estructuras intermedias orientadas a la mejora que dirijan y otorguen sentido a las acciones del nivel central.<hr/>Abstract The objective of this study is to discuss the challenges Chile faces in its process of shaping the new Local Public Education Services from the perspective of educational leadership from the middle. For this, we have conducted a case study of five diverse educational systems - France, Japan, New Zealand, Ontario (Canada), and Puebla (Mexico) - focusing on their experiences on this topic. Results suggest that the intermediate level has gained great relevance, although its positioning process has strongly depended on the country's governance structure. A balance must be struck between a strong state that supports, guides, and provides adequate school autonomy. This would be achieved through the strengthening of middle structures oriented toward improvement that lead and give meaning to the actions of the central level. <![CDATA[Transition to aesthetic education. Critical analysis of the educational taxonomic categories in Chile]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-51622022000300356&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen La educación chilena actual se encuentra arraigada en una racionalidad moderna que la protege como sistema de conocimiento, este estudio pretende reconocer la importancia de fisurar esa estructura y establecer territorios de conocimiento sensible para una educación estética. Esta investigación cuestiona la incorporación implícita de habilidades sensibles en el currículo chileno, a través de una reflexión filosófica de la relevancia de la educación estética para la formación integral, apoyada en Friedrich Schiller y Friedrich Nietzsche, y de un análisis de la formulación de aprendizajes en las Bases Curriculares vigentes. El resultado esperado de este trabajo de investigación es proponer una nueva lectura de categorías taxonómicas asociadas a la sensibilidad y sugerir su inclusión explicita en el currículo chileno. La importancia de desarrollar una educación estética está dada por la necesidad de integrar diferentes saberes y expresiones del ser para crear comunidades conscientes de la alteridad.<hr/>Abstract Current Chilean education is rooted in a modern rationality that protects it as a knowledge system. This study aims to recognize the importance of cracking that structure and establishing territories of sensitive knowledge for an aesthetic education. This research questions the implicit incorporation of sensitive skills in the Chilean curriculum, through a philosophical reflection on the relevance of aesthetic education for comprehensive training, supported by Friedrich Schiller and Friedrich Nietzsche, and an analysis of the formulation of learning in the Curricular Bases in force.The expected result of this research is to propose a new reading of taxonomic categories associated with sensitivity and to suggest their explicit inclusion in the Chilean curriculum. The need to integrate different knowledge and expressions of being in order to create communities aware of otherness underscores the importance of developing an aesthetic education. <![CDATA[Playfulness and the role of educators as learning mediators in early childhood education: two are needed to learn through play]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-51622022000300371&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El aprendizaje basado en el juego es ampliamente reconocido como una práctica fundamental para el desarrollo cognitivo y socioemocional de niños y niñas, especialmente, durante sus primeros años de trayectoria educativa. Sin embargo, la tensión entre juego y aprendizaje continúa vigente en cuanto al papel que cumple el adulto en los procesos de enseñanza y aprendizaje, lo que genera confusión entre las educadoras acerca de si incorporarse o no al juego, resultando difícil conciliar ambos mundos que tienden a visualizarse como opuestos. Este ensayo reflexivo tiene por objetivo analizar el rol docente como mediador del aprendizaje basado en el juego, estableciendo relaciones con una competencia pedagógica central para la pedagogía infantil como es la actitud lúdica (playfulness). Se argumenta, a partir de una revisión bibliográfica, que resulta esencial que las educadoras desarrollen una actitud favorable hacia el juego, que les permita generar condiciones lúdicas, evaluar las necesidades e intereses observados en los párvulos y decidir, si es necesario, involucrarse respetuosamente. De esta manera, se busca promover interacciones que propicien la alegría, diversión y creatividad, al tiempo que se favorece el desarrollo cognitivo integral y la expresión de la propia actitud lúdica de niños y niñas.<hr/>Abstract Play-based learning is widely recognized as a fundamental practice for the cognitive and socioemotional development of children, especially during their first years of education. However, the tension between play and learning continues to exist regarding the role of the adult in the teaching and learning processes, which generates confusion among educators about whether or not to incorporate play, making it difficult to reconcile both worlds, which tend to be seen as opposites. The goal of this reflective essay is to examine teachers' roles as play-based learning mediators, establishing relationships with a central pedagogical competence in children's pedagogy such as playfulness. It is argued, based on a literature review, that it is essential for educators to develop a favorable attitude towards play, which allows them to generate playful conditions, evaluate the needs and interests observed in infants, and decide, if necessary, to get involved respectfully. In this way, the aim is to promote interactions that promote joy, fun, and creativity, while favoring cognitive development and the expression of children's own playful attitudes. <![CDATA[Interculturality in Professional Technical Education: Tensions and Challenges for its Implementation]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-51622022000300387&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Este artículo aborda tensiones y desafíos para la implementación de la educación intercultural en contexto de educación técnica profesional en Chile. Argumentamos que, producto de la idea de progreso técnico-científico, la educación técnica profesional, ha instalado una racionalidad instrumental que gobierna y domina las mentes de quienes comparten este escenario, derribando la posibilidad de construir aprendizajes desde una perspectiva de pluralidad. Como medida contrahegemónica, proponemos un modelo de aprendizaje reflexivo para los actores del medio educativo y social, que permita relevar el enfoque de interculturalidad como medio para alcanzar la construcción de aprendizajes situados, contextualizados y la búsqueda de una identidad de colaboración entre actores del medio educativo y social. La metodología empleada es la investigación educativa y un procedimiento de análisis de contenido. Concluimos que, tanto la política educativa como el currículum escolar y la escuela técnica profesional, sólo han causado el encierro de la comunidad educativa técnica profesional en una identidad fija e inmutable al no considerar el contexto social y cultural de sus miembros. Revertir este problema, requiere adoptar con urgencia un enfoque educativo en perspectiva intercultural y la idea de una nueva educación intercultural técnico profesional.<hr/>Abstract This article addresses the tensions and challenges for the incorporation of intercultural education in the context of professional technical education in Chile. We argue that as a product of the idea of technical-scientific progress in professional technical education, an instrumental rationality has been installed that governs and dominates the minds of those who share this scenario, demolishing the possibility of building learning from a perspective of intercultural exchange. As a counter-hegemonic measure, we propose a reflective learning model for educational and social environment actors that allows interculturality to be revealed as a means to achieve situated learning, contextualized learning, and the search for a collaborative identity. The methodology used is educational research and a content analysis procedure. We conclude that both the educational policy and the school curriculum, as well as the professional technical school, have only caused the closure of the professional technical educational community in a fixed and immutable identity by not considering the social and cultural context of its members. Reversing this problem requires urgently adopting an educational approach from an intercultural perspective and the idea of a new technical-professional intercultural education. <![CDATA[Education, neoliberalism and the actuality of Maurício Tragtenberg's thought]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-51622022000300410&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Este estudo busca analisar a influência do neoliberalismo na educação e atualidade do pensamento do educador brasileiro Maurício Tragtenberg (1929-1998) a partir da análise do papel da função do(a) professor(a) universitário(a). O texto está dividido em três partes. Primeiramente o intuito foi realizar um breve panorama da história e do desenvolvimento do neoliberalismo como perspectiva do sistema socioeconômico capitalista, assim como enumerar alguns de seus aspectos contemporâneos. Na segunda parte a análise se concentra em compreender como que os aspectos do neoliberalismo se desdobram e ressoam na educação, em especial sobre o ensino superior. E na última parte a intenção foi discutir a situação do professor universitário brasileiro sob a chancela neoliberal - tanto no que diz respeito às relações e acúmulo de horas de trabalho, quanto em relação à própria adequação do currículo a essa perspectiva - dialogando e atualizando a leitura de Tragtenberg em seus posicionamentos sobre o papel do profissional da educação.<hr/>Abstract This study analyzes the influence of neo-liberalism in education and the actuality of the thought of the Brazilian educator Maurício Tragtenberg (1929-1998) through the analysis of the role of the university professor. The text is divided into three parts. The first part is a brief overview of the history and development of neoliberalism as a perspective of the capitalist socioeconomic system, as well as some of its contemporary aspects. In the second part, the analysis focuses on understanding how the aspects of neoliberalism unfold and resonate in education, especially in higher education. In the final section, the intention was to discuss the situation of the Brazilian university professor under the neoliberal seal, both in terms of relationships and the accumulation of working hours, as well as the adequacy of the curriculum itself to this perspective, dialoguing and updating Tragtenberg's reading of his positions about the role of the education professional.<hr/>Resumen Este estudio busca analizar la influencia del neoliberalismo en la educación y la actualidad del pensamiento del educador brasileño Maurício Tragtenberg (1929-1998) a partir del análisis del rol del (la) profesor(a) universitario(a). El texto se divide en tres partes. En primer lugar, el propósito era ofrecer una breve visión de la historia y el desarrollo del neoliberalismo como perspectiva del sistema socioeconómico capitalista, así como enumerar algunos de sus aspectos contemporáneos. En la segunda parte, el análisis se centra en comprender cómo se despliegan y resuenan los aspectos del neoliberalismo en la educación, especialmente en la educación superior. Y en la última parte, la intención fue discutir la situación del profesor universitario brasileño bajo el sello neoliberal - tanto en términos de relaciones y acumulación de horas de trabajo, como en relación a la propia adecuación del currículo a esta perspectiva - dialogando y actualizando la lectura de Tragtenberg en sus posiciones sobre el papel del profesional de la educación. <![CDATA[Sterilization of hygienic masks with physical methods. A case study with Spanish high school students]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-51622022000300428&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen La situación actual de pandemia por COVID-19 se convierte en un contexto ideal para tratar en el aula de ciencias conocimientos sobre la energía en general, y la radiación y el calor en particular, aplicadas a la esterilización de mascarillas higiénicas. Este trabajo recoge una experiencia desarrollada con 26 estudiantes españoles de secundaria de 13-14 años centrada en métodos físicos de esterilización de mascarillas con radiación ultravioleta y convección de calor empleando la metodología de aprendizaje basado en proyectos. Los resultados de la experiencia, evaluada a través de una actividad competencial, muestran que el alumnado es capaz de aplicar sus conocimientos con éxito a situaciones reales y contextos diferentes a los estudiados en el aula, desarrollando un nivel de competencias científicas medio-alto. Asimismo, un cuestionario de valoración revela que los estudiantes perciben este aprendizaje, así como que han adquirido conocimientos útiles para resolver problemas de la vida diaria.<hr/>Abstract The current situation of the COVID-19 pandemic becomes an ideal context to address in the science classroom some knowledge about energy in general, and radiation and heat in particular, applied to the sterilization of hygienic masks. This paper reports an experience developed with 26 Spanish secondary school students aged 13-14 years focused on physical methods for sterilization of masks with ultraviolet radiation and heat convection using the project-based learning methodology. The results of the experience, evaluated through a competency-based activity, show that students are able to apply their knowledge successfully to real situations and contexts different from those studied in class, developing a medium-high level of scientific competences. Likewise, an evaluation questionnaire reveals that students also perceive this learning, as well as that they have acquired useful knowledge to solve daily life problems. <![CDATA[Elective home education: An Alternative to pre-school Education in pandemic times]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-51622022000300451&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El confinamiento debido a la pandemia del Covid-19 llevó al cierre temporal de escuelas y los niños en edad escolar fue uno de los grupos más afectados, puesto que un gran porcentaje de los niños y niñas fueron desescolarizados o forzados a atender largas jornadas de estudio de forma virtual con un modelo presencial remoto asistido por las TIC. Debido a esta situación, fue necesario pensar en una alternativa para la educación de mi hija y encontrar en las pedagogías emergentes de educación en casa, una opción para iniciar el desarrollo de las diferentes dimensiones de su aprendizaje. Es así que este artículo describe la experiencia de diseñar e implementar un modelo de educación electivo en casa para mi hija de 3 años de edad. El modelo incluye las dimensiones del desarrollo infantil, así como la promoción de la interacción como elemento fundamental en el desarrollo integral de los niños. La implementación de un modelo electivo en casa con el apoyo de docentes que guíen a los padres en el proceso de enseñanza, permitiendo demostrar que es posible crear un currículo flexible, centrado en los intereses y necesidades específicas de cada niño; además, convierte a los padres de familia en generadores de experiencias de aprendizaje significativas y novedosas tanto para los niños como para ellos mismos.<hr/>Abstract The lockdown due to the COVID-19 pandemic led to the temporary closure of schools, and preschoolers were one of the most affected groups since a large percentage of boys and girls were out of school or forced to attend long hours of study virtually with a remote model assisted by ICTs. Due to this situation, it was necessary to think of an alternative for my daughter's education and to find in the emerging pedagogies of home education, an option to start the development of the different dimensions of her learning. Thus, this article describes the experience of designing and implementing an elective education model at home for my 3-yearold daughter. The model includes the dimensions of child development, as well as the promotion of interaction as a fundamental element in the comprehensive development of children. The implementation of an elective model at home with the support of teachers who guide parents in the teaching process allows them to demonstrate that it is possible to create a flexible curriculum, focused on the specific interests and needs of each child; In addition, it turns parents into generators of significant and innovative learning experiences for both their children and themselves. <![CDATA[Physics class for visually impaired student during the pandemic]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-51622022000300472&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo O trabalho compartilha uma sequência didática que propõe o uso de recursos que podem viabilizar a inclusão de estudantes com deficiência visual em aulas de física, especificamente sobre o tema de ondas. Como base referencial, utiliza-se o conceito de Zona de Desenvolvimento Proximal de Vygotsky e como mediação os recursos: maquete tátil-visual, imagens ampliadas em alto relevo e audiodescritas, brinquedo mola maluca e vídeo com audiodescrição; de forma a ampliar a Zona de Desenvolvimento Potencial de tais estudantes. Adotou-se como metodologia, a pesquisa qualitativa descritiva e o relato de experiência com base no estudo de caso. Como resultado, apresenta-se o relato de experiência sobre a aula ministrada, que devido à pandemia da Covid-19 ocorreu de forma individualizada e presencial na casa da estudante deficiente visual, discente de uma das turmas de ensino médio de uma escola pública de Rio Branco, Acre, Brasil. A partir dos resultados apresentados faz-se um debate ao redor do tema, discutem-se aspectos relevantes sobre os recursos utilizados bem como sobre a questão da inclusão.<hr/>Abstract The paper shares a didactic sequence that proposes the use of resources that can enable the inclusion of students with visual impairments in physics classes, specifically on the theme of waves. As a referential base, the concept of Proximal Development Zone of Vygotsky is used, and as mediation, the resources: tactile-visual mockups, high-relief magnified and audio-described images, crazy spring toys, and videos with audio description; in order to expand the Potential Development Zone of such students. It was adopted as a methodology, descriptive qualitative research and an experience report based on the case study. As a result, the experience report for the given class is presented, which, due to the COVID-19 pandemic, occurred individually and in person at the home of the visually impaired student, a student of one of the high school classes at a public school in Rio Branco, Acre, Brazil. From the results presented, there is a debate around the topic, discussing relevant aspects of the resources used as well as the issue of inclusion.<hr/>Resumen El trabajo comparte una secuencia didáctica que propone el uso de recursos que pueden posibilitar la inclusión de estudiantes con discapacidad visual en las clases de física, específicamente sobre el tema de las ondas. Como base referencial se utiliza el concepto de Zona de Desarrollo Proximal de Vygotsky y como mediación los recursos: maqueta táctil-visual, imágenes ampliadas en alto relieve y audio-descritas, muelle de juguete, y video con descripción de audio; con el fin de expandir la Zona de Desarrollo Potencial de dichos estudiantes. La metodología adoptada fue la investigación cualitativa descriptiva y el informe de experiencia basado en el estudio de caso. Como resultado, se presenta el informe de experiencia sobre la clase dada, que debido a la pandemia Covid-19 ocurrió de forma individual y en persona en la casa del estudiante con discapacidad visual, estudiante de una de las clases de secundaria de una escuela pública en Rio Branco, Acre, Brasil. A partir de los resultados presentados, se produce un debate en torno al tema, discutiendo aspectos relevantes sobre los recursos utilizados así como el tema de la inclusión.