Scielo RSS <![CDATA[Universum (Talca)]]> http://www.scielo.cl/rss.php?pid=0718-237620210001&lang=es vol. 36 num. 1 lang. es <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.cl/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.cl <![CDATA[Editorial]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-23762021000100001&lng=es&nrm=iso&tlng=es <![CDATA[Presentacion: “Entre lenguas. Revistas, traducciones y redes”]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-23762021000100003&lng=es&nrm=iso&tlng=es <![CDATA[“Preguntón de ciudad”. Discursos sobre la experiencia sexual y saberes médicos en revistas de la cultura de izquierdas (argentina, 1937- 1945)]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-23762021000100007&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen En el marco de una investigación de mayor alcance relacionada con la intervención de las izquierdas en la difusión de saberes sexuales durante el siglo XX argentino a través de sus publicaciones periódicas, este artículo se detiene en el correo de lectores de las revistas Cultura Sexual y Física (1937-1941) y Hombre de América. Fuerte y libre (1940-1945). En ambos espacios, el médico anarquista Manuel Martín Fernández respondía consultas sobre sexualidad. El objetivo de este trabajo es explorar el punto de contacto entre el saber médico y el discurso de la experiencia de quienes consultan. La hipótesis que atraviesa el artículo afirma que en esa zona de intercambio se expresa una impronta libertaria que permite concebir a las revistas como espacios de construcción colaborativa de saberes y de producción de subjetividad más que como simples vehículos de información.<hr/>Abstract In the research framework of a major scope related to the intervention of the left wings in the spread of sexual knowledge in periodic publications, during the Argentine 20th century, this paper focuses on the letters from the readers of the magazines: Cultura Sexual y Física (1937-1941) and Hombre de América. Fuerte y libre (1940-1945). In both spaces, the anarchist medical doctor Manuel Martín Fernández answered questions about sexuality. The objective of this study is to investigate the contact point between medical knowledge and experiential discourse. The hypothesis of this article states that the libertarian imprint, expressed in that exchange area, allows us to analyze magazines as spaces of collaborative and constructive knowledge and production of subjectivity, instead of simple vehicles of sexual information. <![CDATA[<em>The Valparaiso review:</em> prensa victoriana en movimiento]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-23762021000100029&lng=es&nrm=iso&tlng=es Abstract Among the periodicals published in Chile in the late 19th century, The Valparaiso Review stands out as a monthly magazine published in English. Produced by the British colony of Valparaíso, the Review covered the colony’s economic, political, social, sporting, literary and cultural events between 1894 and 1896. In analyzing the foreign-language press, the choice of language is never neutral but rather reveals a desire on the part of the editors to communicate in an alternative discourse with a defined audience, both inside and outside the country of publication (Deschamps 25). In this essay, we analyse the ways that English literature becomes, as Terry Eagleton explains, a vehicle for transmitting an ideologically-charged discourse in order to promote sympathy and brotherhood to bond disparate classes in the larger service of British imperialism (Eagleton 21-22). Even as The Valparaiso Review intervened in the local cultural scene of Valparaíso and promoted the circulation of ideas from Britain, however, we argue that this first English-language magazine in Chile also assumed the role of cultural mediator, thereby contributing to the cultural hybridisation of foreigners in Valparaiso. To trace the complex cultural role played by The Valparaiso Review in Chile, we follow Jude Piesse’s model of the circulation of Anglophone texts in Empire: Piesse argues that such texts serve as simultaneously stabilizing and destabilizing forces (forces of fixity and forces of flow), a model that illuminates the complex and sometimes contradictory positions adopted by this “alternative voice” in Chile.<hr/>Resumen Entre las revistas culturales chilenas de fines del siglo XIX encontramos The Valparaiso Review, una publicación mensual que entre 1894 y 1896 cubrió asuntos anglo-chilenos en el ámbito político, social, económico, deportivo, literario y del entretenimiento desde la colonia británica de Valparaíso. Considerando que desde la perspectiva de los estudios de prensa en lengua foránea la elección del idioma nunca es algo anodino, sino que más bien revela un deseo de los redactores por transmitir un discurso alternativo a un público definido, dentro y fuera de los países de publicación (Deschamps 25), en este trabajo analizamos de qué modo la literatura inglesa se convierte en lo que Terry Eagleton afirma es un vehículo para transmitir una carga ideológica imperialista que promueve la simpatía y la fraternidad entre las diferentes clases (Eagleton 21-22). No obstante, postularemos que, a pesar de que The Valparaiso Review intervino en el panorama cultural local, facilitando la circulación internacional de ideas provenientes de Gran Bretaña y el debate intelectual, esta primera revista anglófona de Chile asumió más bien un rol de mediación cultural, contribuyendo a la hibridación cultural de los extranjeros en Valparaíso. A la vez, develaremos cómo en esa “voz alternativa” representada por The Valparaiso Review conviven, siguiendo a Jude Piesse, fuerzas estabilizadoras (forces of fixity) y desestabilizadoras (forces of flow), representadas en distintos modelos literarios, educacionales e intelectuales. <![CDATA[“Parce que c’est la France!”: cooperación heroica y sufrimiento en Les cahiers Français durante la Segunda Guerra Mundial]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-23762021000100049&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen Les Cahiers Français, revista francófona editada en Montevideo entre 1936 y 1948, tuvo como principal cometido servir a la propaganda de los establecimientos educativos de la Sociedad Francesa de Enseñanza, concebidos como instrumentos destacados de la diplomacia cultural gala en Uruguay. Durante la Segunda Guerra Mundial la publicación procuró comprometer a la comunidad local en la ayuda material y moral a los afectados por el conflicto y en el sustento de la hegemonía cultural de Francia en el país. En este trabajo estudio, desde la perspectiva de la teoría de las emociones, dos estrategias discursivas empleadas por la revista para conquistar la implicación de los lectores uruguayos en la contienda: el relato de la amistad histórica entre los países, con base en el imaginario de la cooperación guerrera del siglo XIX, y la difusión de representaciones del sufrimiento de Francia a raíz de su derrota y ocupación por los ejércitos de Hitler.<hr/>Abstract Les Cahiers Français, a francophone magazine edited in Montevideo between 1936 and 1948, had as its principal goal, to serve the propaganda of the educational institutions of the French Society of Education, conceived as essential instruments of the gallic cultural diplomacy in Uruguay. During the Second World War, the publication sought to engage the local community in efforts to provide material and moral support to the people affected by the conflict and to sustain France’s cultural hegemony in the country. In this paper, from the perspective of the theory of emotions, I examine two discursive strategies employed by the magazine to draw the involvement of its Uruguayan readers into the confrontation: the narrative of the historic friendship between both countries, based on the images of war cooperation in the 19th century, and the publication of representations of the suffering of France as a result of its defeat and occupation by Hitler’s armies. <![CDATA[Traducir el caribe anglófono en la revista <em>Casa de las Américas</em>: la rearticulación del discurso nuestroamericano]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-23762021000100069&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen Aunque Casa de las Américas es reconocida como una de las revistas culturales más influyentes en el campo intelectual latinoamericano, su papel de promotor de la traducción literaria ha sido poco estudiado. Este artículo se centra en cómo la revista traduce y difunde conocimiento sobre la producción literaria del Caribe anglófono, una de las zonas lingüísticas de la región que tuvo mayor presencia en la revista durante la década de los 70. Se plantea que, con este acercamiento, la revista articula una nueva dimensión de su discurso nuestroamericano, que busca establecer unidad entre los países subdesarrollados de América en pro de una afirmación identitaria que valora lo propio y resiste el colonialismo cultural. La gran cantidad de traducciones que puso en circulación la revista Casa en esta época constituye un hito en la historia de la traducción del Caribe y América Latina y su análisis en este artículo busca diseccionar los intercambios, enfocándose en los puntos de encuentro y desencuentro.<hr/>Abstract While Casa de las Américas is recognized as one of the most influential cultural magazines in the Latin American intellectual field, its role in promoting literary translation has received little attention. This article focuses on how the magazine has translated and spread knowledge of literature written in the Anglophone Caribbean, one of the areas with the largest presence in the magazine during the 1970s. This interchange articulated a new dimension of the magazine’s discourse regarding Our America, which sought to establish unity among underdeveloped countries throughout the Americas as a means to assert regional and national identities amidst the onslaught of cultural imperialism. The enormous number of translations that Casa published in this period constitutes a milestone in the history of translation in the Caribbean and Latin America. The analysis in this article looks to dissect the exchanges, focusing on intersections of similarities and difference. <![CDATA[“Como rebrote de una misma arborescencia”. Recortes, ciencia y saberes en <em>Ultra Cultura Contemporánea</em> (La Habana, 1936-1947)]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-23762021000100089&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen En este artículo analizo los primeros años de Ultra Cultura Contemporánea. Revista de revistas, editada en La Habana por el etnólogo cubano Fernando Ortiz entre 1936 y 1947. Me interesa explorar el papel que la ciencia tiene en la definición de cultura que esta revista de recortes de la prensa mundial formula en tanto proyecto cultural. Propongo que los recortes de revistas de ciencia popular norteamericana como Popular Science (1872-hoy) y Science (1880-hoy) que Ultra publica entre 1936 y 1939, y los procesos de traducción que experimentan en la revista, forman parte de una praxis transculturadora. A través de dicha praxis Ultra promueve una ecología de saberes, inscribiendo la técnica extranjera en trayectorias que van a interrumpir las definiciones a partir de las cuales se entiende lo vivo en los años previos a la Segunda Guerra Mundial, desde el materialismo vitalista de Ortiz. Se trata de un materialismo que se expresa en los editoriales de la revista desde un imaginario arborescente que concibe la naturaleza y la cultura como continuidad.<hr/>Abstract In this article I analyze the early years of Ultra Cultura Contemporánea. Revista de revistas, published in Havana by Cuban ethnologist Fernando Ortiz between 1936 and 1947. My focus is to explore the role that science has in the definition of culture that this clipping magazine states as a cultural project. I suggest that the clippings of US popular science journals such as Popular Science (1872-today) and Science (1880-today) that Ultra publishes and the translation processes they undergo in the journal are part of a transcultural praxis. Through this praxis, Ultra promotes an ecology of knowledge, inscribing foreign technique in trajectories which interrupt the definitions of life in the years prior to World War II from Ortiz's vitalist materialism. This materialism is expressed in the magazine's editorials from an arborescent imaginary, conceiving nature and culture within a continuum. <![CDATA[“Un millón de chilenos”: Testimonios del exilio en la Revista Araucaria de Chile]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-23762021000100109&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen Una de las consecuencias políticas de la represión vivida durante los años de la dictadura chilena instaurada luego del golpe de Estado de 1973 y encabezada por la Junta Militar, fue el fenómeno del exilio. A través del estudio de las revistas creadas por chilenos exiliados en los más recónditos lugares del planeta, es posible recomponer la historia cultural y política de Chile. Particularmente, este artículo propone que las revistas culturales constituyen espacios fundamentales para reconocer de qué manera se aborda desde el exilio la experiencia común del pasado de la Unidad Popular junto al horror de un presente marcado por el golpe de Estado, la persecución y el exilio. En este sentido, la revista Araucaria de Chile (1978-1990) acuñó en sus páginas la escritura del afuera, traspasada por los modos del decir dependientes en gran medida de la experiencia concreta de la desarticulación social de una identidad previa y de sus formas de rearticulación. Finalmente, la sección “Un millón de chilenos” nos permitirá identificar tres dimensiones dentro del conjunto de narrativas testimoniales que se ocupan de la experiencia del exilio definidas como desarraigo, culpa y aprendizaje.<hr/>Abstract One of the political consequences of the repression experienced during the years of the Chilean dictatorship established after the 1973 coup d'état and led by the military Junta, was the phenomenon of exile. Through the study of the journals created by Chileans in exile in the most remote places of the planet, it is possible to recompose the cultural and political history of Chile. In particular, this article proposes cultural journals as fundamental spaces for recognizing how the common experience of a past of Unidad Popular is approached from exile, together with the horror of a present marked by the coup d'état, persecution and exile. In this sense, the journal Araucaria de Chile (1978-1990) coined in its pages the writing of the outside, pierced by the modes of saying dependent to a great extent on the concrete experience of the social disarticulation of a previous identity and its ways of re-articulation. Focusing the work on the section "Un millón de chilenos" will allow us to identify three dimensions within the set of testimonial narratives that deal with the experience of exile defined as uprooting, guilt and possibility. <![CDATA[La guerra fría cultural en sus revistas. Programa para una cartografía]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-23762021000100131&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen Los últimos 30 años conocieron una verdadera explosión de estudios sobre la Guerra Fría, con un énfasis particular puesto sobre el universo intelectual, y particularmente sobre el mundo de la cultura impresa como instancia crucial para comprender la dimensión cultural del conflicto. Hoy parece asentado que las redes de revistas y estas como espacios de condensación de ideas, pero también de sociabilidades concretas, jugaron un rol fundamental en la difusión de los idearios de los bloques en pugna, estimulando en América Latina una tradición previa y constituyente de su cultura letrada. Quiero concentrarme aquí en las redes revisteriles del Congreso por la Libertad de la Cultura (1950-1979), organización que dio forma al “frente cultural occidental”, por oposición a las políticas impulsadas por el espacio soviético. Estas redes, en las que se insertó un gran número de revistas ya existentes interpeladas por las propuestas del CLC, promocionaron espacios de sociabilidad, difundieron idearios y estimularon la figura del gestor cultural, y luego su profesionalización bajo la nueva figura del cientista social. Estas redes revisteriles configuraron un gigantesco mapa en sí mismo elocuente de las particularidades de la Guerra Fría en su dimensión cultural pero que permite además advertir articulaciones concretas, matices geográficos, engranajes y cruces inesperados, que significan un desafío para desbrozar este período. Si el “frente atlantista” supone algún tipo de homogeneidad, la presencia concreta de esta cartografía nos enfrenta a nuevas preguntas que deben abordarse para poner en perspectiva la compleja trama del campo cultural de laguerra por las ideas.<hr/>Abstract The last 30 years have seen a veritable explosion of Cold War studies, with a particular emphasis on the intellectual universe, and particularly on the universe of printed culture as a crucial instance for understanding the cultural dimension of the conflict. Today it seems to be established that the networks of magazines and these as spaces of condensation of ideas, but also of concrete sociabilities, played a fundamental role in the diffusion of the ideals of the competing blocks, stimulating in Latin America a previous and constituent tradition of its lettered culture. I want to focus here on the revivalist networks of the Congress for Cultural Freedom (1950-1979), an organization that shaped the "Western cultural front", as opposed to the policies driven by the Soviet space. These networks, which were joined by a large number of existing magazines attracted by the proposals of the CLC, promoted spaces of sociability, disseminated ideals and stimulated the figure of the cultural manager, and then his professionalization under the figure of the social scientist. These networks of magazines form a gigantic map that suggests, on the one hand, the particularities of the Cold War in its cultural dimension, and on the other hand, concrete articulations, geographic nuances, unexpected gears and crossings, which signify a challenge to clear this period. If the "Atlantist front" implies some kind of homogeneity, the concrete presence of this cartography confronts us with new questions that must be addressed in order to put into perspective the complex weft of the cultural field of the war for ideas. <![CDATA[Retórica o poética subalterna a través de la reconfiguración de la metáfora de la casa en los poemarios <em>Causas perdidas</em> y <em>Género femenino</em> de Teresa Calderón]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-23762021000100153&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen Esta investigación busca dar cuenta de los significados hegemónicos del pensamiento androcéntrico occidental, considerándolo como territorio de dominio y violencia que establece centros y márgenes a partir de las dualidades jerárquicas que lo configuran. En este sentido planteamos que en la poesía de Teresa Calderón la imagen lárica se nos presenta como una casa cerrada, espacio que alegoriza la ruina claustrofóbica, detritus devenido del sustrato de dominio en que este se funda. Así mismo evidenciamos una reconfiguración de la connotación tradicional de la metáfora de la casa como espacio de resistencia subalterna, donde las hablantes líricas emprenden trayectos de fuga desterritorializantes del espacio logocéntrico-patriarcal, operación de reconfiguración significante que hemos denominado retórica o poética subalterna. En este sentido señalamos que desarrollar el análisis crítico que aquí proponemos significa hacer confluir las dimensiones políticas y estéticas propias de la producción escritural latinoamericana en un contexto neocolonial.<hr/>Abstract This research seeks to account for the hegemonic meanings of western androcentric thinking, considering it as a territory of dominion and violence that establishes centers and margins based on the hierarchical dualities that shape it. In this sense, we propose that in the poetry of Teresa Calderón the lauric image is presented to us as a closed house, a space that allegorizes claustrophobic ruin, detritus derived from the domain substrate on which it is founded. We also show a reconfiguration of the traditional connotation of the house's metaphor as a space for subaltern resistance, where lyric speakers undertake deterritorializing escape routes of the logocentric-patriarchal space, a significant reconfiguration operation that we have called subaltern rhetoric or poetic. In this sense, we point out that to develop the critical analysis that we propose here means to bring together the political and aesthetic dimensions of Latin American scriptural production in a neo-colonial context. <![CDATA[Una aproximación sociohistórica en el desarrollo de las ciencias sociales y el pensamiento crítico Latinoamericano]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-23762021000100169&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen El presente artículo reflexiona en el ordenamiento cronológico de construcción y desarrollo de las ciencias sociales en América Latina, poniendo atención a hechos y contextos que lo describen analíticamente. Se parte por el tránsito del pensamiento social de fines del siglo XIX y principios del XX a la profesionalización e institucionalización de las ciencias sociales, señalando hitos que marcaron el posicionamiento de las reflexiones y debates que arribaron a la conformación de cuerpos de conocimientos y posterior consolidación formal en instituciones académicas y de estudios en el continente. Sigue el análisis en clave analítica desde los paradigmas desarrollista, dependentista y neoliberal, observable a partir de la década del cincuenta, centrándose en tres momentos sociohistóricos matizados por el paradigma imperante en cada uno de ellos. La última parte, expone algunas alternativas para repensar y transformar América Latina, señalando los retos y perspectivas contemporáneas que han devenido de la relación entre ciencias sociales y procesos sociopolíticos, en donde el papel del estado, la política, la democracia y los/as actores/as sociales han estado determinado por nuevos fenómenos sociales y políticos y, por tanto, el papel de las ciencias sociales, así como el pensamiento crítico que se sostiene en nuevas categorías.<hr/>Abstract This article reflects on the chronological order of construction and development of social sciences in Latin America, paying attention to facts and contexts that describe it analytically. It starts with the transition from social thought of the late nineteenth and early twentieth centuries to the professionalization and institutionalization of social sciences, pointing out milestones that marked the positioning of the reflections and debates that led to the formation of bodies of knowledge and subsequent consolidation formal in academic and study institutions in the continent. It follows the analysis in analytical key from the developmentalist, dependentist and neoliberal paradigms, observable from the fifties, focusing on three socio-historical moments nuanced by the prevailing paradigm in each of them. The last part, exposes some alternatives to rethink and transform Latin America, pointing out the contemporary challenges and perspectives that have resulted from the relationship between social sciences and socio-political processes, where the role of the state, politics, democracy and actors / as social have been determined by new social and political phenomena and, therefore, the role of social sciences, as well as the critical thinking that is sustained in new categories. <![CDATA[Entre lo permitido y lo prohibido: azúcar y despliegue de los sentidos en el barroco hispanoamericano. Las alcorzas de las Monjas Clarisas de Santiago de Cchile (Siglos XVII y XVIII)]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-23762021000100191&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen El gusto, ubicado tradicionalmente en el último lugar en la escala de los sentidos, adquirió con el uso del azúcar durante el barroco, una valorización que se manifestaba en el auge de la repostería, con efectos incluso en el periférico Reino de Chile. La cultura del azúcar, como producto simbólico de lujo, poder y sensualidad, asociado a la mujer; incluía también a las monjas de clausura, representadas en Santiago por las clarisas antiguas. Sus exquisitos dulces de "alcorza" deleitaban no solo el paladar, sino a través de sus formas, olores y modelados, los cinco sentidos. ¿Cómo se explica la dulcería -fuente de placer multisensorial- en aquellas instituciones donde las religiosas debían mortificar justamente su sensualidad?, ¿por qué esta aparente paradoja?, ¿contravenía el azúcar las reglas monásticas, o más ampliamente, las pautas dietéticas de la época? El presenta artículo demuestra la plena aceptación del azúcar en el Monasterio Antiguo de Santa Clara, a través del recorrido histórico de esta materia prima, así como de la compulsa documental de las crónicas jesuitas y los registros conventuales. Era tal el prestigio del azúcar en este "micromundo", que no solo permitió la coexistencia de estos confites con las prescripciones eclesiásticas, sino que también, una incipiente revalorización del sentido del gusto, previo a las teorías sensualistas del siglo XVIII.<hr/>Abstract Taste -traditionally located in the last place on the scale of the senses- acquired with the use of sugar during the baroque, a valorization that manifested itself in the rise of pastry, with effects even in the peripheral Kingdom of Chile. The culture of sugar, as a symbolic product of luxury, power and sensuality, associated with women; It also included the closing nuns, represented in Santiago by the ancient poor clares. Its exquisite "alcorza" sweets delighted not only the palate, but through its shapes, smells and modeling, the five senses. How do you explain the candy store -source of multisensory pleasure- in those institutions where the religious women had to mortify their sensuality precisely? why this apparent paradox? did sugar contravene the monastic rules, or more broadly, the dietary patterns of time? The present article demonstrates the full acceptance of sugar in the Old Monastery of Santa Clara, through the historical route of this raw material, as well as the documentary compilation of the Jesuit chronicles and conventual records. Such was the prestige of sugar in this "microworld", which not only allowed the coexistence of these sweetmeats with ecclesiastical prescriptions, but also, an incipient revaluation of the sense of taste, prior to the sensualist theories of the eighteenth century. <![CDATA[Racionalidad y democracia en Amartya Sen y Michel Foucault]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-23762021000100211&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen Este texto analiza las concepciones de racionalidad en Sen y Foucault, partiendo de sus publicaciones más importantes, para reflexionar sobre sus implicaciones para el funcionamiento democrático. Se destaca en Foucault su análisis de las racionalidades políticas, vinculadas a las relaciones de poder, y en Sen, su defensa de una racionalidad por discusión, fundamentada en el compromiso social, que contribuiría a una democracia más deliberativa. Los dos coinciden en relacionar la racionalidad con la libertad, a la vez que reconocen implicaciones éticas en este ejercicio de libertad, aunque desde vertientes diferentes. También ambos analizaron la racionalidad del utilitarismo, y el rechazo a la idea trascendental de consenso, a la vez que se interesaron por las connotaciones éticas del pensamiento contemporáneo. Asimismo, ambos reconocen que la racionalidad implica una determinada visión del sujeto, aunque lo planteen desde perspectivas distintas. Por último, este análisis sobre el discurso abre nuevas posibilidades para futuras investigaciones sobre el estudio de otras racionalidades, como el desarrollo económico y social sostenible, que indican transformaciones sociales importantes, también para el funcionamiento democrático.<hr/>Abstract This text analyzes the conceptions of rationality in Sen and Foucault, starting from their most important publications, to reflect on their implications for democratic functioning. Foucault highlights his analysis of political rationalities, linked to power relations, and Sen, his defense of a rationality by discussion, based on social commitment, which would contribute to a more deliberative democracy. The two coincide in relating rationality with freedom, at the same time that they recognize ethical implications in this exercise of freedom, although from different perspectives. Both also analyzed the rationality of utilitarianism, and the rejection of the transcendental idea of consensus, at the same time that they were interested in the ethical connotations of contemporary thought. Likewise, both recognize that rationality implies a certain vision of the subject, although they pose it from different perspectives. Finally, this discourse analysis opens up new possibilities for future research on the study of other rationalities, such as sustainable economic and social development, which indicate important social transformations, also for democratic functioning. <![CDATA[El imaginario de las ruinas desde una nostalgia reflexiva en adiciones palermitanas de Germán Marín]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-23762021000100237&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen El siguiente artículo examina el imaginario de las ruinas en Adiciones palermitanas (2016) de Germán Marín, donde coexisten dos tiempos disímiles, pasado y presente, a cargo de la voz anacrónica de su narrador protagonista y el administrador del hotel Palermo, tipos de flâneur cuya nostalgia reflexiva, que reúne el deseo y el pensamiento crítico, funciona como medio de sobrevivencia en una ciudad en ruinas desde mediados del siglo XX hasta albores del siglo XXI.<hr/>Abstract The following article examines the imaginary of the ruins in Adiciones palermitanas (2016) by Germán Marín, where there two dissimilar times, past and present, coexist, in charge of the anachronistic voice of its protagonist narrator, and the manager of Palermo hotel, types of flâneur whose reflective nostalgia, which brings together desire and critical thinking, functions as a means of survival in a ruined city from the mid-twentieth century to the dawn of the twenty-first century. <![CDATA[Migración, despojo y amores perdidos en <em>Las tierras arrasadas</em> de Emiliano Monge]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-23762021000100253&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen El centro de este trabajo refiere a las estrategias de ficcionalización que organizan el mundo narrado en Las tierras arrasadas (2015) de Emiliano Monge, en cuyo flujo narrativo se despliega, transtextualmente, la historia de una banda que trafica emigrantes, el discurso testimonial de quienes sobrevivieron a una matanza, más la inserción de fragmentos de “El infierno” de Dante. En ese contexto, el problema que se aborda en ese espacio ficcional es el sustrato que ordena la novela, en el que si bien atañe a la emigración, la intriga novelesca consiste en el enfrentamiento a muerte de bandas de traficantes humanos. En ese marco, se sostiene la premisa de que en Las tierras arrasadas se pone en discusión un orden social que ha naturalizado la violencia. Se concluye entonces que, a partir de la transtextualidad, se elabora un relato que desborda la novela y compromete el afuera de la palabra literaria, con lo cual Monge se adscribe a un grupo de escritores que proponen nuevas formas de escritura en Latinoamérica del siglo XXI.<hr/>Abstract The center of this work refers to the fictionalization strategies that organize the narrated world in Emiliano Monge's Las tierras arrasadas (The destroyed lands) (2015), in whose narrative flow, transtextuality, the story of a gang that traffics migrants, the testimonial discourse of those who survived a massacre, plus the insertion of fragments from Dante's "Hell". In this context, the problem that is addressed in this fictional space is the substratum of the novel orders, in which, although it concerns emigration, the fictional intrigue consists in the confrontation to death of gangs of human traffickers. Within this framework, the premise is maintained that a devastated social order that has naturalized violence is being questioned in Las tierras arrasadas. It is concluded then that, from the transtextuality, a story is elaborated that goes beyond the novel and compromises the outside of the literary word, with which Monge is assigned to a group of writers who propose new forms of writing in Latin America of the 21st century. <![CDATA[Heterogeneidad y diferencia en los pensamientos de Emmanuel Lévinas y Jacques Derrida]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-23762021000100273&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen El objetivo de este artículo es abordar la recepción realizada por Jacques Derrida respecto de la hospitalidad ética de Emmanuel Lévinas, con el fin de reevaluar la importancia de la alteridad levinasiana en la concepción derrideana de la diferencia. Para ello, el trabajo se divide en dos momentos: el primero examina la aporía de la deconstrucción que desarrolló Derrida, sobre la tensión entre violencia y hospitalidad; el segundo, sondea la fractura que abre el Otro en el pensamiento de Lévinas, mostrando el fondo y el límite en el que se mueve la aporía derrideana. De esta manera, y gracias a ambos planteamientos, se logra evidenciar que en sus núcleos acontece una heterogeneidad ética.<hr/>Abstract The objective of this article is to approach the reception made by Jacques Derrida regarding the ethical hospitality of Emmanuel Lévinas, in order to reevaluate the importance of Levinasian alterity in the Derridean conception of difference. For this, the work is divided into two moments: the first examines Derrida's aporia of deconstruction, on the tension between violence and hospitality; the second probed the fracture that the Other opens in Lévina's thought, showing the depth and the limit in which the Derridean aporia moves. Evidencing that an ethical heterogeneity occurs at the core of both approaches. <![CDATA[América Latina: una interpretación para explicar la nueva relación centro-periferia con China]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-23762021000100289&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen A partir del análisis de publicaciones recientes, investigaciones, estudios de campo y datos estadísticos sobre las relaciones económicas entre China y América Latina, se sostiene que estas se caracterizan por una estructura de relaciones centro-periferia, que se ha desarrollado en unas pocas décadas. El texto ofrece una explicación e interpretación sobre dicha morfología y brinda un diagnóstico sobre la evolución y prospectiva de esas relaciones.<hr/>Abstract From the analysis of recent publications, research, field studies and statistical data on the economic relations between China and Latin America, it is argued that these are characterized by a structure of core-periphery relations, which has developed in a few decades. The text offers an explanation and interpretation of this morphology, and provides a diagnosis of the evolution and prospect of these bilateral relations. <![CDATA[<em>Filosofía intercultural y el Allin Kawsay (Vivir bien Andino) En el Diálogo de Razones</em>.]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-23762021000100313&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen A partir del análisis de publicaciones recientes, investigaciones, estudios de campo y datos estadísticos sobre las relaciones económicas entre China y América Latina, se sostiene que estas se caracterizan por una estructura de relaciones centro-periferia, que se ha desarrollado en unas pocas décadas. El texto ofrece una explicación e interpretación sobre dicha morfología y brinda un diagnóstico sobre la evolución y prospectiva de esas relaciones.<hr/>Abstract From the analysis of recent publications, research, field studies and statistical data on the economic relations between China and Latin America, it is argued that these are characterized by a structure of core-periphery relations, which has developed in a few decades. The text offers an explanation and interpretation of this morphology, and provides a diagnosis of the evolution and prospect of these bilateral relations. <![CDATA[Vergüenza: Abusos en La Iglesia Católica]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-23762021000100319&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen A partir del análisis de publicaciones recientes, investigaciones, estudios de campo y datos estadísticos sobre las relaciones económicas entre China y América Latina, se sostiene que estas se caracterizan por una estructura de relaciones centro-periferia, que se ha desarrollado en unas pocas décadas. El texto ofrece una explicación e interpretación sobre dicha morfología y brinda un diagnóstico sobre la evolución y prospectiva de esas relaciones.<hr/>Abstract From the analysis of recent publications, research, field studies and statistical data on the economic relations between China and Latin America, it is argued that these are characterized by a structure of core-periphery relations, which has developed in a few decades. The text offers an explanation and interpretation of this morphology, and provides a diagnosis of the evolution and prospect of these bilateral relations.