Scielo RSS <![CDATA[Psykhe (Santiago)]]> http://www.scielo.cl/rss.php?pid=0718-222820220002&lang=pt vol. 31 num. 2 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.cl/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.cl <![CDATA[Social Perceptions of Students in Elite's Higher Education: A Study of the Chilean Case]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22282022000200101&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen: Se estudian las percepciones sobre el ingreso a la universidad, el esfuerzo, la meritocracia y las desigualdades sociales en los estudiantes de 8 instituciones de educación superior de élite en Chile. Usando las 1.773 respuestas de un cuestionario aplicado a una muestra estratificada de estudiantes de estas instituciones, se estiman modelos de regresión que controlan las diferencias entre grupos socioeconómicos, tipos de universidad y tiempo de estadía en la institución. Los resultados muestran que es el tipo de universidad el principal eje de diferenciación en estas percepciones, siendo los estudiantes de universidades tradicionales más escépticos de la meritocracia y las explicaciones individualistas que sus pares de universidades privadas emergentes. Además, existe una relativa homogeneidad dentro de cada tipo de universidad, salvo en aquellos ítems relacionados con el ingreso a la universidad. A raíz de esto se concluye que los diferentes tipos de instituciones de élite son una distinción relevante para comprender la diversidad de percepciones que existe entre los que transitan por estos espacios de significativa influencia a nivel nacional.<hr/>Abstract: This paper studies the perceptions about university access, sense of effort, meritocracy, and social inequalities of students from 8 elite Chilean higher education institutions. Using 1773 responses to a questionnaire that was applied to a stratified sample of students from these universities, regression models that control for differences between socioeconomic groups, types of university and time of stay are estimated. The results show that the type of university is the main axis of differentiation in these perceptions, with traditional university students being more skeptical of meritocracy and individualistic explanations than their peers from emerging private universities. Furthermore, there is a relative homogeneity within each type of university, except in those items related to university entrance. It is concluded that the different types of elite institutions are a relevant distinction for understanding the diversity of perceptions that exist among those who transit through these highly influence spaces at the national level. <![CDATA[Organization of a School Social Climate Team: Macro, Meso, and Micro Systemic Barriers]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22282022000200102&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen: Este estudio se abocó a analizar la organización de un equipo multidisciplinario a cargo de la gestión de la política de convivencia escolar, en un liceo municipal de emplazamiento urbano en la ciudad de Valdivia, Chile. Se pregunta por su historia de conformación, así como por las barreras observadas en el proceso de organización e implementación de la política de convivencia escolar. Para responder estas preguntas se realizó un estudio de caso cualitativo, cuyas principales herramientas fueron 3 encuentros de taller participativo con el equipo, 4 entrevistas individuales semiestructuradas a otros actores educativos y una entrevista grupal con 3 integrantes del centro de estudiantes. La información fue sometida a análisis de contenido. Los resultados muestran la necesidad de validación para la organización interna de un emergente equipo de convivencia, en medio de tensiones y contradicciones provenientes de los niveles macro, meso y microsistémico. Los conflictos inherentes a la vida de las escuelas se manifiestan en forma de tensiones entre el orden, funcionamiento y organización del quehacer educativo del centro y los fundamentos emergentes que el equipo intenta convenir para guiar la acción, todo ello en un marco de interacciones mediadas por el ejercicio de poder.<hr/>Abstract: This study focused on analyzing the organization of a multidisciplinary team in charge of managing the school social climate policy, in a municipal high school located in an urban setting in Valdivia, Chile. The study addresses its conformation, as well as the barriers observed in the process of organizing and implementing the school social climate policy. To answer these questions a qualitative case study was carried out, which main tools were 3 participatory workshop meetings with the team, 4 semi-structured individual interviews with other educational actors and a group interview with 3 members of the student council. The information was subjected to content analysis. Results show the need for validation within the internal organization of an emerging school social climate team, in the midst of tensions and contradictions coming from the macro, meso, and microsystemic levels. The conflicts, inherent to the schools life, are manifested in the form of tensions between the order, functioning and organization of the school’s educational practice and the emerging fundamentals that the team tries to agree upon to guide the action, all this in a framework of interactions mediated by the exercise of power. <![CDATA[Attitude and Self-Efficacy Perception About Writing in Chilean 3<sup>rd</sup> to 11<sup>th</sup> Grade Students]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22282022000200103&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen: Si bien la evidencia no es concluyente, a nivel internacional, la motivación por escribir tiende a disminuir a medida que avanzan los años escolares. No es clara la incidencia del sexo en esta tendencia. Con el objetivo de identificar y comparar la motivación por la escritura que tienen estudiantes chilenos de distintos niveles escolares y la incidencia de la variable sexo, se aplicó un cuestionario sobre 2 variables relevantes de la motivación -actitud y percepción de autoeficacia- a una muestra por conveniencia de 2160 estudiantes de 3º básico a 3º medio de 5 colegios de la Región Metropolitana de Chile. Se obtuvieron medias muestrales para cada escala, distinguiendo los resultados según nivel escolar y sexo, y se realizaron pruebas de diferencia de medias, análisis de varianza y prueba de Tukey. También se calculó la correlación Pearson entre los promedios de ambas escalas para cada nivel escolar. Los resultados confirmarían la tendencia internacional, pues los niveles de motivación son más bajos en los cursos mayores y, comparativamente, 3° y 4° básico muestran promedios mayores al resto de los cursos hasta 3° medio en la escala de Actitud y hasta 2° medio en la escala de Autoeficacia. En promedio, las mujeres mostraron mejor motivación por la escritura que sus pares hombres, con diferencias significativas en 3° y 8° básico y 1° y 2° medio en la escala de Actitud, y 8° básico y 1° medio en la escala de Autoeficacia. Se dio una correlación positiva entre ambas escalas en todos los niveles estudiados.<hr/>Abstract: Though evidence is not conclusive, motivation to write tends to decline throughout schooling in international research. The role of sex in this tendency is unclear. To identify and compare the motivation for writing of Chilean students from different grade levels and the role of sex, questionnaires addressing two relevant variables of motivation -attitude and self-efficacy perceptions- were applied to a convenience sample of 2160 students from 3rd grade to 11th grade from 5 schools in the Metropolitan region in Chile. Sample means were obtained for each scale, distinguishing the results according to school level and sex. Tests of mean differences, analysis of variance and Tukey test were performed. Pearson correlations between the averages of both scales for each school level were also calculated. Results confirm the international trend, since motivation levels are lower in the higher grades and, comparatively, 3rd and 4th grade show higher averages than the rest of the grades up to 11th grade in the Attitude scale and up to 10th grade in the Self-efficacy scale. On average, females showed better motivation to write than their male peers, with significant differences in grades 3rd and 8th, and grades 9th and 10th on the Attitude scale, and grades 8th and 9th on the Self-efficacy scale. Positive correlations were found between the two variables across all grades. <![CDATA[FoMO, Facebook Addiction, and Loneliness as Determinants of Phubbing in University Students from Lima]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22282022000200104&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen: El phubbing es una perturbación de la comunicación que consiste en desairar la compañía de otra persona por prestar atención al teléfono móvil. Es común en jóvenes y tiene implicancias en la calidad de la interacción social. El objetivo del estudio fue determinar la relación entre el Fear of Missing Out (FoMO), la adicción a Facebook, los sentimientos de soledad, la edad y el phubbing. Se seleccionaron por conveniencia 209 estudiantes de una universidad privada de Lima, Perú, cuyas edades oscilaron entre los 17 y 37 años, con una edad promedio 21,28 años (DE = 3,42), de los cuales la mayoría fueron mujeres (64,1%). La investigación siguió un diseño explicativo. Se aplicaron la Escala de Phubbing, la Escala de FoMO, la Escala de Adicción a Facebook de Bergen y la Escala de Soledad de Jong Gierveld. Los datos se analizaron a través de coeficientes de correlación lineal de Pearson y un modelo de regresión lineal, el que mostró que el FoMO y la adicción a Facebook tienen efectos directos sobre el phubbing; la edad tiene efectos indirectos sobre su varianza; la soledad no explica significativamente este comportamiento.<hr/>Abstract: Phubbing is a communication disturbance that consists in snubbing the company of another person by paying attention to one's mobile phone. It is common in young people and has implications for the quality of social interaction. The aim of the study was to determine the relationship between Fear of Missing Out (FoMO), Facebook addiction, feelings of loneliness, age, and phubbing. Using convenience sampling, 209 students from a private university in Lima, Peru, were selected. Their ages ranged from 17 to 37 years, with a mean age of 21.28 years (SD = 3.42). Most were women (64.1%). The study adopted an explanatory design. The Phubbing Scale, the FoMO Scale, the Bergen Facebook Addiction Scale, and the Jong Gierveld Loneliness Scale were administered. The data were analyzed through Pearson's linear correlation coefficients and a linear regression model, which showed that FoMO and Facebook addiction have direct effects on phubbing; that age has indirect effects on its variance; and that loneliness does not significantly explain this behavior. <![CDATA[Influence of Time Perspective and Age on Self-Control: A Study of Young and Adult People from Buenos Aires]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22282022000200105&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen: El objetivo del estudio fue evaluar la relación entre la perspectiva temporal y el autocontrol en jóvenes y adultos de Buenos Aires, Argentina. El diseño de investigación fue no experimental, transversal, inferencial, con alcance correlacional. Se utilizó un muestreo no probabilístico de tipo bola de nieve. Los participantes (n = 560; 65,5% mujeres), con edades entre 18 y 60 años (M = 30,32; DE = 13,17), completaron un cuestionario de datos sociodemográficos, el Inventario de Perspectiva Temporal de Zimbardo y la Escala Breve de Autocontrol. Se realizaron análisis de diferencias de grupos (t de Student), de correlación (r lineal de Pearson), de regresión lineal múltiple y un análisis de senderos. Se halló que las puntuaciones medias de autocontrol fueron mayores en adultos que en jóvenes. El autocontrol covarió de manera significativa y positiva con el futuro y la edad y de manera negativa con el presente fatalista, pasado negativo y presente hedonista. Tres de las dimensiones de la perspectiva temporal -futuro, presente hedonista y pasado negativo- y la edad explicaron un 44,8% de la variabilidad de las puntuaciones del autocontrol. Los resultados aportan evidencia empírica sobre la relación que existe entre el procesamiento psicológico del tiempo y la capacidad de autocontrol.<hr/>Abstract: The aim of this study was to assess the relationship between time perspective and self-control in young people and adults from Buenos Aires, Argentina. The study design was non-experimental, cross-sectional, inferential, and correlational. Snowball sampling-a nonprobability sampling technique- was used. Participants (n = 560; 65.5% women), aged 18 to 60 years (M = 30.32; SD = 13.17), completed a sociodemographic questionnaire, the Zimbardo Time Perspective Inventory, and the Brief Self-Control Scale. Group difference (Student's t), correlation (Pearson's linear r), multiple linear regression, and path analyses were performed. Mean self-control scores were higher in adults than in young people. Self-control covaried significantly and positively with future and age, covarying negatively with fatalistic present, negative past, and hedonistic present. Three dimensions of time perspective-future, hedonistic present, and negative past-and age explained 44.8% of the variability of self-control scores. Results provide empirical evidence of the relationship between the psychological processing of time and the capacity for self-control. <![CDATA[Executive Dysfunction in Adolescents with Obesity: A Systematic Review]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22282022000200106&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Abstract: Obesity has been linked to low cognitive performance throughout the human life span. Alterations relate to attention, memory, language, and executive function. However, the obesity-executive function association remains unclear in adolescents. This study presents a systematic review of executive function alterations in adolescents with obesity. A search equation was proposed (Executive dysfunction AND Obesity AND Adolescents), with sixty studies meeting the inclusion criteria in the Clarivate Analytics Web of Science Core Collection database. A bibliometric analysis was conducted to identify the importance of the research topic and a citation network was built to establish the lines of research. Finally, the citation network was exported to Gephi to visualize the research groups studying the topic. Findings suggest 4 lines of research: (a) structural and functional brain abnormalities in adolescents with obesity, (b) inhibitory control alterations in adolescents with obesity, (c) effects of physical and cognitive activity on the executive function of adolescents with obesity, and (d) working memory alterations in adolescents with obesity. Obese adolescents were found to prefer immediate rewards to long-term ones. Nevertheless, effective interventions increase the intake of fruit and vegetables and reduce that of calorie-dense food. The authors recommend additional longitudinal studies to assess whether executive function alterations are either a cause or a consequence of adolescent obesity.<hr/>Resumen: La obesidad se relaciona con bajo desempeño cognitivo a lo largo del desarrollo vital. Las alteraciones se relacionan con la atención, memoria, lenguaje y con el funcionamiento ejecutivo. Sin embargo, la relación obesidad-funcionamiento ejecutivo no es clara en adolescentes. Este estudio presenta una revisión sistemática sobre las alteraciones del funcionamiento ejecutivo en adolescentes con obesidad. Se propuso una ecuación de búsqueda (Disfunción ejecutiva Y Obesidad Y Adolescentes) y 60 estudios cumplieron los criterios de inclusión en la base de datos de Clarivate Analytics Web of Science Core Collection. Un análisis bibliométrico identificó la importancia del tema de investigación y se construyó una red de citas con el propósito de establecer las líneas de estudio. Finalmente, se exportó la red de citaciones a Gephi para visualizar los grupos de investigación en la temática. Los hallazgos sugieren 4 líneas de estudio: (a) anormalidad cerebral a nivel estructural y funcional en adolescentes con obesidad, (b) alteraciones en el control inhibitorio en adolescentes con obesidad, (c) efectos de la actividad física y cognitiva en el funcionamiento ejecutivo de adolescente con obesidad y (d) alteraciones en la memoria de trabajo en adolescentes con obesidad. Se encontró que los adolescentes prefieren recompensas inmediatas en comparación con recompensas a largo plazo. Sin embargo, las intervenciones efectivas aumentan el consumo de frutas y verduras y reducen la ingesta de comida con alto contenido calórico. Se recomiendan estudios longitudinales adicionales para evaluar si las alteraciones en el funcionamiento ejecutivo es una causa o consecuencia de la obesidad en adolescentes. <![CDATA[Characterization of HIV-Associated Behaviors in Young People and Adults in Northern Chile]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22282022000200107&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen: Los casos confirmados de VIH/SIDA aumentan año a año. La principal vía de transmisión son las conductas sexuales de riesgo y otros factores comportamentales asociados, como percepción de riesgo de VIH, autoconcepto sexual, actitud hacia el preservativo, entre otros. Dado que en Chile los nuevos casos de VIH se concentran en el norte, el propósito de este estudio fue caracterizar las conductas asociadas con la exposición al VIH en una muestra de jóvenes y adultos jóvenes del Norte Grande de Chile, a través de un diseño transversal, de alcance descriptivo, con un muestreo no probabilístico accidental por cuotas (sexo, nivel educacional y ciudad de residencia). Participaron 1037 jóvenes y adultos pertenecientes a las 5 principales ciudades del Norte Grande de Chile (Arica, Iquique, Alto Hospicio, Antofagasta y Calama). Los datos fueron recolectados utilizando 6 escalas relativas a comportamientos asociados con exposición al VIH. Las descripciones detalladas a nivel de ítem evidenciaron que el uso inadecuado del preservativo, principalmente con contactos genitales no penetrativos, la multiplicidad de parejas sexuales y el uso de alcohol y drogas como agente activo en los encuentros sexuales, son prácticas comunes. La mayoría se percibe susceptible a contraer VIH, considera que el uso del preservativo reduce el placer sexual, manifiestan tendencias conservadoras, en lo que refiere a la motivación sexual, y declaran sentirse satisfechos con prácticas sexuales típicamente monógamas. Finalmente, se discuten limitaciones y se recomienda utilizar estos resultados en diseños de programas de salud sexual e identificación de poblaciones objetivo.<hr/>Abstract: Confirmed HIV/AIDS cases are increasing year by year. HIV is mainly transmitted through sexual risk behaviors and other associated behavioral factors such as perceived HIV risk, sexual self-concept, and attitude toward condom use, among others. Given that new HIV cases are concentrated in northern Chile, the purpose of this study was to characterize behaviors associated with HIV exposure in a sample of young people and young adults from the Norte Grande region of Chile using a cross-sectional, descriptive design, with non-probabilistic accidental sampling by quotas (sex, educational level, and city of residence). A total of 1037 young people and adults from the 5 main cities of Chile's Norte Grande (Arica, Iquique, Alto Hospicio, Antofagasta, and Calama) were surveyed. Data were collected using 6 scales relating to behaviors associated with HIV exposure. Detailed item-level descriptions showed that inadequate condom use, mainly with non-penetrative genital contact, multiple sexual partners, and the use of alcohol and drugs as an active agent in sexual encounters are common practices. Most participants perceive themselves as susceptible to acquiring HIV, consider that condom use reduces sexual pleasure, manifest conservative tendencies in terms of sexual motivation, and report being satisfied with typically monogamous sexual practices. Finally, limitations are discussed, and it is recommended to use these results in the design of sexual health programs and the identification of target populations. <![CDATA[From Collective Coping Strategies to Post-Traumatic Community Growth: Empowerment's Mediational Analysis Facing a Climatologic Disaster]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22282022000200108&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen: El incremento de eventos extremos a causa del cambio climático ha conllevado la necesidad de fortalecer las capacidades de afrontamiento y empoderamiento de las comunidades expuestas-susceptibles a estos riesgos. El objetivo del presente estudio fue esclarecer la relación entre las estrategias colectivas de afrontamiento activo y el crecimiento postraumático comunitario, considerando como posible mediador el empoderamiento. Por medio de un muestreo intencionado no probabilístico se encuestó a 324 hogares afectados por un desastre climatológico en Copiapó, Chile, a los cuales se midió en capacidades de afrontamiento, empoderamiento, percepción de impacto al evento y reevaluación de cambios positivos. Para el análisis de datos, se utilizó estadísticas descriptivas, correlación de Pearson, regresión lineal múltiple y análisis de mediación simple. Los resultados indican que las capacidades activas de afrontamiento correlacionaron directamente con el crecimiento postraumático y que esta relación estuvo mediada parcialmente, de acuerdo con un modelo de análisis de rutas con bootstrapping, por el empoderamiento. La investigación contribuye a la profundización de las capacidades adaptativas de afrontamiento, sugiriendo que estos eventos pueden conllevar oportunidades de desarrollo y bienestar bajo contextos empoderadores. También propone la necesidad de operacionalizar y complejizar los modelos existentes de resiliencia comunitaria ante desastres socionaturales.<hr/>Abstract: The increase in extreme events caused by climate change carries the need of building coping capacities and empowerment among susceptible and exposed communities before these risky episodes. The aim of the present study was to clarify the relationship between collective active coping strategies and post-traumatic growing, considering empowerment as a possible mediator. Using a purposive non-probabilistic sampling, 324 households affected by a climatologic disaster in Copiapó (Chile) were surveyed, assessing their coping capacities, empowerment, their impact-of-the-event perceptions, and reassessment of positive changes. For data analysis, descriptive statistics, Pearson correlation, multiple regression analysis, and simple mediation analysis were performed. Results indicate that active coping capacities correlated directly with post-traumatic community growth, and this association was partially mediated by empowerment according to a path analysis with bootstrapping method. This research contributes to better understanding adaptive coping strategies, particularly focusing on disaster events as potential opportunities for development and wellbeing within specific empowering contexts. In addition, we propose that it is necessary to critically examine current models of community resilience against socionatural disasters. <![CDATA[Validity of the Adolescent Sexism Detection Scale in Castilla-La Mancha, Spain]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22282022000200109&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen: El objetivo del estudio fue analizar las propiedades psicométricas de la Escala de Detección de Sexismo en Adolescentes en la región de Castilla-La Mancha, España. La investigación utilizó una estrategia metodológica cuantitativa y un diseño transversal. La muestra, seleccionada mediante un muestreo bietápico en 60 centros educativos, se compuso de 1836 estudiantes de tercer y cuarto curso de educación secundaria obligatoria (50,1% mujeres y 49,9% hombres). Los resultados de los análisis factoriales exploratorios y confirmatorio reportan buenas propiedades psicométricas para una estructura de 2 dimensiones correlacionadas. Los índices de ajuste del modelo son aceptables: (2/gl = 4,17, GFI = 0,91, IFI = 0,92, TLI = 0,91, CFI = 0,92, SRMR = 0,05, RMSEA = 0,06, AIC = 1145,07. Cada dimensión se corresponde con una de las formas del sexismo ambivalente: hostil y benévolo. Los resultados muestran coeficientes de confiabilidad adecuados, tanto en el global de la escala como en sus 2 dimensiones (α &gt; 0,80). Las correlaciones negativas entre la Escala de Detección de Sexismo en Adolescentes y la Escala de Actitudes del Alumnado hacia la Igualdad de Género confirman la validez discriminante. En consecuencia, la DSA es un instrumento válido y confiable en la población adolescente de Castilla-La Mancha.<hr/>Abstract: The main aim of this study is to analyze the psychometric properties of the Adolescent Sexism Detection Scale in Castilla-La Mancha region, Spain. This research uses a quantitative methodological strategy and a transversal design. The sample, based on a two-stage sampling in 60 educational centers, is consists of 1840 secondary school students (50,1% women and 49,9% men). Factor analysis reports good psychometric properties for a correlated two-dimensional structure. Fit indices are acceptable: (2/gl = 4,17, GFI = 0,91, IFI = 0,92, TLI = 0,91, CFI = 0,92, SRMR = 0,05, RMSEA = 0,06, AIC = 1145,07. These dimensions coincide with the forms of ambivalent sexism: hostile and benevolent sexism. Reliability of scale and subscales is adequate (α &gt; 0,80). Negative correlations between the Adolescent Sexism Detection Scale and the Students' Attitudes towards Equality Scale confirm discriminant validity. Therefore, the ASD is valid and reliable in adolescents from Castilla-La Mancha. <![CDATA[Validation of the Short-Version of the Modern Homonegativity Scale in Chilean Youth]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22282022000200110&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen: Mientras los derechos de hombres gais y mujeres lesbianas han recibido creciente reconocimiento en el mundo, la discriminación y el prejuicio han mutado a formas más encubiertas. El objetivo principal de este estudio fue validar la versión de 10 ítems de la Modern Homonegativity Scale (MHS) en sus 2 formas paralelas: homonegatividad moderna hacia hombres gais (MHS-G) y homonegatividad moderna hacia mujeres lesbianas (MHS-L). Los participantes de este estudio fueron 182 jóvenes chilenos, residentes en Santiago, con un rango de edad entre 18 y 25 años, seleccionados por medio de una muestra no probabilística por conveniencia. Un análisis factorial confirmatorio aportó evidencia a favor de la unidimensionalidad de ambas versiones. Ambas formas del instrumento obtuvieron buenos indicadores de consistencia interna, de acuerdo al índice Omega de McDonald (ωgay = 0,91, 95% IC [0,89, 0,93; ωles = 0,90, 95% IC [0,88, 0,92]). Los análisis multigrupo realizados sugieren que ambas formas serían invariantes para hombres y mujeres, así como invariantes entre ellas. Encontramos una asociación positiva entre los niveles de homonegatividad moderna y los niveles de sexismo y conservadurismo, y una relación negativa con afectos positivos e intención de contacto con hombres gais y mujeres lesbianas. Estos resultados apoyan el uso de las 2 formas chilenas del instrumento (MHS-G y MHS-L), lo que permite contar con un instrumento útil para medir nuevas formas de expresión del prejuicio hacia hombres gais y mujeres lesbianas en jóvenes chilenos.<hr/>Abstract: Though gay and lesbian rights have received increasing recognition around the world, prejudice and discrimination have become more covert. The main objective of this study was to validate the 10-item version of the Modern Homonegativity Scale (MHS) in its two parallel forms: modern homonegativity towards gay men (MHS-G) and modern homonegativity towards lesbians (MHS-L). The participants in this study were 182 young Chileans from Santiago, aged between 18 and 25 years, who were selected through convenience (non-probability) sampling. A confirmatory factor analysis yielded evidence for the unidimensionality of both versions of the instrument. Both forms of the instrument obtained good indicators of internal consistency according to McDonald's omega (ωgay = 0.91, CI 95% [0.89, 0.93]; ωles = 0.90, CI 95% [0.88, 0.92]). The multigroup analyses conducted suggest that both forms are invariant for men and women as well as between themselves. We found a positive association between modern homonegativity levels and sexism and conservatism levels as well as a negative relationship with positive affects and intentions of establishing contact with gay men and lesbian women. These results offer support for the use of the 2 Chilean versions of the instrument (MHS-G and MHS-L), making available a useful tool for measuring new expressions of prejudice towards gay men and lesbians in Chilean youth. <![CDATA[Validation of a Short Version of the Cognitive and Affective Empathy Test in Argentine University Population]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22282022000200111&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen: El objetivo de este trabajo fue examinar diferentes evidencias de validez de una versión breve del Test de Empatía Cognitiva y Afectiva (TECA) para población universitaria argentina. Se realizaron 2 estudios. En el Estudio 1 mediante un muestreo no probabilístico, participaron 1135 jóvenes universitarios de entre 18 y 30 años, de tres universidades y tres provincias argentinas. Se evaluó la discriminación de los ítems, la estructura subyacente del TECA mediante análisis factorial confirmatorio, y la consistencia interna de la escala. En el Estudio 2, mediante un muestreo no probabilístico, participaron 425 jóvenes universitarios de entre 18 y 30 años, de tres universidades de la provincia de Santa Fe, Argentina. Se evaluaron diferentes evidencias de validez externa (comparación de grupos, validez convergente y de relación entre constructos teóricos). Los resultados indicaron índices de ajuste más satisfactorios para la versión reducida. La fiabilidad compuesta fue adecuada y los indicadores de validez resultaron en línea con lo teóricamente esperado. Es posible concluir que la versión breve del TECA presenta adecuadas propiedades psicométricas y posibilita una evaluación práctica y ágil de los componentes cognitivos y afectivos de la empatía en jóvenes universitarios argentinos, resultando especialmente útil en contextos de investigación.<hr/>Abstract: The goal of this work was to examine validity evidence of a brief version of the Cognitive and Affective Empathy Test (TECA) for Argentine college students. Two studies were carried out. In Study 1, using a non-probabilistic sampling, 1135 college students participated, between 18 and 30 years old, from three universities in the province of Santa Fe, Argentina. The discrimination of the items, the underlying structure of the TECA through confirmatory factor analysis, and the internal consistency of the scale were evaluated. In Study 2, through a non-probabilistic sampling, 425 college students participated, between 18 and 30 years old, from three universities and two Argentine provinces. Different evidences of external validity (comparison of groups, convergent validity, and relations between theoretical constructs) were evaluated. Results indicated better fit indices for the reduced version. The composite reliability was adequate, and the validity indicators were in line with what was theoretically expected. It is possible to conclude that the brief version of the TECA has adequate psychometric properties and enables a practical and agile evaluation of the cognitive and affective components of empathy among young Argentine college students, being especially useful in research contexts. <![CDATA[Narrative Competence: Validity Evidence for the Standardization of its Assessment in Chilean Children]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22282022000200112&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen: La competencia narrativa ha sido definida como un puente entre el lenguaje oral y escrito, dado que se adquiere antes del aprendizaje formal de la lectura y ha demostrado ser un factor relevante para la comprensión lectora y el aprendizaje escolar. Este estudio examina la tarea de comprensión narrativa propuesta por Paris y Paris (2003) y adaptada en Chile por Silva et al., (2014), para detectar cambios en el desarrollo de esta habilidad en una muestra intencionada de 172 niños chilenos de Nivel Transición Menor (121) y Transición Mayor (51), 52% niñas, provenientes de sectores con un índice de vulnerabilidad promedio de 86%, 72% de ellos estudiantes de 9 escuelas particulares subvencionadas de la Región Metropolitana y 29% de 6 escuelas municipales de la Región del BioBío. Los resultados muestran validez estructural, de funcionamiento diferencial según sexo y una adecuada consistencia interna para el instrumento. A ello se agrega su sensibilidad evolutiva para distinguir resultados según edad o nivel educacional de los estudiantes. Contar con instrumentos de este tipo permite identificar los avances de los niños en este dominio y organizar el trabajo pedagógico para potenciar su aprendizaje en la educación inicial.<hr/>Abstract: Narrative competence has been defined as a bridge between oral and written language, given that it is acquired before children formally learn to read. This competence has shown to be a relevant factor in reading comprehension and school learning. This study examines the narrative comprehension task proposed by Paris and Paris (2003) and adapted in Chile by Silva et al. (2014) to detect changes in the development of this skill in a purposive sample of 172 Chilean preschoolers aged 2-4 years (121) and 4-6 years (51), 52% of whom were girls. The children, who resided in areas with an average vulnerability index of 86%, attended 9 subsidized private schools in the Metropolitan Region (72% of the sample) and 6 municipal schools in the BioBío Region (29% of the sample). Results show the tool’s structural validity, differential functioning by sex, and adequate internal consistency. Furthermore, the tool exhibits developmental sensitivity, yielding different results according to student age or educational level. The availability of instruments of this type makes it possible to identify children’s progress in this domain and organize pedagogical work to enhance their learning in early childhood education. <![CDATA[Psychometric Properties of the WISC-V in Chilean Rural School Children]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22282022000200113&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen: En Chile, la Escala Wechsler de Inteligencia para niños (WISC-R y WISC-III) se ha utilizado masivamente en población escolar urbana y rural, sin contar con estudios sobre su ajuste psicométrico en este último grupo. El presente estudio exploró las propiedades psicométricas (evidencia de validez de la estructura interna y consistencia interna) de WISC-V en escolares rurales. Se utilizó una muestra no probabilística intencionada de 160 estudiantes de entre 6 y 16 años de edad pertenecientes a 4 establecimientos educativos de la región del Maule y 9 de La Araucanía. Se testearon 3 modelos factoriales compuestos por 7, 10 y 15 subpruebas. Los resultados del análisis factorial confirmatorio muestran adecuados índices de ajuste en estos tres modelos, coherentemente con la propuesta teórica planteada por el autor de la escala y especialmente mejor para los modelos de 7 y 10 subpruebas primarias. Respecto de la confiabilidad, se observan adecuados niveles de consistencia interna que oscilan entre aceptables y buenos, en todas las subpruebas en que este indicador pudo ser calculado. A partir de estos resultados y para fines interpretativos se recomienda la utilización del modelo compuesto por 10 subpruebas primarias y del Coeficiente Intelectual Total (CIT) como estimador de funcionamiento cognitivo general en población rural chilena.<hr/>Abstract: In Chile, the Wechsler Intelligence Scale for children (WISC-R and WISC-III) has been used massively in the urban and rural school populations, without having studies on its psychometric adjustment in the rural group. The present study explored the psychometric properties (evidence of internal structure validity and internal consistency) of the WISC-V in rural schoolchildren. An intentional non-probabilistic sample of 160 students between 6 and 16 years of age belonging to 4 educational establishments in the Maule region and 9 in La Araucanía, was evaluated. Three factorial models composed of 7, 10 and 15 subtests were tested. The results of the confirmatory factor analysis show adequate fit indices in these three models, consistent with the theoretical proposal by the author of the scale and especially better for the models with 7 and 10 primary subtests. Regarding reliability, adequate levels of internal consistency are observed, ranging between acceptable and good, in all the subtests in which this indicator could be calculated. Based on these results and for interpretive purposes, the use of the model composed of 10 primary subtests and the CIT as an estimator of general cognitive functioning in the Chilean rural population is recommended.