Scielo RSS <![CDATA[Alpha (Osorno)]]> http://www.scielo.cl/rss.php?pid=0718-220120210001&lang=en vol. num. 52 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.cl/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.cl <![CDATA[PRESENTACIÓN]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22012021000100005&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[<em>The rhetoric of repression: surveillance and overcrowding in Diamela Eltit´s</em> Fuerzas Especiales]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22012021000100011&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: Este trabajo analiza el libro Fuerzas Especiales (2013) en cuanto a cómo ciertos elementos claves de la novela, a saber: hacinamiento, pobreza y violencia circunscriben las subjetividades de sus protagonistas generando una inmutable tensión. Se examina el lenguaje utilizado por Eltit en referencia a las figuras retóricas utilizadas y cómo estas constituyen un discurso letal y violento cuya lectura se ve desplazada hacia territorios oscuros e intrincados. Estos territorios son dominados por un Estado cuya esencia se devela por medio de una retórica que es social y políticamente alegorizada por medio de un lenguaje físico y simbólico -la retórica de la represión- que conmina a sus personajes a ser parte de una dialéctica que encarcela y confina sus vidas y almas pero que, de igual forma, abre la posibilidad de resistir estoicamente una ideología segregadora que vigila y restringe todo atisbo de emancipación.<hr/>Abstract: This work analyzes the book Fuerzas Especiales (2013) regarding how some specific elements, namely: overcrowding, poverty and violence restrict the subjectivities of the main characters, creating an unchanging tension. Likewise, it examines the language that has been used by Eltit as for the use of rhetorical figures and how these ones make up a deadly discourse whose reading is shifted toward dark and abstruse territories. These territories are dominated by a nation whose essence is unveiled through a rhetoric that socially and politically is allegorized by way of a physic and symbolic language -the rhetoric of repression- that compels its characters to become part of a dialectic that locks up and confines their lives and souls; however, it opens up a possibility to stoically resist a segregating ideology that surveils and limits any glimmer of emancipation. <![CDATA[Yo no sigo al romántico pedante<em>. Guillermo Matta and the case of romantic politics in Chile for the mid-nineteenth century</em>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22012021000100031&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: El siguiente trabajo pretende analizar la categoría de “romanticismo político” desarrollada por el filósofo alemán Carl Schmitt, aplicando su acepción de “política romántica” al caso del poeta-político chileno Guillermo Matta Goyenechea (1829-1889). Por medio de términos tales como imaginación, lenguaje cósmico, progreso moral, democracia, entre otros, este poeta-político articuló su discurso social durante el periodo de 1853 a 1858, como elementos de disputa con el poder regente bajo la intención de reformar la sociedad chilena de su época.<hr/>Abstract: The present work had the purpose of defining the category of "political romanticism" developed by the German philosopher Carl Schmitt, applying its meaning of "romantic politics" to the case of the Chilean political poet Guillermo Matta Goyenechea (1829-1889). Through the terms stories such as imagination, cosmic language, moral progress, democracy, among others, this poet-politician articulated his social discourse during the period from 1853 to 1858, as elements of dispute with the ruling power under the intention of reforming the chilean society of his time. <![CDATA[Novel, leaflet and Indian Novel: XIX century chilean narrative]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22012021000100043&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: Entre 1842 y 1870, la narrativa chilena presenta un paulatino proceso de desarrollo que oscila entre la novela -cuando no el cuento- y el folletín. Lastarria califica su cuento “El mendigo” (1842) como “novela histórica”. A su vez, Alberto Blest Gana luego de publicar folletines en diversos periódicos de la época toma nítida distancia de ese tipo de “novela popular (Eco, 2012) cuando en 1862 reflexiona acerca de la novela propiamente tal y al declarar -en 1864- que solo pretende ser un novelista al estilo de Balzac. No obstante, el folletín de filiación europea presentará -hacia 1870- una precisa fórmula como es la denominada “novela indiana” que critica Zorobabel Rodríguez. Por lo mismo, proponemos que en las instancias fundacionales de la narrativa nacional se anticipa la tendencia de recurrir al folletín poniendo de relieve el motivo del amor imposible que no puede superar obstáculos de diversa índole, sean ellos sentimentales, estamentales, políticos o historiográficos. Nuestra hipótesis es que en el curso de la novela chilena liberal, de sello romántico sentimental, esta estructura modélica no es ajena a la narrativa nacional, hecho que permite dar curso a la narración -entre otros- de acontecimientos propios de la conquista, la independencia y la República.<hr/>Abstract: Between 1842 and 1870, the Chilean narrative presents a gradual development process that oscillates between the novel -if not the short story- and the folletin. Lastarria describes his story “El mendigo” (1842) as an “historical novel”. At the same time, Alberto Blest Gana wins after publishing brochures in various newspapers of the time, he takes a clear distance from that type of "popular novel” (Eco 2012) when in 1862 he reflects on the novel itself and in declaring -in 1864- that it only pretends to be a Balzac-style novelist. However, the European affiliation booklet will present -by 1870- a precise formula such as the so-called “Indian novel” criticized by Zorobabel Rodríguez. For the same reason, we propose that in the foundational instances of the national narrative the tendency to resort to the newsletter is anticipated, highlighting the reason for impossible love that cannot overcome obstacles of various kinds, whether they are sentimental, social class, political or historiographic. Our hypothesis is that in the course of the liberal Chilean novel, with a sentimental romantic stamp, this model structure is no stranger to the national narrative, a fact that allows the narration -among others- of events of the conquest, independence and the Republic. <![CDATA[Linguistic mitigation in the PRESEEA corpus of Santiago de Chile]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22012021000100053&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: En este trabajo se presentan los principales resultados del estudio del fenómeno de la atenuación desde la perspectiva sociopragmática en el corpus PRESEEA de Santiago de Chile. Para cumplir este objetivo, se sigue la metodología de análisis propuesta en Cestero y Albelda (2012), Briz y Albelda (2013), Cestero y Rodríguez Alfano (2014) y Albelda et al. (2014), entre otros. De esta manera, se integran tres tipos de factores: lingüísticos, pragmático-discursivos y sociales. A partir de la revisión de nueve horas de grabación de la variedad chilena del español, registradas en 18 entrevistas semiestructuradas, se concluye que los hablantes presentan 750 actos de habla atenuados con 1731 recursos atenuadores. Se comprueba, asimismo, que la autoprotección es la principal función que cumplen los recursos de atenuación en el español chileno y que suele emplearse más la atenuación del modus, sobre todo mediante justificaciones y excusas. Finalmente, se concluye que la mayor variabilidad se produce en relación con los factores edad y nivel de instrucción de los informantes.<hr/>Abstract: This paper presents the main results of a sociopragmatic study of mitigation in the PRESEEA corpus of Santiago de Chile. The method of analysis follows the proposals of, among others, Cestero and Albelda (2012), Briz and Albelda (2013), Cestero y Rodríguez Alfano (2014) and Albelda et al. (2014), which allows to integrate the linguistic, pragmatic-discursive and social factors. From the examination of nine hours of recordings of the Chilean variety of Spanish, obtained from 18 semi-structured interviews, it is concluded that speakers produce 750 mitigated speech acts and a total of 1731 mitigating devices. It is also shown that the main function of mitigating devices in Chilean Spanish is self-protection, and that modus mitigation tends to be the most widely used type of mitigation, mainly through reasons and excuses. Finally, it is concluded that the greater variability occurs in relation to the age and level of education of participants. <![CDATA[Discursive representations of secondary vocational schools students in the teachers discourse]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22012021000100077&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: Este estudio da cuenta del análisis crítico del discurso (ACD) realizado en una investigación mayor aplicada a 151 docentes técnicos, que se desempeñan en los niveles diferenciados de liceos de Educación Media Técnico Profesional (EMTP) con alto nivel de vulnerabilidad. Esta fase buscó establecer representaciones discursivas acerca de los estudiantes, cuando los docentes relacionan los conceptos de EMTP, pobreza y familia. El corpus fue analizado desde el modelo Tridimensional de Fairclough. Los resultados reproducen dos discursos sociales, el del Estado y el de la familia, ocultando una dominación al instalar una falsa autonomía social en las poblaciones de estudiantes más pobres, proyectadas en un determinismo, cuando no se ven posibilidades de superar la pobreza.<hr/>Abstract: This study gives an account of the critical discourse analysis (ADC) carried out in an investigation, more applied to 151 technical professors, who work in the differentiated levels of secondary vocational schools with high level of vulnerability. This phase sought to establish discursive representations towards students, when teachers relate the concepts of EMTP, poverty and family. The corpus was analyzed from the three-dimensional model Fairclough. The results reproduce two social discourses, that of the state and that of the family, concealing a domination by installing a false social autonomy in the poorest student populations, projected on a determinism, when there is no chance of overcoming poverty. <![CDATA[Development of children argumentation: changes in interactional dynamics and underlying inferential processes]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22012021000100091&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: Este trabajo es un estudio de casos preliminar y cualitativo, que considera los intercambios dialógicos argumentativos, ante una tarea de dilema moral, de seis parejas de niños y niñas (5, 8 y 11 años). El análisis de la información se fundamenta en dos enfoques (Palmieri, 2014), Visión General Analítica (VGA) de la Pragmadialéctica, y el Argumentum Model of Topics (AMT) de la Escuela de Lugano. El análisis de resultados indicó que todos los grupos son capaces de tomar una postura y defender su posición con al menos un argumento. Sin embargo, a medida que los escolares crecen, van construyendo estructuras de argumentación mucho más elaboradas y aumentan la diversidad de loci utilizados. Se concluye que la VGA y el AMT han resultado ser herramientas útiles para describir el desarrollo argumentativo de los escolares a medida que ellos se hacen mayores.<hr/>Abstract: This paper presents a preliminary and qualitative case study, which considers the argumentative dialogical exchanges, given in a moral dilemma task, of six pairs of boys and girls (5, 8 and 11 years old). The analysis of the information is based on two approaches (Palmieri, 2014), Analytical Overview (AO) of the Pragmadialectics, and the Argumentum Model of Topics (AMT) of Lugano School. The results indicated that all groups are able to defend their position with at least one argument. However, as schoolchildren grow up, they build much more elaborate argumentation structures and increase the diversity of loci used. It is concluded that the AO and the AMT have proved to be useful tools to describe the argumentative development of schoolchildren as they get older. <![CDATA[Gay marriage. Reconstruction and position faced with a philosophical, political and judicial controversy.]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22012021000100111&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: Mediante la metodología de una reconstrucción inmanente del mejor argumento de quienes se oponen al reconocimiento jurídico del matrimonio entre personas del mismo sexo, este artículo muestra por qué el juez o el legislador no debe aceptar dicho argumento. Con ello se señala solo indirectamente o de modo negativo por qué sí debe ser reconocido dicho matrimonio. En este artículo se reconstruye la estructura y los diferentes contenidos de las justificaciones opositoras, buscando identificar la más robusta de ellas; esto es, aquella con mayor capacidad para -recurriendo a argumentos adecuados a sociedades plurales- traspasar el peso de la prueba al lado de la demanda por dicho reconocimiento. Dicha capacidad se comprueba mostrando concretamente cómo tal justificación logra argumentos de defensa, de crítica a dicha demanda, así como incorporar argumentos del mundo progresista. Pese a su robustez y luego de una evaluación detenida, se concluye que esa justificación no es sostenible bajo medios racionales.<hr/>Abstract: Through a methodology of an immanent reconstruction of the best argument of those who oppose the legal recognition of same-sex marriage, this article shows why the judge, or the legislator should not accept this argument. With this, it is pointed out indirectly and in a negative way why that marriage should be recognized. In this article the structure and the different contents of the conservative justifications are reconstructed, trying to identify the most robust of them; that is, the one with the highest capacity for -using adequate arguments to plural societies- to transfer the burden of proof to the side of the demand for such recognition. This capacity is demonstrated by showing precisely how such a justification achieves arguments of auto-defense, of criticism of said demand, as well as incorporating arguments from the progressive world. Despite its robustness and after a careful evaluation, it is concluded that this justification is nor sustainable under rational means. <![CDATA[<em>The traveller as a concept’s translator: study of the hispanic and indigineous words in</em> Der Wochenmarkt in Cartago (1853)]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22012021000100133&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: El objetivo de este trabajo es el análisis de los hispanismos e indigenismos que emplea el austríaco Karl Ritter von Scherzer (1821-1903) en la descripción de un mercado local costarricense y se enmarca dentro de las investigaciones de incorporación de términos americanos en las lenguas europeas. El procedimiento utilizado para ello en este paper consiste en un gradiente creado mediante distintas metodologías de análisis filológicas, traductológicas y culturales. Los resultados arrojan indicios acerca de la domesticación (equivalencia dinámica) o extranjerización (importar lo exótico a lectores europeos) de esas voces, así como ponen de relieve que el viajero-científico es más que un mediador intercultural: es un traductor de tradiciones y conceptos.<hr/>Abstract: The aim of this piece of work is to analyse the Hispanic and Indigenous words that are to be found in a German description of a market in Cartago written by Karl Ritter von Scherzer (1821-1903). In order to do that an ad hoc gradient (as a result of a compilation of philological, translation and cultural methodologies) will be applied. This analysis will show that there are some words that are either domesticated (a dynamic equivalence will be used) or foreignized (the terms will not be translated), so as the traveller-scientist is more than an intercultural intermediary: he is a translator of traditions and concepts. <![CDATA[José Emilio Pacheco Translating Samuel Beckett. The case of Cómo es (1966)]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22012021000100149&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: En la historia de la recepción de Samuel Beckett en los países de habla no inglesa, la primera traducción de Comment c’est (1961) al castellano, realizada por José Emilio Pacheco en 1966 (Cómo es), aparece como un hito aislado y deslumbrante. Esta traducción a partir del texto original en francés, hecha por el poeta mexicano cuando tenía 27 años, no tuvo una repercusión notable en su momento, a pesar de la audacia de la empresa y de la brillantez de la traducción. Sin embargo, a raíz de la trayectoria de Pacheco como crítico, traductor y poeta de primera magnitud, se considera necesario hacer una evaluación en profundidad de este texto único. El objetivo de este artículo es el de analizar la versión de Pacheco del texto beckettiano por medio de un acercamiento al contexto histórico y a los elementos propios de su bagaje cultural que el poeta aporta a la elaboración de su traducción. Se trata, en definitiva, de explicar cómo se lee a Beckett en español por medio de Pacheco.<hr/>Abstract: The first translation into Spanish of Samuel Beckett’s Comment c’est (1961), by José Emilio Pacheco, Cómo es (1966), stands out as a dazzling and unprecedented landmark in the history of the reception of the Irish author in non-English-speaking countries. In his translation the 27-year-old Mexican poet took the French original version as his main source but, despite its daring quality and the brilliance of the text rendered into Spanish, it had little impact in the cultural atmosphere of its day. In light of Pacheco’s standing in the world of letters as a first-rank critic, translator and poet, it is deemed necessary a reassessment of this unique text. The aim of this article is to analyze Pacheco’s translation of Samuel Beckett’s novel; for this purpose, the historical context and the personal elements that the poet incorporated from his personal background into his version of Comment c’est will be studied in detail. All in all, the final objective of this research is to explain how Beckett is read in Spanish through Pacheco’s version. <![CDATA[Cultural traductological analysis in translation. On the material of culturemes in Rudin, by Iván Turguéniev and its translation into Spanich]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22012021000100163&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: En la primera parte del presente artículo se estudia la naturaleza de los denominados culturemas, entendidos como unidades semióticas cuyo referente es un elemento perteneciente a una cultura dada desconocido o sin equivalente exacto en otras culturas y que, por tanto, es percibida como una especificidad cultural. Igualmente, se analizan los criterios tanto para su clasificación tradicional por contenido referencial como su clasificación por relevancia semiótica en una traducción. En la segunda parte se aplica el método culturo-traductológico para analizar culturemas presentes en la obra de Iván Turguéniev, Rudin, y la forma de transponerlos en las diferentes versiones al español existentes por parte de distintos traductores.<hr/>Abstract: In the first part of this article, the nature of so-called culturemes is studied, understood as semiotic units referring to an element belonging to a given culture which is unknown or without an exact equivalent in other cultures, and which is therefore perceived as a cultural specificity. Additionally, criteria are examined for both their traditional classification by referential content, and their classification by semiotic relevance in a translation. In the second part, the cultural-traductological method is used to analyse culturemes present in Rudin, the work by Iván Turguéniev, and the way of transposing these in the different Spanish versions by different translators. <![CDATA[Utopia and Religion in Latin-America: Interdisciplinary study of lexical presence in religious life discourse]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22012021000100195&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: El término “utopía” ha sido empleado por diversas corrientes e instituciones, entre ellas, la vida religiosa, para dar cuenta de ideas que movilizan sus proyectos de mundo. La pesquisa humanista y teológica en el continente latinoamericano no ha abordado de manera suficiente la relación entre utopía y vida religiosa. Esta investigación busca determinar una relación textual y contextual del uso (presencia y ausencia) del término utopía en las publicaciones entre 1970 y 2000 de la Conferencia de religiosos (CLAR). Para ello, nos servimos de las propuestas del Análisis Crítico del Discurso y la lexicografía. El análisis realizado permite establecer la dificultad y heterogeneidad de las formulaciones que expresan la utopía, sea por censura institucional o por visiones teológicas y escatológicas opuestas. A pesar de ello, los religiosos expresan una utopía latinoamericana asociada a la utopía cristiana del Reinado de Dios.<hr/>Abstract: The term ‘utopia’ has been used by different tendencies and institutions, also the religious life, to show some ideas that mobilize their world projects. Latin-American theologian and humanist research hasn’t developed enough the relationship between utopia and religious life. Our research tries to determine the textual and contextual relation of the use (presence and absence) of utopia as a term, in the “Confederación Latinoamericana de Religiosas y Religiosos” (CLAR) journal between 1970 and 2000. We used the tools proposed by the Critical Discourse Analysis and lexicography. The results show some difficulty and heterogeneity to formulate and express utopia. Censure and profound differences in theological and eschatological issues are some of the reasons for that matter. In spite of that, Latin-American religious life tends to express the presence of utopia associated to Christian Kingdom utopia. <![CDATA[Mouth, soul and heart, vision and corporeality within a constellation of religious images]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22012021000100209&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: Este escrito es un ensayo que busca tensionar el lugar de las imágenes en la experiencia religiosa, proponiendo que toda mirada religiosa es una mirada háptica, por tanto, una visualidad impura que involucra la corporalidad, el tacto y la cercanía de modo des-jerarquizado. La propuesta de este ensayo se basa en las metodologías visuales críticas, y se despliega a partir de una constelación de imágenes que muestran diversos lugares del cuerpo en un sentido religioso, comprometiendo algunos de sus elementos, tales como el alma, la boca y el corazón. Se examinan imágenes en su relación con otras imágenes, objetos y oraciones, organizadas en series temáticas en función de su foco corporal. Las imágenes revisadas comienzan con una serie de la muerte de Santa Rosa de Lima, se concentran luego en la herida corporal en algunas iconografías de santos relativos al sagrado corazón de Jesús y termina en un conjunto de imágenes donde los corazones se independizan del cuerpo.<hr/>Abstract: This essay aims to add further tension to the role of images in relation to religious experience, affirming that every sacred gaze is a haptic gaze, which is to say, a particular way of engaging with images through corporeality, proximity and touching in a non hierarchical way. The proposals exposed here are based on critical visual methodologies and it unfolds from a constellation of images emphasizing certain body parts in a religious sense, highlighting some of their elements, such as the soul, the mouth and the heart. These images are put in relation to other images, objects and prayers, and are organised in thematic series following their function on the corporal focus. The selected images comprise a series of Santa Rosa de Lima’s deathbed, then the attention goes to the exposed wounds of some saints devoted to the Sacred Heart of Jesus, and it ends in a group of iconographies where hearts are depicted independently of the body. <![CDATA[Between the aesthetics of picturesque and the documentary uses: the images of popular types and customs in Chile and Peru’s 19th century visual culture]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22012021000100229&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: Las imágenes de tipos populares se erigieron como repertorios angulares en la conformación de los imaginarios de nación en América Latina, de ahí la importancia de su estudio para comprender la cultura visual decimonónica de territorios como Chile y Perú. Estas representaciones se desarrollaron fundamentalmente a partir de medios manuales (pintura y estampa), y en ellas se debaten cuestiones de gusto, asociadas a una estética de lo pintoresco, y se evidencian las tensiones y convergencias de varias funciones y demandas de la imagen modélica. Sin embargo, durante la segunda parte del siglo XIX, esta tradición se enfrentará al advenimiento del medio fotográfico. Las repercusiones y transformaciones que esto implicó serán discutidas en el presente artículo, considerando el componente documental e informativo que la fotografía habría potenciado en un repertorio constituido particularmente, aunque no exclusivamente, en una estética de lo pintoresco. De esta manera, el ensayo propone una lectura historiográfica que analiza la constitución de esta tradición mediante casos particulares referidos al contexto chileno y peruano, para luego pensar su reformulación tras la incursión del aparato fotográfico.<hr/>Abstract: Images of popular types and customs were set up as fundamental repertoires in the structure of nation imaginaries in Latin America, hence the importance of its study in order to understand nineteenth-century visual culture in territories such as Chile and Peru. These representations were mainly developed from manual media, in which are discussed matters of taste, associated to an aesthetic of the picturesque; this shows the tensions and convergences of various functions and demands of the model image. However, during the second half of the nineteenth century, this tradition will confront the emergence of the photographic medium. The repercussions and transformations which this implied will be discuss in the present article, considering both the documentary and the informative component that photography would have boost into a repertoire which was mostly constituted, though not exclusively, by an aesthetic of the picturesque. In this way, this paper proposes a historiographic reading that analyses the setting-up of this tradition through particular cases refer to the Chilean and Peruvian context, to think afterwards its reformulation following the incursion of the technical device. <![CDATA[A critique of liberal multiculturalism, towards a critical multiculturalism.]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22012021000100243&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: En este ensayo desarrollo una crítica al modelo de justicia multicultural de Will Kymlicka, con el propósito de establecer las bases para el desarrollo de un multiculturalismo crítico. El argumento se ordena de la siguiente forma. En la primera sección analizo la teoría de los derechos especiales de Kymlicka e identifico el valor liberal central al que estos responden, la autonomía individual. En la segunda sección examino el fundamento igualitarista de la suerte de su teoría de los derechos especiales. En la tercera sección elaboro una crítica general a la justicia multicultural liberal desarrollando un argumento para politizar los reclamos de los pueblos indígenas para el acceso a su cultura. Argumento que el trato justo de las minorías indígenas requiere reconocer su autodeterminación política.<hr/>Abstract: In this essay I develop a critique of Will Kymlicka’s model of multicultural justice, with the purpose of laying down the foundations for a critical multiculturalism. The argument is ordered in the following way. In the first section I analyse Kymlicka’s theory of special rights and identify the central liberal value to which they respond: individual autonomy. In the second section I examine the luck egalitarian foundations of Kymlicka’s theory of special rights. In the third section, I elaborate a general critique to liberal multicultural justice, developing an argument to politicize the claims of indigenous peoples to access to their culture. Basically I argue that the just treatment of indigenous minorities requires recognizing their political self-determination. <![CDATA[An onotological basis for the question of the other in Paul Ricoeur]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22012021000100261&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: El supuesto de la constitución del yo a partir de la relación intersubjetiva que surge con el reconocimiento del otro hace emerger el problema del fundamento ontológico del yo. Por una parte, el yo no puede existir de manera aislada, pero por otra, subordinar su constitución a la relación con el otro puede debilitar el yo al hacerlo dependiente, para su constitución, en algo distinto de él. Hacer que la constitución del yo dependa de la relación intersubjetiva plantea la cuestión del inicio: ¿Qué son, antes de relacionarse, aquellos que entran en relación? ¿Si el yo se reconoce a sí mismo reconociendo a otro, qué es aquello que reconoce? Estas preguntas apuntan a la búsqueda de un fundamento ontológico o metafísico para la antropología fenomenológica: el uno no puede depender del otro y a su vez este del primero. La antropología filosófica de Paul Ricoeur, con su énfasis en la corporalidad e historicidad del hombre, además de su diálogo con Aristóteles, ofrece respuesta a estas preguntas. Ricoeur estudia al hombre desde dentro (a partir de su libertad), pero no olvida aquello propio del hombre que hace que el ser humano pueda ser reconocido y capaz de reconocer.<hr/>Abstract: The proposition of the constitution of the self as starting from the intersubjective relationship that emerges from the recognition of the other, presents the problem of the ontological foundation of the self. On one hand, the self cannot exist in isolation, but on the other, making its constitution subordinate to the relation with the other can debilitate the self as it is made dependent, for its constitution, on something different from the self. If the constitution of the self is dependent on the intersubjective relation the question of its origin arises: What are those who enter a relation before relating? If the self only recognizes itself recognizing another, what is it that it recognizes? These questions are directed towards the search for an ontological or metaphysical foundation for the study of phenomenological anthropology. The self cannot depend on the other, and this one, in turn, on the self. Paul Ricoeur’s philosophical anthropology, with its emphasis on the corporeal and historical nature of man, and its dialogue with Aristotle, offers answers to these questions. Ricoeur studies man from his inner life (beginning with his freedom) but does not forget that which makes it possible for a human being to recognize and to be recognized. <![CDATA[An encounter with scentient beings from Davi Kopenawa´s discourse]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22012021000100271&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: Esta exposición intenta comprender las formas culturales de comunicación y fijación mnémica en una narración específica que Davi Kopenawa, chamán Yanomami, expone al antropólogo Bruce Albert, en virtud de los modos de existencia amazónicos, refiriéndose en particular a la intensidad de los espíritus selváticos y a la experiencia chamánica con los mundos espirituales. En el contexto de una extensión vegetal dispersa y sobresaliente, afirmamos una sociabilidad cotidiana en el marco de una “ética respetuosa o amorosa” entre todas las formas de vida, expresada estéticamente en formas significantes y transportadoras de emociones desarrolladas por la cosmología amazónica. Para ello utilizamos las nociones que Aby Warburg emplea en su estudio de la cultura de las imágenes, en tanto curso por el que estas pueden entenderse como organismos vivientes susceptibles a transformación, preservando su propia biología en la trasmisión codificada de la memoria.<hr/>Abstract: This exhibition tries to understand the cultural forms of communication and mnemic fixation in a specific narrative that Davi Kopenawa, Yanomami shaman, exposes to the anthropologist Bruce Albert, by virtue of Amazonian modes of existence, especially referring to the intensity of jungle spirits and experience Shamanic with spiritual worlds. In the context of a dispersed and outstanding plant extension, we affirm a daily sociability within the framework of a “respectful or loving ethic” among all life forms, aesthetically expressed in significant and transporting forms of emotions developed by Amazonian cosmology. For this we use the notions that Aby Warburg uses in his study of the culture of images, as a course by which they can be understood as living organisms susceptible to transformation, preserving their own biology in the coded transmission of memory. <![CDATA[The word is a virus: Analysis of Gonzalo Millan’s Virus]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22012021000100293&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: Esta exposición intenta comprender las formas culturales de comunicación y fijación mnémica en una narración específica que Davi Kopenawa, chamán Yanomami, expone al antropólogo Bruce Albert, en virtud de los modos de existencia amazónicos, refiriéndose en particular a la intensidad de los espíritus selváticos y a la experiencia chamánica con los mundos espirituales. En el contexto de una extensión vegetal dispersa y sobresaliente, afirmamos una sociabilidad cotidiana en el marco de una “ética respetuosa o amorosa” entre todas las formas de vida, expresada estéticamente en formas significantes y transportadoras de emociones desarrolladas por la cosmología amazónica. Para ello utilizamos las nociones que Aby Warburg emplea en su estudio de la cultura de las imágenes, en tanto curso por el que estas pueden entenderse como organismos vivientes susceptibles a transformación, preservando su propia biología en la trasmisión codificada de la memoria.<hr/>Abstract: This exhibition tries to understand the cultural forms of communication and mnemic fixation in a specific narrative that Davi Kopenawa, Yanomami shaman, exposes to the anthropologist Bruce Albert, by virtue of Amazonian modes of existence, especially referring to the intensity of jungle spirits and experience Shamanic with spiritual worlds. In the context of a dispersed and outstanding plant extension, we affirm a daily sociability within the framework of a “respectful or loving ethic” among all life forms, aesthetically expressed in significant and transporting forms of emotions developed by Amazonian cosmology. For this we use the notions that Aby Warburg uses in his study of the culture of images, as a course by which they can be understood as living organisms susceptible to transformation, preserving their own biology in the coded transmission of memory. <![CDATA[Impossible Fascination: A note on Los diarios de Emilio Renzi by Ricardo Piglia]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22012021000100303&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: Esta exposición intenta comprender las formas culturales de comunicación y fijación mnémica en una narración específica que Davi Kopenawa, chamán Yanomami, expone al antropólogo Bruce Albert, en virtud de los modos de existencia amazónicos, refiriéndose en particular a la intensidad de los espíritus selváticos y a la experiencia chamánica con los mundos espirituales. En el contexto de una extensión vegetal dispersa y sobresaliente, afirmamos una sociabilidad cotidiana en el marco de una “ética respetuosa o amorosa” entre todas las formas de vida, expresada estéticamente en formas significantes y transportadoras de emociones desarrolladas por la cosmología amazónica. Para ello utilizamos las nociones que Aby Warburg emplea en su estudio de la cultura de las imágenes, en tanto curso por el que estas pueden entenderse como organismos vivientes susceptibles a transformación, preservando su propia biología en la trasmisión codificada de la memoria.<hr/>Abstract: This exhibition tries to understand the cultural forms of communication and mnemic fixation in a specific narrative that Davi Kopenawa, Yanomami shaman, exposes to the anthropologist Bruce Albert, by virtue of Amazonian modes of existence, especially referring to the intensity of jungle spirits and experience Shamanic with spiritual worlds. In the context of a dispersed and outstanding plant extension, we affirm a daily sociability within the framework of a “respectful or loving ethic” among all life forms, aesthetically expressed in significant and transporting forms of emotions developed by Amazonian cosmology. For this we use the notions that Aby Warburg uses in his study of the culture of images, as a course by which they can be understood as living organisms susceptible to transformation, preserving their own biology in the coded transmission of memory. <![CDATA[La Semana de Música Religiosa de Cuenca (2001-2019). Protagonistas, obras y gestión]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22012021000100311&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: Esta exposición intenta comprender las formas culturales de comunicación y fijación mnémica en una narración específica que Davi Kopenawa, chamán Yanomami, expone al antropólogo Bruce Albert, en virtud de los modos de existencia amazónicos, refiriéndose en particular a la intensidad de los espíritus selváticos y a la experiencia chamánica con los mundos espirituales. En el contexto de una extensión vegetal dispersa y sobresaliente, afirmamos una sociabilidad cotidiana en el marco de una “ética respetuosa o amorosa” entre todas las formas de vida, expresada estéticamente en formas significantes y transportadoras de emociones desarrolladas por la cosmología amazónica. Para ello utilizamos las nociones que Aby Warburg emplea en su estudio de la cultura de las imágenes, en tanto curso por el que estas pueden entenderse como organismos vivientes susceptibles a transformación, preservando su propia biología en la trasmisión codificada de la memoria.<hr/>Abstract: This exhibition tries to understand the cultural forms of communication and mnemic fixation in a specific narrative that Davi Kopenawa, Yanomami shaman, exposes to the anthropologist Bruce Albert, by virtue of Amazonian modes of existence, especially referring to the intensity of jungle spirits and experience Shamanic with spiritual worlds. In the context of a dispersed and outstanding plant extension, we affirm a daily sociability within the framework of a “respectful or loving ethic” among all life forms, aesthetically expressed in significant and transporting forms of emotions developed by Amazonian cosmology. For this we use the notions that Aby Warburg uses in his study of the culture of images, as a course by which they can be understood as living organisms susceptible to transformation, preserving their own biology in the coded transmission of memory. <![CDATA[“La Academia Sonámbula”, ensayo sobre la institución universitaria chilena al culminar su cuarto de siglo]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22012021000100313&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: Esta exposición intenta comprender las formas culturales de comunicación y fijación mnémica en una narración específica que Davi Kopenawa, chamán Yanomami, expone al antropólogo Bruce Albert, en virtud de los modos de existencia amazónicos, refiriéndose en particular a la intensidad de los espíritus selváticos y a la experiencia chamánica con los mundos espirituales. En el contexto de una extensión vegetal dispersa y sobresaliente, afirmamos una sociabilidad cotidiana en el marco de una “ética respetuosa o amorosa” entre todas las formas de vida, expresada estéticamente en formas significantes y transportadoras de emociones desarrolladas por la cosmología amazónica. Para ello utilizamos las nociones que Aby Warburg emplea en su estudio de la cultura de las imágenes, en tanto curso por el que estas pueden entenderse como organismos vivientes susceptibles a transformación, preservando su propia biología en la trasmisión codificada de la memoria.<hr/>Abstract: This exhibition tries to understand the cultural forms of communication and mnemic fixation in a specific narrative that Davi Kopenawa, Yanomami shaman, exposes to the anthropologist Bruce Albert, by virtue of Amazonian modes of existence, especially referring to the intensity of jungle spirits and experience Shamanic with spiritual worlds. In the context of a dispersed and outstanding plant extension, we affirm a daily sociability within the framework of a “respectful or loving ethic” among all life forms, aesthetically expressed in significant and transporting forms of emotions developed by Amazonian cosmology. For this we use the notions that Aby Warburg uses in his study of the culture of images, as a course by which they can be understood as living organisms susceptible to transformation, preserving their own biology in the coded transmission of memory. <![CDATA[El Greco]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22012021000100318&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: Esta exposición intenta comprender las formas culturales de comunicación y fijación mnémica en una narración específica que Davi Kopenawa, chamán Yanomami, expone al antropólogo Bruce Albert, en virtud de los modos de existencia amazónicos, refiriéndose en particular a la intensidad de los espíritus selváticos y a la experiencia chamánica con los mundos espirituales. En el contexto de una extensión vegetal dispersa y sobresaliente, afirmamos una sociabilidad cotidiana en el marco de una “ética respetuosa o amorosa” entre todas las formas de vida, expresada estéticamente en formas significantes y transportadoras de emociones desarrolladas por la cosmología amazónica. Para ello utilizamos las nociones que Aby Warburg emplea en su estudio de la cultura de las imágenes, en tanto curso por el que estas pueden entenderse como organismos vivientes susceptibles a transformación, preservando su propia biología en la trasmisión codificada de la memoria.<hr/>Abstract: This exhibition tries to understand the cultural forms of communication and mnemic fixation in a specific narrative that Davi Kopenawa, Yanomami shaman, exposes to the anthropologist Bruce Albert, by virtue of Amazonian modes of existence, especially referring to the intensity of jungle spirits and experience Shamanic with spiritual worlds. In the context of a dispersed and outstanding plant extension, we affirm a daily sociability within the framework of a “respectful or loving ethic” among all life forms, aesthetically expressed in significant and transporting forms of emotions developed by Amazonian cosmology. For this we use the notions that Aby Warburg uses in his study of the culture of images, as a course by which they can be understood as living organisms susceptible to transformation, preserving their own biology in the coded transmission of memory. <![CDATA[El Reino y el Jardín]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22012021000100324&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: Esta exposición intenta comprender las formas culturales de comunicación y fijación mnémica en una narración específica que Davi Kopenawa, chamán Yanomami, expone al antropólogo Bruce Albert, en virtud de los modos de existencia amazónicos, refiriéndose en particular a la intensidad de los espíritus selváticos y a la experiencia chamánica con los mundos espirituales. En el contexto de una extensión vegetal dispersa y sobresaliente, afirmamos una sociabilidad cotidiana en el marco de una “ética respetuosa o amorosa” entre todas las formas de vida, expresada estéticamente en formas significantes y transportadoras de emociones desarrolladas por la cosmología amazónica. Para ello utilizamos las nociones que Aby Warburg emplea en su estudio de la cultura de las imágenes, en tanto curso por el que estas pueden entenderse como organismos vivientes susceptibles a transformación, preservando su propia biología en la trasmisión codificada de la memoria.<hr/>Abstract: This exhibition tries to understand the cultural forms of communication and mnemic fixation in a specific narrative that Davi Kopenawa, Yanomami shaman, exposes to the anthropologist Bruce Albert, by virtue of Amazonian modes of existence, especially referring to the intensity of jungle spirits and experience Shamanic with spiritual worlds. In the context of a dispersed and outstanding plant extension, we affirm a daily sociability within the framework of a “respectful or loving ethic” among all life forms, aesthetically expressed in significant and transporting forms of emotions developed by Amazonian cosmology. For this we use the notions that Aby Warburg uses in his study of the culture of images, as a course by which they can be understood as living organisms susceptible to transformation, preserving their own biology in the coded transmission of memory.