Scielo RSS <![CDATA[Estudios atacameños]]> http://www.scielo.cl/rss.php?pid=0718-104320210001&lang=es vol. 67 num. lang. es <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.cl/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.cl <![CDATA[Mitos y rituales en torno al agua en la comunidad andina de Cullhuay: de La Viuda al cambio global]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-10432021000100101&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen: El análisis de los mitos y rituales nos ayuda a comprender la significación que adquiere el agua para las poblaciones locales andinas, en un contexto marcado por transformaciones socioambientales profundas. En este texto nos interesa analizar algunos de los mitos y rituales de la comunidad andina de Cullhuay, que integra -como parte de la comunidad- al agua en sus múltiples formas, y cuya importancia trasciende el valor meramente monetario. Esta concepción se confronta con los discursos tecnocráticos que imponen nuevas narrativas y, con ello, nuevas formas de gestión a partir de las cuales se legitima la expropiación discursiva y material de este recurso central para la reproducción material e ideática de la comunidad.<hr/>Abstract: The analysis of myths and rituals helps us understand the meaning that water acquires for local Andean populations in a context shaped by profound socio-environmental transformations. In this text we are interested in analyzing some of the myths and rituals related to water in the Andean community of Cullhuay, integrated -as part of the community- to water in its multiple forms, and whose importance transcends the merely monetary value. This understanding clashes with the technocratic discourses which impose new narratives, and with it, new forms of management from which the discursive and material expropriation of this central resource is legitimized for the material and ideatic reproduction of the community. <![CDATA[Identidades, fronteras y violencia de género: un debate crítico en la obra de cuatro antropólogos sudamericanos]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-10432021000100102&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen: El artículo deviene de una revisión de estado del arte sobre identidades, género y frontera que recupera la crítica antropológica posmarxista de cuatro autores sudamericanos. Partiré del debate de Darcy Ribeiro y Cardoso de Oliveira sobre identidades, prosiguiendo con las discusiones de Grimson sobre fronteras e identificaciones en Sudamérica, y llegaré a Segato en sus argumentos acerca de las estructuras elementales de la violencia de género. En el apartado final, retomo y sintetizo los aspectos centrales de los giros críticos discutidos a lo largo del texto, y establezco algunas aproximaciones para nuevas propuestas analíticas.<hr/>Abstract: The article derives from a review of the state of the art on identities, gender and borders that recovers the post-Marxist anthropological critic of four South American authors. I will start with the debate of Darcy Ribeiro and Cardoso de Oliveira about identities, continuing with Grimson’s discussions on borders and identifications in South America, and I will reach Segato, in her arguments about the elementary structures of gender violence. In the final section, I return and synthesize the central aspects of the critical turns discussed throughout the text, and I will establish some approximations for new analytical proposals. <![CDATA[Tejer con la mente: el <em>chumbe</em> inga del Alto Putumayo colombiano como artefacto cultural y mental]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-10432021000100103&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen: Este artículo presenta los hallazgos de una investigación acerca de la faja llamada chumbe elaborada por las tejedoras ingas del pueblo Santiago-Manoy del Alto Putumayo en Colombia. El objetivo de este trabajo es dilucidar y comprender las características del chumbe inga como artefacto cultural y mental, en tanto condensa y es lugar de inscripción de las redes de significación de la cultura del pueblo inga. La metodología utilizada es de tipo cualitativa. En el trabajo de campo se aplicaron herramientas como la entrevista semiestructurada, la observación participante y un registro fotodocumental del chumbe y los pictogramas que contiene. Una de las principales conclusiones es que el chumbe inga, en tanto artefacto mental y cultural, es un “arte de la memoria” en el que el pueblo inga expresa su cosmovisión y su saber técnico y estético ancestral.<hr/>Abstract: This article presents the findings of an investigation about the sash named chumbe, made by the inga weavers of the Santiago-Manoy town of the upper Putumayo in Colombia. The objective of this work is to elucidate and comprehend the characteristics of the inga chumbe as cultural and mental artifact, in so far as it condenses and it’s a place of inscription of the significance nets of the inga people culture. The methodology used is qualitative. The tools applicated at the field work were semi-structured interview, the participant observation and a photographical register of the chumbe and the pictograms it contains. One of the main conclusions is that the Chumbe Inga, as a mental and cultural artifact, is an ‘art of memory’ in which the Inga people express their worldview and their ancestral technical and aesthetic knowledge. <![CDATA[De extranjeros a ciudadanos urbanos: autoconstrucción y migración en el Gran Santiago]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-10432021000100104&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen: En diversas metrópolis del llamado Sur global, el reclamo por el derecho a habitar en la ciudad ha desembocado en extensos procesos de “autoconstrucción”, concepto que alude a un modo de edificar las periferias urbanas en el que los habitantes populares son los principales agentes de la urbanización. La autoconstrucción ha posibilitado la irrupción de nuevas formas de ciudadanía en las cuales los pobres han generado nuevos espacios de participación cívica que los han convertido en legítimos portadores de derechos. ¿Qué ocurre, sin embargo, cuando los agentes de la autoconstrucción son inmigrantes demandando no solo el derecho a la vivienda, sino también su reconocimiento como sujetos de derechos en un Estado-nación que no los considera ciudadanos? Este artículo discute dicha pregunta examinando etnográficamente el caso del campamento Nueva Esperanza, asentamiento autoconstruido por inmigrantes de origen latinoamericano en la comuna de Colina, Santiago. Concluimos que, para constituirse como ciudadanos, los extranjeros formulan un tipo “urbano” de ciudadanía, en donde el acto de residir en la ciudad los convierte en legítimos portadores de derechos. En dicho proceso, estos residentes construyen narrativas éticas y políticas a través de las cuales significan sus deseos de incorporación y pertenencia a la comunidad política nacional.<hr/>Abstract: In several metropolises of the so-called Global South, the claim for the right to live in the city has resulted in widespread processes of “autoconstruction”, a concept that alludes to a mode of producing the urban peripheries in which poor residents are the main agents of urbanization. Autoconstruction has made possible the emergence of new forms of citizenship in which the urban poor have generated novel spaces for civic participation through which they have turned into legitimate rights-bearers. What happens, however, when the agents of autoconstruction are immigrants demanding not only the right to housing, but also their recognition as subjects of rights in a nation-state that does not consider them citizens? This article discusses that question by ethnographically examining the case of Nueva Esperanza squatter settlement, an autoconstructed neighborhood in Colina, Santiago in which most of its residents are foreigners. We conclude that, to constitute themselves as citizens, immigrants formulate an “urban” type of citizenship in which the act of residing in the city turn them into rights-bearers. In such a process, these residents build ethical and political narratives through which they make sense of their desires for incorporation and belonging to the national political community. <![CDATA[El Pawkar Raymi como afirmación de la identidad étnica en la migración: el caso de los migrantes kichwa-otavalo en Santiago de Chile]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-10432021000100105&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen: Este trabajo establece un análisis teórico y empírico en torno a las significaciones que se desarrollan en la festividad del Pawkar Raymi, de los indígenas migrantes kichwa-otavalo en la ciudad de Santiago de Chile. Se marca así una ruptura con la cotidianidad para dar paso a actividades festivas, lúdicas y de interacción en las que se establecen procesos de reinterpretación de la identidad étnica y el sentido de pertenencia a la comunidad, delineando problemáticas que muchas veces no se hacen evidentes en la comunidad de origen porque responden a nuevos elementos de la sociedad globalizada. El enfoque parte de un análisis conceptual antropológico y de la psicología social, desde los testimonios obtenidos, y se trabaja con fuentes de primera mano para entender los procesos de afirmación de la identidad étnica kichwa-otavalo.<hr/>Abstract: This paper establishes a theoretical and empirical analysis about the meanings that are developed in the “Pawkar Raymi”, a festivity of the migrating indigenous kichwa-otavalo in the city of Santiago de Chile. A rupture within the everydayness can be seen, allowing festive, ludic and interactive processes to occur, where processes of ethnic identity reinterpretation and sense of belonging to a community occur; outlining issues that most of the time are not evident within the community of origin because they respond to new elements in a globalised society. The approach comes from an anthropological conceptual analysis and from social psychology, from the testimonies obtained, working with first hand sources in order to understand the processes of ethnic identity affirmation of the kichwa-otavalo. <![CDATA[Estado actual y transformaciones de la arquitectura de la vivienda tradicional likan antai. Los casos de Ayquina, Caspana y Toconce, Chile]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-10432021000100106&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen: El presente artículo dará a conocer el estado actual, en términos arquitectónicos y constructivos, de la vivienda tradicional likan antai de diez poblados en torno al salar de Atacama y el río Loa, en la región de Antofagasta, Chile, para luego detenerse en las principales transformaciones de la arquitectura, tomando como casos de estudio específicos los poblados de Ayquina, Caspana y Toconce. Con ello se dará cuenta del tránsito que han experimentado la arquitectura y las prácticas constructivas ancestrales, desde el uso exclusivo de materiales naturales disponibles en el entorno inmediato -en especial la piedra- al empleo paulatino de elementos industrializados, lo que ha llevado a una diversificación de la arquitectura de la vivienda vernácula andina, subsistiendo, sin embargo, patrones arraigados a la forma de habitar likan antai.<hr/>Abstract: This article presents the current state, in architectural and construction terms, of the likanantai traditional housing of ten villages around the Salar de Atacama and the Loa River, in the region of Antofagasta, Chile. The main architecture transformations will be analyzed in depth, looking at the villages of Ayquina, Caspana and Toconce as specific cases of study.Here we will evidence the transitions from ancestral architecture and construction practices -based in the exclusive use of natural materials available in the immediate environment, especially the stone-, to the gradual use of industrialized constructive elements, which has led to the diversification of the architecture of the Andean vernacular dwelling, nevertheless, with still subsisting patterns rooted in the way of inhabiting likan antai. <![CDATA[Los <em>rodeos de burros</em>. Un modelo vigente de comunalidad territorial en la Quebrada de Humahuaca, Jujuy, Argentina]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-10432021000100107&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen: Mediante el análisis de material etnográfico de primera mano y su puesta en diálogo con determinadas fuentes documentales y con los avances historiográficos contemporáneos, se estudia una práctica de trabajo colectivo que mantiene vigencia en pleno siglo XXI entre las comunidades rurales de puna y quebrada de la provincia de Jujuy: los rodeos de burros. Se abordan tres aspectos de esta práctica: en primer lugar, las especificidades conceptuales y simbólicas que adquiere el ganado asnal en el sistema ontológico local. En segundo lugar, se estudia el sistema de organización del trabajo colectivo que se despliega en la actividad de los rodeos, identificando de este modo dos mecanismos diferentes de organización del trabajo y coordinación territorial en las prácticas contemporáneas. Por último, se examinan los encadenamientos mutuos de estas prácticas entre sí, que de este modo producen diferentes redes de identidad regional supracomunitaria. Mediante el abordaje de dos fuentes documentales del siglo XIX, se estudia cómo estas tres especificidades analizadas adquirieron su forma actual en tanto mecanismo de reordenamiento de las identidades y los territorios colectivos en el contexto de la desestructuración étnica y jurídica sufrida por las comunidades indocoloniales ante los avances del sistema estatal liberal.<hr/>Abstract: Through the analysis of first-hand ethnographic material and its discussion with certain documentary sources and with contemporary historiographic advances, we study a practice of collective work that is still in force in the 21st century among the rural communities of Puna and Quebrada regions, in the province of Jujuy: the rodeos de burros (donkey rodeos). Three aspects of this practice are addressed: firstly, the conceptual and symbolic specificities that asinine cattle acquire in the local ontological system. Secondly, the system of collective work organization that is displayed in the activity of rodeos, thus identifying two different mechanisms of social cooperation and territorial coordination in contemporary practices. Finally, the mutual enchainments of these practices, thus producing different chains of supra-community regional identity. Through the approach of two documentary sources from the 19th century, we study how these three characteristics acquired their current form as a mechanism for the reordering of collective identities and territories in the context of the ethnic and juridical de-structuring suffered by the indocolonial communities in the face of the advances of the liberal state system. <![CDATA[Ruedas de coplas y mundos de experiencia en la quebrada y los valles orientales de Jujuy]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-10432021000100108&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen: Las ruedas de coplas en la quebrada y los valles orientales de altura de Jujuy son un tipo de canto acompañado por cajas, propio de la época estival. Se inician con la celebración a los difuntos y continúan activas hasta el entierro del carnaval. Con este artículo quiero ensayar algunas reflexiones sobre la rueda en tanto actividad creativa y social, que “da ánimos” o “que aleja la tristeza”. A partir de mi experiencia de campo, de la narrativa de copleras y copleros y del análisis de coplas vernáculas, analizaré las características del ingreso a la rueda, que implican, según la consideración general, un quiebre con el sentido común de la vida cotidiana. En esas circunstancias, los sentidos pueden responder de maneras imprevisibles, lo que supone la búsqueda de nuevos conocimientos y recursos que permitan a los y las participantes otorgar sentido a ese nuevo orden de cosas; efímero, pero sumamente deseado. En estos casos, a través de los climas sonoros y la ingesta de alcohol, en los que la singularidad del cuerpo se confunde con la organicidad de la rueda, pueden producirse discursos disidentes y una pérdida del sentido del tiempo, mientras se insiste en la búsqueda por generar alegría y belleza.<hr/>Abstract: The wheels of coplas in the gorge and the eastern high valleys of Jujuy are a type of song accompanied by cajas (drums), typical of the summer season. They begin with a celebration for the deceased and continue active until the funeral of the carnival. With this article I want to offer some reflections on the wheel as a creative and social activity, that “encourages” or “that drives away sadness”. From my field experience, the narratives of copleras and copleros and the analysis of vernacular coplas, I will analyze the characteristics of entry into the wheel, which imply, according to general consideration, a break with the common sense of everyday life. In these circumstances, the senses can respond in unpredictable ways, which means the search for new knowledge and resources that allow participants to give meaning to this new order of things, ephemeral, but highly desired. In these cases, through sonorous climates and alcohol intake, where the singularity of the body is confused with the organic nature of the wheel, dissident discourses and a loss of the sense of time can occur, while still insisting on the search for generating joy and beauty. <![CDATA[Práctica religiosa, especialización artesanal y estatus: hacia la comprensión del rol social del consumo de alucinógenos en el salar de Atacama, norte de Chile (500-1500 DC)]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-10432021000100201&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen: Este trabajo entrega parte de los resultados de una investigación multidisciplinaria centrada en el estudio contextual de los ajuares funerarios de seis cementerios prehispánicos de los oasis de San Pedro de Atacama, región de Antofagasta, Chile. El objetivo central fue profundizar en los aspectos sociales y rituales del sistema religioso prehispánico en Atacama (500-1500 DC), tomando como base las evidencias arqueológicas de la parafernalia alucinógena para dilucidar la identidad de los individuos que la poseían, y verificar la hipótesis acerca de su condición de integrantes de la élite atacameña. Bases de datos con la información transcrita desde las Notas de Le Paige para dichos cementerios sirvieron como instrumento básico para el análisis estadístico de las diversas categorías artefactuales; ello permitió establecer correlaciones entre los diferentes componentes de las ofrendas mortuorias, comparando aquellos que incluían elementos del equipo sicotrópico con los que carecían de ellos. De esta forma, surgieron diferencias en el manejo de determinados bienes que integran el círculo de objetos “materializadores” de la élite atacameña. Lo anterior plantea la existencia de diferentes especializaciones artesanales entre ayllus y diferencias de estatus al interior de esta sociedad, así como el control de los circuitos de intercambio interregional por parte de dicha élite.<hr/>Abstract: This work presents the results of a multidisciplinary research focused on the contextual study of the grave goods of six pre-Hispanic cemeteries of the San Pedro de Atacama oasis, Antofagasta Region, Chile. The main objective was to deepen the social and ritual aspects of the prehispanic religious system in Atacama (500-1500 AD), based on the archaeological evidence of the hallucinogenic paraphernalia to elucidate the identity of the individuals carrying it and verify the hypothesis about their status as members of the Atacamenian elite. Databases with the information transcribed from the Le Paige Notes for these cemeteries served as a basic instrument; from them, the statistical analysis was structured according to artifact categories that allowed us to establish correlations between the different components of the mortuary offerings, comparing those that included elements of the psychotropic equipment with those that lacked them. Thus, differences emerged in the management of certain goods that made up the “circle of materializing objects” of the Atacamenian elite. The foregoing raises the existence of different artisan specializations between ayllus and status diferences within this society, as well as the control of interregional exchange circuits by said elite. <![CDATA[Animales en acción: usos rituales de fauna silvestre y de representaciones zoomorfas en contextos incaicos del Pucará de Tilcara (Quebrada de Humahuaca, Argentina)]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-10432021000100202&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen: Las prácticas político-religiosas incaicas se consolidaron con la articulación de creencias y rituales que contemplaban divinidades tanto del medio natural como sobrenatural. Durante su divulgación a lo largo del Tawantinsuyu se fortalecieron a partir de la evocación de un pasado mítico que condicionaba el presente y de la veneración de una amplia gama de animales, seres humanos o de naturaleza mixta, entidades del orden estelar y elementos del paisaje. En este trabajo analizamos las evidencias que refieren a las manifestaciones religiosas de los pobladores del Pucará de Tilcara, definido como capital de la provincia incaica de Omaguaca. Entre el conjunto de materialidades, mediante un enfoque interdisciplinario nutrido principalmente por la herpetología, estudiamos los contextos arqueológicos que involucraron la manipulación de fauna silvestre, así como el uso de objetos con variadas representaciones zoomorfas. La interpretación del registro arqueológico, apelando también a su correlación con fuentes antropológicas y etnohistóricas, permite sostener que ciertos animales, así como sus representaciones, funcionaron como medios activos del entorno natural para propiciar la fertilidad, promover la reproducción socioeconómica de las comunidades, acceder al poder germinativo de los ancestros e identificar marcas climáticas y temporales.<hr/>Abstract: Inca religious beliefs and practices, with greater emphasis during its promulgation throughout the Tawantinsuyu, were consolidated with the articulation of ideas and rituals from the natural and supernatural environment. They get improved with the evocation of a mythical past that conditioned the present, and the veneration of a wide range of beings and elements of the stellar, human, animal and landscape order. In this work we analyze the evidence that refers to the religious manifestations of the inhabitants of Pucará de Tilcara, defined as the capital of the Inca province of Omaguaca. Among the set of materialities, through an interdisciplinary approach nourished mainly by herpetology, we study the archaeological contexts that involved the manipulation of wildlife, as well as the use of objects with varied zoomorphic representations. The interpretation of the archaeological record, also appealing to its correlation with anthropological and ethnohistoric sources, allowed us to say that certain animals, as well as their representations, functioned as active means of the natural environment to encourage fertility, promote the socioeconomic reproduction of communities, access to the germination power of ancestors and identify climatic and temporal marks. <![CDATA[Crisoles y moldes en Los Nogales: Estudio tecnológico de cerámicas metalúrgicas del Período Tardío en el valle del Aconcagua, Chile Central]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-10432021000100203&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen: La expansión del Tawantinsuyu en el valle del Aconcagua (Chile central) fue culturalmente mediada y evitando la coerción militar, lo que derivó en distintas formas de aceptación, resistencia y aculturación. En este contexto, son casi inexistentes los estudios que discutan cómo este proceso se manifestó en la tecnología metalúrgica del Período Tardío (ca. 1400-1530 DC). Presentamos los resultados del estudio tecnológico sobre un conjunto de crisoles y moldes encontrados en el valle del Aconcagua y asociados a piezas metálicas hechas en base a cobre, utilizando microscopía óptica, petrografía, SEM-EDS, XRD y FTIR. Nuestros resultados indican que las materias primas utilizadas fueron rocas ígneas obtenidas de depósitos probablemente locales, mezcladas con pequeñas cantidades de arcillas tipo esmectitas-montmorillonitas. En el caso de los moldes, estos además contenían hueso molido como antiplástico. Todas las cerámicas fueron cubiertas con una pasta de hueso puro para mejorar su refractariedad. Las temperaturas de cocción se estimaron entre 800 y 850 °C para los moldes y superior a los 900 °C para los crisoles. La morfología y tecnología utilizada sugieren que una tradición tecnológica originada en el Noroeste Argentino fue introducida al valle del Aconcagua y aceptada por ciertas comunidades locales durante la expansión del Tawantinsuyu.<hr/>Abstract: The spread of the Tawantinsuyu in the Aconcagua Valley (Central Chile) is thought to have been culturally mediated, avoiding military coercion, and thus leading to different forms of cultural acceptance, resistance or hybridisation. However, very few studies have discussed how this process is reflected in the metallurgical production during the Late Period (ca. AD 1400-1530). The result of a technological study on a group of crucibles and moulds from Los Nogales (Aconcagua valley), using optical microscopy, petrography, SEM-EDS, XRD and FTIR is presented here. Results indicate that the raw materials used were local igneous rocks obtained from alluvial deposits, mixed with small amounts of smectite-montmorillonite clay. Moulds also contained bone ash as temper. Firing temperatures were estimated between 800-850 ºC for moulds and above 900 ºC for crucibles. Their manufacture technology and morphology indicate that these technical ceramics were made following a technological tradition originated in northwest Argentina that was introduced to the Aconcagua valley during the expansion of the Tawantinsuyu, and accepted by local communities. <![CDATA[Agriculturización: la alquimia de un paisaje precolombino Kañari en la cuenca alta del río Chanchán, Andes del Ecuador]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-10432021000100204&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen: Aunque la importancia de la agricultura como factor clave del desarrollo económico de los pueblos y territorios andinos ha sido ampliamente reconocida a nivel mundial, han sido escasos los intentos por evaluar su importancia histórica en la construcción de los paisajes agrarios precolombinos en los Andes del Ecuador. En este artículo se presentan los primeros resultados del análisis de los paisajes agrarios Kañari en la cuenca alta del Chanchán, mostrando una larga trayectoria histórica que se extendió por casi 2000 años desde el Período Formativo Tardío (543-381 cal AC) hasta la fase final del Período de Integración (1386-1438 cal DC). Los sistemas de agrocultivo extensivos e intensivos (campos permanentes y terrazas) actuaron como un agente transformador del espacio, imprimiendo una firma cultural agro-sacralizada con la configuración de tres tipos de paisajes: doméstico, social y sagrado. La agriculturización de estos paisajes muestra cómo la intensificación de la agricultura bajo un modelo de progresión unilineal no significa generalmente un retroceso natural de los procesos ecosistémicos, a causa de la intervención humana para la producción de sus cultivos. La elasticidad de los agroecosistemas Kañaris prehispánicos pudo ser sostenida ante los procesos históricos de la agriculturización durante toda su trayectoria histórica.<hr/>Abstract: Although the importance of agriculture as a key factor in the economic development of Andean peoples and territories has been widely recognized worldwide, there have been few attempts to assess its historical importance in the construction of pre-Columbian agricultural landscapes in the Andes of Ecuador. This article presents the first results of the analysis of the Kañari agrarian landscapes in the upper Chanchán basin, showing a long historical trajectory that spanned almost 2000 years from the Late Formative Period (543-381 cal BC) to the final phase of the Integration Period (1386-1438 cal AD). Extensive and intensive farming systems (permanent fields and terraces) acted as a transforming agent of the space, imprinting an agro-sacralized cultural signature with the configuration of three types of landscapes: Domestic, Social and Sacred. The agriculturization of these landscapes shows how the intensification of agriculture under a unilinear progression model does not generally mean a natural retreat of ecosystem processes, due to human intervention for the production of its crops. The elasticity of the pre-Hispanic Kañaris agroecosystems could be sustained in the face of the historical processes of agriculturization throughout its historical trajectory. <![CDATA[Arqueología republicana en Antofagasta de la Sierra, puna de Atacama: un abordaje desde los espacios internodales y espacios domésticos]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-10432021000100205&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen: En este trabajo abordamos aspectos de la ocupación en la actual puna meridional argentina (puna de Atacama) durante el Período Republicano (siglos XIX y XX) a través de casos de estudio arqueológicos de Antofagasta de la Sierra y El Peñón. Exponemos una de las múltiples formas de habitar el territorio por parte de las poblaciones puneñas durante la conformación y consolidación del Estado-nación, abordando ciertas prácticas de consumo en dos dimensiones espaciales: 1. la doméstica, representada en una estancia vinculada al poblado de Antofagasta de la Sierra, y 2. las comprendidas por las áreas internodales, o los espacios “vacíos” en los que se daba la circulación, la trashumancia y otras actividades. A partir de nuestros casos de análisis, discutimos en particular cuestiones vinculadas a la incidencia del Estado-nación en el modo de vida puneño -en relación a las prácticas cotidianas, el pastoralismo trashumante y la realización de viajes a larga distancia- sus continuidades y discontinuidades, adopciones y resistencias desde otras ontologías que nos alejen de las dicotomías cartesianas tradicionales, de manera de abordar el vínculo entre nociones tales como memoria, paisaje, territorialidad y movilidad en el área puneña.<hr/>Abstract: In this paper we present the results of archaeological research focused on the Republican Period (XIX and XX centuries) in Antofagasta de la Sierra, in the actual Argentinian southern Puna (the Atacama Puna). We are going to expose the ways of inhabit the territory by the Puna population during the rising and consolidation of the State, taking into account practices of consumption in two spatial dimensions: 1. The domestic one, represented by an “estancia” -a rural house or farmstead, linked to the town of Antofagasta de la Sierra, and 2. The internodal areas, or the “empty spaces” in which the circulation, traffic and other activities were done. We will particularly discuss issues related to the puneño way of life -related to daily activities, migratory herding, and long distance travelling, their continuities and discontinuities, adoptions and resistances from ontologies that move us away from traditional Cartesian dichotomies, in such a way to link notions such as memory, landscape, territory and mobility in the Puna area. <![CDATA[Zooarqueología y análisis de isótopos estables en un contexto pastoril: el caso de Cueva Chayal (Jujuy, Argentina)]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-10432021000100206&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen: El objetivo de este trabajo consiste en estudiar y discutir las estrategias de explotación de camélidos sudamericanos empleadas por los ocupantes del sitio arqueológico Cueva Chayal (departamento de Susques, provincia de Jujuy, Argentina) durante el tramo final del Holoceno Tardío (entre 680 y 410 años AP). A fin de lograr dicho objetivo se revisará la información zooarqueológica recabada en el sitio y se presentarán valores de isótopos estables (δ 13CVPDB, δ 18OVPDB y δ 15NAIR) medidos sobre hidroxiapatita y colágeno óseo extraídos del material faunístico correspondiente a camélidos domésticos y silvestres. A partir de ello se discutirán las características particulares de las estrategias de pastoreo y caza empleadas por los ocupantes de la cueva y su relación con los cambios ambientales ocurridos en esta área durante el lapso temporal cubierto. En líneas generales, los resultados presentados aquí se muestran consistentes con lo esperado en función de la línea de base construida con datos isotópicos actuales del área, lo que permitió trazar ciertas continuidades en las estrategias de explotación de los camélidos -fundamentalmente el pastoreo- así como en las estrategias de movilidad y uso del espacio en este sector de la Puna Seca entre los siglos XIV y XV de la era.<hr/>Abstract: The aim of this work is to study the South American camelids’ exploitation strategies employed by the inhabitants of the archaeological site of Cueva Chayal (Department of Susques, Province of Jujuy, Argentina) during the last part of the Late Holocene (between 680 and 410 years BP). In order to reach this goal, we revise the zooarchaeological information obtained on the site and we present stable isotope values (δ 13CVPDB, δ 18OVPDB y δ 15NAIR) measured on bone apatite and bone collagen extracted from the remains of domestic and wild camelids. Based on this, we discuss the characteristics of the herding and hunting strategies employed by the cave inhabitants and their relationship with the environmental changes that took place in this area during the period considered here. Overall, our results are consistent with our expectations based on the isotopic baseline built for the study area using modern isotopic data, an aspect that allow us to propose the existence of certain continuity in the camelids’ exploitation strategies -especially pastoralism- as well as the use of the landscape and the mobility strategies employed in this sector of the Dry Puna during the XIV and XV centuries of our Era. <![CDATA[Horticultura, movilidad y tecnología lítica: una mirada desde Boyo Paso 2 (900-700 años AP, Sierras de Córdoba, Argentina)]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-10432021000100207&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen: En este artículo se analizan los núcleos, desechos y artefactos líticos recuperados en el sitio arqueológico Boyo Paso 2 (Sierras de Córdoba, Argentina), un asentamiento a cielo abierto interpretado como un campamento base ocupado durante la estación productiva (octubre-abril) por grupos que combinaban cultivos, caza-recolección y patrones de uso flexible del espacio. El objetivo principal es presentar los resultados y contribuir a la caracterización de la organización de la tecnología lítica durante el Período Prehispánico Tardío (1500-360 AP), cuya información sugiere que la incorporación de cultivos no restringió la movilidad estacional ni el tiempo invertido en la caza-recolección. Los datos apuntaron hacia la existencia de un cierto componente tecnológico conservado entre los grupos tardíos, que, junto con la expeditividad, regía la organización de la tecnología. El aprovechamiento intensivo de aquellas rocas de mejor calidad para la talla y menos abundantes en el paisaje, en un contexto dominado por estrategias tecnológicas expeditivas, da particular relevancia a los resultados obtenidos, en especial para comprender la amplitud de respuestas tecnológicas en casos en los que la adopción de cultivos no necesariamente derivó en una agricultura sedentaria, un patrón observado etnográficamente pero difícil de delimitar desde la cultura material.<hr/>Abstract: This article analyzes the core technology, flaked stone artifacts manufacture debris and tools recovered at Boyo Paso 2 (Sierras de Córdoba, Argentina), an open-air site interpreted as a residential base-camp occupied during the growing season (October-April) by people with mixed foraging and cultivation economy. The major aim is to present the results and characterize the organization of lithic technology during the Late Pre-Hispanic Period (1500-360 BP), where the adoption of plant cultivation did not constrained the group´s mobility or the time investment into other subsistence activities as foraging. Results pointed out the existence of certain curated technological component among late prehispanic groups, which in conjunction with expedient flake-tool production strategies governed the organization of technology. The intensive exploitation of fine-grain lithic but less abundant in the landscape raw materials, in a context dominated by expedient tools, provides primary data to understand the variability of technological responses where the adoption of crop plants did not necessarily lead to fully-sedentary farming, a pattern commonly observed ethnographically but difficult to identify from the material culture. <![CDATA[Apropiación y control estatal de ambientes de altura en el extremo meridional del <em>Tawantinsuyu</em>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-10432021000100208&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen: Se presentan resultados sobre técnicas constructivas y patrones de ocupación del espacio, cronología, tecnología lítica, tipología y tecnología cerámica, zooarqueología de camélidos, antracología y arte rupestre, correspondientes a un conjunto de sitios arqueológicos del Área Natural Protegida Laguna del Diamante (Mendoza, Argentina). Esta área se ubica en la cordillera Principal y vincula las cuencas altas de los ríos Diamante y Maipo. Los registros obtenidos corresponden al período de consolidación de la ocupación inca de la región y prueban que el Tawantinsuyu controló este sector de la cordillera para explotar una fuente de obsidiana y mantener en funcionamiento una red de tráfico especializado que vinculaba al valle central chileno con los valles orientales de Uco y Jaurúa. Por otra parte, las manifestaciones de arte rupestre halladas permiten inferir un proceso de sacralización y apropiación de este espacio dominado por el volcán Maipo y la laguna del Diamante.<hr/>Abstract: This paper presents the results of constructive techniques, space occupation patterns, chronology, lithic technology, ceramic technology and typology, camelid zooarchaeology, anthracology and studies of rock art from a group of archaeological sites in the Laguna del Diamante Natural Protected Area (Mendoza, Argentina). This area is located in the Cordillera Principal of the Andes and connects the upper Diamante and Maipo River Basins. Chronologically, the archaeological data are from the consolidation of the Inca occupation in the region. The studies demonstrate that the Inca state controlled this sector of the Andes in order to exploit an obsidian source and maintain a specialized trade network that linked the Central Valley in Chile with the eastern valleys of Uco and Jaurúa. Additionally, the rock art motifs allow us to infer a process of sacralization and appropriation of this landscape, which is dominated by the Maipo Volcano and the Diamante Lake. <![CDATA[De las tabernas a los sistemas rotativos de contratación: obreros, capataces y alcohol en las faenas portuarias (Chile, 1914-1923)]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-10432021000100301&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen: Este artículo trata sobre las prácticas de contratación y los mecanismos de favoritismo y retribución entablados por capataces y obreros en algunos puertos chilenos durante las primeras décadas del siglo XX. Basada en evidencia tomada de la prensa y boletines empresariales del norte salitrero y la bahía de Concepción, la conclusión sostiene que dicho favoritismo se fundó en un mecanismo de retribución constituido principalmente por el consumo de alcohol que los obreros hacían en bares asociados con los capataces que nominaban las cuadrillas. El modo de contestación obrera a esta arbitrariedad fueron los sistemas rotativos para la repartición del trabajo que los mismos bregaron por instaurar y mantener durante 1918 y 1923: la “redondilla” y el “turno numerado”.<hr/>Abstract: This paper is about the hiring practices and mechanisms of favoritism and retribution waged by foremen and workers in some Chilean docks during the first decades of the 20th century. Based on press and business bulletins from the docks of saltpeter and the Concepción area, the conclusion argues that this favoritism was based on a mechanism of retribution constituted mainly by the consumption of alcohol that the workers made in taverns associated with the foremen who nominated the crews. The workers’ way of answering this arbitrariness were the rotating systems for the distribution of the work that they struggled to establish and keep during 1918 and 1923: the “redondilla” and the “turno numerado”. <![CDATA[Jornaleros bolivianos en el Cantón Central (1879-1946). El caso de la Oficina salitrera María]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-10432021000100302&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen: Caracterizamos la presencia boliviana durante el declive del ciclo de expansión del salitre en el Cantón Central, analizando los prontuarios bolivianos del Archivo Histórico de la Universidad Católica del Norte. A partir de datos relativos a los lugares de origen, inserción laboral y sociabilidad en destino, principalmente, el artículo da cuenta de la magnitud del fenómeno y de la centralidad que ocupó esta mano de obra jornalera en el despliegue de las faenas mineras. De este modo, podrá observarse cómo el capitalismo minero produce una mano de obra subalterna en un territorio que, no obstante, se resiste a perder su bolivianidad.<hr/>Abstract: From the analysis of the Bolivian records of the Historical Archive of the Catholic University of the North, we characterize the Bolivian presence during the decline of the nitrate expansion cycle in the Central Canton. Based on data related to the places of origin, labor insertion and sociability at the destination, the article gives an account of the magnitude of the phenomenon and the centrality that this day laborer occupied in the deployment of mining operations. In this way, it can be observed how mining capitalism produces a subaltern workforce in a territory where it resists losing its bolivianity. <![CDATA[“Bolivia recibirá el provecho siendo impulsado el solo puerto que posee”. Cobija y el Litoral entre el poder local y la administración de José Ballivián (1841-47)]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-10432021000100303&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen: El artículo examina las relaciones entre los grupos socioeconómicos hegemónicos en Cobija y el Litoral de Bolivia y el poder central, durante la administración de José Ballivián (1841-47). Se parte del hecho de que existió un poder local en Cobija con un proyecto diferenciado del estatal, centrado en la reclamación de protección arancelaria, seguridad interior ante la llegada de chilenos, control del territorio contra las pretensiones de los países vecinos sobre las guaneras y construcción de infraestructura. El Ejecutivo, por su parte, presentó un proyecto tímido para el Litoral, con aranceles diferenciales, lucha ante el auge contrabandista e inversión en el transporte animal de carga, pero con el objetivo real de tomar Arica o virar los circuitos comerciales hacia la conexión fluvial con el Atlántico por los Orientes. Ninguno de ellos fue plenamente aplicado, por lo que en la década de 1840 el Litoral boliviano se mantuvo como un espacio marginal dentro de la República incipiente, alienando los grupos dirigentes de la zona con respecto al proyecto nacional del centro.<hr/>Abstract: The article examines the relations between the hegemonic groups in Cobija and the Bolivian Litoral and the central power, during the administration of José Ballivián (1841-47). It is based on the fact that there was a separated local power in Cobija with a differentiated project from the one of the State, focused on the claim of tariff protection, internal security in the face of the arrival of Chileans, effective control of the territory against the claims of neighboring countries on the “guaneras” and the building of needed infrastructure. The executive presented a shy project for the Litoral, with differential tariffs, the fight against smuggling and investment in the cargo transport with animal force, but with the real objective of taking Arica or turning the commercial circuits towards the river connection with the Atlantic in the Orientes. None of them was fully applied, so in the 1840s the Bolivian Litoral remained a marginal space within the incipient Republic, estranging the leading groups in the area in respect to the national project of the State. <![CDATA[“E aqí, pues, dos razas distintas”<em>.</em> Paradigmas raciales en Chile (siglos XVIII-XXI): significados y deslindes conceptuales]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-10432021000100304&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen: En este artículo abordamos los distintos paradigmas raciales que han operado en el Reino y posterior República de Chile. Nos interesa proponer una definición histórica del concepto raza (concepto inestable, relacional, multifuncional y localizado), organizar y sintetizar una parte de la abundante literatura sobre el tema y, por último, definir los dos principales paradigmas raciales que han operado y operan actualmente, como sustratos emergentes, en lo que hoy denominamos Chile. Realizamos una reflexión sobre las ideologías del mestizaje que en esta república sudamericana todavía circulan y funcionan con ciertas pretensiones de integración pluralista, y son utilizadas por un arco enorme de personas que incluye agentes del Estado, población indígena, chilenos nacionalistas o críticos del nacionalismo. Proponemos en este artículo que la idea de raza ha servido para denominar y producir las diferencias humanas, que los racismos generalmente han tenido móviles políticos, y que los paradigmas raciales que abordamos se hayan presentes, como sustratos, en los modos con que actualmente los chilenos piensan las diferencias humanas.<hr/>Abstract: In this paper we differentiate the racial paradigms that have operated in the Reino and later República de Chile. Our aims are to propose a historical definition of the race concept (an unstable, relational, multifunctional and located concept), to organize and synthesize part of the plentiful literature about the topic, and finally, to define the two principal racial paradigms that have operated and actually operate, as emergent substrates, in what we now name Chile. We ponder about the mestizaje ideologies which, in this South American republic, still circulates and works with some ambitions of pluralistic integration, an so, they are used by a huge spectrum of people, including State agents, native population, Chilean nationalists and critics of the nationalism. We propose in this paper that the race idea has served to nominate and to produce the human differences, that the racisms generally has had politic motivations, and that the racial paradigms that we define in this paper are present, as substratum, in the way that Chilean people think the human differences. <![CDATA[Un emprendimiento minero “al estilo inglés”: materialidades, cuerpos y disciplina en Catamarca (Argentina), siglo XIX]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-10432021000100305&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen: A mediados del siglo XIX se desarrollaron varios proyectos mineros en el oeste de la provincia de Catamarca (Argentina), dedicados principalmente a la explotación de cobre. En ese contexto, la Casa Lafone era presentada por su dueño -entre otras cosas- como un emprendimiento de “estilo inglés”, diferenciado del resto por la tecnología empleada y por el modo en que se organizaban las faenas y diferentes aspectos relativos a la vida de los trabajadores. En este artículo buscamos caracterizar el funcionamiento de dicho establecimiento minero poniendo el foco en el modo en que habitaron, trabajaron y circularon las personas como resultado de las reconfiguraciones espaciales y arquitectónicas y, en consecuencia, de tiempos, ritmos, tipos y formas de trabajo. Proponemos que esas reconfiguraciones constituyeron formas sutiles pero no menos potentes de control y disciplinamiento de la mano de obra que, junto a otras acciones, implicaron grandes cambios e impactos sobre el paisaje y los recursos y principalmente sobre la vida de las personas que allí vivieron y trabajaron.<hr/>Abstract: In the mid-19th century, several mining projects were developed in the west of Catamarca province (Argentina), mainly dedicated to the exploitation of copper. In that context, the Casa Lafone was presented by its owner -among other things- as an “English-style” company, differentiated from the rest by the technology used and by the way in which the tasks and different aspects related to the workers’ lives were organized. In this paper we seek to characterize the operation of this mining establishment by focusing on the way in which people lived, worked and circulated as a result of spatial and architectural reconfigurations and, consequently, of times, rhythms, types and forms of work. We propose that these reconfigurations constituted subtle but no less powerful forms of workers control and discipline that, together with other actions, implied major changes and impacts on the landscape and resources and mainly on the life of the people who lived and worked there. <![CDATA[Condiciones de vida de los trabajadores de la Gran Minería del Cobre y de la manufactura: nueva evidencia histórico-comparativa (Chile, 1932-1958)]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-10432021000100306&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen: El propósito de esta investigación es proporcionar nueva evidencia histórica que permita comparar el estándar de vida de los trabajadores de la Gran Minería del Cobre con el de otros sectores de la industria nacional (como textiles, alimentos, papel o cemento). Para esto, se ha elaborado un welfare ratio. Los resultados obtenidos fueron los siguientes: los ingresos de los trabajadores de la Gran Minería del Cobre eran comparativamente más altos que los del resto de los trabajadores manufactureros, pero no tanto como la historiografía frecuentemente asume; durante la década del cuarenta del siglo pasado se experimenta un proceso de convergencia entre los ingresos de los trabajadores del cobre y de la manufactura; este proceso de convergencia finaliza durante la década de los cincuenta.<hr/>Abstract: The man aim of this research is to provide new quantitative historical evidence to measure the difference between the standard of living of workers of the Gran Minería del Cobre and other Chilean industrial sectors (such as textiles, food, paper, or cement). A welfare ratio has been estimated to analyze this difference. The results are the following: the wages of workers of the Gran Minería del Cobre were higher in comparison with those of the manufacturing workers, but not as high as the historiography frequently assumes; during the 1940s a process of convergence between wages of copper and manufacturing workers took place; this process of convergence came to an end during the 1950s. <![CDATA[Agricultura, industrialización y comercio italiano en la frontera chileno-peruana (Arica, 1885-1929)]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-10432021000100307&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen: Esta investigación se centra en tres tipos de actividades económicas desarrolladas por los inmigrantes italianos asentados en la ciudad chilena de Arica, ubicada en la frontera con el Perú. Analíticamente, aborda la influencia italiana en los ámbitos agrícola, industrial y comercial, sustentándose en fuentes estatales, municipales, judiciales, hemerográficas y orales. Las conclusiones subrayan la importancia de la inmigración italiana en la región, al constituir un empresariado étnico que vinculó la economía ariqueña con otra de mayor escala.<hr/>Abstract: This research focuses on economic activities developed by Italian immigrants settled in the Chilean city of Arica, located on the border with Peru. Analytically, it deals with Italian influence in the agricultural, industrial and commercial fields, based on state, municipal, judicial, hemerographic and oral sources. The conclusions underscore the importance of Italian immigration, which constituted an ethnic entrepreneurship that connected the Arican economy with international markets.