Scielo RSS <![CDATA[Revista de ciencia política (Santiago)]]> http://www.scielo.cl/rss.php?pid=0718-090X20220002&lang=es vol. 42 num. 2 lang. es <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.cl/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.cl <![CDATA[ARGENTINA 2021: ELECCIONES EN CONTEXTO DE CRISIS]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-090X2022000200153&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN En este artículo describimos los principales acontecimientos políticos de 2021 en Argentina. En un marco de crisis económica y agotamiento de la población con la pandemia de COVID-19 y las medidas oficiales para combatirla, las elecciones legislativas de medio término resultaron en una derrota electoral para el gobierno del peronista Alberto Fernández. Fernández inició 2021 con su popularidad en baja y una situación social y económica deteriorada, que reducía aún más los recursos para responder a demandas sociales acumuladas. Los problemas de coordinación de la coalición oficialista se agravaron durante 2021 e impactaron negativamente en la performance del gobierno. A pesar de atravesar un momento de divisiones internas, la coalición opositora pudo capitalizar estos problemas a su favor en las elecciones de medio término. La relación entre consolidación de una estructura bicoalicional de la competencia, aumento de la polarización y dificultades de coordinación al interior de las coaliciones da como resultado una política doméstica inestable en su desenvolvimiento cotidiano y de corto plazo, aunque relativamente estable en el mediano plazo.<hr/>ABSTRACT In this article, we describe the main political events in Argentina during 2021. In a context of economic crisis and citizen exhaustion with the COVID-19 pandemic and the government’s response to it, the Alberto Fernández Peronist administration lost the mid-term legislative elections. Fernández began 2021 with his popularity in decline and a deteriorated economic and political situation. This further limited his ability to respond to the accumulation of social demands. Moreover, coordination problems within the governing coalition got worse during 2021 and had a negative impact on the government’s performance. While the opposition coalition also experienced internal tensions, it was able to take advantage of the government’s coordination problems in the midterm elections. The relationship between the consolidation of a bipolar structure of competition, rising levels of polarization, and coalitions’ internal coordination problems generate a domestic politics that is unstable in its day to day functioning and in the short term, but relatively stable in the medium term. <![CDATA[Los clivajes políticos en movimiento: Bolivia en 2021]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-090X2022000200175&lng=es&nrm=iso&tlng=es ABSTRACT We analyze recent developments in Bolivia’s politics through the lens of political cleavage theory, in particular cleavage displacement. Bolivia’s current party system is characterized by a stable and dominant MAS at one end of the spectrum, and at the other a fractious, unstable collection of parties, movements, and other vehicles that have failed to articulate a coherent set of political ideas. It emerged when the previous party system collapsed in 2003-05, shifting politics from a conventional left-right axis of competition unsuited to Bolivian society, to an ethnic/ rural vs. cosmopolitan/urban axis closely aligned with its major social cleavage. But society did not freeze in 2005. We analyze the deep roots of Bolivia’s current politics, and explore emerging or changing generational, ethnic, urban-rural, regional, class, and religious divides. Understanding how cleavages interact to determine political outcomes allows us to make sense of the deep tensions and sources of instability that both Bolivia, and the MAS internally, currently face, and to shine a light on major coming challenges.<hr/>ABSTRACT El presente artículo analiza los recientes eventos políticos en Bolivia, a través del prisma de la teoría de clivajes políticos, con un énfasis especial en el desplazamiento de clivajes. El sistema de partidos boliviano se compone, en la actualidad, por un Partido estable y predominante a un lado del espectro (MAS), mientras que en el otro extremo encontramos una colección inestable y fragmentada de partidos, movimientos y otros vehículos que no han podido articular un marco coherente de ideas políticas. Este sistema emergió cuando el sistema de partidos anterior colapso entre 2003 y 2005, cambiando la dinámica política de una convencional disputa sobre el eje izquierda-derecha, a una situada en el eje étnico/rural vs. cosmopolita urbano, más alineado al clivaje más importante en el país. Sin embargo, la sociedad boliviana no se congeló en 2005. En este articulo analizamos las raíces profundas de la política boliviana, rastreando la emergencia y transformaciones en las divisiones generacional, étnica, urbano-rural, regional, de clase y en torno a la religión. Entender como los clivajes interactúan a la hora de determinar tendencias políticas nos permite aprehender las principales tensiones y fuentes de inestabilidad que Bolivia y el MAS, internamente, afrontan hoy en día, ilustrando a su vez las potenciales rutas de importantes retos por venir. <![CDATA[Cuando la incompetencia se une a la mala suerte: el tercer año de Bolsonaro en la presidencia de Brasil]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-090X2022000200203&lng=es&nrm=iso&tlng=es ABSTRACT The third year of the Bolsonaro presidency coincided with the second year of the pandemic of the Covid-19, and with the worsening of economic conditions in the country. This article contends that Brazil’s economic performance, resulting from a unique mix of “bad luck” and incompetence, is the main driver of Bolsonaro’s low popular support and unfavorable electoral prospects, six months before the poll. I rely on the literature on economic voting and on assignment of responsibility to argue that this is true because citizens (1) have short memory, (2) do not discount exogenous conditions when casting an economic vote, and (3) hold the president responsible for economic outcomes. I conclude by discussing how the early realization of a potential electoral loss helps explain Bolsonaro’s growing focus on his core support base and systematic attempts to challenge the fairness of Brazilian elections.<hr/>RESUMEN El tercer año de la presidencia de Bolsonaro coincidió con el segundo año de la pandemia del Covid-19, y con el empeoramiento de las condiciones económicas del país. Este artículo sostiene que el desempeño económico de Brasil, resultante de una mezcla única de “mala suerte” e incompetencia, es el principal impulsor del bajo apoyo popular de Bolsonaro y de sus desfavorables perspectivas electorales, seis meses antes de los comicios. En base a la literatura sobre el voto económico y sobre la asignación de responsabilidad argumento que esto es cierto porque los ciudadanos (1) tienen poca memoria, (2) no descuentan las condiciones exógenas cuando emiten un voto económico, y (3) consideran al presidente responsable de los resultados económicos. Concluyo discutiendo cómo la temprana comprensión de una potencial pérdida electoral ayuda a explicar el creciente enfoque de Bolsonaro en su base de apoyo principal y los intentos sistemáticos de desafiar la limpieza de las elecciones brasileñas. <![CDATA[CHILE 2021: ENTRE UN INTENSO CALENDARIO ELECTORAL Y LA ACUSACIÓN CONSTITUCIONAL EN CONTRA DE SEBASTIÁN PIÑERA]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-090X2022000200225&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN En 2021, Chile fue testigo de la continuación de varios procesos políticos y sociales de años anteriores, entre ellos la lucha contra el COVID-19 y el cambio constitucional. En este artículo, analizamos dos aspectos clave del último “año hábil” del segundo gobierno de Sebastián Piñera: el intenso calendario electoral y la acusación constitucional en contra del presidente durante el segundo semestre de 2021. Por un lado, los resultados de diferentes elecciones confirman el debilitamiento de la centroderecha y sus partidos tradicionales, proceso que comenzó a pavimentarse con el estallido social de 2019 y el manejo de este por parte del presidente Sebastián Piñera. Por otro lado, examinamos en detalle la acusación constitucional que sufrió el jefe de gobierno de la coalición de centroderecha, enfocándonos especialmente en las posibles motivaciones de quienes las patrocinan y su impacto con la estabilidad presidencial en Chile.<hr/>ABSTRACT In 2021, Chile witnessed the continuation of several political and social processes inherited from previous years, among them the fight against the COVID-19 and the constitution-making procedure. In this article, we analyze two key aspects of the Sebastián Piñera’s last year in office: the intense electoral calendar and the impeachment proceeding initiated against him during 2021’s second half. On the one hand, the results of several different elections confirm the weakening of the center-right and its traditional parties, a process that began in the 2019 “estallido social” (social outburst) and how President Sebastián Piñera handled it. On the other hand, we examine in detail the impeachment proceedings against the chief executive and leader of the center-right coalition, paying close attention to the sponsors’ potential motivations and its impact on Chile’s presidential stability. <![CDATA[Colombia 2021: Entre la crisis y la Esperanza]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-090X2022000200255&lng=es&nrm=iso&tlng=es ABSTRACT Although in the last few years Colombia has faced significant civil society mobilization, 2021 represented critical juncture in social mobilization that was the result of three converging crises. The COVID-19 pandemic, a health crisis, triggered an economic crisis that exacerbated existing social and economic inequalities. Together they aggravated a pre-existing governability crisis. Unions and other actors convened a national strike on April 28 and the violent police response ignited the protest. The strike lasted almost two months and framed the legislative and presidential elections in 2022. This paper analyzes these events, their effects, and the perspectives for the future.<hr/>RESUMEN En los últimos cinco años los y las colombianas se han movilizado en diversas oportunidades. Sin embargo, las protestas del 2021 fueron una coyuntura política, resultado de la convergencia de tres crisis: una crisis de salud consecuencia de la pandemia de COVID-19. Esta a su vez desencadenó una crisis económica que exacerbó las desigualdades sociales y económicas que existen en el país. Juntas, estas dos crisis agravaron la crisis de gobernabilidad que se dio durante el gobierno del presidente Iván Duque. Los sindicatos y otros actores convocaron a un paro nacional el 28 de abril y la violencia policial con la que respondió el gobierno desencadenó movilizaciones más grandes. El Paro duró casi dos meses y fue determinante para las elecciones legislativas y presidenciales de 2022. Este artículo analiza estos eventos, sus efectos, y las perspectivas para el futuro. <![CDATA[Un deja-vu no esperado: la política ecuatoriana en 2021]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-090X2022000200281&lng=es&nrm=iso&tlng=es ABSTRACT This paper explains the configuration of the political scenario in Ecuador after the 2021 general elections. The pandemic left a challenging economic and social aftermath that created policy challenges for the new government. Guillermo Lasso won the elections securing support from the anticorreísmo front. However, this electoral coalition did not translate into the legislative arena. Lasso addressed policy challenges using political strategies widely used in Ecuador by minority governments during the nineties. We focus on Lasso’s attempts to push economic reforms to show how his legislative strategy adapted to the prevailing political conditions, namely: 1) aimed for less ambitious policy goals; 2) used his institutional prerogatives to shape the legislative agenda; and, 3) crafted short-lived and informal agreements in exchange for (political) pork. Complex executive-legislative relations can limit the government’s ability to address economic and social problems in the future, which could lead to political and economic instability, as in the past. De facto coalitions are necessary for Lasso yet come at a cost for a government quickly losing support. We also provide an overview of other social problems and policy responses relevant throughout this year.<hr/>RESUMEN Este trabajo explica la configuración del escenario político en Ecuador tras las elecciones generales de 2021. Las consecuencias sociales y económicas del primer año de pandemia representaron un importante desafío para el nuevo gobierno. Guillermo Lasso ganó las elecciones con el apoyo del anticorreísmo, pero este apoyo no se trasladó a la arena legislativa. Lasso asumió los desafíos de política pública recurriendo a estrategias ampliamente utilizadas en Ecuador por gobiernos minoritarios durante los años noventa. Este artículo se centra en los intentos del presidente por sacar adelante sus iniciativas de reforma económica para mostrar de qué manera su estrategia legislativa se adaptó a las condiciones políticas. Específicamente nos enfocamos en explicar cómo el gobierno 1) terminó por configurar una propuesta económica menos ambiciosa, 2) utilizó sus prerrogativas institucionales para moldear la agenda legislativa, y 3) configuró acuerdos informales de corto plazo a cambio de prebendas en la Asamblea Nacional. La complejidad de las relaciones entre el Ejecutivo y el Legislativo limitaron la capacidad del gobierno para resolver los problemas sociales y económicos. Como ocurrió en el pasado, esto podría conducir hacia un escenario de inestabilidad política y económica. Las coaliciones de facto fueron necesarias para Lasso, sin embargo, estas tuvieron costo importante para un gobierno que perdió rápidamente el apoyo de la ciudadanía. Adicionalmente, repasamos los problemas sociales más relevantes de 2021 y la política pública generada para abordarlos. <![CDATA[Guatemala 2021: reconsolidando la impunidad y revertiendo la democracia]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-090X2022000200309&lng=es&nrm=iso&tlng=es ABSTRACT The year 2021 marked the 25th anniversary of the signing of Guatemala’s land- mark peace accords. Yet celebrations of this historic achievement stood in sharp contrast to the year’s alarming trends in the deterioration of democracy and the rule of law. Reviewing the events of 2021, this article uncovers two key patterns in Guatemalan politics, both evidence of democratic decline: 1) open assaults on judicial independence and breaches of the constitutional order, and 2) an escalation in the criminalization of government critics, particularly those on the frontlines of the anti-corruption struggle. It also takes stock of the most pernicious conse- quences of these patterns, including the abysmal Covid-19 response and the new opportunities for corruption amid resurgent impunity. Combined, these dynamics have also increased tensions within US-Guatemala relations as the Biden White House increasingly perceived the Guatemalan government as an unreliable part- ner in tackling the root causes of migration. In sum, 2021 was an inflection point in Guatemala’s 25-year trajectory of peace—one that has steadily sent the country down an authoritarian path like many of its neighbors in the Western Hemisphere.<hr/>RESUMEN El año 2021 marcó el 25º aniversario de la firma de los históricos acuerdos de paz de Guate- mala. Sin embargo, las celebraciones de este logro histórico contrastaron fuertemente con las alarmantes tendencias de deterioro de la democracia y el estado de derecho que se produjeron durante el año. Revisando los eventos de 2021, este artículo descubre dos patrones clave en la política guatemalteca, ambos evidencia del declive democrático: 1) ataques abiertos a la independencia judicial y violaciones del orden constitucional, y 2) una escalada en la crimi- nalización de los críticos del gobierno, particularmente aquellos en la primera línea de la lucha anticorrupción. También hace un balance de las consecuencias más perniciosas de estos pa- trones, incluyendo la pésima respuesta de Covid-19 y las nuevas oportunidades de corrupción en medio de la resurgente impunidad. Combinadas, estas dinámicas también han aumentado las tensiones dentro de las relaciones entre EE.UU. y Guatemala, ya que la Casa Blanca de Biden percibió cada vez más al gobierno guatemalteco como un socio poco fiable a la hora de abordar las causas fundamentales de la migración. En resumen, el año 2021 fue un punto de inflexión en la trayectoria de 25 años de paz de Guatemala, que ha llevado al país a un camino autoritario como el de muchos de sus vecinos en el hemisferio occidental. <![CDATA[Guyana en el ojo de la tormenta en 2021: Convergencia, estancamiento y reverberación]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-090X2022000200333&lng=es&nrm=iso&tlng=es ABSTRACT Guyana, a small oft-forgotten country in South America, has seen its prospects shift markedly in recent years. Previously lauded as a world leader in environ- mental conservation and avoided deforestation initiatives, Guyana recently made international headlines when significant oil discoveries were made in its territorial waters. Using a model of convergence, stasis and reverberation, this article posi- tions these developments historically and politically. In it, I argue that Guyana’s shifting fortunes are reflective of broader regional and international shifts and con- testations around post-colonial development and climate policy. The article shows how different forms of vulnerability coalesced over time to position Guyana as both vulnerable and as agential. The state’s vulnerability lies in its susceptibility to natural disasters through climate change, imperialism in the wake of colonialism, and ethnic strife through race-based politics. Its agency, on the other hand, lies in its deployment of its natural resources and its geographic location to negotiate changing geo-political arrangements and efforts to address climate change. In de- veloping this argument, the article views, and positions Guyana as a microcosm of several pressing and overlapping global crises – a metaphorical eye of the storm.<hr/>RESUMEN Guyana, un pequeño país de Sudamérica a menudo olvidado, ha visto cómo sus perspec- tivas han cambiado notablemente en los últimos años. Anteriormente alabada como líder mundial en iniciativas de conservación del medio ambiente y de prevención de la defor- estación, Guyana ha aparecido recientemente en los titulares internacionales al producirse importantes descubrimientos de petróleo en sus aguas territoriales. Utilizando un mod- elo de convergencia, estasis y reverberación, este manuscrito sitúa estos acontecimientos histórica y políticamente. En él, sostengo que los cambios en la suerte de Guyana son un reflejo de los cambios y las controversias regionales e internacionales más amplias en torno al desarrollo poscolonial y la política climática. El artículo muestra cómo diferentes for- mas de vulnerabilidad se han unido a lo largo del tiempo para situar a Guyana como un país vulnerable y agencial. La vulnerabilidad del Estado radica en su susceptibilidad a las catástrofes naturales por el cambio climático, al imperialismo tras el colonialismo y a los conflictos étnicos por la política racial. Su capacidad de acción, en cambio, radica en el uso d e sus recursos naturales y su ubicación geográfica para negociar los cambiantes acuerdos geopolíticos y los esfuerzos para hacer frente al cambio climático. En el desarrollo de este argumento, el artículo considera y posiciona a Guyana como un microcosmos de varias crisis globales apremiantes y superpuestas, un metafórico ojo de la tormenta. <![CDATA[Dinámicas de la autocratización: México 2021]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-090X2022000200355&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN México está atravesando un proceso de autocratización. En 2021 ocurrieron tres eventos que lo ejemplifican. Primero, hubo elecciones parlamentarias y locales intermedias. El electorado no envió una señal clara de castigo al gobierno auto- cratizante, aunque sí hubo un freno al poder que ya detentaba. Segundo, el presi- dente utilizó instrumentos de la democracia directa, pero con una lógica de mani- pulación política y movilización electoral. La subordinación del poder judicial en este proceso comprobó que los mecanismos horizontales de contrapesos al poder ejecutivo no estaban funcionando de manera adecuada. Por último, el presidente mostró una creciente aversión a la pluralidad que se manifestó en un hostigamien- to a la comunidad académica de México. Se ha propuesto que la debilidad del Estado puede impedir la consolidación autoritaria en contextos como el mexicano; sin embargo, estos desarrollos demuestran que la autocratización puede profun- dizarse aún en esas condiciones. Se puede afirmar que la democracia en México ha mostrado cierta resiliencia, pero es posible que la popularidad del presidente, la manipulación de procedimientos electorales y el abuso de poder terminen por revertir el cambio democrático de los últimos veinte años.<hr/>ABSTRACT Mexico is undergoing a process of democratic backsliding. Three developments exemplified this phenomenon in 2021. Midterm elections for legislative and local branches posed a challenge to the autocratization process. However, voting results failed to impose a clear punishment to the López Obrador administration. Yet, while the government preserved a plurality in the lower chamber it lost the absolute majority that enabled it to amend the constitution single handedly. Secondly, the president used direct democracy mechanisms to manipulate and mobilize the electorate. The subordination of the judiciary in this process further confirmed that horizontal checks were ineffective. Lastly, the executive curtailed pluralism by going on the attack against critics, universities and scientists. Some observ- ers claim that state weakness might be a safeguard against the imposition of autocracy. Nonetheless, the case of Mexico shows that autocratization might proceed even when state capabilities are diminished. In conclusion, democracy in Mexico has shown some resilience, but an authoritarian restoration in the near future is still likely. <![CDATA[NICARAGUA 2020-2022: EL CIERRE AUTORITARIO]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-090X2022000200383&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN El articulo analiza la evolución del régimen político de Nicaragua en el período 2020-2022 a través del marco teórico de la regresión en la calidad de las democracias. Después de las protestas de 2018 el régimen, con una ya dudosa calidad democrática, tuvo que enfrentar la disyuntiva de negociar o reprimir. Optó por la segunda, y esta decisión se ha materializado en varias dimensiones. La aprobación de tres leyes ha reducido las libertades y ha creado un marco para la represión política y social. Se han encarcelado varios líderes opositores, y el proceso electoral de 2021 no fue competitivo ni avalado internacionalmente. En política exterior se ha alejado de su entorno regional y se ha alineado con Rusia. Por todo ello el artículo constata que se ha producido un cierre autoritario en Nicaragua.<hr/>ABSTRACT This article analyses the evolution of Nicaragua’s political regime in the period 2020-2022 through the theoretical framework of democratic regression. After the 2018 protests, the regime, with an already dubious democratic quality, was faced with the choice of negotiating or repressing. It opted for the latter, and this decision has manifested in several dimensions. The passing of three laws has curtailed freedoms and created a framework for political and social repression. Several opposition leaders have been imprisoned, and the 2021 electoral process was neither competitive nor internationally endorsed. In foreign policy it has distanced from its regional environment and aligned itself with Russia. For all these reasons, the article argues that there has been an authoritarian closure in Nicaragua. <![CDATA[PERÚ 2021: DEMOCRACIA POR DEFECTO]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-090X2022000200407&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN Con un gobierno de transición y en medio de la pandemia del COVID-19, Perú celebró elecciones generales el 2021. Si bien la aceleración de la vacunación permitió ganar mayor estabilidad social y económica, la tendencia a la inestabilidad iniciada en el quinquenio pasado continuó durante los primeros meses del gobierno de Castillo. Un outsider sin partido ni soporte político alguno se enfrenta a una oposición radicalizada pero impopular, y que ha normalizado la amenaza de vacancia presidencial. La democracia se sostiene en el empate entre estos actores débiles: una democracia por defecto.<hr/>ABSTRACT With a transitional government and in the midst of the COVID-19 pandemic, Peru held general elections in 2021. Although the acceleration of vaccination made it possible to attain more social and economic stability, the trend towards instability that began in the past five years continued during the first months of Castillo’s administration. An outsider without a party and without political support faces a radicalized but unpopular opposition, which has normalized the threat of presidential vacancia. Democracy persists as a consequence of a tie between these weak actors: a democracy by default. <![CDATA[URUGUAY 2021: ENTRE LA URGENCIA, EL FRENO Y UN NUEVO COMIENZO PARA EL GOBIERNO DE COALICIÓN]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-090X2022000200439&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN Este artículo analiza los principales acontecimientos del 2021 -segundo año de gobierno de la coalición multicolor liderada por Luis Lacalle Pouque estuvo signado por dos fenómenos. En primer lugar, el segundo año de la pandemia por COVID-19 en que el gobierno logra desplegar una exitosa campaña de vacunación; y, en segundo lugar, la iniciativa de un mecanismo de democracia directa liderado por la oposición política y social para derogar 135 artículos de la Ley de Urgente Consideración (LUC) aprobada en 2020. Se argumenta que la combinación de ambos fenómenos interpuso un freno (transitorio) a la urgencia y al despliegue de la agenda del gobierno. Para ello, en primer lugar, se describe la situación económica y social, para luego describir el escenario político configurado entre gobierno y oposición. En tercer lugar, se analiza el fenómeno de la aprobación presidencial prolongada desde un doble enfoque: el efecto luna de miel y el efecto “rally round the flag.” Luego, se aborda uno de los temas centrales de la LUC y de la agenda pública: la seguridad. Se analiza el proceso de recolección de firmas para el referéndum de marzo de 2022 y su relevancia en un nuevo comienzo para el gobierno de coalición.<hr/>ABSTRACT This article analyzes the principal events of 2021 -the second year of the coalition government led by Luis Lacalle Pouwhich was signed by two main issues. In the first place, the second year of the COVID-19 pandemic in which the government manages to deploy a successful vaccination campaign; and, secondly, the initiative of a direct democracy mechanism led by the political and social opposition to derogate 135 articles of the Urgent Consideration Bill (LUC, for its initials in spanish) approved in 2020. It is argued that the combination of both issues put a (transitory) brake to the urgency and deployment of the government’s agenda. To do this, first the economic and social situation is briefly described, and then the political scenario configured between government and opposition. Third, prolonged presidential approval is analyzed from a twofold perspective: the honeymoon effect and the “rally round the flag” effect. Then, one of the central issues of the LUC and of the public agenda is addressed: security and its relationship with government and public opinion. Finally, we analyze the referendum process and its relevance as a new beginning for the coalition government. <![CDATA[¿Apertura truncada? el fallido intento de reinstitucionalización democrática en Venezuela 2021]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-090X2022000200461&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN Durante el 2021, el gobierno dio pasos hacia un aparente proceso de apertura política. Desde la Asamblea Nacional electa en 2020 se nombraron nuevas autoridades electorales con la participación de la sociedad civil y se convocó a elecciones regionales y municipales con presencia de observación internacional. Así mismo, se inició un proceso de negociación en México con el propósito de reinstitucionalizar el país. Sin embargo, aún cuando la oposición regresó a la arena electoral, la apertura política quedó truncada toda vez que el gobierno se retiró de la negociación en México, anuló el resultado de la elección en Barinas y mantuvo las prácticas autoritarias de los años anteriores. El objetivo del artículo es hacer un análisis de la situación sociopolítica venezolana en 2021, teniendo como telón de fondo este intento de liberalización política.<hr/>ABSTRACT In 2021, the Venezuelan government took steps towards an apparent process of political opening. The National Assembly elected in 2020 appointed new electoral authorities with the participation of civil society, who called subnational elections with the presence of international observation. Additionally, in Mexico, the government and opposition started a negotiation process that aimed to re-institutionalize the country. However, even when the opposition returned to the electoral arena, the political opening was truncated when the government withdrew from the negotiations in Mexico, annulled the electoral result in Barinas, and maintained the authoritarian practices of previous years. This paper aims to analyze the sociopolitical context in Venezuela, considering this liberalization attempt.