Scielo RSS <![CDATA[Chungará (Arica)]]> http://www.scielo.cl/rss.php?pid=0717-735620210003&lang=en vol. 53 num. 3 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.cl/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.cl <![CDATA[MARINE SNAILS IN ARCHAEOLOGICAL CONTEXTS IN CENTRAL ARGENTINA (32° S - 64° W): SYMBOLIC MATERIALITIES SPREAD OVER THE TERRITORY]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0717-73562021000300379&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: Dentro de las líneas de trabajo de mayor interés arqueológico figuran las evidencias de movilidad interregional y circulación de bienes. En la búsqueda de indicadores de dicha manifestación cultural, la presencia de materialidades alóctonas en una región aparece como uno de los principales focos de estudio. En ese contexto, y a los fines de aportar evidencias malacológicas, en este trabajo se revisa y actualiza la información existente sobre la presencia de moluscos marinos hallados en contextos arqueológicos en la Provincia de Córdoba, en la región central de Argentina. Para aportar nuevos datos y corroborar las especies se examinó el material malacológico que integra las colecciones de distintos museos regionales, lo que se complementó con la revisión bibliográfica de antecedentes para la región. A partir de este material se identificaron tres especies: Urosalpinx haneti y Adelomelon brasiliana, procedentes del Atlántico, y Felicioliva peruviana, del Pacífico. Se analizaron las características morfológicas y técnicas de manufactura de estos elementos que permitieron reconocerlos como artefactos. Finalmente, estos resultados son contextualizados y discutidos considerando la procedencia de las materias primas y áreas de distribución en relación con la movilidad y redes de circulación.<hr/>Abstract: One of the areas of greatest archaeological interest is the evidence of interregional mobility and movement of goods. In the search for indicators of this cultural manifestation, the presence of allochthonous materialities in a region becomes an important research focus. In this context, and with the aim of providing malacological evidence, this work reviews and updates the existing information on the presence of marine mollusks found in archaeological contexts in the Córdoba province, central region of Argentina. In order to provide new data and verify the species identity, the malacological material that integrates the collections of different regional museums was examined, supplemented with a literature review for the region. Three species were identified in the new material: Urosalpinx haneti and Adelomelon brasiliana, from the Atlantic, and Felicioliva peruviana, from the Pacific. The analyses of the morphological characteristics and manufacturing techniques of these elements allowed their classification as artifacts. Finally, these results were contextualized and discussed, considering the provenance of raw materials and the distribution areas in relation to mobility and circulation networks. <![CDATA[ASSESSING PLANT CONSUMPTION AND USE AMONG MARINE HUNTER GATHERERS AND FISHERS THROUGH DENTAL CALCULUS STUDIES OF THE NORTHERN PATAGONIAN CHANNELS (41°30’- 47° S)]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0717-73562021000300400&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: Se presenta en este trabajo los resultados del análisis del contenido microfósil del tártaro dental de 49 individuos procedentes de 17 sitios arqueológicos del archipiélago de Chiloé y de los Chonos con cronologías entre ~4400 a 300 años cal AP. Evaluamos la información obtenida anteriormente sobre los valores δ13C y δ15N de isótopos estables en el que se revela una dieta eminentemente marina para estos grupos cazadores recolectores, señalando la invisibilización del uso/consumo de recursos vegetales en relación a la dieta predominante. La integración de esta línea de evidencia ha permitido registrar el consumo alimenticio de algas marinas, plantas silvestres y domesticadas, algunas con propiedades medicinales y psicoactivas, además del uso parafuncional de la cavidad bucal de acuerdo a la presencia de restos asignables a tallos de plantas usadas en la confección de cestería. Por último, la identificación de la ingesta de plantas domesticadas en el archipiélago septentrional, constituye un bio-indicador arqueológico que permite proyectar contactos entre diferentes trayectorias culturales, la de los grupos canoeros y hortícolas, a través de la secuencia temporal.<hr/>Abstract: This paper presents the results of the study of the microfossil content of the human dental calculus of 49 individuals from 17 archaeological sites of the Chiloé and Los Chonos archipelago with chronologies between ~4400 to 300 years cal BP. The previous δ 13 C and δ 15 N stable isotope values of the inhabitants of this area revealed an eminently marine diet for these hunter gatherers. Nevertheless, in relation to their predominant diet, the consumption of plant resources has remained unseen. The integration of this type of evidence has allowed us to detect the consumption of seaweed, wild and domesticated plants, some with medicinal and psychoactive properties, in addition to the functional use of the oral cavity based on the presence of remains of plant stems used in basketry. Finally, the presence of domesticated plants in the northern archipelagos constitutes a bio-indicator of archaeological remains that allows us to project contacts between different cultural pathways of the marine hunter gatherers and horticultural groups throughout the temporal sequence. <![CDATA[MORTUARY CONTEXTS IN THE RAMADILLAS RIVER BASIN (ATACAMA REGION. CHILE): RADIOCARBON DATES AND STABLE ISOTOPES ANALYSIS]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0717-73562021000300420&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: Se presentan los resultados de las dataciones radiocarbónicas y los análisis de isótopos estables de 13C, 15N y 18O de siete individuos, cuatro infantes y tres adultos, recuperados de contextos mortuorios prehispánicos de la precordillera de la Región de Atacama, Chile. Las dataciones obtenidas y los datos contextuales sugieren que los contextos mortuorios corresponderían a individuos cazadores recolectores arcaicos, del Complejo Las Ánimas, Cultura Copiapó, y de grupos Diaguita-Inca. Los análisis de dieta, en tanto, indicaron diferencias entre cazadores recolectores respecto a grupos alfareros en cuanto al consumo de vegetales; los valores δ13C de los primeros ocupan una posición intermedia entre el consumo de plantas C3 y C4, los últimos muestran una tendencia al mayor consumo de plantas C4. Los valores δ15N no mostraron diferencias importantes respecto del consumo de carne terrestre entre ambos grupos. Los valores δ18O sugieren que los individuos analizados tuvieron una movilidad entre ambientes similares al área donde fueron enterrados; aunque se observa un mayor enriquecimiento en los valores δ18O de los individuos cazadores recolectores. Estos resultados constituyen los primeros de este tipo para el área de estudio y se suman a los pocos que existen para la Región de Atacama.<hr/>Abstract: This article presents the results of radiocarbon datings and stable isotopes analyses ( 13 C, 15 N, and 18 O) of seven individuals, four infants and three adults recovered from pre-Hispanic mortuary contexts in the Andean foothills of the Atacama Region (Chile). The datings obtained and contextual data suggest that the mortuary contexts correspond to archaic hunter-gatherer individuals from Las Ánimas complex, Copiapó Culture, and from Diaguita-Inca groups. Diet analysis, in turn, point to differences in vegetable consumption between hunter-gatherers and ceramic groups, since the δ 13 C values of the first group are located in an intermediate position between C and C plants, whereas the δ 13 C values of the second group show a tendency to higher consumption of C 3 and C 4 plants. The δ 15 N values show no significant differences regarding terrestrial meat intake between both groups. The δ 18 O values suggest that the mobility of the individuals analyzed was circumscribed within environments similar to the area where they were buried; however,, higher δ 18 O rates can be observed in the hunter-gatherer individuals. These results are the first of their type in this study area and add to the scattered existing data for the Atacama Region. <![CDATA[SEXUAL POLITICS AND SOCIAL REPRODUCTION IN THE PAMPA DEL TAMARUGAL: SEX-AGE STRUCTURE IN THE TARAPACÁ 40 CEMETERY (BC 1000-600 AD)]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0717-73562021000300442&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: Ofrecemos hipótesis explicativas respecto a las políticas sexuales que, eventualmente, se implementaron en la configuración de la comunidad formativa de la Pampa del Tamarugal, siendo nuestro objetivo central contribuir al estudio arqueológico de la reproducción social. Las colecciones bioantropológicas del Cementerio Tarapacá 40 fueron sometidas a un relevamiento osteológico orientado al conocimiento de su estructura sexual y etaria. Se recuperó un importante número de referencias contextuales y se elaboró un análisis exploratorio de la variación en la estructura sexo-edad de algunos cementerios de la región. Los resultados muestran un cementerio que presenta todos los rangos etarios y una distribución sexual 1:1. A escala regional, se observó una distribución dicotómica entre cementerios arcaicos y formativos, en función de la proporción de mujeres adultas y personas no-adultas. Se propone que entre la sociedad arcaica tardía y la formativa, las relaciones sociales de reproducción y la división sexual del trabajo habrían experimentado transformaciones radicales, cuyo impacto más directo pudo ser el control social de la sexualidad femenina a través de la instauración de un régimen sociopolítico basado en el parentesco.<hr/>Abstract: In this paper we propose explanatory hypotheses about the sexual politics that were from time to time implemented in the configuration of the Pampa del Tamarugal formative community, with the aim to contribute to the archaeological study of social reproduction. The bioanthropological collections of the Tarapacá 40 Cemetery underwent an osteological survey, designed to identify their sexual and age structure. A significant number of contextual references were recovered, and an exploratory analysis of the variation in the sex-age structure of some cemeteries in the region was carried out. The results show a cemetery with all age ranges and a 1:1 sex ratio. On a regional scale, a dichotomous distribution was observed between archaic and formative cemeteries, based on the ratio between adult women and non-adults. We propose that social relations of reproduction and sexual division of labor between the late archaic and the formative society underwent radical transformations, the most direct impact of which could be the social control of female sexuality through the establishment of a kinship-based socio-political regime. <![CDATA[BIODISTANCE IN COLONIAL CEMETERIES FROM CENTRAL-WEST ARGENTINA. A COMPARATIVE STUDY OF POSTCRANEAL MORPHOLOGICAL VARIATION]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0717-73562021000300464&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: En este trabajo se presentan los resultados de la variación morfológica del fémur de una población del centro-oeste de Argentina que vivió durante los siglos XVII-XVIII-XIX. Las variables del fémur analizadas en este estudio son: longitud máxima, ancho epicondilar, diámetro vertical de la cabeza, diámetro subtrocantéreo antero-posterior, diámetro subtrocantéreo medio-lateral, circunferencia al medio de la diáfisis y el índice subtrocantéreo. Estas variables se comparan por sexo, periodo cronológico y estatus socio-económico con el fin de evaluar el cambio morfológico y aportar a la comprensión de la variabilidad poblacional y del proceso de mestizaje. Además, se utilizan otras dos muestras comparativas, una prehispánica de la misma región de estudio y otra española medieval, como referencias de grupos ancestrales. Los resultados obtenidos del índice subtrocantérico permiten diferenciar entre grupos con distinta ascendencia biológica. Dichos resultados se discuten en relación con la información demográfica histórica disponible e investigaciones bioarqueológicas previas.<hr/>Abstract: This paper analyzes metric femoral morphological variation among historic populations (17th, 18th, and 19th centuries). Variables analyzed in this study include maximum femoral length, epicondylar breadth, vertical head diameter, anterior-posterior subtrochanteric diameter, medial-lateral subtrochanteric diameter, midshaft circumference and the subtrochanteric index. These variables are compared by sex, chronological period, and socio-economic status to assess morphological change and contribute to understanding population variability and the process of miscegenation. In addition, two other comparative samples, one pre- Hispanic from the same study region, and the other, medieval Spanish, are used as references for ancestral groups. The results obtained from the subtrochanteric index make it possible to differentiate between groups with different biological ancestry. These results are discussed in relation to the available historical demographic information and previous bioarchaeological investigations. <![CDATA[“HUACA”, A MISUNDERSTOOD ANDEAN CONCEPT]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0717-73562021000300480&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: “Huaca” es hoy una de las palabras claves del vocabulario etnohistórico y arqueológico sobre los Andes. A partir de una lectura acrítica de los Comentarios reales de Garcilaso, se suele considerar que este término quechua significaba “objeto o lugar sagrado”. Examinando las fuentes históricas, así como la información lingüística moderna, este artículo muestra que “huaca” (wak’a) significó ‘partidura’ y que, en el ámbito religioso, dicho término designó piedras transportables consideradas como desprendimientos o duplicaciones de un ancestro mítico residente en un cerro. Por extensión, wak’a se aplicaba también al santuario que albergaba dichas piedras, al mismo ancestro divino y a amuletos de piedra que emanaban de él. Numerosos indicios sugieren que el culto de las piedras huacas es de origen inca.<hr/>Abstract: “Huaca” is one of the key words used in the ethnohistorical and archaeological vocabulary about the Andes today. From an uncritical reading of Garcilaso’s Royal Commentaries, this Quechua term is often considered to mean “sacred object or place”. By examining historical sources as well as modern linguistic information, this article shows that “huaca” (wak’a) meant ‘split’ and that, in the religious field, this term designated transportable stones considered as detachments or duplications of a mountain- dwelling mythical ancestor. By extension, wak’a also applied to the sanctuary that housed these stones, to the same divine ancestor and to stone amulets emanating from him. Numerous indications suggest that the cult of the huaca stones is of Inca origin. <![CDATA[THE PERFECT STORM THAT ENDED THE PIG: CHANGES IN THE PERCEPTION OF CLEANLINESS IN THE RURAL ANDES]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0717-73562021000300492&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: La sociedad rural e indígena tiene una concepción de la limpieza diferente a la urbana y criolla, aunque la relación de subordinación entre ellas hace que las segundas transfieran sus valores a las primeras. A partir de un caso de estudio (la desaparición del chancho en la Isla de Amantaní, Lago Titicaca), planteamos que esta transferencia tiene dos aspectos. Por un lado, una transformación en la concepción de la dualidad pureza-contaminación. Este cambio en la mentalidad es resultado de diferentes vectores que adoctrinan al indígena (escuela, turismo, servicio militar…) o inoculan nuevos valores por contagio (emigración, doble residencia…). El otro aspecto viene determinado por cambios en el contexto económico y en las estrategias de reproducción, que permiten sustituir prácticas que ahora están en desacuerdo con la nueva concepción de limpieza por otras nuevas. La desaparición del chancho y los cambios en la concepción de la limpieza que lo explican son un microcosmos que refleja las relaciones de dependencia y subordinación del mundo rural e indígena frente al urbano y occidental, las estrategias de los isleños para articularse a esta sociedad, y las diferencias sociales y económicas que hay entre ellos.<hr/>Abstract: Rural and indigenous society has a different conception of cleanliness to that of urban and white creole society. However, the relationship of subordination between them causes the latter to transfer their values to the former. Analyzing a case study (disappearance of the pig on Amantaní Island, Lake Titicaca), we propose that this transfer comprises two aspects: on the one hand, there is a transformation in the conception of the purity-pollution duality. This change in mentality is the result of different vectors, some aimed at indoctrinating the native (school, tourism, military service...), and others at grafting on them new values by way of transmission (migration, double residence…). The second aspect is determined by changes in the economic context and reproduction strategies. These changes allow for the replacement of practices, now discordant with the new conception of cleanliness, by new ones. The disappearance of the pig and the changes in notions of hygiene that can explain it are a microcosm: one that reflects the relationships of dependency and subordination, distinguishing not only the rural and indigenous world from the urban and western world, but also the strategies of the islanders to adapt to this society, and the social and economic differences that exist between them. <![CDATA[THE INDIGENOUS PEOPLE OF THE AMAZON AND INSECTS. A COMPARATIVE VISION BETWEEN SEDENTARY VILLAGES AND NOMADS OF THE ALTO RÍO NEGRO - VAUPÉS]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0717-73562021000300506&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: El consumo de insectos o entomofagia está ampliamente extendido en el mundo. En la región del Alto Río Negro - Vaupés frontera en la Amazonia de Colombia y Brasil los pueblos indígenas sedentarios y de tradición nómada incorporan un número importante de insectos en sus dietas. Si bien este hecho se menciona en la literatura, la mayoría de los contenidos aluden a la ingesta dejando de lado las asociaciones simbólicas de la práctica y no consideran condiciones particulares de la adaptación de estos pueblos. Este estudio traza una visión comparada del uso y simbología relacionada con los insectos para dos grupos de población cuya adaptación es diferente pero se viven interactuando en la misma área cultural.<hr/>Abstract: Insect consumption or entomophagy is widespread throughout the world. In the Alto Río Negro-Vaupés border region of the Colombian and Brazilian Amazon region, sedentary and nomadic indigenous peoples include a significant number of insects in their diets. Although this fact has been mentioned in the literature, most of the contents refer merely to intake, leaving aside the symbolic associations of this practice and disregarding the particular conditions for the adaptation of these peoples. This study draws a comparative view of the use and symbology related to insects of two population groups, which hold differences in adaptation terms but live in interaction with each other in the same cultural area. <![CDATA[TOURISM AND INDIGENOUS PEOPLES: POLICIES, IRRUPTION AND CLAIM IN CHILE]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0717-73562021000300526&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: El artículo aborda el turismo en territorios indígenas desde una perspectiva que pone de relevancia las relaciones políticas y de poder, tomando como referencia experiencias en Chile. Se abordan aspectos tales como la genealogía de las políticas públicas asociadas al turismo y al turismo indígena, para luego abordar diferentes formas de expresión del turismo como violencia estructural y reivindicación política. Uno de los actores claves son los emprendedores turísticos indígenas quienes son los que lideran los procesos turísticos en sus territorios, en contraposición de los “usuarios” de los programas sociales. Asimismo, los mediadores institucionalizados son relevantes en la operación de la política pública, tanto como funcionarios o como “expertos” externos, quienes son claves tanto en el diseño como en la implementación del turismo indígena. Se presentan ejemplos de violencia estructural y reivindicación política a partir de un trabajo etnográfico en diversos territorios de Chile, principalmente la Región de la Araucanía, Bío Bío y la comuna de San Pedro de Atacama. Se concluye que estos tres aspectos, políticas públicas que promueven el turismo indígena, la violencia estructural y reivindicación territorial se van construyendo mutuamente en una tensión y apertura que genera diversas acciones desde los territorios indígenas específicos.<hr/>Abstract: In this article, we discuss tourism in indigenous territories from a perspective that highlights political and power relations, taking experiences in Chile as a reference. We address issues such as the genealogy of public policies associated with tourism, particularly indigenous tourism, and then consider different forms of expression such as structural violence and political vindication. Among the key actors leading these processes in their own territories are the indigenous tourism entrepreneurs, as opposed to the “users” of social programs. Also important, in relation to public policy operation, are the institutionalized mediators who are fundamental to the design and implementation of indigenous tourism, either as officials or external “experts”. Examples of structural violence and political vindication are presented based on ethnographic work in various parts of Chile, mainly in the Araucanía Region and San Pedro de Atacama. We conclude that these three aspects, public policies promoting indigenous tourism, structural violence, and land claims are mutually constructed in a tension and openness that generates various actions from specific indigenous territories. <![CDATA[ENABLEMENT IN THE ARTISANAL FISHING SPACE IN CHILE. STRUCTURAL PERSISTENCE AND VARIATIONS IN ECONOMIC INTERMEDIATION]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0717-73562021000300544&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: Se presentan los resultados de una investigación etnográfica, complementada con textos de análisis socio-histórico, sobre los procesos de habilitación en economías costeras con predominio pesquero-artesanal en el centro-norte, sur y sur-austral de Chile. Se sostiene que la habilitación constituye una estructuración basal, cuyas expresiones espacio-temporales son variaciones de la intermediación económica fundadas en el endeudamiento. La configuración más nítida e institucionalizada de la habilitación la hemos retratado en las costas sur-australes, pero también es observable en otras latitudes litorales del país y en otras regiones latinoamericanas. Los principales antecedentes históricos para las zonas costeras provienen de documentos y trabajos realizados en la zona de Chiloé-Aisén en el marco de las migraciones de loberos, hacheros y mariscadores hacia el sur durante los siglos XIX y XX, instancias en donde las cuadrillas de trabajadores fueron provistas de insumos y víveres para las faenas y para sostener a sus familias durante la temporada. Los datos etnográficos incluyen testimonios obtenidos en Las Guaitecas, Calbuco, Valdivia y Los Vilos; el análisis revela las derivaciones y los cambios del modelo de habilitación, en tanto expresión persistente de la intermediación económica en las sociedades pesquero-artesanales contemporáneas.<hr/>Abstract: This work presents the results of an ethnographic study, supplemented by documentary sources, into enablement processes in coastal economies based largely on artisanal fishing in north-central, southern, and far southern Chile. Defined as the participation of an investor in the artisanal fisherman’s activities by advancing capital for the purchase of consumables and equipment against a share of the proceeds, enablement (habilitación) is considered to be a basic form of structuring; its spatial-temporal expressions are variations of economic intermediation based on indebtedness. Although we have described the clearest and most strongly institutionalized form of enablement on the coast of the far south of Chile, it can also be observed in other latitudes along the coast of the country and in other parts of Latin America. The main historical background of the coastal regions comes from documents and research carried out in the area of Chiloé and Aisén regarding the migrations of sea-lion hunters, lumberjacks, and shellfish collectors to the south of Chile in the 19th and 20th centuries. In these cases, the gangs of workers were issued with consumables for their work and provisions to sustain their families during the season. The ethnographic data include witness reports obtained in Las Guaitecas Islands, Calbuco, Valdivia, and Los Vilos. The analysis reveals the origins of and changes in the enablement model as a persistent expression of economic intermediation in today’s artisanal fishing partnerships.