Scielo RSS <![CDATA[Cinta de moebio]]> http://www.scielo.cl/rss.php?pid=0717-554X20220003&lang=es vol. num. 75 lang. es <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.cl/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.cl <![CDATA[Las perspectivas del capital social, parte II]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0717-554X2022000300132&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen: Este artículo ofrece una discusión teórica de las formas de capital social más aceptadas en la literatura: bonding, bridging y linking. Estudia la relación de las formas de capital social con la tesis de la fuerza del lazo (Granovetter’s strength of weak ties thesis), con el principio de homo-heterofilia y con la teoría de la consecución del estatus de Lin (Lin’s status attainment theory). Además, se propone una ampliación del modelo teórico de las formas de capital social. Relacionar la fuerza del lazo con la posición que ocupa el individuo en la estructura social tiene como resultado considerar no solo los lazos débiles jerárquicos (linking), sino también los lazos fuertes jerárquicos (o bonding jerárquico).<hr/>Abstract: This article presents a theoretical discussion of the most accepted forms of social capital in the literature: bonding, bridging, and linking. It studies the relationship between the forms of social capital and Granovetter's strength of weak ties thesis, the principle of homo-heterophilia and Lin's status attainment theory. In addition, an extension of the theoretical model of the forms of social capital is proposed. Considering the relationship between the strength of the tie and the position that the individual occupies in the social structure results in considering not only the hierarchical weak ties (linking), but also the hierarchical strong ties (or hierarchical bonding). <![CDATA[Claves epistemológicas en el enfoque de Charles Taylor para entender otras culturas, parte II]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0717-554X2022000300145&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen: El objetivo del artículo es destacar las limitaciones del cientificismo a la hora de dar cuenta de la vivencia humana en toda su significación y correlativamente afirmar la necesidad de concebir al ser humano desde una perspectiva comprensiva, vía apropiada para un encuentro intercultural fecundo. Para ello se acude al enfoque de Charles Taylor. En primer lugar, se recala en la diferencia sustantiva entre las “ciencias naturales” y las “ciencias sociales”. En segundo lugar, se incide en la importancia de una metodología hermenéutica en las ciencias sociales, a fin de superar el doble riesgo de etnocentrismo y de la tesis relativista de la incorregibilidad cultural. Por último, se presenta el dialogo intercultural como vía adecuada hacia una autocrítica de las culturas y una comprensión ampliada entre los seres humanos.<hr/>Abstract: The aim of the article is to point out the limitations of scientism to account human experience and to affirm the need to apprehend the human being from a comprehensive perspective, which is the way to a perennial intercultural encounter. For this purpose, Charles Taylor's approach is used. First, the conceptual difference between the “natural sciences” and the “social sciences” is clarified. Secondly, the importance of a hermeneutic methodology in the social sciences is stressed to overcome the double risk of ethnocentrism and the relativistic thesis of cultural incorrigibility. Finally, intercultural dialogue is presented as an appropriate way towards a self-criticism of cultures and a broadened understanding between human beings. <![CDATA[On the negative social effects of exaggerated distrust and paranoid cognition]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0717-554X2022000300159&lng=es&nrm=iso&tlng=es Abstract: In view of Kramer’s theory about paranoid cognition, this paper examines how exaggerated distrustand such cognition produce important negative effects upon social reality. The first section dealswith Searle’s theory of social reality, and how it is basically explained in terms of one world ofphysical particles and groups of intentional agents performing “we” actions. The aim of this sectionis to show that the “we” actions of collective intentionality allow fundamental social practices,namely, those related to institutions. Looking at trust, cooperation, and collective intentionality, thesecond section examines in what sense these three elements form the triad of human civilization.Finally, the last section analyses which negative effects exaggerated distrust and Kramer’s paranoidcognition have upon the Searlean social reality: both, which break off cooperative relations andsolemn pacts, end up disrupting the triad. <![CDATA[La necesidad de la historia para la sociología]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0717-554X2022000300172&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen: En los textos de los clásicos de la sociología, la historia tiene una fuerte presencia y el llamado teórico a una sociología con consciencia histórica ha sido común, en particular en América Latina. Sin embargo, esos llamados han sido infructuosos. En este artículo abordamos algunas hipótesis en torno al este hecho y concluimos defendiendo esta necesidad de una sociología que conozca en profundidad la historia. Sin ese conocimiento, se realiza mala sociología empírica y deficientes aproximaciones teóricas.<hr/>Abstract: In classical sociological texts, history has a strong presence, and the theoretical defence of an historical aware sociology has been common, in particular in Latin America. However, those arguments had been unsuccessful. In this paper we will present some hypothesis around this fact, and we will conclude defending the need of a sociology that is based on an historical knowledge in depth. Without that knowledge, we obtain bad empirical sociology and insufficient theorical approaches. <![CDATA[Imperativo pragmatista e investigación social, parte I]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0717-554X2022000300187&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen: Este artículo propone una reflexión sobre el impacto del pragmatismo en las ciencias sociales. Para ello, en esta primera parte del texto se exploran los cruces entre la filosofía pragmatista y la sociología reponiendo los distintos contextos intelectuales y los resultados de dichos cruces. De ese modo intentamos mostrar las diferencias que existen entre, por un lado, el vínculo estrecho entre pragmatismo y sociología en el contexto norteamericano y, por el otro lado, las dificultades y desencuentros de ese vínculo en Europa continental. También prestamos particular atención al movimiento contemporáneo de recuperación del pragmatismo, atendiendo a las condiciones, oportunidades y desafíos que dicho movimiento importa para las ciencias sociales en América Latina. Finalmente, sostenemos que el modo más productivo para pensar la relación entre la tradición pragmatista y las ciencias sociales es en términos de la configuración de un imperativo para el desarrollo del oficio de investigación. En esos términos expresamos un tipo de relación entre filosofía y ciencias sociales que se aleja del esquema clásico formulado por la epistemología.<hr/>Abstract: This article proposes an analysis on the impact of pragmatism in the social sciences. To do this, in this first part of the text, the intersections between pragmatist philosophy and sociology are explored, retracing the different intellectual contexts and the results of these intersections. In this way we try to show the differences between, on the one hand, the close link between pragmatism and sociology in the North American context and, on the other hand, the difficulties, and disagreements of that link in continental Europe. We also pay particular attention to the contemporary movement for the recovery of pragmatism, considering the conditions, opportunities, and challenges that this movement has for the social sciences in Latin America. Finally, we argue that the most productive way to think about the relationship between the pragmatist tradition and the social sciences is in terms of the configuration of an imperative for the development of research work. In these terms we express a type of relationship between philosophy and social sciences that moves away from the classic scheme formulated by epistemology.