Scielo RSS <![CDATA[Cinta de moebio]]> http://www.scielo.cl/rss.php?pid=0717-554X20220001&lang=es vol. num. 73 lang. es <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.cl/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.cl <![CDATA[Ortega, la historia y la sociología de la filosofía]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0717-554X2022000100001&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen: El presente trabajo analiza las aportaciones de Ortega a la sociología de la filosofía. Se comienza explicando las circunstancias históricas en las que escribió nuestro autor. Posteriormente se presentan sus innovaciones, poniéndolas en relación con problemas tratados por Althusser, Skinner, Collins o Bourdieu. Así se propone que Ortega produce innovaciones en la concepción de las carreras en filosofía, en cómo las ideas de articulan en contextos locales, en la visión de la temporalidad de la filosofía y en la visión crítica de la escolástica.<hr/>Abstract: This paper analyzes Ortega's contributions to the sociology of philosophy. It begins by explaining the historical circumstances in which our author wrote. Subsequently, his innovations are presented in relation to problems dealt with by Althusser, Skinner, Collins, or Bourdieu. Thus, it is proposed that Ortega produces innovations in the conception of careers in philosophy, in how ideas are articulated in local contexts, in the vision of the temporality of philosophy and in the critical vision of scholasticism. <![CDATA[La complejidad humana consiste en un entramado de tiempos]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0717-554X2022000100014&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen: Este artículo plantea la tesis que la complejidad humana es directamente proporcional a la consideración y estudio de múltiples temporalidades, todas las cuales tienen una base común la biología. Esta tesis se articula en dos argumentos. El primero sostiene que la complejidad en general es el tiempo mismo, lo cual significa directa e inmediatamente que el tiempo no es simplemente una variable. El segundo afirma la necesidad y la importancia de una epistemología del tiempo. Este segundo argumento emerge como una subtesis, relativamente a la tesis principal. Al final se concluyen dos cosas: a) que la base material de la ciencia no es hoy ya la física, sino la biología; sin embargo, biología y cultura constituyen una sólida unidad, algo que es evidente gracias a la epigenética; b) que los actos humanos pueden explicarse a partir de temporalidades diferentes anteriores al segundo, las cuales se proyectan a escalas más amplias y densas. Las ciencias sociales y humanas pueden enriquecerse enormemente a partir de un cuadro semejante.<hr/>Abstract: This paper claims that human complexity is directly proportional to considering and studying various times, all of which have a common ground in biology. The claim brought out entails a twofold argument. One says that complexity in general is time, which means straightforwardly that time is not a sheer variable. The second argument argues about the need for and importance of an epistemology of time. The latter argument emerges a second claim vis-à-vis the main one. At the end two clear cut conclusions are drawn, thus: a) the material ground for science is nowadays not physics any more but biology; however, biology and culture make a solid unity, something that is made evident thanks to epigenetics; b) human actions can be explained by virtue of different times prior to a second, all of which are projected onto larger and more dense time scales. The human and social sciences can benefit enormously from such a depicted frame. <![CDATA[Redefining action: facts and beliefs in the social world]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0717-554X2022000100024&lng=es&nrm=iso&tlng=es Abstract: This article presents a definition of action that links empirical facts with normative reasons to form an explanation of rational agency with predictive capabilities. This idea is developed along the lines of pragmatism which holds that a set of beliefs is a matter of linguistic evaluation from a particular community. This notion is related to the idea of facts as empirical information that is cognitively apprehended. Such information is regarded as an input which is later contrasted to expected (liable) behavioral responses from the agent. The deviation of such observed behavior with respect to the expected one represents an evaluative output that is understood as the definition of reasonably expected behavior. Action is, thus, understood as the outcome of such an evaluative process.