Scielo RSS <![CDATA[Literatura y lingüística]]> http://www.scielo.cl/rss.php?pid=0716-581120220001&lang=pt vol. num. 45 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.cl/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.cl <![CDATA[Monográfico: literatura, cuerpo y enfermedad e América Latina siglo XIX]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0716-58112022000100013&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt <![CDATA[<em>Nulla aesthetica sine ethica.</em> Notes on aesthetics and ethics in the work of Guillermo Calderón]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0716-58112022000100017&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN Este artículo es una indagación en tres etapas de las manifestaciones éticas-estéticas de la obra del dramaturgo Guillermo Calderón. Se propone que la obra calderoniana se ancla en la estructura representacional de la izquierda chilena surgida en las décadas de 1960 y 1970. La genealogía revela la intrínseca relación que existe en dicha obra entre los elementos éticos y estéticos. En segunda instancia, se analiza la forma en que son representados elementos éticos tales como los antagónicos, y la verosimilitud. El último apartado del artículo ofrece ejemplos concretos de representaciones en tres etapas de la obra calderoniana. Como elementos analíticos se incluyen no solamente las piezas teatrales; también se utilizan elementos de la música, de la pintura, poesía y cine. Se busca dialogar en igualdad de condiciones con los elementos transmediales presentes en la obra calderoniana.<hr/>ABSTRACT This article is an inquiry into three stages of ethical-aesthetic manifestations of the work of the playwright Guillermo Calderon. I suggest that Calderón's work is anchored in the representational structure of the Chilean left culture that emerged in the 60s and 70s. This proposed first instance reveals the intrinsic relationship in that work between ethical elements and aesthetic. In the second instance, the way in which ethical elements are represented, such as antagonistic ones, and verisimilitude are analyzed. The last section of the article seeks to find concrete examples of these representations in three stages of Calderón's work. Analytical elements include not only theatrical pieces; elements of music, painting, poetry, and cinema are also used. It seeks to dialogue on equal terms with the transmedia elements present in Calderon's work. <![CDATA[Inscriptions on D'Halmarian <em>corpus:</em> tatoos, reflections and escapes in <em>Nirvana</em> and la <em>Sombra del humo en el espejo</em>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0716-58112022000100045&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN Este artículo se centra en las inscripciones textuales a través de las cuales Augusto D'Halmar representa su homosexualidad a principios de siglo XX. Por medio de un estudio en filigrana de Nirvana (1918) y La sombra del humo en el espejo (1924), se plantea que D'Halmar escenifica una "pose" (Molloy) - más precisamente, una "pose autobiográfica" (Amaro)- que le permite exhibir, en su cuerpo (textual), los signos enfermos del deseo homoerótico. Asimismo, se propone que su escritura opera al modo de un espejo -"utopía" y "heterotopia" (Foucault)- donde el sujeto d'halmariano proyecta al mismo tiempo que difumina la abyección de un deseo proscrito. De este modo, el autor polemiza con los discursos oficiales de un Chile que, desde fines del siglo XIX hasta bien entrado el siglo XX, pretende expulsar de su cuerpo nacional cualquier sexualidad problemática.<hr/>ABSTRACT This article focuses in the textual inscriptions through which Augusto D'Halmar represents his homosexuality at the beginning of the 20th century. Through the study of Nirvana (1918) and La sombra del humo en el espejo (1924), it is suggested that D'Halmar performs a "pose" -more precisely, an "autobiographical pose" (Amaro)- that exhibits, in its (textual) body, the diseased signs of homoerotic desire. Likewise, it is proposed that his writing operates as a mirror -"utopia" and "heterotopia" (Foucault)- in which the d'halmarian subject projects at the same time as it blurs the abjection of an outlawed desire. In this way, the author polemicizes with the official discourses of the Chilean nation that, from the end of the 19th century until well into the 20th century, tries to expel any problematic sexuality from its national body. <![CDATA[Non feminity in the protagonist of la mujer hombre, a dramatic work written by Román Vial]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0716-58112022000100065&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN En 1875, Román Vial (Valparaíso 1833-1896) publicó el drama La mujer hombre. El texto muestra a la protagonista travestida en un cuerpo masculino con el cual ha alcanzado independencia económica y reconocimiento social en el espacio público. A partir de lo anterior, este artículo interpreta la expresión de la protagonista como gesto subordinado al cuño normativo de la época y analiza la minusvaloración del sujeto femenino como ley de estructura dramática del texto a partir de tres aspectos: a) la imagen del varón/padre en cuanto figura del orden; b) la negación de los procesos de construcción de subjetividad en los personajes femeninos; y c) el arquetipo de la mujer dominada por la pasión y la irracionalidad.<hr/>ABSTRACT In 1875, Román Vial (Valparaíso, 1833-1896) published La mujer hombre. The story shows the transvestite protagonist, in a male body with which she has achieved financial independence and socially acknowledged in the public realm. Based on the above, this paper deals with an interpretation of the main character's expression as a gesture of subjugation related to the culturally based ruling system of the time. Besides, it provides an analysis of how the female subject within the dramatic frame of the text has been underestimated; this has been done by referring to the following aspects: a) the image of the male / father as a symbol of order; b) the denial of subjectivity taking place in female characters and of the processes that they go through; and c) the archetype of the woman dominated by passion and irrationality. <![CDATA[The exile in paris during the dictatorship in brazilian contemporary fiction]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0716-58112022000100083&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN El artículo analiza cómo cuatro textos literarios brasileños, publicados entre 1977 y 2017, responden a los efectos de la violencia política y la represión de la dictadura. En este sentido, se examina en particular cómo son representados la experiencia del exilio en París, el trauma y el problema de la identidad y la alteridad en la ficción brasileña contemporánea. Para ello, se estudia el relato "Paris não é uma festa" (1977) de Caio Fernando Abreu y las novelas Tropical sol da liberdade (1988) de Ana Maria Machado, Rio-Paris-Rio (2016) de Luciana Hidalgo y A noite da espera (2017) de Milton Hatoum. El artículo pretende contribuir a una mejor comprensión de la complejidad y la diversidad de las políticas y las poéticas de las narrativas migrantes y del tratamiento ficcional de la dictadura.<hr/>ABSTRACT This article analyses how four Brazilian literary texts, published between 1977 and 2017, respond to the effects of political violence and repression during the dictatorship. In this sense, it considers particularly how the exile experience in Paris, the trauma and the problem of identity and alterity are presented in Brazilian contemporary fiction, namely in the short story "Paris não é uma festa" (1977), by Caio Fernando Abreu and in the novels Tropical sol da liberdade (1988), by Ana Maria Machado, Rio-Paris-Rio (2016), by Luciana Hidalgo and A noite da espera (2017), by Milton Hatoum. The aim of the article is to contribute to a better understanding of the complexity and diversity of the politics and poetics of migrant narratives and Brazilian literary treatment of the dictatorship. <![CDATA[Disease. The private and public spheres in <em>El semanario de Santiago</em> (1842)]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0716-58112022000100105&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN El Semanario de Santiago es una publicación impulsada por José Victorino Lastarria en 1842-1843. Entre las múltiples temáticas que trata, se encuentra la de la "enfermedad; sobre todo, por las repercusiones sociales que tenían, por entonces, las oleadas que diversos males causaban a la población urbana (escarlatna, malaria, viruela). El presente artículo aborda el tratamiento que se da a esta situación desde la perspectiva de una nueva intelectualidad que emerge al interior de la discusión pública, posibilitando un discurso periodístico que abre al camino al desarrollo incipiente de los géneros de opinión. Para contextualizar la situación sanitaria del país, se recogen los aportes de Laval y Caffarena, atendiendo principalmente al origen de las primeras políticas públicas en materia sanitaria.<hr/>ABSTRACT El Semanario de Santiago is a publication led by José Victorino Lastarria in 1842-1843. Among the many topics it deals with, that of "disease" stands out, above all, due to the social repercussions that, at the time, the waves of various ills had on the urban population (scarlet fever, malaria, smallpox). This paper addresses the and the city, public treatment given to this situation from the perspective of a new health policies. intelligentsia emerging within the public sphere, giving rise to a journalistic discourse that opens the way to the incipient development of opinion genres. To contextualize the health situation of the country, the contributions of Laval and Caffarena are considered, in connection mainly with the origins of the first public health policies. <![CDATA[Beyond naturalism and the idealized sick woman: Adela Zamudio's "el velo de la purísima" (n.D.), And Júlia Lopes de Almeida's "A <em>caolha"</em> (1903), and the representations of disease as a critical metaphor for industrial modernity in latin american turn of the century]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0716-58112022000100125&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN Este trabajo analiza las representaciones de la enfermedad y la deformidad femenina en dos obras de dos escritoras de entre siglos: la boliviana Adela Zamudio (1854-1928) y la brasileña Júlia Lopes de Almeida (1862-1934). El objetivo es ahondar en los usos distintivos de la metáfora patológica en relación con el tratamiento de la enfermedad y, sobre todo, la enfermedad femenina, desde las matrices ideológicas y estéticas modernistas-decadentistas y naturalistas. Así como el modernismo-decadentismo patriarcal se caracteriza por ensalzar la enfermedad femenina hasta convertirla en un ideal estético y el naturalismo usó la enfermedad femenina para explicar las causas de la degeneración socionacional, Zamudio y Lopes de Almeida presentan en sus textos un tratamiento distinto de la enfermedad, donde lo patológico y la deformidad no son marcas deterministas ni ideales estéticos o de singularidad. En estas obras, la enfermedad y la deformidad son metáforas críticas de una modernidad industrial que relega a la mujer a la marginalidad. Se propone un abordaje interseccional a estos textos que están reclamando, desde sus especificidades, el reconocimiento al trabajo femenino y el acceso de las mujeres a los medios de producción y, al mismo tiempo, posibilitando una mirada crítica a los arquetipos hegemónicos de lo femenino (el ideal de la mujer-madre-ángel del hogar), al mostrar estos imperativos conductuales como privilegios de clase exclusivos a las mujeres de cierto grupo sociorracial.<hr/>ABSTRACT This paper analyzes the representations of female disease and deformity in two works by Bolivian writer Adela Zamudio (1854-1928), and Brazilian writer Júlia Lopes de Almeida (1862-1934). The purpose is to delve into the different uses and resignifications of the pathological metaphor by female writers, in dialogue with modernist and decadent aesthetics, and naturalist ideology. Whereas texts framed within patriarchal modernist-decadent aesthetics and ideologies emphasized the representation of female disease as an aesthetic ideal; and whereas literary texts framed within naturalism portrayed sick female figures as culprits of social degeneration; Adela Zamudio and Júlia Lopes de Almeida depict different representations of sick women. In their works, pathological conditions and deformities are far from being deterministic features nor aesthetic ideals, but critical metaphors of an industrial modernity that condemns women to invisibility and marginality. By picturing disease as critical metaphor of industrial modernity, I read in these texts claims for women's access to the means of production. Besides fostering more complex readings of disease in the period, I propose an intersectional reading of these works to analyze how they shed lights on the social and racial connotations that problematize hegemonic archetypes of the feminine (such as the bourgeois' "angel of the house") and, therefore, turn them into an exclusive privilege for women belonging to specific social classes and racial groups. <![CDATA[The expulsion of the different. Discipline, sanitation, and illness in "Lorenzita" by Manuel Atanasio Fuentes]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0716-58112022000100149&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN El artículo analiza "Lorenzita" (1878) de Manuel Atanasio Fuentes, texto que puede ser considerado como la primera manifestación literaria que aborda el tema de la disidencia sexual en el Perú. Se intenta demostrar que en dicho texto se evidencia el rechazo de las élites dirigenciales respecto del cuerpo del homosexual, el cual es considerado como un cuerpo enfermo y abyecto. Esta postura está relacionada con las prácticas de disciplina-miento e higienización que esta élite desarrolló en contra de las identidades que, según se pensaba, no debían ser incluidas en los proyectos de modernización de la nación peruana a fines del siglo XIX.<hr/>ABSTRACT The article analyzes "Lorenzita" (1898) by Manuel Atanasio Fuentes, a text that can be considered as the first literary manifestation that addresses the issue of sexual dissidence in Peru. An attempt is made to show that this text shows the rejection of the leadership élites regarding the body of the homosexual, which is considered a sick and abject body. This position is related to the disciplining and sanitation practices that this élite develops against the identities that it is thought should not be included in the modernization projects of the Peruvian nation at the end of the 19th century. <![CDATA[Bodie, crime and literature: decadent appropriations by Lombroso and Morel in México in the era of Porfirio Díaz]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0716-58112022000100171&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN En el presente artículo me interesa indagar, mediante el análisis del cuento "El caso de Pedro" de Ciro B. Ceballos, las apropiaciones y la resemantización que algunos decadentistas hicieron del archivo clínico y criminalístico, en particular de las ideas de Cesare Lombroso y Bénédict Augustin Morel, con el fin de cuestionar los principios de la razón cientificista y postular nuevas rutas de conocimiento, como un mecanismo para dirimir asuntos relacionados con la profesionalización del escritor y la autonomización del campo literario en el México decimonónico finisecular. En el apogeo del régimen del dictador Porfirio Díaz, el positivismo, adaptado y adoptado por los sectores letrados en el poder, fomentó el desarrollo de prácticas sociales y discursivas, cuyo principal subtexto fue la narrativa médica de la época. Palabra dominante, la medicina no se redujo en ese momento a un corpus de técnicas para curar los cuerpos, sino que también desarrolló, como formuló Michel Foucault en El nacimiento de la clínica (2004), todo un conocimiento acerca del hombre saludable y un modelo del ciudadano ideal, que atravesaría otros discursos como el legal, contra cuyos principios se rebelaron algunos escritores asociados con el decadentismo.<hr/>ABSTRACT In the present contribution, I will be analyzing the short story "The Case of Pedro" by Ciro B. Ceballos. Through this analysis I am interested in exploring diverse counter-appropriation efforts made on documents of clinical and criminalistic nature attempted by several writers of the decadent movement in México. Specifically, these counteractions by the Mexican decadents sought to alter and redefine the main ideas initially presented by Cesare Lombroso and Bénédict Augustin Morel. With these actions, the decadent group attempted to question the dominant ideas of the end of the 19th century in Mexico, which relied heavily but imprecisely in scientism-type arguments. The rebellious appropriation of diverse documents by the decandentists came to be a mechanism to oppose the trends put forward by the groups in power, which were pushing towards a standardization of the writing profession. As a counter-measure, the decadentists promoted different lines of action for a much more exploratory and independent literature. In the cusp of the Dictator Porfirio Díaz's regime, positivism was incorporated and adapted by the power groups of the country in order to promote several social and discursive practices. This included, as a crucial component, the medical narrative of the times. In fact, the word "Medicine" was a powerful term in those days, which did not refer only to the sciences and techniques for the treatment of diseases, but more-over, it encompassed different connotations, which, according to the formulation by Foucault in The birth of the clinic (2004), gave rise to the notion and definition of -The healthy individual-. That is, a category which would come not only to include the experience of not being sick, but also, a definition of the model-man, which would even go into the discursive constructions of other fields, including the legal one. The this was the discourse against which the Mexican decadents were acting through the efforts described in the present contribution. <![CDATA["And what will i tell you, that i had to die twice": illness and humor in the satire of Juan Rafael Allende]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0716-58112022000100193&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN El presente artículo propone una lectura de la novela decimonónica Cosas de los vivos contadas por los muertos, escrita por Juan Rafael Allende en 1896 y publicada en el periódico satírico El Jeneral Pililo (1896-1898). Dicha novela se nos presenta como una vitrina de la enfermedad y la muerte en el último cuarto del siglo XIX en Chile. Considerando el humorismo de sus páginas, y a la vez su temática trágica, nos hemos propuesto destacar la relación entre la enfermedad, la muerte y el humor, analizando una escena que describe uno de los males más temidos de la época: la catalepsia. La tensión entre lo risible y lo serio se enmarca en la campaña anticlerical del autor chileno, mediante la cual interviene satíricamente los espacios de la muerte del Santiago decimonónico a fin de democratizarlos, erosionar el poder de la Iglesia católica, abogar por el laicismo de Estado y denunciar la vanidad y los vicios de los grupos sociales emergentes.<hr/>ABSTRACT This article proposes a reading of the nineteenth-century novel Cosas de los vivos contadas por los muertos, written by Juan Rafael Allende in 1896 and published in the satirical newspaper El Jeneral Pililo. This story constitutes a showcase of disease and death in Chile in the last quarter of the nineteenth century. Considering the humor of the story and its tragic theme simultaneously, we have proposed highlighting the relationship between illness, death, and humor, analyzing a scene that describes one of the most feared evils of the time, catalepsy. The tension between the laughable and the serious is part of the anticlerical campaign of the Chilean author, through which he satirically intervenes in the spaces of the death of nineteenth-century Santiago in order to democratize them, erode the power of the Catholic Church, advocate for the secularism of the State and denounce the vanity and vices of emerging social groups. <![CDATA[About the apocalyptic tone of the Lira Popular at the end of the century]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0716-58112022000100215&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN De acuerdo con el concepto "tono apocalíptico" de Jacques Derrida, se analiza la producción escatológica de la Lira Popular hacia finales del siglo XIX en Chile, teniendo por eje ideas como el advenimiento del Anticristo, el Juicio Final y el Apocalipsis. Los poetas de la Lira Popular auguran el advenimiento del fin, denuncian las condiciones del presente y ven el desmantelamiento de toda una época y forma de vida con el cierre del siglo. En otras palabras, mediante el tono apocalíptico se denuncia la modernidad en relación con el desajuste entre el imaginario local, las condiciones materiales de los sujetos y el discurso modernizador impuesto.<hr/>ABSTRACT Following Jacques Derrida's "apocalyptic tone" concept, the aim is to analyze the eschatological production of the Lira Popular towards the end of the 19th century in Chile, around ideas such as the advent of the Antichrist, the Last Judgment, and the Apocalypse. The Lira Popular poets predict the coming of the end, denounce the conditions of the present and see the dismantling of an entire era and way of life with the closing of the century. In other words, through the apocalyptic tone, modernity is denounced in relation to the mismatch between the local imaginary, the material conditions of the subjects and the imposed modernizing discourse. <![CDATA[Epistemic markers in the undergraduate graduation project genre in spanish: disciplinary variation in academic training writing]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0716-58112022000100235&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN La modalidad epistémica es una categoría semántica-discursiva que expresa grados de certeza en los textos, los que podrían variar en un mismo género dada la comunidad discursiva. En el presente trabajo se describen las estructuras lingüísticas de nivel léxico que expresan la modalidad epistémica en un corpus de trabajos finales de grado en español en diferentes disciplinas. La metodología empleada sigue un diseño de tipo no experimental, transeccional y presenta un alcance exploratorio-descriptivo. El diseño de la investigación sigue una estrategia metodológica de corte cuantitativa y basada en corpus. El estudio está centra do en el nivel léxico, es de naturaleza empírica, finalidad pura e implicancias aplicadas. Los datos muestran una significativa predominancia de los marcadores de modalidad epistémica no asertiva (80%) frente a los marcadores de modalidad epistémica asertiva (20%). Ambos tipos de marcadores predominan estadísticamente en el cumplimiento de los propósitos comunicativos MM2: Presentar investigaciones previas y antecedentes conceptuales relevantes y MM4: Dar cuenta de los resultados y su interpretación en el contexto de la investigación, aunque con distinciones disciplinares relevantes en cuanto a los patrones retóricos específicos desplegados en cada macromovida del trabajo final de grado. Los hallazgos permiten comprender la forma en que cada disciplina construye el posicionamiento en el discurso académico estudiantil. Asimismo, estos hallazgos evidencian la configuración de diversas estrategias retóricas de mitigación y refuerzo y el modo en que varían de una disciplina a otra.<hr/>ABSTRACT The epistemic modality is a discursive-semantic category that expresses degrees of certainty in texts. In this way, degrees may vary in a certain discursive genre, depending upon discipline communities. This paper describes the lexical linguistic structures that show the epistemic modality in a corpus of Undergraduate Graduation Projects (TFG, by its Spanish acronym) written in Spanish in different disciplinary fields. The methodology used in this research follows a non-experimental, cross-sectional design, and presents an exploratory-descriptive scope. The design of the research follows a qualitative methodological strategy based on a corpus. This research focuses on the lexical level. It has an empirical nature, a pure objective and applied implication. Data show significant predominance of non-assertive epistemic modality markers (80%) compared to assertive epistemic modality markers (20%). Both marker types statistically predominate in accomplishing the communicative purposes of MM2: Showing previous research and important conceptual background and MM4: Accounting for the results and their interpretation in the context of the investigation. However, they have important disciplinary distinctions of specific rhetoric patterns displayed in each macro-move of TFG. Findings make possible to understand the way each discipline differently constructs its positioning in the academic discourse of students. Additionally, these findings demonstrate the configuration of various rhetoric strategies of mitigation and reinforcement, and the way they vary in different disciplines. <![CDATA[The incorporation of indigenous loanwords into Spanish and english translations of a text by a 16<sup>th</sup>-century german traveller]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0716-58112022000100259&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt ABSTRACT This essay is based on a description of indigenous words in the work of the German chronicler Ulrich Schmidel (1510-1579), one of the few German-language accounts of the conquest that refers to an early period of colonialism. First, we will compile an inventory of the indigenous words found in the selected text and investigate what kind of strategies and procedures are used, in order to then carry out a comparative case study on how these lexical indigenisms are introduced into the English and Spanish translations of the original German text. We will present the similarities or differences that can be found in the texts researched, and if possible we will make a case for the criteria used for the chosen terms, in other words, whether there is any notable trend when incorporating the loanwords into the chronicles, and whether they aid a better understanding of the process of contact between languages and cultures.<hr/>RESUMEN Este trabajo se basa en una descripción de las voces indígenas presentes en la obra del cronista alemán Ulrich Schmidel (1510-1579) que recoge uno de los pocos relatos en alemán sobre la conquista que hace referencia a una etapa temprana del colonialismo. Nos proponemos confeccionar primeramente un inventario de las palabras indígenas encontradas en el texto seleccionado, buscar qué tipo de estrategias y procedimientos son usados, para luego llevar a cabo un estudio de caso comparativo en cómo se introducen estos indigenismos léxicos en las traducciones en inglés y español del texto alemán. Presentaremos las similitudes o diferencias que podamos encontrar en los textos trabajados, y, si es posible, argumentaremos los criterios que han usado para los términos elegidos; es decir, si existe alguna tendencia peculiar al incorporar los préstamos en sus crónicas y si ayudan a comprender mejor el proceso de contacto de lenguas y culturas. <![CDATA[Initial learning of reading through the contributions of neuroscience to the educational field]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0716-58112022000100281&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN La presencia de la neurociencia en el campo educativo está ofreciendo importantes hallazgos respecto del procesamiento y desarrollo de los aprendizajes, pero son escasos los estudios efectuados en cuanto a su repercusión en el rendimiento escolar. Con el propósito de profundizar en la relevancia que presentan estos postulados en la adquisición de la este trabajo tiene como objetivo analizar, mediante un programa de intervención, si los hallazgos que ofrece la neurociencia para la facilitación del aprendizaje escolar inciden de manera positiva en el aprendizaje de la lectura. Se empleó un diseño cuasiexperimental de comparación entre grupos con medidas pretest y postest. Participaron 428 alumnos de entre los 5 y los 6 años. Los resultados ponderan el valor potencial de la instrucción y apoyan el desarrollo de modelos de enseñanza que integren las aportaciones que ofrece la neurociencia al ámbito educativo para favorecer el proceso de adquisición de la lectura.<hr/>ABSTRACT The impact of neuroscience in our society and especially in the field of education offers important consequences for the processing and development of learning, although few studies have been carried out on its impact on academic learning. In order to better understand the impact that this field of knowledge has on the process of reading acquisition, this work is carried out, which aims to analyze, through an intervention program, whether the findings proposed by neuroscience for the facilitation of learning school affect the progress of learning to read. A quasi-experimental design of comparison between groups with pretest and posttest measures was used. A total of 428 pupils aged 5-6 years participated. The results point to the potential value of instruction and support the development of teaching models that integrate neuroscience contributions to the process of early reading acquisition. <![CDATA[Representation of the diatopic distribution of some phonological processes in Colombian spanish according to the ALEC]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0716-58112022000100299&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN Este artículo presenta la distribución diatópica de los procesos fonológicos de elisión, debucalización, velarización y deslateralización de la palatal que afectan a los fonemas /s/, /r/, /n/, /]/ y /ʎ/ en una selección de mapas fonéticos del Atlas Lingüístico-Etnográfico de Colombia, ALEC. El objetivo principal es proponer una discusión con los estudios más recientes acerca de la distribución de dichos procesos fonológicos en el país, para así establecer un estado del arte que sirva de insumo para el diseño del cuestionario fonético del Nuevo Atlas Lingüístico-Antropológico de Colombia (NALAC). Como resultados se especifican las zonas exactas de distribución de los fenómenos en cuestión, mientras que la literatura al respecto tendía a la generalización de zonas dialectales más amplias.<hr/>ABSTRACT This paper presents the diatopic distribution of the phonological processes of elision, debuccalization, velarization, and palatal delateralization that affect the phonemes /s/, /r/, /n/, /]/ and /ʎ/ in Colombia. For the representation, we used a selection of phonetic maps from the linguistic and ethnographic atlas of Colombia (ALEC). The aim is to discuss with the literature related to the dialectal division of the Spanish of Colombia and to establish a state of art for the design of the phonetic questionnaire of the. New linguistic and anthropologic atlas of Colombia. As result, we specified the exact distribution zones of the phonological processes in discussion with the literature that used to generalize them in bigger dialectal zones. <![CDATA[Description of lexical features of professional texts produced by law and medicine students]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0716-58112022000100333&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN En el marco de una investigación exploratorio-descriptiva, nuestro objetivo es describir los rasgos léxicos de textos profesionales con fines académicos producidos por estudiantes de Derecho y Medicina. Para ello, analizamos el corpus TeProFAc, constituido por 123 textos provenientes de ambas carreras. Los rasgos explorados fueron: terminología, colocaciones, tiempos verbales, marcadores de subjetividad, siglas y abreviaturas. Entre los principales resultados destacamos que algunas categorías permitieron establecer distinciones entre disciplinas, a saber, terminología, siglas, abreviaturas y marcadores de subjetividad; mientras que las colocaciones ni el uso de tiempos verbales evidenciaron diferencias disciplinares. En conclusión, la naturaleza de cada disciplina se ve reflejada en los rasgos léxicos de los textos producidos por los estudiantes de las carreras de Derecho y Medicina.<hr/>ABSTRACT In the framework of an exploratory-descriptive research, our objective is to describe the lexical features of professional texts for academic purposes produced by students of Law and Medicine. We analyzed the TeProFAc corpus, made up of 123 texts of Law and Medicine. The features explored are terminology, collocations, verb tenses, subjectivity markers, initialisms, and abbreviations. We highlight that some categories made it possible to establish distinctions between disciplines: terminology, acronyms, abbreviations, and subjectivity markers, while the colocations and the use of verb tenses did not show disciplinary differences. In conclusion, the nature of each discipline is reflected in the lexical features of the texts produced by students of Law and Medicine. <![CDATA[Reported speech in linguistics dictionaries]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0716-58112022000100367&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN El discurso referido es un mecanismo linguístico que se materializa mediante la reproducción de enunciados que corresponden a una o varias voces que se evocan y se reconstruyen en un nuevo contexto de enunciación. El objetivo de este trabajo consiste en contrastar críticamente algunos términos relacionados con el discurso referido en un grupo de diccionarios de lingüística publicados en un período de 40 años (1968 y 2008). La búsqueda estuvo guiada fundamentalmente por siete unidades léxicas: citar, cita, directo, indirecto, discurso, estilo y referir. El análisis muestra algunas discrepancias entre las obras en cuanto al tipo de contenido citado (citas de palabras versus citas de pensamiento), la atribución de la palabra (discurso ajeno o propio) y la supuesta literalidad que siempre acompaña al estilo directo. Además de describir detalladamente los términos vinculados con el discurso referido en casi una veintena de diccionarios especializados, se formulan algunas propuestas a propósito de su conceptualización en este tipo de textos.<hr/>ABSTRACT Reported speech is a linguistic operation that is realized through the reproduction of utterances belonging to one or several voices, which are recalled and reconstructed in a new speech context. The aim of this work is to critically contrast some notions related to reported speech contained in a set of dictionaries of Linguistics published in a period of 40 years from 1968 to 2008. The search was primarily driven by seven lexical units, namely, citar (to quote), cita (quotation), directo (direct), indirecto (indirect), discurso (discourse), estilo (style), and referir (to refer). Our findings show some discrepancies among the dictionaries regarding the quoted content (word quotations vs. thought quotations), word attribution (one's own speech vs. someone else's) and the supposed literalness that is to always accompany direct speech. This work not only describes in detail terms related to reported speech in almost 20 specialized dictionaries, but it also recommends adopting alternative conceptualizations of reported speech that could be consider for future lexicographic work on this area. <![CDATA[Inclusive language, uses of the morpheme <em>-e</em> and subjective stances]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0716-58112022000100397&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN De las propuestas actuales para evitar el sexismo y el binarismo en el lenguaje, nos centramos en el morfema -e (chiques). En el marco del enfoque dialógico de la argumentación y la polifonía, analizamos las enunciaciones con dicho morfema como respuestas dialógicas a marcos de discurso relativos a la norma (académica y social) y, consecuentemente, como plasmación de distintos posicionamientos enunciativos frente a ellos. En tanto huellas diversas de heterogeneidad, las ocurrencias del morfema -e confirman el valor simbólico y social del lenguaje y dan cuenta de la toma de partido en el terreno polémico acerca del uso del lenguaje inclusivo. El análisis se centra en intervenciones orales y escritas pertenecientes a distintos géneros discursivos (periodísticos, políticos, publicitarios, jurídicos y académicos) y producidas en los últimos años en la Argentina.<hr/>ABSTRACT Among the current proposals to avoid sexism and binarism in language, we focus on the morpheme -e (chiques). Within the framework of the Dialogic approach to argumentation and polyphony and, following the line of research presented in previous papers, enunciations with this morpheme are analyzed as dialogic responses to discourse frames related to the norm (academic inclusive language, and social) and, consequently, as the materialization of different subjective stances. enunciative positions in relation to them. As diverse instances of heterogeneity, the occurrences of the morpheme -e confirm the symbolic and social value of language and account for a position taken in the polemical arena about the use of inclusive language. The analysis focuses on written and oral interventions stemming from different discursive genres (journalistic, political, advertising, legal and academic) and produced in recent years in Argentina. <![CDATA[Diachronic study of attitudes towards the portuguese language in literature (1860-1930) in Spain and Uruguay]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0716-58112022000100427&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN El estudio de las actitudes lingüísticas es una herramienta de extraordinario valor a la hora de entender los conceptos que una determinada lengua provoca en los hablantes que la escuchan, en la mayoría de los casos basados en estereotipos comunes a toda una comunidad. En nuestro estudio, hemos considerado que las actitudes hacia la lengua portuguesa en dos naciones distantes geográficamente, España y Uruguay, pero ambas hablantes de la misma lengua, podría aportar interesantes revelaciones acerca de la percepción que el portugués exportaba a las naciones vecinas. Hemos acotado nuestro estudio entre los años 1860 y 1930, ya que fueron décadas en las que ambas naciones sufrieron enormes cambios a nivel político y social, pero aún más radicales en el campo intelectual y literario, por lo que hemos analizado obras literarias, artículos periodísticos y ensayos de escritores españoles y uruguayos, una vez que consideramos que la literatura es un vehículo de transmisión de las diferentes identidades de los pueblos.<hr/>ABSTRACT The study of linguistic attitudes is a tool of extraordinary value when it comes to understand the concepts that a certain language provokes in the listeners, in most cases based on stereo-types common to an entire community. In our study, we considered that the attitudes towards the Portuguese language in two geographically distant nations, Spain and Uruguay, but both speakers of the same language, could provide interesting insights into the perception that Portuguese exported to neighbouring nations. We limited our study between 1860 and 1930, because they were decades in which both nations suffered huge changes in the political and social levels, but even more radical in the intellectual and literary levels. Accordingly, we analysed literary works, newspaper articles and essays by Spanish and Uruguayan writers, as we consider that literature is a vehicle for the transmission of different peoples' identities. <![CDATA[The participation of the chilean leading newspapers in the public debate on the chilean feminist movement of 2018]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0716-58112022000100457&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN La prensa es fundamental en la formación de la opinión pública. El año 2018, el debate público nacional chileno estuvo marcado por la irrupción del movimiento feminista. Hitos de ello fueron la toma de recintos universitarios y marchas multitudinarias realizadas durante ese año. La prensa de referencia chilena está conformada por cuatro diarios: El Mercurio, Las Últimas Noticias, La Tercera y La Cuarta. En este contexto nos preguntamos: ¿Cuál fue la participación de la prensa de referencia chilena en el debate público motivado por el movimiento feminista de 2018? En consecuencia, nos hemos planteado el objetivo de caracterizar el flujo de opinión acerca del movimiento feminista de 2018 en la prensa de referencia chilena en tres géneros de opinión. Para esto, indagamos desde la perspectiva semiodiscursiva del análisis del discurso, en tres aspectos que configuran el flujo de opinión: puntos de vista, voces y problemáticas. Para esos efectos, recolectamos todos los textos publicados respecto del tema en los cuatro diarios alrededor de dos eventos que marcaron el devenir del movimiento feminista: la marcha del 16 de mayo de 2018 -identificada como inicio mediático de la movilización- y la marcha del 25 de julio del mismo año, que representa el declive de la presencia mediática del movimiento. El corpus quedó constituido por 86 textos de tres géneros de opinión. Como resultado destacamos las diferencias en el flujo de opinión entre los cuatro diarios estudiados, particularmente entre los diarios serios y populares, lo que nos ayuda a comprender aspectos clave del proyecto de influencia de las empresas periodísticas.<hr/>ABSTRACT Press plays a major role in the construction of public opinion. In 2018, Chilean national public debate was centered on the breakthrough of the feminist movement, with occupation of universities and massive marches as landmarks of the movement throughout the year. Four national newspapers -El Mercurio, Las Últimas Noticias, La Tercera and La Cuarta- are the leading newspapers in Chile. In this context, we pose the following question: ¿How did the leading Chilean newspapers participate in the public debate on the 2018 feminist movement? Therefore, our aim was to characterize the opinion flow around the 2018 feminist movement in three opinion genres of the afore mentioned newspapers. For that purpose, we studied, from a semiodiscursive perspective, three aspects that compose the opinion flow: points of view, voices, and debate issues. The corpus consisted of all publications on the topic that were published in the four newspapers around the two landmark events of the 2018 feminist movement: the march of the 16th of May -the first to draw media attention that year-; and the march of July the 25th, that marks the decline of the media coverage of the movement. We, thus, compiled a corpus of 86 texts belonging to three opinion genres. Results showed differences in the opinion flow of the four newspapers, especially between serious papers and tabloids, which helps us understand key aspects of the influence the media aim at exercising. <![CDATA[Spanish linguistic varieties in the brazilian-bolivian border: towards an intercultural teaching]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0716-58112022000100485&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN Las variedades lingüísticas en la enseñanza de español lengua extranjera (ELE) merecen una destacada atención, sobre todo en zonas fronterizas con países hispanohablantes. El presente estudio es una propuesta de cómo abordar las variedades como forma de acceso a los elementos socioculturales de las diferentes comunidades de habla asociadas a la LE y, de esta forma, desarrollar la competencia intercultural del alumnado. En esta línea, realizamos un estudio de caso de las variedades lingüísticas en la enseñanza de ELE en la frontera de Brasil-Bolivia. En esta zona, la posición asimétrica de las lenguas (el portugués, el español, el portuñol y lenguas indígenas) responde a las relaciones de desigualdad entre los individuos de diferentes etnias o nacionalidades. Los datos obtenidos con los profesores de ELE de la región, mediante cuestionarios y sesiones reflexivas, nos llevan a concluir que la norma pluricéntrica del español todavía no está presente de forma efectiva en la enseñanza de español en la zona estudiada; la variedad predominante en la formación del profesorado y en los materiales didácticos es la castellana; y observamos el ocultamiento de las variedades de Bolivia. Resaltamos que la valoración de la variedad boliviana puede ser un factor decisivo para visibilizar colectivos históricamente marginados, armonizar conflictos y prejuicios. Reiteramos, además, que las actitudes tienen especial relevancia en el ocultamiento de determinadas variedades lingüísticas, como acontece con la variedad de Bolivia en la frontera con Brasil.<hr/>ABSTRACT The linguistic varieties in the teaching of Spanish as a foreign language (SFL) deserve special attention, above all, in areas bordering Spanish speaking countries. The present study is a proposal on how to tackle language varieties as a tool to access the socio-cultural elements present in the different Spanish speaking communities, thus helping to develop students' intercultural competence. In this line of work, a case study regarding the linguistic varieties in the SFL teaching in the Brazilian-Bolivian border was carried out. In this border area, the asymmetric position of the different languages (Spanish, Portuguese, portuñol and native American languages) is a direct consequence of the unequal relations between individuals belonging to different ethnic groups or nationalities. The information gathered working with the SFL teachers from the region employing questionnaires and reflexive sessions, drew us to the following conclusions: the Spanish language pluricentric norm, is not effectively present, yet, in the teaching of SFL in the analysed region; the predominant variety both in teachers training and didactic resources, is Spanish; and it has been observed that there is a tendency to hide language varieties from Bolivia. It is necessary to highlight that the appreciation of the Bolivian variety can be a decisive factor to make historically marginalized groups visible and to harmonize conflicts and prejudices. We also reaffirm that attitudes have special relevance when hiding certain linguistic varieties, as it is the case with the Bolivian variety in the Brazilian border. <![CDATA[Proposal for restructuring the 'logical mechanisms' of the general theory of verbal humor]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0716-58112022000100517&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN La Teoría General del Humor Verbal (TGHV) establecida por Attardo y Raskin en 1991 es una de las teorías referentes para analizar el humor en el ámbito de la lingüística. Esta teoría se fundamenta en seis recursos de conocimiento que, aplicados de manera jerarquizada, determinan si un texto es humorístico o no. Dicha teoría se ha aplicado en distintos tipos de textos de forma satisfactoria. Si bien es cierto que el segundo recurso de conocimiento, el mecanismo lógico, conlleva algunas controversias (Ruiz Gurillo, 2012). Attardo et al. (2002) elaboran una clasificación de dichos mecanismos lógicos, distinguiendo dos tipos: los mecanismos lógicos basados en relaciones sintagmáticas, y los mecanismos lógicos basados en razonamientos, por otro. El objetivo de este artículo es proponer una reestructuración de la clasificación de los mecanismos lógicos puesto que, si tenemos en cuenta su funcionamiento, solo existen los mecanismos lógicos basados en razonamientos, pues los basados en relaciones sintagmáticas no funcionan como tales mecanismos, sino como indicadores lingüísticos del humor. Para ello, se mostrará el funcionamiento de dichos mecanismos a través de ejemplos prácticos por medio de la comedia de situación Cómo conocí a vuestra madre.<hr/>ABSTRACT General Theory of Verbal Humor (GTVH) by Attardo and Raskin in 1991 is one of the references in Linguistic to analyze humor. This theory is based on six knowledge resources which define whether a text is humorous or not if we apply them in a hierarchical way. Theory mentioned above has been applied to different texts with satisfactory results. Although the second knowledge resource, known as logical mechanism, arouses some polemics (Ruiz Gurillo, 2012). Attardo et al. (2002) created a classification for those logical mechanisms, making difference on two types: logical mechanisms based in syntagmatic relations on one hand, and logical mechanisms based in reasoning on the other. The goal of this paper is to propose a restructuration of this classification of logical mechanisms, because, if we take a look at its operative, there are only logical mechanisms based in reasoning, as those based in syntagmatic relations do not work as logical mechanisms, but humorous linguistics sings. To do so, its operation of these mechanisms will be shown through practical examples of sitcom How met your mother. <![CDATA[The alternation of <em>-ito/-illo</em> among Sevillian speakers with a low educational level: A real time study]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0716-58112022000100543&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN El objetivo de este estudio es comparar el empleo de -ito/-illo en hablantes sevillanos de un nivel instruccional bajo en dos estadios cronológicos diferentes. Para ello se ha tomado una muestra de 48 entrevistas que fueron grabadas en dos etapas (en torno a 1985, la primera, y a 2010, la segunda). La submuestra más antigua corresponde a los materiales del grupo de investigación Sociolingüística Andaluza: Estudio Sociolinguístico del Habla de Sevilla (HUM 141), mientras que la más reciente pertenece al corpus PRESEEA-SE. El análisis cuantitativo del fenómeno ha permitido constatar una evolución hacia un mayor uso del diminutivo, especialmente de -ito en detrimento de -illo. En relación con las variables lingüísticas y discursivas consideradas, se ha comprobado que se mantiene la preferencia por la función centralizadora del diminutivo, así como por su aplicación a sustantivos. Asimismo, se observa un descenso en la productividad de -ito; -illo resulta más productivo, pues posee una capacidad más amplia para aplicarse a bases distintas y, por último, se trata de un empleo predominante en los hombres y los hablantes más jóvenes, que, sin embargo, lo abandonan con la edad.<hr/>ABSTRACT The aim of this study is to compare the use of -ito/-illo among Sevillian speakers with a low educational level in two different chronological stages. For doing so, we took a sample of 48 interviews recorded in two periods of time (the first one around 1985, and the second one in 2010). The earliest subsample corresponds to "Sociolinguística Andaluza group: Estudio Sociolinguístico del Habla de Sevilla (HUM 141)", whereas the most recent one belongs to "corpus PRESEEA-SE". The quantitative analysis of this phenomenon has shown an evolution towards a greater use of the diminutive of -ito instead of -illo. Regarding the linguistic and discursive variables taken, it has been observed that the centralized function of the diminutive has been kept, as well as its application to nouns. Furthermore, it was observed a decrease in the productivity of -ito; being -illo more productive, as it may be applied to more different lexical bases. Finally, it is mainly used by men and younger speakers who eventually stop using it. <![CDATA[América Latina enferma. Notas de investigación sobre el ensayismo social pesimista]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0716-58112022000100571&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN El objetivo de este estudio es comparar el empleo de -ito/-illo en hablantes sevillanos de un nivel instruccional bajo en dos estadios cronológicos diferentes. Para ello se ha tomado una muestra de 48 entrevistas que fueron grabadas en dos etapas (en torno a 1985, la primera, y a 2010, la segunda). La submuestra más antigua corresponde a los materiales del grupo de investigación Sociolingüística Andaluza: Estudio Sociolinguístico del Habla de Sevilla (HUM 141), mientras que la más reciente pertenece al corpus PRESEEA-SE. El análisis cuantitativo del fenómeno ha permitido constatar una evolución hacia un mayor uso del diminutivo, especialmente de -ito en detrimento de -illo. En relación con las variables lingüísticas y discursivas consideradas, se ha comprobado que se mantiene la preferencia por la función centralizadora del diminutivo, así como por su aplicación a sustantivos. Asimismo, se observa un descenso en la productividad de -ito; -illo resulta más productivo, pues posee una capacidad más amplia para aplicarse a bases distintas y, por último, se trata de un empleo predominante en los hombres y los hablantes más jóvenes, que, sin embargo, lo abandonan con la edad.<hr/>ABSTRACT The aim of this study is to compare the use of -ito/-illo among Sevillian speakers with a low educational level in two different chronological stages. For doing so, we took a sample of 48 interviews recorded in two periods of time (the first one around 1985, and the second one in 2010). The earliest subsample corresponds to "Sociolinguística Andaluza group: Estudio Sociolinguístico del Habla de Sevilla (HUM 141)", whereas the most recent one belongs to "corpus PRESEEA-SE". The quantitative analysis of this phenomenon has shown an evolution towards a greater use of the diminutive of -ito instead of -illo. Regarding the linguistic and discursive variables taken, it has been observed that the centralized function of the diminutive has been kept, as well as its application to nouns. Furthermore, it was observed a decrease in the productivity of -ito; being -illo more productive, as it may be applied to more different lexical bases. Finally, it is mainly used by men and younger speakers who eventually stop using it. <![CDATA[Baldío]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0716-58112022000100581&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN El objetivo de este estudio es comparar el empleo de -ito/-illo en hablantes sevillanos de un nivel instruccional bajo en dos estadios cronológicos diferentes. Para ello se ha tomado una muestra de 48 entrevistas que fueron grabadas en dos etapas (en torno a 1985, la primera, y a 2010, la segunda). La submuestra más antigua corresponde a los materiales del grupo de investigación Sociolingüística Andaluza: Estudio Sociolinguístico del Habla de Sevilla (HUM 141), mientras que la más reciente pertenece al corpus PRESEEA-SE. El análisis cuantitativo del fenómeno ha permitido constatar una evolución hacia un mayor uso del diminutivo, especialmente de -ito en detrimento de -illo. En relación con las variables lingüísticas y discursivas consideradas, se ha comprobado que se mantiene la preferencia por la función centralizadora del diminutivo, así como por su aplicación a sustantivos. Asimismo, se observa un descenso en la productividad de -ito; -illo resulta más productivo, pues posee una capacidad más amplia para aplicarse a bases distintas y, por último, se trata de un empleo predominante en los hombres y los hablantes más jóvenes, que, sin embargo, lo abandonan con la edad.<hr/>ABSTRACT The aim of this study is to compare the use of -ito/-illo among Sevillian speakers with a low educational level in two different chronological stages. For doing so, we took a sample of 48 interviews recorded in two periods of time (the first one around 1985, and the second one in 2010). The earliest subsample corresponds to "Sociolinguística Andaluza group: Estudio Sociolinguístico del Habla de Sevilla (HUM 141)", whereas the most recent one belongs to "corpus PRESEEA-SE". The quantitative analysis of this phenomenon has shown an evolution towards a greater use of the diminutive of -ito instead of -illo. Regarding the linguistic and discursive variables taken, it has been observed that the centralized function of the diminutive has been kept, as well as its application to nouns. Furthermore, it was observed a decrease in the productivity of -ito; being -illo more productive, as it may be applied to more different lexical bases. Finally, it is mainly used by men and younger speakers who eventually stop using it.