Scielo RSS <![CDATA[Literatura y lingüística]]> http://www.scielo.cl/rss.php?pid=0716-581120210002&lang=pt vol. num. 44 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.cl/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.cl <![CDATA[Local dramaturgy and global displacement: <em>El Pasaje</em> by Carlos Alsina]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0716-58112021000200015&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen Carlos Alsina desarrolla una prolífica carrera como dramaturgo en Tucumán, provincia del noroeste de Argentina y, al mismo tiempo, sostiene una fluida relación de intercambio artístico con Europa. Desde la comparatística teatral, nos interesa com prender cómo la obra El pasaje se inscribe en un proyecto dramatúrgico provincial y, a su vez, acompaña el constante despla zamiento del autor. El drama propone una recreación del mito clásico del viaje al Más Allá, que forma parte del horizonte global y, sobre este esquema, monta una crítica a la repetición, atenta a la historia de Tucumán, que inaugura la diferencia local.<hr/>Abstract Carlos Alsina develops a prolific career as a playwright in Tucu mán, province of northwestern Argentina, and, simultaneously, he maintains a fluid artistic interchange with Europe. From the comparative theater, it interests us to understand how the play El pasaje is part of a provincial dramaturgical project and, at the same time, accompanies the constant displacement by the author. The drama proposes a recreation of the classic myth of the death trip, that it is part of the global horizon, and, on this scheme, mounts a critic to the repetition, related to the history of Tucumán, that it inaugurates the local difference. <![CDATA[Victoria Ocampo "with Sarmiento": appropriation and authorship filitiation]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0716-58112021000200039&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen Este artículo recorre cómo Victoria Ocampo escribe sobre Domingo Faustino Sarmiento en distintos momentos de su trayectoria como mujer en el campo intelectual argentino, con la hipótesis de que ella se apropia de la figura de Sarmiento para convertirlo en portavoz de sus ideas respecto de la educación y las mujeres y construye, de este modo, una deliberada filiación autoral. Para demostrarlo, se relevarán las referencias de Ocampo a Sarmiento en su Autobiografía y en la revista Sur.<hr/>Abstract This article studies how Victoria Ocampo writes about Domingo Faustino Sarmiento at different times in her career as a woman in the Argentine intellectual field. Ocampo appropriates the figure of Sarmiento as a spokesperson for his ideas about edu- cation and women to build a deliberate authorship affiliation with him. To demonstrate this hypothesis, Ocampo's references to Sarmiento in his Autobiography and in the magazine Sur are relieved in detail. <![CDATA[A sad ethnography in the south of Chile. Tancredo Pinochet Le Brun in the hacienda of his excellence]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0716-58112021000200065&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen En este artículo nos centramos en una lectura de corte antropológico del texto Inquilinos en la hacienda de Su Excelencia, del escritor chileno Tancredo Pinochet Le Brun. Vemos aquí una antropología y específicamente una etnografía intuitiva, pero que apela a los principios contemporáneos de la antropología poético literaria y a los orígenes del discurso antropológico nacional definidos prototípicamente por la obra de Rodolfo Lenz y Nicolás Palacios.<hr/>Summary In this article, we focus on an anthropological reading of the text “Tenants in the hacienda of His Excellency" by the Chilean writer Tancredo Pinochet Le Brun. We see here an anthropology and specifically an intuitive ethnography, but one that appeals to the contemporary principles of literary anthropology and to the origins of national anthropological discourse prototypically defined by the work of Rodolfo Lenz and Nicolás Palacios. <![CDATA[Chronotope and symbol: mythical ideology in the community of rumi in <em>El mundo es ancho y ajeno</em> of Ciro Alegría]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0716-58112021000200091&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen El artículo propone una aproximación a la narrativa de Ciro Ale gría en su novela El mundo es ancho y ajeno (1941), la cual es parte del canon literario peruano, principalmente por las tensiones características de la novela indigenista al revelar la problemática social y cultural existente en el Perú. El objetivo es analizar, a partir del término de cronotopo de Mijael Bajtin, la comunidad de Rumi en la novela de Alegría, ya que representa un espacio colectivo donde dichas tensiones culturales recrean el espacio- tiempo, el cual determina su relación con la “realidad” y la postu ra ideológica de los sujetos. Para ello, también se utiliza la noción de símbolo y signo de Julia Kristeva, porque el discurso mítico simboliza la tradición y espíritu del hombre indígena.<hr/>Abstract The article proposes an approach to the narrative of Ciro Alegría in his novel The world is wide and alien (1941), which is part of the Peruvian literary canon, mainly due to the characteristic ten- sions of the indigenous novel, such as revealing the social and cultural problems that existed in Peru. The objective is to analyze under the chronotope term of Mijael Bakhtin, the community of Rumi in Alegría's novel, since it represents a collective space where said cultural tensions recreate space-time, which determines its relationship with “reality” and the ideological position of the subjects. For this, the notion of symbol and sign of Julia Kristeva will also be used, because the mythical discourse symbolizes the tradition and spirit of indigenous man. <![CDATA[From protest to party: the performativity of dance and andean music collectives in post-dictatorial Chile]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0716-58112021000200113&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen El objetivo principal de este artículo es reflexionar acerca de las prácticas performativas de comunidades de danzantes y músi cos autodenominados “andinos” en el contexto de movilizacio nes sociales en Santiago de Chile, tras el periodo de revuelta social iniciado el 18 de octubre de 2019. A partir de fotografías, registros audiovisuales y entrevistas, en este trabajo se presenta un análisis de los modos de participación de estos colectivos en dos espacios de enunciación política y festiva que convergen en la ciudad: las protestas y los carnavales populares. La premisa es que estos colectivos, a través de sus performances, han instala do en ambos espacios la importancia del goce y la fiesta desde una dimensión política crítica, empleando con este fin estéticas sonoras, visuales y coreográficas del folclor boliviano -mayoritariamente- y conformando, a lo largo de los años, un circuito andino en la ciudad. Dicho circuito tensiona las conformaciones culturales de lo “propiamente chileno” para producir espacios festivos dinámicos que han convocado a descolonizar la ciudad.<hr/>Abstract The main objective of this article is to reflect on the performative practices of communities of dancers and musicians calling themselves Andean in the context of social demonstrations in Santiago de Chile after the period of social revolt started on October 18, 2019. Based on photographs, audiovisual records and interviews, this paper presents an analysis of the modes of participation of these groups in two spaces of political and festive enunciation that converge in the city: protests and popular carnivals. The hypothesis is that these groups, through their performances, have installed in both spaces the importance of enjoyment and celebration from a critical political dimension, employing for this purpose sound aesthetics, visual and choreographic of the Bolivian folklore-mostly-and forming, over the years, an Andean circuit in the city. This circuit stresses the cultural conformations of the “properly Chilean” to produce dynamic festive spaces that have called to decolonize the city. <![CDATA["We own Chile: portraits of the elite in Teatro La María's <em>Los Millonarios”</em>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0716-58112021000200141&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen Este artículo desarrolla un análisis del montaje Los millonarios, de la compañía chilena La María. Escrita por Alexis Moreno y estrenada en Santiago en 2014 la obra trata sobre unos aboga dos millonarios, racistas y socios de una importante y poderosa firma, quienes deciden tomar la defensa de un ciudadano mapu che, acusado del asesinato de una pareja de empresarios agricul tores en la zona del Wallmapu (territorio mapuche). El análisis se enfoca principalmente en las operaciones y el material dramatúrgicos utilizados por Alexis Moreno para dotar a los personajes oligarcas de una naturaleza abyecta y la utilización en escena de material de archivo como mecanismo de historización de la ficción. En medio de las demandas de la ciudadanía por una reforma al modelo neoliberal y el actual proceso constituyente derivado de estas, la elite chilena (entendida como un grupo mi noritario con un alto capital económico, político y cultural) ha sido identificada y cuestionada en su rol de autora y protectora de este modelo. Este artículo sitúa a Los millonarios como caso estudio del repertorio teatral nacional que, en sintonía con los procesos de movilización social del Chile contemporáneo, busca visibilizar y desarticular las distintas dimensiones en que las elites operan en el país y, en último término, provocar en el espectador una discusión acerca del carácter elitario y supresor de los fundamentos en los que se basa la identidad nacional.<hr/>Abstract This article develops an analysis of the play Los Millonarios 2015 by Chilean company La María. Written by Alexis Moreno and premiered in 2015 in Santiago, the play tells the story of a group of lawyers, wealthy, racists and partners of a very important and powerful law firm, who decided to defend a Mapuche citizen accused of killing a couple of agricultural entrepreneurs in the Wallmapu zone. The analysis focuses mainly on the dramatic material, with particular interest in exploring the dramaturgical operations used by Alexis Moreno to endow the oligarch characters of an abject nature and the use of archive material as a mechanism to historicize the fiction. Throughout the citizenry's demands for deep reforms to the neoliberal model and the cur- rent constituent process derived from them, Chilean elite (understood as a minority group with a high economic, political and cultural capital) has been targeted and questioned regarding its role as author and gatekeeper of this model. Within this context, this article places Los millonarios as a case study of the last de- cade's theatre repertoire which, aligned with the social mobilization processes, aims to shed a light and disarticulate the different dimensions in which these elites operate, with the ultimate goal of provoking in the audience a discussion about the elitist nature of the foundations on which national identity is built on. <![CDATA[The feminist revolt in Chile: visual culture and performance]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0716-58112021000200169&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen En este artículo se analiza la cultura visual que emerge en las performances de colectivos artísticos y políticos de mujeres universitarias durante la revuelta feminista chilena de mayo de 2018. Desde esta coyuntura, se propone una hipótesis: la performatividad de la revuelta proveyó el horizonte cultural que propició el estallido social de octubre de 2019. Para demostrar esta hipótesis, en primer lugar, se describen las bases epistemológicas de las performances de la revuelta de 2018; y, en segundo lugar, se escruta un caso particular: el proceso creativo que antecede el proyecto Yeguada Latinoamericana encabezado por Cheril Linett. Por último, se concluye que las redes forjadas en torno al trabajo de los colectivos de mujeres fueron claves para instalar preguntas feministas de largo aliento en la esfera pública del Chile actual.<hr/>Abstract In this paper, I analyze the visual culture that rises from the performances led by collectives of female college students during Chilean feminist strikes in 2018. From this scenario, I suggest a statement: the performativity of the feminist strikes illuminates a cultural horizon that made possible the social outburst from October 2019. To demonstrate this statement, firstly, I reveal the theoretical basis of feminist performances. And secondly, I examine the creative process that lay under one of the most significant feminist performances: YL, by Cheril Linett. Lastly, I conclude that the feminist collectives straightened during the 2018's strikes were fundamental to install a set of political demands shaped by the (new) waves of feminism in a changing contemporary Chile. <![CDATA[The uncle's tale: the work of kinship in Paula González 's Galvarino (2012)]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0716-58112021000200185&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen En este artículo se analiza el montaje teatral Galvarino (Santiago, 2012), dirigido y protagonizado por Paula González Seguel (Santiago, 1984). Tipificado como (auto)biográfico, el montaje es el resultado de un trabajo investigación liderado por González cuyo objetivo es recomponer la biografía de su tío, Galvarino Ancamil Mercado -adolescente mapuche becado en URSS por el gobierno de la Unidad Popular (1970-1973), privado de volver a Chile por la dictadura (1973-1990) y, en su irreversible exilio, acribillado por una pandilla de skinheads (1993)-. La hipótesis que guía el análisis señala que, tal como lo practica González, el proceso de escenificación de Galvarino adopta la forma del trabajo del parentesco: serie de labores cotidianas que propician el mantenimiento de los lazos de familia con parientes, incluso, más allá del destierro y la muerte. De la hipótesis se desprende un objetivo: determinar qué estrategias escénicas debe desplegar González -como directora y actriz- para recuperar la figura de su tío asesinado en medio de un campo cultural asechado por el racismo y la censura. Al final, se concluye que González halla, en la voz del tío extraviado, una lengua que le permite rebelarse contra las estéticas y las políticas que rigen la convivencia transicional.<hr/>Abstract In this paper, I analyze the play Galvarino, directed by Paula González Seguel. Frequently described by critics as a piece of autobiographical theatre, Galvarino stages the results of a research project lead by González. Through this research, González tries to recover the figure of her missing uncle, Galvarino Ancamil Mercado (a Mapuche teenager who was exiled in the Soviet Union after de military coup and then murdered by skinheads in Moscow's suburbs). The statement of this paper says that González's work adopts the shape of the work of kinship: A series of domestic and invisible labors that maintain family relations even in circumstances of death and forced migration. Accor- ding to this statement, the main goal of this paper is to discover which theatre skills González has to operate to develop her work of restoration in contemporary Chile-a cultural field haunted by racism and xenophobia. In the end, I conclude that González found in the voice of his missing uncle a secret language to start a revolt against oblivion. <![CDATA[A question of race: Ana Tijoux's álbum Vengo]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0716-58112021000200203&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Abstract This article hones in on the question of 'race' in hip-hop artist Ana Tijoux’s album Vengo (2014), which anticipates, in a musical format, the social demands which would emerge years later in Chile’s Estallido Social. More specifically, it dissects the ways in which this socially-engaged rapper transcodes (Hall, “The spectacle...” 270) the racialized categories of 'indio' and 'the south’ from a position of colonial difference (Mignolo 61). I argue that, by adopting this subversive and historicizing semiotic strategy, she casts these oppressive labels into productive political subject positions from which to level received racial hierarchies rooted in colonialism and reinforced by neoliberalism. They offer the individuals who are classified as such a blueprint to mobilize themselves and enact alternative ways of being; to come up for their rights; and to resist the inequalities that are perpetuated and naturalized by a system of organization which ranks them as inferior.<hr/>Resumen Este artículo se centra en la cuestión de 'raza' en el álbum Vengo (2014) de la artista de hip-hop Ana Tijoux, disco que anticipa, en formato musical, las demandas sociales que emergerán años después en el Estallido Social de Chile. Más concretamente, analiza el modo en que esta rapera comprometida socialmente transcodifica (Hall, “The spectacle...” 270) las categorías racializadas de 'indio' y 'sur' desde una posición de diferencia colonial (Mignolo 61). Sostengo que, al adoptar esta estrategia semiótica subversiva e historizante, convierte estas etiquetas opresivas en posiciones de sujeto político productivo desde las que nivelar las jerarquías raciales recibidas, enraizadas en el colonialismo y reforzadas por el neoliberalismo. Ofrecen a los individuos clasificados como tales un plan para movilizarse y promulgar formas alternativas de ser; para defender sus derechos; y para resistir las desigualdades que se perpetúan y naturalizan por un sistema de organización que los clasifica como inferiores. <![CDATA["It's not 30 pesos. It's 500 years": monuments, memory and activism in the Wallmapu during the estallido social in Chile]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0716-58112021000200223&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Abstract This article studies to what extent the interaction between activists and historical monuments during the 2019 Chilean protests created a shift in the interpretation of the country's past, thus fa- cilitating the emergence of alternative and more inclusive narra- tives able to challenge hegemonic power structures. The article embarks on this endeavour through an analysis of three cases of demonumentalisation that occurred in the Chilean city of Te- muco on the 29th of October 2019. Methodologically, the article engages with a combination of theories regarding the coloniality of power, the politics of aesthetics, and cultural memory. Fina- lly, the paper concludes by arguing that Chilean activists' engagement in the practice of demonumentalisation exposed alternative narratives concerning the historical conflict between the Chilean state and the Mapuche community. Making visible the perpetuation of unjust social structures in Chilean society and creating bonds of solidarity between the Chilean mass move- ment and the Mapuche movement.<hr/>Resumen El presente artículo estudia la interacción entre activistas y mo numentos históricos durante las protestas chilenas de 2019. Lo hace para investigar en qué medida la practica de desmonu mentalización generó un cambio en la interpretación del pasado del país, facilitando de esta manera el surgimiento de narrativas alternativas y más incluyentes que desafiaron las estructuras de poder hegemónico. El artículo emprende esta tarea a través de un análisis de tres casos de desmonumentalización que ocurrie ron en la ciudad chilena de Temuco el 29 de octubre de 2019. Me todológicamente el análisis combina enfoques teoréticos como la colonialidad de poder, la política de la estética y la memoria cultural. Por último, el artículo concluye que la participación de activistas chilenas en las prácticas de desmonumentalización fomentó narrativas alternativas sobre el conflicto histórico entre el estado chileno y la comunidad Mapuche, haciendo visible la perpetuación de estructuras sociales injustas en la sociedad y construyendo lazos de solidaridad entre el movimiento masivo y el movimiento mapuche. <![CDATA[Assessment practices in some language centers in public Universities of Ecuador and student proficiency outcomes]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0716-58112021000200241&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Abstract This research paper describes the variety of the evaluation process in three language centers of public universities in Ecuador. The main objective is to explore the evaluation practices that are used, their effectiveness in the teaching-learning process and the results obtained in English language learning. Researchers conduct interviews with teachers, principals, and students. In addition, evaluation instruments such as tests and other evaluation materials were analyzed. The study reveals that the students who achieved the highest scores are those who study in a language center which uses a more structured evaluation system. Therefo- re, the data analysis shows that there is a close relationship bet- ween student performance and the evaluation systems applied in the different language centers.<hr/>Resumen Este trabajo investigativo describe la diversidad en el proceso de evaluación en tres centros de idiomas de universidades públicas del Ecuador. El principal objetivo es explorar las prácticas de evaluación que se utilizan, su efectividad en el proceso de enseñanza aprendizaje y los resultados obtenidos en cuanto al aprendizaje del idioma inglés. Los investigadores realizan entrevistas a maestros, directores y estudiantes. Además, se analizaron instrumentos de evaluación como las pruebas y otros materiales de evaluación. El estudio revela que los estudiantes que lograron los puntajes más altos son los que estudian en un centro de idiomas que utiliza un sistema de evaluación más estructurado. Por tanto, el análisis de datos muestra que existe una estrecha relación entre el rendimiento del alumno y los sistemas de evaluación aplicados en los diferentes centros de idiomas. <![CDATA[Panorama and canon in the teaching of spanish grammar in Colombia during the XIX century]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0716-58112021000200263&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen Constituye nuestro objeto de estudio el análisis de la enseñanza de la gramática española en las escuelas de Colombia del siglo XIX. Para ello, nos hemos basado en un corpus de obras publicadas en el país entre 1826 y 1889, que tuvieron una notable influencia en la educación de la materia que nos ocupa. Hemos analizado las doctrinas gramaticales presentes en las obras, de acuerdo con la teoría del canon de Zamorano Aguilar. Para ello, estudiamos las referencias en las portadas a autores considerados fundamentales, así como la información contenida en los paratextos. A las citas explícitas del canon, sumamos las referencias implícitas, que encontramos en el análisis de la morfología y de la sintaxis. Hemos comprobado que existe una evolución en la doctrina gramatical y que, desde el punto de vista teórico-metodológico, pueden establecerse cuatro tendencias.<hr/>Abstract Our object of study is the analysis of the teaching of Spanish grammar in 19th century Colombian schools. To do this, we have based on a corpus of works published in the country between 1826 and 1889, which had a notable influence on the education of the subject at hand. We have analyzed the grammatical doctrines present in the works, in accordance with the canon theory (Zamorano Aguilar). To do this, we study the references on the covers to authors considered fundamental, as well as the information contained in the paratexts. To the explicit citations of the canon, we add the implicit references, which we find in the analysis of morphology and syntax. We have verified that there is an evolution in grammatical doctrine and that, from the theoretical-methodological point of view, four trends can be established. <![CDATA[Available lexicon for learners with a beginner level of english as a second language: a chilean school study]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0716-58112021000200291&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen El objetivo de este estudio fue conocer el léxico disponible en aprendientes de inglés como segunda lengua con un nivel bá sico de la lengua meta. Participaron del estudio 16 informantes de 6° año básico de una escuela chilena. Los centros de interés analizados fueron: (1) comida y bebida, (2) útiles escolares y ma teriales de la escuela y (3) miembros de la familia. Los resultados revelaron que “Comida y bebida” fue el centro que impulsó mayores entradas y el que menos palabras repetidas registró.<hr/>Abstract The objective of this study was to know the available lexicon in English as a second language learners with a basic level of the target language. Sixteen sixth-grade informants from a Chilean school participated in the study. The centers of interest analyzed were: (1) food and drink, (2) school supplies and school furnitu- re, and (3) family members. The results revealed that “food and drink” was the center that drove the most entries and the one with the fewest repeated words. <![CDATA[Metalinguistic reflection in 11 and writing. Review of research in school contexts]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0716-58112021000200315&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen En este trabajo se revisa la literatura sobre reflexión metalingüística (RM) en lengua materna vinculada a la escritura, considerando aspectos lingüísticos y discursivos de carácter morfológico, sintáctico, semántico, pragmático y aquellos relacionados con la construcción de los géneros discursivos, en investigaciones empíricas del periodo 2009-2019, desarrolladas en contextos escolares. El conocimiento empírico sobre RM se encuentra fragmentado, en parte, por las diferentes denominaciones de este fenómeno en la literatura. Se sistematizan los resultados de las investigaciones que se refieren al fenómeno de la RM con diferentes nombres para nutrir, teórica y metodológicamente, el campo de la lingüística educacional y avanzar en la conceptualización de la RM. Seis temas emergieron del análisis de los 30 estudios encontrados: caracterización de la RM de los estudiantes, concepciones de los docentes sobre la RM; impacto de las interacciones metalingüísticas; conocimientos de los docentes para el desarrollo de la RM; importancia de un metalenguaje compartido y asociaciones entre RM y calidad de la escritura. A través de esta revisión, se evidencia que la reflexión consciente de la lengua permite atender explícitamente a las demandas retóricas de los escritos y conectar los recursos lingüísticos con los efectos, lo que posibilita mejorar, no solo el proceso de escritura, sino también la calidad de los textos, por lo que su desarrollo resulta muy relevante en contextos escolares.<hr/>Abstract This paper reviews the literature on metalinguistic reflection (MR) in mother tongue linked to writing, considering linguistic and discursive aspects of morphological, syntactic, pragmatic character and those related to the construction of discursive gen- res, in empirical research of the period 2009-2019, developed in school contexts. Empirical knowledge about RM is fragmented, in part, by the different denominations of this phenomenon in the literature. The results of the research that refer to the MR phenomenon under different terms are systematized to theoretically and methodologically nourish the field of educational linguistics and advance the conceptualization of MR. Six themes emerged from the analysis of the 30 studies found: characterization of student MR, teachers' conceptions of MR; the impact of metalinguistic interactions; teachers' knowledge for the development of MR; the importance of a common metalanguage, and relations between MR and writing quality. This review highlights that conscious reflection on language makes it possible to explicitly address the rhetorical demands of writing and connect linguistic resources with effects, making it possible to improve the writing process and the quality of texts, making their development very relevant in school contexts. <![CDATA[Discursive exploration of oral examinations in law from systemic functional linguistics: an application of the figure system]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0716-58112021000200345&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen El presente artículo explora el discurso y el campo del Derecho a través del estudio de solemnes, evaluaciones orales ampliamente utilizadas en su enseñanza en Chile. La investigación se fundamenta en la Lingüística Sistémico Funcional (LSF) y su propósito es identificar patrones discursivos ideacionales clave en un grupo de solemnes bien evaluadas, a partir del sistema de figura de Hao. Esta aproximación distingue teórica y metodológicamente de manera explícita los recursos experienciales discursivo-semánticos de los léxico-gramaticales, abordados desde el sistema de transitividad. El análisis permite identificar, por un lado, un predominio de figuras orientadas a la construcción de entidades técnicas y sus relaciones y, por otro, un grupo de figuras de orden más dinámico, orientadas a construir formas de razonamiento. Este análisis permite proponer interpretaciones acerca del campo que se construye en las solemnes en esta etapa de formación, demostrando la productividad del sistema de figura para el estudio de discursos especializados en español desde una perspectiva sistémica.<hr/>Abstract This paper explores the discourse and field of Law through the study of formal oral examinations in Law teaching, known in Spanish as 'solemnes' which are widely used in Chilean universities. The research is underpinned by Systemic Functional Linguistics (SFL), and it aims to identify key ideational discourse semantic patterns in a group of highly graded examinations, based on the figure system (Hao, 2020a). This approach proposes a clearer theoretical and methodological distinction between experiential discourse semantic and lexicon-grammar resources, dealt with in the transitivity system. The analysis allows identifying, on one hand, a predominance of figures oriented towards the construction of technical entities and their relations and, on the other, a group of figures of a more dynamic order, oriented towards constructing forms of reasoning. This analysis enables interpretations of field constructed in oral examinations at this stage of training in Law, demonstrating the productivity of the figure system for the study of specialised discourses in Spanish from a systemic perspective. <![CDATA[Acquisition and development of fiction reading learning in boys and girls in schools in Córdoba, Argentina]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0716-58112021000200377&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen El presente artículo es el resultado de una investigación cuyo propósito fue identificar y analizar los principales aspectos que conforman el desarrollo y la adquisición de aprendizajes de la lectura de ficción en la infancia. La investigación se llevó a cabo en cuatro escuelas de la provincia de Córdoba (Argentina). En estas, se implementaron actividades lúdico-literarias a múltiples grupos de niños y niñas estudiantes, con el objetivo de determinar cómo estas potencian la lectura a través de un vínculo lúdico. A partir de un diseño cualitativo, basado en observaciones y entrevistas individuales, se identificaron cinco categorías de análisis a partir del modelo de la grounded theory: tiempo, sentidos, tramas sociales, trabajo subjetivo y la experiencia incrustada en la vida cotidiana. Los resultados muestran que la lectura es una práctica que habilita espacios de encuentros con uno mismo, pero también con los otros, una experiencia que puede observarse con posterioridad.<hr/>Abstract This paper is the result of a research that analyzes the main aspects in the development of reading literary in the childhood. This research was made in four schools in the province of Córdoba (Argentina), and was based on the implementation of re- creational-literary activities for multiple groups of students, the objective was analyze how they enhance reading through playful activities. In the results, we will present a series of empirically based categories, obtained from the grounded theory model: time, senses, social fabric, subjective work and the experience in daily life. In relation to the results, these show that reading is a practice that enables a space for encounters with oneself but also with others, an experience that can be observed later. <![CDATA[Reading mediation by teachers in their teaching practices: how are the types of support they offer to their students?]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0716-58112021000200403&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen Las prácticas docentes de lectura en Chile son poco diversas y presentan mayoritariamente escaso desafío cognitivo. Por tanto, el objetivo de la investigación fue analizar los tipos de ayuda para mediar la lectura en las prácticas docentes de profesoras de La Araucanía, Chile. Respecto de la metodología, el diseño fue un estudio de casos descriptivo y cualitativo y los participantes fueron 11 docentes de siete escuelas públicas, cuyas clases fueron videograbadas, para luego analizar sus tipos de ayuda para mediar la lectura. Finalmente, se identificó que se presentan de manera simultánea los tipos de ayuda: enseñar a comprender y ayudar a comprender, pero con predominio de esta última. En este sentido, es posible constatar que los docentes se han centrado más en motivar que en desarrollar estrategias.<hr/>Abstract The teaching practices of reading in Chile are little diverse and present mostly scarce cognitive challenge. Thus, the objective of this research was to analyse the types of support to mediate the reading in teaching practices of teachers in La Araucanía Region, Chile. Regarding the methodology, the design was a study of descriptive and qualitative cases and the participants were 11 teachers from 7 public schools which classes were videotaped to then analyse their types of support to mediate the reading. Fi- nally, it was identified that the types of support such as teaching to understand and helping to understand are presented simultaneously being the latter the most predominant. In this sense, it is possible verify that the teachers have focused on motivating than to develop strategies. <![CDATA[Speech acts in social networks: prívate profiles versus public profiles]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0716-58112021000200429&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen El objetivo del presente artículo presentar un análisis de los ti pos de actos de habla utilizados en la red social Facebook, con la finalidad de contrastar los datos obtenidos en un corpus de perfiles privados y en un corpus de perfiles públicos. Para ello, se analizó, desde la perspectiva cuantitativa y cualitativa, un corpus compuesto por 1.341 comentarios. Como principales conclusio nes destacan: (1) el mayor empleo de actos de habla asertivos, directivos y expresivos; en el corpus I está compensado el uso de estos tres actos de habla, frente al corpus II donde hay mayor frecuencia de los actos asertivos; (2) la baja utilización de actos comisivos; (3) la inexistencia de actos declarativos.<hr/>Abstract The aim of this paper is to analyze the types of speech acts used in the social network Facebook, in order to contrast the data obtained in a corpus of private profiles and in a corpus of public profiles. For this, a corpus composed of 1341 comments is analyzed from the quantitative and qualitative perspective. The main con- clusions are: (1) the greater use of assertive, directive and expres- sive speech acts; in corpus I the use of these three speech acts is compensated, as opposed to corpus II where there are more assertive acts; (2) the low use of commissive acts; (3) the absence of declaratory acts. <![CDATA[Stereotypic verbal indices in written texts by people diagnosed with schizophrenia]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0716-58112021000200447&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen Este estudio analiza textos escritos por pacientes diagnosticados con esquizofrenia, en el marco de una tarea de escritura creativa. Se analizaron y cuantificaron las estructuras tanto léxicas como gramaticales con el fin de encontrar evidencia lingüística que permita visualizar el deterioro funcional en las capacidades de automonitoreo, fundamentales en la elaboración de un escrito. Para lograr este fin, se aplicó el índice Type and Token Ratio, se evaluó la longitud de las palabras y de las oraciones; y, finalmente, se realizó una parametrización morfológica para visualizar el repertorio léxico por categorías gramaticales. Los resultados obtenidos en los grupos de participantes con patología evidencian un desempeño deficiente en los indicadores estudiados. Esto demuestra que es posible proponer una caracterización operacionalizable de rasgos diferenciales en la escritura de personas con diagnóstico de esquizofrenia.<hr/>Abstract This study analyzes written texts by patients diagnosed with schizophrenia within a creative writing task framework. Both lexical and grammatical structures were analyzed and quantified to find linguistic evidence, which allows the visualization of functional deterioration in self-monitoring abilities, fundamental in writing. To achieve this, we applied the Type and Token Ratio, and we evaluated the length of words and sentences; and, finally, we carried out a morphological parameterization to visualize the lexical repertoire by grammatical categories. The results obtained in the groups of participants with pathology show a poor performance in the indicators studied. This indicates that it is possible to propose an operable characterization of differential traits in the writing of people diagnosed with schizophrenia. <![CDATA[Instantáneas en la marcha: Repertorio cultural de las movilizaciones en Chile. Lucero de Vivanco y María Teresa Johansson, editoras. 274 pp. ISBN 978-956-357-331-2.]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0716-58112021000200475&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen Este estudio analiza textos escritos por pacientes diagnosticados con esquizofrenia, en el marco de una tarea de escritura creativa. Se analizaron y cuantificaron las estructuras tanto léxicas como gramaticales con el fin de encontrar evidencia lingüística que permita visualizar el deterioro funcional en las capacidades de automonitoreo, fundamentales en la elaboración de un escrito. Para lograr este fin, se aplicó el índice Type and Token Ratio, se evaluó la longitud de las palabras y de las oraciones; y, finalmente, se realizó una parametrización morfológica para visualizar el repertorio léxico por categorías gramaticales. Los resultados obtenidos en los grupos de participantes con patología evidencian un desempeño deficiente en los indicadores estudiados. Esto demuestra que es posible proponer una caracterización operacionalizable de rasgos diferenciales en la escritura de personas con diagnóstico de esquizofrenia.<hr/>Abstract This study analyzes written texts by patients diagnosed with schizophrenia within a creative writing task framework. Both lexical and grammatical structures were analyzed and quantified to find linguistic evidence, which allows the visualization of functional deterioration in self-monitoring abilities, fundamental in writing. To achieve this, we applied the Type and Token Ratio, and we evaluated the length of words and sentences; and, finally, we carried out a morphological parameterization to visualize the lexical repertoire by grammatical categories. The results obtained in the groups of participants with pathology show a poor performance in the indicators studied. This indicates that it is possible to propose an operable characterization of differential traits in the writing of people diagnosed with schizophrenia.