Scielo RSS <![CDATA[Literatura y lingüística]]> http://www.scielo.cl/rss.php?pid=0716-581120210001&lang=en vol. num. 43 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.cl/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.cl <![CDATA[Body, nudity and silence in <em>La mujer desnuda</em> (the naked woman) by Armonía Somers]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0716-58112021000100015&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El presente artículo estudia el binomio cuerpo-desnudez en La mujer desnuda (1950) de la escritora uruguaya Armonía Somers (1914-1994). El objetivo es demostrar que en esta novela el cuerpo-femenino-desnudo se configura como un espacio desde el cual se cuestiona la relación de dominación de los hombres sobre las mujeres y se quiebra la supremacía que tanto la filosofía como la religión le han otorgado a la Razón, al intelecto o al espíritu por sobre lo somático. El recorrido de lectura trazado permitirá observar que Somers construye la corporalidad desde el silencio, resignificando ese sin-lugar que la carne ha tenido en la tradición filosófica.<hr/>Summary This article studies the body-nudity binomial in La mujer desnuda (In English: The Naked Woman) (1950) by Uruguayan writer Armonía Somers (1914-1994). The objective is to show that in this novel the nude-female-body is configured as a space from which the relationship of male domination over women is questioned. The supremacy that both philosophy and religion have given to Reason, intellect or the spirit over the somatic, is broken. The reading route that is traced allows us to observe that Somers builds corporeality from silence, resignifying this no place that the body has had in the philosophical tradition. <![CDATA[Tensions of femininity/ masculinity in the writing of Gabriela Mistral]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0716-58112021000100037&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen En este ensayo se contrastan los espacios escritúrales presentes en Gabriela Mistral. Se propone el poema “La otra” como una de las marcas que evidencian la esci.sión del yo, estableciendo de ese modo una escritura de carácter público y otra relegada al ámbito de lo privado. A partir de la propuesta anterior, se revisa la correspondencia con su albacea Doris Dana desde una perspectiva literaria, para hallar las marcas que confirmen la propuesta sugerida en el poema “La otra” y así intentar establecer las huellas de lo femenino y lo masculino en su escritura. La interpretación y lectura de su obra poética permite confirmar la impostación que utiliza Mistral para validarse en el canon poético nacional.<hr/>Summary This essay contrasts the writing of Gabriela Mistral. The poem “La otra” (In English: The other) shows the division of the self, thus establishing a writing of a public nature and another relegated to the private sphere. Based on that assumption, the essay reviews Mistral's correspondence with her executor Doris Dana from a literary perspective, to confirm the proposal suggested in the poem “La otra” and thus tries to establish traces of the femi- nine and the masculine in her writing. Interpreting and reading her poetic work shows the techniques used by Mistral to validate herself in the national poetic canon. <![CDATA[<em>La avalancha</em> (the avalanche) by Diego Muñoz: a novel that portrays the fall of the dictatorship of Carlos Ibáñez]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0716-58112021000100055&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Este artículo propone una lectura de la novela La avalancha (1932) de Diego Muñoz, a partir del estudio de las catálisis o pormenores narrativos, vale decir, aquellas unidades que articulan la diégesis a nivel político, simbólico e ideológico. De este modo, en detalles tan ínfimos como los colores que decoran el relato, las cabelleras de los personajes, la distribución del espacio novelesco, entre otros aspectos, se hallan indicios de un contexto histórico y social que subyace en los acontecimientos narrados.<hr/>Summary This article proposes a reading of the novel La avalancha (In English: The Avalanche) (1932) by Diego Muñoz, based on the study of catalysis or narrative details, that is, those units that ar- ticulate the diegesis at a political, symbolic and ideological level. In this way, in details as minute as the colors that decorate the story, the characters' hair, the distribution of the romantic space, among other aspects, there are indications of a historical and social context that underlies the events narrated. <![CDATA[How do boys and girls respond to books about death? Analysis of reading responses of kindergarten to 4th grade students to the picture book <em><em>Frog and the birdsong</em></em>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0716-58112021000100075&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen En los últimos años se han incorporado en la producción literaria infantil temas complejos y hasta hace poco vedados por el mundo adulto que selecciona lo que los niños y las niñas han de leer; temas como la muerte, la separación de los padres o la diversidad sexual, entre otros. Este estudio tiene por finalidad reportar el análisis de respuestas lectoras de escolares de kínder a 4° año básico al libro álbum Sapo y la Canción del Mirlo (1992). Los participantes fueron 20 estudiantes de dos establecimientos educativos de la Región Metropolitana de Santiago, Chile, a los que se les aplicó una tarea de recontado y preguntas de interpretación a partir de la obra. Desde una aproximación metodológica cualitativa, se realizó un análisis del contenido textual de las respuestas lectoras. Los resultados permiten afirmar que a mayor edad los escolares cuentan con más distinciones para referir la muerte; se detectan, al menos, dos etapas en la comprensión del fenómeno: la muerte como proceso reversible (en los más pequeños) y la muerte como suceso irreversible (en los más grandes). A su vez, la comprensión del texto está mediada por las imágenes de carácter empático y en colores cálidos, lo que contribuye a que las y los lectores refieran como tema de la obra ideas más vinculadas al amor, la familia, los amigos y menos a situaciones que rodean la muerte como la enfermedad, los accidentes y el entierro.<hr/>Summary In recent years, complex themes have been incorporated into children's literature. Topics such as death, parental separation or sexual diversity, to name a few, were, until recently, forbidden by adults, who select what boys and girls should read. The purpose of this study is to analyze the reading responses to the picture book Frog and the birdsong (1992). Twenty students from two educational establishments in the Metropolitan Region of Santiago, Chile, participated. They were asked to retell the story and to answer questions on their interpretation of the book. An analy- sis of the textual content of the reading responses was carried out from a qualitative methodological approach. The results showed that the older the schoolchildren, the greater capacity to refer to death. At least two stages were detected in the understanding of the phenomenon: death as a reversible process (in the youngest) and death as an irreversible event (in the oldest). At the same time, the children's understanding of the text is mediated by ima- ges of an empathic nature with warm colors. This helped readers refer to the subject of the text with ideas that are more related to love, family, friends and less to situations surrounding death such as illness, accidents, and burial. <![CDATA[Intellectual networks and literary field: <em>Babel. Revista de libros</em>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0716-58112021000100101&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El siguiente artículo analiza la red intelectual en torno a la pu blicación argentina Babel. Revista de Libros (1988-1991). Desde una perspectiva transdisciplinaria, se examina el entramado de sociabilidad, en diálogo con las estrategias de posicionamiento y legitimación de autores emergentes de la literatura latinoamericana del siglo XX, enfoque complementado con las humanida des digitales. Así, se revisará el aparato conceptual sobre redes intelectuales (Williams, Devés-Valdés, Maíz, Said), y luego se estudiarán los requisitos de estas relaciones ideo-estéticas e in terpersonales, divididos en tres secciones: según el surgimiento, la formación y consolidación de la red.<hr/>Summary The following article analyzes the intellectual network of the Ar- gentine publication Babel. Revista de Libros (1988-1991). From a transdisciplinary perspective, the framework of sociability is examined, in dialogue with the positioning and legitimization strategies of emerging authors of 20th century Latin American literature, an approach complemented by the digital humanities. Thus, the conceptual apparatus on intellectual networks will be reviewed (Williams, Devés-Valdés, Maíz, Said), and then the requirements of these ideo-aesthetic and interpersonal relation- ships will be studied, divided into three sections: according to emergence, formation and consolidation of the network. <![CDATA[<em>Ñi pu tremen. My ancestors</em> by Paula González Seguel: Repertoires of scenic practices and cultural differences]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0716-58112021000100129&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Los lenguajes de la visualidad, la música, las danzas, los cantos, los textiles y sus iconografías, así como de la orfebrería en plata que se encuentran tramados en la obra Ñi pu tremen. Mis antepasados de Paula González Seguel, hacen visibles, audibles y sensorialmente perceptibles la densidad de la diferencia cultural mapuche. Esta propuesta, representativa de la dramaturgia mapuche actual, pone énfasis en la cultura corporizada y en una diversidad de formas de conocimiento, almacenamiento y transmisión cultural, ampliando el canon y las fronteras disciplinarias. En la obra, un repertorio de prácticas escénicas y soportes mnemónicos irrumpen en el archivo para escenificar uno de los asuntos irresueltos más sentidos para el pueblo mapuche: su identidad territorial.<hr/>Summary The languages of visuality, music, dance, song, textiles and their iconography, as well as silverwork are woven into the theatrical work Ñi pu tremen. My ancestors by Paula González Seguel, makes the density of Mapuche cultural differences visible, audible and sensorily perceptible. This theatrical idea is representative of current Mapuche dramaturgy. It emphasizes embodied culture and does so using a diversity of forms of cultural knowledge, memory and transmission, expanding the canon and disciplinary boundaries. In the play, a repertoire of scenic practices and mnemonic devices break into the archive to stage one of the biggest unresolved issues for Mapuche people: their territorial identity. <![CDATA[Compass opening. David Bowie in three texts by Jorge Díaz, José Donoso and Roberto Bolaño]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0716-58112021000100149&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen La madeja de este ensayo es David Bowie, como un motor o siquiera una excusa. Tomándome de su figura, su obra, y sus finitos quehaceres, devano tres hilos, a saber, el de Jorge Díaz, José Donoso seguido por Roberto Bolaño, donde cada uno absorberá la estela del cantautor, invocándole para evidenciar divergencia (“Todas las fiestas del mañana” [escrito en 1981, pero publicado en 2013]), extrañeza (El jardín de al lado [1980]) o aprehensión (Consejos de un discípulo de Morrison a un fanático de Joyce [1983]) frente a un escenario marcado por el exilio. En función de lo dicho, constato cómo la figura, la música e inclusive la lectura de Bowie, marca tres escenas pertenecientes a los fatídicos años 80, en los cuales, el exilio asoma como una experiencia a desgranar cual compás de apertura.<hr/>Summary David Bowie is threaded through this essay, as a driver or even an excuse. I look at the person, his work, and his profession, and unravel three threads, namely, of Jorge Díaz, José Donoso and Roberto Bolaño, where each one will absorb the singer-songwriter's aura, invoking him to show divergence (“Todos las fiestas del mañana”) (In English: All Tomorrow's Parties) ”[written in 1981, but published in 2013]), strangeness (El jardín de al lado) (In English: The Garden Next Door) [1980]) or apprehension (Consejos de un discípulo de Morrison a un fanático de Joyce) (In English: Advice from a Morrison disciple to a Joyce fan) [1983]) in a scenario of exile. Based on what has been said, I note how the figure, the music and even the reading of Bowie, mark three scenes pertaining to the fateful 80s, in which exile appears as an experience to deconstruct any compass opening. <![CDATA[Birth and formation of a chronicler: Joaquín Edwards Bello and his incorporation to the literary field]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0716-58112021000100171&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El presente artículo pretende establecer las condiciones que le permitieron a Joaquín Edwards Bello (1887-1968) insertarse y consolidarse en el campo literario chileno de principios del siglo XX. Para ello, siguiendo a Bourdieu, se reconstruye su habitus con el fin de analizar las circunstancias sociales y económicas que llevaron a un joven perteneciente a la oligarquía chilena de principios del siglo XX a convertirse en escritor. Especialmente, se abordará su etapa formativa: la de sus primeras publicaciones tanto periodísticas como literarias. La relación entre la clase social de Edwards Bello y la capital cultural del cambio de siglo, París, es en ese sentido uno de los puntos clave para este estudio. Reconstruir su periplo por las principales capitales europeas permite evidenciar cómo sus primeras estadías en Europa permitieron a Edwards Bello entender el funcionamiento del campo y construir una imagen autorial no solo para ser utilizada en el viejo continente, sino también en Chile a la hora del retorno.<hr/>Summary This article aims to establish the conditions that allowed Joaquín Edwards Bello (1887-1968) to insert and establish himself in the Chilean literary world at the beginning of the 20th century. To. do this, and following in the footsteps of Bourdieu, his habitus is reconstructed in order to analyze the social and economic circumstances that led a young man that belonged to the Chilean oligarchy at the beginning of the 20th century to become a writer. His formative stage will particularly be addressed: that of his first journalistic and literary publications. The relationship between Edwards Bello's social class and Paris, which was the cultural capital at the turn of the century, is one of the key points of this study. Reconstructing his journey through the main European capitals shows how his first stays in Europe allowed Edwards Bello to understand how the literary world works and build an authoritative image not only to be used in Europe, but also in Chile on his return. <![CDATA[Rewriting materials: comparative reading of Carlos Cociña's <em>A veces cubierto por las aguas</em> (sometimes covered by the waters) and Andrés Anwandter's <em>El árbol del lenguaje en otoño</em> (the tree of language in autumn)]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0716-58112021000100203&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El presente artículo desarrolla una lectura comparada de los poemarios A veces cubierto por las aguas (2003) de Carlos Cociña y El árbol del lenguaje en otoño (1996) de Andrés Anwandter, a través de un corpus crítico que permite señalar los efectos y las relaciones entre la técnica y la poética de estos autores. Las obras de ambos poetas desarrollan, a partir de la experimentación con la materialidad del poema, diversas formas de reescritura que, desde la presente investigación, acortan la distancia entre lo arcaico y lo novedoso para señalarnos que el tiempo del poema está en la lectura como un acto siempre renovado en el ahora.<hr/>Summary This article develops a comparative reading of the poetry books A veces cubierto por las aguas (2003) (In English: Sometimes covered by the waters) (2003) by Carlos Cociña and El árbol del lenguaje en otoño (In English: The tree of language in autumn) (1996) by Andrés Anwandter, through a critical corpus that enables the identification of the effects and relationships between technique and the poetics of these authors. Based on experimentation with poetic materiality, the works of both poets develop various forms of rewriting that, from their research, shorten the distance between the archaic and the novel to point out that the time of the poem is in reading it like an act that is always being renewed in the present. <![CDATA[Meanings constructed by academics about the teaching of linguistics for teacher training: a case study]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0716-58112021000100229&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen En este artículo se describen los significados construidos por académicos del área de lingüística de una universidad respecto de la enseñanza de la disciplina a futuros profesores de L1. Corresponde a un estudio de caso cualitativo que implicó una entrevista a 11 académicos que enseñan en la carrera de Pedagogía en Castellano. Los resultados indican que el discurso de los académicos se distribuye en dos polos vinculados con la enseñanza de la lingüística: a) un saber científico válido en sí mismo y b) la formación de un sujeto activo consciente de sus prácticas discursivas. Se concluye que existe una tensión no abordada entre una visión aplicacionista de raigambre positivista versus una visión de reelaboración didáctica del contenido basada en un enfoque humanista.<hr/>Summary This article describes the meanings constructed by university academics that study linguistics in regard to the teaching of the discipline to future L1 teachers. It refers to a qualitative case study that involved interviewing 11 academics who teach degrees in Spanish Pedagogy. The results indicate that the discourse of academics is distributed into two areas linked to the teaching of linguistics: a) a scientific knowledge valid in itself and b) the formation of an active subject aware of their discursive practices. The article concludes that there is an unaddressed tension bet- ween an applicationist vision of positivist roots versus a vision of didactic reworking of content based on a humanist approach. <![CDATA[The construction of the narrator in newspaper articles. Analysis of Alejandro Almazán's texts]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0716-58112021000100259&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen La construcción del narrador en la crónica es un estudio que describe cómo esta figura es elaborada en los textos periodísticos. Para ello se realiza un análisis de las piezas de no ficción del autor mexicano Alejandro Almazán. De esta manera, se parte del hecho de que el narrador no solo es una prerrogativa de la literatura, sino que también se encuentra presente en el periodismo. Para ello, se propone un análisis de carácter cualitativo haciendo especial énfasis en el sentido textual de las crónicas seleccionadas y abordadas mediante los enfoques teóricos de Saavedra (1999), Genette (1989) y Friedman (1975). Estos aportes críticos provenientes de los estudios literarios evidencian que existe un vacío por parte de las investigaciones periodísticas que, en su mayor parte, se han quedado en los manuales de redacción y no han indagado en aspectos fundamentales del enfoque disciplinar periodístico. El resultado de este trabajo es retomar la discusión acerca de la construcción del narrador en este tipo de textos y dejar en evidencia que esta figura es la primera que se construye en cualquier relato, no solo en el ámbito de la ficción. Las conclusiones señalan que las crónicas de Alejandro Almazán son significativas para el análisis del rol que cumple el narrador en un género como la crónica.<hr/>Summary The construction of the narrator in newspaper reports is a study that describes how the narrator is developed in journalistic texts. For this purpose, an analysis of the non-fiction writing of Mexican author Alejandro Almazán was carried out. It is based on the fact that the narrator is not only a prerogative of literature, but is also a journalist. To do this, we proposed a qualitative analysis, with special emphasis on the textual meaning of the articles that were selected and addressed using the theoretical approaches of Sa- avedra (1999), Genette (1989) and Friedman (1975). This literary analytical approach showed there is a gap in journalistic investi- gations that, for the most part, have remained in writing manuals and have not investigated fundamental aspects of the journalistic disciplinary approach. The work concluded that there is scope for starting a discussion about the construction of the narrator in journalistic texts and proves that the narrator is the first character that is constructed in any story, not only in the field of fiction. The research showed that there are significant grounds for analyzing Alejandro Almazán's articles in terms of the role played by the narrator in a genre such as the newspaper report. <![CDATA[Error analysis as evidence of interlanguage of students of english as a foreign language]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0716-58112021000100281&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Este artículo presenta el análisis de los tres primeros errores más comunes en la producción escrita del inglés como lengua extranjera (ILE) en un corpus de aprendices recolectado en la Universidad del Norte de Barranquilla, Colombia. El corpus fue recopilado siguiendo los parámetros de la lingüística de corpus computadonal y la extracción de errores se hizo con software especializado en análisis lingüístico WordSmith Tools 5 Scott (2008) y Lancsbox (Brezina et al., 2015). El análisis se basó en la teoría de Corder (1981) y James (1998) sobre el análisis de errores (AE) y usó el eti- quetador de la Universidad de Louvaina (Dagneaux et al., 2005a) para obtener resultados comparables con trabajos similares. De acuerdo con los resultados, los tres errores más relevantes en la escritura de estudiantes universitarios pertenecen a las categorías de Forma (FS), Gramática (G), y Léxico (LS).<hr/>Summary This article presents the analysis of the first three most common errors in the written production of English as a foreign language (ILE) in a corpus of learners collected at the Universidad del Nor te in Barranquilla, Colombia. The corpus was compiled following the parameters of computational corpus linguistics and the removal of errors was done with specialized software for linguistic analysis, WordSmith Tools 5 Scott (2008) and Lancsbox (Brezina et al., 2015). The analysis was based on the theory of Corder (1981) and James (1998) on error analysis (AE) and used the University of Louvaina tagger (Dagneaux et al., 2005a) to obtain comparable results with similar works. According to the results, the three most relevant writing errors committed by university students belong to the categories of Form (FS), Grammar (G), and Lexicon (LS). <![CDATA[Pedagogy of textual genres to promote engagement in academic writing in higher education]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0716-58112021000100309&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Este artículo presenta los resultados de un proyecto de investi gación acción de corte cualitativo, implementado en una asigna tura de formación básica en competencias comunicativas de la Universidad del Norte (Barranquilla-Colombia). El propósito fue analizar la contribución de la pedagogía de géneros textuales y las estrategias de aprendizaje activo en el engagement emocional y comportamental de los estudiantes; así como en su producción escrita de un texto de explicación factorial. En el estudio partici paron 63 estudiantes. Los datos fueron recolectados a través de observaciones de clases, entrevistas, análisis de documentos y encuestas. Los resultados demostraron incremento en el engagement emocional y comportamental, evidenciado en una participación activa e involucramiento en las actividades, cumplimiento de tareas y compromisos, interés e interacción activa con docentes y pares durante las actividades. Asimismo, los textos de los estudiantes al final del semestre confirmaron la apropiación de las características genéricas, léxico-gramaticales y semántico- discursivas del género explicación factorial académico.<hr/>Summary This article presents the results of a qualitative action research project, implemented in a basic training course for communication skills at the Universidad del Norte (Barranquilla-Colombia). The purpose was to analyze the contribution of the pedagogy of textual genres and active learning strategies in the emotional and behavioral engagement of students as well as in its written form of a factorial explanation text. A total of 63 students participated in the study. Data was collected through classroom observations, interviews, document analysis, and surveys. The results showed an increase in emotional and behavioral engagement, evidenced in active participation and involvement in activities, fulfillment of tasks and commitments, interest and active interaction with teachers and peers during the activities. Likewise, the students' texts at the end of the semester confirmed the appropriation of the generic, lexical-grammatical and semantic-discursive characteristics of the academic factorial explanation genre. <![CDATA[Specialized terminology in informed consent documents in biomedical scientific investigations]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0716-58112021000100349&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El estudio se circunscribe en la línea de la terminología especia lizada de acuerdo con la metodología de la lingüística de corpus. El propósito principal fue contribuir desde una perspectiva fra seológica, con una propuesta de colocaciones para la caracteri zación de los documentos de consentimiento informado utili zados en las investigaciones científicas biomedicas. El enfoque investigativo se sustenta en que este tipo de genero discursivo considera entre sus elementos constituyentes, un termino o una unidad terminológica nuclear, de la especialidad misma. Se sostiene así que la identificación de las unidades fraseológicas especializadas como las colocaciones, registran la tendencia de demarcación de las estructuras tópicas en el documento de con sentimiento informado, presente en las informaciones y en las declaraciones que anteceden a las firmas de los sujetos que estarán involucrados en una determinada investigación científica en las ciencias biomédicas. Los resultados se obtuvieron a través del procesamiento computacional con Sketch Engine® de un corpus de documentos de consentimiento informado. De esta manera, se establecieron parámetros fraseológicos de concordancia y fre cuencia de palabras en la configuración de un documento espe cializado en el ámbito de las investigaciones científico-biomédicas. A partir de este estudio, se espera contribuir a estandarizar o normalizar el uso de documentos de información al sujeto de estudio/paciente, con una estructura adecuada que confiera mayor legibilidad a dichos documentos, fundamentales para el desarrollo de la investigación científica y, con implicancias para la interacción médico-paciente en el área de la salud.<hr/>Summary The study is circumscribed along the lines of specialized termi- nology according to the corpus linguistics methodology. The main purpose was to contribute from a phraseological perspec- tive, with a proposal of collocations for the characterization of the informed consent documents used in biomedical scientific research. The investigative approach is based on the fact that this type of discursive genre considers among its constituent ele- ments, a term or a nuclear terminological unit, of the specialty itself. Thus, it is argued that the identification of specialized phra- seological units such as collocations, record the trend of demar- cation of topical structures in the informed consent document, present in the information and in the statements that precede the signatures of the subjects who will be involved in a certain scientific investigation in the biomedical sciences. The results were obtained through computational processing with Sketch Engine® of a corpus of informed consent documents. In this way, phraseological parameters of agreement and frequency of words were established in the configuration of a specialized document in the field of scientific-biomedical research. This study is expec- ted to contribute to the standardization or normalization of the use of information documents for the subject of study / patient, with an adequate structure that confers greater readability to said documents. These are essential for the development of scientific research and have implications for doctor-patient interaction in the area of health. <![CDATA[The development of writing in linguistic contact situations: a case study]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0716-58112021000100371&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen En contextos escolares caracterizados por la diversidad cultural, conviven representaciones sociales y usos lingüísticos diversos. Estas construcciones posibilitan la concreción de identidades con las que nos situamos en el mundo y a través de las cuales establecemos relaciones con los otros. En este sentido, el sistema escolar, como uno de los principales medios de socialización, debe garantizar que las habilidades comunicativas promovidas en las prácticas pedagógicas sostengan y refuercen los vínculos entre la lengua y la cultura, sobre todo en aulas intercultura les. Por lo anterior, analizamos 31 textos narrativos de mediana extensión y en ellos pudimos evidenciar usos lingüísticos del quechua en construcciones escritas en lengua española. Sostenemos que estos grados de interferencia generan dificultades en la comprensión y producción de los discursos, por lo que sugerimos estrategias didácticas que faciliten el abordaje de la composición escrita en contextos de diversidad lingüística.<hr/>Summary Diverse social representations and linguistic uses coexist in school contexts with cultural diversity. These constructions enable the building of identities in which we place ourselves in the world and through which we establish relationships with others. The school system, as one of the main means of sociali- zation, must guarantee that the communication skills promoted in pedagogical practices sustain and reinforce the links between language and culture, especially in intercultural classrooms. For that reason, we analyzed 31 narrative texts of medium length and in them we were able to witness linguistic uses of Quechua in constructions written in the Spanish language. We argue that these degrees of interference generate difficulties in the unders- tanding and production of speech, so we suggest didactic strate- gies that facilitate the approach to written composition in con- texts of linguistic diversity. <![CDATA[Design, implementation and evaluation of a data-driven learning didactic unit based on an online series corpus]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0716-58112021000100391&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract This paper presents the implementation of a didactic unit based on Singer's proposal for data-driven learning (DDL) within a task-based (TB) framework in the context of Chilean translation education. The didactic intervention has four stages: 1) data collection from students' preferred multimodal consumption in order to generate a written corpus based on the transcription of popular online TV series; 2) the design of a didactic unit that graduates concordance software use and student autonomy by means of linguistic tasks; 3) the appli- cation of the approach in an English Language 7 course unit with 24 participants at the Translation Studies undergraduate program at Universidad de Santiago de Chile, and 4) the evaluation of the intervention by means of an online questionnaire. Students' and lecturers' perceptions suggest that a DDL-TB approach is suitable for language teaching in translator education. Further recommendations to improve future DDL-TB projects are also provided.<hr/>Resumen Este artículo presenta la implementación de una unidad didáctica basada en la propuesta de Singer para data-driven learning (DDL) en un enfoque por tareas (TB) en el contexto de la formación de traductores. La intervención didáctica consta de cuatro fases: 1) recolección de datos en torno al consumo multimodal preferente de los alumnos para generar un corpus escrito basado en las transcripciones de series de televisión online populares; 2) el diseño de una unidad didáctica que gradúa el uso del software de concordancer y la autonomía del alumno mediante tareas lingüísticas; 3) la aplicación del enfoque en una asignatura de Lengua Inglesa VII con 24 participantes en el pro grama de Lingüística Aplicada a la Traducción de la Universidad de Santiago de Chile; y 4) la evaluación de la intervención mediante un cuestionario online. Las percepciones de alumnos y profesores sugieren que un enfoque DDL-TB es adecuado para la enseñanza de idiomas en la formación de traductores. También se entregan recomendaciones adicionales para mejorar futuros proyectos basados en DDL-TB. <![CDATA[Adjectives in late lexical development: analysis of narrations written by secondary students]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0716-58112021000100421&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Se aplicó una tarea de escritura narrativa a 120 estudiantes chilenos de tres niveles secundarios y dos grupos socioeconómicos. En sus textos se analizaron los adjetivos en términos de frecuencia y en cuanto a sus rasgos morfológicos (simples, derivados), sintácticos (función predicativa, modificadora y prenominales, posnominales) y semánticos (calificativos, relacionales). Los resultados muestran que el factor edad/nivel escolar es signifi cativo para todas las medidas analizadas, mientras que el factor socioeconómico solo incide en el uso de adjetivos relacionales. Esto se interpreta en términos de su potencial para referir a las entidades de modo preciso y especializado, rasgos propios del lenguaje de la escuela. Se concluye la gran pertinencia de los adjetivos para estudiar cómo se manifiesta y evoluciona la riqueza léxica durante la adolescencia.<hr/>Summary A narrative writing task was assigned to 120 Chilean students from three secondary levels and two socioeconomic groups. In their texts, adjectives were analyzed in terms of frequency and in terms of their morphological (simple, derived), syntactic (predicative, modifying and pre-nominal, post-nominal) and seman- tic (qualifying, relational) characteristics. The results show that the age / school level factor is significant for all the measures analyzed, while the socioeconomic factor only affects the use of relational adjectives. This is interpreted in terms of its potential to refer to entities in a precise and specialized way, and characteristics of the language of the school. The study concluded that adjectives of study are of great relevance and that lexical richness manifests itself and evolves during adolescence. <![CDATA[Functional patterns of the vocative in the narrative production of Benito Pérez Galdós]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0716-58112021000100447&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen En este artículo se presenta el uso que hace Benito Pérez Galdós de los vocativos como eje de un patrón estructural con el que el escritor consigue crear diversos efectos literarios significativos. Nos hemos centrado en aquellos casos en los que una proposición proyectora va seguida de un vocativo (pronunciado por un personaje). Para ello hemos recurrido a un corpus formado por las novelas de Galdós, que hemos comparado con otro de referencia constituido por algunas novelas decimonónicas españolas. Como se verá, el patrón no solo se usa con más frecuencia en las novelas de Galdós, sino que el escritor lo usa con unos fines estilísticos concretos como crear una impresión de sincronía entre el habla de los personajes y su lenguaje corporal o propor cionar información acerca de los personajes. El análisis pretende ser una contribución al ámbito aún emergente de la estilística de corpus en español, ilustrando cómo el análisis de obras literarias puede beneficiarse ampliamente del manejo de herramientas innovadoras de corpus.<hr/>Summary This article presents Benito Pérez Galdós' use of vocatives as the axis of a structural pattern with which the writer manages to create various significant literary effects. We have focused on those cases in which a projecting proposition is followed by a vocative (pronounced by a character). For this we have resorted to a corpus made up of Galdós's novels, which we have compared with another corpus as reference made up of several nineteenth-century Spanish novels. As will be seen, the pattern is not only used more frequently in Galdós' novels, but the writer uses it for specific stylistic purposes such as creating an impression of synchronicity between the characters' speech and their body language or providing information about the characters. The analysis is intended to be a contribution to the still emerging field of corpus stylistics in Spanish, illustrating how the analysis of literary works can greatly benefit from the use of innovative corpus tools. <![CDATA[Mapudungun-spanish contact: uses, transmission and valuations in pewenche del Alto Biobío communities]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0716-58112021000100467&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El artículo examina la situación del mapudungun en contacto con el castellano en comunidades pewenche del Alto Biobío. En específico, se describe el estatus de la lengua a través del análisis de su uso y transmisión intergeneracional, además de abordar las valoraciones que manifiestan los hablantes hacia ambas lenguas. La muestra estuvo conformada por el discurso de diez hablantes bilingües de dos comunidades del Valle del Queuco. Los datos fueron recogidos a través de entrevistas semiestructuradas que permitieron obtener información sociolingüística del hablante, su familia y la comunidad. En términos generales es posible señalar que en la zona existe un mantenimiento de la lengua bastante disímil que se evidencia en patrones de uso y transmisión heterogéneos. No obstante, las valoraciones hacia ambas lenguas son positivas.<hr/>Summary The article examines the circumstances of Mapudungun coming into contact with Spanish in Pewenche communities in the Alto Biobío. Specifically, the status of the language is described through the analysis of its use and intergenerational transmission, in addition to addressing the assessments that speakers express towards both languages. The sample consisted of the speech of ten bilingual speakers from two communities in the Queuco Valley. The data was collected through semi-structured interviews that allowed researchers to obtain sociolinguistic information from the speaker, their family and community. In general terms, it can be said that there is a fairly dissimilar maintenance of the language in the area that is evidenced in heterogeneous patterns of use and transmission. However, the appreciation of both languages is positive. <![CDATA["Did the postman arrive?": The mailing of José Donoso and the anti-letters of Nicanor Parra]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0716-58112021000100491&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El artículo examina la situación del mapudungun en contacto con el castellano en comunidades pewenche del Alto Biobío. En específico, se describe el estatus de la lengua a través del análisis de su uso y transmisión intergeneracional, además de abordar las valoraciones que manifiestan los hablantes hacia ambas lenguas. La muestra estuvo conformada por el discurso de diez hablantes bilingües de dos comunidades del Valle del Queuco. Los datos fueron recogidos a través de entrevistas semiestructuradas que permitieron obtener información sociolingüística del hablante, su familia y la comunidad. En términos generales es posible señalar que en la zona existe un mantenimiento de la lengua bastante disímil que se evidencia en patrones de uso y transmisión heterogéneos. No obstante, las valoraciones hacia ambas lenguas son positivas.<hr/>Summary The article examines the circumstances of Mapudungun coming into contact with Spanish in Pewenche communities in the Alto Biobío. Specifically, the status of the language is described through the analysis of its use and intergenerational transmission, in addition to addressing the assessments that speakers express towards both languages. The sample consisted of the speech of ten bilingual speakers from two communities in the Queuco Valley. The data was collected through semi-structured interviews that allowed researchers to obtain sociolinguistic information from the speaker, their family and community. In general terms, it can be said that there is a fairly dissimilar maintenance of the language in the area that is evidenced in heterogeneous patterns of use and transmission. However, the appreciation of both languages is positive. <![CDATA[Life imitated. Narrative, performance and visuality in Pedro Lemebel]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0716-58112021000100517&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El artículo examina la situación del mapudungun en contacto con el castellano en comunidades pewenche del Alto Biobío. En específico, se describe el estatus de la lengua a través del análisis de su uso y transmisión intergeneracional, además de abordar las valoraciones que manifiestan los hablantes hacia ambas lenguas. La muestra estuvo conformada por el discurso de diez hablantes bilingües de dos comunidades del Valle del Queuco. Los datos fueron recogidos a través de entrevistas semiestructuradas que permitieron obtener información sociolingüística del hablante, su familia y la comunidad. En términos generales es posible señalar que en la zona existe un mantenimiento de la lengua bastante disímil que se evidencia en patrones de uso y transmisión heterogéneos. No obstante, las valoraciones hacia ambas lenguas son positivas.<hr/>Summary The article examines the circumstances of Mapudungun coming into contact with Spanish in Pewenche communities in the Alto Biobío. Specifically, the status of the language is described through the analysis of its use and intergenerational transmission, in addition to addressing the assessments that speakers express towards both languages. The sample consisted of the speech of ten bilingual speakers from two communities in the Queuco Valley. The data was collected through semi-structured interviews that allowed researchers to obtain sociolinguistic information from the speaker, their family and community. In general terms, it can be said that there is a fairly dissimilar maintenance of the language in the area that is evidenced in heterogeneous patterns of use and transmission. However, the appreciation of both languages is positive. <![CDATA[Andrés Neuman extraterritorial]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0716-58112021000100521&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El artículo examina la situación del mapudungun en contacto con el castellano en comunidades pewenche del Alto Biobío. En específico, se describe el estatus de la lengua a través del análisis de su uso y transmisión intergeneracional, además de abordar las valoraciones que manifiestan los hablantes hacia ambas lenguas. La muestra estuvo conformada por el discurso de diez hablantes bilingües de dos comunidades del Valle del Queuco. Los datos fueron recogidos a través de entrevistas semiestructuradas que permitieron obtener información sociolingüística del hablante, su familia y la comunidad. En términos generales es posible señalar que en la zona existe un mantenimiento de la lengua bastante disímil que se evidencia en patrones de uso y transmisión heterogéneos. No obstante, las valoraciones hacia ambas lenguas son positivas.<hr/>Summary The article examines the circumstances of Mapudungun coming into contact with Spanish in Pewenche communities in the Alto Biobío. Specifically, the status of the language is described through the analysis of its use and intergenerational transmission, in addition to addressing the assessments that speakers express towards both languages. The sample consisted of the speech of ten bilingual speakers from two communities in the Queuco Valley. The data was collected through semi-structured interviews that allowed researchers to obtain sociolinguistic information from the speaker, their family and community. In general terms, it can be said that there is a fairly dissimilar maintenance of the language in the area that is evidenced in heterogeneous patterns of use and transmission. However, the appreciation of both languages is positive. <![CDATA[Centenaries, commemorations and nationalisms]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0716-58112021000100531&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El artículo examina la situación del mapudungun en contacto con el castellano en comunidades pewenche del Alto Biobío. En específico, se describe el estatus de la lengua a través del análisis de su uso y transmisión intergeneracional, además de abordar las valoraciones que manifiestan los hablantes hacia ambas lenguas. La muestra estuvo conformada por el discurso de diez hablantes bilingües de dos comunidades del Valle del Queuco. Los datos fueron recogidos a través de entrevistas semiestructuradas que permitieron obtener información sociolingüística del hablante, su familia y la comunidad. En términos generales es posible señalar que en la zona existe un mantenimiento de la lengua bastante disímil que se evidencia en patrones de uso y transmisión heterogéneos. No obstante, las valoraciones hacia ambas lenguas son positivas.<hr/>Summary The article examines the circumstances of Mapudungun coming into contact with Spanish in Pewenche communities in the Alto Biobío. Specifically, the status of the language is described through the analysis of its use and intergenerational transmission, in addition to addressing the assessments that speakers express towards both languages. The sample consisted of the speech of ten bilingual speakers from two communities in the Queuco Valley. The data was collected through semi-structured interviews that allowed researchers to obtain sociolinguistic information from the speaker, their family and community. In general terms, it can be said that there is a fairly dissimilar maintenance of the language in the area that is evidenced in heterogeneous patterns of use and transmission. However, the appreciation of both languages is positive.