Scielo RSS <![CDATA[Teología y vida]]> http://www.scielo.cl/rss.php?pid=0049-344920060003&lang=es vol. 47 num. 4 lang. es <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.cl/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.cl <![CDATA[<b>El cónyuge abandonado sin culpa</b>: <b>Algunas pistas de solución </b>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0049-34492006000300001&lng=es&nrm=iso&tlng=es La presente reflexión, sobre "", pretende ofrecer algunos criterios para el análisis de una situación que reclama, no solo justicia, sino también comprensión cristiana. En tres momentos se desarrolla esta reflexión: el planteamiento del problema, la propuesta de unas `analogías' que pueden servir para la búsqueda de una puerta de salida y la sugerencia de una actitud a asumir frente a dicha situación. Los presupuestos para fundar una nueva postura de la Iglesia de frente al conflicto del cónyuge inocentemente abandonado están ya, en buena parte, planteados por la reflexión teológica y pastoral del Concilio Vaticano II: centralidad de la persona humana, relieve a la conciencia ética y sentido de responsabilidad<hr/>The present reflection regarding "the faultless abandoned spouse: some clues toward a solution", endeavors to offer some criteria for the analysis of a situation that calls out not only for justice, but also Christian understanding. This reflection is developed in three moments: the posing of the problem, the proposal of a few "analogies" that can aid the search for a solution and the suggestion of an attitude to assume in facing said situation. The presuppositions for founding a new posture of the Church regarding the conflictive situation of a spouse innocently abandoned is, in good measure, already posed by the pastoral and theological reflection of Vatican Council II: the centrality of the human person, highlighting the ethical conscience and the sense of responsibility <![CDATA[<b>Estudio del paradigma mesiánico de Elías</b>: <b>Historia de su interpretación</b>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0049-34492006000300002&lng=es&nrm=iso&tlng=es La expectativa mesiánica del profeta escatológico se presenta en las Sagradas Escrituras por medio de los textos Dt 18, 18; Ex 23, 20 y Mal 3, 1. 23, que hablan de las figuras de Moisés y Elías. Este artículo, el primero de una serie, está centrado solo en Elías y presenta la historia de la interpretación que han realizado en torno a la figura del profeta durante el periodo que media entre el judaísmo tardío y el cristianismo primitivo. El artículo explica en primer lugar los antecedentes conceptuales y terminológicos de esta expectativa; en segundo lugar expone las diversas connotaciones que posee la figura de Elías durante el judaísmo tardío, tanto en Qumrán como en la literatura rabínica. En tercer lugar desarrolla la interpretación que realizaron distintas comunidades cristianas de la venida del Elías redivivus, representadas por los textos de Lc 1, 68-79; Lc 7, 26-29 y Mc 9, 11-13. Esta historia de la interpretación otorga una "panorámica" que contextualiza adecuadamente las diversas confesiones cristológicas en los textos neotestamentarios<hr/>The messianic expectation of the eschatological prophet is presented in Sacred Scripture in the following texts: Dt 18:18, Ex 23:20 and Mal 3: 1, 23, which speak of the figures of Moses and Elijah. This article, the first in a series, is centered solely upon Elijah and presents the history of the interpretation that has been done regarding the figure of this prophet during the period that extends from late Judaism to primitive Christianity. The article explains, in the first place, the conceptual and terminological backgrounds of this expectation. In the second place, it expounds upon the diverse connotations that the figure of Elijah possessed during late Judaism, as much in Qumran as in rabbinical literature. Thirdly, it develops the interpretation that distinct Christian communities made about the coming of Elijah redivivus, represented by the texts Lk 1: 68-79; 7: 26-29 and Mk 9: 11-13. This interpretative history presents a "panorama" that adequately contextualizes the different Christological confessions within the New Testament texts <![CDATA[<b>El salterio y breviario laico en neerlandés medieval</b>: <b>¿libros escritos por hombres para dominar la devoción femenina? </b>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0049-34492006000300003&lng=es&nrm=iso&tlng=es Muchos manuscritos del siglo XV contienen una versión vernácula del salterio litúrgico y de algunos oficios litúrgicos. Esta traducción se hizo dentro del movimiento religioso influyente del Devotio Moderna del período del medioevo tardío, y distribuida principalmente en los conventos del tercer orden de San Francisco en Holanda. Debe haber sido alrededor del año 1418 que tomó lugar esta distribución, y lo más probable era con la intención de familiarizar a las tercianas con del Divinum Officium. En las comunidades del tercer orden franciscano, el Oficio Divino en latín no era generalmente recitado. A la altura del año 1418, algunos de los líderes espirituales masculinos de esos conventos querían que se volviesen comunidades de claustro, donde la regla de San Agustino se seguiría. Desde aquel momento, el orar el Oficio Divino llegó a ser obligatorio. Entonces, debían haber compuesto y distribuido una síntesis del Oficio Divino en la forma de un breviario vernáculo laical<hr/>Quite a few Middle Dutch manuscripts from the 15th century contain a vernacular version of the liturgical psalter and of some liturgical offices. This translation was made within the influential late medieval religious movement of the Devotio Moderna and was primarily distributed in convents of the third order of St. Francis in Holland. It must have been around 1418 that this distribution took place, most probably to make the female tertiaries familiar with the Divinum Officium. In communities of the Franciscan third order, the Latin Divine Office was not usually recited. By 1418, some of the male spiritual leaders of those convents wanted to have them evolve into cloisters where the rule of St. Augustine would be followed. From that moment on, the praying of the Divine Office became obligatory. Therefore, they must have compiled and distributed a summary of the Divine Office in the form of a vernacular lay breviary <![CDATA[<b>La salvación por la belleza</b>: <b>La obra de F. Dostoievski </b>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0049-34492006000300004&lng=es&nrm=iso&tlng=es La obra de F. Dostoievski se estudia en este trabajo con el propósito de discernir los estratos y/o configuraciones narrativos que actualizarían la, aún hoy, enigmática frase con la que se lo identifica: la Belleza salvará al mundo. El desarrollo sigue tres umbrales de aproximación sucesivos: ante todo, el desglose de una fenomenología del mal evidente en la obra; luego, el reconocimiento de ciertos núcleos de luminosidad que emergen como islotes u oasis aparentemente lejanos, separados casi argumentativa y narrativamente de aquel horizonte inicial; sigue, finalmente, el estudio del vínculo significativo existente entre ambos. En este último punto se advierte que la presencia de estos islotes de luminosidad -amplificaciones o historias incluidas "no pertinentes"- configuran, no obstante, la vía regia de una intencionalidad significativa teológico-existencial que privilegia la conmoción del relato a la lógica de la discursividad<hr/>This article studies F. Dostoyevski's work with the purpose of discerning the narrative strata and/or configurations that actualize the phrase, enigmatic even today, with which it is identified: Beauty will save the world. The development of this article follows along three thresholds of successive approximation: above all, the distilment of a phenomenology of evil, evident in the work; then, the recognition of certain nuclei of luminosity that emerge like small, apparently distant islands or oases separated almost argumentatively and in a narrative manner from that initial horizon; and finally followed by the study of the existing significant link between the two. In this last point the presence of these islets of luminosity is regarded -"non-pertinent" amplifications or stories included- as, nevertheless, configuring the royal road of a theologico-existentially meaningful intentionality that privileges the upheaval of the story over the logic of its quality of discourse <![CDATA[<b>Algunas cuestiones epistemológicas a propósito de la teología monástica medieval en Jean Leclercq </b>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0049-34492006000300005&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este artículo plantea cuatro cuestiones epistemológicas a propósito de la teología monástica medieval: existencia y significado, distinción de la escolástica, noción de ciencia y crítica neoescolástica, exponiendo reverentemente lo que Dom Jean Leclercq, osb. monje, historiador y teólogo, enseñó especialmente en L'amour des lettres et le désir de Dieu, que es a la vez el título y la conclusión de un hermoso libro publicado hace ya cincuenta años, mostrando la posible "complementariedad" y "coexistencia pacífica" entre modos diversos de hacer teología<hr/>This article outlines four epistemological questions apropos of medieval monastic theology: existence and meaning, the scholastic distinction, the notion of science and neo-scholastic criticism, expounding reverently what monk, historian and theologian Dom Jean Leclercq, o.s.b., taught, especially in L'amour des letters et le désir de Dieu, which is at the same time the title and the conclusion of a beautiful book published 50 years ago, showing the possible "complementarity" and "peaceful co-existence" between different modes of doing theology <![CDATA[<b>La teología de la luz de Guerrico de Igny</b>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0049-34492006000300006&lng=es&nrm=iso&tlng=es El beato Guerrico de Igny nos ha dejado 54 sermones. Uno de los temas recurrentes de su doctrina espiritual es el de la luz, que proviene del Padre Celestial, se encarna en Jesucristo, ardió en esas lámparas llamadas Juan Bautista, los magos y Simeón, y sigue iluminando toda la historia de la salvación, brillando en las diferentes acciones de sus actuales discípulos. Pensador original, el célebre abad cisterciense enriquece con sus aportes personales una teología de la luz que se encontraba ya esbozada en Orígenes, Agustín, el Pseudo Dionisio, Casiano y Bernardo<hr/>Blessed Guerrico de Igny has left us 54 sermons. One of the recurring themes of his spiritual doctrine is that of light, which proceeds from the Celestial Father, is incarnated in Jesus Christ, burned in those luminous figures called John the Baptist, the astrologers and Simon, and continues to brighten all of salvation history, shining in the different actions of his current disciples. An original thinker, the celebrated Cistercian abbot enriches with his personal contributions a theology of light that was already found outlined in Origen, Augustine, Pseudo-Dionysius, Cassian and Bernard <![CDATA[<b>Evangelización en culturas mestizas en Chile</b>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0049-34492006000300007&lng=es&nrm=iso&tlng=es En el pensamiento social, y también en el teológico, es bueno asumir la identidad y el proyecto mestizo. Tomo en cuenta la realidad chilena y latinoamericana, y varios modos de entenderla. También hago un replanteamiento de la teología y pastoral cristiana en base a procesos mestizos (y no a una "esencia mestiza" ni a una simple síntesis cultural). Hay que superar reticencias y omisiones en la evangelización de personas y realidades modernas que son mestizas; y lo mestizo conlleva lo intercultural y lo interreligioso. Así, las personas creyentes podríamos fortalecer las energías transcendentes y proféticas en la Iglesia chilena<hr/>It is a good thing to assume the mestizo project and identity into social as well as theological thought. The author takes into account the Chilean and Latin American reality, and various modes of understanding it. He also repositions Christian theology and pastoral upon the basis of mestizo processes (and not upon a "mestizo essence", nor a simple cultural synthesis). Hesitations and omissions have to be overcome in the evangelization of modern persons and realities that are mestizo, which takes in the intercultural and the interreligious. In this way, we believers could strengthen the transcendent and prophetic energies in the Chilean church <![CDATA[<b>Edmund Husserl</b>: <b>la idea de la fenomenología </b>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0049-34492006000300008&lng=es&nrm=iso&tlng=es El artículo se propone dar una visión introductoria de la idea de fenomenología en Edmund Husserl. Se centra, así, en la noción de ciencia filosófica de los fenómenos puros. A tal esfera de los fenómenos puros -distinta de la esfera de la actitud natural- se accede por medio de lo que Husserl llama reducción gnoseológica o también reducción fenomenológica. Por otra parte, debe tenerse presente que la ciencia filosófica de los fenómenos constituye una crítica de la razón, y esta crítica tiene que ser entendida, a su vez, como el presupuesto necesario de toda metafísica. Visto así, la metafísica fundada en la fenomenología permite una adecuada interpretación del ser verdadero de las distintas regiones de objetos con que se relaciona la actitud natural<hr/>This article aims to give an introductory view of the idea of phenomenology in Edmund Husserl. Thus, it is focused in the notion of philosophic science of pure phenomena. Such a sphere of pure phenomena -different from the sphere of natural attitude- is accessed through what Husserl names gnoseologic reduction or phenomenological reduction. On the other hand, it must be kept in mind that philosophic science of phenomena constitutes a criticism of reason, and that criticism has to be understood, at the same time, as the necessary presupposition of all metaphysics. Seen like that, metaphysics founded on phenomenology allows a proper interpretation of true being from the different regions of objects with which the natural attitude relates <![CDATA[<b>Interpretación y fe</b>: <b>una breve presentación de la hermenéutica teológica de Paul Ricoeur</b>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0049-34492006000300009&lng=es&nrm=iso&tlng=es A partir de la lectura serena de algunos escritos de Paul Ricoeur relacionados con la hermenéutica teológica, el artículo Interpretación y fe: una breve presentación de la hermenéutica teológica de Paul Ricoeur, es un intento por responder a las preguntas: ¿Cómo concibió la fe Paul Ricoeur desde su pensamiento hermenéutico? y ¿qué relación tiene la filosofía hermenéutica con la experiencia de la fe bíblica?. Para Ricoeur la fe cristiana, la fe bíblica, pasa necesariamente por el momento hermenéutico, por la interpretación, pero no para quedarse ahí, sino para abrirse a recibir el mundo de Dios propuesto por el texto bíblico y que lo excede por todas partes. Creer es dejarse interpretar y atreverse a habitar ese mundo nuevo, desear configurar la propia vida con la propuesta del Reino. No se puede creer en el Dios de Jesucristo sin dejarse interpelar y transformar por su Palabra<hr/>From the starting point of a considered review of some writings of Paul Ricoeur related to theological hermeneutics, the article Interpretation and Faith: a Brief Presentation of the Theological Hermeneutics of Paul Ricoeur is an attempt to respond to the following questions: How did Paul Ricoeur understand faith from his hermeneutical thought? What relation does philosophical hermeneutics have with the experience of biblical faith? For Ricoeur, Christian faith-biblical faith-passes necessarily through the hermeneutic moment by interpretation, but not in order to remain there. Rather, it opens itself to receive the world of God proposed by the biblical text and that exceeds it everywhere. To believe is to allow oneself to interpret and dare to live that new world, to wish to configure one's own life with the proposal of the Reign of God. One cannot believe in the God of Jesus Christ without letting oneself be addressed and transformed by his Word <![CDATA[El misterio de la alteridad en Alberto Magno Super Mysticam Theologiam Dionysii]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0049-34492006000300010&lng=es&nrm=iso&tlng=es La alteridad constituye una realidad compleja, que desde siempre suscita interés, debido a que su extraña densidad conceptual tiene una singular repercusión vital. Si bien ella emerge con fuerza del Comentario de Alberto a la Mystica Theologiae de Dionisio, sigue siendo un misterio, que se articula desde la complejidad de la presencia del Dios oculto hasta su mayor profundidad en la simplicidad de la inexistencia de una persona divina en la otra, origen último de todo otro que anticipa al sujeto y lo constituye en su mismidad, semejante a como el maestro se relaciona con el discípulo, en cuanto expresión de la relación del Hijo para con el Padre en el Espíritu. Como tal, la argumentación puesta a descubierto en el presente estudio responde a las aporías que los recientes estudios de Edouard Henry Weber y William Hoye dejaron abiertas, cuando se centran o en el amor o en la razón, sin que logren articular la in-existencia de aquel en ella, constituyendo así el misterio de la alteridad la solución del problema planteado, es decir, para Alberto, el intelecto es amor<hr/>Alterity constitutes a complex reality, one that has always aroused interest, owing to a singular vital repercussion of its strange conceptual density. Although it emerges strongly in Albert's commentary on Dionysius' Mystica Theologiae, it continues being a mystery that articulates itself from the complexity of the presence of the hidden God up to its greatest profundity in the simplicity of the "in-existence" of one divine person in the other, ultimate origin of every other that anticipates the subject and constitutes it in its selfness, similar to how the teacher relates to his or her disciple, inasmuch as it is an expression of the relation of the Son towards the Father in the Spirit. As such, the argument placed before us in this present study responds to the aporias that the recent studies by Edouard-Henry Weber and William Hoye left open, when they are centered either on love or on reason, without managing to articulate the "in-existence" of that in it, thus constituting the mystery of alterity as the solution to the problem presented-that is to say, for Albert, the intellect is love <![CDATA[<b><i>Contentarse</i></b><b> con la finitud o atreverse a <i>gustar</i> la transcendencia </b>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0049-34492006000300011&lng=es&nrm=iso&tlng=es Santa Teresa de Ávila es redescubierta en la segunda mitad del XX y se le adjudica un magisterio empírico de la experiencia. A partir de la separación entre mística y teología se convoca a un diálogo que supere el dilema entre finitud e infinitud. La autora sigue vigente, presente en la postmodernidad. La obra Castillo Interior aborda el crecimiento humano, haciendo un paralelismo con la edad cronológica, desde los dieciséis años, momento de plantearse las opciones fundamentales de la existencia, hasta los cuarenta años, aproximadamente, edad en la que se produce un quiebre fundamental. La hipótesis que se presenta en esta investigación es: la razón humana puede resolver su dilema congénito. En la obra estudiada se formula de esta manera: contentarse con la finitud o atreverse a gustar la transcendencia. Y se apuesta porque El Espíritu Santo capacita a la razón para superar el dilema y plenificarse asombrosamente en el amor. Se ofrecen valiosos aportes que dan acceso a lo profundo de la vida humana recorriendo las distintas moradas, a través de las cuales se afrontan los diversos dilemas existenciales<hr/>Saint Theresa of Avila was rediscovered in the second half of the 20th century and attributed an empirical magisterium of experience. From the starting point of the separation between the mystical and the theological, a dialogue is invoked that overcomes the dilemma between finitude and infinitude. The author is still valid today, and present in post-modernity. Her work Interior Castle treats of human growth, establishing a parallelism with chronological age, from sixteen years old-the moment to face fundamental options regarding existence-up to approximately forty years of age, the stage at which a fundamental break is produced. The hypothesis that this investigation presents is: Human reason can resolve its congenital dilemma. In the work studied, it is formulated in this manner: to be content with finitude or dare to taste transcendence, and stakes itself on the Holy Spirit capacitating reason so as to overcome the dilemma and fulfill itself astonishingly in love. Valuable insights are offered in the work that permit access to the depths of human life, traveling through different dwellings, through which diverse existential dilemmas are confronted <link>http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0049-34492006000300012&lng=es&nrm=iso&tlng=es</link> <description/> </item> </channel> </rss> <!--transformed by PHP 04:08:40 19-08-2022-->