SciELO - Scientific Electronic Library Online

SciELO - Scientific Electronic Library Online

Referencias del artículo

YILORM BARRIENTOS, Yasna Angélica  y  LIZASOAIN CONEJEROS, Andrea Bárbara Alicia. Evaluación de la puesta en marcha del enfoque metodológico por competencias comunicativas FOCAL SKILLS. Lit. lingüíst. [online]. 2012, n.25, pp. 121-143. ISSN 0716-5811.  http://dx.doi.org/10.4067/S0716-58112012000100007.

    Arcos, L. y Poblete, R. (2009). Interview to Andrew Sheehan. Comunicación personal inédita. [ Links ]

    Ariza, E., Morales-Jones, C., Yahya, N., Zamuddin, H. (2002). Why TESOL? Theories and Issues in Teaching English as a Second Language with a K-12 Focus, 2a edición. Boca Raton, Florida: Kendall Hunt Pub Co. [ Links ]

    Brown, D. (2007). Principles of Language Learning and Teaching. Nueva York: Pearson. [ Links ]

    Brulhart, M. (1986). Foreigner Talk in the ESL classroom: Interactional Adjustments to Adult Students at Two Language Proficiency Levels. Recuperado de http://www.teslcanadajournal.ca/index.php/tesl/article/viewFile/992/811 [ Links ]

    Canale, M. y Swain, M. (1980). Theoretical Bases of Communicative Approaches to Second Language Teaching and Testing. Applied Linguistics 1, 1-47. [ Links ]

    CENTRO DE IDIOMAS DE LA UNIVERSIDAD AUSTRAL DE CHILE, 2010: Base de datos 2010. [ Links ]

    Chomsky, N. (1965). Aspects of the Theory of Syntax. Cambridge: The MIT Press. [ Links ]

    EducarChile (2011). Resultados Simce Inglés 2010. Recuperado de http://www.educarchile.cl/Portal.Base/Web/VerContenido.aspx?ID=208390 [ Links ]

    ESL Resource Center (2009). 15 Simple Ways to Increase Comprehensible Input. Recuperado de http://www.planesllessons.com/2009/01/15-simple-ways-to-increase-comprehensible-input/ [ Links ]

    Galloway, A. (1993). "Communicative Language Teaching: An Introduction and Sample Activities". Recuperado de http://www.cal.org/resources/digest/gallow01.html [ Links ]

    Global Language Education Services (2010). "The FOCAL SKILLS Approach". Recuperado de http://www.focalskill.info.html [ Links ]

    González, J. L. (2000). Variables de la educación en comunicación. En Pérez, J.M. (Ed.), Comunicación y educación en la sociedad de la información. Nuevos lenguajes y conciencia crítica. Barcelona: Ediciones Paidós Ibérica, S.A. [ Links ]

    Hastings, A. y B. Murphy (2002). Thoughts on the use of authentic material. Recuperado de http://www.focalskills.info/articles/authentic.html [ Links ]

    Hastings, A. (2007). Proposal for Consulting Services to be performed by Global Language Education Services, Inc. for Universidad Austral de Chile, manuscrito no publicado. [ Links ]

    Jakobson, R. y Halle, M. (1967). Fundamentos del lenguaje. Madrid: Editorial Ciencia Nueva, S.L. [ Links ]

    Krashen, S. (1985). The Input Hypothesis.Issues and Implications. Torrance, CA: Laredo Publishing Co. [ Links ]

    __(1987). Principles and Practice in Second Language Acquisition. USA: Prentice-Hall International. [ Links ]

    __(1998). Second Language Acquisition and Second Language Learning. London: Prentice-Hall International. [ Links ]

    La Nación. (2011, 4 de noviembre). Simce Inglés. Recuperado de http://www.lanacion.cl/simce-de-ingles-solo-fue-aprobado-por-el-11-por-ciento-de-los-alumnos/noticias/2011-03-24/131126.html [ Links ]

    Ministerio de Educación (2004). Resultados nacionales del diagnóstico en inglés. Recuperado de http://www.simce.cl/fileadmin/Documentos_y_archivos_SIMCE/biblioteca/ingles.pdfLinks ]

    Omaggio, A. (2001). Teaching Language in Context. USA: Heinle & Heinle. [ Links ]

    Pérez, J. M. (2000). Las escuelas y la enseñanza en la sociedad de la información. En Pérez, J.M. Comunicación y educación en la sociedad de la información. Barcelona: Ediciones Paidós Ibérica, S.A. [ Links ]

    Rababah, G. (2002). Strategic Competence and Language Teaching. Recuperado de http://www.eric.ed.gov/PDFS/ED472697.pdfLinks ]

    Richard-Amato, P. (2003). Making it Happen. From Interactive to Participatory Language Teaching. Theory and Practice, tercera edición. White Plains, NY: Pearson Education. [ Links ]

    Richards, J. y Rodgers, T. (2001). Approaches and Methods in Language Teaching, 2a edición. Cambridge: Cambridge University Press. [ Links ]

    Rodrigo Alsina, M. (1995). Los modelos de comunicación, segunda edición. Madrid: Editorial Tecnos, S.A. [ Links ]

    Segal, B. (2006). What is TPR? Recuperado de http://www.tprsource.com/asher.htm [ Links ]

    Sierra, F. (2002). Comunicación, educación y desarrollo. Apuntes para una historia de la comunicación educativa. Sevilla: Comunicación Social Ediciones y Publicaciones. [ Links ]

    Solé, M. (1987). Total Physical Response: an Approach to Teaching Foreign Languages. Methodological Criteria and Empirical Evidence. Anuari D'Anglès X, 89-103. [ Links ]

    Van Dijk, T. (2008). Discourse and Context. Cambridge: Cambridge University Press. [ Links ]

    Yano, Y. (s.f.). Communicative competence and English as an international language. Recuperado de http://www.paaljapan.org/resources/proceedings/PAAL7/pdfs/03yasukata.pdf


    [ Links ]