SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
 número53EL APRENDIZAJE HISTÓRICO EN LA EDUCACIÓN SECUNDARIA. JÓVENES CHILENOS Y CONCIENCIA HISTÓRICAANÁLISIS DE LOS SEGMENTOS DE ACTUACIÓN DOCENTE EN DIEZ SECUENCIAS DIDÁCTICAS DE PROFESORES DE HISTORIA USANDO TECNOLOGÍAS índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • En proceso de indezaciónCitado por Google
  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO
  • En proceso de indezaciónSimilares en Google

Compartir


Diálogo andino

versión On-line ISSN 0719-2681

Resumen

FERNANDEZ, Antoni Santisteban. FROM HISTORICAL TIME TO HISTORICAL CONSCIOUSNESS: CHANGES IN THE TEACHING AND LEARNING OF HISTORYIN THE LAST 25 YEARS. Diálogo Andino [online]. 2017, n.53, pp.87-99. ISSN 0719-2681.  http://dx.doi.org/10.4067/S0719-26812017000200087.

This article reviews the relationship that has existed in the last 25 years between the researches on temporality learning and history teaching. The first works of evolutionary psychology were applied mechanically to history teaching. Their subsequent revisions carried to new proposals from the perspective of history education. Nowadays these perspectives are integrated in the studies on the formation of the historical thinking and the historical-temporal consciousness. Finally, we want to demonstrate the importance of developing the consciousness of temporality in critical citizenship education.

Palabras clave : Time; historical time; history education; historical thinking; historical consciousness; citizenship education..

        · resumen en Español     · texto en Español     · Español ( pdf )