SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
 número34LA DEMANDA POLÍTICA DE UN ACTOR EDUCATIVO: EL VISITADOR DE ESCUELAS PRIMARIAS RAMÓN LÓPEZ PINTO (TARAPACÁ, NORTE DE CHILE 1889-1907)LAS NOCIONES NORMATIVAS DE JUSTICIA Y GOBIERNO EN LA MINERÍA MEXICANA DEL SIGLO XVIII AL XIX índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Articulo

Indicadores

  • No hay articulos citadosCitado por SciELO

Links relacionados

  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO

Cuadernos de historia (Santiago)

versión On-line ISSN 0719-1243

Resumen

ESPINOZA, G. Antonio. STATE, LOCAL COMMUNITIES AND ELEMENTARY SCHOOLS AT THE LIMA DEPARTMENT, PERÚ (1821-1905). Cuadernos de Historia [online]. 2011, n.34, pp. 83-108. ISSN 0719-1243.  http://dx.doi.org/10.4067/S0719-12432011000100004.

This article shows that from Independence up to the early twentieth century, regional, provincial and district elites in Lima used the growing educational apparatus to achieve and maintain political hegemony, and that patronage was a key mechanism in this pattern. Many of the alleged and real deficiencies of primary education were directly linked to the search for political power and material resources.

Palabras llave : Primary education; Teachers; State-Building; Patronage; Centralism and decentralization.

        · resumen en Español     · texto en Español     · pdf en Español