SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
 número34DISCURSOS, REPRESENTACIONES Y PRÁCTICAS EDUCATIVAS SOBRE EL CUERPO DE LOS ESCOLARES: ARGENTINA EN LAS PRIMERAS DÉCADAS DEL SIGLO XXESTADO, COMUNIDADES LOCALES Y ESCUELAS PRIMARIAS EN EL DEPARTAMENTO DE LIMA, PERÚ (1821 - 1905) índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Cuadernos de historia (Santiago)

versión On-line ISSN 0719-1243

Resumen

FIGUEROA CERNA, Carolina  y  SILVA TORREALBA, Benjamín. THE POLITICAL DEMANDS OF AN EDUCATIONAL PLAYER: THE ELEMENTARY SCHOOL VISITING INSPECTOR RAMÓN LÓPEZ PINTO (TARAPACÁ, NORTH OF CHILE 1889-1907). Cuadernos de Historia [online]. 2011, n.34, pp. 53-81. ISSN 0719-1243.  http://dx.doi.org/10.4067/S0719-12432011000100003.

This work analyzes the pedagogical-political proposals of Ramón López Pinto (1889-1907), Inspector visiting the Schools of the Province of Tarapacá. Said registry leaves record of how the local educational players denounced the low impact of the classes as well as the endemic problems they evidenced, which permits questioning the traditional relation of dependence between the fiscal school agency and the process of chilenization of the population of Tarapacá.

Palabras clave : Educational promise; modernity; pedagogical proposals; policies; chilenization.

        · resumen en Español     · texto en Español     · pdf en Español