SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.26 número2Tipología de prácticas de consumo cultural en Chile a inicios del siglo XXI: mismas desigualdades, prácticas emergentes, nuevos desafíosLas viviendas del siglo XIX en Santiago de Chile y la región de Cuyo en Argentina índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Articulo

Indicadores

Links relacionados

Compartir


Universum (Talca)

versión On-line ISSN 0718-2376

Resumen

INFANTE JARAS, Marta; MATUS CANOVAS, Claudia  y  VIZCARRA REBOLLEDO, Ruby. Razonando sobre la idea de diferencia en las políticas educativas chilenas. Universum [online]. 2011, vol.26, n.2, pp. 143-163. ISSN 0718-2376.  http://dx.doi.org/10.4067/S0718-23762011000200008.

This article presents educational policies as discursive practices that not only construct systems to reason difference but also they create particular problems to be solved through specific strategies. First, we show the methodological approach to study educational policies in Chile. Second, we problematize the effects of neoliberal logics in organizing and framing educational policies. Third, we present the analyses with an emphasis on the production, reproduction, and circulation of discourses that essentialize difference. The article concludes with the troubling of those subjectivities produced in the documents examined.

Palabras clave : Diferencia; políticas públicas; educación; discurso; neoliberalismo; Difference; public policies; education; discourse; neoliberalism.

        · resumen en Español     · texto en Español

 

Creative Commons License Todo el contenido de esta revista, excepto dónde está identificado, está bajo una Licencia Creative Commons