SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
 número80LA PALABRA, LA IMAGEN Y EL MUNDO: LAS NOVELAS DE VARGAS LLOSA EN EL CINESACRAMENTOS E IDENTIDAD EN LA ÚLTIMA CANOA: TRAVESÍA DE UN KAWESKAR AL BORDE DEL MAPA índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • En proceso de indezaciónCitado por Google
  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO
  • En proceso de indezaciónSimilares en Google

Compartir


Revista chilena de literatura

versión On-line ISSN 0718-2295

Resumen

HERMOSILLA, Luis. REPRESENTACIÓN BURLESCA DE LOS BLASONES EN GRAN SEÑOR Y RAJADIABLOS. Rev. chil. lit. [online]. 2011, n.80, pp. 171-183. ISSN 0718-2295.  http://dx.doi.org/10.4067/S0718-22952011000300009.

This essay analyses the array of satirical resources employed by Eduardo Barrios in his Gran Señor y rajadiablos (GreatLordandHellRaiser) to create a humoristic narration undermining the ideological perception that favored the Peninsular last name and lineage as hegemonic signs of aristocratic status. Through a literary caricature-like representation of the emblematic chains related to the Casaquemada court of justice and the Valverde predecessors' coat of arms, Barrios satirizes the persistence of an anachronic ideology of social differentiation held by some sectors of the Chilean society represented in this novel. Such ideology becomes incompatible with the new democratic ideals brought along by the emerging Republic.

Palabras clave : Hell Raiser; satire; coat of arms; lineage; Eduardo Barrios.

        · resumen en Español     · texto en Español     · Español ( pdf )

 

Creative Commons License Todo el contenido de esta revista, excepto dónde está identificado, está bajo una Licencia Creative Commons