SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.36 suppl.espect1PROCESOS DE FORMACIÓN DE SITIOS ARQUEOLÓGICOS Y SU RELACIÓN CON CAMBIOS PEDOLÓGICOS, EL RINCÓN, TAFÍ DEL VALLE, TUCUMÁNARQUEOLOGÍA Y CAMBIO SOCIAL: UNA VISIÓN DE GÉNERO Y MATERIALISMO HISTÓRICO PARA EL NORTE DE CHILE índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

Compartir


Chungará (Arica)

versión On-line ISSN 0717-7356

Resumen

GALLARDO IBANEZ, Francisco. EL ARTE RUPESTRE COMO IDEOLOGÍA: UN ENSAYO ACERCA DE PINTURAS Y GRABADOS EN LA LOCALIDAD DEL RÍO SALADO(DESIERTO DE ATACAMA, NORTE DE CHILE). Chungará (Arica) [online]. 2004, vol.36, suppl., pp.427-440. ISSN 0717-7356.  http://dx.doi.org/10.4067/S0717-73562004000300044.

A community must be reproduced at the economic and social level. However, to make this possible the cultural imaginary of the group must include ideology, as a form of social and cultural practice that represent the social process without contradictions. The present essay explores various visual "rethorics" of rock art, of the Initial Early Formative period, to understand how these cultural representations operated at the ideological level, during the process of cultural change endured by these communities. During this epock, a hunter rock art operated simultaneously with a herder art, when the Late Archaic hunting mode of production was in the process of transformation by the herding new mode of production strongly dependent on interregional exchange

Palabras clave : Rock art; Early Formative; settlement system; ideology.

        · resumen en Español     · texto en Español

 

Creative Commons License Todo el contenido de esta revista, excepto dónde está identificado, está bajo una Licencia Creative Commons