SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.36 número2ESQUEMAS VISUALES Y EMPLAZAMIENTO DE LAS REPRESENTACIONES RUPESTRES DE CAMÉLIDOS DEL LOA SUPERIOR EN TIEMPOS INCAICOS: ¿UNA NUEVA ESTRATEGIA DE INCORPORACIÓN DE ESTE TERRITORIO AL TAWANTINSUYU?PRINCIPIOS ORIENTADORES Y METODOLOGÍA PARA EL ESTUDIO DEL QHAPAQÑAN EN ATACAMA: DESDE EL PORTEZUELO DEL INKA HASTA RÍO GRANDE índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Chungará (Arica)

versión On-line ISSN 0717-7356

Resumen

TRONCOSO M., Andrés. THE ART OF DOMINATION: ROCK ART AND LANDSCAPE IN INkA TIMES IN THE UPPER BASIN OF ACONCAGUA RIVER. Chungará (Arica) [online]. 2004, vol.36, n.2, pp. 453-461. ISSN 0717-7356.  http://dx.doi.org/10.4067/S0717-73562004000200016.

Considering the formal and spatial characteristics of the rock art in the upper basin of Aconcagua river, central Chile, I attempt to understand the Inka presence in this region and, particularly, the social role played by this system of visual representation. For this purpose, the social function of rock is defined for the Late Intermediate period. Next, considering the meaning of the material statement and the changes that affected it during Inka times, I analize it as an active agent in the social process of spatial occupation and domination imposed by the Tawantinsuyu in the upper basin of the Aconcagua river

Palabras clave : rock art; upper basin of Aconcagua river; landscape; semiotics; Inka period.

        · resumen en Español     · texto en Español     · pdf en Español