SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.49 número2Los cuerpos de serenos y el origen de las modernas funciones policiales en Chile (siglo XIX)Un lobo marino en controversia: Materialidad, taxonomía y disputa científica (segunda mitad del siglo XIX) índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • En proceso de indezaciónCitado por Google
  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO
  • En proceso de indezaciónSimilares en Google

Compartir


Historia (Santiago)

versión On-line ISSN 0717-7194

Resumen

PINTO VALLEJOS, Julio. La construcción social del estado en el Perú: El régimen de Castilla y el mundo popular, 1845-1856. Historia (Santiago) [online]. 2016, vol.49, n.2, pp.547-578. ISSN 0717-7194.  http://dx.doi.org/10.4067/S0717-71942016000200008.

This article examines the "social construction of the state", defined as the search for subaltern support in the shaping of a postcolonial hegemonic order, through the case of Peru’s liberal caudillo and state-builder Ramón Castilla. For that purpose I consider his "emancipationist decrees" of 1854 (abolition of Indian tribute and black slavery), his government’s performance in social matters during his first constitutional presidency (1845-1851), and the impact upon that era’s political struggles of an increasingly mobilized and demanding "populace". The hypothesis that underlies this study is that these "plebeian" presences became a factor of power and legitimacy that no political actor, regardless of subjective or "aristocratic" preferences, could afford to ignore, as became obvious during the civil wars of 1854 and 1856-1858.

Palabras clave : Peru; nineteenth century; Ramón Castilla; State-building; subaltern groups; Latin American "caudillismo".

        · resumen en Español     · texto en Español     · Español ( pdf )

 

Creative Commons License Todo el contenido de esta revista, excepto dónde está identificado, está bajo una Licencia Creative Commons