Scielo RSS <![CDATA[Cultura-hombre-sociedad]]> http://www.scielo.cl/rss.php?pid=0719-278920170001&lang=es vol. 27 num. 1 lang. es <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.cl/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.cl <![CDATA[Editorial]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0719-27892017000100001&lng=es&nrm=iso&tlng=es <![CDATA[Nación Mapuche: Concepto, historia y desafíos presentes en Gulumapu-Araucanía]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0719-27892017000100003&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen Este artículo aborda la problemática de la nación mapuche como concepto-visión histórica en contrapunto con la nación política chilena- y los desafíos actuales del movimiento mapuche. El análisis se realiza en tres tiempos. En primer lugar, abordaremos la importancia de la historia conceptual como método historiográfico para acceder de manera más prolija a las categorías conceptuales en sincronía con el tiempo histórico, sus alcances y significados. En segundo lugar, realizaremos un barrido bibliográfico por los distintos significados del concepto nación, por las distintas corrientes de interpretación que existen sobre él y por los aportes teóricos para abordan la problemática de la nación mapuche, específicamente a este lado de la cordillera, en el Gulumapu-Araucanía. Por último, revisaremos algunos planteamientos de intelectuales mapuches que abordan la problemática de la nación mapuche, incluyendo lecturas de etnicidad y colonialismo, y realizaremos un balance sobre sus aportes teóricos al movimiento mapuche.<hr/>Abstract This article deals with the problems of the Mapuche nation; as a concept, as a historical view in contrast to the Chilean political nation and the current challenges of the Mapuche movement. This analysis will be performed in three stages, in the first, we will look at the importance of conceptual history as a historiographic method forgaining more precise access to the conceptual categories that relate to historical time, assessing their scope and significance. Secondly, we will carry out a thorough investigation of the literature to find out what are the different meanings of the concept of ‘nation’, the various existing trends of interpretation and the theoretical contributions in order to approach the problems of the Mapuche nation, in this space of the Andes, Gulumapu-Araucanía. Finally, we will review some of the view points of Mapuche intellectuals who address the problems of the Mapuche nation, including readings on ethnicity and colonialism, in order to quantify their theoretical contribution to the mapuche movement. <![CDATA[Cruzando La Araucanía (Chile). Un análisis de las prácticas de movilidad cotidiana de universitarios adscritos a la gratuidad]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0719-27892017000100023&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen Este artículo analiza los circuitos de movilidad de estudiantes universitarios de La Araucanía que accedieron el año 2016 a la gratuidad. Cabe señalar que los sujetos de estudio no residen en Temuco, Chile, ciudad donde estudian, por ende realizan dos o más desplazamientos diarios desde su comuna hacia la capital regional. Dentro de los criterios que se aplican para acceder a la gratuidad destacan: pertenecer a uno de los cinco primeros deciles socioeconómicos de la población y estar matriculado en carreras de pregrado presenciales, diurnas o vespertinas, dictadas en las instituciones elegibles (Mineduc, 2015). En tal sentido, se pretende analizar las condiciones y experiencias de viaje que desarrollan universitarios con el objetivo de cursar estudios, considerando los efectos no advertidos en la promoción de la política de inclusión educativa mediante la gratuidad. Estos efectos encuentran asidero en las diferencias sociales que influyen en el acceso a la educación superior desde un enfoque anclado en la movilidad cotidiana.<hr/>Abstract The present paper analyzes commuting by university students in the Araucanía Region who had access to free education in 2016. The study subjects were restricted to students who did not live in Temuco, the capital of the region, but who studied there and therefore needed to commute from their homes to the city. The requirements to qualify for free education are as follows: the students must belong to the lowest tenth of the population by socio-economic measures and they must be enrolled in an undergraduate programme requiring personal attendance - day-time or night-school - offered by eligible institutions (Mineduc, 2015). The object of the study was to analyze the conditions and experiences of the students in their daily commute to the university, considering unnoticed aspects that are not included in the promotion of inclusive educational policies by the introduction of free education. These aspects are supported by the social differences that affect access to higher education based on the requirement for daily mobility. <![CDATA[Vivir la territorialidad: Turismo mapuche y desarrollo]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0719-27892017000100051&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen Este artículo examina cómo los emprendedores mapuches están modelando el paisaje del turismo en el sur de Chile en el contexto del desarrollo indígena. Basado en la investigación etnográfica en y alrededor de Lican Ray, analizamos los impactos de las empresas turísticas mapuches en el desarrollo y la desterritorialización. Además, consideramos el turismo mapuche como una estrategia de resistencia en respuesta al profundo desplazamiento de la población mapuche ya la pérdida de los valores culturales tradicionales. La primera sección intenta dar una visión general de la complejidad de las cuestiones relacionadas con el turismo y el desarrollo (indígena), así como para introducir prácticas de turismo mapuche. Luego, aplicando los conceptos territorialidad y colectivismo, afirmamos que los empresarios mapuches se están re-apropiando de la cultura mapuche para el desarrollo. El turismo mapuche está movilizando caminos alternativos para el desarrollo, relacionándose con la profunda conexión que tienen con el territorio y el medio ambiente de acuerdo con su cosmovisión. Finalmente, siguiendo las teorías de los antropólogos Charles Hale y James Scott, mostramos cómo el turismo mapuche se plasma en la globalización a través de la política neoliberal de Chile. Sin embargo, los indígenas Mapuche activos en el turismo demuestran que poseen la capacidad para construir estrategias de ‘resistencia cultural’. Este artículo aporta nuevas perspectivas al estudio del turismo y desarrollo indígena y representa el turismo mapuche como una oportunidad tanto para el desarrollo como para la resistencia indígena.<hr/>Abstract This article examines how Mapuche entrepreneurs are shaping the landscape of tourism in southern Chile in the context of indigenous development. Based on ethnographic research in and around Lican Ray, we looked at the impacts of Mapuche tourism ventures on development and deterritorialisation. Furthermore, we consider Mapuche tourism as a strategy of resistance in response to the deepening displacement of Mapuche population and the loss of traditional cultural values. The first section means to give an overview of the complexity of issues regarding (indigenous) tourism and development as well as to introduce Mapuche tourism practices. Next, dealing with notions as territoriality and collectivism, we argue that Mapuche entrepreneurs are reappropriating Mapuche culture for development. Mapuche tourism is mobilising alternative ways for development, being and relating to the profound relationship they have with their territory and environment in accordance to their worldview. Finally, following the theories of anthropologists Charles Hale and James Scott, we show how Mapuche tourism is shaped in globalisation through Chile’s neoliberal policy. However, the Mapuche indigenous people active in tourism demonstrate that they possess the agency to construct strategies of ‘cultural resistance’. This article brings new perspectives to the study of indigenous tourism and development and represents Mapuche tourism as an opportunity for both indigenous development and resistance. <![CDATA[<strong>La lengua española antes de la escuela en Isla de Pascua. Aspectos de la sociedad rapanui de comienzos del siglo XX a partir del Censo de población de 1916 en ese territorio</strong>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0719-27892017000100089&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen Este artículo analiza los datos del censo de población llevado a cabo en Isla de Pascua en 1916 por la autoridad chilena. Se contabilizó un total de 268 habitantes y se tuvo la originalidad de preguntarles por el nivel de dominio del idioma castellano, además de datos laborales, entre otros aspectos. El censo arrojó un elocuente dominio del castellano por una parte importante de la población adulta, aun cuando la escuela formal había llegado hace sólo dos años a la isla. Se observó también una cantidad significativa de trabajadores asalariados, especialmente hombres. El nivel de dominio del castellano tendió a ser mayor en hombres que en mujeres, lo que probablemente se debió al trabajo asalariado y, en algunos casos, a la realización del servicio militar.<hr/>Abstract This article analyzes the data from the population census conducted in Easter Island by Chilean authorities in 1916. A total of 268 inhabitants were asked about their proficiency level in Spanish language, in addition to employment data among others aspects. Spanish language dominance by the adult population was important even when the formal school had arrived only two years before on the island. A significant number of salaried employees, especially in the male population was also observed. In addition, the Spanish language proficiency level tended to be higher in men than in women probably due to wage labor and in some cases due to the military service. <![CDATA[El uso de dispositivos móviles por niños: Entre el consumo y el cuidado familiar]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0719-27892017000100108&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen Este artículo presenta los resultados de una investigación orientada a la comprensión de los intereses, expectativas y conflictos sociales que surgen en torno al uso de tecnologías móviles por parte de niños. Desde un enfoque crítico, se entiende la tecnología como una instrumentalización de intereses sociales en disputa: por una parte, los intereses dominantes que el mercado y el consumo establecen y, por otra, las expectativas familiares en torno a la comunicación y el cuidado familiar. Durante el año 2015 se desarrolló un estudio de casos a partir de la vinculación con estudiantes y apoderados de un curso de Cuarto básico de una escuela municipal de la ciudad de Temuco, Chile, y en el cual se implementaron grupos de discusión, entrevistas en profundidad y otras técnicas de investigación adaptadas al trabajo con niños. El análisis se orientó hacia la comprensión de las experiencias de uso, normas sociales, cambios, conflictos y expectativas familiares asociados con los dispositivos móviles. Se concluye reflexionando sobre la relevancia que la comprensión de fenómenos tecnológicos tiene para el trabajo social, en este caso, especialmente para el trabajo con familias, y se desarrollan propuestas generales de política pública adaptadas al caso chileno.<hr/>Abstract We present the results of an investigation directed at understanding the interests, expectations and social conflicts arising from the use of mobile technologies by children. From a critical approach, technology is understood as a disputed instrumentalisation of social interests: on the one hand the dominant interests established by consumption and the market, and on the other family expectations for communication and care within the family. During 2015 we carried out a case study involving pupils and parents/ guardians of a fourth grade (primary school) class in a municipal school in the city of Temuco, Chile, using discussion groups, in-depth interviews and other research techniques suited to working with children. The object of the analysis was to understand the experiences of use, social norms, changes, conflicts and family expectations associated with mobile devices. We conclude with a reflection on the importance of understanding technological phenomena for social work, in this case for work with families, and we make some general proposals for public policy in Chile. <![CDATA[<strong>Dimensiones culturales de la empresa social. Un modelo para el análisis</strong>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0719-27892017000100138&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen Este artículo propone un modelo teórico para el análisis de las diferentes dimensiones socioculturales de la empresa social. La necesidad de avanzar en modelos de este tipo deriva de la gran variedad de organizaciones que actualmente se subsumen bajo el mismo lema «empresa social», como de la menor atención que han recibido las variables intangibles en el desarrollo de estas organizaciones. Por lo tanto, el modelo propuesto aquí pretende discutir la contribución que pueden hacer al debate académico actual sobre la empresa social el concepto de «racionalidad» de Max Weber, la noción de «régimen de bienestar» de Esping-Andersen y los «tipos culturales» propuestos por Mary Douglas. El artículo presenta una combinación de estos conceptos en dos ejes que permiten analizar diferentes dimensiones culturales de la realidad empírica de empresas concretas. El primer eje es la «escala social» (micro, macro y mesosocial), que incluye la organización interna, las características jurídicas y el contexto del estado de bienestar nacional de la empresa. El segundo eje es el «tipo cultural», que subyace en cada uno de los niveles del primer eje: el burocrático-jerárquico, el mercantil-individualista y el tradicional-comunitario.<hr/>Abstract This paper proposes an analytical model for research into the sociocultural dimensions of social enterprises. The need to develop such models is due to the great variety of organizations currently summarized under the term «social enterprise». The model suggested in this contribution complements some of the existing academic definitions of social enterprises with sociocultural theories, such as Weber’s notion of «rationality», the «welfare regimes» announced by Esping-Andersen and the «social types» developed by Mary Douglas. I combine these concepts on two axes. The first axis is the social scale (at micro, meso and macro level) and includes the internal organization, legal characteristics and welfare state context of the social enterprise. The second axis is the «cultural type» underpinning the different scales of axis one: the bureaucratic-hierarchical, the commercial-individualistic and the traditional-communitarian. <![CDATA[Microbiografías y estudios de memoria en Chile: Observaciones metodológicas desde la investigación social]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0719-27892017000100159&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen Este artículo presenta las microbiografías como técnica de investigación social de la memoria. A partir de observaciones metodológicas desprendidas de un estudio sobre violaciones a los derechos humanos en la localidad rural de Paine, se identifica la microbiografía en los métodos cualitativos y en el enfoque biográfico de las ciencias sociales. Finalmente, se desarrolla el uso de las microbiografías de acuerdo a su aplicación en un estudio de la memoria en Chile.<hr/>Abstract This article introduces the micro-biography as a research technique for the study of social memory. Based on methodological observations made in a study of human rights violations in the town of Paine, the authors identify the micro-biography as part of the qualitative method and biographical approach of empirical social sciences. Finally, a use of this research technique is developed for application in the study of memory in Chile. <![CDATA[La apicultura del valle central chileno como práctica de conservación socialmente inclusiva en un contexto de escasez hídrica socialmente construida]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0719-27892017000100182&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen Mediante un enfoque etnográfico que complementa conversaciones, recorridos y encuestas productivas, este estudio se adentra en la apicultura doméstica realizada en el valle de Colliguay, comuna de Quilpué, Quinta región de Chile. Esta es una actividad que emerge como resultado de profundas transformaciones detonadas por la neoliberalización de la naturaleza en general y del agua en particular. Por ello es que se busca contextualizar la situación de escasez hídrica que desplazó al ganado y puso en su lugar a las abejas mediante una lectura desde la ecología política. Se discute así sobre cómo realizar una lectura antropológica de los escenarios ecológicos que desnaturalicen las fracturas metabólicas que sufre una zona con amenazada presencia de bosque nativo. Se descubre que es el afuerino el responsable material y simbólico de un incremento en el estrés hídrico y pieza clave en las relaciones sociales de confrontación del valle. Se relata luego cómo las abejas han fomentado el interés y afecto hacia el bosque, reforzando así la idea de una conservación socialmente inclusiva.<hr/>Abstract Through an ethnographic approach that complements conversations, tours and surveys of productive characterization is that the present study aims to approach the domestic beekeeping in the valley of Colliguay, Quilpué, fifth region of Chile. This is an activity that emerges as a result of deep transformations detonated by the neoliberalization of nature in general and water in particular. That is why it seeks to contextualize the situation of water scarcity that displaced livestock and put in place the bees. All of this through a political ecology lens. It is discussed how to achieve an anthropological reading of the ecological scenarios that denaturalize metabolic fractures in an area with a threatened presence of native forest. It is discovered that the outsider is the material and symbolic responsible of an increase in water stress and a key element in the social relations of confrontation of the valley. It is then related how bees have diverted the attention of their human counterparts to the affection and care of the forest that allows them to live, thus reinforcing the idea of a socially inclusive conservation. <![CDATA[Menéndez, rey de la Patagonia]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0719-27892017000100205&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen Mediante un enfoque etnográfico que complementa conversaciones, recorridos y encuestas productivas, este estudio se adentra en la apicultura doméstica realizada en el valle de Colliguay, comuna de Quilpué, Quinta región de Chile. Esta es una actividad que emerge como resultado de profundas transformaciones detonadas por la neoliberalización de la naturaleza en general y del agua en particular. Por ello es que se busca contextualizar la situación de escasez hídrica que desplazó al ganado y puso en su lugar a las abejas mediante una lectura desde la ecología política. Se discute así sobre cómo realizar una lectura antropológica de los escenarios ecológicos que desnaturalicen las fracturas metabólicas que sufre una zona con amenazada presencia de bosque nativo. Se descubre que es el afuerino el responsable material y simbólico de un incremento en el estrés hídrico y pieza clave en las relaciones sociales de confrontación del valle. Se relata luego cómo las abejas han fomentado el interés y afecto hacia el bosque, reforzando así la idea de una conservación socialmente inclusiva.<hr/>Abstract Through an ethnographic approach that complements conversations, tours and surveys of productive characterization is that the present study aims to approach the domestic beekeeping in the valley of Colliguay, Quilpué, fifth region of Chile. This is an activity that emerges as a result of deep transformations detonated by the neoliberalization of nature in general and water in particular. That is why it seeks to contextualize the situation of water scarcity that displaced livestock and put in place the bees. All of this through a political ecology lens. It is discussed how to achieve an anthropological reading of the ecological scenarios that denaturalize metabolic fractures in an area with a threatened presence of native forest. It is discovered that the outsider is the material and symbolic responsible of an increase in water stress and a key element in the social relations of confrontation of the valley. It is then related how bees have diverted the attention of their human counterparts to the affection and care of the forest that allows them to live, thus reinforcing the idea of a socially inclusive conservation.