Scielo RSS <![CDATA[Revista de derecho (Coquimbo)]]> http://www.scielo.cl/rss.php?pid=0718-975320140001&lang=en vol. 21 num. 1 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.cl/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.cl <![CDATA[<b>EDITORIAL</b>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-97532014000100001&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[<b>NATIONAL DISCRETION AND INTERNATIONAL DEFERENCE UNDER THE INTERNATIONAL COVENANT ON CIVIL AND POLITICAL RIGHTS</b>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-97532014000100002&lng=en&nrm=iso&tlng=en El texto propone una reconstrucción dogmática de la jurisprudencia del Comité de Derechos Humanos, en materia de deferencia internacional y discreción de las autoridades nacionales. Primero, se analiza cómo el Comité ha evitado emplear de la doctrina europea del margen de apreciación estatal. Segundo, mediante la revisión de grupos de casos, se constata que el Comité elabora estándares propios de revisión internacional que van desde un escrutinio estricto a razones de deferencia. El artículo concluye que el Comité de Derechos Humanos ha desarrollado una jurisprudencia casuística de deferencia en la que se pueden identificar espacios para la discreción nacional.<hr/>The paper offers a doctrinal reconstruction of the Human Rights Committee's jurisprudence on national discretion and international deference. First, it analyzes how the Committee has avoided the use of the European "margin of appreciation" doctrine. Second, the paper reviews cases in which the Committee has developed particular deference standards, from strict scrutiny to those giving latitude to national author-ities. It concludes by asserting that the Committee has granted discretion to domestic bodies, though only on case-by-case basis. <![CDATA[<b>ADVERTISING, AGRESSIVE COMMERCIAL PRACTICES, AND THE VOLUNTARY EXCLUSION FILES OR ROBINSON LISTS IN THE DIGITAL ENVIRONMENT</b>: <b>A SUGGESTIVE POINT OF VIEW FROM SPANISH LAW</b>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-97532014000100003&lng=en&nrm=iso&tlng=en La actividad publicitaria se ha desarrollado desde tiempo inmemorial. Aunque representa un fenómeno con ciertos aspectos positivos, debe considerarse que, en ocasiones, sobre todo haciendo uso de las nuevas tecnologías, pueden remitirse comunicaciones comerciales electrónicas sin contar con el previo consentimiento del destinatario de las mismas. Para, precisamente, poner freno a estas últimas, en base a la autorregulación del sector, se han creado los ficheros de exclusión voluntaria o listas Robinson que desempeñan una sugerente labor. En base a los mismos, los consumidores y/o usuarios pueden manifestar su oposición expresa a la remisión de comunicaciones comerciales, a través de ciertos canales, respecto a bienes y servicios de determinadas empresas. En el presente artículo tendremos como objetivo analizar, desde la óptica del Derecho español (sin perjuicio de ciertos apuntes al Derecho comparado), determinadas cuestiones que se suscitan como consecuencia de las violaciones de la privacidad de los titulares de los datos tratados. Así, entre otros aspectos, examinaremos la remisión de comunicaciones comerciales electrónicas no deseadas, el acoso como práctica comercial desleal y los ficheros de exclusión voluntaria. Una de las conclusiones que se derivarán es la sugerente labor complementaria -y, por tanto, no excluyente de la ley- que los instrumentos de autorregulación -como las listas Robinson-realizan respecto a la normativa legal.<hr/>The advertising activity has been developing since a long time ago. Although it represents a phenomenon with certain positive as-pects, it has to be considered that, sometimes, and especially making use of new technologies, electronic commercial communications can be sent without having the receivers' previous consent. In order to stop this, and according to the sector self-regulation, voluntary exclusion files or Robinson lists have been created, which have a suggestive task. Based on these, consumers and/or users can express their specific opposition to commer-cial communications sendings, through particular channels, related to the goods and services of certain companies. In this paper we aim to analyze, from the perspective of Spanish law (independently to certain notes to Comparative law), certain issues that arise as a result of violations to the user's privacy of the data processed. Thus, among other things, we will examine the mailing of unwanted commercial electronic communications, harassment as an unfair business practice and the voluntary exclusion files. One conclusion that will be derived is the suggestive complemen-tary work -and, therefore, not exclusive of the law- that self-regulatory instruments -such as the Robinson lists- perform regarding to legal rules. <![CDATA[<b><i>EXCEPTIO NON ADIMPLETI CONTRACTUS.</i></b> <b>AN ANALYSIS OF ITS APPLICATION IN RECENT NATIONAL JURISPRUDENCE AND DOCTRINE</b>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-97532014000100004&lng=en&nrm=iso&tlng=en En este trabajo nos centraremos en un análisis crítico de tres aspectos vinculados a la procedencia y aplicación de la excepción de contrato no cumplido: la exigibilidad de las obligaciones bilaterales y, dentro de este tópico, la posibilidad de oponer, con alcance general, la excepción de contrato no cumplido en casos de incumplimiento previsibles; el incumplimiento que hace procedente la exceptio, lo que necesariamente implica tomar partido acerca de la necesidad de gravedad del mismo para que pueda prosperar y, finalmente, la prueba de la excepción de contrato no cumplido. Tangencialmente, además, precisaremos algunos aspectos vinculados a sus efectos. Para esto nos centraremos principalmente en la jurisprudencia nacional, para sentar criterios y/o proponer, lo que nos parece, una adecuada interpretación a partir de los problemas que se suscitan, de cara al fundamento y naturaleza de esta institución y acudiremos, de forma complementaria, a la doctrina nacional y comparada.<hr/>This paper centers on a critical analysis of three aspects related to the origin and application of exceptio non adimpleti contractus: first, the enforceability of bilateral obligations and, within it, the pos-sibility of opposing, with general reach, exceptions of non-performance in cases of foreseeable breaches; next, breaches that give origin to the exceptio, which necessarily imply taking sides regarding the need for estab-lishing the severity of the breach, so that legal actions may succeed; and, finally, the proof for exceptions of non-performance. Furthermore, and as a tangent to the above, the paper will discuss some effect-related aspects. To accomplish this, the discussion will mainly focus on national jurispru-dence in order to establish criteria and/or propose an adequate interpretation based on problems that have arisen. In addition, the paper will face the foundations and nature of this institution and will complementarily approach national and compared doctrine. <![CDATA[<b>JURIDICAL PERSON AS A NEW CRIMINAL DEFENDANT IN THE CHILEAN AND SPANISH LEGAL SYSTEMS</b>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-97532014000100005&lng=en&nrm=iso&tlng=en Tanto en Chile como en España se ha introducido recientemente un régimen de responsabilidad penal de las personas jurídicas que plantea muchos problemas, tanto en el plano sustantivo como en el procesal. El presente trabajo trata, desde una perspectiva comparada, algunas de las cuestiones problemáticas que surgen cuando una persona jurídica ocupa el lugar de sujeto pasivo en el marco de un proceso penal. En particular se estudia la condición en la que interviene la persona jurídica en dicho proceso penal, qué derechos procesales se le atribuyen y en concreto con qué alcance se le reconoce el derecho a no declarar, como instrumental del más genérico derecho de defensa. A continuación se intenta determinar cuál es el momento idóneo para formalizar la investigación o la imputación contra la persona jurídica para tratar de no retrasar indebidamente el nacimiento de su derecho de defensa. Por último, se tratará el tema de la representación de la persona jurídica en el proceso que, en vista de su falta de corporeidad necesita actuar en el marco del enjuiciamiento a través de una concreta persona física que declare en su nombre y ejercite el resto de las facultades autodefensivas que le corresponden a todo imputado.<hr/>Both Chile and Spain have recently introduced a system of criminal liability of juridical persons that poses a number of problems, at substantive and procedural levels. The present work deals, from a comparative perspective, with some of the problematic issues that arise when a juridical person occupies the place of defendant in the context of criminal proceedings. In particular we study the condition which involves the juridical person in the criminal process, which due process rights are attributed to it and, more particularly, to what extent it has the right to not testify as instrumental of the, more generic, right of defence. Then, it attempts to determine which is the ideal moment to formalize the imputation against the juridical person in order to try to not to unduly delay the birth of its right of defence. Finally, an attempt will be made to describe the subject of the juridical person's representation in proceedings that, due to its lack of corporeality, needs to act in the framework of the trial through a specific person to declare on its behalf and to exercise the rest of the defensive powers that correspond to every defendant. <![CDATA[<b>THOUGHTS ON LIMITS TO CLAIMS FOR CONTRACT PERFORMANCE</b>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-97532014000100006&lng=en&nrm=iso&tlng=en La ejecución forzada o, como preferiremos llamarle, la pretensión específica en favor del acreedor ante el incumplimiento, debe quedar sometida a ciertos límites si se le considera entre otros remedios a la inejecución del contrato. Estos límites refieren a los ya conocidos asociados a la idea de imposibilidad, otros que corresponde agrupar en términos de estándares y, por último, la facultad de moderar, excluir o fortalecer este remedio por vía convencional. Estas limitaciones contribuyen a delinear la operativa del remedio, otorgándole coherencia en el sistema de sanciones al incumplimiento contractual.<hr/>Enforcement actions, or as we prefer to call them, the creditor's specific claim in case of breach, should be subject to certain limits if, among other remedies, non-performance is an option. These limits are related to such familiar ideas as impossibility, as well as others that can be organized in terms of standards, and finally, the power to temper, exclude or strengthen this remedy by agreement. These limita-tions help outline the remedy in operational terms, providing coherence to the system of penalties for breach of contract. <![CDATA[<b>THE NEED OF GAS HYDRATE LEGISLATION IN CHILE</b>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-97532014000100007&lng=en&nrm=iso&tlng=en Los hidratos de gas son materia de discusión Química y Política. Estos últimos expertos ven una oportunidad económica de relevancia, intentando satisfacer las necesidades energéticas contemporáneas en Chile, debido a su descubrimiento dentro de jurisdicción. Mirando la falta de unanimidad en la interpretación que debe darse al bien, su exploración y explotación, este trabajo intenta explicar la naturaleza no concesible de esta manifestación de, al parecer, bastante importancia socioeconómica y entregar finalmente un avance al exégeta jurídico, principalmente mediante un análisis en ese carácter, mostrando finalmente la necesidad y obligación del Estado chileno de legislar y su respectivo contenido mínimo.<hr/>Gas hydrates are subject of Chemical and Political discussion. The experts on the subject see this as an important economic opportunity, trying to meet the contemporary energy needs in Chile because of its discovery within jurisdiction. Looking at the lack of unanimity in the interpretation that should be given to the good, its exploration and exploitation, this paper will attempt to explain the nature of this event, of apparently, considerable socioeconomic importance and, conclusively give deliver an advance to the legal exegete, mainly through an analysis in that matter, finally showing the need and obligation of the Chilean state to legislate within a certain minimal content. <![CDATA[<b>THE FISCAL TREATMENT OF PROFITS ACCORDING TO THE 2010 OCDE COVENTION MODEL AND ITS IMPACT ON THE CHILEAN NETWORK OF DOUBLE TAXATION AGREEMENTS</b>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-97532014000100008&lng=en&nrm=iso&tlng=en En virtud de la trascendencia y el alcance que tiene la modificación del artículo 7 del Modelo de Convenio de la OCDE 2010 y de la influencia que este Modelo implica para la red chilena de convenios de doble imposición, el trabajo se enfoca en dos grandes objetivos: contrastar la nueva versión del mentado artículo con su redacción anterior (Modelo de Convenio de la OCDE 2008) y analizar la repercusión que tuvo, y debería tener, la reforma de dicho precepto para los convenios fiscales chilenos. Luego de un minucioso repaso de los convenios de doble imposición firmados por Chile, nuestro análisis refleja que ninguno se adapta a la nueva versión del artículo 7, esto incluye a los acuerdos vigentes al momento de la reforma de 2010 y los firmados por posterioridad a esta. Entendemos que a los fines de mantener una línea coherente con su historia en materia de convenios fiscales internacionales, sumado a su no muy lejana incorporación como miembro de la OCDE (2010), sería conveniente que la Administración chilena siga, al menos en los nuevos tratados, los recientes lineamientos de la OCDE.<hr/>Considering the significance and scope of the Article 7 amendment of the 2010 OECD Convention Model and the influ-ence that this model implies for the Chilean network of double taxation convention, the paper focuses on two main objectives: contrast the new version of the aforementioned Article with its previous 2008 version and analyze the impact that this provision had, and should have, for Chilean tax treaties. After a thorough review of double taxation agreements signed by Chile our analysis shows that none is adapted to the new version of Article 7, this includes existing agreements at the time of the 2010 reform and subsequent treatments signed after that date. We understand that in order to maintain a consistent line with its international tax treaties history, and considering its recent incorporation as member of the OECD (2010), it is desirable that Chilean Administration should follow, at least in the new treaties, these recent OECD guidelines. <![CDATA[<strong>APPROACH TO A NORMATIVE ANALYSIS OF JUDICIAL REVIEW</strong>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-97532014000100009&lng=en&nrm=iso&tlng=en El presente trabajo busca llevar adelante un estudio de cómo el análisis normativo podría aplicarse a la revisión judicial de cons-titucionalidad relativa a las cláusulas de derechos fundamentales. Ello supone analizar si esas cláusulas son susceptibles de ser entendidas como normas constitucionales que pueden ser incompatibles con normas legales o infringidas por la acción del legislador. Finalmente -y luego de discutir los defectos de la "fórmula del peso" y de la teoría de la "lectura moral" de Dworkin-, se analizarán someramente las implicancias del modelo propuesto tanto en la teoría del razonamiento jurídico, como en la concepción de los derechos fundamentales.<hr/>This paper aims to study how a normative analysis could be applied to the judicial review of constitutionality concerning fundamental rights clauses. This involves analyzing whether such clauses are susceptible to be understood as constitutional norms that can be inconsistent with law or violated by legislative action. Finally -and after dis-cussing the disadvantages of the "weight formula" and Dworkin's "moral reading" theory-, we briefly discuss the implications of the proposed model in both the theory of legal reasoning and in the conception of fundamental rights. <![CDATA[<b>THE INTERESTS INVOLVED IN THE ENVIRONMENTAL DAMAGE</b>: <b>COMMENTS TO THE NEW ENVIRONMENTAL DAMAGE PROCEDURE IN LAW N° 20.600</b>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-97532014000100010&lng=en&nrm=iso&tlng=en El medio ambiente es un bien jurídico de naturaleza colectiva. En materia de daños ambientales existen variedad de intereses comprometidos puesto que su deterioro importa a un gran número de personas. Se analizará la Ley de Bases Generales del Medio Ambiente en función de los intereses que actualmente la norma tutela. Se harán presentes las consideraciones personales respecto del necesario reconocimiento que debe existir de las situaciones legitimantes activas obviadas por el legislador. Asimismo, será comentado el nuevo procedimiento por daño ambiental consagrado en la ley N° 20.600 a efectos de proponer que su estructura admite bajo sutiles modificaciones la participación de todos los interesados en un daño ambiental.<hr/>The environment as a legal right has a collective nature. An environmental damage involves variety of interests because its deterio-ration matters to many people. The Environmental Framework Law will be analyzed based on the current interests that are actually protected. We will state our personal considerations regarding the necessity to recognize the plaintifFs standing situations obviated by the legislator. Likewise, we will also comment the new environmental damage procedure enshrined in the Law N ° 20.600 in order to propose that a subtle modification to its structure should allow the intervention of every interested in an environmental damage. <![CDATA[<b>MODERNIZING ATTEMPTS IN CHILEAN COMPANY LAW</b>: <b>ANALYSIS OF LAW 20.494 AND 20.659</b>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-97532014000100011&lng=en&nrm=iso&tlng=en La modernización del Derecho societario ha tendido -entre otras múltiples aristas- a la simplificación de ciertos trámites tradicionales de su constitución, modificación y solución, de la mano del análisis económico del derecho, la electronificación del derecho en general, y la internacionalización de los mercados. Chile, en su intento por estar mejor posicionado en los rankings internacionales, también ha efectuado algunas modificaciones en esta materia. La presente investigación tiene por objeto estudiar y analizar los cambios legislativos instaurados, en aras de analizar sus aspectos más relevantes y algunas posibles problemáticas.<hr/>The modernization of company law has tended, -among other multiple edges- a simplification of certain traditional for-malities in its constitution, modification and solution, with the help of economic analysis of law, the overall electronic innovations in the field of law, and the internationalization of markets. Chile, in an attempt to be better positioned in the international rankings, has also made some changes in this area. This research aims to study and analyze the legisla-tive changes, in order to analyze ones its most relevant and some introduction of these possible problems. <![CDATA[<b>THE PROTECTION OF AN OWNER BEFORE WHOM IMPROPERLY WHITHHOLDS ITS PROPERTY</b>: <b>JURISPRUDENTIAL ANALYSIS OF THE ARTICLE 915 OF BELLO'S CODE</b>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-97532014000100012&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artículo examina la última regla del Título XII del Libro II del Código Civil, la cual parece indicar algo distinto a lo que señala la regulación de la acción reivindicatoria, al prescribir que "las reglas de este título se aplicarán contra el que poseyendo en nombre ajeno retenga indebidamente una cosa raíz o mueble, aunque lo haga sin ánimo de señor". Esta norma ha generado una serie de controversias en la literatura civil y la jurisprudencia chilenas. El trabajo identifica las tres preguntas que despierta el supuesto de hecho del art. 915, así como los asuntos procesales más relevantes que rondan a esta acción: la prueba del dominio, las prestaciones mutuas, una eventual indemnización de perjuicios y el plazo de restitución. En este análisis se demuestra que no siempre la acción de precario (art. 2195.2) será la más favorable al dueño que pretende recuperar un bien, y que el art. 915 del Código de Bello es un serio candidato a entenderse como la acción general de restitución de bienes en el Derecho Civil chileno.<hr/>This research aims is to examine the last rule of the XII Tile in the Chilean Civil Code, which seems to indicate something dif-ferent to what the recovery of possession action says: "the rules of this title shall apply against the one who, possessing in the name of others, improperly withholds a real estate or movable chattel, even if it does not do it on behalf of lord". This norm has generated a number of controver-sies in Chilean civil literature and jurisprudence. The study identifies the three questions that awakens the assumption made in Article 915, and the most important procedural features that this action has: proof of owner ship, mutual benefits, compensation and restitution dead line. The analysis demonstrates that the precarious action (Article 2195.2) will not always be the most favorable to the owner who intends to recover an asset, and that Article 915 of Bello's Code is a serious candidate to be understood as the general action for restitution of property in Chilean civil law. <![CDATA[<b>FINANCIAL SERNAC</b>: <b>NEW DUTIES OF INFORMATION AND CIVIL LIABILITY</b>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-97532014000100013&lng=en&nrm=iso&tlng=en La Ley N° 20.555, que lleva el nombre ciudadano de "Ley del SERNAC Financiero", alude a un tipo de consumidor en particular -el "consumidor financiero"- quien suele encontrarse en una posición negociadora poco favorable en razón de las asimetrías del mercado financiero. Dado que la confianza es crucial en estos actos de consumo, esta legislación ha puesto el énfasis en un nuevo estatuto de deberes de información, cuyo incumplimiento por parte de las entidades financieras faculta al consumidor financiero para solicitar una indemnización de perjuicios, además de la eventual nulidad del acto, cuando haya sido "inducido a error". El remedio de la responsabilidad va en interés directo del consumidor (a diferencia de las multas que van a beneficio fiscal), de modo que será muy importante para sus intereses cómo nuestra jurisprudencia interpretará los casos en que fue "inducido a error" al negociar en el mercado financiero.<hr/>The law N° 20.555, known by the popular name of "Law of financial SERNAC" makes reference to a sort of particular consumer -the "financial consumer"- which finds itself in a less favorable negotiat-ing position owing to the asymmetries in the financial market. Since trust is crucial in these consumption acts, this legislation has emphasized the new information duties statute. In case this statute is not carried out by the financial institutions, the financial consumer is entitled to request compensation for damages, besides a possible cancellation of the act when it has been "led into error". The responsibility solution is in direct interest of the consumer (unlike fines which are in fiscal benefit), so it will be very important for the consumer's interest the way cases "led into error" are interpreted by our jurisprudence when negotiating in the financial market. <![CDATA[<b>LEGISLATORS AND JUDGES OPPOSITE CONSTITUTIONAL GENDER EQUALITY</b>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-97532014000100014&lng=en&nrm=iso&tlng=en El presente trabajo tiene por objeto el analizar la forma como el Congreso y los Tribunales chilenos han respondido al principio constitucional de la igualdad entre el hombre y la mujer. En el caso del Congreso se sugiere una tipología de la igualdad, en función de los criterios que justificarían las diferenciaciones y las igualaciones entre los sexos. En el caso de los Tribunales de Justicia en Chile, se examinan algunos casos en los que la diferencia de los sexos sería un elemento determinante en la solución del conflicto, y se ofrece una clasificación básica de las actitudes que ha adoptado respecto de la materia.<hr/>This paper analyzes the way in which the Chilean Congress and Courts respond to the constitutional principle of equality between man and woman. In the Congress' case, an equality typology is suggested, which is based on the criteria that would justify the differences and equalities between sexes. For the Courts, on the other hand, some cases are examined in which the difference between sexes would be a decisive factor in resolving the conflict. Finally, a basic classification is provided over the attitudes adopted. <![CDATA[<b>RESPONSABILIDAD DEL EMPLEADOR POR LOS ACTOS DE ACOSO LABORAL DE SUS SUBORDINADOS</b>: <b>COMENTARIO DEL FALLO DEL TRIBUNAL DE LETRAS DEL TRABAJO DE TEMUCO, 24 DE ABRIL DE 2012, RIT T-10-2012</b>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-97532014000100015&lng=en&nrm=iso&tlng=en El presente trabajo tiene por objeto el analizar la forma como el Congreso y los Tribunales chilenos han respondido al principio constitucional de la igualdad entre el hombre y la mujer. En el caso del Congreso se sugiere una tipología de la igualdad, en función de los criterios que justificarían las diferenciaciones y las igualaciones entre los sexos. En el caso de los Tribunales de Justicia en Chile, se examinan algunos casos en los que la diferencia de los sexos sería un elemento determinante en la solución del conflicto, y se ofrece una clasificación básica de las actitudes que ha adoptado respecto de la materia.<hr/>This paper analyzes the way in which the Chilean Congress and Courts respond to the constitutional principle of equality between man and woman. In the Congress' case, an equality typology is suggested, which is based on the criteria that would justify the differences and equalities between sexes. For the Courts, on the other hand, some cases are examined in which the difference between sexes would be a decisive factor in resolving the conflict. Finally, a basic classification is provided over the attitudes adopted. <![CDATA[<b>"CONTROVERSIA MARÍTIMA PERÚ CONTRA CHILE"</b>: <b>COMENTARIO A LA SENTENCIA DE LA CORTE INTERNACIONAL DE JUSTICIA DE FECHA 27 DE ENERO DE 2014</b>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-97532014000100016&lng=en&nrm=iso&tlng=en El presente trabajo tiene por objeto el analizar la forma como el Congreso y los Tribunales chilenos han respondido al principio constitucional de la igualdad entre el hombre y la mujer. En el caso del Congreso se sugiere una tipología de la igualdad, en función de los criterios que justificarían las diferenciaciones y las igualaciones entre los sexos. En el caso de los Tribunales de Justicia en Chile, se examinan algunos casos en los que la diferencia de los sexos sería un elemento determinante en la solución del conflicto, y se ofrece una clasificación básica de las actitudes que ha adoptado respecto de la materia.<hr/>This paper analyzes the way in which the Chilean Congress and Courts respond to the constitutional principle of equality between man and woman. In the Congress' case, an equality typology is suggested, which is based on the criteria that would justify the differences and equalities between sexes. For the Courts, on the other hand, some cases are examined in which the difference between sexes would be a decisive factor in resolving the conflict. Finally, a basic classification is provided over the attitudes adopted. <![CDATA[<b>ANALIZANDO LA TESIS DE LOS <em>DERECHOS IMPLÍCITOS</em></b>: <b>COMENTARIO A LA SENTENCIA DEL TRIBUNAL CONSTITUCIONAL RECAÍDA SOBRE EL REQUERIMIENTO DE INAPLICABILIDAD ROL N° 2.408-2013 DE 6 DE MARZO DE 2014</b>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-97532014000100017&lng=en&nrm=iso&tlng=en El presente trabajo tiene por objeto el analizar la forma como el Congreso y los Tribunales chilenos han respondido al principio constitucional de la igualdad entre el hombre y la mujer. En el caso del Congreso se sugiere una tipología de la igualdad, en función de los criterios que justificarían las diferenciaciones y las igualaciones entre los sexos. En el caso de los Tribunales de Justicia en Chile, se examinan algunos casos en los que la diferencia de los sexos sería un elemento determinante en la solución del conflicto, y se ofrece una clasificación básica de las actitudes que ha adoptado respecto de la materia.<hr/>This paper analyzes the way in which the Chilean Congress and Courts respond to the constitutional principle of equality between man and woman. In the Congress' case, an equality typology is suggested, which is based on the criteria that would justify the differences and equalities between sexes. For the Courts, on the other hand, some cases are examined in which the difference between sexes would be a decisive factor in resolving the conflict. Finally, a basic classification is provided over the attitudes adopted. <![CDATA[<b>ANÁLISIS COSTO-BENEFICIO JUDICIAL/ANÁLISIS COSTO-BENEFICIO ADMINISTRATIVO: COMENTARIOS AL FALLO DE LAS CICLOVÍAS EN RANCAGUA</b>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-97532014000100018&lng=en&nrm=iso&tlng=en El presente trabajo tiene por objeto el analizar la forma como el Congreso y los Tribunales chilenos han respondido al principio constitucional de la igualdad entre el hombre y la mujer. En el caso del Congreso se sugiere una tipología de la igualdad, en función de los criterios que justificarían las diferenciaciones y las igualaciones entre los sexos. En el caso de los Tribunales de Justicia en Chile, se examinan algunos casos en los que la diferencia de los sexos sería un elemento determinante en la solución del conflicto, y se ofrece una clasificación básica de las actitudes que ha adoptado respecto de la materia.<hr/>This paper analyzes the way in which the Chilean Congress and Courts respond to the constitutional principle of equality between man and woman. In the Congress' case, an equality typology is suggested, which is based on the criteria that would justify the differences and equalities between sexes. For the Courts, on the other hand, some cases are examined in which the difference between sexes would be a decisive factor in resolving the conflict. Finally, a basic classification is provided over the attitudes adopted. <![CDATA[<b>LETELIER LOYOLA, ENRIQUE (2013). <i>El derecho fundamental al recurso en el proceso penal</i></b>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-97532014000100019&lng=en&nrm=iso&tlng=en El presente trabajo tiene por objeto el analizar la forma como el Congreso y los Tribunales chilenos han respondido al principio constitucional de la igualdad entre el hombre y la mujer. En el caso del Congreso se sugiere una tipología de la igualdad, en función de los criterios que justificarían las diferenciaciones y las igualaciones entre los sexos. En el caso de los Tribunales de Justicia en Chile, se examinan algunos casos en los que la diferencia de los sexos sería un elemento determinante en la solución del conflicto, y se ofrece una clasificación básica de las actitudes que ha adoptado respecto de la materia.<hr/>This paper analyzes the way in which the Chilean Congress and Courts respond to the constitutional principle of equality between man and woman. In the Congress' case, an equality typology is suggested, which is based on the criteria that would justify the differences and equalities between sexes. For the Courts, on the other hand, some cases are examined in which the difference between sexes would be a decisive factor in resolving the conflict. Finally, a basic classification is provided over the attitudes adopted. <![CDATA[<b>SÁNCHEZ-LASHERAS,</b> <b>MIGUEL</b> <b>(2012), <i>Las negociaciones concordatarias y la transición política española (1972-1976). El acuerdo de 28 de julio de 1976</i></b>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-97532014000100020&lng=en&nrm=iso&tlng=en El presente trabajo tiene por objeto el analizar la forma como el Congreso y los Tribunales chilenos han respondido al principio constitucional de la igualdad entre el hombre y la mujer. En el caso del Congreso se sugiere una tipología de la igualdad, en función de los criterios que justificarían las diferenciaciones y las igualaciones entre los sexos. En el caso de los Tribunales de Justicia en Chile, se examinan algunos casos en los que la diferencia de los sexos sería un elemento determinante en la solución del conflicto, y se ofrece una clasificación básica de las actitudes que ha adoptado respecto de la materia.<hr/>This paper analyzes the way in which the Chilean Congress and Courts respond to the constitutional principle of equality between man and woman. In the Congress' case, an equality typology is suggested, which is based on the criteria that would justify the differences and equalities between sexes. For the Courts, on the other hand, some cases are examined in which the difference between sexes would be a decisive factor in resolving the conflict. Finally, a basic classification is provided over the attitudes adopted. <![CDATA[<b>SUNSTEIN, CASS</b> <b>(2009) <i>Leyes de miedo. Más allá del principio de precaución</i></b>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-97532014000100021&lng=en&nrm=iso&tlng=en El presente trabajo tiene por objeto el analizar la forma como el Congreso y los Tribunales chilenos han respondido al principio constitucional de la igualdad entre el hombre y la mujer. En el caso del Congreso se sugiere una tipología de la igualdad, en función de los criterios que justificarían las diferenciaciones y las igualaciones entre los sexos. En el caso de los Tribunales de Justicia en Chile, se examinan algunos casos en los que la diferencia de los sexos sería un elemento determinante en la solución del conflicto, y se ofrece una clasificación básica de las actitudes que ha adoptado respecto de la materia.<hr/>This paper analyzes the way in which the Chilean Congress and Courts respond to the constitutional principle of equality between man and woman. In the Congress' case, an equality typology is suggested, which is based on the criteria that would justify the differences and equalities between sexes. For the Courts, on the other hand, some cases are examined in which the difference between sexes would be a decisive factor in resolving the conflict. Finally, a basic classification is provided over the attitudes adopted. <![CDATA[<b>STORINI, CLAUDIA y ALENZA GARCÍA, JOSÉ FRANCISCO (2012) <i>Materiales sobre neoconstitucionalismo y nuevo constitucionalismo latinoamericano</i></b>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-97532014000100022&lng=en&nrm=iso&tlng=en El presente trabajo tiene por objeto el analizar la forma como el Congreso y los Tribunales chilenos han respondido al principio constitucional de la igualdad entre el hombre y la mujer. En el caso del Congreso se sugiere una tipología de la igualdad, en función de los criterios que justificarían las diferenciaciones y las igualaciones entre los sexos. En el caso de los Tribunales de Justicia en Chile, se examinan algunos casos en los que la diferencia de los sexos sería un elemento determinante en la solución del conflicto, y se ofrece una clasificación básica de las actitudes que ha adoptado respecto de la materia.<hr/>This paper analyzes the way in which the Chilean Congress and Courts respond to the constitutional principle of equality between man and woman. In the Congress' case, an equality typology is suggested, which is based on the criteria that would justify the differences and equalities between sexes. For the Courts, on the other hand, some cases are examined in which the difference between sexes would be a decisive factor in resolving the conflict. Finally, a basic classification is provided over the attitudes adopted.