Scielo RSS <![CDATA[Veritas]]> http://www.scielo.cl/rss.php?pid=0718-927320160002&lang=pt vol. num. 35 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.cl/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.cl <![CDATA[<strong>The gift-reciprocity as motor of human development</strong>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-92732016000200001&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Por muchos años los economistas han afirmado que los individuos buscan maximizar la riqueza para maximizar su utilidad (satisfacción), porque "si somos más ricos, somos más felices". Es necesario reconocer que la vida buena, la felicidad, es la combinación de bienes materiales y de bienes relacionales. "Relaciones": es una gran preocupación, porque hoy el "bien escaso", son las relaciones genuinas, la confianza, la fraternidad. El "otro" como persona es, en sí mismo, un valor absoluto no sujeto a transacciones. La sociedad utilitarista cambia los bienes relacionales por bienes de consumo que desprecian la relación con la naturaleza, con la comunidad, con los derechos humanos, con los más vulnerables. El notable economista Amartya Sen es quien despliega la multidimensionalidad del desarrollo humano pero no encara la categoría del don-reciprocidad aunque una lectura profunda podría reconocer que esta categoría subyace en su visión humanista tal vez sin habérselo propuesto nunca. Una de las tareas esenciales dentro del amplio debate sobre el desarrollo humano integral es la profundización de la categoría de la relación, del paradigma relacional. El don, la reciprocidad en economía van ocupando un espacio.<hr/>For years now, economists have stated that individuals search to maximize richness in order to maximize its utility (satisfaction), because "richer means happier". There is a need to recognize that good life, happiness, is a combination of both materials and relationships. "Relationships": this is matter of preoccupation, because today "the scarce good", are genuine relationships, trust, confidence, fraternity. The "other" as a person is, in itself, an absolute value not subject to transactions. A utilitarian society changes relationships for useful goods that despise the interaction with nature, with the community, with human rights, with the most vulnerable. The renowned economist Amartya Sen displays the multidimensional vision of human development but does not face the category of gift-reciprocity even though a deeper view could recognize that this category underlies in his humanist vision, perhaps without even having thought of this. One of the main tasks inside the wide debate on complete human development is to deepen the category of relationships, the relational paradigm. The gift, the reciprocity in economy are already winning their space. <![CDATA[<strong>Toward a cordial economy</strong>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-92732016000200002&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Los comportamientos económicos no muestran una única fuente motivacional: el autointerés. Son más bien el resultado de múltiples causas, entre las cuales destacan los sentimientos prosociales y los principios y valores morales. Tales evidencias han permitido pensar en la posibilidad de encontrar un modelo económico alternativo, más humano, eficaz y beneficioso para todas las partes afectadas por la actividad. El objetivo de este trabajo es proponer desde una perspectiva civil -como la desarrollada por Stefano Zamagni- y cordial -como la desarrollada por Adela Cortina- orientaciones para el diseño de una economía a la altura de aquello que el momento histórico exige, a través de instituciones, organizaciones y empresas que incluyan en sus diseños aspectos tan importantes como la compasión, el cuidado, la reciprocidad, el compromiso y la participación activa y comprometida de la sociedad civil.<hr/>Economic behavior do not show a single motivational source: self-interest. They are rather the result of multiple causes, among which prosocial sentiments and principles and moral values. Such evidence has let himself think about the possibility of finding a more humane, effective and beneficial for all parties affected by the activity alternative economic model. The aim of this paper is to propose from a civil perspective, as developed by Stefano Zamagni, and cordial, as developed by Adela Cortina, guidelines for the design of an economy at the height of what the historical moment demands through institutions, organizations and companies to include in their designs such important aspects as compassion, care, reciprocity, commitment and active and committed participation of civil society. <![CDATA[<strong>Speculation, feeling and scission in the young Fichte</strong>: <strong>Analysis of his </strong><em><b>"Aphorisms on Religion and Deism"</b></em>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-92732016000200003&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artículo propone un análisis de los Aforismos sobre religión y deísmo escritos por J. G. Fichte en 1790, poco antes de su conversión a la filosofía kantiana. Sostenemos que este texto no expresa la adhesión de Fichte al determinismo, ni al punto de vista del corazón, ni tampoco se limita a presentar la religión y el deísmo como dos sistemas opuestos. Según nuestra interpretación, Fichte defiende dos tesis. En primer lugar, que la mezcla de ambos sistemas es inaceptable y hay que respetar el límite que existe entre ellos. En segundo lugar, que es imposible sostener ninguno de los dos sistemas, porque necesariamente entran en colisión y dejan al ser humano en una situación de desgarramiento. La conclusión del fragmento es, por lo tanto, la necesidad de buscar una posición superadora, que logre subsanar la escisión. Esa posición superadora será la Doctrina de la ciencia, que modifica los términos del planteo antagónico y logra la reconciliación de la libertad y la filosofía.<hr/>This article proposes an analysis of the Aphorisms on Religion and Deism written by J. G. Fichte in 1790, shortly before his conversion to the Kantian philosophy. We argue that this text does not express Fichte’s accordance with determinism, or with the point of view of the heart, nor merely present religion and deism as two opposing systems. According to our interpretation, Fichte defends two theses. First, that the mixture of both systems is unacceptable and the limit between them must be respected. Secondly, that it is impossible to affirm neither of them, because they necessarily collide and leave the human being in a situation of scission. The conclusion of the fragment is, therefore, the need to seek a position that overcomes this situation of scission. That position will be the Doctrine of science, which amends the antagonistic terms of the dilemma and achieves the reconciliation between freedom and philosophy. <![CDATA[<strong>A philosophy course from colonial Chile</strong>: <strong>Juan de Fuica’s "Commentaries On the Soul" (1689)</strong>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-92732016000200004&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El siguiente artículo revisa brevemente diferentes aspectos de los Comentarios Acerca del alma, dictados por el franciscano chileno fray Juan de Fuica, en mayo de 1689, en el Colegio San Diego de Alcalá de Santiago de Chile. Presentamos, primero, una nota biográfica del fraile con información relativa a su trayectoria académica y administrativa dentro de la orden franciscana. Luego, analizamos en cinco categorías los aspectos fundamentales de este curso inédito: características generales, características del lenguaje, estructura, método de enseñanza y contenidos ad mentem Scoti. Creemos que con la edición de este testimonio exclusivo de la enseñanza filosófica de la época, visibilizamos el patrimonio filosófico colonial del país y, en consecuencia, llenamos una gran laguna en la historia de la filosofía chilena.<hr/>This article briefly reviews the different aspects of the Commentaries On the Soul, dictated in 1689 by Chilean Franciscan Friar Juan de Fuica at San Diego de Alcalá College, Santiago de Chile. First, we present a biographical note on the Friar with information concerning his academic and administrative career within the Franciscan order. Second, we analyze in five categories the fundamental aspects of this unreleased manuscript: general features, language features, structure, teaching method and ad mentem Scoti contents. We believe that with the edition of this exclusive testimony of philosophical teachings at that time, we give visibility to the colonial philosophical heritage of the country and, thereby, fill a gap in the history of Chilean philosophy. <![CDATA[<strong>Marsilius of Padua or the origins of western political liberalism</strong>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-92732016000200005&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este trabajo tiene por objeto investigar desde un punto vista histórico filosófico las consecuencias políticas de la separación entre la razón y la fe en el pensamiento de Marsilio de Padua (ca. 1275/80-1342/43). En él se explora la crisis que produce la aceptación irrestricta de la metafísica de Aristóteles, autor a partir del cual Marsilio realiza su análisis de la civitas, y algunas de sus consecuencias inmediatas en la filosofía política y el orden jurídico social de su tiempo: el uso de la razón pura como instrumento exclusivo de análisis social, la separación de la ley humana de la ley eterna, y la búsqueda y consecución del bien común inmanente por sobre el trascendente, antecedentes que conforman el inicio del llamado liberalismo político. A modo de conclusión, se intentará demostrar que algunos de los postulados básicos que caracterizan el pensamiento liberal político moderno se encuentran virtualmente precontenidos en el pensamiento de este filósofo medieval.<hr/>This work aims to investigate from a historic and philosophical point of view, the political consequences of the break up between faith and reason in Marsilius of Padua’s thought (ca. 1275/80-1342/43). It’s explored the crisis generated by the unrestricted acceptance of Aristotle’s metaphysics, from whom Marsilius raises his analysis of the civitas, and some of the immediate consequences in the political philosophy and the legal social order of his time: the use of pure reason as an exclusive instrument of social analysis, the separation of the human law from the eternal law, and the research and attainment of the immanent common good over the transcendent one, a background that builds the so called political liberalism. As a way to conclude, we’ll try to demonstrate that some of the basic premises that distinguish the modern liberal thought are virtually pre-held in Marsilius of Padua’s philosophy. <![CDATA[<strong>The problem of the community</strong>: <strong>Arendt, Tönnies and Leroux</strong>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-92732016000200006&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Hannah Arendt es sin duda una de las grandes defensoras de la comunidad política, la cual es integrada por ciudadanos que ejercen su libertad mediante la palabra y la acción en el espacio público. Los elementos fundamentales de la comunidad son la justicia y la igualdad. Pero, aunque Arendt fue teóloga, ella acusa al cristianismo primitivo de haber reducido la libertad pública a lo privado de la persona, realzando el amor y la compasión. Sin embargo, Tönnies y Leroux recuperan la importancia de los lazos fraternos y familiares que pueden formar comunidades sólidas, y cohesionar la vida social para que puedan aflorar el dialogo, los consensos y la opinión ciudadana.<hr/>Hannah Arendt is undoubtedly one of the great defenders of the political community, which is made up of citizens exercising their freedom through word and action in public space. The key elements of the community are justice and equality. But although Arendt was a theologian, she accuses the primitive Christianity have reduced public release private person, enhancing the love and compassion. However, Tönnies and Leroux recover the importance of family and fraternal bonds that can form strong communities, social life and unite so that they can emerge dialogue, consensus and public opinion. <![CDATA[<strong>‘The Human Condition’ and the Mystical Experience from Etty ELillesum’s diaries</strong>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-92732016000200007&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt En el ámbito de la situación presente de crisis de lo humano, así como de la efusión actual del fenómeno místico, esta reflexión se aproxima a la experiencia mística contemporánea a través de uno de sus testigos: Etty Hillesum. El acercamiento a la trama narrativa de su diario hizo posible que el decir del ser, el decir sobre lo humano en la experiencia mística se abriera paso a través de un ejercicio hermenéutico existencial con la mediación del relato. El asunto central consistió en buscar en la experiencia mística la raíz y expresiones de su fuerza humanizadora. En este sentido, a partir de una aproximación a ‘lo humano’ desde las categorías: interioridad, actitud teologal y alteridad, la reflexión abrió el paso a la consideración sobre la experiencia mística y su conexión con ‘lo humano’ que busca humanidad. Asunto éste que hizo posible plantear algunas perspectivas que contribuyan a explicitar el potencial humanizador de la Experiencia Mística hoy.<hr/>ln the ambit of the present situation of the crisis of the 'human', as well as of the current outpouring of the mystic phenomenon, this reflection approaches contemporary mystical experience by one of its witnesses: Etty Hillesum. The approach to the narrative of her diary made it possible to soy of the "being", which is to say about the human in the mystical experience would open a way through a hermeneutic existential exercise with the mediation of the story. The main issue consisted of searching in the mystical experience, the root and expressions of its humanizing force. In this sense, from an approximation to the 'human' from the categories: interiority, theological attitude and otherness, the reflection opened the way for consideration on the mystical experience and its connection with the 'human' which seeks its humanity. This matter which made it possible to set out some perspectives that contribute to make explicit the humanizing potential of the Mystical Experience today. <![CDATA[<strong>The union of similarity</strong>: <strong>supernatural end of existence. An anthropological meditation on the origin and purpose of mysticism, according to saint John of the Cross</strong>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-92732016000200008&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El propósito de estas páginas es describir los rasgos esenciales del misticismo como modalidad de la vida fáctica, a partir del análisis de un fenómeno hermenéutico: la obra poética y doctrinal de San Juan de la Cruz. La intención es plantear la pregunta por el origen y el sentido último de la existencia, con el fin de mostrar que la mística destaca por su radicalidad de entre los caminos que conducen al hombre a la plenitud. Esta meditación filosófico-teológica es antropología por su objeto; es fenomenología, por su método; hermenéutica, porque aquello a lo que se dirige la pregunta por el ser del hombre es una construcción textual.<hr/>The purpose of these pages is to describe the essential features of mysticism as a modality of factual life, based on an analysis of a hermeneutic phenomenon: the poetry and the doctrine of Saint John of the Cross. The intention is to ask for the source and the ultimate meaning of existence, in order to show that the Mystic stands by its radicalism among the paths that lead to the man in the fullness. This philosophical-theological meditation is anthropology by its object; is phenomenology, its method; hermeneutics, because that what the question is directed by the being of man is a textual construction. <![CDATA[<strong>Thought of Christ and greek idealism</strong>: <strong>for Laberthonnière rereading</strong>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-92732016000200009&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El realismo cristiano y el idealismo griego, obra de Laberthonnière, propone una cuestión que es actual justamente por el hecho que ha sido dada por obvia, censurada y olvidada en el contexto teológico de casi toda la historia de la Iglesia. Es decir, plantea preguntas acerca de la posibilidad y conveniencia del uso de la forma mentis del pensamiento griego (expresado por su filosofía) en el ámbito de la fe cristiana y de su filosofía-teología. Para Laberthonnière, como muestra en esta obra, es imposible una concordancia entre estos dos pensamientos so pena de una desnaturalización de la misma fe cristiana. Indirectamente, esta obra pone a tema la originalidad del pensamiento de Cristo que es hebreo y no griego y cómo la asunción del pensamiento filosófico griego puede llevar a una desnaturalización del pensamiento hebreo de Cristo y de la fe cristiana vivida en la Iglesia.<hr/>Christian realism and Greek idealism, Laberthonnière work, puts a question that is now precisely because it has been given by obvious, censured and forgotten in the theological context of almost the entire history of the Church. That is, it puts questions about the possibility and desirability of using the forma mentis of Greek thought (expressed by its philosophy) in the field of Christian faith and philosophy-theology. To Laberthonnière, as shown in this work, there is an impossible concordance between these two thoughts on pain of distortion of the Christian faith. Indirectly, this book puts theme originality of thought of Christ which is Hebrew and not Greek and as the assumption of Greek philosophical thought can lead to a distortion of Hebrew thought of Christ and the Christian faith lived in the Church. <![CDATA[<strong>The new creation in Paul's thought</strong>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-92732016000200010&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt En la tradición teológica de la religión judía que demostró poseer Pablo de Tarso, el Dios de Israel tiene el poder de crear y el poder de volver a crear; es decir, realizar una nueva creación. Pablo experimentó cómo en Jesús, Dios ha revelado la salvación, el perdón de los pecados por amor a toda la humanidad; y cada vez que un ser humano recibe este don por parte de Dios, se genera un nuevo ser. La comprensión e interpretación del mensaje teológico de Pablo sobre el tema de la nueva creación se basa en el discurso tomado en la carta de Pablo a los Gálatas (6, 11-16) y en las proposiciones escritas a los Corintios (2 Co 5, 17). Esta hermenéutica se complementa con la comprensión de otro discurso sobre el tema de la creación expuesto en la carta a los Romanos (8, 18-22).<hr/>In the theological tradition of the Jewish religion that Paul of Tarsus proved to have, the God of Israel has the power to create and the power to re-create; that is, making a new creation. Paul experienced that in Jesus, God has revealed salvation, forgiveness of sins for the sake of all mankind, and every time which a human being receives this gift from God, a new being is created. The theological understanding and interpretation of Paul's message on the subject of the new creation is based on the speech made in his letter to the Galatians (6: 11-16) and in one of his propositions in Corinthians (2 Co 5: 17). This hermeneutics is complemented from the understanding of another speech about the creation exposed in the Letter to the Romans (8: 18-22).