Scielo RSS <![CDATA[Revista de la construcción]]> http://www.scielo.cl/rss.php?pid=0718-915X20150003&lang=pt vol. 14 num. 3 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.cl/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.cl <![CDATA[<b>IR thermography applies to the detection of solar panel</b>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-915X2015000300001&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Solar panels with photovoltaic cells that generate solar power for inclusion in the electricity grid have been installed in the south-facing wall of the Science and Technology Building in the University of Oviedo (Spain) in order to generate clean energy. We describe the application of infrared thermography to the monitoring and detection of defects in the solar panels, based on measurements made in situ between January and May 2011. The results show temperature differences in the panels attributable to panel defects, poor panel functioning or defects in panel assembly and arrangement.<hr/>En aplicación del empleo de energías limpias se ha dispuesto en la fachada sur del Edificio Científico Tecnológico de la Universidad de Oviedo (España) una instalación de paneles fotovoltaicos, para la obtención de energía eléctrica y su posterior entrega a la red. El presente artículo muestra la aplicación de la termografía infrarroja en el seguimiento y detección de anomalías o defectos en dichos paneles fotovoltaicos, a partir de mediciones in situ, realizadas entre los meses de enero y mayo de 2011. Los resultados obtenidos muestran diferencias de temperatura en los paneles, que pueden ser atribuidas a defectos en las placas, mal funcionamiento de las mismas o defectos en el montaje y disposición de los mismos. <![CDATA[<b>Mechanical properties of load bearing walls made of uruguayan hollow ceramic bricks</b>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-915X2015000300002&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt This paper presents an analysis of the mechanical characteristics of masonry walls made of hollow ceramic uruguayan bricks, based on results obtained in laboratory tests that determine the compressive, bending and shear strength of brickwork specimens and the compressive strength of the hollow or perforated bricks used to manufacture them. It also discusses the way the specimens fail and the dependence of the masonry walls mechanical strength on the compressive strength of the bricks. A strong relationship between the compressive strength of brickwork specimens tested and the compressive strength of the bricks they were manufactured with, is observed. The equations that best appear to link these two mechanical characteristics, for bricks with compressive strengths up to 25 daN/cm2, were determined. However, is not observed a direct relation between tested brickwork specimens bending or shear strength, and the compressive strength of the bricks with which they were manufactured. It seems crucial, both in masonry bending and shear strength, the adhesion between ceramic bricks and mortar.<hr/>Este artículo analiza las características mecánicas de muros fabricados con mampuestos cerámicos huecos uruguayos, basándose en resultados obtenidos en ensayos de laboratorio que determinan la resistencia a compresión, flexión y cortante de prismas de mampostería, y la resistencia a compresión de los mampuestos utilizados para la confección de dichos prismas. Se discuten las formas de rotura de las probetas y se analiza la posible dependencia de los valores de resistencia mecánica de la mampostería hueca de los valores de resistencia a la compresión de los mampuestos con que ésta fue confeccionada. Se observa una fuerte relación entre la resistencia a compresión de los prismas de mampostería ensayados y la resistencia a compresión de los mampuestos con que fueron fabricados y se determinaron las ecuaciones que mejor parecen vincular estas dos características mecánicas, para mampuestos con resistencias a la compresión de hasta 25 daN/cm2. No se observa, sin embargo, una relación directa entre las resistencias a flexión y cortante de los prismas de mampostería ensayados y la resistencia a compresión de los mampuestos con que fueron fabricados. Parecería ser determinante, tanto en la resistencia a flexión como a cortante de la mampostería, la adherencia entre el mortero y los mampuestos. <![CDATA[<b>Mechanical properties of mortars containing recycled ceramic as a fine aggregate replacement</b>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-915X2015000300003&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt We study the behavior of mortars where 0%, 10%, 20%, 30%, 50% and 100% of their original natural sand was replaced by ceramic sand in a search of potential new building materials that will help to conserve natural resources and that are environmentally friendly. In this paper, the physical properties of the sands and their derived mortars, including their compressive strength, flexural strength, and shrinkage due to base and total drying, are characterized. Our results show that the compressive and flexural strengths of the recycled mortars decrease proportionally to the amount of natural sand replacement used. A similar behavior is observed for the shrinkage due to drying in mortars with low ceramic substitutions (10%, 20% and 30%). Based on these findings, we believe that the use of mortars made with recycled sand (with substitution contents lower than 30%) could be feasible in applications where the mechanical requirements are low.<hr/>A partir de la búsqueda de nuevas alternativas en el área de construcción que ayuden a la conservación de los recursos naturales y del medio ambiente, se estudia el comportamiento de morteros con sustituciones parciales de reemplazo del 0%, 10%, 20%, 30%, 50% y 100% de arena cerámica reciclada por arena natural. Se caracterizan las propiedades físicas de las arenas estudiadas, así como las propiedades mecánicas de los morteros resultantes de ellas; tales como la resistencia a la compresión, flexión y de retracción básica, por secado y total. Los resultados obtenidos indican que para la resistencia a compresión y a flexión de los morteros reciclados, éstos sufren decrementos proporcionales al remplazo de la arena natural; sin embargo, para el caso de la retracción por secado éstos reportan comportamiento similar (morteros con sustituciones bajas de 10%, 20% y 30%). En base a lo anterior, morteros con arena cerámica reciclada (con contenidos menores al 30% de reemplazo) podrían ser factibles de su utilización en aplicaciones, en las cuales los requerimientos de éstos sean bajos. <![CDATA[<b>Solar radiation in urban projects</b>: <b>financial analysis of a photovoltaic system for a habitation house in the metropolitan area of monterrey, nuevo leon, mexico.</b>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-915X2015000300004&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Photovoltaic systems have been presented as an alternative to the substitution of fossil fuel energy consumption in urban development projects around the world. Their implementation is however dependent on factors with high variability, such as the amount of solar radiation that reaches the ground, climate in the area, consumption patterns, among other things. All these are a direct function of the project's geographic location. However in the majority of cases, it is economic concerns that finally determine the feasibility of implementation. Therefore, this investigative paper carries out a financial analysis of the implementation of a photovoltaic system for two homes, one with a low degree of energy consumption, and one with a high degree of energy consumption, in the metropolitan area of Monterrey, Nuevo León, Mexico, taking into account all factors involved. Amortization tables are made with the results, where it is established the number of years required to recover the investment, with these is possible to financially evaluate the use of photovoltaic paneling that harness the solar resource in Urban Developments in the study area.<hr/>Los sistemas Fotovoltaicos se han presentado como una alternativa a la sustitución del consumo de energías fósiles en el desarrollo de los Proyectos Urbanos alrededor del mundo. Su implementación depende de factores con alta variabilidad, como la cantidad de radiación solar que llega al suelo, el clima en la zona, las costumbres de consumo, entre otras. Todas ellas son función directa de la ubicación geográfica donde se ubique el proyecto. Además, en la mayoría de los casos el factor económico es el que determina finalmente la factibilidad de implementación. Así, en el presente trabajo de investigación, se efectúa un Análisis Financiero de la implementación de un Sistema Fotovoltaico para dos casas, una con consumos bajos y la otra con consumos altos, en la zona Metropolitana de Monterrey, Nuevo León, México. En donde se tome en cuenta todos los factores involucrados. Con los resultados se elaboran tablas de amortización, en las que se establece el número de años necesarios para recuperar la inversión, con ellas es posible evaluar económicamente el uso de paneles fotovoltaicos que aprovechar el recurso solar en Desarrollos Urbanos en el área de estudio. <![CDATA[<b>The wedge effect in the beam column joint of the Multipurpose Construction System for Cuba (SMAC system)</b>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-915X2015000300005&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt In the present paper an innovative solution for a structurally continuous beam- column joint in prefabricated structure is described. It is rapidly executed and very safe and has been widely used in different constructions for research centers, universities and others. This type of connection is one of the distinguished features in the Multipurpose Construction System for Cuba (SMAC System). Its behavior is based on the wedge effect and friction action developed between two inclined planes in both elements being connected. Full scale tests are described herein and the results obtained proved the efficiency. Transmission of vertical loads as well as bending moments through the joint are guaranteed. This is particularly important in frame structures since horizontal loads due to wind are very large in Cuba because of hurricanes.<hr/>En el presente trabajo se describe una novedosa solución para una unión continua viga columna en estructuras prefabricadas. La misma es segura y de rápida ejecución y ha sido ampliamente empleada en diferentes construcciones para centros de investigación, universidades y otras obras. Este tipo de conexión constituye uno de los aspectos significativos en el Sistema de Múltiple Aplicación para Cuba (SMAC). Su comportamiento se basa en la fricción desarrollada gracias al efecto cuña entre dos planos inclinados pertenecientes a los elementos que se conectan. Se describen ensayos a escala natural y los resultados que se obtuvieron confirmaron la eficacia de la unión garantizándose la trasmisión de cargas verticales y de momentos flectores. Esto es particularmente importante en estructuras porticadas en Cuba ya que las cargas horizontales provocadas por el viento son muy altas a causa de los huracanes. <![CDATA[<b>Study of stud shear connectors behaviour in composite beams with profiled steel sheeting</b>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-915X2015000300006&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt This work presents an FE study concerning the prediction of the shear resistance of headed stud connectors in composite beams with profiled steel sheeting subjected to static load. To confirm the FE simulation for the determination of the shear resistance of stud connectors, many experimental push-out tests whose results are available in the literature were used as a database. The FE simulations took into account the influence of many physical and mechanical parameters that affect the shear resistance of the stud connectors and such parameters are reported in the course of this paper. The prediction of the shear resistance of such studs is also calculated from currently used Standards, such as: AISC-LRFD and Eurocode-4. This research proposes new formulations for the prediction of the shear resistance and the results show that the proposed formulations significantly improve the prediction of the shear resistance of headed stud connectors subjected to static load.<hr/>En este trabajo se presenta un estudio realizado aplicando EF para la predicción de la resistencia de conectores tipo perno en vigas compuestas con lámina perfilada bajo carga estática. Para la validación de los resultados de la modelación numérica se han empleado estudios experimentales reportados en la literatura. La simulación con EF toma en cuenta la influencia de varios factores físicos y mecánicos que afectan la resistencia de los conectores, lo cual han sido reportados a lo largo del artículo. Se ha analizado la predicción de la resistencia de los conectores a partir de normativas vigentes, en este caso: AISC-LRFD y Eurocode-4. Los autores de este trabajo proponen nuevas formulaciones para la predicción de la resistencia de los conectores tipo perno, las cueles mejoran la estimación de este valor, en comparación con los valores derivados de las normativas antes mencionadas. <![CDATA[<b>Application of an advanced soil constitutive model to the study of railway vibrations in tunnels through 2D numerical models</b>: <b>a real case in Madrid (Spain)</b>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-915X2015000300007&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt In the last few years, different numerical models for the study of railway vibrations in tunnels have been developed. Virtually all of them assume an elastic and linear behaviour of the soil. In this article the influence of soil constitutive model is investigated, comparing an "advanced" model of the soil called Hardening Soil model with small-strain stiffness (HSsmall) and the Mohr-Coulomb (MC) model. Moreover, the influence of soil stiffness has been studied when this is considered in the range of small strains (E50) or in the range of very small strains (E0). These models have been applied to a real case through a 2D finite element model formulated in the time domain, where it is concluded that both soil stiffness and the amplitude of the maximum tangential strain are the most important geotechnical parameters when estimating the deformational parameters and the constitutive models of the soil most adequate for the study of railway vibrations in tunnels.<hr/>En los últimos años, diferentes modelos numéricos han sido desarrollados para el estudio de vibraciones ferroviarias en túneles. Todos ellos han considerado el comportamiento del suelo como elástico y lineal. En este artículo es estudiada la influencia del modelo constitutivo del suelo, comparando un modelo avanzado denominado Hardening Soil con rigidez en pequeñas deformaciones (HSsmall) y el modelo Mohr-Coulomb (MC). Además, la influencia de la rigidez del suelo ha sido estudiada cuando ésta es considerada en el rango de pequeñas deformaciones (E50) o en el rango de muy pequeñas deformaciones (E0). Estos modelos han sido aplicados a un caso real mediante un modelo numérico de elementos finitos 2D formulado en el dominio del tiempo, en el que se concluye que tanto la rigidez del suelo como la amplitud de la deformación tangencial alcanzada en el suelo son los parámetros geotécnicos más importantes cuando se estiman los parámetros deformacionales y el modelo constitutivo del suelo más adecuados para el estudio de vibraciones ferroviarias en túneles. <![CDATA[<b>Job satisfaction of construction professionals</b>: <b>case study in eastern Mexico</b>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-915X2015000300008&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Work is an intense and demanding activity; in order to perform productive tasks well, it is necessary to have both, disposition and capacity, as well as appropriate working conditions. Job satisfaction surveys are a widely accepted way to know the level of fulfillment of these variables from the employee's perspective; job satisfaction has been developed as a concept related to a positive emotional state resulting from the individual's appraisal of his/her job or job experiences. A wide variety of studies have been conducted to measure job satisfaction in the construction industry, most of which have focused on laborers. The aim of this study was to explore job satisfaction levels of construction professionals working for construction firms in Eastern Mexico. The instrument used to measure job satisfaction was the Minnesota Satisfaction Questionnaire, developed for different types of trades and professions, including engineering. The model on which this instrument is based takes into account job satisfaction comprising twenty variables; the methodology may be applied in different geographic contexts. In this case, the results showed that, in general, the group of professionals under study was dissatisfied; while the sub-groups of executives and supervisors expressed satisfaction. The method for the analysis of results can be functional in other regions in the world. It was concluded therefore that there is much room for improvement in the construction industry to professionalize human resource management, and provide better job environments for the employees.<hr/>Trabajar es una actividad intensa y exigente; para el buen desempeño en las tareas productivas es necesario que una persona tenga tanto disposición y capacidad, como condiciones laborales apropiadas. En la industria de la construcción se han realizado muchos estudios para medir la satisfacción laboral, pero la mayoría de éstos se han enfocado a los obreros. En este trabajo se exploró la satisfacción laboral de empleados profesionales de la construcción que se desempeñaban en seis organizaciones de México. El Instrumento utilizado para medir la satisfacción laboral fue el Cuestionario de Satisfacción Minnesota, desarrollado para diferentes tipos de oficios y profesiones, entre otras la de ingeniero; el modelo en el que se basa este instrumento considera la satisfacción laboral compuesta de veinte variables. Los resultados mostraron que el grupo de profesionales estudiado estuvo, en términos generales, insatisfecho; y que los subgrupos conformados por mandos altos y por supervisores se mostraron satisfechos. Se concluyó que hay un gran campo de mejora en las empresas de la construcción para profesionalizar la gestión del recurso humano, y brindar mejores ambientes laborales a sus empleados. <![CDATA[<b>Comparative study on porosity and permeability of conventional concrete and concrete with variable proportions of natural zeolite additions</b>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-915X2015000300009&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt With the use of special additives, the concrete benefits over its product life increase, both in terms of mechanical properties and durability. Zeolites are used in the field of building work for, thank to their properties, they lend to the concrete enhanced features. This paper explores the physical and mechanical properties improvements of hardened concrete and its permeability. To this aim, on the one hand a concrete of control and another with Zeolite additions between 5% and 10% have been measured out with respect to the weight of cement, while on the other Compressive strength and permeability testing have been carried out through the Mercury intrusion porosimetry test. After these tests, it was possible to obtain concrete with Zeolite proportions of 5% and 10% that showed a suitable workability. With respect to the already analyzed mechanical properties, the inclusion of Zeolites as an additive was an improvement. In that respect, the durable features related to this type of concrete were also similarly improved, being also remarkable the lack of alkali-silica reactions.<hr/>Con el uso de aditivos especiales, el número de beneficios de hormigón durante su vida útil aumenta, tanto en términos de propiedades mecánicas como de durabilidad. Las zeolitas son utilizadas en el campo de la construcción ya que gracias a sus propiedades confieren al hormigón mejores características. El trabajo ahonda en la mejora de las características físico-mecánicas del hormigón endurecido y en la permeabilidad. Para llevarlo cabo se han dosificado un hormigón de control y otro con adiciones del 5 y 10% de zeolita respecto al peso del cemento y por otro lado un "prototipo de hormigón con adición de zeolita al 5%". Se han realizado ensayos de resistencia a compresión y de permeabilidad usando el ensayo de porosimetría por intrusión de mercurio. Tras todos los ensayos realizados se consiguieron obtener hormigones con proporciones de zeolita del 5% y 10% que presentaron una adecuada trabajabilidad. Por un lado, la incorporación de zeolitas como aditivo produjo una mejora en las propiedades mecánicas estudiadas En otro sentido, las características durables de este tipo de hormigón también se vieron igualmente mejoradas, verificándose además la ausencia de reactividad de tipo álcali-sílice. <![CDATA[<b>Exterior Wood-Concrete Slabs, Experimentation and Modeling of Mechanical Behavior</b>: <b>Part 2</b>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-915X2015000300010&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Structural elements of composite materials are widely used as them allow conceiving stronger as well as economic structures. In the case of wood-concrete composite slabs, the high compressive strength of concrete, together with the great performance and behavior of wood under traction, allows to obtain a resistance, weight and stiffness effective structure; features widely proven in indoor environments. The objective of this research is to model the behavior of wood-concrete slabs at an outdoor environment conditions in order to study its usage in walkways. To achieve this goal, the behavior of the wood-concrete slabs will be conducted through the use of finite element models that are going to be validated with the experimental data previously obtained from tests performed in two composite slabs, which were subjected to diverse loading configurations for 1250 days in outdoor environment (Peña, Fuentes, Fournely, Navarrete, & Pinto, 2015). According to the results, it was possible to conclude that real moisture is greater than the theoretical one, which promotes the decay of wood, nevertheless, this variation did not produce a significant change in the overall mechanical characteristics of composite slabs; in the other hand, numerical modeling demonstrated the importance of the connection transverse stiffness, besides enabling the incorporation of wood moisture effect over its mechanical properties, allowing to quantify the effect of the connection stiffness.<hr/>Elementos estructurales de materiales mixtos son ampliamente utilizados ya que permiten concebir estructuras más resistentes y económicas. En el caso de losas mixtas madera-hormigón, la alta resistencia en compresión del hormigón sumado al buen comportamiento en tracción de la madera, permite obtener una estructura eficaz en resistencia, peso y rigidez; siendo estas cualidades ampliamente comprobadas en ambientes interiores. El objetivo de esta investigación es el de modelar el comportamiento de losas mixtas madera-hormigón en condiciones ambientales exteriores de forma tal de estudiar su posible aplicación en pasarelas. Para este objetivo, se considera la utilización de modelos numéricos en elementos finitos que modelaran el comportamiento de las losas mixtas expuestas al medio ambiente, siendo contrastados y validados con los resultados experimentales obtenidos de los ensayos en dos losas mixtas, las que fueron sometidas a diversas configuraciones de carga durante 1250 días en ambiente exterior. Del análisis de los resultados se pudo concluir que la humedad real es mayor que la teórica, lo que propicia la degradación de la madera, sin embargo, éstas alteraciones no produjeron una variación significativa de las características mecánicas globales de las losas mixtas; por otra parte la modelación numérica evidenció la importancia de la rigidez transversal de la conexión, además de permitir la incorporación del efecto de la humedad de la madera sobre sus propiedades mecánicas, permitiendo cuantificar el efecto de la rigidez de la conexión.