Scielo RSS <![CDATA[Revista latinoamericana de educación inclusiva]]> http://www.scielo.cl/rss.php?pid=0718-737820170001&lang=en vol. 11 num. 1 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.cl/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.cl <![CDATA[<b>The Grouping of Students according to Levels of Academic Performance. A Subtle Form of Segregation</b>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-73782017000100001&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[<b>For a Time of Rooting</b>: <b>Identity and Educational Inclusion</b>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-73782017000100002&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[<strong>From Diversity to the Construction of Educational Needs in Primary Schools</strong>: <strong>An Intersectional Analysis from Spain</strong><strong> </strong>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-73782017000100003&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[<b>The Redefinition of Social Scientists Identities from Latin America</b>: <b>Towards a New Intellectual Colonialism?</b>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-73782017000100004&lng=en&nrm=iso&tlng=en Las prácticas cognitivas y las publicaciones que se derivan de ellas, expresan empíricamente aspectos centrales de la identidad intelectual. En este trabajo estudiamos las identidades de los cientistas sociales en América Latina. En una primera parte, hacemos una descripción de prácticas disciplinarias desde el punto de vista de la variación de las frecuencias y tipos de publicación realizadas por los cientistas sociales en su producción de conocimiento. En una segunda parte hacemos una descripción de la semántica involucrada en tales publicaciones. Ambas partes remiten a la contabilidad de tres disciplinas, la sociología, la economía y la ciencia política. La cobertura de los datos es de cinco países: Argentina, Brasil, Chile, Colombia y México. Finalmente, la discusión intenta extraer algunas lecciones sobre el capitalismo académico en América Latina.<hr/>The cognitive practices and the publications that derive from them express central aspects of intellectual identity, empirically speaking. In this paper, we study the identities of social scientists in Latin America. In a first section, we describe disciplinary practices from the point of view of the variation of the frequencies and types of publication carried out by social scientists in their production of knowledge. In a second section, we built a description of the semantics involved in such publications. Both sections refer to the accounting of three disciplines: sociology, economics and political science. Data coverage is from five countries: Argentina, Brazil, Chile, Colombia and Mexico. Finally, the discussion attempts to draw some lessons about academic capitalism in Latin America. <![CDATA[<b>We are Mexicans, We are not Blacks</b>: <b>Educating to Make "Anti-Black" Racism Visible</b>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-73782017000100005&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artículo describe los resultados de un proceso paralelo de formación e investigación. Analiza de qué modo se puede diseñar e implementar un currículum que visibilice la precariedad del acceso a la justicia social como reconocimiento que experimentan los sujetos afrodescendientes y nombre el racismo que moldea los imaginarios de estudiantes universitarios. Expone cómo se reproduce la idea de que "en México no hay negros" con base en el currículum promovido por el Estado y algunas formas en que los sujetos experimentan dicha invisibilización. Su principal aporte es articular la Investigación basada en las artes, la Teoría crítica de la raza, la Educación intercultural y la Educación para los medios, en un proceso de investigación educativa dialógico que construye un currículum crítico para visibilizar la reproducción del racismo y la exclusión que propicia.<hr/>This article describes the results of a parallel training and research process. It analyzes how a curriculum can be designed and implemented to highlight the precariousness of access to social recognition of Afro-descendant individuals and name the racism that shapes the imaginary of university students. It explains how the idea that "there are no blacks in Mexico" is reproduced based on the curriculum promoted by the State and describes some ways in which the subjects experience the lack of recognition. Its main contribution is to articulate arts-based research, critical race theory, intercultural education and media education, in a process of dialogical educational research that builds a critical curriculum to make visible the reproduction of racism and exclusion. <![CDATA[<b>Socio-territorial Research</b>: <b>A Proposal to Understand the Processes of Inclusion of Migrants in Schools</b>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-73782017000100006&lng=en&nrm=iso&tlng=en En el presente artículo, se pone el foco en la migración hacia Chile, especialmente de los niños, niñas y adolescentes que ingresan al sistema educacional chileno y el uso de la investigación socio territorial como una forma de analizar la construcción de identidades, que son dinámicas e influyen en la inclusión educativa de los mismos. Una de las metas del sistema educacional chileno dice relación con brindar un ambiente educativo de calidad, donde equitativamente todos los estudiantes puedan alcanzar su potencial académico. En ese contexto, uno de los tópicos recurrentes en el debate sobre migración y escuela es la tensión existente entre la consolidación de prejuicios y estereotipos o la capacidad de la institución escolar para modificarlos. En este artículo se identifican los aportes del enfoque socio territorial para la comprensión de la migración, así como para orientar el diseño de políticas públicas y de las estrategias de las escuelas para enfrentar los desafíos de la migración.<hr/>In this article, the focus is on migration towards Chile, especially the children and adolescents entering the Chilean educational system and the use of socio-territorial research as a way of analyzing the construction of identities, which are dynamic and thus influence the educational inclusion of them. One of the goals of the Chilean educational system is related to providing a quality educational environment, where all students can equitably reach their academic potential. In this context, one of the recurring topics in the debate on immigration and school is the tension between the consolidation of prejudices and stereotypes or the capacity of the school to modify them. This paper highlights the importance of socio -territorial studies to understand immigration, and how these progressively influence spatial groups (school community and migrants) and representations / prejudices associated to them. <![CDATA[<b>Teaching Identity for Quality as Standardization in the Schools of the Biobio Region</b>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-73782017000100007&lng=en&nrm=iso&tlng=en El fenómeno de homologación de la calidad de la educación con estandarización y homogenización de la población escolar producido por el sistema educativo chileno adscrito a un modelo de mercado, ha modificado las características identitarias de los docentes como respuesta de adaptación y resistencia de un ejercicio laboral que demanda la consideración situacional de territorio, cultura y lengua. Este artículo, recoge resultados de una investigación de carácter participativo, que problematiza sobre esta cuestión y desde las propias voces del profesorado reconstruye esas características identitarias, constituyendo con ellos una comunidad de investigación compuesta por 30 docentes de la región del Biobío que asumió la totalidad del proceso investigativo. Los hallazgos permitieron construir las tipologías de identidad docente en contexto indígena, identidad docente como resistencia a la imposición del Estado, identidad docente frente a los riesgos que enfrenta la profesión, e identidad docente desde el rol formador de ciudadanos situados.<hr/>The phenomenon of homologation of the quality of education with the standardization and homogenization of the school population produced by the Chilean educational system assigned to a business model has modified the identity characteristics of teachers as a response of adaptation and resistance of work practice that demands the situational consideration of territory, culture and language. This article shows the results of a participatory research that poses this problematic theme and from the teachers' own voices reconstructs these identity characteristics, making up with them a research community composed by 30 teachers from the Biobío region who took over the whole research process. The findings made it possible to construct the typologies of teacher identity in an indigenous context, teaching identity as resistance to the imposition of the State, teaching identity against the risks faced by the profession, and teacher identity from the role of educating situated citizens. <![CDATA[<b>The Configuring of Apprentice Identity in School</b>: <b>Obstacles in the Pedagogical Relation and its Incidence in Early School Dropout Processes</b>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-73782017000100008&lng=en&nrm=iso&tlng=en Considerando que la educación chilena busca avanzar en inclusión, el artículo amplia la comprensión de un problema vigente, la "deserción" escolar en contextos de pobreza, desde un enfoque identitario y de justicia simbólica. Sobre la base de una reflexión teórica sustentada en un estudio bibliográfico, se muestra que si los aprendices dejan inconclusas tempranamente sus trayectorias de aprendizaje escolar es porque en el inicio de las mismas se generaría un tipo de relación pedagógica que obstaculizaría la configuración de su identidad de aprendiz y la continuidad de sus aprendizajes escolares. Así, se da cuenta del macroconcepto de identidad de aprendiz, del de relación pedagógica, del enfoque de justicia simbólica y de los obstáculos para la configuración de la identidad de aprendiz en la escuela Finalmente se establecen los vínculos entre Identidad de Aprendiz, Relación Pedagógica y su incidencia en trayectorias de aprendizaje escolar, sustentando una comprensión cultural e intersubjetiva del problema.<hr/>Considering that Chilean education is looking to move forward in inclusion. This article broadens the comprehension of a current issue: school desertion in poverty contexts, from an identity and symbolic justice approach. From a theoretical reflection based upon a bibliographic study, if learners leave early their school trajectory is because they generate, in the beginning of them, a pedagogical relationship that obstructs their learner's identity building and the continuity of their school education. Thus, this article portrays the macroconcept of learner's identity, pedagogical relationship, symbolic justice approach and the obstacles for the construction of learner's identity at school. Finally, the bonds between learner's identity, pedagogical relationship are shown, and their incidence in school learning trajectories, grounded from a cultural and intersubjective comprehension of the issue. <![CDATA[<b>Memory, Identity Processes and Pedagogies</b>: <b>The Chilean Case</b>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-73782017000100009&lng=en&nrm=iso&tlng=en El campo de los estudios de la memoria sobre la violación de los derechos humanos en América Latina está generando aperturas disciplinares críticas en la historia, las ciencias sociales y la educación. En particular, en este artículo se analiza la "pedagogía de la memoria" que se desarrolla desde las organizaciones de víctimas de la violencia política. Su característica principal es que está basada en una problematización del pasado reciente (dictaduras y transiciones a la democracia) en el marco de los procesos existenciales y políticos de las organizaciones que agrupan a las víctimas, a sus familiares e intelectuales de apoyo.<hr/>The field of memory studies on human rights violations in Latin America is promoting new critical disciplinary areas in history, social sciences, and education. This article particularly analyzes "pedagogy of memory", which is developed from organizations in support of victims of political violence. The main characteristic of these organizations is that they are based on a problematization of the recent past (dictatorships and transitions to democracy) in a framework that considers the organizations' existential and political processes of the victims, their relatives and intellectual support. <![CDATA[<b>Representations of Sexuality in Functional Diversity Discurses Circulating in Chile</b>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-73782017000100010&lng=en&nrm=iso&tlng=en Se presentan los resultados de una investigación dirigida a conocer las representaciones de la sexualidad de las personas con diversidad funcional en algunos discursos de la diversidad funcional circulantes en Chile. Se utilizó la perspectiva foucaultiana de análisis del discurso aplicado a un corpus documental elaborado por materiales escritos como audiovisuales producidos en Chile como en España. Los resultados señalan que las representaciones de la sexualidad de las personas con diversidad funcional caben comprenderlas desde su multiplicidad, vinculada a los formatos discursivos a través de los cuales es hablada y los contextos geográficos de producción; también que su enunciación se realiza desde ejes como dependencia-descontrol y vulnerabilidad- peligrosidad y que la falta de información, la infantilización del cuerpo no normativo y la desexualización del deseo, entre otras cuestiones, se constituyen en obstáculos para un ejercicio libre y placentero de la sexualidad en tanto derecho humano.<hr/>The research presents the representations of sexuality in people with functional diversity, through some speeches about functional diversity in Chile. The documentary corpus consists in written and audiovisual material produced in Chile and Spain. It is analyzed from the perspective of Foucault's speech analysis. The results show that representations about sexuality in people with functional diversity are multiple, related to discursive formats from wich they are spoken, and also geographic context of production. They also show that enunciation of this discurses is made from the pairs dependence - uncontrol and vulnerability - dangerousness. These aspects, added to the lack of information, the infantilization of non- normative bodies and the desexualization of desire, among others, are obstacles to achieve the human right for a free, pleasurable sexuality. <![CDATA[<b>Inclusive Higher Education in Some Latin American Countries</b>: <b>Progress, Obstacles and Challenges</b>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-73782017000100011&lng=en&nrm=iso&tlng=en El presente artículo analiza los trabajos que dan cuenta del saber acumulado en investigaciones y estudios empíricos de los últimos diez años en algunos países de Latinoamérica y Colombia considerados relevantes en relación con la implementación de las políticas de educación inclusiva en el nivel superior. La base del análisis es de carácter documental, se consultaron artículos, tesis de grado e informes, que permitieron evidenciar la evolución de las Universidades en el tránsito del sistema educativo hacia una educación inclusiva para las personas con discapacidad. Se muestran múltiples y diversas realidades, en algunos casos contradictorias entre el reconocimiento de la garantía del derecho a la educación inclusiva evidente en las políticas públicas y las prácticas reales de inclusión, que son propias de una universidad que desde hace poco tiempo procura ofrecer respuestas a la atención de la diversidad.<hr/>This article analyzes the work that realize the accumulated knowledge in research and empirical studies of the last ten years in some countries of Latin-América and Colombia, considered relevant in relation with implementation of inclusive education policies in the highest level. The basis of the analysis is the documental recompilation articles, theses and reports, were examined, they let to show the Lain American Universities evolution in the transition of the educative system towards an inclusive education for people with disabilities. Multiple and diverse realities are shown, in some cases contradictory between recognition of the right to inclusive education's guaranties evident in the public policies, and the real practices of inclusion, that are typical of an university that since not a long time ago tries to offer answers to the assistance of the diversity. <![CDATA[<b>The Development of the Main Processes of Ecuadorian Higher Education Facing the Challenge of Educational Inclusion</b>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-73782017000100012&lng=en&nrm=iso&tlng=en El análisis y la ejemplificación de algunas de las principales posibilidades que la inclusión educativa tiene para potenciar el desarrollo de los procesos sustantivos en torno a los cuales se articula la labor de las Instituciones de Educación Superior, constituyó la principal motivación para la realización de la investigación en cuyos resultados se sustentan las reflexiones y conclusiones del presente artículo. En el mismo se destaca el papel de los docentes, del sistema de acompañamiento metodológico y de la participación protagónica del estudiantado para la transformación del aula en un ambiente de aprendizaje en el que todos puedan encontrar los apoyos requeridos y se les garantice una respuesta educativa de calidad. De igual manera se resaltan las contribuciones de la inclusión educativa para la investigación, la gestión y para el reforzamiento del carácter doblemente inclusivo de la vinculación.<hr/>Analysis and exemplification of some of the main possibilities that educational inclusion is to enhance the development of substantive processes around which the work of the Institutions of Higher Education is articulated, was the main motivation for the development of research in the results of the reflections and conclusions of this article are based. This paper highlight the role of teachers, the system of methodological support and active participation of students to transform the classroom into a learning environment in which everyone can find the support required and guaranteed an education response stands quality. As well as, the contributions of educational inclusion for research, management and for strengthening the doubly inclusive bonding are highlighted. <![CDATA[<b>Improving Study Habits of Undergraduate Students that Failed a First Semester Course</b>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-73782017000100013&lng=en&nrm=iso&tlng=en Los estudiantes de pregrado que reprobaron una asignatura del primer semestre 2014, y tomaron un curso intensivo en Julio 2014, lograron mejores rendimientos académicos que un grupo que reprobó en el primer semestre 2013 y tomó el curso regular en el primer semestre 2014. El curso intensivo estimuló nuevos hábitos personales de estudio y sus profesores emplearon procesos de aprendizaje interactivo que se suelen usar en una "clase invertida" (flipped class). En este artículo se analizan los comentarios de los estudiantes sobre el tiempo dedicado a preparar su participación en las clases; las dudas que identificaron; la forma en que las resolvieron y otros aspectos positivos y negativos del curso intensivo. La mayoría de los estudiantes (sin diferencias de género) manifestó que habían mejorado sus hábitos de estudio, con respecto de la clase tradicional. Se realizará un seguimiento de los dos grupos en los próximos dos años para verificar si se mantiene el efecto positivo de los cambios de hábitos declarados por los estudiantes.<hr/>Undergraduate students who failed a course in the first semester 2014, and took an intensive course in July 2014, achieved a better academic performance than a group that failed a course in the first semester 2013 and repeated the regular course in the first semester 2014. The intensive course stimulated new study habits and their professors generated the interactive learning activities that are used in a "flipped class". This article analyzes comments made by students about the time spent preparing their participation in class, identifying doubts and eventually solving them. In addition, students commented on positive and negative aspects of the intensive course. Most students said the flipped class had improved their study habits with respect to the traditional classroom. The university will follow up the academic performance of both groups in the next two years to check whether the positive effect of changes in habits reported by students is maintained over time. <![CDATA[<b>Analysis of Inclusive Evaluation Practices of Three Preschool Education Teachers in Mexico</b>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-73782017000100014&lng=en&nrm=iso&tlng=en Las prácticas evaluativas inclusivas se refieren a cómo se instrumentaliza el proceso de evaluación, e incluye las nociones de las docentes con respecto a qué es evaluar, instrumentos que utilizan, tipo de evidencias que presentan, forma de reportar los resultados, uso que dan a los mismos, papel del alumno y la educadora en este proceso y modalidades de evaluación. Se presenta una investigación cualitativa sobre las prácticas que realizan tres educadoras de un Jardín de Niños público en México, cuyo objetivo fue identificar sus prácticas evaluativas inclusivas. Se buscó dar respuesta a la pregunta ¿cuáles son las características de las prácticas evaluativas de las educadoras participantes? Se encontró que las educadoras tienen claro conceptualmente cómo aplicar la evaluación inclusiva, no obstante la implementación de este enfoque en la práctica no ha resultado ser una tarea fácil, en especial por las tensiones que imponen las exigencias de las autoridades educativas.<hr/>A key aspect of inclusive education is the process of evaluation. This article presents a qualitative research on the practices of three preschool teachers of a public Kindergarten in Mexico, in order to identify their inclusive evaluative practices. Assessment inclusive practices refers to how the evaluation process is instrumentalized, including the educator's notions regarding the meaning of the evaluation process, instruments used, type of evidence presented, how to report the results of the evaluation, how they use the results thereof, the role of the student and the teacher and the assessment procedures. It was found that teachers have clear notions about how to apply formative inclusive assessment; however, the implementation of this approach in practice has not been an easy task, especially for the tensions imposed by the requirements of the educative authorities. <![CDATA[<b>Collaborative Counseling in Municipal Schools</b>: <b>Positions and Challenges of the Role of Critical Friend in an Inclusive School Development Project</b>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-73782017000100015&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este trabajo recoge una experiencia de asesoramiento realizada a un conjunto de escuelas de la Región Metropolitana de Chile, para el diseño e implementación de un plan de desarrollo inclusivo, a partir de la propuesta de la Guía para la Inclusión Educativa. Dicho plan buscó identificar y abordar barreras a la inclusión, detectadas por el colectivo y con el apoyo de un asesor externo denominado amigo crítico. El artículo puntualiza en la comprensión de este rol, como pieza importante de una estrategia de asesoramiento colaborativo. Por medio de un estudio de casos y un análisis cualitativo, se caracterizan los diversos posicionamientos y estrategias desplegadas por estos asesores, a partir de la identificación de dos ejes centrales: el del control/autonomía y según los focos reflexivo/instrumental. Los resultados permiten problematizar respecto de las condiciones, implicancias y desafíos para el trabajo de asesoramiento colaborativo, desde un enfoque inclusivo, en el contexto de la educación municipal.<hr/>This paper presents an experience of counseling in a group of schools from the Metropolitan Region of Chile for the design and implementation of an inclusive development plan, based on the proposal of the Index for Inclusion. This plan sought to identify and address barriers to inclusion, detected by the collective with the support of an external consultant called critical friend. The article points out in the understanding of this role, as an important piece of a collaborative counseling strategy. This study use a case study design with qualitative analysis, in order to identify the several positions and strategies deployed by these advisors, based on the identification of two central axes: control/autonomy and reflexive/instrumental focuses. The results problematize about the conditions, implications and challenges for collaborative counseling work, from an inclusive approach in the context of municipal education in Chile. <![CDATA[<b>Situational Diagnostic into a Capacitation Work Center in Mexico</b>: <b>Challenges to Address the Diversity</b>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-73782017000100016&lng=en&nrm=iso&tlng=en En este documento se presentan los resultados de un diagnóstico realizado en un Centro de Capacitación para el Trabajo Industrial en la Ciudad de San Luis Potosí, México, que tuvo como objetivo conocer cómo se desarrollan las prácticas educativas para atender a una gran diversidad de estudiantes. Fue un estudio de tipo cualitativo en el que se realizaron observaciones participantes, análisis de documentos y entrevistas a docentes, alumnos y directivos. Luego de analizar los datos recabados, se concluyó que existen tres dificultades centrales en el centro: a) alumnado que abandona tempranamente las especialidades; b) dificultad de los docentes para dar atención a los grupos diversos; c) y la ausencia de un programa de orientación y tutoría institucional. Para las siguientes etapas, se implementará un programa de formación docente que integre un enfoque de educación inclusiva, estrategias del trabajo cooperativo, análisis reflexivo de la práctica docente y el desarrollo de proyectos, para incidir en dichas problemáticas.<hr/>This document presents the result of a diagnostic apply into a Capacitation of Industrial Work Center in the city San Luis Potosi, Mexico. It had the goal to investigate how are been improved the educational practices to attend the huge diversity of all the students. It was a qualitative study that included participative observations, the analysis of documents and interviews to teachers, students and directives. After of the analysis of the resorts, it was concluded that there are three focal difficulties into the Center: a) students leave too early the specialties; b) teachers difficulties to attend the different groups; c) and the fact that there isn't an orientation and tutorial program in the institution. For the next stage, it will be implemented a teacher training program that integrates an inclusive educational approach, cooperative work strategies, reflexive analysis of teacher's work and the development of projects, to contribute on that problems.