Scielo RSS <![CDATA[Aisthesis]]> http://www.scielo.cl/rss.php?pid=0718-718120130002&lang=pt vol. num. 54 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.cl/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.cl <![CDATA[<strong>Beyond the Foundation and Truth</strong>: <strong>The Immanence</strong>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-71812013000200001&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt En el presente artículo nos proponemos delimitar la cuestión del fundamento y la verdad en la tradición filosófica occidental a partir de preguntarnos ¿qué son y cómo se constituyen tanto el fundamento como la verdad?, tomando como eje la lectura heideggeriana sobre el tema. Luego relevamos algunas conexiones de la recepción deleuziana de la filosofía de Nietzsche expuesta en su libro Nietzsche y la filosofía para mostrar cómo Deleuze lucha y dirige un ataque decisivo contra el problema del fundamento y la verdad, cuestiones propias de la tradición filosófica cuyo recorrido le exige, a Deleuze, liberar al ser de aquellas ataduras, repensando nociones claves de la filosofía nietzscheana como fuerza, devenir, voluntad, eterno retorno y diferencia.<hr/>In this paper we intend to define the question of foundation and truth in Western philosophical tradition by asking what foundation and truth are and how do they constitute themselves, adopting the Heideggerian reading on the subject, and then taking on some connections of the Deleuzian reception of Nietzsche's philosophy exposed on Nietzsche and Philosophy. This will show how Deleuze directs a decisive attack against the problem of the foundation and truth. These are specific issues of the philosophical tradition whose route requires, for Deleuze, to liberate the being from those bonds, rethinking key concepts of the Nietzschean philosophy, such as: force, becoming, will, eternal return and difference. <![CDATA[<strong>The Writing of <i>Cogito</i></strong>: <strong>An Hypothesis About Samuel Beckett</strong>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-71812013000200002&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El presente artículo propone la hipótesis de que es posible reconocer en la obra narrativa de Samuel Beckett la figura del cogito cartesiano, especialmente en relación al problema de la separación entre mente y cuerpo, y a las paradojas que resultan de una autorreflexividad filosófica cuyas operaciones parecen describir acontecimientos biográficos. El sujeto que medita se retira del mundo, hablando y escribiendo, acompañado solo por su propia voz.<hr/>This paper proposes the hypothesis that it's possible to recognize the figure of the Cartesian cogito in Samuel Beckett's narrative. Especially in relation to the problem of the separation between mind and body, and the paradoxes resulting from a philosophical self-reflexivity whose operations seem to describe biographical events. The subject who meditates withdraws from the world, speaking and writing, accompanied only by his own voice. <![CDATA[<strong>Places Spacing Space</strong>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-71812013000200003&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt En agosto de 1951, en la ciudad de Darmstadt, el filósofo Martin Heidegger dictó la conferencia "Construir, Habitar, Pensar". De esa reflexión, la teoría de la arquitectura se ha nutrido de substanciales argumentos que le han permitido repensar el espacio no ya en cuanto matriz geométrica del proyecto físico-técnico, motivo central de la estética moderna, sino como algo construido y vivido, es decir, como lugar. En este ensayo, siguiendo las pautas de Heidegger, se bosqueja la idea de que si se examina el famoso texto, conjuntamente con la cabaña que el filósofo ocupaba en la localidad de Todtnauberg, en Alemania, se atisba una noción vinculada a la existencia: el espacio-lugar. Y esta noción, a su vez, nos remite a la pregunta por el espacio en cuanto tal.<hr/>In August 1951, in the city of Darmstadt, philosopher Martin Heidegger gave the lecture "Building Dwelling Thinking". From that reflection, architectural theory has been nurtured with substantial arguments that allowed rethinking space; not as a geometric matrix for the physical-technical project, centerpiece of modernist aesthetics, but as something built and lived; this is, as a place. In this essay, following the guidelines of Heidegger, we outline the idea that if the famous text is examined together with the hut that the philosopher occupied in the town of Todtnauberg, in Germany, we may glimpse a notion linked to the existence: the one of space-place. And, this notion, in turn, leads us to the question of space as such. <![CDATA[<strong>The Return of the Ominous</strong>: <strong>Conrad Before Freud</strong>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-71812013000200004&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El presente ensayo tiene por objetivo indagar en el vínculo que se establece entre cultura y naturaleza en dos novelas de Joseph Conrad, El corazón de las tinieblas (1902) y Nostromo (1904). Nuestro interés reside en la posibilidad de comprender tal vínculo a partir de la idea de lo ominoso (das unheimliche) que Sigmund Freud desarrollara en 1919. Lo ominoso consiste en el retorno inesperado de lo reprimido, retorno que Conrad logró comprender magistralmente en las novelas señaladas, con bastante antelación a Freud.<hr/>The present essay aims to investigate the link established between culture and nature in two novels by Joseph Conrad: Heart of Darkness (1902) and Nostromo (1904). Our interest resides in the possibility of understanding this link starting from the idea of the uncanny (das unheimliche) that Sigmund Freud developed in 1919. The uncanny consists in the unexpected return of the suppressed, a return that Conrad managed to masterfully understand in these novels, anticipating Freud. <![CDATA[<strong>Everyday Aesthetics and Literature</strong>: <strong>Possibilities of a Confluence for an Investigative Problem</strong>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-71812013000200005&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El artículo sugiere un punto de encuentro entre la teoría de la estética cotidiana y el estudio literario. Ello con el fin de formular los primeros lineamientos de un problema de investigación con el que se busca configurar una estética cotidiana a partir del estudio de la literatura.<hr/>This paper suggests a meeting ground for everyday aesthetics theory and literary study. The main purpose is to formulate the first outlines of a research problem which seeks to configure an everyday aesthetics based on the study of literature. <![CDATA[<strong>Of Active Cruelty</strong>: <strong>Readings of Nietzsche in the Works of Leopoldo María Panero</strong>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-71812013000200006&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El presente artículo aborda, desde una perspectiva crítica, la importancia de los textos de Friedrich Nietzsche en la obra del poeta Leopoldo María Panero, y cómo estas lecturas configuran uno de los soportes principales a la hora de elaborar una estética y una epistemología basada en el ataque y la transgresión de los sistemas morales establecidos.<hr/>This article tackles, from a critical perspective, the importance of Friedrich Nietzsche's writings in Leopoldo María Panero's works and how these readings are one of the most important basis in the Spanish poet's creation of an aesthetics and an epistemology based on attack and transgression of the established moral systems. <![CDATA[<strong>The Phenomenon of Postgraffiti in Buenos Aires</strong>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-71812013000200007&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt A partir del año 2001, la crisis socio-política y económica argentina y su posterior recuperación se vieron reflejadas por el arte en las calles de Buenos Aires. Las imágenes propuestas por el arte callejero impusieron una ruptura con la cultura neo-liberal mediante la fractura del signo: en una primera instancia, inundando los muros en son de denuncia con grafitis, pintadas y esténciles, y en una segunda instancia, asumiendo, mediante enormes murales, una alternativa estética a la capitalización de la ciudad manifiesta en la publicidad y los medios masivos de comunicación. El arte callejero argentino es concebido como una revolución.<hr/>Since 2001, the art on the streets of Buenos Aires reflected the Argentinean socio-political and economic crisis and its subsequent recovery. Images proposed by street art imposed a break up with neo-liberal culture by fracturing the sign: first, through walls flooded with graffiti, interventions, and stencils denouncing the system, and then, through huge murals, an alternative aesthetic to the capitalization of the city reflected in advertising and mass media. Argentinean street art is conceived as a revolution. <![CDATA[<strong>Background and History of Argentinean Community Theater</strong>: <strong>The Beginning of a Movement</strong>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-71812013000200008&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El presente trabajo recorre los orígenes del teatro comunitario argentino contemporáneo. Reconstruye las expresiones teatrales que pueden considerarse antecedentes de este teatro enmarcados en momentos históricos concretos, con el fin de reconfigurar un mapa de origen que sitúe a la práctica teatral comunitaria dentro de un proceso histórico donde el arte ha jugado un papel fundamental.<hr/>This paper goes through the origins of contemporary Argentine Community Theater. It rebuilds theater forms that can be considered precedents of this theater, framed in specific historical moments, in order to reconfigure a source map where Community Theater practice can be placed within a historical process where art has played a key role. <![CDATA[<strong>Essay of Manners</strong>: <strong>Vicente Grez as an Art Critic</strong>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-71812013000200009&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este estudio aborda la producción escritural de Vicente Grez relacionada con las bellas artes chilenas del siglo XIX. En el marco de una investigación sobre la crítica de arte en las artes visuales chilenas, la selección de obra de Grez tiene como contexto de recepción el taller, el Salón y su puesta en circulación en los medios de la época en una investigación en una interpretación fronteriza de las relaciones de las artes y la literatura, siendo uno de los primeros escritores chilenos que desarrolla la crítica de arte.<hr/>This study approaches the writings Vicente Grez related to Chilean Fine Arts of the 19Th century. Within an investigation about art critics of Chilean visual arts, the works selected by Grez have their reception context in the studio, the Hall and its exposure in the press of the time; in a border interpretation of relations between Arts and Literature. Grez is one of the first Chilean writers who developed art criticism. <![CDATA[<strong><i>El Taller Ilustrado</i></strong>: <strong>An Arts Journal and a Journal for Artists</strong>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-71812013000200010&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El Taller Ilustrado fue el primer periódico chileno dedicado exclusivamente a temas de arte y literatura. Circuló semanalmente entre julio de 1885 y julio de 1888, siendo su creador, director y editorialista, el escultor José Miguel Blanco. A través de este medio se entregó información sobre artistas, salones, agenda, servicios y debates. Junto con registrar el acontecer artísticos nacional, el medio tuvo una especial sensibilidad con el quehacer artístico europeo, principalmente francés. El Taller Ilustrado tuvo un estilo editorial y una sensibilidad estética muy cercana con la tradición académica europea y con la percepción de la sociedad local más influyente. El periódico hizo el registro de información artística más importante en Chile durante la segunda mitad del siglo XIX.<hr/>El Taller Ilustrado was the first Chilean weekly newspaper exclusively dedicated to arts and literature. It circulated between July 1885 and July 1888, at behest of its creator, director and journalist, sculptor José Miguel Blanco. This medium provided information about artists, saloons, activities, services and debates and it documented national artistic events. It had special sensitivity towards European works, mainly French. El Taller Ilustrado had an editorial style and an aesthetic sensitivity very similar to the European academic tradition and the perception of the most influential local society. The newspaper recorded the most important artistic information in Chile during the second half of 19th century. <![CDATA[<strong><i>Cyborg Art</i></strong><strong> and Bioethics</strong>: <strong>Stelarc and <i>The Third Ear</i></strong>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-71812013000200011&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El texto revisa las posibilidades del cuerpo como estructura unitaria y su reconfiguración a través del desarrollo tecnológico. Se realiza un informe sobre el estado de la cuestión, considerando que la rearticulación conceptual y física de lo humano, tiene su grado más radical en el contexto artístico, donde aparecen en tensión preguntas por la noción de límite en el cuerpo y su conflicitividad ética. Considerando que estas prácticas (sobre todo en el contexto latinoamericano) son emergentes, se hace necesario desarrollar este tema revisando la tradición artística internacional como análisis de caso. En concreto, la obra del australiano Stelarc, permitirá establecer un buen correlato crítico del problema, analizando cómo estas modificaciones corporales conllevan nuevos sistemas de representación, manejos de la identidad, etc.<hr/>This paper looks into the possibilities of the body as a unitary structure and its reconfiguration through technological development. It includes a report on the state of the question, considering that conceptual and physical re-articulation of the human reaches its most radical degree within the context of art, where questions about the notion of limit on the body and ethical conflicts emerge. Considering that these practices (particularly in the Latin American context) are recent, it is necessary to develop this subject by reviewing the international artistic tradition. Particularly, the work of the Australian Stelarc will set a good example of the problem, analyzing how these body modifications involve new systems of representation, identity handling, etc. <![CDATA[<strong>The Circular Lens of Exile</strong>: <strong>(Re)Founding the Chilean Identity Through Film</strong>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-71812013000200012&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El estudio de la filmografía del exilio, las obras y sus cineastas, es útil para acercarse y entender mejor cómo el desplazamiento geográfico y la heterogeneidad cultural, debido al exilio chileno están tejidos íntimamente con la diversificación de perspectivas contemporáneas sobre identidad y nacionalidad. Como actividad imprescindible que paralela la importancia de seguir con la recuperación y difusión del patrimonio audiovisual del exilio, también debe haber más estudios críticos sobre estas obras y sus cineastas, y que estos no solo deben examinar las actividades de directores-hombres reconocidos. Además de apelar no solo al rescate sino también la difusión nacional, a través de un análisis de dos obras de Angelina Vázquez, este artículo intenta demostrar que las obras de cineastas exiliadas merecen más reconocimiento y visibilidad.<hr/>The study of exile cinema, its works and its directors, is a good way to approach and understand how geographical displacement and cultural heterogeneity originated by Chilean exile experiences are intimately woven with contemporary perspectives on identity and nation. As an essential task that parallels the importance of continuing to recover and promote productions filmed during exile, there should also be more critical studies of these works and their filmmakers; studies that shouldn't only focus on the work of recognized male directors. In addition, this study asks not just for the recovery of these works, but for wide national accessibility to them. This article aims to show how films directed by exiled women such as Angelina Vázquez deserve more visibility and recognition. <![CDATA[<strong>Presentación</strong>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-71812013000200013&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El estudio de la filmografía del exilio, las obras y sus cineastas, es útil para acercarse y entender mejor cómo el desplazamiento geográfico y la heterogeneidad cultural, debido al exilio chileno están tejidos íntimamente con la diversificación de perspectivas contemporáneas sobre identidad y nacionalidad. Como actividad imprescindible que paralela la importancia de seguir con la recuperación y difusión del patrimonio audiovisual del exilio, también debe haber más estudios críticos sobre estas obras y sus cineastas, y que estos no solo deben examinar las actividades de directores-hombres reconocidos. Además de apelar no solo al rescate sino también la difusión nacional, a través de un análisis de dos obras de Angelina Vázquez, este artículo intenta demostrar que las obras de cineastas exiliadas merecen más reconocimiento y visibilidad.<hr/>The study of exile cinema, its works and its directors, is a good way to approach and understand how geographical displacement and cultural heterogeneity originated by Chilean exile experiences are intimately woven with contemporary perspectives on identity and nation. As an essential task that parallels the importance of continuing to recover and promote productions filmed during exile, there should also be more critical studies of these works and their filmmakers; studies that shouldn't only focus on the work of recognized male directors. In addition, this study asks not just for the recovery of these works, but for wide national accessibility to them. This article aims to show how films directed by exiled women such as Angelina Vázquez deserve more visibility and recognition. <![CDATA[<strong>To inscribe, to Show and to Recreate a Scar</strong>: <strong>Children and Writing in the Autobiographical Novel of the Caribbean</strong>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-71812013000200014&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt ¿Qué papel tiene la escritura en un relato de infancia? El presente artículo intenta responder esa pregunta a partir de la lectura de tres narrativas de inspiración autobiográfica del Caribe: Chemin d'école [Camino a la escuela] (1994), de Patrick Chamoiseau; Una casa para Mr. Biswas, de V.S. Naipaul (1961) y Le coeur à rire et à pleurer [Un corazón que ríe y llora] (1999), de Maryse Condé. En todas esas obras observamos los momentos en que la escritura se torna un problema para los personajes-niños y relacionamos esos episodios con la imagen de la cicatriz. Hacia el final, esbozamos una relación posible entre esa imagen y el concepto de glocalización, de Zygmunt Bauman.<hr/>What is the role of writing in the narrative of childhood? This article attempts to answer that question by reading three autobiographical narratives of the Caribbean: Chemin d'école [Road to school] (1994), by Patrick Chamoiseau, A House for Mr. Biswas, by V.S. Naipaul (1961) and Le coeur à rire et à pleurer [A heart that laughs and weeps] (1999), by Maryse Condé. In all these works, we observed the moments in which writing becomes a problem for the children characters and we relate these episodes to the image of the scar. Towards the end, we outline a possible relation between this image and the concept of glocalization, proposed by Zygmunt Bauman. <![CDATA[<strong>Caribbean Poetics of Childish Perversity</strong>: <strong>Childhood in Texts by Junot Díaz, Severo Sarduy and Rita Indiana Hernández</strong>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-71812013000200015&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El análisis se centra en textos de Junot Díaz, Severo Sarduy y Rita Indiana Hernández, en los que el desconocimiento, la ingenuidad y curiosidad infantil permiten un actuar y un decir liberados de estereotipos, eufemismos y de la dicotomía bien/mal, generando una narración que -bajo un discurso fantasioso y fantasmagórico, inocente y perverso-, presenta un Caribe que ya no es un paraíso perdido, y niños que no son espacio de pureza. Es decir, estos relatos presentan la realidad caribeña bajo una estética de la niñería: lo caribeño se narra desde el juego y desde los niños, y su realidad se narra como un hecho de poca importancia, en una discursividad que no acusa a nadie pero a la vez acusa a todos.<hr/>The analysis focuses on writings by Junot Diaz, Severo Sarduy and Rita Indiana Hernández in which the child innocence, ignorance and curiosity produces behaviours that are far from stereotypes, euphemisms and the dichotomy good / evil. Under a phantasmagorical and fantastic discourse -which is simultaneously innocent and perverse- these texts present a Caribbean that is neither a lost paradise nor is infancy a state of purity. There for these texts approach Caribbean reality under a childish aesthetic: The Caribbean is narrated like childsplay, by children who speak of reality as an unimportant fact; in a discourse that is not accusing anyone yet accuses everyone. <![CDATA[<strong>Cut (outs) of Infancy</strong>: <strong>Silvina Ocampo's <i>Invenciones del recuerdo</i></strong>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-71812013000200016&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artículo focaliza el tema de la niñez desde la metáfora de las manualidades infantiles tales como (re)cortar, calcar, trazar, dibujar y pegar para simbolizar la escritura de la infancia y el origen de la creación poética. A partir de la imagen de una textualidad cortada y p(l)egada se abordan los diversos diálogos desprendidos de las labores textiles femeninas, de la memoria y sus relaciones intra e intertextuales, determinando así una compleja estructura textil fragmentada, caracterizada por el pliego y el doblez de la tela desde donde se narra la infancia palindrómicamente. La representación del relato autobiográfico y la construcción de la niña desde un sujeto lírico distante, separado y cortado de su niñez nos acerca a un relato lúdico lleno de simulacros del narrar la infancia.<hr/>This article focuses on the issue of childhood using the metaphor of child handcrafts such as cutting (out), tracing, sketching, drawing or sticking, to symbolize the writings of infancy and the origin of poetic creation. Starting from the image of a textuality that's been cut and folded (or stuck) several dialogues emerge induced by the feminine textile work, by memories and their intra and intertextual relations, which determine a fragmented and complex textile structure characterized by the sheet and the folding of the fabric from which infancy is palindromicly narrated. The representation of the autobiographic narrative and the construction of the female child from the perspective of a distant poetic subject, separated and cut from her childhood, brings us closer to a ludic story full of simulacra while narrating childhood. <![CDATA[<strong>The Return to the Haunted Forests</strong>: <strong>Infancy and Monstrosity in the Fictions of the South</strong>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-71812013000200017&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt En este artículo se abordará una serie de novelas de la narrativa producida recientemente en el ámbito del Cono Sur (Argentina y Chile), que tienen en común la recreación de un universo infantil, inspirada en los cuentos de hadas tradicionales. Lo notable en todos los casos es que dicha aproximación se caracteriza por resaltar los aspectos ominosos del imaginario de la infancia, mediante la configuración de una mirada que se aproxima a ese universo a partir de lo monstruoso.<hr/>This article deals with three novels from the Southern Cone's recent production. All of them have in common the recreation of a universe originally shaped in traditional fairy tales. It is remarkable in very case that said approximation is characterized by highlighting ominous aspects of infancy, by configuring a gaze that approaches that universe from the perspective of monstrosity. <![CDATA[<strong>Rewriting <i>La infancia</i> in Luis Oyarzún's <i>Los Días Ocultos</i></strong>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-71812013000200018&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El filósofo Luis Oyarzún escribió dos novelas de carácter autobiográfico en que presenta las percepciones de un niño de provincia: La infancia (1940) y Los días ocultos (1955). Críticos como Roberto Hozven, Leonidas Morales y Olga Grau manifiestan que la segunda es una reelaboración de la primera. El siguiente artículo desarrolla una comparación entre ambos textos, buscando dilucidar y comprender cuáles son las diferencias entre ellos y en qué medida revelan una maduración en la escritura e inquietudes de un autor que ocupa un lugar hasta ahora marginal en la construcción canónica filosófica y literaria chilena.<hr/>Philosopher Luis Oyarzún wrote two autobiographical novels that present the perception of a child from the province: La infancia (1940) (Childhood) and Los días ocultos (1955) (Hidden Days). Critics such as Roberto Hozven, Leonidas Morales and Olga Grau state that the second novel is a new version of the first one. This article compares both texts, seeking to elucidate and understand the differences between them and examining, in both cases, the extents to which they reveal a more mature writing, as well as the concerns of an author that until today holds a marginal place in the construction of a Chilean philosophical and literary canon. <![CDATA[<strong>Masculinity and Classes in Two Novels by Cristián Huneeus</strong>: <strong><i>El rincón de los niños</i></strong><strong> and <i>Una</i><i> escalera contra la pared</i></strong>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-71812013000200019&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt En este artículo se reflexiona sobre dos novelas de Cristian Huneeus como una propuesta narrativa donde se problematiza la construcción del sujeto masculino chileno durante su infancia y juventud, sujeto determinado y cuestionado por su clase social, la oligarquía. Se propone una lectura centrada en el personaje central de ambos textos, Gaspar Ruiz, que sostiene el tramado narrativo que configuran ambas novelas, y que dialoga desde la genealogía familiar con la historia política chilena del siglo XX.<hr/>This article focuses on two novels by Cristián Hunneus as a narrative proposal in which the construction of the Chilean male subject during his childhood and youth is questioned. This is a male subject determined and questioned by his own class, the oligarchy. We propose an interpretation centered on the main character of both novels, Gaspar Ruiz, which holds the narrative plot configured by these novels and dialogues from genealogy with Chilean political history of the XX century. <![CDATA[<strong>Micro and Macrohistory in Chilean <i>Narrative of Filiation</i></strong>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-71812013000200020&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Durante las últimas dos décadas, la literatura de filiación se estableció como un productivo subgénero del espacio (auto)biográfico, abarcando un amplio espectro desde lo referencial hasta lo imaginario. Esta nueva categoría narrativa destaca por su potencial innovador: los hijos, narrando y comentando la vida de los padres, trazan simultáneamente un retrato preciso de su sociedad. A través de la visión personal de la microhistoria familiar, testimonian la macrohistoria -los acontecimientos más importantes del pasado de un país. Los relatos de filiación tematizan una profunda reflexión sobre la transmisión de una herencia familiar, por lo que el relato de filiación está estrechamente vinculado con la literatura de memoria cuyas estrategias textuales se analizarán en las novelas Escenario de guerra y Formas de volver a casa.<hr/>During the last two decades, filiation literature established itself as a productive subgenre in the auto-biographical space, ranging from the referential to the imaginary. This new narrative category stands out because of its innovative potential: by narrating and commenting on their parents' life, children create an authentic portrait of their society. Through the child's personal vision of familiar micro-history, they develop a testimony of the macro-history -the most important events of a country's past. Filiation narrative focuses on the passing down of family heritage, thus, this kind of narration is closely linked to literature of memory, whose textual strategies will be analyzed in the novels Escenario de guerra and Formas de volver a casa. <![CDATA[<strong>Poetic Memory and Childhood in the Writings of Antonia Torres and Alejandra del Río</strong>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-71812013000200021&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este trabajo explora la relación entre poesía y memoria en la escritura de mujeres del Cono Sur, abordando en particular dos textos de poetas chilenas de la llamada Generación del 90: Las estaciones aéreas, de Antonia Torres, y Material mente diario, de Alejandra del Río. Este estudio, que se lleva a cabo desde un enfoque comparativo, tiene por objetivo hacer un análisis de las estrategias discursivas a través de las cuales estos textos configuran sus respectivas poéticas de la memoria, donde cobra relevancia la relación que se establece entre memoria e infancia. Metodológicamente, este análisis procede desde una perspectiva que busca vincular el estudio de los textos poéticos con los contextos de producción de los cuales ellos emergen.<hr/>This article explores the relationship between poetry and memory in women's writing from the Southern Cone, focusing on texts by two Chilean poets who belong to the 90s Generation: Las estaciones aéreas by Antonia Torres and Material mente diario by Alejandra del Rio. This study is carried out through a comparative approach and aims to analyze the discourse strategies through which these texts shape their own poetics of memory, where relationship between memory and childhood becomes relevant. Methodologically, this analysis is developed from a perspective that aims to link the study of poetic texts with the production contexts from which they emerge. <![CDATA[<strong>Beatriz García-Huidobro </strong> <strong><i>Hasta ya no ir y otros textos</i></strong>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-71812013000200022&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este trabajo explora la relación entre poesía y memoria en la escritura de mujeres del Cono Sur, abordando en particular dos textos de poetas chilenas de la llamada Generación del 90: Las estaciones aéreas, de Antonia Torres, y Material mente diario, de Alejandra del Río. Este estudio, que se lleva a cabo desde un enfoque comparativo, tiene por objetivo hacer un análisis de las estrategias discursivas a través de las cuales estos textos configuran sus respectivas poéticas de la memoria, donde cobra relevancia la relación que se establece entre memoria e infancia. Metodológicamente, este análisis procede desde una perspectiva que busca vincular el estudio de los textos poéticos con los contextos de producción de los cuales ellos emergen.<hr/>This article explores the relationship between poetry and memory in women's writing from the Southern Cone, focusing on texts by two Chilean poets who belong to the 90s Generation: Las estaciones aéreas by Antonia Torres and Material mente diario by Alejandra del Rio. This study is carried out through a comparative approach and aims to analyze the discourse strategies through which these texts shape their own poetics of memory, where relationship between memory and childhood becomes relevant. Methodologically, this analysis is developed from a perspective that aims to link the study of poetic texts with the production contexts from which they emerge. <![CDATA[<strong>Jorge Chen Sham</strong> <strong><i>Dios, hermano, amada: los nombres de la poesía primera en Jorge Debravo</i></strong>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-71812013000200023&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este trabajo explora la relación entre poesía y memoria en la escritura de mujeres del Cono Sur, abordando en particular dos textos de poetas chilenas de la llamada Generación del 90: Las estaciones aéreas, de Antonia Torres, y Material mente diario, de Alejandra del Río. Este estudio, que se lleva a cabo desde un enfoque comparativo, tiene por objetivo hacer un análisis de las estrategias discursivas a través de las cuales estos textos configuran sus respectivas poéticas de la memoria, donde cobra relevancia la relación que se establece entre memoria e infancia. Metodológicamente, este análisis procede desde una perspectiva que busca vincular el estudio de los textos poéticos con los contextos de producción de los cuales ellos emergen.<hr/>This article explores the relationship between poetry and memory in women's writing from the Southern Cone, focusing on texts by two Chilean poets who belong to the 90s Generation: Las estaciones aéreas by Antonia Torres and Material mente diario by Alejandra del Rio. This study is carried out through a comparative approach and aims to analyze the discourse strategies through which these texts shape their own poetics of memory, where relationship between memory and childhood becomes relevant. Methodologically, this analysis is developed from a perspective that aims to link the study of poetic texts with the production contexts from which they emerge. <![CDATA[<strong>Adriana Valdés</strong> <strong><i>De ángeles y ninfas: Conjeturas sobre la imagen en Warburg y Benjamin</i></strong>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-71812013000200024&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este trabajo explora la relación entre poesía y memoria en la escritura de mujeres del Cono Sur, abordando en particular dos textos de poetas chilenas de la llamada Generación del 90: Las estaciones aéreas, de Antonia Torres, y Material mente diario, de Alejandra del Río. Este estudio, que se lleva a cabo desde un enfoque comparativo, tiene por objetivo hacer un análisis de las estrategias discursivas a través de las cuales estos textos configuran sus respectivas poéticas de la memoria, donde cobra relevancia la relación que se establece entre memoria e infancia. Metodológicamente, este análisis procede desde una perspectiva que busca vincular el estudio de los textos poéticos con los contextos de producción de los cuales ellos emergen.<hr/>This article explores the relationship between poetry and memory in women's writing from the Southern Cone, focusing on texts by two Chilean poets who belong to the 90s Generation: Las estaciones aéreas by Antonia Torres and Material mente diario by Alejandra del Rio. This study is carried out through a comparative approach and aims to analyze the discourse strategies through which these texts shape their own poetics of memory, where relationship between memory and childhood becomes relevant. Methodologically, this analysis is developed from a perspective that aims to link the study of poetic texts with the production contexts from which they emerge.