Scielo RSS <![CDATA[Aisthesis]]> http://www.scielo.cl/rss.php?pid=0718-718120140001&lang=pt vol. num. 55 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.cl/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.cl <![CDATA[The Cinematic Writing of Juan Emar]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-71812014000100001&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este trabajo desarrollará la idea de que la escritura crítica, metaficcional y autorreferente de Juan Emar -desde las "Notas de Arte" (1924-1927) hasta el proyecto monumental de Umbral (1940-1964)- puede comprenderse, por un lado, como espacio de resonancia de una estructura cinemática de percepción que se perfila como fundamental experiencia de vida durante la primera mitad del siglo XX. Por otro lado, sus textos, en diferentes niveles enunciativos, son parte de la conceptualización de esta misma experiencia. En este sentido, lo cinemático es un imaginario multiforme de la percepción del movimiento que culmina en el cine de vanguardia de los años veinte; mientras que lo cinematográfico se relaciona con el fenómeno del cine propiamente tal, sus posibilidades tecnológicas y los elementos que lo convierten en espectáculo. Estos polos tensionan la escritura de Emar en el nivel referencial, reflexivo, y estético-formal.<hr/>This article will develop the notion that the critical, metafictional and self-referential writings of Chilean author Juan Emar - from his "Notas de arte" (1924-1927) to his monumental project Umbral (1940-1964) - can be understood as a space for the resonance of a cinematic structure of perception that emerged as an essential experience during the first half of the 20th century. On the other hand, his texts, in diverse levels of enunciation, are part of the conceptualization of the same experience. In this sense, the cinematic is a polymorphic imaginary of movement perception which culminates in the avant-garde cinema of the 1920s; whereas the cinematographic is related more strictly to the phenomenon of cinema, the technological possibilities and the elements that transform it into spectacle. These poles create tension on various levels of Emarís writing: the referential, the reflexive, the formal-esthetic. <![CDATA[<strong>Gender Poetics</strong>: <strong>Mistralian Writing in <i>Niña Errante</i></strong>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-71812014000100002&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt La siguiente ponencia consiste en la indagación sobre la escritura y el sujeto en proceso de las cartas que constituyen el texto de Niña Errante, específicamente en los núcleos metafóricos en los que aparece la conflictiva manera con que la escritora significó tanto su ficción genérica a lo largo de sus textos poéticos como la o las formas con las que semantizó el mundo simbólico de la mujer dentro del mundo literario latinoamericano.<hr/>The following paper is an inquiry into the writing and the subject in process of the letters that constitute the text of Niña Errante, specifically in the metaphorical cores showing the conflictive way in which the writer signified her gender fiction throughout her poetical writings, as the ways in which she semanticized the symbolical world of women inside the Chilean and Latino American world. <![CDATA[<strong>Roberto Bolaño's <i>2666</i></strong>: <strong>Dialogues Between Chaos and Form Through the "Fiction Concealment"</strong>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-71812014000100003&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El presente artículo desarrolla un comentario crítico a las dos categorías fundamentales propuestas por Bolaño para el desarrollo de la novela 2666: lo intelectual y la otra racionalidad. Se propone un estudio sobre los modos en que el autor desarrolla el ámbito de la sociedad en las cinco partes que la componen, y utiliza las categorías movimiento aparente, lectura como puente, búsqueda, academia y Occidente, para crear una faceta de su universo narrativo. Igualmente, durante el análisis, el concepto de "encubrimiento" se expondrá como parte clave de la estética del autor y sustento de la propuesta interpretativa.<hr/>This paper develops a critical commentary to the two fundamental categories proposed by Bolaño for the development of his novel 2666: intellect and other rationality. It proposes a study of the ways in which the author develops the society's domain in their five parts; explains how the categories apparent motion, reading as a bridge, search, academia and Wesf, build a facet of his fictional universe. Moreover, during the analysis, the concept "concealment" will be discussed as a key part of Bolaño's aesthetics and support of the interpretation. <![CDATA[<strong>The Perversion of the Privacy</strong>: <strong>Violence and Incest in <i>Malas Juntas, Oxido de Carmen</i> and <i>Los Vigilantes</i></strong>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-71812014000100004&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt En la dictadura, la irracionalidad y la violencia repercutieron en la construcción de la intimidad de los habitantes del país. El desarrollo de los mecanismos de persecución y ejecución de los disidentes atentó contra las formas de sociabilidad, generando una opacidad en las relaciones sociales. En distintos relatos se buscan los elementos que pervierten la construcción de la subjetividad y transforman la intimidad en dispositivos torcidos de la vida privada. A partir de José Leandro Urbina, Ana María del Río y Diamela Eltit se hará un análisis que liga la corrupción de los vínculos de parentesco y la distorsión de la casa como el refugio frente a las agresiones del régimen.<hr/>Pending the dictatorship the deployment of irrationality and violence, in different ways, impact the construction of the intimacy of the inhabitant of Chile. The systematic development of persecution and execution of the dissidents attempted against the sociability, generating opacity in the social relationship and desire. In different stories, it will search the pervert elements that construct that subjectivity, wich had been transformed the intimacy in twisted devices of private life. From Jose Leandro Urbina, Ana María del Río and Diamela Eltit: this analysis will make a link between corruption of the kinship with the distortion of the conception of the house like a refuge. <![CDATA[Tomás Harris: Yet Another Inmobile Voyager?]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-71812014000100005&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este paper quiere ahondar en los significados hipotéticos del mundo representado en la poesía de Tomás Harris (La Serena, 1956), con el fin de subrayar las opciones estéticas y poéticas que Harris hubo de tomar cuando, en los ochentas, la poesía chilena enfrentó el dilema de cómo representar la dictadura pinochetista, sin convertir su poesía en una mera arma ideológica, subsumida a su contexto. En ese contexto, la opción de Harris por la marginalidad más profunda, supuso un viaje hacia todo aquello que quedara ajeno a la realidad cotidiana, haciendo énfasis en la creciente virtualización de la experiencia y su pérdida de arraigo.<hr/>This article delves in the hypothetical meanings of the world depicted in the poetry of Tomás Harris (La Serena, Chile, 1956), in an attempt to underline aesthetical and lyrical options adopted by Harris in the forked path that young poets had to face in the mid-eighties. Back then, when Chile was under Augusto Pinochet's regime, Chilean poetry took upon the quandary that represented to deal with such authoritarian system, and keep writing a poetry that was something else than just a mere response to that context. Under such circumstances, Harris' choice for the deepest marginality became a journey towards zones displaced from the public eye, emphasizing the growing virtuality of experience and the lack of the ability of settling in. <![CDATA[<strong>Juan Gelman's <i>dibaxu</i></strong>: <strong>Diaspora of Poetry in the Galaxies of Transcreation</strong>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-71812014000100006&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt dibaxu es un poemario "bilingüe" que consta de 29 textos en idioma ladino, o judezmo, o sefardí, de la poeta Franco-bosnia Clarisse Nicoîsky, vertidos al castellano por Juan Gelman. Con Haroldo de Campos considero que la traducción de Gelman es "transcreación", que es como ha re-nombrado a la traducción literaria. Tanto los poemas originales como la transcreación de Gelman son en realidad un ars poetica, y ambos tienen lugar en la diáspora. Aquí se produce un encuentro entre Ética y Poética.<hr/>dibaxu is bilingual poetry book consisting of 29 poems written in Ladino, Sephardi Hebrew, or Judaeo-Spanish by Clarisse Nicoïsky, a Franco-Bosnian poet translated by Juan Gelman into Spanish. Together with Haroldo de Campos I consider Gelman's translation as transcreation, the way Haroldo de Campos renamed the translation of literature. Both the original poems and Gelman's transcreation are actually an ars poetica, and both take place in the diaspora. Here occurs an encounter between Ethics and Poetics. <![CDATA[<strong>A Reading of Marcel Duchamp's 777e <i>Large Glass</i> and Juan Luis Martínez's <i>La Nueva Novela</i> as a Meta-poetic and Self-reflective Articulation</strong>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-71812014000100007&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El presente artículo tiene por objeto investigar y analizar el texto La Nueva Novela de Juan Luis Martínez en una articulación en bisagra con la obra El Gran Vidrio de Marcel Duchamp a través de la noción apariencia/aparición como elemento de transparencia textual. Desde esta perspectiva, se propone una lectura meta-poética y auto-reflexiva en el marco de un mundo moderno puesto en crisis.<hr/>This article intends to analyze Juan Luis Martínez's La nueva novela following a close articulation of this text with Marcel Duchamp's work El gran vidrio under the notion of appearance/apparition, understood here as an element of textual transparency. From this perspective, a meta-poetic and self-reflexive reading is proposed in the context of a modern world in crisis. <![CDATA[<strong>Lyndonizing Barry</strong>: <strong>A Hegelian Zoom</strong>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-71812014000100008&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El presente ensayo realiza un análisis del film Barry Lyndon, dirigido por Stanley Kubrick, desde algunas nociones planteadas por G. W. F. Hegel en su obra Fenomenología del espíritu. En particular, se plantea cómo el "zoom in" en dicho film posibilita una mediación entre los yoes individuales de Redmond Barry, los cuales se articulan como momentos de un movimiento lógico subjetivo, que da cuenta del carácter negativo de la identidad. Para ello se analizan dos escenas específicas del film, estas son su escape del ejército inglés y la aparición de Lady Lyndon; se argumenta cómo, en cada una de ellas, el zoom propone un devenir Otro, el cual niega tanto al protagonista como al espectador del film.<hr/>The following essay it's an analysis of Stanley Kubrick's Barry Lyndon, from some notions proposed by G. W. F. Hegel in The Phenomenology of Spirit. Particularly, how the use of "zoom in" in the film makes possible mediation between Redmond Barry's individual "I"s, articulated as moments of a logical subjective movement, which accounts for the negative nature of the identity. For that purpose, two specific scenes of the film are analyzed, first, his escape from the British Army and Lady Lyndon's appearance. It is argued how, in each of them, the zoom proposes the becoming of Other, which denies both the protagonist and the spectator of the film. <![CDATA[<strong>Territory of Conflict</strong>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-71812014000100009&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El presente artículo se propone explorar la relación entre la construcción de la infancia como concepto y las problemáticas socioculturales asociadas a la adquisición del lenguaje. A lo largo del análisis se estudian los filmes Shunko (1960) de Lautaro Murúa y Dungún, la lengua (2012) de Pamela Pequeño, que además integran la presencia de personajes indígenas como tercera variable en juego. En el análisis se intenta reconocer de qué manera los filmes evidencian, a través de sus decisiones narrativas y del uso de la traducción como elemento significante -en ambos casos el subtitulado- el conflicto subyacente entre infancia, lengua y sujeto colonial.<hr/>The present article proposes an exploration of the link between childhood as a cultural concept, and sociocultural issues related to language acquisition. Two films are examined: Shunko (1960) by Lautaro Murúa and Dungún, la lengua (2012) by Pamela Pequeño, both films involve indigenous people main characters. The analysis focuses on how the films show, through their narrative strategies and the use of subtitles as a translation tool, the subtle conflict between childhood, language and colonial subject. <![CDATA[<strong>Un repaso teórico (exhaustivo o no) al debate de la "muerte del cine" en el cine contemporáneo</strong>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-71812014000100010&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt En el clima actual de los estudios de cine, el tema de la «muerte del cine» parece un debate con ribetes apocalípticos y profundamente nostálgico. Algo que pertenece exclusivamente a la última década del siglo XX -con sus proyecciones y sus retrocesos necesarios hacia la primera década del siglo XXI y los años ochenta respectivamente-. No obstante ello, fue un debate que convocó fuertes puntos de vista y finos dispositivos discursivos que intentaban comprender procesos complejos sobre la naturaleza cinematográfica, los cambios del consumo cultural, las transformaciones estéticas, la emergencia de nuevas formas de comprender el cine, etc. En este sentido nos interesa destacar que este tópico ha sido un motor reflexivo que expandió las fronteras de la propia teoría cinematográfica.<hr/>In the current climate of the film studies, the subject about the «death of cinema» appear as a discussion with apocalyptic signs and deeply nostalgic. Something that appear to belong to only to the last decade of 20th Century -with necessary projections and relapse to the first decade of 21st century and 1980s respectively-. But, it was a discussion that convened strong views and discursive devices stylized, that tried understand processes complex about: the cinematic nature, the changes of the cultural consumption, the aesthetics and discursive transformations, the burst in of new kind of understand of the cinema, etc. In this sense, we wish to emphasize that this topic has been a reflexive motor that expanded the frontiers of the film theory itself. <![CDATA[<strong>Jorge Mañach's Cultural Essays from Theory of the Art and Latin American Cultural Studies</strong>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-71812014000100011&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Jorge Mañach (1898-1961) fue uno de los más importantes intelectuales cubanos de la primera mitad del siglo XX y sus ensayos culturales alcanzaron notoriedad continental. Si bien numerosos autores coinciden en identificarlo por estos elementos, lo cierto es que aún no integra el índice de autores de América Latina que se reconocen dentro de la tradición de los Estudios Culturales latinoamericanos. Por otra parte, tampoco se ha reconocido su contribución al desarrollo de la teoría del arte, debido a que persiste la idea de que esta disciplina tiene aún limitaciones en su desarrollo epistémico en nuestra región. Este trabajo propone reflexionar sobre la ensayística cultural de Jorge Mañach Robato, precisamente a partir de su relación con los estudios culturales latinoamericanos y su aporte a la teoría del arte en Cuba.<hr/>Jorge Mañach (1898-1961) was one of the most important Cuban intellectuals in the first half of the XXth century and his cultural essays reached continental fame. Although, numerous authors agree in identify him for these elements, the certain thing is that he doesn't still integrate the index of authors from Latin America that are recognized inside the tradition of the Latin American Cultural Studies. On the other hand, their contribution has neither been recognized to the development of the theory of the art, because it persists the idea that this discipline still has limitations in its epistemic development in our region. This paper pretends to meditate on Jorge Mañach's cultural essays, starting from its relationship with the Latin American Cultural Studies and its contribution to the theory of the art in Cuba. <![CDATA[<strong>Late Modernism in Latin America and Positions of the Art Criticism</strong>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-71812014000100012&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este estudio se propone confrontar distintos posicionamientos de la critica artistica latinoamericana de la segunda mitad del siglo XX en relación con las nuevas vanguardias que se difunden desde Europa y los Estados Unidos. La llegada del arte concreto, el informalismo, el pop y otros movimientos artísticos generó una respuesta crítica que en unos casos cuestiona las interpretaciones metropolitanas mientras que en otros parece asumirlos. Al contrastar los puntos de vista de los críticos elegidos (Mário Pedrosa, Jorge Romero Brest y Marta Traba) nos encontramos con coincidencias y disidencias entre ellos que son elocuentes de la disparidad de criterios y la diversidad de expectativas que en estos momentos existen en el terreno de la cultura artística latinoamericana.<hr/>This study proposes to confront different positions of Latin American art criticism in the second half of the twentieth century regarding to the new vanguards that spread from Europe and the United States. The arrival of concrete art, the informalism, pop art and other artistic movements generated a critical position which in some cases questions the metropolitan interpretations while others seem to assume them. When contrasting the points of view of critics selected (Mário Pedrosa, Jorge Romero Brest y Marta Traba) we find similarities and disagreements among them which demonstrate the difference of opinions and diversity of expectations that exist at those moments in the realm of Latin American artistic culture. <![CDATA[<strong>Rodrigo Arroyo Castro</strong> <strong><i>Incomunicaciones</i></strong>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-71812014000100013&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este estudio se propone confrontar distintos posicionamientos de la critica artistica latinoamericana de la segunda mitad del siglo XX en relación con las nuevas vanguardias que se difunden desde Europa y los Estados Unidos. La llegada del arte concreto, el informalismo, el pop y otros movimientos artísticos generó una respuesta crítica que en unos casos cuestiona las interpretaciones metropolitanas mientras que en otros parece asumirlos. Al contrastar los puntos de vista de los críticos elegidos (Mário Pedrosa, Jorge Romero Brest y Marta Traba) nos encontramos con coincidencias y disidencias entre ellos que son elocuentes de la disparidad de criterios y la diversidad de expectativas que en estos momentos existen en el terreno de la cultura artística latinoamericana.<hr/>This study proposes to confront different positions of Latin American art criticism in the second half of the twentieth century regarding to the new vanguards that spread from Europe and the United States. The arrival of concrete art, the informalism, pop art and other artistic movements generated a critical position which in some cases questions the metropolitan interpretations while others seem to assume them. When contrasting the points of view of critics selected (Mário Pedrosa, Jorge Romero Brest y Marta Traba) we find similarities and disagreements among them which demonstrate the difference of opinions and diversity of expectations that exist at those moments in the realm of Latin American artistic culture. <![CDATA[<b>Karl Arellano et al</b> <b><i>Dialéctica Arellanista: Conciencia de Socio, una lucha en base a principios</i></b>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-71812014000100014&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este estudio se propone confrontar distintos posicionamientos de la critica artistica latinoamericana de la segunda mitad del siglo XX en relación con las nuevas vanguardias que se difunden desde Europa y los Estados Unidos. La llegada del arte concreto, el informalismo, el pop y otros movimientos artísticos generó una respuesta crítica que en unos casos cuestiona las interpretaciones metropolitanas mientras que en otros parece asumirlos. Al contrastar los puntos de vista de los críticos elegidos (Mário Pedrosa, Jorge Romero Brest y Marta Traba) nos encontramos con coincidencias y disidencias entre ellos que son elocuentes de la disparidad de criterios y la diversidad de expectativas que en estos momentos existen en el terreno de la cultura artística latinoamericana.<hr/>This study proposes to confront different positions of Latin American art criticism in the second half of the twentieth century regarding to the new vanguards that spread from Europe and the United States. The arrival of concrete art, the informalism, pop art and other artistic movements generated a critical position which in some cases questions the metropolitan interpretations while others seem to assume them. When contrasting the points of view of critics selected (Mário Pedrosa, Jorge Romero Brest y Marta Traba) we find similarities and disagreements among them which demonstrate the difference of opinions and diversity of expectations that exist at those moments in the realm of Latin American artistic culture. <![CDATA[<strong>Federico Zurita Hecht </strong> <strong><i>El Asalto al Universo</i></strong>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-71812014000100015&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este estudio se propone confrontar distintos posicionamientos de la critica artistica latinoamericana de la segunda mitad del siglo XX en relación con las nuevas vanguardias que se difunden desde Europa y los Estados Unidos. La llegada del arte concreto, el informalismo, el pop y otros movimientos artísticos generó una respuesta crítica que en unos casos cuestiona las interpretaciones metropolitanas mientras que en otros parece asumirlos. Al contrastar los puntos de vista de los críticos elegidos (Mário Pedrosa, Jorge Romero Brest y Marta Traba) nos encontramos con coincidencias y disidencias entre ellos que son elocuentes de la disparidad de criterios y la diversidad de expectativas que en estos momentos existen en el terreno de la cultura artística latinoamericana.<hr/>This study proposes to confront different positions of Latin American art criticism in the second half of the twentieth century regarding to the new vanguards that spread from Europe and the United States. The arrival of concrete art, the informalism, pop art and other artistic movements generated a critical position which in some cases questions the metropolitan interpretations while others seem to assume them. When contrasting the points of view of critics selected (Mário Pedrosa, Jorge Romero Brest y Marta Traba) we find similarities and disagreements among them which demonstrate the difference of opinions and diversity of expectations that exist at those moments in the realm of Latin American artistic culture.