Scielo RSS <![CDATA[Psicoperspectivas]]> http://www.scielo.cl/rss.php?pid=0718-692420140002&lang=es vol. 13 num. 2 lang. es <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.cl/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.cl <![CDATA[<b>Psicología Comunitaria hoy</b>: <b>Del pensar al hacer en sociedades complejas</b>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-69242014000200001&lng=es&nrm=iso&tlng=es <![CDATA[<b>La Psicología Social Comunitaria en América Latina</b>: <b>¿Consolidación o crisis?</b>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-69242014000200002&lng=es&nrm=iso&tlng=es ¿Cómo ha contribuido la Psicología Social Comunitaria (PSC) Latinoamericana al cumplimiento de las metas, características y valores que marcaron su nacimiento? ¿Han sido sus desarrollos consistentes con estas orientaciones? ¿Continúan éstas vigentes? ¿Cuáles han sido sus logros y la pertinencia de los fundamentos empleados para alcanzarlos? El presente artículo aborda estas preguntas a través del análisis de algunas revisiones críticas de parte de la producción psicosocial comunitaria latinoamericana. Para tales efectos, confrontamos el discurso de la PSC, en cuanto a sus aspiraciones, con las contribuciones que se desprenden de la praxis disciplinar, ejemplificada con los resultados de las revisiones realizadas. Este diálogo entre discurso y acción se organizó con base en el doble compromiso de la PSC: el académico y el social. En el primero consideramos los aportes teóricos y metodológicos al área, mientras que para el segundo nos centramos en los actores, los contextos, los procesos y los aportes identificados. En cada caso discutimos el alcance de la producción y su impacto para el cumplimiento de los propósitos, características y valores postulados para la disciplina. Las reflexiones e interrogantes formuladas a lo largo del texto, y las conclusiones generadas, conducen a preguntarnos sobre las implicaciones de los resultados y de si podemos interpretarlos como indicadores de consolidación o de crisis de la disciplina.<hr/>How has Latin American Community Social Psychology (CSP) contributed to the accomplishment of the goals, values and characteristics that marked its birth? Have its developments been consistent with these orientations? Do they remain? Which have been its accomplishments and the relevance of the fundaments for achieving them?. This article addresses these questions, based on previous critical reviews on part of Latin American psychosocial community production. We confront CSP"s discourse regarding the field"s aspirations, with contributions derived from the discipline"s action, exemplified with reviews" results. This dialogue between discourse and action was organized based on CSP"s double commitment: academic and social. In the first one we consider theoretical and methodological contributions, while for the second one we centre on its stakeholders, contexts, processes and achievements. For both cases we discuss the scope of the results and their impact for the fulfillment of CSP‟s purposes, characteristics and values. The reflections and questions formulated throughout the text, as well as the generated conclusions, lead us to ask about the implications of the results, and whether these may be interpreted as indicators of the discipline"s consolidation or its crisis. <![CDATA[<b>El quehacer de la Psicología Comunitaria</b>: <b>Coordenadas para una cartografía</b>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-69242014000200003&lng=es&nrm=iso&tlng=es La particularidad del quehacer de la Psicología Comunitaria en su relación con la esfera gubernamental es diversa y confusa, en él se expresan tensiones y contradicciones que resultan difíciles de conciliar en un marco disciplinar rígido. Este texto propone una tentativa para cartografiar estas acciones sobre la figura de un campo expandido de la disciplina, que resulta de la superposición de tres ejes básicos que consideran los reportes internacionales de la acción disciplinar, los principios teóricos y el contexto institucional en que se desarrolla: individuo/comunidad, mejoramiento/transformación y dependencia/ autonomía. Se toman los resultados de seis investigaciones realizadas en Chile para ejercitar esta cartografía, se discuten sus alcances y se comenta la proyección que se deprende de sus resultados.<hr/>A distinctive feature of the interactions between Community Psychology practitioners and government agents is that they are diverse and confusing. Internal tensions and contradictions arise that make reconciliation difficult within a rigid disciplinary framework. Using international reports on disciplinary action, theoretical principles and the institutional context in which interactions take place, this paper proposes an attempt to map these actions over an expanded discipline field obtained by superimposing three central concepts: individual/community, improvement/transformation and dependence/autonomy. In order to apply this mapping, we used the results of six Chilean research reports. We discuss their scope and comment on the implications of their results. <![CDATA[<b>La Psicología Social Comunitaria ante los cambios en la sociedad contemporánea</b>: <b>De la reificación de lo común a la articulación de las diferencias</b>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-69242014000200004&lng=es&nrm=iso&tlng=es La consolidación del capitalismo post-fordista lleva al debilitamiento de los lazos comunitarios, a la vez que tecnifica y burocratiza la intervención social, dificultando el mantenimiento del espacio común sobre el que se asienta la acción colectiva. Se hace necesario incorporar conceptos y prácticas para una acción comunitaria en contextos complejos, diversos y deslocalizados. La metáfora del rizoma permite pensar en términos de heterogeneidad y diversidad, constituyendo una herramienta heurística para promover eventos comunitarios dirigidos más a la articulación de la diferencia que a la reificación de lo común. Esta aproximación permitiría mover el foco desde la tensión semejanza-diferencia y avanzar en los objetivos de equidad y transformación social propios de la Psicología Social Comunitaria.<hr/>The consolidation of post-Ford capitalism weakens community ties. It also makes social intervention a technical and bureaucratic endeavor and makes the consolidation of the common space that sustains collective action difficult. Community action should incorporate concepts and practices to apply in complex, diverse and delocalized contexts. The rhizome help us understand community in terms of heterogeneity and diversity, becoming a heuristic tool to promote community events aimed more at articulating differences than at reifying common knowledge. This approach would shift the focus from the tension between "sameness-difference" to pursue of equity and social transformation that characterizes Community Social Psychology. <![CDATA[<b>Psicología Comunitaria hoy</b>: <b>Orientaciones éticas para la acción</b>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-69242014000200005&lng=es&nrm=iso&tlng=es Se exponen resultados de una investigación en la que se indagó la dimensión ética en la práctica, formación e investigación en psicología comunitaria (PC) en Chile entre los años 2008 a 2011. Se recurrió en forma intencionada a diversas fuentes de producción de información. Participaron 93 sujetos -usuarios y usuarias, estudiantes y psicólogos; y se analizaron 194 documentos -programas de asignaturas, tesis y códigos-. Del empleo de un método cualitativo, diferentes técnicas de recolección de datos y estrategias de análisis emerge como resultado relevante la necesidad de pautas éticas específicas para orientar la práctica, formación e investigación en PC, las que son propuestas como corolario.<hr/>We present the results of a study about the ethical dimension in the practice, training and research in community psychology (CP) in Chile between 2008 and 2011. We intentionally used a variety of sources of information production. 93 subjects - users, students and psychologists- participated in this study; and 194 documents - syllabuses, theses and codes- were analyzed. A combination of a qualitative method, survey techniques and analytical strategies produced as a relevant result the need to set specific ethical guidelines to guide the practice, training and research in CP, which we propose as a corollary. <![CDATA[<b>Representaciones sociales de la violencia entre jóvenes chilenos involucrados en violencia</b>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-69242014000200006&lng=es&nrm=iso&tlng=es This paper presents the results of a qualitative study on the social representation of violence among young Chileans who have been involved in violence. Starting from interview-data that show their subjective perspective, a conceptual model of their social representation is constructed that identifies elements that favor or inhibit the violent actions. Results show two types of factors involved in the transgression of the "limit of violence": personal characteristics and contextual elements, making the distinction between the temporal context (the moment of violence) and the spatial context (the place of violence). In addition, the young participants of this study establish a relationship between their violent actions and the perception of threat, especially regarding their social identity. In this relationship, the function of violent actions is the neutralization of this threat. This understanding constitutes the nucleus of their social representation of violence. Implications for preventive strategies and community interventions are discussed.<hr/>Este artículo presenta los resultados de un estudio cualitativo sobre las representaciones sociales de la violencia en jóvenes chilenos que han estado involucrados en violencia. A partir del análisis de datos obtenidos de entrevistas que dan cuenta de su experiencia subjetiva, se construyó un modelo conceptual sobre sus representaciones sociales que identifica elementos que favorecen o inhiben las acciones violentas. Los resultados muestran dos tipos de factores involucrados en la transgresión del "límite de la violencia": características personales y elementos de contexto. Respecto de los elementos contextuales, se distingue el contexto temporal (el momento de la violencia) del contexto espacial (el lugar de la violencia). Además, los jóvenes participantes de este estudio establecen una relación entre sus acciones violentas y la percepción de amenaza, especialmente respecto de su identidad social. En esta relación, la función de las acciones de violencia es neutralizar esta amenaza. Esta comprensión constituye el núcleo de su representación social de la violencia. Se discuten las implicancias para estrategias preventivas e intervenciones comunitarias. <![CDATA[<b>Familias adolescentes</b>: <b>Entre no ser, no tener y no acceder</b>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-69242014000200007&lng=es&nrm=iso&tlng=es El presente artículo propone abordar, la problemática y reconocimiento de las familias adolescentes desde la perspectiva de la política pública, con el fin de otorgar la posibilidad de que puedan conciliar y ser protagonistas de sus propias trayectorias, vinculados a los múltiples fenómenos que se dan en las interacciones sociales. A través de la revisión teórica sobre políticas públicas, familias, conciliación y adolescencia se busca visibilizar las maternidades y paternidades adolescentes como una forma de ser familia. Desde una metodología de tipo descriptivo-interpretativo se develan vivencias y tensiones narradas por padres y madres adolescentes. El estudio muestra la dificultad de ser reconocidos como actores protagónicos en el acto de conciliar con redes comunitarias y/o familiares el cuidado de sus hijos/as, pero también de sus propias trayectorias como sujetos. De no intervenir en ellas, se tensionan las variables asociadas a la cronificación de las condiciones de vulnerabilidad.<hr/>The work described in this paper addresses the problems of adolescent families and the recognition of their condition from the perspective of public policy, so they can have the chance to reconcile with and take control of their own trajectories., connected with multiple phenomena that take place in social interactions. By reviewing the theory on public policies, families, conciliation and adolescence, we seek to make adolescent maternity and paternity visible as one way of being a family. From a descriptive-interpretative methodology standpoing, we were able to unveil experiences and tensions as narrated by teen parents. The study shows that it is difficult to be recognized as protagonists when reconciling with family and community networks not only the upbringing of their children but also their own development paths as persons. The absence of intervention in adolescent families develops tension in variables associated with the chronicity of the conditions of vulnerability <![CDATA[<b>Espacialidad y construcción de lugar</b>: <b>El caso del holograma espacial de la violencia de género</b>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-69242014000200008&lng=es&nrm=iso&tlng=es El presente trabajo aborda la violencia imperial manifiesta en el holograma espacial de la violencia de género en parejas heterosexuales. Como objetivo, se indaga por medio de la metodología cualitativa, la significación atribuida al centro de atención de violencia intrafamiliar y como es construido por las mujeres. Las participantes fueron mujeres en situación de violencia de género, en un centro de atención de violencia intrafamiliar en la región del Bío-Bío, Chile. Los resultados muestran que las experiencias de las mujeres en la construcción y significación del lugar, se pueden caracterizar en tres áreas: vivencia emocional, relación con otros/as y posibilidad de empoderamiento. Se discuten los distintos contenidos simbólicos atribuidos al espacio y redes de lugares relacionados con sus vivencias.<hr/>This study addresses imperial violence as manifested in the spatial hologram of gender violence in heterosexual couples. The purpose was to understand, by means of qualitative methods, the significance attributed to a center for domestic violence and how it gets construed by women. Participants were women victims of gender violence who participate in a center for domestic violence in the region of Bío-Bío, Chile. The results show that the experiences of women in the construction and significance of the place can be characterized in three areas: emotional experience, relationship with others and the possibility of becoming empowered. We discuss the different symbolic contents attributed to space and networking sites associated with their experiences. <![CDATA[<b>El auto-cuidado activo y su importancia para la Psicología Comunitaria</b>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-69242014000200009&lng=es&nrm=iso&tlng=es El propósito de este artículo fue invitar a la reflexión sobre la importancia de la incorporación del auto-cuidado activo en la formación y trabajo a nivel comunitario. Como base de partida se planteó la constatación de la ausencia de módulos de aprendizaje orientados al auto cuidado y al manejo de las emociones en los programas de formación en psicología comunitaria. Se revisaron los valores que dieron comienzo y aún sostienen a la disciplina y los puntos claves en la problemática de la violencia en la pareja. Utilizando un caso hipotético se indica que es importante la incorporación del auto-cuidado activo y el manejo de las emociones en los programas de formación de la disciplina. Se entiende que ello contribuye a una mejor calidad de vida laboral y personal que revierte en el colectivo atendido.<hr/>The purpose of this article was to invite the reader to reflect on the importance of active self-care during education and as a practitioner at the community level. As a starting point, there is a lack of learning modules oriented towards self-care and emotional management. We also review values that began and still maintain the discipline, as well as the key points in the specific problem of violence in couple relationships. By using a hypothetical case, we signal the importance of incorporating active self-care and emotional management in the discipline‘s educational programs. We understand that this contributes to improve the quality of both work and personal life, in that it reverses in the attended group. <![CDATA[<b>Lo biomédico, lo clínico y lo comunitario</b>: <b>Interfaces en las producciones de subjetividad </b>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-69242014000200010&lng=es&nrm=iso&tlng=es En el presente artículo se abordan las actuales transformaciones en la intervención en Salud Mental y Psiquiatría en Chile desde la perspectiva de los profesionales. El objetivo es comprender cómo se han reconfigurado las prácticas, los roles, las identidades y los perfiles ético-profesionales, a partir de las transformaciones en el sector impulsadas por la adopción del denominado Modelo Comunitario, y cómo esto se vincula a una determinada lógica de gobierno y un tipo de subjetividad deseable. Se utiliza un acercamiento de tipo etnográfico en un equipo de Salud Mental y Psiquiatría Comunitaria en Chile. Los resultados muestran que los interventores identifican tensiones entre los abordajes más tradicionales, heredados del modelo psiquiátrico, y las estrategias propias del nuevo modelo, lo que genera conflictos en sus prácticas, sus roles y sus identidades. Sin embargo, existen elementos comunes que estarían configurando una nueva ética profesional relacionada con elementos del yo vinculados a la subjetividad propia de una lógica de gobierno neoliberal.<hr/>This article discusses current transformations in Mental Health and Psychiatry interventions in Chile from a professional standpoint. The goal is to understand how practice, roles identities and ethical professional profiles driven by transformations in the sector which were encour-aged by the adoption of the so-called Community Model have been re-configured. We also sought to understand how this relates to a given government logic and to a desirable type of subjectivity. We followed an ethnographic approach in a Chilean Mental Health and Communi-ty Psychiatry team. Results indicate that intervention agents identify tensions between more traditional approaches, which were inherited from the psychiatric model and strategies that are particular to the new model. These tensions generate conflicts in their practice, their roles and their identities. However, there are common elements that may configure a new profes-sional ethics connected to elements of self with links to a level of subjectivity that is typical of a neoliberal government logic. <![CDATA[<b>Estrategias comunitarias en promoción de salud mental</b>: <b>Construyendo una trama conceptual para el abordaje de problemáticas psicosociales complejas</b>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-69242014000200011&lng=es&nrm=iso&tlng=es En la actualidad múltiples dispositivos de intervención comunitaria articulan acciones en el campo de la salud mental. En este renovado campo de prácticas, resulta necesario revisar críticamente los marcos teórico-conceptuales e incorporar nuevos desarrollos. El objetivo de este trabajo es realizar una aproximación conceptual que permita incorporar prácticas de promoción de salud mental comunitaria desde una perspectiva crítica y abierta a la complejidad, como aporte a la psicología comunitaria desde el campo de la salud y salud mental. Se desarrollan y discuten algunos conceptos e ideas fundamentales, tomando principalmente aportes del Movimiento de Medicina Social-Salud Colectiva Latinoamericana. Se propone el desarrollo de estrategias de intervención múltiples y flexibles para el fortalecimiento de vínculos y la constitución de la comunidad como sujeto activo de transformación social, aspecto clave en la salud mental comunitaria.<hr/>Currently, multiple devices of community intervention articulate actions in the field of mental health. In this renovated field of practices, there is a need to critically review the theoretical frameworks that guide them and to add new theoretical contributions. The objective of this work is to advance a conceptual approach that would make it possible to include promotional practices of community mental health from a critical perspective that is open to complexity, as a contribution to community psychology by the health and mental health fields. Some fundamental concepts and ideas are developed and discussed, mainly using contributions by the Latin American Social Medicine/Collective Health movement. We propose to develop multiple and flexible intervention strategies that may strengthen community bonds and letting the community become an active entity in the process of social transformation, which is considered a key aspect of community mental health. <![CDATA[<b>Trabajo colaborativo con mujeres</b>: <b>Una experiencia en clínica comunitaria</b>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-69242014000200012&lng=es&nrm=iso&tlng=es La promoción de la salud promueve potenciar y fortalecer recursos más que solo centrarse en la prevención de enfermedades. Este trabajo presenta la descripción de una experiencia con mujeres en el campo de la promoción de la salud con una aproximación de clínica-comunitaria. Se utilizó la metodología de la Investigación Acción Participativa con técnicas como talleres participativos, cuestionarios, entrevistas, sesiones terapéuticas individuales y equipos reflexivos. Los resultados incluyen un análisis de la experiencia a partir de la propuesta de Pancer y Nelson (1996) desde una perspectiva de promoción de la salud basada en la comunidad y apoyándose en elementos de psicología clínica comunitaria. La discusión enfatiza la importancia de la participación activa de la gente y privilegiar la profundidad y no solo la cobertura como estrategia que posibilite cambios reales a mediano y largo plazo.<hr/>Health promotion promotes enhancing and boosting the allocation of resources beyond just focusing on disease prevention. This paper describes an experience with women in the field of health promotion using a clinical community approach. We used the method of Participatory Action Research with techniques such as participatory workshops, questionnaires, interviews, individual therapeutic sessions and reflexive teams. Results include an analysis of the experience based on the proposal by Pancer and Nelson (1996) from a health promotion standpoint with the help of clinical community psychology. The discussion emphasizes the importance of an active involvement of people and prioritizing depth and not just coverage as a strategy that makes real changes possible in the medium and long term <![CDATA[<b>Intervención comunitaria con mujeres a partir de la actuación en Red en Psicología Comunitaria</b>: <b>Una experiencia en una comunidad de Brasil</b>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-69242014000200013&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este artículo tiene como objetivo presentar el proceso de desarrollo de un grupo comunitario de mujeres a partir de un trabajo en red en Psicología Comunitaria en una comunidad ubicada en Fortaleza, Brasil. Las acciones se basaron en el fortalecimiento de las residentes en la perspectiva de la salud comunitaria, las políticas de salud pública, el tercer sector y la universidad. Se realizó una investigación cualitativa utilizando observación participante, diario de campo y entrevistas grupales con seis mujeres que participaban en un grupo comunitario de autoestima, desarrollado por agentes externos. Los datos fueron analizados mediante análisis temático. Los resultados indican que las actividades realizadas fomentaron el fortalecimiento de las identidades de las mujeres residentes. Igualmente, surgieron actitudes críticas y comunitarias de movilización a favor de cambios en situaciones de opresión a nivel individual y colectivo.<hr/>This article presents the process of developing a community group of women based on a process of networking in Community Psychology in a community of, Fortaleza, Brazil. The actions sought to strengthen the residents based on a community health perspectuve, the public health policy, the third sector and the university. A qualitative study was performed through the use of participant observation, field notes and focus groups with six women who were part of a community group of self-esteem developed by external agents. Data was analyzed through theme analysis. Results show that the activities promoted strengthening the identities of the women residents. Critical and community attitudes emerged that allow mobilization for change in situations of individual and collective oppression. <![CDATA[<b>Participación y fortalecimiento comunitario en un contexto post-terremoto en Chincha, Perú</b>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-69242014000200014&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este artículo presenta el análisis crítico y las lecciones aprendidas de una intervención comunitaria con 17 centros poblados de Chincha-Perú luego del terremoto del 15 agosto del 2007. Se trata de la revisión crítica de una intervención comunitaria, con énfasis en los conceptos de participación y fortalecimiento comunitario. La intervención fortaleció capacidades de líderes como facilitadores sociales para la acción en salud mental comunitaria en contextos posterremoto. A través de la participación y el fortalecimiento comunitario, los líderes mejoraron el vínculo social y desarrollaron procesos de acción comunitaria. La reflexión sobre esta experiencia permite valorar la praxis de la psicología comunitaria en contextos posterremoto y sus consecuencias, tales como el cuestionamiento de las relaciones de poder y la neutralidad; la valoración del saber local; el trabajo de redes; la incorporación de la dimensión subjetiva y el autocuidado en la intervención.<hr/>This article presents the lessons learned and a critical analysis of a community intervention on seventeen urban and rural towns after the earthquake of August 15th, 2007 in the province of Chincha, Peru. The critical review proposed emphasizes the analysis of participation and community empowerment. The community intervention strengthened the capabilities of community leaders to enhance social networks for community mental health in a post-disaster context. Through participation and community building, community leaders strengthened social bonds and community action. The lessons from this experience allow us to reflect upon community psychology practice in post-earthquake contexts. Among others: questioning power relations and neutrality, valuing local knowledge, networking, and the incorporation of the subjective dimension and self-care in the intervention. <![CDATA[<b>Evaluación de la empatía diádica</b>: <b>Análisis de las propiedades psicométricas del Índice de Reactividad Interpersonal en Parejas (IRIC-C) en contexto chileno</b>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-69242014000200015&lng=es&nrm=iso&tlng=es En los últimos años, la empatía se ha incorporado como una variable que permite comprender diversos aspectos del funcionamiento en las relaciones de pareja, lo cual hace necesario contar con instrumentos validados que permitan evaluar este constructo. El presente estudio tuvo como objetivo evaluar las propiedades psicométricas de la versión chilena del Indice de Reactividad Interpersonal para Parejas (IRIC-C) en dos muestras independientes: una de estudiantes universitarios (N = 612) y otra de población general (N = 766) de la ciudad de Antofagasta, Chile. Los índices de consistencia interna fueron adecuados para la escala de toma de perspectiva, sin embargo, no alcanzaron los niveles óptimos para la preocupación empática. El análisis factorial confirmatorio corroboró la estructura bidimensional del instrumento y la invarianza métrica entre hombres y mujeres. Asimismo, se presenta evidencia acerca de la validez discriminante del instrumento. Los resultados son discutidos en términos de sus implicancias, aportes y limitaciones.<hr/>In recent years, empathy became part of the set of variables that allow us to gain insight about a variety of aspects about how couples handle their relationships. This makes it necessary to make use of properly validated instruments to evaluate this construct. The goal of this study was to evaluate the psychometric properties of the Chilean version of Interpersonal Reactivity Index for Couples (IRIC-C) in two independent samples. One was a sample of university students (N = 612) and the other was taken from the general population (N = 766) of the city of Antofagasta, Chile. The internal consistency indexes as appropriate for the perspective taking scale, but they fell below the optimal level for the empathic concern scale. A confirmatory factor analysis corroborated the two-dimensional structure of the instrument and the invariance across gender. We also present evidence of discriminant validity and discuss the implications, contributions and limitations of the results obtained. <![CDATA[<b>Emociones emergentes ante eventos significativos de confianza con jefaturas de enfermería</b>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-69242014000200016&lng=es&nrm=iso&tlng=es Actualmente, se considera la confianza que el líder crea con los trabajadores como un proceso eminentemente emocional. Por ello, los objetivos de esta investigación fueron identificar las principales reacciones emocionales que se experimentan en incidentes de confianza con las jefaturas de enfermería y proponer un modelo que articule los elementos esenciales. Se utilizó un diseño descriptivo-analítico relacional, para la recolección de datos la técnica de incidentes críticos y el modelo de la Teoría Fundada para el análisis de la información. Se obtuvieron 60 incidentes a través de la realización de 90 entrevistas a funcionarios de un hospital. Se encontraron cuatro categorías de emoción, todas ellas íntimamente imbricadas que permiten proponer un modelo integrador. Se discute la importancia de desarrollar confianza afectiva en la relación que establece la jefatura con su equipo, especialmente experimentando la emoción de seguridad, para así fomentar la colaboración en el contexto de cambio organizacional en los hospitales.<hr/>Our current understanding is that the degree of trust that workers bestow on their leader is mainly an emotional process. Thus, this research aimed at identifying the main emotional reactions experienced during incidents of head nurses trustworthiness, and to propose a model that articulates its essential elements. We designed a relational descriptive-analytic method using critical incident technique for data collection, and Grounded Theory for data analysis. We collected information on 60 incidents by conducting 90 interviews on employees of one hospital facility. We found four categories of emotion, all of them intimately imbricated, which led us to propose a model of integration. We discuss the importance of building affective trust between the leader and her team, particularly the emotional experience of self-confidence, in order to foster collaboration in the context of hospital organizational change. <![CDATA[<b>Procesos y construcciones</b>: <b>Un análisis de contenido de las metáforas en dos revistas de Psicología</b>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-69242014000200017&lng=es&nrm=iso&tlng=es Si bien existen investigaciones (Leary, 1990) sobre las principales metáforas que configuran el ámbito discursivo de la Psicología, resulta preciso actualizar constantemente el análisis de los trasfondos metafóricos de la disciplina, debido a la movilidad histórica de los tropos y de los horizontes de sentido que dan forma al léxico psicológico. Esta investigación pretende analizar los principales focos metafóricos del vocabulario de la Psicología contemporánea, tal y como aparecen en los artículos de investigación científica de dos revistas chilenas de la corriente principal. Se realizó un análisis cualitativo de contenidos de 104 artículos de dos revistas científicas de Psicología editadas en Chile. Los resultados permiten reconocer una particular dialéctica entre naturalización y psicologización del léxico disciplinar en ambas revistas.<hr/>Major metaphors that shape the discursive field of psychology have been researched (Leary, 1990), but the analysis of metaphorical backgrounds of discipline should be constantly updated, because of the historical mobility of tropes and horizons of meaning that shape the psychological lexicon. This research aims to analyze the main metaphorical foci in the vocabulary of contemporary psychology, as they appear in scientific research papers in two mainstream Chilean journals. A qualitative content analysis of 104 articles in two Psychology journals published in Chile was performed. The results allow us to recognize a particular dialectic between naturalizing and psychologizing of the discipline lexicon in both journals. <![CDATA[<b>Sentidos del trabajo en docentes de aulas hospitalarias</b>: <b>Las emociones y el presente como pilares del proceso de trabajo</b>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-69242014000200018&lng=es&nrm=iso&tlng=es Investigaciones recientes sobre trabajo docente han relevado la importancia de conocer mejor los sentidos atribuidos al trabajo. Este artículo presenta los principales hallazgos de una investigación cualitativa sobre sentidos atribuidos al trabajo y vivencia de las dimensiones afectivas del mismo, por educadoras de aulas hospitalarias de Santiago, Chile. Los resultados encontrados en el análisis de grupos focales dan cuenta dos núcleos centrales de significados sobre los sentidos del trabajo: facilitar la reinserción del estudiante a la escuela formal y vivir las relaciones de aula como un espacio de normalidad. Respecto a la vivencia de las dimensiones afectivas del trabajo se encontraron cuatro núcleos de significado: la validación de las emociones, su vivencia extrema y oscilante, la intensidad de los vínculos afectivos establecidos y la valoración de los aspectos afectivos del trabajo como un privilegio. Finalmente, discutimos estos resultados a la luz de evidencias de investigaciones recientes sobre trabajo docente en Chile.<hr/>Recent research on teacher labor has pinpointed the importance of improving our understanding of the meanings attributed to work. This article presents the main findings of a qualitative research on teacher' attributions of work and the affective experience of work, in teachers working in hospital classrooms of Santiago, Chile. The results from focus group analysis show two main groups of meanings of work: facilitating students' reintegration into the formal school, and experiencing classroom relationships as a normal space. Regarding the experience of the affective dimensions of work, we found four nuclei of meaning: validation of emotions, oscillating and extreme experiences, intensity of the established emotional ties and valuing the affective aspects of work as a privilege. We discuss these results in the light of evidence from recent research on teaching work in Chile.