Scielo RSS <![CDATA[Boletín del Museo Chileno de Arte Precolombino]]> http://www.scielo.cl/rss.php?pid=0718-689420160002&lang=pt vol. 21 num. 2 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.cl/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.cl <![CDATA[<strong>30° Aniversario del Boletín del Museo Chileno de arte Precolombino</strong>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-68942016000200001&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt <![CDATA[<strong>An early formative (1600-1000 BC) stone sculpture from Caraz, Callejón de Huaylas, Peru</strong>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-68942016000200002&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El Museo Arqueológico Municipal Hernán Osorio Herrera de la ciudad de Caraz, en la sierra de Ancash, alberga dos esculturas líticas del Período Formativo de los Andes centrales. Este artículo describe la iconografía de uno de esos relieves. Se presenta el estudio estilístico de esa escultura y su comparación con el arte lítico y en barro registrado en diversos asentamientos de la costa y sierra norte y norcentral de Perú. Este análisis permite asignar el relieve de Caraz al Formativo Temprano o Período Inicial. Se exploran igualmente los conceptos de corporalidad, género y materialidad en la construcción de imágenes en las esculturas del Período Formativo.<hr/>The Municipal Archaeological Museum of Caraz, in the Ancash highlands, houses two stone sculptures from the Formative Period of the central Andes. This article describes the iconography on one of these reliefs, offering a stylistic study of the sculpture and comparing it with stone and clay art found in different settlements of the north and north-central coast and highlands of Peru. The analysis situates the Caraz Museum’s relief in the Early Formative or Initial period. The concepts of embodiment, gender and materiality are also explored as part of the image making processes of the Formative Period sculptures. <![CDATA[<strong>The Rock Art of the southern Pozuelos basin (900-1535 DC)</strong>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-68942016000200003&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Abordamos desde una perspectiva crítica las modalidades estilísticas del arte rupestre de los Períodos de Desarrollos Regionales e Inka en el sur de la cuenca de Pozuelos (puna de Jujuy, Argentina). En tanto aspecto emergente de los paisajes culturales de cada momento y en constante interacción e intra-acción con otros aspectos materiales y sociales, el arte rupestre juega un importante rol en la configuración de los paisajes sociales pasados. Nos basamos en los estudios sobre los estilos ya definidos a nivel regional, poniendo énfasis en los procesos y configuraciones locales y microrregionales de dichas manifestaciones. Nuestro marco teórico-metodológico se sustenta en el análisis estilístico, el estudio contextual y la arqueología del paisaje, que nos permitieron abordar la variabilidad, las continuidades, las dinámicas, los conflictos, las interacciones y los vínculos entre los grupos humanos que vivieron los paisajes sociales del área.<hr/>This paper defines and analyzes from a critical perspective the stylistic modes of rock art from the Regional Developments and Inka periods in the southern Pozuelos basin (puna de Jujuy, Argentina). As a feature of the cultural landscape in both periods that emerged in constant interaction and intra-action with material and social aspects, rock art played an important role in shaping the cultural landscapes of the past. In this paper we examine studies of styles already defined at the regional level, with emphasis on local and micro-regional processes and configurations linked to these expressions. We use a theoretical and methodological framework of stylistic analysis, contextual research and landscape archaeology to address the variability, continuity, dynamics, conflicts, interactions and links among the different human groups that inhabited the social landscapes of the southern Pozuelos basin. <![CDATA[<strong>Rock Art paintings in the Semiarid North of Chile</strong>: <strong>A first physical and chemical approach from the Limari's River basin</strong>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-68942016000200004&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt En este trabajo entregamos una primera caracterización de las pinturas rupestres de la cuenca hidrográfica del río Limarí, que se asocian a grupos cazadores recolectores del Holoceno Tardío Inicial (ca. 2000 Ac a 500 DC). A partir de análisis físico-químicos moleculares, como microscopía y espectroscopía Raman, se identifican los pigmentos utilizados en la elaboración de estas representaciones pintadas, además de algunos componentes orgánicos. Los resultados obtenidos se discuten en relación con las dinámicas asociadas a la manufactura de estas representaciones por los cazadores recolectores que las ejecutaron. Finalmente, usando tal información y sobre todo los colores utilizados, se hipotetiza una secuencia cronológica de las pinturas rupestres.<hr/>This paper offers a preliminary technological characterization of rock art paintings in the Limarí River Basin. Previous research has associated these paintings with Late Holocene hunter-gatherers (ca 2000 BCE to 500 CE). Molecular chemical-physical analyses of the paintings with microscopy and Raman Spectroscopy enabled the identification of the pigments used to produce this rock art as well as some organic components. The paper offers a discussion of those data in relation to local hunter-gatherer rock art production and proposes a chronological framework for the application of the different colors in the paintings. <![CDATA[<strong>Archaeological investigations of the first recorded Rock Art site on Morro Vilcún</strong>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-68942016000200005&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Se presentan los resultados de un proyecto FONDART orientado a describir sistemáticamente pinturas y grabados rupestres de tres cuevas emplazadas en el litoral de la Patagonia septentrional chilena, recientemente descubiertas. Se registraron 47 pinturas rojas y nueve grabados lineales, con variaciones en la distribución de los motivos, tanto al interior de cada cueva como entre ellas. Aunque no se alcanzó la base de los depósitos, los trabajos realizados proveen el marco inicial para futuros estudios.<hr/>This paper presents the results of a FONDART project aimed at describing the first rock art found on the coasts of the Northern Patagonian channels. The project involved exhaustive, systematic records of the wall paintings and engravings found. Forty-seven paintings were recorded (mostly lines, dots and spots, all in red) as well as nine engravings. Some distributional patterns are noted. Although the bottom of the depositional sequence could not be reached and the answer to many research questions (e .g. the cultural affiliation of the occupants) is still pending, analyses of both surface and subsurface records (rock art and mobile items) provided enough information to move beyond vague speculation and formulate basic hypotheses that can be tested in future research. <![CDATA[<strong>Stars through the araucarias</strong>: <strong>Mapuche-Pewenche ethnoastronomy</strong>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-68942016000200006&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Los motivos y diseños astronómicos aparecen frecuentemente en el arte mapuche. El presente estudio etnoastronómico recopila los conocimientos astronómicos de las comunidades mapuche-pewenche de Trapa Trapa y Buta Lelbun (Chile). Describo en primer lugar la costumbre de asignar los nombres de las dos estrellas más importantes -Yepun y Wünelve- a un conjunto de objetos distintos en el transcurso del año, siguiendo un conjunto de reglas sofisticadas. En segundo lugar detallo las características singulares del calendario tradicional mapuche-pewenche y describo los métodos astronómicos con que se llevaba la cuenta del tiempo, incluso la determinación del día de We Tripantü (año nuevo). A lo largo del texto establezco comparaciones con la astronomía documentada de las comunidades quechuas.<hr/>Astronomical motifs and designs are found frequently in Mapuche art. This ethnoastronomical study is a compilation of astronomical lore gathered in the Mapuche-Pewenche villages of Trapa Trapa and Buta Lelbun (Chile). I first describe the custom of assigning two key star names, Yepun and Wünelve, to a set of distinct objects during the course of the year according to a set of intricate rules. Second, I detail the unique characteristics of the traditional Mapuche-Pewenche calendar and describe astronomical methods of timekeeping including the determination of the day of We Tripantü (New Year). Throughout the text, I draw comparisons to the documented astronomy of Quechua communities, in which several objects with similar properties are found. <![CDATA[<strong>Rincón Chilcas (Chile), a ceremonial site dedicated to fertility and astronomical observation</strong>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-68942016000200007&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt La temática y ubicación de los petroglifos encontrados en una colina en Rincón Las Chilcas, Coquimbo, Chile, permiten sugerir que el lugar fue utilizado durante el Período Agroalfarero Temprano como un importante centro ceremonial destinado a afianzar las jerarquías y la cohesión tribal mediante ritos religiosos y de fertilidad. Se habría practicado la observación del Sol, la Luna y otros fenómenos astronómicos, concebidos como divinidades reguladoras de la naturaleza bajo una concepción dualista, cuyos favores propiciaban la práctica de una incipiente agricultura y ganadería.<hr/>The theme and location of the petroglyphs found on a hillside in Rincón Las Chilcas, Coquimbo, Chile, suggest that the place was used as a major ceremonial center to strengthen hierarchies and tribal cohesion through religious ceremonies connected with fertility and observation of the Sun, Moon and other astronomical phenomena. These were seen as regulatory nature deities within a dualist conception, whose favors facilitated the practice of the inhabitants’ incipient agriculture and shepherding in addition to their hunting and gathering activities. <![CDATA[<strong>The textile before the textile</strong>: <strong>Analysis of archaeological instrumental as a reference of textile production practices</strong>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-68942016000200008&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt En este artículo, presento las perspectivas de análisis de un estudio centrado en instrumental textil arqueológico procedente de sitios de Santiago del Estero, Argentina, para momentos prehispánicos tardíos y/o coloniales tempranos (siglos XV-XVI). Estos instrumentos son abordados desde dos planos: (a) técnico-funcional, en relación con su rol en el proceso productivo, las tecnologías asociadas y los atributos de la materia prima procesada; y (b) estético, enfocado en el desempeño o agencia de ciertos atributos visuales/texturales como diacríticos y/o marcas identitarias y como indicadores de procesos de aprendizaje y grados de destreza diferenciales.<hr/>This paper presents the perspectives from analyses already undertaken and in process, within a study of archaeological instrument assemblages found at sites in Santiago del Estero Province, in Northern Argentina, dated to the late pre-Hispanicperiod and/or early colonial era (15th-16th centuries). The analysis involves two interconnected levels: (a) technical-functional, in relation to their role in the production process, associated technologies and attributes of the raw material processed; and (b) aesthetic, which focuses on the performance or agency of certain visual/ textural attributes as diacritics and/or identity markers, and as indicators of learning processes and different skill levels. <![CDATA[<strong>Prehispanic zoomorphic vessels from the Puna de Jujuy</strong>: <strong>A proposal of semiotic analysis</strong>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-68942016000200009&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Se presenta un análisis semiótico sobre pequeñas vasijas con agregados de representaciones zoomorfas de camélidos que son aptas para la contención de líquidos. Forman parte del componente cerámico de la Puna central de Jujuy entre los siglos XII y XVI. Se busca hacer operativos los elementos metodológicos de la semiótica icónica para el estudio de un caso arqueológico, aplicando el análisis de atractores existenciales a las piezas tratadas como imagen. Los resultados vinculan estas piezas con la reproducción de las condiciones de producción pastoril y su identificación como legisigno icónico.<hr/>This paper presents a semiotic analysis of small vessels with zoomorphic representations of camelids that could be used for holding liquids. The vessels come from a set of ceramic items from the Central Puna of Jujuy dated from the 12th to 16th centuries. In this paper we seek to operationalize aspects of an Iconic Semiotics methodology to an archaeological study, applying an existential attractors analysis to the pieces, treating them as images. The results link these pieces with the reproduction of herding production conditions and their identification as Iconic legisigns. <![CDATA[<strong>Vegetable body and fertilized violence in andean colonial texts</strong>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-68942016000200010&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt En este artículo queremos mostrar algunas aproximaciones a los conceptos asociados al cuerpo desde la documentación etnohistórica y los primeros lexicones para lenguas indígenas producidas en los Andes. Intentamos, de esta manera, acercarnos a las nociones que podrían haber estado funcionando en las lenguas indígenas del tiempo de la Conquista. El trabajo con este material nos lleva a plantear que el sistema de pensamiento andino expresa una ontología andina del cuerpo en la que el ser humano y sus categorías fundamentales se definen de manera similar a la de la naturaleza, entendiendo el cuerpo humano como una planta y la reproducción agrícola como la reproducción humana. Por otro lado, se revisa el papel que juega la violencia, en la incorporación de los poderes genésicos de un vencido en contextos como guerra y agricultura.<hr/>In this article we show some approximations to the concepts related to body from the first ethnohistorical documentation and lexicons for indigenous languages produced in the Andes. We try, in this way, closer to the notions that might have been operating in the indigenous languages of the time of the Conquest. Working with this material leads us to consider that the system of Andean thought expresses an Andean ontology of the body in which the human being and its fundamental categories are defined similarly to the way of nature, understanding the human body as a plant and agricultural reproduction as human reproduction. On the other hand, the role of violence in the incorporation of a full reproductive powers of the defeated ones in war and agriculture contexts.