Scielo RSS <![CDATA[Revista de derecho (Valparaíso)]]> http://www.scielo.cl/rss.php?pid=0718-685120120001&lang=pt vol. num. 38 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.cl/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.cl <![CDATA[<strong>Lost and Found items and the Right of the Creditor to Claim Found Items</strong>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-68512012000100001&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El artículo 1675 CCCh. -cuya historia legislativa muestra que en buena medida es original de Bello en el “Proyecto de 1853”- supone que la cosa debida se extravió y que el acreedor recibió su precio en sustitución; pero que posteriormente reapareció sin que entretanto se supiera su paradero; y permite al acreedor pretender la cosa reaparecida, restituyendo lo que hubiere recibido en razón de su precio. Tal facultad parece imponer un orden de preferencia entre los remedios al incumplimiento contractual, favoreciendo la pretensión de cumplimiento por sobre otros mecanismos de satisfacción de interés del acreedor. Al analizar la norma surgen, empero, una serie de problemas referidos tanto a su supuesto de hecho como a las consecuencias jurídicas que siguen de la reclamación de la cosa reaparecida por parte del acreedor.<hr/>Article 1675 CCCh. [Chilean Civil Code]- legislative history of which shows that, to a great extent, Bello is its author in the “1853 Project” – entails that the thing owed got lost and the creditor received the price for it in return, but it subsequently reappeared without knowing its whereabouts in the meantime, and allows the creditor claiming the lost item, by giving back what s/he could have received for its price. Said right seems to impose a preference order among the remedies to the breach of contract, favoring the intent of fulfillment over other mechanisms to meet the interests of the creditor. However, when analyzing the rule, a series of problems related to both the occurrence of the event as well as to the juridical consequences following the claim of the reappeared thing by the creditor. <![CDATA[<strong>Vicinity Relationships and the Immissions Theory in the Civil Code</strong>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-68512012000100002&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El artículo trata sobre la posibilidad de aplicar la teoría de las inmisiones para regular las relaciones de vecindad dentro del marco normativo establecido en nuestro Código Civil. Para ello se analizan la definición de propiedad del artículo 582, las servidumbres legales y las acciones posesorias a fin de establecer la recepción de los casos sobre los cuales se construye dicha teoría en nuestro Derecho positivo.<hr/>This article deals with the possibility of applying the immissions theory to regulate neighborly relationships within the regulatory framework established in our Civil Code. To this end, the definition of property in article 582, the legal easements and possessory actions are analyzed in order to establish the reception of the cases underlying that theory in our positive Law. <![CDATA[<strong>The Civil Liability of Road Works Concessionaires and its Grounds on the Safety Obligation to the user in the Chilean Law</strong>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-68512012000100003&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este trabajo analiza el reconocimiento y aplicación que tiene en Chile la obligación del concesionario de obras públicas viales de garantizar la seguridad de los usuarios en la utilización de las obras concesionadas, como fundamento de su responsabilidad civil. Verificando luego que a esta obligación se le ha dado un alcance homogéneo frente a hipótesis dañosas similares, se concluye destacando el acercamiento importante que genera entre los distintos regímenes de responsabilidad civil en base a los cuales se ha accionado en la materia.<hr/>This paper examines the recognition and enforcement of the obligation of the road work concessionaire to ensure the safety of users in the use of road concessions as basis of civil liability in the Chilean law. Noting then that this obligation has been given a homogeneous scope facing similar hypothesis of harm, it is concluded highlighting the important approach that is generated between the different types of civil liability regimes based on which lawsuits have been resolved in this matter. <![CDATA[<strong>Securities Lending Contract</strong>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-68512012000100004&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt La Ley N° 20.345, de 2009, tipificó un contrato de préstamo de valores, consistente en dar un prestamista cierta cantidad de aquéllos a un prestatario, para que en un tiempo posterior éste le restituya otra tanta cantidad de valores del mismo emisor, género, cantidad, clase y serie, con la obligación de pagar, además, un premio en dinero. El artículo estudia los diversos temas y problemas dogmáticos que ofrece esta nueva figura típica, con excepción de los concernientes a las garantías establecidas por la ley para su cumplimiento, que quedan reservados para otro trabajo.<hr/>Law No. 20.345 of 2009 categorized security lending agreements, which is when a moneylender gives certain amount of securities to a borrower so that s/he gives back another such amount of the same issuer, type, amount, class, and series with the obligation to also pay in prize money. This article studies the different dogmatic issues and problems resulting from this typical form, except those regarding the guarantees established by law for its enforcement, which were reserved for another work. <![CDATA[<strong>Copyright and Development</strong>: <strong>Beyond the Illusory Solution Provided for in the "Berne Convention Appendix"</strong>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-68512012000100005&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El “Anexo” del “Convenio de Berna”, que reglamenta los derechos de autor a nivel internacional, establece normas especiales a favor de los países en desarrollo, a efectos de permitirles satisfacer su necesidad de brindar una amplia diseminación del conocimiento. Desafortunadamente, dichas normas han resultado un fracaso. Este artículo hace un análisis crítico del “Anexo” y esboza la propuesta de un nuevo instrumento internacional que provea flexibilidades apropiadas para satisfacer necesidades de desarrollo.<hr/>The “Berne Convention Appendix” that regulates copyright internationally, establishes special rules in favor of developing countries in order to allow them meet their need to spread knowledge. Unfortunately, said rules have proved to be a failure. This article undertakes a critical analysis of the “Apendix” and outlines the proposal for a new international vehicle that provides proper flexibilities to meet the development needs. <![CDATA[<strong>The Social Security Coverage in the Spanish Legal System of Ordinary Self-Employed Workers Upon Cessation of Their Activities</strong>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-68512012000100006&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt En los países europeos, la mayor diferencia en la protección social dispensada a los trabajadores autónomos frente a la establecida para los trabajadores asalariados se encuentra en la ausencia de cobertura social cuando cesan en su actividad profesional. Este estudio tiene como objetivo analizar los aspectos más significativos de la reciente regulación en el ordenamiento jurídico español de la denominada “prestación por cese de actividad” para los trabajadores autónomos, a través de la Ley Nª 32/2010, de 5 de agosto, muy novedosa y sin referentes en el Derecho comparado europeo, con la que se pretende acabar con esta desigualdad.<hr/>In European countries, the most important difference in the social protection given to the self-employed workers, in terms of the protection given to the wage-earning employee, is the lack of social coverage when they cease their professional activity. This article is aimed at analyzing the most important aspects of the recent regulation in the Spanish legal system called “benefits over cessation of activities” for self-employed workers, by way of Act No. 32/2010, of 5 August, extremely innovative and without any points of reference to the comparative European Law, which aims at putting an end to this inequality. <![CDATA[<strong>The Specialty of Juvenile Criminal Law</strong>: <strong>Empirical and Regulatory Basis and the Consequences of a Differentiated Application of Substantive Criminal Law</strong>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-68512012000100007&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt A la luz de los conocimientos empíricos aportados por la psicología del desarrollo y la criminología, y de los principios de derecho internacional que exigen dar un tratamiento jurídico especial a los adolescentes en materia penal, distinto del que reciben los mayores de edad, el artículo identifica una serie de estándares de juzgamiento diferenciado que deberían ser tenidos en cuenta en la aplicación del derecho penal sustantivo por parte de los tribunales. Para determinar con mayor precisión el contenido de tales estándares, el artículo ha tenido en cuenta su desarrollo en el derecho comparado, especialmente de los países cuya legislación penal de adolescentes mayor influencia ha tenido en la Ley de Responsabilidad Penal de Adolescentes chilena: Alemania, España y Costa Rica.<hr/>In the light of the empirical knowledge contributed by developmental psychology and criminology, and of the principles of International Law that demand special legal treatment to teenagers, in terms of Criminal Law, other than that received by those of legal age, this article identifies a series of differentiated standards for trials that should be taken into account when the courts apply the substantive Criminal Law. In order to determine the content of said standards more precisely, this article has considered its development in Comparative Law, especially in countries juvenile criminal legislation of which had a greater influence in the Chilean Law of Criminal Liability of Teenagers: Germany, Spain and Costa Rica. <![CDATA[<strong>The Symmetry of the Civil Procedural Relationship and the Judge's Abuse of Process</strong>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-68512012000100008&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Se examinan las conductas judiciales que infringen el principio de la buena fe procesal y los posibles remedios que ofrece el ordenamiento procesal chileno. Como fundamento general se expone la necesidad de establecer una relación adjetiva de carácter simétrico.<hr/>This work analyzes the judicial conduct breaching the principle of procedural good faith and the likely remedies that the Chilean legal system offers. As general grounds, the need of establishing a procedural relationship of a symmetric nature is set forth. <![CDATA[<strong>Court Order to Suspend New Works</strong>: <strong>From "Operis Novi Nuntiatio" to the Draft of the Code of Civil Procedure</strong>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-68512012000100009&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt La operis novi nuntiatio romana evolucionó de ser una prohibición particular realizada por la parte agraviada en contra del constructor, hasta convertirse en sí misma en la forma de inicio de un procedimiento jurisdiccional. La legislación española decimonónica (y, a través de su influencia, el Código de Procedimiento Civil chileno) estableció un juicio interdictal que permite una dilatada y a menudo injustificada suspensión de las obras, lo que condujo al abuso de este instrumento procesal.<hr/>The Roman operis novi nuntiatio evolved from being a particular prohibition imposed by the injured party against the constructor, until it turned itself into the beginning of a legal procedure. The Spanish legislation of the XIX Century (and, by way of its influence, the Chilean Code of Civil Procedure) established an injunction trial that allows an extended and often unjustified suspension of the works, which lead to the abuse of this procedural tool. <![CDATA[<strong>The Organizational Model of the Dejudicialized Civil Enforcement From the Stand Point of Comparative Law</strong>: <strong>Myths and Realities of Dejudicialization</strong>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-68512012000100010&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El trabajo examina y pondera los cuatro modelos de ejecución que ofrece el Derecho comparado: i) el de ejecución entregada a la Judicatura; ii) el de la entregada a la administración pública; iii) el de la entregada al juez con la ayuda de auxiliares externos al poder judicial aunque sujetos a su supervigilancia; y iv) el de la entregada a profesionales liberales que actúan coordinadamente con el juez cuando es necesario.<hr/>This work analyzes and considers the four enforcement models offered by comparative Law: i) enforcement rendered to the Judiciary; ii) rendering it to the public administration; iii) rendering it to the judge with the support of officers external to the judiciary although subject to the supervision; and iv) rendering it to freelance professionals that act in coordination with the judge when necessary. <![CDATA[<strong>Concept and Systematization of the Illegal Detention in the Chilean Criminal Procedure</strong>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-68512012000100011&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Desde el inicio de la vigencia del Código Procesal Penal, en el año 2000, se ha estimado que los jueces de garantía y tribunales de juicio oral en lo penal, son competentes para conocer y resolver acerca de la legalidad de la detención del imputado. Se pretende en este artículo contribuir a precisar en qué consiste la detención ilegal y proponer una manera de sistematizar las hipótesis en que se presenta, con ocasión de un proceso penal.<hr/>As from the date the Code of Criminal Procedure became effective in 2000, judges and criminal oral trial courts are competent to hear and rule over the legality of the detention of the accused. This article aims at contributing to the clarification of what is an illegal detention and proposing a way to systematize the hypotheses in which it is presented in a criminal proceeding. <![CDATA[<strong>The Flaws of the Public Interest Test as a Weighting Instrument Between the Access to Public Information and Private Life</strong>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-68512012000100012&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El trabajo problematiza la procedencia y el empleo del test de interés público por parte del Consejo para la Transparencia, a propósito de la ponderación entre el derecho de acceso a la información y el derecho a la vida privada, en la perspectiva de la coherencia interna de la jurisprudencia administrativa de ese Consejo y en relación con el principio de proporcionalidad o con una de sus exigencias cuando se encuentra en juego el derecho a la intimidad. Asimismo, se destaca la omisión del Consejo en aplicar el aludido test cuando se está frente a “datos sensibles”, por lo que se propone un reforzamiento del sustrato normativo tanto constitucional como legal del principio de divisibilidad, que no padece las falencias que presenta el test de interés público y es un instrumento que permite satisfacer la transparencia de la función pública (derecho de acceso a la información) y el pleno respeto al contenido medular de los derechos fundamentales (los “datos sensibles”).<hr/>This work inquires into the origin and use of the public interest test by the Council for Transparency in relation to the weighing between the right of access to information and the right to private life from the standpoint of the internal coherence of the administrative jurisprudence of this Council and in relation to the principle of proportionality or with one of its demands when the right to privacy is at stake. Likewise, it highlights the omission incurred by the Council in applying the aforementioned test when facing “sensitive data”; consequently, it proposes strengthening the underlying constitutional and legal regulatory framework of the principle of divisibility, which does not have the flaws of the public interest test and is an instrument that allows meeting transparency in public administration (right of access to information) and full compliance of the core content of the fundamental rights (the “sensitive data”). <![CDATA[<strong>Fishing Authorizations and Right to Property</strong>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-68512012000100013&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El artículo analiza la supuesta calidad de bien incorporal que tendrían las autorizaciones de pesca. Desde la perspectiva constitucional se distinguen los planos objetivo y subjetivo de la propiedad, el concepto de bien incorporal, la naturaleza de la autorización de pesca y sus diferencias con la concesión y el permiso. Concluye negando la calidad de bien incorporal a la autorización de pesca pues no otorga un derecho independiente de la libertad para adquirir toda clase de bienes, ni genera efectos patrimoniales por sí misma, porque ellos dependerán del régimen de acceso a la pesca vigente.<hr/>This article analyzes the alleged quality of intangible property of fishing authorizations. From the constitutional perspective, the objective and subjective levels of property, the concept of intangible property, the nature of the fishing authorization and the differences with concession and permit are highlighted. This work concludes by stating that the fishing authorization does not have the quality of intangible property, since it neither grants a right independent from the freedom to acquire any kind of properties nor generates patrimonial effects for itself, since they depend on the access regime to fishing currently in force. <![CDATA[<strong>Is the Constitutional Court the Supreme Interpreter of the Constitution?</strong>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-68512012000100014&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El artículo examina críticamente la posición del Tribunal Constitucional como máximo intérprete de la Constitución. A través del análisis del diseño y funcionamiento del requerimiento de inaplicabilidad, se pretende demostrar que este mecanismo es un cauce ineficaz de la supremacía interpretativa del Tribunal. Pero, además, se pretende demostrar que esta ineficacia de la inaplicabilidad no responde sólo a un mal diseño o una mala aplicación del requerimiento, sino también y principalmente a ciertos factores intrínsecos a la naturaleza de la Constitución y de su garantía que, en definitiva, impiden la posibilidad de una interpretación definitiva de su contenido.<hr/>The article critically examines the position of the Constitutional Court as the supreme interpreter of the Constitution. By analyzing the design and operation of the inapplicability requirement it tries to demonstrate that this mechanism is an ineffective channel of the interpretative supremacy of the Court. However, it also tries to demonstrate that this inefficacy of the inapplicability is not just caused by the poor design or a bad application of the requirement, but also mainly due to certain factors inherent to the nature of the Constitution and of the guarantees granted by it, which ultimately do not allow the possibility of a definite interpretation of its content. <![CDATA[<strong>The Memorandum of Understanding of the Public Budget Act</strong>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-68512012000100015&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El trabajo examina cómo el contexto de las exclusivas facultades del presidente de la República en la administración financiera y, en especial, presupuestaria del Estado, ha posibilitado, a partir de la discusión presupuestaria anual, la aparición de un instrumento conocido como el protocolo de acuerdos de la ley de presupuestos. En virtud de él, buscan los parlamentarios comprometer al Ejecutivo en ciertos temas para los que no tienen iniciativa, pero que no resultan vinculantes para aquél.<hr/>This work analyzes how the scope of the exclusive faculties of the President of the Republic regarding financial administration and, specially, regarding the budget of the State, has enabled, from the annual budgetary discussion, the appearance of an instrument known as the memorandum of understanding of the budget act. By virtue of this document, the parliamentarians seek to engage the Executive in certain subjects which they are not authorized to deal with, but that are not binding to it. <![CDATA[<strong>A New Hermeneutic Turn of the Supreme Court Regarding the Application of the Economic Protection Recourse</strong>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-68512012000100016&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt La Corte Suprema ha dado un giro en la interpretación del recurso de amparo económico, marcando una nueva etapa en su aplicación jurisdiccional, por cuanto lo limita al inciso 2º del artículo 19 Nº 21 C.Pol. En este trabajo se presentan las etapas históricas de la jurisprudencia sobre la materia, las principales críticas que ha formulado la doctrina a este giro jurisprudencial y los comentarios de los autores en torno a la nueva jurisprudencia y a sus críticos.<hr/>The Supreme Court changed the interpretation for the economic protection action, setting a new stage in its application, now restricted to the second paragraph of the article 19 Nº 21 of the Chilean Constitution. The paper presents the historic stages of the jurisprudence, the main critiques that doctrine has formulated to this last one and the author’s view on the new jurisprudential decision and its critics. <![CDATA[<strong>The Defense of Heritage and of the Common Concerns of Mankind</strong>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-68512012000100017&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt ¿Cómo defender el medio ambiente en la medida que este escapa a la lógica territorial de un Estado soberano, tales como la alta mar o las especies migratorias? Los medios actuales para defender esta res communis que definiremos como “global concerns”: bienes y preocupaciones comunes, dependerán de la calidad para actuar y de las instancias que nos dispone el Derecho internacional actual. En vista de su insuficiencia, la actio popularis u otras instituciones tales como la OME presentan atisbos de eventuales soluciones.<hr/>How to defend environment as it scapes the territorial logic of a sovereign State, such as the high seas or migration birds? The current means to defend this res communis, which we will define as “global concerns”: common wellbeing and concerns will depend on the capability to act, and on the instances provided by the present International Law. In the light of its inadequacy, the actio popularis or other institutions such as the WEO show signs of eventual solutions.