Scielo RSS <![CDATA[Revista de derecho (Valparaíso)]]> http://www.scielo.cl/rss.php?pid=0718-685120140001&lang=pt vol. num. 42 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.cl/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.cl <![CDATA[<strong>Interpretation of Written Contracts in England</strong>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-68512014000100001&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El artículo examina los principales principios aplicables a la interpretación de los contratos escritos en el derecho inglés, desde el punto de vista del derecho vigente y de la doctrina, incluidos los principios de equidad, así como las atribuciones de los tribunales de apelación o de la Corte Suprema frente a un recurso contra un laudo arbitral.<hr/>This article examines the main principles of the interpretation of written contracts in the English law from the applicable law and doctrine stand point, including the principles of equality as well as the powers of the courts of appeal or the supreme court regarding a recourse against an arbitral award. <![CDATA[The Articulation of Reparation in the Civil Liability System in Matters Related To Consumption]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-68512014000100002&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este trabajo examina los derechos o remedios que emanan de la garantía legal de la ley de consumo, en función de determinar la forma que ellos se coordinan en beneficio del consumidor. Para ello, se hace preciso estudiar la naturaleza de la responsabilidad civil del proveedor. Se postula la existencia de cinco derechos o acciones irrenunciables para el consumidor: la reparación, la sustitución, la rebaja del precio, la resolución del contrato y la indemnización de perjuicios, que operan a través de un régimen de compatibilidad alternativa y acumulativa<hr/>This work examines the rights or reparations of the legal guarantees of the law on consumption in order to determine the way in which they coordinate to benefit the consumer. For this, it is necessary to study the nature of civil liability of the supplier. Five inalienable consumer rights or actions are proposed: repair, substitution, price discount, termination of the contract and compensation for damage; they all operate by way of a regime of alternative and accumulative compatibility. <![CDATA[<strong>The "Exception of a Non-Fulfilled Contract, Either on a Proper or Regular Basis" and Its Regime in the Spanish Civil Law</strong>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-68512014000100003&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El trabajo analiza la disciplina de la excepción de contrato no cumplido adecuada o regularmente, en el ámbito de los contratos que contienen obligaciones recíprocas o sinalagmáticas, sobre la base de la doctrina y la jurisprudencia españolas.<hr/>This work analyzes the discipline of the exception of non-fulfilled contracts either on a proper properly or regular basis, in the scope of contracts that have mutual or synallagmatic obligations based on the Spanish doctrine and jurisprudence. <![CDATA[<strong>Limitation of Liability of Internet Services Providers for Online Copyright Infringement</strong>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-68512014000100004&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt En 2010, Chile adoptó normas sobre limitación de responsabilidad a favor de los prestadores de servicio de Internet por las infracciones a los derechos de autor cometidas por sus usuarios. Este artículo describe tal régimen, resaltando ciertas medidas de observancia -identificación de infractores, terminación de servicios brindados a éstos, y bajada de contenidos- y cómo ellas se diferencian del sistema estadounidense, al incorporar control judicial a actuaciones potencialmente lesivas de los derechos de terceros.<hr/>In 2010, Chile passed regulations on the limitation of liability for internet service providers due to copyright infringement committed by their users. This article describes said regime and highlights certain observation measures -identification of offenders, termination of the services rendered to them, and removal of content- and how they differ from the American system, by including legal control to potentially harmful actions to third party rights. <![CDATA[<strong>Prohibittion of Arbitrary Discrimination Within the Private Sector</strong>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-68512014000100005&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El artículo analiza la creciente aplicación de la prohibición de discriminación arbitraria a las relaciones entre privados. Luego de discutir los fundamentos y justificaciones normativas de dicho fenómeno, se problematiza la determinación del contenido de las obligaciones de los privados en materia de no discriminación, así como las categorizaciones y justificaciones que permitirían distinguir la discriminación entre privados que debe ser prohibida.<hr/>The article analyzes the increasing application of the arbitrary discrimination prohibition within the relationships of the private sector. After discussing about the normative grounds and reasons for said phenomenon, both the issue of determining the content of the obligations of the private sector regarding non-discrimination as well as the categorizations and reasons that allow differentiating discrimination within the private sector, which shall be forbidden, will be discussed. <![CDATA[<strong>Extrajudicial Agreements from the Privatistic Approach of Bankruptcy Laws</strong>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-68512014000100006&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El interés en el estudio de los acuerdos extrajudiciales puede parecer menor en comparación con el análisis de las figuras estrictamente concursales. No obstante, justificados por un giro hacia orientaciones privatistas, el derecho comparado ha prestado especial atención a estas herramientas a la espera de que el acuerdo privado logre rescatar a los deudores de manera más eficiente y rápida que las respuestas judiciales. Pero se reconocen las dificultades que implica la aplicación irrestricta de un marco contractual a las situaciones de crisis patrimonial, imbricada por el conflicto de intereses y la pluralidad de partes, hasta modificar algunos de sus pilares tradicionales. El punto también debe ser analizado en el contexto de la Ley N° 20.720 que ha incidido con mayor fuerza en la utilización de la autonomía privada como principio orientador de nuestro derecho concursal.<hr/>It may seem less interesting to study extrajudicial agreements rather than analysing matters strictly dealing with bankruptcy. However, justified by a twist into privatistic tendencies, comparative law has given special importance to these tools while waiting that private agreements are able to restore debtors more efficiently and quickly than judicial responses. However, it also recognizes the difficulties of an unrestricted application of a contractual framework to situations of patrimonial crisis, which are interwoven by conflicts of interest and the number of parties, until changing some of its traditional foundations. This also should be analysed considering the context of Act No. 20.720, which strongly affected the use of private autonomy as a principle to orientate our bankruptcy laws. <![CDATA[The Donee's Enrichment and the Donor's Impoverishment]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-68512014000100007&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Para configurar el concepto de donación entre vivos, la legislación chilena requiere el enriquecimiento del donatario y el empobrecimiento del donante. El trabajo se propone indagar, por una parte, cómo han sido tratados estos requisitos por la doctrina chilena y compararla con la regulación en algunos Códigos Civiles europeos, como el francés, el italiano, el alemán, el austríaco y el español; y, por otra, dilucidar el concepto clásico de la donación romana non mortis causa y entre personas extrañas. En la que hay autores que exigen por un lado, el enriquecimiento (locupletatio) del donante y el empobrecimiento del donatario (pauperimento) por otro. Y otros que de producirse dichos elementos, afirman que estaríamos frente a las donaciones entre cónyuges, las cuales están prohibidas.<hr/>For the donation inter vivos concept to be constituted, the Chilean legislation requires the donee's enrichment and the donor's impoverishment. On one hand, this work intends to explore how these requirements have been handled by the Chilean doctrine and compare them with the regulations in some European Civil Codes, such as the French, the Italian, the German, the Austrian and the Spanish Civil Codes; on the other hand, it aims at elucidating the Roman classic concept of Donation non mortis causa and between strangers. Wherein there are authors that require, on one hand, the donor's enrichment (locupletatio) and the donee's impoverishment (pauperimento), on the other. In addition, there are others that affirm that, if those circumstances take place, we would be facing a donation between spouses, which are prohibited. <![CDATA[<strong>The Legal Notion of the Employer in the Labor Law</strong>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-68512014000100008&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt La noción jurídica del empleador ha sido tradicionalmente estructurada como contraparte en el contrato de trabajo y como una figura traslaticia de la del trabajador. Este vocablo ha prevalecido en la legislación chilena por sobre otros términos, como empresario o patrono, a objeto de reflejar más exactamente la posición que éste ocupa como receptor de los servicios subordinados prestados por el trabajador. Es esta característica la que prevalece en la definición de empleador, sin que sean necesarios otros requisitos extraordinarios vinculados a la capacidad civil o comercial de éste o al tipo de negocio del cual es titular.<hr/>The legal notion of the employer has been traditionally structured as a counterpart in the contract of employment and as a concept different from the employee. This term has prevailed over others, such as businessperson or master, in the Chilean in order to explain that this person receives subordinated services rendered by the employee. This is the prevailing characteristic in the definition of employer, without having the need for other extraordinary requirements related to civil or commercial capacity of the employer or of the business owned by him or her. <![CDATA[<strong>Profit Making in Crimes Against Patrimonial Interests</strong>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-68512014000100009&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El trabajo analiza el concepto y la exigencia legal de un ánimo de lucro en los delitos que atentan contra intereses patrimoniales. Parte de la base de que si bien algunas de las figuras delictivas contenidas en el título 9° del libro CPen. incluyen explícitamente esa exigencia, como la usurpación o la estafa, razones históricas y de derecho positivo, vinculadas con el sentido de los comportamientos incriminados, sistemáticas y aun político-criminales permiten afirmar la necesidad de su concurrencia respecto de todos los "delitos de apropiación" allí regulados, sea que se ejecuten por medios materiales o inmateriales.<hr/>This work analyzes the concept and the legal requirement of profit making in illegal actions against patrimonial interests. It’s based on the fact that albeit some of the illegal concepts mentioned in title 9th of the Chilean Criminal Code explicitly include this obligation, such as usurpation or fraud, historical and positive law reasons related to the sense of the actions in question, systematic and even political and criminal, allow us assert that they need to participate in all "illegal misappropriation actions" therein regulated, whether they are committed by way of material or immaterial means. <![CDATA[<strong>The Main Deficiencies of How the Democratic System Works in Spain Thirty Five Years After its Constitution Was Drafted</strong>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-68512014000100010&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt La vigente Constitución española fue adoptada en el año 1978. Pasados treinta y cinco años y en el marco de una fuerte desconfianza hacia el sistema político, resulta conveniente efectuar un análisis de las principales deficiencias del modelo establecido. En este sentido, se aborda el funcionamiento de la democracia representativa, a través del análisis de las principales características y efectos del sistema electoral; y la operatividad de los mecanismos de democracia directa, mayormente el referéndum y la iniciativa legislativa popular.<hr/>The current Spanish Constitution was adopted in 1978. After thirty five years and within the context of a strong distrust of the political system, the main deficiencies of the established model should be analyzed. In this sense, the way in which the representative democracy works is addressed by way of the analysis of the main characteristics and effects of the electoral system and how the direct democracy mechanisms operate, mainly, the referendum and the people’s legislative initiative. <![CDATA[<strong>Las debilidades de la crítica a las súper-mayorías</strong>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-68512014000100011&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Se examinan críticamente las objeciones que los profesores Guillermo Jiménez, Pablo Marshall y Fernando Muñoz presentaron a la regla excepcional de súper-mayoría legislativa que ha sido defendida por Sergio Verdugo el año 2012. Las objeciones descansan en una concepción parcial de la democracia y de la igualdad política, que los conducen a una posición laudatoria de la regla de mayoría; eso impide evaluar el uso de la súper-mayoría de forma instrumental. El autor defiende la idea de que las súper-mayorías legislativas son útiles atendidos ciertos supuestos y bajo ciertos casos.<hr/>This article is a critical analysis of the objections made by professors Guillermo Jiménez, Pablo Marshall and Fernando Muñoz against the exceptional rule of the legislative supermajority defended by Sergio Verdugo in 2012. Said objections are based on an incomplete concept of democracy and political equality, leading them to a laudatory position regarding the rules of the majority, which makes it impossible to evaluate the instrumental use of the supermajority. The author stands for the idea that legislative supermajorities are useful in certain assumptions and cases. <![CDATA[<strong>The Principles Governing the Administration’s Sanctioning Power of the Chilean Law</strong>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-68512014000100012&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este trabajo tiene por objeto determinar los principios que rigen el ejercicio de los poderes sancionadores de Administración, de acuerdo con la doctrina y la jurisprudencia nacionales (administrativa, judicial y constitucional). A partir de la identidad ontológica entre penas y sanciones administrativas, se proyectan los principios constitucionales del orden penal, así como aquellos que inspiran la legislación penal común. Se distingue entre los principios sustantivos y procedimentales, lo cual permiten resolver la falta de una legislación común sobre la materia en Chile.<hr/>The aim of this work is to determine the principles that govern the sanctioning power of the Administration pursuant to the national (administrative, judicial and constitutional) doctrine and jurisprudence. The constitutional principles of criminal offense, as well as those related to common criminal legislation, are projected from the ontological identity that exists between administrative penalties and sanctions. There are two different principles: substantive principles and procedural principles, which allow overcoming the lack of an ordinary legislation on this matter here in Chile. <![CDATA[<strong>Evolution of the Aquaculture Environmental Regime in Chile</strong>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-68512014000100013&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El crecimiento de la acuicultura ha causado problemas ambientales difíciles de abordar desde la perspectiva tradicional de la regulación pesquera y la necesidad de controlarlos ha desafiado los pilares fundamentales de la intervención estatal en el ejercicio de la actividad económica. Nuevos instrumentos para ser utilizados en la regulación, como el enfoque precautorio y el ecosistémico, la planificación espacial y el crecimiento de la producción asociado al desempeño ambiental aparecen como alternativas que requieren un análisis acerca de su alcance desde la perspectiva de las limitaciones constitucionales que pueden ser impuestas a la actividad económica.<hr/>The growth of aquaculture has caused environmental issues that have been hard to deal with from the traditional fishing regulation perspective. The need to control said problems has challenged the basic foundations of State intervention of the exercise of economic activities. New instruments to be used in the regulation, such as the precautionary and ecosystem-based approach, space planning and production increase related to environmental performance arise as alternatives that require an analysis of their scope from the constitutional limitations perspective that may be imposed to the economic activity. <![CDATA[<strong>Deformalization of the Family and Childhood-Related Legal Proceedings</strong>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-68512014000100014&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Se examina la noción de desformalización como uno de los mecanismos introducidos por la Ley N° 19.968 para lograr la adecuada tramitación del procedimiento de familia e infancia vigente en Chile desde el año 2005. Este primer enfoque pretende establecer las bases para una completa delimitación del concepto.<hr/>The notion of deformalization as one of the mechanisms introduced by Act No. 19.968 is examined to ensure the correct handling of family and childhood proceedings in Chile, valid since 2005. This initial approach aims at establishing the grounds to have a thorough definition of the concept. <![CDATA[<strong>The Reversal of the Effects of Silence on the Civil Procedure Reform</strong>: <strong>Silence Implies Consent</strong>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-68512014000100015&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El trabajo aborda una problemática antigua que, atendido el nuevo papel intervencionista del juez en el proceso, puede ser releído de una forma original. Tradicionalmente se ha entendido que en derecho procesal quien calla no otorga, es decir, que el litigante que no se defiende no consiente en las pretensiones de la demanda ni en los hechos alegados en ella. Sin embargo, este axioma pudiere ver cambiado su signo si ponemos una correcta atención a la nueva regulación y, al mismo, tiempo realizamos una correcta lectura de lo que hoy prescribe el Código de Procedimiento Civil.<hr/>This work addresses an old issue that, considering the new active role of the judge all through the proceedings, can have a different interpretation. It has traditionally been understood that, in procedural law, silence does not imply consent, this is, the litigant who does not defend himself does not agree on the allegations of the claim or on the facts therein stated. However, the interpretation of this axiom may change if we pay due attention to the new regulation and, at the same time, correctly read what is today stated on the Code of Civil Procedure. <![CDATA[<strong>Revisionism of the Legal Proceedings in the Civil Procedure Through Franz Klein and Adolf Wach'S ideas</strong>: <strong>Clarifications on Efficiency and Procedural Rights</strong>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-68512014000100016&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Las propuestas tanto de Franz Klein como las observaciones que hiciera Adolf Wach estaban destinadas a transparentar y objetivar una adecuada gestión del proceso sin anular ni excluir responsabilidades y roles. Las partes siguen asumiendo y detentando los poderes de siempre en relación con el objeto litigioso e, incluso, en algunos aspectos con el proceso mismo. El rol activo del tribunal queda magnificado y adecuado en lugar de ser limitado. Más bien puede decirse que se explicitan las responsabilidades de cada uno frente y dentro de un proceso sincerando las finalidades de éste y los recursos con los que se cuenta para la consecución de ello en cada caso concreto.<hr/>Both Franz Klein's proposals and Adolf Wach's comments were aimed at making the correct management of the legal process more transparent and at objectifying it without cancelling or excluding responsibilities and roles. The parties continue to assume and hold the usual powers related to the matter of the litigation and even some aspects of the process itself. The active role of the court, instead of being limited, becomes magnified and adequate. It rather explains the responsibilities of each party regarding a legal process, by explaining in further detail the aims of said procedure and the resources available to do so in each case in particular. <![CDATA[<strong>The Third Concordat Project Between Chile and the Holy See in 1928</strong>: <strong>Text and Remarks</strong>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-68512014000100017&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt La reciente apertura de los fondos documentales del pontificado de Pío XI guardados en el Archivo Secreto del Vaticano ha permitido conocer tres proyectos de concordato entre Chile y la Santa Sede redactados en 1928, una vez producida la separación entre la Iglesia y el Estado merced a la Constitución de 1925. Después de haber publicado en esta misma revista los dos proyectos presentados por el gobierno de Chile, se presenta ahora el tercero de dichos proyectos, redactado por el nuncio apostólico y presentado al ministro de Relaciones Exteriores. Cada uno de los atículos va acompañado de un comentario que muestra los cambios introducidos por el nuncio a los proyectos del gobierno y la regulación que posteriormente ha dado a cada uno de los temas el moderno derecho concordatario.<hr/>The recent opening of documentary collections of the pontificate of Pius XI that are kept in the Vatican Secret Archives has allowed us to become acquainted with the three concordant projects between Chile and the Holy See, written on 1928 after the separation of Church and State by the Constitution of 1925. After publishing, in this magazine, both projects presented by the Chilean Government, this third project was written by the apostolic nuncio and presented to the Ministry of Foreign Relations. Each article includes remarks on the changes made by the nuncio to the government projects and the regulations that the modern concordat law applied for each subject. <![CDATA[<strong>Legislative History of Foreign Companies' Agencies</strong>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-68512014000100018&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El trabajo aborda la recepción legislativa de la agencia como forma de funcionamiento de una sociedad extranjera en Chile. Su establecimiento estaba directamente relacionado con la autorización administrativa prevista para el funcionamiento de las sociedades anónimas nacionales, de manera de mantener una simetría con aquellas extranjeras que deseasen ejercer su giro en el país. Al avanzar el siglo XIX, la creciente internacionalización del comercio de seguros impulsó un cambio en el régimen de la agencia. La Ley N° 18.046 impuso condiciones más exigentes. La figura se extendió primero a las cooperativas, después a las compañías de seguros y finalmente a cualquier sociedad o persona jurídica con fines de lucro. Sólo quedaron fuera las representaciones de corporaciones y fundaciones de origen extranjero. La tendencia actual apunta hacia una formalización automática de la agencia, sin mayor control de la autoridad pública.<hr/>This work addresses the legal reception of the agency as a manner in whicha foreign company operates in Chile. Its establishment was directly related to the administrative authorization that was planned for the operation of Chilean public limited companies so as to keep symmetry with those foreign companies that wished to carry out their line of business in the country. As the 20th century went by, the increasing internationalization of insurance trade boosted a change in the agency. Law No. 18.046 set more demanding conditions. The concept first extended to cooperatives, then to insurance companies and finally to any for-profit legal company or person. Only the representatives of foreign corporations and foundations are not included. The current trend is the automatic formalization of the agency, without greater control from public authorities.