Scielo RSS <![CDATA[Estudios constitucionales]]> http://www.scielo.cl/rss.php?pid=0718-520020150001&lang=pt vol. 13 num. 1 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.cl/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.cl <![CDATA[<strong>PRESENTACIÓN</strong>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-52002015000100001&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt <![CDATA[<strong>The proof of unconstitutionality</strong>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-52002015000100002&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt La presente ponencia se construye de acuerdo con la legislación y experiencias del sistema de control de constitucionalidad brasileño. Propone un modelo de explicación dogmática de la interrelación entre dos institutos tradicionales del derecho aparentemente antagónicos: la prueba y la (in)constitucionalidad, resultando en la sistematización de la prueba de inconstitucionalidad en el derecho procesal constitucional brasileño. El estudio parte del reconocimiento de un déficit de investigación en Brasil sobre la práctica de la racionalidad probatoria en el juicio de la decisión de (in)constitucionalidad de las leyes. La atención se centra en las cuestiones probatorias y de hecho en el contexto del Supremo Tribunal Federal en el ejercicio de la revisión de la constitucionalidad de ley. Este problema coloca en el epicentro de la argumentación jurídica la inconstitucionalidad y la prueba.<hr/>This thesis proposes to reduce the observations to the brazilian constitutional system in a model of dogmatic explanation of the interrelationship between two traditional institutions of law, apparently, antagonistic: the proof and the un constitutional. The result is the systematic of proof in the Brazilian right constitutional process. The study admits to have the investigative deficit in Brazil on the practice of evidential reasoning in making judgments of(un)constitutionality of laws. Which justifies asking about the ideas and trends related to a methodical approach to talk about the proof as one more element in the praxis of the decision about unconstitutionality of law in the context of Brazilian Constitutional Justice. The thesis intends to review a methodologically referred to this praxis. The investigative attention focuses on the factual issues and evidentiary issues in the context of Supreme Court, while exercising control of the constitutionality of laws. Addressing this problem is to place the significance at the epicenter of unconstitutionality and also the institute of proof, which are discussed in terms of their own legal and constitutional arguments. The displacement studies of the right to the proof in the strict procedural law to the constitutional land is a deficit constitutional issue in the doctrine, that, in this work, expected to challenge. <![CDATA[<strong>Constitutional interpretation and legal interpretation</strong>: <strong>Uncertain Boundaries</strong>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-52002015000100003&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen: El presente trabajo analiza la posibilidad de que en Bolivia se efectúe una distinción entre la actividad jurisdiccional de la justicia constitucional y la actividad jurisdiccional que realiza la jurisdicción ordinaria, a partir de la diferenciación entre la interpretación constitucional y la interpretación legal.<hr/>This paper analyzes the possibility of making a distinction between the judicial activity of the Constitutional Court and the activity performed by the ordinary courts as from the difference between constitutional interpretation and the interpretation of law. The paper concludes that if the Constitutional Court defined the scope of control of constitutionality and legality, this distinction is not a separation wall to differentiate the activity of constitutional justice to the activity of ordinary jurisdiction. <![CDATA[<strong>The absence of a constitucional criterion of subsidiarity in the definition of federal powers in Brazil</strong>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-52002015000100004&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El objetivo de esta investigación es proponer la inexistencia de un criterio de subsidia-riedad en el sistema constitucional brasileño. Este artículo parte desde un análisis de la situación del municipio en el sistema de distribución de potestades federativas en Brasil, siguiéndose al estudio de la reforma administrativa en Brasil y su intento de utilización del criterio de subsidiariedad para la definición de dichas potestades. La conclusión obtenida es que esta propuesta de reforma no ha sido aceptada en Brasil, y tampoco podría ser. Es decir, la inexistencia de un criterio subsidiario a priori para la definición de las relaciones de potestades entre municipios y las demás entidades federativas en Brasil es una característica que debe ser preservada en el sistema brasileño, diferenciándose, por lo tanto, del sistema europeo.<hr/>The aim of this investigation is to propose the absence of a subsidiarity criterion in Brazilian constitutional system. The article starts with an analysis of the situation of the municipality in the system of federal powers in Brazil, followed by the study of the administrative reform in Brazil and its intent to use the criterion of subsidiarity in the definition of federal powers. However, the conclusion obtained is that this reform proposal was not accepted in Brazil and never should be. In other words, the lack of a subsidiary criterion for the definition of relationships between the municipality and others Federative levels’ power is a feature that must be preserved in the Brazilian system, differentiating, therefore, of the European system. <![CDATA[<strong>The Conventionaly Control (Advances and regression)</strong>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-52002015000100005&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El control de convencionalidad se ha ido acomodando progresivamente desde los primeros fallos de la Corte Interamericana -al igual que su homónima europea-, hasta los más nuevos, donde en general se ha notado una evolución favorable. El Tribunal interamericano hizo desde su inicio este trabajo sin decirlo expresamente, pero comparando al fin las normas internacionales con las domésticas y juzgando sobre la prevalencia de aquéllas. Empero, a partir del año 2003 en los casos "Myrna Mack Chang", "Almonacid Arellano" y "Trabajadores Cesados del Perú", entre otros, comenzó a usar esta lexicografía de "control de convencionalidad", que lentamente se fue ampliando poniendo como sujetos activos, primero a los Jueces, luego al Poder Judicial y en general a los órganos vinculados con la administración de justicia, para finalmente extenderlo a todos los Poderes del Estado.<hr/>The conventionaly control has been adapting gradually since the early sentences of the Inter American Court -like its european namesake-, to newer, generally where there has been a positive trend. The Inter-American Court did in the early days this job without expressly saying so, but finally comparing international standards with domestic and judging on the prevalence of those. But since 2003 in the decisions of the cases "Myrna Mack Chang", "Almonacid Arellano" and "Trabajadores Cesados del Perú", among others, the Court began to use this lexicography "conventionaly control", which was slowly expanding putting as subjects active, first the judges, then the judiciary and in general organs associated with the administration of justice, to finally extend to all branches or powers of the state. <![CDATA[<strong>The Interprétatives Standards of the Human Rights Inter-American Court on the Political Rights and the Inconventionality of the Brazillian Law of Inelegibilities</strong>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-52002015000100006&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt En el derecho brasileño, el derecho fundamental de concurrir a los pleitos electorales está sujeto al cumplimiento de un conjunto de condiciones de habilitación (condiciones de elegibilidad) y puede ser restringido ante la ocurrencia de causas de inelegibilidad, muchas de las cuales se presentan como sanciones de inhabilitación. El presente artículo tiene por objetivo confrontar la Ley Brasileña de Inelegibilidades (Ley Complementaria N° 64/90) frente a la garantía prevista en la CADH (artículo 23). Se defiende, pues, que la casi totalidad de las hipótesis previstas en la norma local no sobrevivirían al análisis de compatibilidad con las garantías convencionales, según la jurisprudencia de la Corte Interamericana. Por último, se defiende que los jueces electorales, a despecho de la existencia de decisión vinculante emanada del Supremo Tribunal Federal (ADI4578), deben negar vigencia a las reglas domésticas en orden de conferir eficacia ampliativa a los derechos políticos y a la propia democracia.<hr/>In the Brazilian law, the fundamental right to be elected can only be exercised if the citizen fulfills some legal requirements (eligibility conditions), and if he does not be framed in one the hypothesis defined by law as a ineligibility cause. In this article, I argue that almost all the hypothesis defined by the Brazilian Ineligibilities Act (LC n. 64/90) are not compatible with the guarantee ensured by the article 23 of American Convention on Human Rights, whereby all the citizens shall enjoy "the right and opportunity" (art. 23) to "be elected in genuine periodic elections" (art. 23,1.b), and the exercise of this right should be restrict "only on the basis of age, nationality, residence, language, education, civil and mental capacity, or sentencing by a competent court in criminal proceedings" (art. 23.2). Because of this, all the domestic judges are authorized to deny validity to the national statute, and apply directly the conventional guarantee, despite the fact that the Brazilian Supreme Court had uphold the Ineligibilities Act by a decision endowed with binding force for all the national judges. <![CDATA[<strong>Gender in the "emotional violence"</strong>: <strong>key for constitutional review</strong>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-52002015000100007&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt La violencia de género, en ocasiones, se identifica con la violencia machista en parejas en las que existe o ha existido un vínculo afectivo sentimental. En efecto, se trata de violencia de género de tipo afectivo. Sin embargo, ni la violencia afectiva o familiar puede identificarse con la violencia de género, ni ésta puede reducirse a la enmarcada en relaciones afectivas. Es imprescindible abordar la violencia desde la perspectiva de género para encontrar respuestas acertadas. La regulación de este tipo de violencia desde un derecho penal "de género" abre el debate acerca de la constitucionalidad del tratamiento penal diferenciado entre mujeres y hombres.<hr/>Gender violence sometimes identified with gender violence in couples where there has been a sentimental or emotional attachment. Indeed, violence is affective. However, neither the emotional or family violence can be identified with the violence, or it can be reduced to the framed in relationships. It is essential to address violence from a gender perspective to find correct answers. The regulation of this type of violence from a criminal law "gender" opens the debate on the constitutionality of criminal differential treatment between women and men. <![CDATA[<strong>The deference of the Constitutional Court to inferior courts in inapplicability cases</strong>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-52002015000100008&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Desde la reforma constitucional de 2005, la deferencia y auto-restricción del Tribunal Constitucional en el control de los poderes públicos es un supuesto no sólo respecto del legislador y del ejecutivo, sino que también de los jueces ordinarios y especiales, a raíz del modelo de inaplicabilidad consagrado en el artículo 93 N° 6 de la Constitución. La jurisprudencia del Tribunal Constitucional revela su esfuerzo por restringir el control a lo estrictamente necesario, y a procurar no asumir competencias y facultades que reconoce como propias del juez de la gestión pendiente. En el presente trabajo se revisarán los criterios de deferencia extraídos de dicha jurisprudencia.<hr/>Since the constitutional amendment of2005, the deference and self-restriction of the Constitutional Court is not only a matter in his relationship with the legislator and the executive power, but with ordinary and special judges too. This is a consecuence of the new inapplicability enshrined in Article 93 N° 6 of the Constitution. The Constitutional Court’s jurisprudence reveals the special effort to restrict their control to what is necessary, and try not to assume jurisdiction and powers of those judges. This paper analyze the deference criteria drawn from the Constitutional Court jurisprudence. <![CDATA[<strong>The Appeal on the Grounds of Unconstitutionally as constitutional control of civil judgments and decisions, in response to the ineffectiveness of the action on inapplicability</strong>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-52002015000100009&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Luego de casi diez años de vigencia de la reforma constitucional del año 2005, los operadores jurídicos han advertido el acotado alcance de la acción de inaplicabilidad por inconstitucionalidad como vía de tutela de los derechos fundamentalmente garantizados en el proceso civil, en especial, como control de constitucionalidad de las sentencias y actos procesales. Esto lleva a plantearse si es posible proponer al recurso de protección como una vía idónea de control de constitucionalidad respecto de las actuaciones de los tribunales civiles, propuesta que en este trabajo se afirma y justifica.<hr/>After nearly ten years of operation of the constitutional reform of2005, the legal practitioners have realized the limited scope of the action of inapplicability as a way of protecting the rights guaranteed primarily in civil proceedings, especially as constitutional control of judgments and procedural acts. This raises the question whether it is possible to propose the appeal on the ground of unconstitutionality as a suitable way ofjudicial review regarding the actions of the civil courts, proposal this paper states and justifies. <![CDATA[<strong>Towards a comprehensive concept of economic freedom A paradigm to develop</strong>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-52002015000100010&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El trabajo propone una concepción comprehensiva de la libertad económica. Este derecho debe garantizar la autonomía privada y el emprendimiento considerando siempre las exigencias del interés social que le son atingentes, particularmente tratándose de la libertad de empresa. Tales exigencias se formulan desde dos perspectivas complementarias: la de los estándares de bien común y la del derecho considerado en sí mismo, esto es, en su fundamento, contenido, objeto, naturaleza y límites.<hr/>This paper proposes a comprehensive concept of economic freedom. That right must protect private autonomy and entrepreneurship, considering related social interest requirements, particularly in the case of corporation rights. These requirements are formulated upon two complementary perspectives: the common good standards, and the right itself, that is, considering its foundation, content, purpose, nature and limits. <![CDATA[<strong>Equity, Social Inclusion and democracy</strong>: <strong>a critical appraisal of the arguments against judicial activism</strong>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-52002015000100011&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt En este artículo desarrollaremos un análisis crítico de los argumentos elaborados por los opositores del activismo judicial, jerga utilizada, generalmente, para juzgar de modo negativo los casos en donde el juez decide adjudicando un derecho social. Así, intentaremos mostrar que tal adjudicación se enmarca totalmente en la actividad jurisdiccional asignada por la Constitución chilena, concluyendo que ella resulta relevante en el contexto de una sociedad inequitativa, como un medio para realizar la justicia social y realizar los ideales democráticos. La metodología que emplearemos dice relación con el estudio y análisis de la dogmática, relativa a la adjudicación de derechos sociales por parte de los jueces.<hr/>This paper develops a critical analysis ofarguments against judicial activism. We intend to show that judicial activism is an expression generally used to criticize the judiciary while adjudicating social rights. We argue that such adjudication fits perfectly well within the jurisdictional responsibility under the Chilean Constitution. Additionally, this adjudication is crucial in the context of an unfair society, as a mean to realize social justice and social rights. Consequently, this jurisdictional activity is not conflicting with the principle ofdemocracy. As methodology we use a dogmatic analysis, concerning the adjudication of social rights. <![CDATA[<strong>The return to the Administrative</strong>: <strong>Commentary on the judgment N<sup>0</sup> 1079-2014 of the Chilean Supreme Court, "Chilean Treasury with Dörr Zegers and others" ("Chispas II")</strong>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-52002015000100012&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt En este artículo desarrollaremos un análisis crítico de los argumentos elaborados por los opositores del activismo judicial, jerga utilizada, generalmente, para juzgar de modo negativo los casos en donde el juez decide adjudicando un derecho social. Así, intentaremos mostrar que tal adjudicación se enmarca totalmente en la actividad jurisdiccional asignada por la Constitución chilena, concluyendo que ella resulta relevante en el contexto de una sociedad inequitativa, como un medio para realizar la justicia social y realizar los ideales democráticos. La metodología que emplearemos dice relación con el estudio y análisis de la dogmática, relativa a la adjudicación de derechos sociales por parte de los jueces.<hr/>This paper develops a critical analysis ofarguments against judicial activism. We intend to show that judicial activism is an expression generally used to criticize the judiciary while adjudicating social rights. We argue that such adjudication fits perfectly well within the jurisdictional responsibility under the Chilean Constitution. Additionally, this adjudication is crucial in the context of an unfair society, as a mean to realize social justice and social rights. Consequently, this jurisdictional activity is not conflicting with the principle ofdemocracy. As methodology we use a dogmatic analysis, concerning the adjudication of social rights. <![CDATA[<strong>Reflections about indigenous rights to the right to property</strong>: <strong>Commentary on Report N<sup>º</sup> 125/12 of the Inter-American Commission on Human Rights in the case of indigenous peoples Embera and Kuna of Bayano Madungandí and its members v. Panama</strong>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-52002015000100013&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt En el presente trabajo analizaré y reflexionaré sobre las nuevas perspectivas que se abren en la configuración del derecho a la propiedad colectiva indígena y visualizaré los desafíos que enfrentará la Corte Interamericana de Derechos Humanos en el conocimiento del caso de los Pueblos Indígenas Kuna de Madungandí y Emberá de Bayano y sus miembros con Panamá. Para lo anterior, luego de una breve introducción a los hechos del caso, colocaré en el contexto de la jurisprudencia de la Corte Interamericana de Derechos Humanos el informe de fondo en análisis y desde ahí revisaré, críticamente, los aspectos "novedosos" que incorpora el caso para el Sistema Interamericano de Derechos Humanos en lo relativo al derecho de propiedad colectiva indígena.<hr/>The article focuses on the new perspectives about indigenous rights to the right to property and the challenges that will have the Inter-American Court of Human Rights in the case of Indigenous Peoples Kuna and Embera de Bayano Madungandí and its members with Panama. For this, after a brief introduction to the facts of the case, I will place the Report in the context of the Inter-American Court of Human Rights case law and from there I will review -critically- the "new" aspects that incorporate the case for the Inter-American System of Human Rights, regarding indigenous rights to the right to property. <![CDATA[<strong>CÓDIGO PROCESAL CONSTITUCIONAL DE BOLIVIA</strong>: <strong>DOCTRINA, JURISPRUDENCIA CONSTITUCIONAL Y LEGISLACIÓN COMPARADA</strong><a name="*"></a>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-52002015000100014&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt En el presente trabajo analizaré y reflexionaré sobre las nuevas perspectivas que se abren en la configuración del derecho a la propiedad colectiva indígena y visualizaré los desafíos que enfrentará la Corte Interamericana de Derechos Humanos en el conocimiento del caso de los Pueblos Indígenas Kuna de Madungandí y Emberá de Bayano y sus miembros con Panamá. Para lo anterior, luego de una breve introducción a los hechos del caso, colocaré en el contexto de la jurisprudencia de la Corte Interamericana de Derechos Humanos el informe de fondo en análisis y desde ahí revisaré, críticamente, los aspectos "novedosos" que incorpora el caso para el Sistema Interamericano de Derechos Humanos en lo relativo al derecho de propiedad colectiva indígena.<hr/>The article focuses on the new perspectives about indigenous rights to the right to property and the challenges that will have the Inter-American Court of Human Rights in the case of Indigenous Peoples Kuna and Embera de Bayano Madungandí and its members with Panama. For this, after a brief introduction to the facts of the case, I will place the Report in the context of the Inter-American Court of Human Rights case law and from there I will review -critically- the "new" aspects that incorporate the case for the Inter-American System of Human Rights, regarding indigenous rights to the right to property. <![CDATA[<strong>PARADIGMAS Y DESAFÍOS DEL CONSTITUCIONALISMO DEMOCRÁTICO</strong>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-52002015000100015&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt En el presente trabajo analizaré y reflexionaré sobre las nuevas perspectivas que se abren en la configuración del derecho a la propiedad colectiva indígena y visualizaré los desafíos que enfrentará la Corte Interamericana de Derechos Humanos en el conocimiento del caso de los Pueblos Indígenas Kuna de Madungandí y Emberá de Bayano y sus miembros con Panamá. Para lo anterior, luego de una breve introducción a los hechos del caso, colocaré en el contexto de la jurisprudencia de la Corte Interamericana de Derechos Humanos el informe de fondo en análisis y desde ahí revisaré, críticamente, los aspectos "novedosos" que incorpora el caso para el Sistema Interamericano de Derechos Humanos en lo relativo al derecho de propiedad colectiva indígena.<hr/>The article focuses on the new perspectives about indigenous rights to the right to property and the challenges that will have the Inter-American Court of Human Rights in the case of Indigenous Peoples Kuna and Embera de Bayano Madungandí and its members with Panama. For this, after a brief introduction to the facts of the case, I will place the Report in the context of the Inter-American Court of Human Rights case law and from there I will review -critically- the "new" aspects that incorporate the case for the Inter-American System of Human Rights, regarding indigenous rights to the right to property. <![CDATA[<strong>EL DERECHO FUNDAMENTAL DE LIBERTAD RELIGIOSA</strong>: <strong>JURISPRUDENCIA Y DOCTRINA CONSTITUCIONAL</strong><a name="*"></a>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-52002015000100016&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt En el presente trabajo analizaré y reflexionaré sobre las nuevas perspectivas que se abren en la configuración del derecho a la propiedad colectiva indígena y visualizaré los desafíos que enfrentará la Corte Interamericana de Derechos Humanos en el conocimiento del caso de los Pueblos Indígenas Kuna de Madungandí y Emberá de Bayano y sus miembros con Panamá. Para lo anterior, luego de una breve introducción a los hechos del caso, colocaré en el contexto de la jurisprudencia de la Corte Interamericana de Derechos Humanos el informe de fondo en análisis y desde ahí revisaré, críticamente, los aspectos "novedosos" que incorpora el caso para el Sistema Interamericano de Derechos Humanos en lo relativo al derecho de propiedad colectiva indígena.<hr/>The article focuses on the new perspectives about indigenous rights to the right to property and the challenges that will have the Inter-American Court of Human Rights in the case of Indigenous Peoples Kuna and Embera de Bayano Madungandí and its members with Panama. For this, after a brief introduction to the facts of the case, I will place the Report in the context of the Inter-American Court of Human Rights case law and from there I will review -critically- the "new" aspects that incorporate the case for the Inter-American System of Human Rights, regarding indigenous rights to the right to property. <![CDATA[<strong>EL LEGADO DE PABLO DERMIZAKY Y SU APORTE AL CONSTITUCIONALISMO BOLIVIANO</strong>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-52002015000100017&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt En el presente trabajo analizaré y reflexionaré sobre las nuevas perspectivas que se abren en la configuración del derecho a la propiedad colectiva indígena y visualizaré los desafíos que enfrentará la Corte Interamericana de Derechos Humanos en el conocimiento del caso de los Pueblos Indígenas Kuna de Madungandí y Emberá de Bayano y sus miembros con Panamá. Para lo anterior, luego de una breve introducción a los hechos del caso, colocaré en el contexto de la jurisprudencia de la Corte Interamericana de Derechos Humanos el informe de fondo en análisis y desde ahí revisaré, críticamente, los aspectos "novedosos" que incorpora el caso para el Sistema Interamericano de Derechos Humanos en lo relativo al derecho de propiedad colectiva indígena.<hr/>The article focuses on the new perspectives about indigenous rights to the right to property and the challenges that will have the Inter-American Court of Human Rights in the case of Indigenous Peoples Kuna and Embera de Bayano Madungandí and its members with Panama. For this, after a brief introduction to the facts of the case, I will place the Report in the context of the Inter-American Court of Human Rights case law and from there I will review -critically- the "new" aspects that incorporate the case for the Inter-American System of Human Rights, regarding indigenous rights to the right to property.