Scielo RSS <![CDATA[Estudios constitucionales]]> http://www.scielo.cl/rss.php?pid=0718-520020140001&lang=en vol. 12 num. 1 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.cl/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.cl <![CDATA[<strong>PRESENTACIÓN</strong>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-52002014000100001&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[<strong>VIOLENCE AGAINST WOMEN IN THE PRODUCTION OF THE INTER-AMERICAN COMISSION AND THE INTER-AMERICAN COURT OF HUMAN RIGHTS</strong>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-52002014000100002&lng=en&nrm=iso&tlng=en El trabajo identifica y analiza los estándares que surgen de las producciones de la CIDH y de la Corte IDH respecto de: la definición de violencia contra las mujeres/de género; la calificación de los actos u omisiones que implican violaciones a los derechos humanos y como expresión de la desigualdad de poder; las obligaciones estatales y medidas reparatorias para erradicar la violencia de género. El análisis identifica avances en la incorporación de la perspectiva de género en las producciones del SIDH; sin embargo, asimismo devela que aún es restringida la concepción de violencia contra las mujeres aplicada por la Corte IDH al estar aún muy centrada en la violencia sexual y no ampliarse a otros aspectos; también alerta que el énfasis puesto en la medida reparatoria de acceso a la justicia opaca pensar en otras acciones adecuadas para la erradicación de la violencia contra las mujeres.<hr/>This article aims to identify and analyze the legal standards built by the Inter-American Commission and Inter-American Court of Human Rights on the following topics: the definition of violence against women/gender violence; the legal description of the actions or omissions that constitute a breach to human rights and which are also an expression of gender inequality; obligations and appropriate means of reparations owed by States to eradicate gender violence. The analysis finds progress on gender mainstreaming in the productions of the Inter American System of Human Rights, but also a narrow conception of violence against women focused mainly on sexual violence. This approach leaves out many other important aspects. Furthermore, this paper warns about the emphasis on access to justice as a reparatory measure that difficult to consider the implementation of other adequate actions towards the eradication of violence against women. <![CDATA[<strong>RIGHT TO LIFE AND CONSTITUTION</strong>: <strong>CONSEQUENCES OF THE INTER-AMERICAN COURT OF HUMAN RIGHTS JUDGMENT </strong><em><b>"MURILLO ARTAVIA V. COSTA RICA</b></em><strong><i>"</i></strong>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-52002014000100003&lng=en&nrm=iso&tlng=en Con la convicción de que las interpretaciones judiciales valen sobre todo por la fuerza de su autoridad más que por la autoridad de su fuerza -es decir, por la autoridad de sus argumentos y no sólo por su mera fuerza jurídico-formal-, este artículo se adentra en la discusión sustantiva de las razones argumentadas en la sentencia de la Corte Interamericana de Derechos Humanos Artavia Murillo para constatar que las mejores razones están, en todos los puntos disputados importantes, de parte de la sentencia. Ello permite concluir que el legislador chileno está obligado a reformar tanto la ley de 1989 que prohibe de manera absoluta cualquier forma de aborto, como la penalización indiscriminada de toda forma de aborto consentido por la mujer. Además, el Tribunal Constitucional debería considerar inconstitucional dicha ley garantizando, como pide la Corte Interamericana, los derechos fundamentales de las mujeres chilenas.<hr/>With the conviction that judicial interpretations are worth primarily by the strength of his authority rather than the authority of its strength-that is, by the authority of their arguments and not just by their mere formal legal force, this article delve into substantive discussion of the reasons given in the judgment of the Inter-American Court of Human Rights Artavia Murillo to conclude that the Chilean legislature must reform the law that prohibits any form of abortion. At the same time, the Constitutional court should consider change his jurisprudence and respect women's human rights. <![CDATA[<strong>CONTEXT, TECHNIQUES AND EFFECTS OF THE INTERPRETATION OF THE AMERICAN CONVENTION OF HUMAN RIGHTS</strong>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-52002014000100004&lng=en&nrm=iso&tlng=en Desde su creación, la Corte Interamericana siempre ha privilegiado la finalidad pro-homine de la Convención Americana sobre Derechos Humanos. Para entender este fenómeno que le permite interpretar su texto de referencia de manera constructiva, este artículo examina el contexto en el cual ésta evoluciona. Por ende, después de haber introducido el tema (I Parte), los contextos jurídicos (el contenido de la Convención como tal), pero también político (el estado de la violencia institucionalizada en América Latina) y sociológico (la composición de la Corte) están descritos para entender las razones que pusieron, muy temprano, la Corte Interamericana a privilegiar de manera regular, cuando no sistemática, la interpretación más protectora de la Convención (II Parte). Una vez presentado el panorama general del contexto al cual la Corte está confrontada, son las técnicas de interpretación como tales las que están presentadas. Tienen como objeto interpretar los derechos protegidos de manera extensiva y tienen como consecuencias ampliar el ámbito de aplicación de la Convención Americana (III Parte). Son, al final del análisis, las consecuencias de tal metodología las que están analizadas tanto al nivel político (la reacción de unos cuantos Estados) como al nivel jurídico e institucional (la recepción del control de convencionalidad en los Estados Parte y el aumento de las disidencias en el propio seno de la Corte) (IV Parte).<hr/>Since its inception, the Inter-American Court of Human Rights has always favoured the "pro-homine "purpose of the American Convention on Human Rights. To understand this phenomenon, which pushes the Inter-American Court to interpret its reference text in a constructive manner, it is necessary to examine the context in which it has evolved. Thus, after introducing the topic (Part I), Part II of this article describes the legal context (the content of the Convention) of the Court, as well as its political environment (the State of institutionalized violence in Latin America) and sociological nature (the composition of the Court). This will help us understand the reason why, early on, the Court chose to focus on a regular basis, if not systematically, on the most protective interpretation of the American Convention. The third Part looks at interpretation techniques as such. It shows that they are intended to interpret protective rights extensively and theses techniques have the effect of widening the scope of the Convention. Part IV examines the consequences of the evolutionary interpretation of the Convention, in legal, institutional and political terms. <![CDATA[¿DOES THE CHILEAN CONSTITUTIONAL COURT USE THE PROPORTIONALITY TEST?: 128 judgements of the Constitutional Court from the perspective of German Constitutional Court, House of Lords and European Court of Human Rights doctrine of proportionality]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-52002014000100005&lng=en&nrm=iso&tlng=en Elpresente texto examina de qué manera el Tribunal Constitucional chileno se ha referido al test de proporcionalidad desde que por primera vez lo invocara el año 2006. En dicha labor el artículo pretende contribuir a dilucidar la incidencia con que ha operado el aludido estándar desde entonces y, asimismo, clarificar la noción del test de proporcionalidad que suele emplear el Tribunal en la perspectiva de algunas versiones comparadas que se exponen acerca del mismo estándar de adjudicación constitucional. En los casos en que el Tribunal lo emplea, lo hace bajo una modalidad que rechaza la noción optimizadora del test.<hr/>This texts analyzes how the Chilean Constitucional Court uses the proportionality test since 2006, the first time that the Court refered to it. In this endeavor this article expects to clarify the real incidence that the proportionality has had since then, and, likewise, elucidate the conception of proportionality generally used by the Court from the perspectives of some comparative lessons herein exposed about such a standard of constitutional adjudication. When the Court applies the test, it is used in a way that rejects the optimizing conception of it. <![CDATA[<strong>Towards a new constitutional interpretation</strong>: <strong>The reality in Uruguay</strong>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-52002014000100006&lng=en&nrm=iso&tlng=en Partiendo de la tradición uruguaya de realizar una hermenéutica constitucional exclusivamente jurídica (método, contexto y finalidad), se procura la confrontación de dicha práctica con otras perspectivas más modernas, de lo que surge la clara necesidad de proceder a una actualización del método tradicional. Luego de establecer algunas bases para dicha actualización, se procura destacar ciertas patologías en la interpretación constitucional uruguaya y visualizar aspectos relevantes excluidos del análisis históricamente.<hr/>Based on the Uruguayan tradition of performing a constitutional interpretation that is exclusively legal (method, context and purpose), it looks for a confrontation of said practice with other more modern perspectives, from where emerges the clear need for an update of the traditional method. After establishing some basis for this update, it seeks to highlight certain pathologies in the Uruguayan constitutional interpretation and display relevant aspects of the analysis that were historically excluded. <![CDATA[<strong>Fundamental economic and social rights and the State's liability for omission</strong>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-52002014000100007&lng=en&nrm=iso&tlng=en El objetivo de esta investigación es analizar qué se puede exigir directamente de la Administración Pública en materia de derechos económicos y sociales, y cuáles son los requisitos jurídicos exigiblespara responsabilizar al Estado por omisión desde la Constitución brasileña actual. Se defiende en el trabajo que dicha exigibilidad no está limitada a las condiciones mínimas de existencia digna y que, desde la concepción de multifuncionalidad inherente a todos los derechos fundamentales, la aplicabilidad inmediata de los llamados "derechos de libertad" y de los "derechos económicos y sociales" es la misma. Se sostiene, además, que para la configuración del deber estatal de indemnizar daños decurrentes de omisiones en este campo es innecesaria la perquisición de culpa, tratándose de hipótesis de responsabilidad objetiva.<hr/>The objective of this research is to analyze what can be directly demanded from Public Administration on economic and social rights, and what are the legal requirements to make the State responsible for the damages in the current Brazilian Constitution. It is defended in this paper that such enforcement is not limited to the minimum conditions to a decent life, and, from the conception of multifunctionality inherent in all fundamental rights, the immediate applicability of so-called "freedoms" and "economic and social rights" is the same. It also asserts that to configure the State's duty to indemnify damages resulting from omissions in this field, it is unnecessary to seek guilt, because it is a hypothesis of objective liability. <![CDATA[<strong>The value assigned by the case law of the Constitutional Court to the case law of the Inter-American Human Rights Court</strong>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-52002014000100008&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este trabajo analiza la invocación de la jurisprudencia de la Corte Interamericana de Derechos Humanos por parte del Tribunal Constitucional de Chile, una de las obligaciones promovidas por la Corte IDH a partir del llamado control de convencionalidad. En este trabajo se dará seguimiento a estos desarrollos y se adelantarán algunas conclusiones.<hr/>This paper will examine the invocation by the Constitutional Court of Chile of the case law of the Inter-American Court of Human Rights, one of the privities advanced by the IACHR as part of the control of conventionality. This paper will follow developments and offer some conclusions. <![CDATA[<strong>Self-restraint, deference and margin of appreciation</strong>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-52002014000100009&lng=en&nrm=iso&tlng=en El objetivo de este estudio es efectuar un breve repaso a los orígenes y desarrollo de los principios de auto-restricción, deferencia y margen de apreciación, tanto en el ámbito del Derecho Constitucional como del Derecho Internacional, en especial el Derecho Internacional de los Derechos Humanos. Junto con analizar la relación entre jueces y control del poder, y el límite que para aquéllos supone el principio de separación de poderes, se revisará enseguida el significado de estos principios y la forma en que han sido acogidos en Inglaterra, Estados Unidos, Alemania y Francia, y en el ámbito de tribunales internacionales de derechos humanos y de integración supranacional. Finalmente se efectúa una breve referencia al concepto de auto-restricción, deferencia razonada y margen de apreciación en el Tribunal Constitucional chileno.<hr/>The aim of this paper is to make a brief review of the origins and development of the principles of self-restraint, deference and margin of appreciation, both in the field of Constitutional Law and International Law, particularly the International Law of Human Rights. Along with analyzing the relationship between judges and the control of power, and the separation of powers as a limit for the judicial review, will be revised the meaning of these principles and how they have been received in England, the USA, Germany and France, as well as in the field of international human rights courts and supranational integration courts. Finally the article contains a brief reference to the concept of self-restraint, reasoned deference and margin of appreciation in the Chilean Constitutional Court. <![CDATA[<strong>Constituent Assembly</strong>: <strong>The Latin American experience and the current debate in Chile</strong>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-52002014000100010&lng=en&nrm=iso&tlng=en La figura de la Asamblea Constituyente surge junto con el constitucionalismo y la democracia moderna en occidente. La generación de constituciones como consecuencia de un particular procedimiento de debate deliberativo hizo que la doctrina caracterizara de manera precisa dicha institución. La secuencia de procesos constituyentes generados en las últimas décadas en Latinoamérica es también expresión de la importancia que se atribuye a las Asambleas Constituyentes. Dichos procesos aspiran a conformar una suerte de nuevo constitucionalismo latinoamericano, que permita saldar una deuda histórica con los pueblos originarios y con los demás actores postergados de la reflexión constitucional. El impacto legitimador de estos procesos constituyentes y el empoderamiento constitucional de los movimientos sociales latinoamericanos influye también en otros Estados de la región. Uno de ellos es el caso de Chile donde, en los últimos años, se debate intensamente acerca de la Asamblea Constituyente como mecanismo para elaborar una nueva Carta Fundamental.<hr/>Thefigure ofthe constituent assembly emerges along with constitutionalism and modern democracy in the West. The doctrine has thoroughly developed such institution since a whole generation ofconstitutions was the product ofa particular process ofdeliberative debate. The sequence ofconstituent processes taking place in Latin America during the last decades evidences the importance ofConstituent Assemblies. Such processes aimed to form what has been called new Latin American constitutionalism, which would put an end to the historical debt towards the indigenous communities and other postponed agents from the constitutional debate. The legitimizing effect of those constituent processes and the constitutional empowerment ofthe Latin American social movements have influenced other States in the region. One of those is the Chilean case, where in the last years, there has been an intense debate about the Constitution Assembly as a mechanism for the creation ofa new Constitutional Charter. <![CDATA[<strong>The troublesome appeal to legitimate reliance as a limitation to legislative power</strong>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-52002014000100011&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este trabajo analiza de forma crítica la invocación al principio de confianza legítima como límite al ejercicio de la potestad legislativa. Con este propósito expone, en primer lugar, algunas generalidades sobre esta doctrina. A la luz de esta exposición se identifican las principales premisas en que reposa el recurso al mentado principio, discutiendo las dificultades a que da lugar su concepción y formulación. En tal sentido, se plantea que el problema de fondo estriba en la pretensión de extender al legislador una figura nacida como garantía frente a la actuación administrativa. Finalmente, se estudia el actual estado de la cuestión en los fallos del Tribunal Constitucional, con el objeto de precisar si éstos resultan favorables a su reconocimiento.<hr/>This paper critically analyzes the appeal to the legitimate reliance principle, as a limitation to legislative power. To that effect, firstly, it exposes some generalities regarding this doctrine. In light of this exposition it identifies the foundational premises in which the resource to the aforementioned principle relies on, discussing the difficulties posed by their conception and formulation. In this line of thought, it states that the main problem stems from the aspiration to extend to legislatures a concept developed as a guarantee against administrative activity. Finally, it studies the current state of affairs in the Constitutional Court's rulings, in order to determine whether they turn out to be inclined to its recognition. <![CDATA[<strong>Amendments of the civil enforcement and the small claim proceedings</strong>: <strong>chile bets on an effective judicial protection and on the right to legal representation in a due process</strong>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-52002014000100012&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este trabajo es el informe nacional de Chile elaborado para las XXIV Jornadas Iberoamericanas de Derecho Procesal, realizadas en Ciudad de Panamá, entre el 26 y el 28 de marzo de 2014, sobre la situación de las reformas del proceso de ejecución civil y del proceso monitorio en el país. La idea fundamental que está detrás es la cuestión de la búsqueda de la eficiencia en la Justicia en un contexto dónde se reclama contra la lentitud con la que los tribunales brindan respuesta a los justiciables, sin afectar el derecho al debido proceso.<hr/>This work is the Chilean national report about the situation of the amendments in the civil enforcement proceeding and in the small claim proceeding. The main idea that supports it, is the search of justice efficiency without affecting the right to a due process, all these, in a context where everybody complains about court slowness to provide a proper answer to the justiciable. This work was made for the XXIVJornadas Iberoamericanas of Procedural Law, in Ciudad de Panama, which were carried out from march 26th to march 28th, 2014. <![CDATA[<strong>The right of exception and the state liability</strong>: <strong>Lack of service and government acts. Comment to the cassation judgement N<sup>º</sup> 4029-2013 of the supreme court, on December 24<sup>th</sup> of 2013</strong>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-52002014000100013&lng=en&nrm=iso&tlng=en Se dedujo acción civil por responsabilidad del Estado en contra del Fisco, por parte de un grupo de comerciantes de San Pedro de la Paz, a raíz de los desmanes ocurridos con ocasión de los días posteriores al terremoto de 27 de febrero. La sentencia de casación en la causa, dictada por la Corte Suprema, analiza una eventual falta de servicio en relación a la actuación de las autoridades de gobierno, al no dictar el decreto de estado de excepción en lo que los demandantes estiman tiempo oportuno. El autor comenta la sentencia de casación haciendo hincapié en los argumentos más interesantes en torno a la falta de habilitación legal del gobierno para recurrir a las Fuerzas Armadas como elemento regulador del orden público y a la fundamental diferencia, de larga data, entre los actos de gobierno y actos de administración, para efectos de hacer aplicable la falta de servicio como título de imputación de la responsabilidad del Estado.<hr/>It was deduced civil action for damages against the State, by a group of merchants of San Pedro de la Paz, in the wake of the atrocities that occurred during the days following the earthquake of February 27. The appeal judgment in the case, issued by the Supreme Court, discusses a possible lack of service in relation to the actions of government authorities, not dictate the state of emergency decree in which the applicants consider timely. The author says the cassation emphasizing the most interesting arguments about the lack of legal authorization from the government to use the military as a regulator of public order and the fundamental difference longstanding between acts of government and acts of administration, for the purpose of making applicable the lack of service as evidence of attribution of state liability. <![CDATA[<strong>Human Rights and the objective order of values as a parameter for control</strong>: <strong>comment on the constitutional court's Judgment on the norms allowing the unilateral modification of basic prices of health contracts</strong>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-52002014000100014&lng=en&nrm=iso&tlng=en Se dedujo acción civil por responsabilidad del Estado en contra del Fisco, por parte de un grupo de comerciantes de San Pedro de la Paz, a raíz de los desmanes ocurridos con ocasión de los días posteriores al terremoto de 27 de febrero. La sentencia de casación en la causa, dictada por la Corte Suprema, analiza una eventual falta de servicio en relación a la actuación de las autoridades de gobierno, al no dictar el decreto de estado de excepción en lo que los demandantes estiman tiempo oportuno. El autor comenta la sentencia de casación haciendo hincapié en los argumentos más interesantes en torno a la falta de habilitación legal del gobierno para recurrir a las Fuerzas Armadas como elemento regulador del orden público y a la fundamental diferencia, de larga data, entre los actos de gobierno y actos de administración, para efectos de hacer aplicable la falta de servicio como título de imputación de la responsabilidad del Estado.<hr/>It was deduced civil action for damages against the State, by a group of merchants of San Pedro de la Paz, in the wake of the atrocities that occurred during the days following the earthquake of February 27. The appeal judgment in the case, issued by the Supreme Court, discusses a possible lack of service in relation to the actions of government authorities, not dictate the state of emergency decree in which the applicants consider timely. The author says the cassation emphasizing the most interesting arguments about the lack of legal authorization from the government to use the military as a regulator of public order and the fundamental difference longstanding between acts of government and acts of administration, for the purpose of making applicable the lack of service as evidence of attribution of state liability. <![CDATA[<strong>ANALYSIS OF THE CASE ARTAVIA MURILLO AND OTHERS (</strong><em><b>"IN VITRO FERTILIZATION"</b></em><strong>) V. COSTA RICA. INTER-AMERICAN COURT OF HUMAN RIGHTS</strong>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-52002014000100015&lng=en&nrm=iso&tlng=en Se dedujo acción civil por responsabilidad del Estado en contra del Fisco, por parte de un grupo de comerciantes de San Pedro de la Paz, a raíz de los desmanes ocurridos con ocasión de los días posteriores al terremoto de 27 de febrero. La sentencia de casación en la causa, dictada por la Corte Suprema, analiza una eventual falta de servicio en relación a la actuación de las autoridades de gobierno, al no dictar el decreto de estado de excepción en lo que los demandantes estiman tiempo oportuno. El autor comenta la sentencia de casación haciendo hincapié en los argumentos más interesantes en torno a la falta de habilitación legal del gobierno para recurrir a las Fuerzas Armadas como elemento regulador del orden público y a la fundamental diferencia, de larga data, entre los actos de gobierno y actos de administración, para efectos de hacer aplicable la falta de servicio como título de imputación de la responsabilidad del Estado.<hr/>It was deduced civil action for damages against the State, by a group of merchants of San Pedro de la Paz, in the wake of the atrocities that occurred during the days following the earthquake of February 27. The appeal judgment in the case, issued by the Supreme Court, discusses a possible lack of service in relation to the actions of government authorities, not dictate the state of emergency decree in which the applicants consider timely. The author says the cassation emphasizing the most interesting arguments about the lack of legal authorization from the government to use the military as a regulator of public order and the fundamental difference longstanding between acts of government and acts of administration, for the purpose of making applicable the lack of service as evidence of attribution of state liability. <![CDATA[<i>LATIN AMERICAN CONSTITUTIONALISM, 1810-2010. THE ENGINE ROOM OF THE CONSTITUTION</i>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-52002014000100016&lng=en&nrm=iso&tlng=en Se dedujo acción civil por responsabilidad del Estado en contra del Fisco, por parte de un grupo de comerciantes de San Pedro de la Paz, a raíz de los desmanes ocurridos con ocasión de los días posteriores al terremoto de 27 de febrero. La sentencia de casación en la causa, dictada por la Corte Suprema, analiza una eventual falta de servicio en relación a la actuación de las autoridades de gobierno, al no dictar el decreto de estado de excepción en lo que los demandantes estiman tiempo oportuno. El autor comenta la sentencia de casación haciendo hincapié en los argumentos más interesantes en torno a la falta de habilitación legal del gobierno para recurrir a las Fuerzas Armadas como elemento regulador del orden público y a la fundamental diferencia, de larga data, entre los actos de gobierno y actos de administración, para efectos de hacer aplicable la falta de servicio como título de imputación de la responsabilidad del Estado.<hr/>It was deduced civil action for damages against the State, by a group of merchants of San Pedro de la Paz, in the wake of the atrocities that occurred during the days following the earthquake of February 27. The appeal judgment in the case, issued by the Supreme Court, discusses a possible lack of service in relation to the actions of government authorities, not dictate the state of emergency decree in which the applicants consider timely. The author says the cassation emphasizing the most interesting arguments about the lack of legal authorization from the government to use the military as a regulator of public order and the fundamental difference longstanding between acts of government and acts of administration, for the purpose of making applicable the lack of service as evidence of attribution of state liability.