Scielo RSS <![CDATA[Formación universitaria]]> http://www.scielo.cl/rss.php?pid=0718-500620170005&lang=pt vol. 10 num. 5 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.cl/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.cl <![CDATA[<strong>5° Congreso CLICAP, San Rafael-Argentina, Abril 2018</strong>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-50062017000500001&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt <![CDATA[<strong>Profile of a Sample of Students from the National Polytechnic Institute (IPN), México</strong>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-50062017000500002&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El objetivo de la investigación fue describir el perfil de una muestra de estudiantes del nivel superior del Instituto Politécnico Nacional (IPN, México) con base en sus necesidades de educación y sus expectativas sobre la educación superior y la práctica docente. Con el imperativo de la transformación del Sistema de Educación Superior para el siglo XXI, teniendo la innovación como eje, y con el objetivo de elevar la calidad educativa, los docentes se encuentran ante el reto de innovar sus prácticas con base en las necesidades reales de los estudiantes, tema de este estudio. Con un estudio exploratorio-descriptivo se consultó a 497 estudiantes para desarrollar un perfil. Los resultados muestran estudiantes permanentemente conectados a la red, con orientación hacia aprendizajes prácticos y concretos, alta autoestima y convencidos de tener éxito académico.<hr/>The goal of this investigation is to describe the social profile of a sample of higher education students from the National Polytechnic Institute (IPN, Mexico), based on their education needs as well as on their expectations about their learning and teacher practices. As a consequence of the transformation of the Education System for the XXI century, which has innovation as its axis, and with the objective of raising the quality of education, teachers face the challenge of innovating their practices to fulfill student’s real needs. With an exploratory-descriptive study, 497 students were surveyed in order to develop the profile. Results show that the students are permanently connected to the web, have an orientation towards practical and concrete knowledge, possess high self-esteem and they are certain about their academic success. <![CDATA[<strong>Incidence of the Teacher Training Programs in the Profile of the Not-Graduate Professionals in the Faculty of Education of UNIMINUTO</strong>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-50062017000500003&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El objetivo del artículo es determinar la incidencia de la formación en pedagogía en el perfil del educador no licenciado en el Programa de Pedagogía para Profesionales No Licenciados de la Facultad de Educación de UNIMINUTO, en la ciudad de Bogotá, Colombia. Se utilizó un diseño metodológico mixto, transversal, de alcance descriptivo. A la información recolectada usando como instrumento un cuestionario, se aplicó la escala Likert en una muestra de 201 estudiantes. Los resultados arrojan porcentajes similares entre los estudiantes que están de acuerdo y los que están en desacuerdo en que el programa incide favorablemente en la cualificación del perfil del educador no licenciado. En conclusión, se evidencia la necesidad de implementar acciones de mejora como la ampliación del tiempo para el desarrollo del seminario de pedagogía, la reestructuración de la evaluación y la posible homologación de créditos del programa para estudios de postgrado.<hr/>The objective of the article is to determine the incidence of training in pedagogy in the profile of the not-graduate educator in the educational program for not-graduate professionals of the Faculty of Education of UNIMINUTO, in the city of Bogota, Colombia. A mixed methodological design, transversal and scope descriptive was employed. The information collected using a questionnaire as the main instrument was subjected to analysis applying a Likert scale in a sample of 201 students. The results show similar percentages between students who are in agreement and those who are in disagreement that the program has a favorable effect on the qualification of the profile of the not-graduate educator. In conclusion, it is observed that it is necessary to implement actions for improvement such as increasing the time for the development of the Seminar of Pedagogy, the restructuration of the evaluation and the possible homologation of credits for the graduate studies program. <![CDATA[<strong>Strategy to Contribute to the Implementation of Dual Training of Professionals in Business Sciences in Small and Medium Size Enterprises in Tungurahua Province, Ecuador</strong>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-50062017000500004&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El estudio presentado se realiza con la finalidad de proponer una estrategia para la implementación de la formación dual de los profesionales de las ciencias empresariales en las pequeñas y medianas empresas (PYMES) de la provincia Tungurahua, Ecuador. Se aplican encuestas a graduados de las carreras de Marketing y Gestión de Negocios y Organización de Empresas de la Facultad de Ciencias Administrativas para conocer el nivel de inserción laboral, así como el nivel de interacción con el sector empresarial en el transcurso de su carrera. Además, se encuestan empresarios de las PYMES de la provincia Tungurahua para conocer el nivel de satisfacción con la vinculación entre universidad y el sector productivo y las posibilidades de realizar en sus empresas la formación de los futuros profesionales vinculados a las ciencias empresariales. Se evidenció que los graduados se encuentran empleados pero no vinculados a su profesión y que la formación dual es beneficiosa tanto para la universidad como para el sector productivo.<hr/>The present study is carried out with the purpose of proposing a strategy for the implementation of the dual training of professionals of the business sciences in the small and medium size enterprises (SMEs) of the Tungurahua province, Ecuador. Surveys are applied to graduates of the Marketing and Business Management courses and Business Organization of the Faculty of Administrative Sciences to know the level of labor insertion, as well as the level of interaction with the business sector in the course of their career. In addition, businessmen from SMEs in the province of Tungurahua are surveyed to know the level of satisfaction with the linking university and productive sector and with the possibilities of doing in their companies the training of future professionals of the business sciences. It was evidenced that graduates are employed but not linked to their profession and that dual training is beneficial for the university and the productive sector. <![CDATA[<strong>Use and Technological Resources of Personal Learning Environments with Students of the Degree in Preschool and Primary Education</strong>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-50062017000500005&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El artículo presenta los resultados más relevantes de la innovación desarrollada con estudiantes universitarios de los Títulos de Grado de Educación Infantil y Educación Primaria, en referencia a su entorno personal de aprendizaje, PLE. El objetivo general de la investigación es analizar los PLE de cada estudiante en el foro de la plataforma ILIAS, y conocer el uso que hacen de los recursos tecnológicos utilizados. La experiencia se ha llevado a cabo con una muestra de 225 estudiantes de la Universidad de Jaén (España), siguiendo una metodología de corte descriptivo, El análisis de datos se realiza a través de un proceso de codificación apoyado por el programa Aquad 7, que aporta cierto grado de cuantificación de los códigos analizados. Los resultados del estudio muestran la coincidencia de determinados recursos tecnológicos en todos los estudiantes por un lado y por otro en el uso que le dan en sus prácticas.<hr/>This paper aims to present the most relevant results of innovation developed with undergraduate students of the Master's Degree in Preschool and Primary Education, in reference to their Personal Learning Environment, PLE. The main goal of the study was to analyse the PLE of each student in the forum of the ILIAS platform, and to know the use of the technological resources used. The research was carried out with a sample of 225 students from the University of Jaén (Spain). The data analysis is performed through a coding process with a categorical system supported by the Aquad 7 program, which provides some degree of quantification of the analysed codes. On the one hand, the results of the study show coincidence of certain technological resources in all the students and on the use they give them in their practices, on the other hand. <![CDATA[<strong>Diagnosis of Teamwork in Engineering Students in Chile</strong>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-50062017000500006&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El objetivo de esta investigación es conocer cómo se prepara a los futuros ingenieros de Chile en el desarrollo del trabajo en equipo, y si existen diferencias entre distintas instituciones. El trabajo en equipo es una habilidad fundamental que todos los ingenieros deben tener en su carrera profesional. Es por este motivo que los centros de educación superior deben formar esta habilidad en los estudiantes de ingeniería. Dentro de los resultados principales de la investigación se encuentra que los estudiantes de ingeniería trabajan en equipo con compañeros de su misma carrera, pero no con compañeros de distinta carrera. Se encontró también que no existen diferencias entre los distintos centros de educación superior acerca de lo que estudiantes hacen cuando trabajan en equipo. Las prácticas que los estudiantes más hacen es comunicar y escuchar activamente a sus compañeros y la que menos hacen es colaborar efectivamente.<hr/>The objective of this research is to know how engineering students in Chile are prepared in the development of teamwork, and if there are differences between different institutions. Teamwork is a fundamental skill that all engineers must have in their professional career. It is for this reason that higher education institutions must train this skill in engineering students. Among the main results of the research it was found that engineering students work as a team with colleagues of the same career, but not with colleagues of different career. It was also found that there are no differences between the different higher education centers about what students do when working as a team. The practices that most students do is to actively communicate and listen to their peers and the least they do is effective collaboration. <![CDATA[<strong>Reflection of Good Teaching Practices as axis of Quality in University Education</strong>: <strong>Case of the UCN School of Business</strong>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-50062017000500007&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El artículo muestra los resultados del estudio cuyo objetivo fue determinar factores que favorecen el desarrollo de buenas prácticas de docentes de educación superior en dos carreras del área de gestión en una universidad chilena. El tipo de investigación es cualitativo y la técnica utilizada para motivar la reflexión de los dos agentes partícipes (docentes y estudiantes) fue mediante grupos focales. El trabajo de campo consistió en describir, desde la perspectiva de los sujetos, su opinión y reflexión sobre las prácticas docentes en el aula. Se realizaron tres sesiones, dos de estudiantes y una de docentes, con una participación total de 17 estudiantes y 6 docentes. Los resultados detectan ocho factores que potencian las buenas prácticas docentes y cinco de ellos se relacionan con el modo de suministro de la información. Los docentes poseen actitudes positivas hacia la docencia vinculada a su entorno familiar. Para los estudiantes, lo trascendental para lograr sus aprendizajes es la diversidad de metodologías experimentadas en el aula y el perfil del profesor.<hr/>This article shows the results of the study whose objective was to determine those factors that favor the development of good practices of higher education teachers in two management careers of a Chilean university. The type of research is qualitative and the techniques used to motivate the reflection of the two participating agents (teachers and students) were through focus groups. The field work consisted in describing, from the perspective of the subjects, their opinion and reflection on the teaching practices in the classroom. Three sessions were held, two of students and one of teachers, with a total participation of 17 students and 6 teachers. The results detect eight factors that promote good teaching practices and five of them relate to the way in which information is delivered. Teachers have positive attitudes toward teaching linked to their family environment. For students, a transcendental factor to achieve their learning are the diversity of methodologies experienced in the classroom and the profile of the teacher. <![CDATA[<strong>Factor Structure of the Generalized Anxiety Disorder Inventory in Mexican University Students</strong>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-50062017000500008&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El presente estudio analiza si es posible replicar los resultados psicométricos para el Inventario de Trastornos de Ansiedad Generalizada. La muestra total fue de 1307 estudiantes de las licenciaturas de Educación Física y Motricidad Humana que se ofrecen en la Universidad Autónoma de Chihuahua, con una edad media de 20.46 años. La estructura factorial del cuestionario se analizó a través de análisis factoriales confirmatorios. Los análisis, muestran que una estructura trifactorial es viable y adecuada. La estructura de tres factores (cognitiva, trastornos del sueño y síntomas somáticos), atendiendo a criterios estadísticos y sustantivos, ha mostrado adecuados indicadores de ajuste de fiabilidad y validez. Además, los resultados de los análisis factoriales llevados a cabo con las submuestras, indican la existencia de fuertes evidencias de la estabilidad de la estructura factorial. Futuras investigaciones deberían replicar estos hallazgos en muestras más amplias.<hr/>The present study analyzes the possibility of duplicating the psychometric results for the Generalized Anxiety Disorder Inventory. The total sample comprised 1307 participants; all of them students of the degree of Physical Education and Human Motricity offered at the Autonomous University of Chihuahua, with a mean age of 20.46 years. Psychometric analysis showed that a Three -factorial structure was viable and adequate. The factorial structure of the questionnaire was analyzed with confirmatory factor analysis. The structure of the three factors (cognitive, sleep disorders and somatic symptoms), attending to substantive and statistic criteria, showed adequate indicators of adjustment of reliability and validity. In addition, factor analysis conducted with subsamples indicated the presence of strong evidence of factor structure stability. Future research should replicate these findings in larger samples. <![CDATA[<strong>Utility of Bibliographic Managers in Organization of Information for Research Purposes</strong>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-50062017000500009&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El artículo busca determinar los procesos de investigación de los estudiantes universitarios al momento de organizar la información científica. Se muestra una panorámica sobre la incidencia de un gestor bibliográfico en la calidad de la investigación en la Facultad de Ciencias Administrativas y Económicas de la Universidad Técnica del Norte, in Ecuador. Se describen aspectos conceptuales sobre estas herramientas comparando las características de los gestores más utilizados en la academia: Mendeley, EndNote y Zotero. La metodología, de corte transversal, consistió en aplicar un cuestionario a los estudiantes sobre su organización de la información científica. Posteriormente se les capacitó en el uso de gestores y mediante el mismo cuestionario se determinó la incidencia del conocimiento de un gestor en el proceso investigativo. Los resultados demostraron que, si bien existe el uso de citas en los trabajos, este hábito es poco frecuente entre los estudiantes siendo la forma correcta de citar, la principal dificultad.<hr/>The article analyzes the research processes of university students for the organization of scientific information. The paper offers an overview of the incidence of a bibliographic manager on the quality of the research in the Faculty of Administrative and Economic Sciences of the Technical University of North, in Ecuador. The conceptual aspects about these tools comparing the characteristics of the most used managers in the academy, Mendeley, EndNote and Zotero, are described. The cross-sectional methodology consisted of applying a questionnaire to the students about their scientific information organization. After that, they were trained in the use of EndNote and Mendeley, and through the same questionnaire, it was determined the bibliographic manager knowledge incidence in the investigative process. The results showed that, although there is appropriate use of citations in the papers, this habit is not common among students, being the correct citation form, the main difficulty detected.